Справа № 2-а-4473/08
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
«10» листопада 2008 року м.Че рнігів
Чернігівський окружний ад міністративний суд у складі:
Головуючої судді - Гром Л. М.
при секретарі - Маслак М.С .
розглянувши у відкрито му судовому засіданні с праву за
адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління
Пенсійного фонду України в Менському районі Чернігівсь кої області про
стягнення недоплаченої що місячної державної соціальн ої допомоги, -
ВСТАНОВИВ:
28.10.2008 року ОСОБА_1, ІНФОР МАЦІЯ_1, звернулась до суду з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України в Менському районі Ч ернігівської області вказує , що відповідно до ст. ст. 1, 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» № 2195 - IV від 18.10 .2004 року вона відноситься до ос іб, які є дітьми війни, що підт верджується посвідченням № НОМЕР_1 і просить суд відно вити пропущений строк для зв ернення до суду за захистом п орушених прав, свобод та інте ресів за період з 01.01.2006 року до 31. 12.2007 року та зобов'язати Управл іння Пенсійного фонду Україн и в Менському районі Чернігі вської області нарахувати не доплачену щомісячну державн у соціальну допомогу за 2006 - 2007 р оки в сумі 2733, 30 грн. Свої вимоги мотивує тим, що вона є дитиною війни та відповідно до Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» пенсія щом ісячно повинна підвищуватис я на 30% від мінімальної пенсії за віком. Але, всупереч того, щ о державні соціальні гаранті ї дітям війни, встановлені ци м Законом, не можуть бути обме жені чи скасовані іншими нор мативно-правовими актами, ро змір пенсії в 2006, 2007 роках щоміся чно протиправно не підвищува вся на 30 % мінімальної пенсії з а віком.
В судовому засіданні позив ач позов та його мотиви підтр имала повністю посилаючись н а обставини, які викладені в п озовній заяві, просила позов задовольнити повністю.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився , про час та місце розгляду спр ави сповіщався завчасно та н алежним чином, надав через ка нцелярію суду письмові запер ечення на позов та зазначив, щ о дійсно ОСОБА_1 має право згідно ст. 6 ЗУ «Про соціальни й захист дітей війни» на щомі сячну соціальну допомогу в р озмірі 30 % від мінімальної пен сії за віком, але пояснив, відп овідно до Закону України «Пр о державний бюджет України н а 2007 рік» було припинено на 2007 рі к дію ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни». Разом з тим, Рішенням Конс титуційного Суду України від 9 липня 2007року визнано такими, що не відповідають Конституц ії України, положення пункту 12 ст.71 та ст. 111 Закону України «П ро Державний бюджет України на 2007рік». Отже, для здійснення виплат повинні бути внесені зміни до Державного бюджету України на 2007 рік або прийняти інший закон, яким би це питанн я було врегульовано, але жодн ого нормативного акту на вик онання вимог Конституційног о Суду не прийнято. Оскільки в итрати для виплати надбавки до пенсії дітям війни за 2007 рік законодавством не передбаче ні, управління ПФУ не може вит рачати кошти на цілі, не перед бачені законодавством, також жодний нормативний акт чинн ий на території України міні мального розміру пенсії, з як ого може рахуватись розмір п енсії, прямо не передбачає. Зм іст ст. 6 Закону № 2195 не встановл ює, яким саме органом та в яком у саме процедурному порядку здійснюється призначення та виплата підвищень «Дітям ві йни». Крім того відповідно до п.2 ст.99 КАСУ позивач пропустив строк звернення до адмініст ративного суду щодо вимог пр о виплату надбавки до пенсії «дітям війни». Пропущення вк азаного строку, як слідує зі з місту позовної заяви, настал о внаслідок того, що позивач н е знав про порушення його пра в, таке твердження не є поважн ою причиною та не може слугув ати підставою для поновлення строку звернення до адмініс тративного суду, оскільки рі шення Конституційного суду У країни офіційно оголошуютьс я головуючим на пленарному з асіданні і це оголошення є оф іційним оприлюдненням рішен ня.
Розглянувши подані сторон ами документи і матеріали, за слухавши пояснення позивача , всебічно і повно з'ясувавши в сі фактичні обставини, на яки х ґрунтується позов, об'єктив но оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгл яду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов п ідлягає частковому задоволе нню з наступних підстав.
Основним завданням Пенсій ного Фонду є участь у формув анні та
реалізації державної полі тики у сфері пенсійного забе зпечення та соціального стра хування. Пенсійний фонд Укра їни діє на підставі Положенн я «Про Пенсійний фонд Україн и» та здійснює свої повноваж ення на підставі п. 15 Положенн я, через створення в установл еному порядку його територіа льних управлінь.
На підставі ст. 3, 4 та Прикінц евих положень Закон України «Про соціальний захист дітей війни» зазначено, що законод авство України про соціальни й захист дітей війни складає ться з цього Закону та інших н ормативно-правових актів Укр аїни. Державні соціальні гар антії дітям війни, встановле ні цим законом, не можуть бути обмежені або скасовані інши ми нормативно - правовими акт ами.
Кабінет Міністрів України розробляє і включає до загал ьнодержавних програм відпов ідні положення щодо соціальн ого захисту дітей війни і зді йснює контроль за їх виконан ням.
Положення про соціальний з ахист дітей війни повинні бу ти відображені в програмах д іяльності Кабінету Міністрі в України, які схвалюються Ве рховною Радою України. Також цим Законом на Кабінет Мініс трів України покладено зобов 'язання у двохмісячний строк з дня опублікування Закону п одати до Верховної Ради Укра їни пропозиції щодо приведен ня законодавчих актів у відп овідність із Законом, привес ти свої нормативно-правові а кти у відповідність із цим За коном, забезпечити приведенн я міністерствами та іншими ц ентральними органами викона вчої влади своїх нормативно - правових актів у відповідні сть із цим Законом України, вж ити заходів щодо приведення пенсій пенсіонерів, які вийш ли на пенсію до 1992 р., у відповід ність із встановленим законо м прожитковим мінімумом.
Згідно п. 12 ст. 71 Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» від 19 грудня 2006 рок у з метою приведення окремих норм законів у відповідніст ь із цим Законом, зупинено на 2 007 рік дію ст.6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» з урахуванням ст. 111 цьог о Закону.
Під час перегляду окремих п оложень Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», Рішенням Конституцій ного Суду України від 9 липня 2 007 року, було визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційним и), такі положення Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік», як п. 12 ст. 71, яким зупинено на 2007 рік дію статті 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», з ура хуванням статті 111 цього Закон у.
Відповідач, заперечуючи ви моги щодо перерахування пенс ії, також наполягав на відсут ності порядку регулювання та визначення сум з яких підляг ає обчислювання вказаних роз мірів. Крім того, зазначив, що вимоги не можуть бути задово ленні, так як не внесені зміни до Закону України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» після рішення конституційно го суду і відсутні бюджетні к ошти, які можуть бути викорис тані по виплаті встановлених підвищень пенсії.
Між тим, як вбачається з дію чого законодавства, не надхо джень коштів з бюджету не ска совує автоматично зобов'язан ня по виконанню перерахувань пенсій, також перерахування пенсії за вимогами ст.6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» не зобов'язу є використовувати на виплати цих сум підвищення з коштів П енсійного фонду. Фактично пи тання фінансового забезпече ння, стосуються виплат визна чених підвищень, а не обов'язк у перерахування пенсій.
Метою і особливістю Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік» є забезпе чення належних умов для реал ізації положень законів Укра їни, які передбачають фінанс ові зобов'язання держави пер ед громадянами на їх соціаль ний захист, у тому числі й нада ння пільг, компенсацій і гара нтій. Оскільки предмет Закон у України «Про Державний бюд жет України на 2007 рік» чітко ви значений у Конституції Украї ни, Кодексі, то цей закон не мо же скасовувати чи змінювати обсяг прав, обов'язків пільг, к омпенсацій і гарантій, перед бачених іншими законами Укра їни.
Утверджуючи і забезпечуюч и права і свободи громадян, де ржава окремими законами Укра їни встановила певні соціаль ні пільги, компенсації і гара нтії, що є складовою конститу ційного права на соціальний захист і юридичними засобами здійснення цього права та зг ідно положень Конституції Ук раїни вони є загальнообов'яз ковими, однаковою мірою мают ь додержуватися органами дер жавної влади, місцевого само врядування, їх посадовими ос обами.
Доводи відповідача, що відс утній чіткій розмір з якого м інімального розміру пенсії п ідлягає визначатися перерах унок у вигляді підвищення пе нсії за вимогами ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», оскільки існу є мінімальний розмір пенсії за віком, мінімальний розмір пенсій, передбачений для обч ислення трудових пенсій, так ож існують законодавчі акти про межу малозабезпеченості , про прожитковий мінімум. Та з а ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» не зазначено, про який мініму м пенсії іде мова, то ці обстав ини чітко не визначені, суд вв ажає не переконливими, оскіл ьки під час розгляду справи в судовому засіданні не було н адано для дослідження жодног о доказу, що ці питання знаход яться в процесі вирішення ві дповідними органами.
Крім того абз. 2 ст. 62 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2007 рік» № 489 від 19.12.2006 ро ку, право визначення розмірі в соціальних гарантій на 2007 рі к, що визначаються залежно ві д прожиткового мінімуму, над ано Кабінету Міністрів Украї ни. Стаття 11 Закону України № 178 8 від 05.11.1991р. передбачає, що саме д о відання Кабінету Міністрів
України належать питання п ов'язані з реалізацією і доде ржанням гарантій, передбачен их цим Законом. Таким чином, вр аховуючи норму ст. 117 Конститу ції України, якою встановлен о, що Кабінет Міністрів Украї ни в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядж ення, які є обов'язковими для в иконання, п. 1 постанови КМУ № 544 від 15.04.2003 року, згідно якого мін імальний розмір пенсій, пере дбачений для обчислення пенс ії за віком, збільшено до 50 грн ., а максимальний розмір пенсі ї за віком відповідно збільш ено до 150 грн. в повному обсязі в ідповідає абз. 2 ст. 62 Закону Укр аїни № 489 від 19.12.2006 року. Враховую чи, що абз. 2 ст. 62 Закону України № 489 від 19.12.2006 року, рішенням Конс титуційного Суду України № 6-р п\2007 від 09.07.2007р. не скасовано, то в ідповідно він мав застосовув атись для визначення норми п рава, яка протягом всього 2007 ро ку, визначала розмір тих соці альних гарантій, розмір яких прямо не визначено законом, щ о їх передбачає, в тому числі і для розрахунку підвищення д ля пенсій передбаченого ст. 6 З акону України № 2195 від 18.11.2004 року , із мінімального розміру пен сії згідно Закону України № 178 8 від 05.11.1991 року.
Відповідно до п. п. 3 п. 7 Рішенн я Конституційного Суду Украї ни від 09 липня 2007 року, положенн я статей, які визнані неконст итуційними, втрачають чинніс ть і таким чином скасувалось незаконне припинення гарант ій та соціального забезпечен ня громадян з дня ухвалення К онституційним Судом України цього Рішення - тобто з 09 липня 2007 року було скасовано зупине ння дії ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» (щодо підвищення дітям війни пенсії на 30 відсотків м інімальної пенсії за віком) т а виплату підвищення до пенс ії (відповідно до ст. 111 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2007 рік») дітям війни , які є інвалідами, у розмірі 50 в ідсотків від розміру надбавк и, встановленої для учасникі в війни.
Безпідставним є посилання відповідача на відсутність затвердженої величини мінім альної пенсії за віком, оскіл ьки захист порушеного права позивача не може залежати ві д невиконання державними орг анами покладених на них обов 'язків.
Статтею 99 ч.2 КАС України вста новлено річний строк звернен ня до адміністративного суду , якщо не встановлено інше, обч ислюється з дня, коли особа ді зналась або повинна була діз натися про порушення своїх п рав, свобод чи інтересів. Для з ахисту прав, свобод та інтере сів особи цим кодексом та інш ими законами можуть встановл юватися інші строки для звер нення до адміністративного с уду, які, якщо не встановлено і нше, обчислюються з дня, коли о соба дізналася або повинна б ула дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтерес ів.
Позивач не підтвердила по важність причин пропущення с троку.
Відповідно до ст.100 КАС Укра їни пропущення строку зверне ння до адміністративного суд у є підставою для відмови у за доволенні адміністративног о суду, якщо на цьому наполяга є одна із сторін.
Тому позивачу слід відмови ти в частині стягнення щоміс ячної державної соціальної д опомоги з 2006 - по 28.10.2007 роки.
В частині позовних вимог пр о зобов'язання відповідача н арахувати недоплачену пенсі ю як дитині війни в сумі 2733 грн. 30 коп. позивачу слід відмовит и, оскільки наведена сума ніч им не підтверджена.
Суд вважає за необхідне зоб ов'язати Управління Пенсійно го фонду України в Менському районі Чернігівської област і провести перерахунок пенсі ї ОСОБА_1 на 30 % мінімальної пенсії за віком, встановлено ї Законом України «Про соціа льний захист дітей війни» з 28. 10.2007 року по 31.12.2007 року, підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 160-163 Коде ксу адміністративного судоч инства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити частк ово.
Зобов'язати Управління Пе нсійного фонду України в Мен ському районі Чернігівської області перерахувати ОСОБ А_1 пенсію з 28.10.2007 року по 31.12.2007 ро ку, як дитині війни, згідно ст. 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» з під вищенням на 30% від мінімальної пенсії.
В задоволенні інших позов них вимог - відмовити.
Постанова може бути оскар жена до Київського апеляційн ого адміністративного суду п ротягом десяти днів з дня її с кладання в повному обсязі, ос обою, яка оскаржує постанову , за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України, шляхом п одання через суд першої інст анції заяви про апеляційне о скарження. Апеляційна скарга на постанову суду першої інс танції подається протягом дв адцяти днів після подання за яви про апеляційне оскарженн я. Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.
Повний текст постанови ви готовлений 12.11.2008 року.
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2008 |
Оприлюднено | 06.11.2010 |
Номер документу | 8881314 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
ГРОМ Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні