КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 квітня 2020 року справа № 320/5407/19
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудіна С.О., розглянув у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації Київської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Фастівської районної ради Київської області та ОСОБА_2 , про визнання протиправними та скасування наказу та рішень та зобов`язання вчинити певні дії.
Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовом до Відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації Київської області, у якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати наказ Відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації від 24.05.2019 №108;
- визнати протиправним та скасувати рішення конкурсної комісії, оформлене протоколом №1 від 03.07.2019;
- визнати протиправним та скасувати рішення конкурсної комісії, оформлене протоколом №3 від 26.07.2019;
- зобов`язати Відділ освіти Фастівської районної державної адміністрації забезпечити проведення конкурсного відбору на вакантну посаду директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області у порядку, встановленому законом.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивачка зазначила, що вона разом з Пихнівською Наталією Вікторівною та Черновою Валентиною Михайлівною брала участь у конкурсі на посаду директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області, переможцем якого за результатом таємного голосування було визначено ОСОБА_2 .
Позивачка стверджує, що конкурс був проведений з численними порушеннями вимог чинного законодавства. Зокрема, конкурсна комісія діяла у складі, який було сформовано не на підставі встановленого законом порядку, а відтак всі прийняті нею рішення мають бути визнані протиправними та скасовані; жодне рішення конкурсної комісії не було оприлюднено на сайті засновника - Фастівської районної ради Київської області; відеофіксації конкурсного відбору не здійснювалася; визначення переможця конкурсу було проведено шляхом таємного голосування, що суперечить принципам відкритості та прозорості, дотримання яких є обов`язковою умовою під час проведення конкурсу.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.11.2019 відкрито провадження в адміністративній справі; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, Фастівську районну раду Київської області; вирішено здійснити розгляд справи за правилами загального позовного провадження, розпочато підготовку справи до розгляду та призначено підготовче засідання.
Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, зазначив, що 24.05.2019 відділом освіти Фастівської районної державної адміністрації було прийнято наказ №108 Про оголошення конкурсного відбору на заміщення вакантної посади директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області .
Відповідач зазначив, що у відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації Київської області відсутні спеціальні засоби для здійснення відео зйомки, у зв`язку з чим виконуючий обов`язки голови Борівської селищної ради та член конкурсної комісії Босий Дмитро Андрійович здійснював ойлайн трансляцію І етапу конкурсу на своїй сторінці в соціальній мережі Facebook .26.07.2019 журналістом та власником веб-сайту Borova.org була проведена онлайн трансляція ІІ етапу конкурсу.
Відповідач повідомив, що як оголошення про проведення конкурсу, так і результати всіх етапів конкурсного відбору були розміщені на спільному веб-сайті методичного кабінету та відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації.
Також відповідач звернув увагу, що ані нормами чинного законодавства, ані Положенням про проведення конкурсного відбору та призначення керівників навчальних закладів освіти комунальної форми власності територіальних громад Фастівського району не передбачено форму голосування за переможця конкурсу на заміщення керівника відповідного закладу освіти. У зв`язку з цим відповідач вважає, що обрання переможця конкурсу на заміщення вакантної посади директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області шляхом таємного голосування є правомірним та обґрунтованим.
Додатково відповідач повідомив, що 05.08.2019 від переможця конкурсного відбору Чернової Валентини ОСОБА_3 надійшла заява про відмову від посади директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області, у зв`язку з чим конкурсною комісією було ухвалено рішення про анулювання конкурсного відбору та проведення нового, про що було складено протокол від 06.08.2019 №4.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.12.2019 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, ОСОБА_2 .
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 16.01.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
У судовому засіданні 28.01.2020 позивачка та ОСОБА_2 заявили клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження.
Фастівська районна рада Київської області направила до суду клопотання про розгляд справи без участі її представника.
Відповідач, належним чином повідомлений та дату, час та місце розгляду справи, у судове не з`явився та про причини неявки суду не повідомив.
Відповідно до частини третьої статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Згідно з частиною дев`ятою статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи заяву позивача та третіх осіб, а також неявку відповідача, належним чином повідомленого про дату, час та місце судового засідання, усною ухвалою суду від 16.01.2020, проголошеною без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання, вирішено здійснювати подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, які є у справі, суд
в с т а н о в и в:
Наказом Відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації Київської області від 24.05.2019 №108 оголошено конкурсний відбір на заміщення вакантної посади директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області.
Затверджено персональний склад конкурсної комісії для проведення конкурсного відбору.
Уповноваженій особі доручено, зокрема, забезпечити оприлюднення оголошення про проведення конкурсного відбору на офіційному веб-сайті відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації; до 05.07.2019 забезпечити оприлюднення на веб-сайті відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації перелік осіб, яких допущено до участі у конкурсному відборі; забезпечити оприлюднення результатів конкурсу на веб-сайті Фастівської районної ради Київської області та відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації.
Доручено конкурсній комісії:
- до 10.07.2019 забезпечити ознайомлення кандидатів із закладом освіти, його трудовим колективом та представниками батьківського самоврядування закладу;
- провести перший етап конкурсного відбору (12.07.2019) за адресою: м. Фастів, вул. Суворова, 1 (методичний кабінет). Складання тестових завдань на знання Конституції України та Закону України "Про запобігання корупції".
- провести другий етап конкурсного відбору 26.07.2019 за адресою: м. Фастів, вул. Суворова, 1 (методичний кабінет): письмовий іспит на знання законодавства України у сфері загальної середньої освіти, зокрема, Законів України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", "Про дошкільну освіту", інших нормативно-правових актів у сфері освіти, а також Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа" на період до 2029 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 №988-р; перевірка професійних компетентностей, що відбувається шляхом письмового вирішення ситуаційного завдання; публічна та відкрита презентація державною мовою перспективного плану розвитку закладу освіти на три роки, а також надання відповідей на запитання членів конкурсної комісії щодо проведеної презентації.
- визначити упродовж двох робочих днів з дня завершення конкурсного відбору переможця або визначити конкурс таким, що не відбувся (т.1, а.с.62-65).
Додатком 1 до вказаного рішення передбачено склад конкурсної комісії для проведення конкурсного відбору на заміщення вакантної посади директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області, до якої увійшли:
1) голова комісії: Волков Юрій Віталійович - заступник голови адміністрації;
2) заступник голови комісії: Куценко Володимир Вікторович - заступник голови Фастівської районної ради;
3) секретар комісії: Жицька Анна Сергіївна - юрисконсульт відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації;
4) члени комісії:
- Сиваненко Геннадій Павлович - голова Фастівської районної ради;
- Кравченко Василь Віталійович - голова Фастівської районної державної адміністрації;
- Рудаківська Олена Йосипівна - начальник відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації;
- Трайдакало Олена Михайлівна - головний спеціаліст відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації;
- Босой Дмитро Андрійович - в.о. голови Борівської селищної ради;
- Лавровська Світлана Володимирівна - завідувач методичного кабінету;
- Абрахманова Тетяна Іванівна - директор Мотовилівського закладу ЗСО І-ІІ ст.;
- Войналович Сергій Анатолійович - директор Великомотивилівського НВК "закладу ЗСО І-ІІІ ст. - Дитячий садок";
- Руденко Оксана Григорівна - голова ради Борівского закладу (т.1, а.с.66).
На засіданні конкурсної комісії, що відбулось 03.07.2019 та рішення якої оформлено протоколом від 03.07.2019 №1, було вирішено допустити до конкурсного відбору на заміщення вакантної посади директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області Бенюх Надію Євгенівну, ОСОБА_4 Валентину Михайлівну, ОСОБА_1 . Також вирішено допустити до конкурсного відбору Пихнівську Наталію ОСОБА_5 за умови подачі всіх документів, яких не вистачає згідно з Положенням, до 12.07.2019.
Вирішено провести тестування претендентів 12.07.2019 за адресою: м АДРЕСА_1 (відділ освіти) за графіком о 09:00 год., а також провести ознайомлення кандидатів із закладом освіти, його трудовим колективом та представниками батьківського самоврядування за адресою: смт. АДРЕСА_2 вул.. Миру, 36 за графіком 09 липня 2019 року (т.1, а.с.67-70).
12.07.2019 конкурсною комісією було проведено І етап конкурсу на заміщення вакантної посади директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області, в рамках якого проведено тестування кандидатів на знання Конституції України, Закону України "Про запобігання корупції".
Вирішено за результатами тестових питань І етапу конкурсного відбору допустити до ІІ етапу конкурсного відбору на заміщення вакантної посади директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області Білодід Вікторію Віленівну (98 балів) та ОСОБА_2 (82 бали).
Вирішено провести ІІ етап конкурсного відбору 26.07.2019 за адресою: АДРЕСА_1 (відділ освіти) за графіком о 13:00 год.
Рішення конкурсної комісії оформлено протоколом від 12.07.2019 №2 (т.1,а.с.171-172).
26.07.2019 конкурсною комісією було проведено ІІ етап конкурсу, в рамках якого було проведено іспит на знання законодавства та розв`язок ситуаційних завдань кандидатів на заміщення вакантної посади директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області, за результатами якого вирішено оцінити завдання іспиту у загальній кількості балів: ОСОБА_1 (І питання - 5 балів; ІІ питання - 4 бали; ІІІ питання 5 балів із 5); ОСОБА_2 - 14 балів (І питання - 5 балів; ІІ питання - 4 бали; ІІІ питання 5 балів із 5).
Також в межах ІІ етапу конкурсного відбору конкурсною комісією було проведено публічну відкриту презентацію кандидатами державною мовою перспективного плану розвитку Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області та вирішено прийняти до уваги виступи кандидатів.
Комісією за результатами таємного голосування визначено, що кандидати на заміщення вакантної посади директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області отримали таку кількість балів:
- ОСОБА_1 : "за" - 3, "проти" - 0, "утримались" - 0;
- ОСОБА_2 : "за" - 5, "проти" - 0, "утримались" - 0.
Комісією було визначено переможцем конкурсу ОСОБА_2 та вирішено рекомендувати її для призначення на посаду директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області (т.1, а.с.173-174).
Не погоджуючись з правомірністю проведення конкурсу та визначення його результатів, позивачка звернулась до суду з позовом у цій справі, з приводу чого суд зазначає таке.
Борівський академічний ліцей Фастівської районної ради Київської області є комунальною організацією, засновником якої є Фастівська районна рада, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 07.11.2019 №1005935365 (т.1, а.с.45-50).
Правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти визначено у Законі України «Про загальну середню освіту» від 13.05.1999 № 651-XIV (далі - Закон №651-XIV, який був чинний на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно з частиною другою статті 26 Закону №651-XIV керівник закладу загальної середньої освіти призначається на посаду та звільняється з посади рішенням засновника (засновників) закладу або уповноваженого ним (ними) органу .
Керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти призначається на посаду за результатами конкурсного відбору строком на шість років (строком на два роки - для особи, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше) на підставі рішення конкурсної комісії, до складу якої входять представники засновника (засновників), трудового колективу, громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти та громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці . До участі у роботі комісії з правом дорадчого голосу можуть залучатися представники громадських об`єднань та експерти у сфері загальної середньої освіти.
Положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти розробляє та затверджує засновник на підставі типового положення, затвердженого центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Відповідно до пункту 3 Типового положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України від 28.03.2018 №291 (далі - Типове положення), рішення про проведення конкурсу приймає засновник державного, комунального закладу загальної середньої освіти або уповноважений ним орган (посадова особа) (далі - засновник).
Пунктом 4 Типового положення передбачено, що оголошення про проведення конкурсу оприлюднюється на веб-сайті засновника та веб-сайті закладу освіти (у разі його наявності) наступного робочого дня з дня прийняття рішення про проведення конкурсу.
Відповідно до пункту 5 Типового положення для проведення конкурсу засновник затверджує персональний склад конкурсної комісії з рівною кількістю представників кожної із сторін, визначених Законом України Про загальну середню освіту .
Механізм формування конкурсної комісії визначається у положенні про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти.
Загальна чисельність членів конкурсної комісії становить від 4 до 16 осіб.
Конкурсна комісія є повноважною за умови присутності на її засіданні не менше двох третин від її затвердженого складу. Конкурсна комісія приймає рішення більшістю від її затвердженого складу. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови конкурсної комісії.
Рішення конкурсної комісії оформлюються протоколами, які підписуються усіма присутніми членами конкурсної комісії та оприлюднюються на веб-сайті засновника впродовж одного робочого дня з дня проведення засідання конкурсної комісії.
Згідно з частиною першою статті 14 Закону України Про місцеві державні адміністрації місцеві державні адміністрації здійснюють повноваження місцевого самоврядування, делеговані їм відповідними радами.
Статтею 29 цього ж Закону закріплено, що місцеві державні адміністрації здійснюють повноваження, делеговані їм обласними і районними радами відповідно до Конституції України в обсягах і межах, передбачених статтею 44 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Відповідно до пункту 13 частини першої статті 44 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні районні, обласні ради делегують відповідним місцевим державним адміністраціям такі повноваження:
- забезпечення відповідно до законодавства розвитку науки, усіх видів освіти , охорони здоров`я, культури, фізичної культури і спорту, туризму; сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно-культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел, роботі творчих спілок, національно-культурних товариств, асоціацій, інших громадських та неприбуткових організацій, які діють у сфері освіти, охорони здоров`я, культури, фізичної культури і спорту, сім`ї та молоді.
Рішенням Фастівської районної ради від 17.08.2017 №04-14-УІІ Фастівській районній державній адміністрації були делеговані повноваження районної ради щодо забезпечення відповідно до законодавства розвитку науки, усіх видів освіти , охорони здоров`я, культури, фізичної культури і спорту, туризму; сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно-культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел, роботі творчих спілок, національно-культурних товариств, асоціацій, інших громадських та неприбуткових організацій, які діють у сфері освіти, охорони здоров`я, культури, фізичної культури і спорту, сім`ї та молоді.
Отже, уповноваженим органом у сфері розвитку освіти на території Фастівського району Київської області є Фастівська районна державна адміністрація.
Рішенням Фастівської районної ради від 31.01.2019 №09-24-УІІ було затверджено Положення про порядок проведення конкурсного відбору та призначення керівників закладів освіти комунальної форми власності територіальних громад Фастівського району (далі - Положення, т.1, а.с.75-79), пунктом 3 якого закріплено, що призначення керівника закладу освіти здійснює Орган управління (відділ освіти Фастівської районної державної адміністрації) за результатами конкурсного відбору, що проводиться відповідно до цього Положення, шляхом укладення контракту строком на шість років (строком на два роки - для особи, яка призначається на посаду керівника закладу освіти вперше).
Згідно з пунктом 6 Положення оголошення про проведення конкурсу оприлюднюється на веб-сайті відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації та веб-сайті закладу освіти (у разі його наявності) наступного робочого дня з прийняття рішення про проведення конкурсу та має містити: найменування і місцезнаходження закладу; найменування посади та умови оплати праці; кваліфікаційні вимоги до керівника закладу відповідно до чинного законодавства; вичерпний перелік, кінцевий термін і місце подання документів для участі у конкурсі; дату та місце початку конкурсного відбору, його складові та тривалість; прізвище, ім`я, номер телефону та адресу електронної пошти особи, яка уповноважена надавати інформацію про конкурс та приймати документи для участі у конкурсі.
Відповідно до пункту 7 Положення для проведення конкурсу відділ освіти Фастівської районної державної адміністрації за погодженням із засновником затверджує персональний склад конкурсної комісії, до якого входять представники засновника (Фастівської районної ради), Фастівської районної державної адміністрації, органу управління (відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації), представник громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) закладу освіти. До участі у роботі комісії з правом дорадчого голосу можуть залучатися представники громадських об`єднань у сфері освіти.
Загальна чисельність членів конкурсної комісії становить від 4 до 11 осіб.
Рішення конкурсної комісії оформлюються протоколами, які підписуються усіма присутніми членами конкурсної комісії та оприлюднюються на веб-сайтах Фастівської районної ради та відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації впродовж десяти робочих днів з дня проведення засідання конкурсної комісії (п.8 Положення).
Як було вказано вище, загальна кількість членів конкурсної комісії для проведення конкурсного відбору на заміщення вакантної посади директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області складала 12 осіб, з яких:
- 2 представника засновника (Фастівської районної ради): Сиваненко Геннадій Павлович - голова Фастівської районної ради; ОСОБА_6 Володимир ОСОБА_7 - заступник голови Фастівської районної ради;
- 2 представника від керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці: Абрахманова Тетяна Іванівна - директор Мотовилівського закладу ЗСО І-ІІ ст.; Войналович Сергій Анатолійович - директор Великомотивилівського НВК "закладу ЗСО І-ІІІ ст. - Дитячий садок";
- 1 представник громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти - Руденко Оксана Григорівна - голова ради Борівского закладу.
Також до складу конкурсної комісії були залучені:
- 6 представників Фастівської районної державної адміністрації: Кравченко Василь Віталійович - голова Фастівської районної державної адміністрації; Волков Юрій Віталійович - заступник голови Фастівської районної державної адміністрації; Жицька Анна Сергіївна - юрисконсульт відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації; Рудаківська Олена Йосипівна - начальник відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації; Трайдакало Олена Михайлівна - головний спеціаліст відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації; Лавровська Світлана Володимирівна - завідувач методичного кабінету;
- в. о. голови Борівської селищної ради - Босой Дмитро Андрійович.
Суд зауважує, що стаття 26 Закону №651-XIV містить законодавчо визначений перелік сторін, представники яких мають бути включені до складу конкурсної комісії.
При цьому, склад конкурсної комісії визначається з дотриманням паритету (рівності) представників від засновника, трудового колективу, громадського об`єднання батьків, громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти. Інші особи до складу конкурсної комісії не обираються та в окремих випадках можуть брати участь у її роботі з правом дорадчого голосу, якщо того вимагають специфічні умови проведення конкурсу.
Отже, враховуючи, що конкурсна комісія для проведення конкурсного відбору на заміщення вакантної посади директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області складалася з 12 членів, вона мала бути сформована з дотриманням таких умов:
- 3 представника засновника (Фастівської районної ради, або, враховуючи делеговані повноваження Фастівської районної державної адміністрації, органу управління закладом освіти - Відділу освіти Фавстівської РДА);
- 3 представника трудового колективу Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області;
- 3 представника громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області;
- 3 представники громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Водночас, матеріали справи свідчать, що до складу конкурсної комісії для проведення конкурсного відбору на заміщення вакантної посади директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області взагалі не були включені представники трудового колективу закладу освіти, участь яких є обов`язковою, натомість увійшов в. о. голови Борівської селищної ради, можливість залучення якого до складу конкурсної комісії законодавчо не передбачена.
Суд зауважує, що переважна більшість членів конкурсної комісії (а саме: 8 осіб) була представниками засновника та органу управління, що свідчить про формування персонального складу конкурсної комісії з порушеннями вимог чинного законодавства, без дотримання базового принципу рівності, суть якого полягає у забезпеченні рівної кількості представників кожної із сторін, визначених у статті 26 Закону №651-XIV та пункті 5 Типового положення.
Враховуючи викладене вище, суд вважає, що оскільки Конкурсну комісію було сформовано з порушенням вимог чинного законодавства, наявні правові підстави для визнання протиправним та скасування наказу Відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації від 24.05.2019 №108 в частині затвердження персонального складу конкурсної комісії для проведення конкурсного відбору .
При цьому, суд не вбачає підстав для скасування спірного наказу в цілому, оскільки як підстави поданого позову, так і порушення прав та інтересів позивачки були мотивовані саме неправомірним формуванням складу конкурсної комісії.
Також суд зазначає, що будь-які рішення, прийняті такою комісію, сформованою без дотримання вимог чинного законодавства, є протиправними і не можуть породжувати відповідні їм правові наслідки, навіть, за умови, наявності підстав для їх прийняття та дотримання визначеної у законі або іншому нормативно-правовому акті, процедури.
У зв`язку з цим, суд визнає обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, позовні вимоги про визнання протиправними та скасування рішень конкурсної комісії, оформлених протоколами №1 від 03.07.2019 та №3 від 26.07.2019.
Крім того, суд погоджується з твердженнями позивачки про порушення відповідачем процедури проведення конкурсного відбору, з огляду на не здійснення відео фіксації та не оприлюднення прийнятих рішень у встановленому порядку.
Так, відповідно до пунктів 4, 5, 7 та 10 Типового положення на веб-сайті засновника закладу освіти (тобто Фастівської районної ради) мали бути оприлюднені:
- оголошення про проведення конкурсу;
- усі рішення конкурсної комісії, оформлені відповідними протоколами;
- перелік осіб, яких допущено до участі у конкурсному відборі;
- результати конкурсу.
При цьому, незважаючи на те, що пунктами 6 та 11 Положення, затвердженого рішенням Фастівської районної ради від 31.01.2019 №09-24-УІІ, передбачена можливість оприлюднення оголошення про проведення конкурсу, а також переліку осіб, яких допущено до участі у конкурсному відборі, лише на веб-сайті Фастівської районної державної адміністрації та Відділу освіти Фавстівської РДА, усі рішення конкурсної комісії у вигляді відповідних протоколів мають бути обов`язково оприлюднені також на веб-сайті Фастівської районної ради, про що вказано у пункті 8 цього Положення.
Судом встановлено, що на веб-сайті Відділу освіти Фавстівської РДА (http://fastivrayvo.at.ua/) було оприлюднено:
- оголошення про проведення конкурсу (http://fastivrayvo.at.ua/news/uvaga_konkurs/2019-06-05-496);
- перелік осіб, яких допущено до участі у конкурсному відборі (http://fastivrayvo.at.ua/news/uvaga_terminovo/2019-07-05-497);
- рішення конкурсної комісії, оформлене протоколом від 12.07.2019 №2 (http://fastivrayvo.at.ua/news/rezultati_konkursnogo_vidboru_na_zamishhennja_vakantnoji_posadi_direktora/2019-07-16-499);
- рішення конкурсної комісії, оформлене протоколом від 26.07.2019 №3, та результати конкурсу (http://fastivrayvo.at.ua/news/ogoloshennja_rezultativ_konkursnogo_vidboru_na_zamishhennja_posadi_direktora/2019-07-30-500).
Відповідно до частини першої статті 99 КАС України електронними доказами є інформація в електронній (цифровій) формі, що містить дані про обставини, що мають значення для справи, зокрема, електронні документи (текстові документи, графічні зображення, плани, фотографії, відео- та звукозаписи тощо), веб-сайти (сторінки), текстові, мультимедійні та голосові повідомлення, метадані, бази даних та інші дані в електронній формі. Такі дані можуть зберігатися, зокрема на портативних пристроях (картах пам`яті, мобільних телефонах тощо), серверах, системах резервного копіювання, інших місцях збереження даних в електронній формі (в тому числі в мережі Інтернет).
Згідно з положеннями частини сьомої статті 81 КАС України суд з власної ініціативи може оглянути веб-сайт (сторінку), інші місця збереження даних в мережі Інтернет з метою встановлення та фіксування їх змісту.
Враховуючи, що оголошення про проведення конкурсу, перелік осіб, яких допущено до участі, рішення конкурсної комісії, оформлені відповідними протоколами, а також результати конкурсу були оприлюднені на веб-сайті Відділу освіти Фавстівської РДА, який оглянутий судом, матеріалами справи підтверджується дотримання відповідачем положень пунктів 6 та 11 Положення, затвердженого рішенням Фастівської районної ради від 31.01.2019 №09-24-УІІ.
Водночас, рішення конкурсної комісії не були оприлюднені на веб-сайті засновника - Фастівської районної ради, як цього вимагає пункт 8 вищевказаного Положення, у зв`язку з чим твердження позивача про відповідне процедурне порушення суд визнає обґрунтованим.
Крім того, відповідно по пункту 9 Типового положення засновник зобов`язаний забезпечити відеофіксацію та за можливості відеотрансляцію конкурсного відбору з подальшим оприлюдненням на своєму веб-сайті відеозапису впродовж одного робочого дня з дня його проведення.
Отже, проведення відеофіксації конкурсного відбору з подальшим оприлюдненням на своєму веб-сайті відеозапису є безпосереднім обов`язком засновника навчального закладу, тобто Фастівської районної ради. При цьому здійснення відеотрансляції конкурсного відбору не є обов`язковою та здійснюється засновником у разі наявності відповідних можливостей.
Відповідно до положень статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Однак, під час розгляду справи ані відповідачем, ані Фастівською районною радою не були надані докази проведення відеофіксації всіх етапів конкурсного відбору з подальшим оприлюдненням на своєму веб-сайті відеозапису, що свідчить про недотримання вимог Типового положення.
При цьому, суд вважає непереконливими посилання відповідача на здійснення трансляції перебігу І етапу конкурсу виконуючим обов`язки голови Борівської селищної ради та членом конкурсної комісії Босим Дмитром Андрійовичем на своїй сторінці в соціальній мережі Facebook , а ІІ етапу конкурсу - журналістом та власником веб-сайту Borova.org, оскільки вказані особи не відносяться ані до засновника закладу освіти, ані до його органу управління.
Щодо тверджень позивача про протиправне визначення переможця конкурсу таємним голосуванням, суд зазначає, що ані в Типовому положенні, ані в Положенні про порядок проведення конкурсного відбору та призначення керівників закладів освіти комунальної форми власності територіальних громад Фастівського району не визначено порядок проведення підрахунку голосів та спосіб голосування.
Однак, згідно зі статтею 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 7 Закону України Про місцеві державні адміністрації правовий статус місцевих державних адміністрацій встановлюється Конституцією України, цим Законом та іншими законами України.
Місцеві державні адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, цим та іншими законами України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, органів виконавчої влади вищого рівня, а районні державні адміністрації в Автономній Республіці Крим - також рішеннями та постановами Верховної Ради Автономної Республіки Крим, рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їх повноважень.
Отже, зазначені правові норми закріплюють імперативний характер діяльності відповідача, за яким можливість вільного вибору ним своєї поведінки обмежена порядком діяти виключно так, як дозволено законом.
Суд звертає увагу на те, що принципами діяльності місцевих державних адміністрацій, згідно зі статтею 3 Закону України Про місцеві державні адміністрації , є відповідальність перед людиною і державою за свою діяльність; верховенство права; законність; пріоритетність прав людини; гласність; поєднання державних і місцевих інтересів.
Місцеві державні адміністрації забезпечують додержання прав і свобод громадян (ч.1 ст. 38 вищевказаного Закону).
Відповідно до пункту 5 Типового положення конкурсна комісія та її члени діють на засадах неупередженості, об`єктивності, незалежності, недискримінації, відкритості, прозорості . Аналогічні норми закріплені у пункті 8 Положення, затвердженого рішенням Фастівської районної ради від 31.01.2019 №09-24-УІІ.
На переконання суду, визначення переможця конкурсу шляхом таємного голосування, за відсутності унормованої (закріпленої у Типовому положення та Положенні) можливості такого способу підрахунку голосів, не сумісне із закріпленими принципами відкритості та прозорості діяльності членів конкурсної комісії та, відповідно, свідчить про здійснення відповідачем своїх повноважень не у законодавчо визначений спосіб.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації забезпечити проведення конкурсного відбору на вакантну посаду директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області у порядку, встановленому законом, суд зазначає таке.
Відповідно до пункту 2 Типового положення прийняття рішення про проведення конкурсу є одним з етапів конкурсу.
Пунктом 3 Типового положення закріплено, що рішення про проведення конкурсу приймає засновник державного, комунального закладу загальної середньої освіти або уповноважений ним орган (посадова особа) (далі - засновник):
- одночасно з прийняттям рішення про утворення нового закладу загальної середньої освіти;
- не менше ніж за два місяці до завершення строкового трудового договору (контракту), укладеного з керівником закладу загальної середньої освіти;
- упродовж десяти робочих днів з дня дострокового припинення (прийняття рішення про дострокове припинення) договору, укладеного з керівником відповідного закладу загальної середньої освіти, чи визнання попереднього конкурсу таким, що не відбувся.
Згідно з пунктом 9 Положення про порядок проведення конкурсного відбору та призначення керівників закладів освіти комунальної форми власності територіальних громад Фастівського району, затвердженого рішенням Фастівської районної ради Київської області від 19.09.2019 №09-27-УІІ, рішення про проведення конкурсу приймає орган управління за погодженням із засновником та видає відповідний наказ:
- при утворенні нового чи реорганізації існуючого закладу;
- у разі дострокового припинення (прийняття рішення про дострокове припинення) трудових відносин з керівником відповідного закладу освіти, чи визнання попереднього конкурсу таким, що не відбувся;
- в інших випадках згідно чинного законодавства.
Отже, вказаними положеннями визначені підстави та порядок призначення конкурсу, який не передбачає його проведення за судовим рішенням.
Відповідно до Рекомендації №R (80) 2 комітету Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятою Комітетом Міністрів Ради Європи 11 травня 1980 року на 316-й нараді заступників міністрів, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Згідно з пунктом 1.6 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої Наказом Міністерства юстиції України від 24.04.2017 № 1395/5, дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
Таким чином, дискреція - це елемент управлінської діяльності. Вона пов`язана з владними повноваженнями і їх носіями - органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами. Дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.
За таких обставин, суд вважає, що задоволення позовних вимог про зобов`язання відповідача провести конкурс у порядку, встановленому законом, призведе до втручання у дискреційні повноваження Відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації та фактично направлено на превентивний захист права позивача від можливих порушень у майбутньому, що не відповідає завданню адміністративного судочинства, закріпленому у статті 2 КАС України, оскільки у даному випадку повний та ефективний захист порушених прав позивачки здійснюється саме шляхом визнання протиправними та скасування спірного наказу Відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації в частині затвердження персонального складу конкурсної комісії, а також рішень цієї комісії, оформлених відповідними протоколами.
З урахуванням цього, позов підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (ч.3 ст.139 КАС України).
Враховуючи задоволення судом 3 вимог немайнового характеру, на користь позивачки підлягає стягненню судовий збір в розмірі 2305,20 грн. за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації Київської області.
Керуючись статтями 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати наказ Відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації від 24.05.2019 №108 в частині затвердження персонального складу конкурсної комісії для проведення конкурсного відбору на заміщення вакантної посади директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області.
3. Визнати протиправним та скасувати рішення конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області, оформлене протоколом №1 від 03.07.2019.
4. Визнати протиправним та скасувати рішення конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора Борівського академічного ліцею Фастівської районної ради Київської області, оформлене протоколом №3 від 26.07.2019.
5. В іншій частині в позові відмовити.
6. Стягнути на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_3 ) судовий збір у розмірі 2305,20 грн. (дві тисячі триста п`ять гривень 20 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Відділу освіти Фастівської районної державної адміністрації Київської області (ідентифікаційний код 02143672, місцезнаходження: 08500, Київська обл., м. Фастів, вул. Суворова, буд.1).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Дудін С.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.04.2020 |
Оприлюднено | 17.04.2020 |
Номер документу | 88811368 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Дудін С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні