Постанова
від 13.11.2008 по справі 2-а-4202/08
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа №2-а-4202/08

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

«13» листопада 2008 року м. Че рнігів

Чернігівський окружний ад міністративний суд у складі:

Головуючої судді - Гром Л. М.

розглянувши у письмовому провадженні справу за адміні стративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного ф онду України в Бахмацькому р айоні Чернігівської області про стягнення недоплаченої щомісячної державної соціал ьної допомоги, -

ВСТАНОВИВ:

23.10.2008 року ОСОБА_1, ІНФОР МАЦІЯ_1, звернулась до суду з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України в Бахмацькому район і Чернігівської області вказ ує, що відповідно до ст. ст. 1, 6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни» № 2195 - IV від 18.11.2004 року вона відноситься до о сіб, які є дітьми війни, що під тверджується посвідченням № НОМЕР_1 і просить суд відн овити пропущений строк для з вернення до суду за захистом порушених прав, свобод та інт ересів за період з 01.01.2006 року до 31.12.2007 року та зобов'язати управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Бахмацькому районі Черн ігівської області нарахуват и недоплачену щомісячну держ авну соціальну допомогу за 2006 - 2007 роки в сумі 2733, 30 грн. Свої вимо ги мотивує тим, що вона є дитин ою війни та відповідно до Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» пенсія щ омісячно повинна підвищуват ися на 30% від мінімальної пенс ії за віком. Але, всупереч того , що державні соціальні гаран тії дітям війни, встановлені цим Законом, не можуть бути об межені чи скасовані іншими н ормативно-правовими актами, розмір пенсії в 2006, 2007 роках щомі сячно протиправно не підвищу вався на 30 % мінімальної пенсі ї за віком.

Представник відповідача ч ерез канцелярію суду надав п исьмові заперечення на позов та зазначив, що дійсно ОСОБ А_1 має право згідно ст. 6 ЗУ «П ро соціальний захист дітей в ійни» на щомісячну соціальну допомогу в розмірі 30 % від міні мальної пенсії за віком, але п ояснив, відповідно до Закону України «Про державний бюдж ет України на

2007 рік» було припинено на 2007 р ік дію ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни». Разом з тим, Рішенням Кон ституційного Суду України ві д 9 липня 2007року визнано такими , що не відповідають Конститу ції України, положення пункт у 12 ст.71 та ст. 111 Закону України « Про Державний бюджет України на 2007рік». Отже, для здійснення виплат повинні бути внесені зміни до Державного бюджету України на 2007 рік або прийняти інший закон, яким би це питанн я було врегульовано, але жодн ого нормативного акту на вик онання вимог Конституційног о Суду не прийнято. Оскільки в итрати для виплати надбавки до пенсії дітям війни за 2007 рік законодавством не передбаче ні, Управління ПФУ не може вит рачати кошти на цілі, не перед бачені законодавством, також жодний нормативний акт чинн ий на території України міні мального розміру пенсії, з як ого може рахуватись розмір п енсії, прямо не передбачає. Зм іст ст. 6 Закону № 2195 не встановл ює, яким саме органом та в яком у саме процедурному порядку здійснюється призначення та виплата підвищень «Дітям ві йни». Крім того відповідно до п.2 ст.99 КАСУ позивач пропустил а строк звернення до адмініс тративного суду щодо вимог п ро виплату надбавки до пенсі ї «дітям війни». Пропущення в казаного строку, як слідує зі змісту позовної заяви, наста ло внаслідок того, що позивач не знала про порушення його п рав, таке твердження не є пова жною причиною та не може слуг увати підставою для поновлен ня строку звернення до адмін істративного суду, оскільки рішення Конституційного суд у України офіційно оголошуют ься головуючим на пленарному засіданні і це оголошення є о фіційним оприлюдненням ріше ння.

Розглянувши подані сторон ами документи і матеріали, вс ебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґ рунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юр идичне значення для розгляду справи і вирішення спору по с уті, суд вважає, що позов підля гає частковому задоволенню з наступних підстав.

Основним завданням Пенсій ного Фонду є участь у формува нні та реалізації державної політики у сфері пенсійного забезпечення та соціального страхування. Пенсійний фонд України діє на підставі Поло ження «Про Пенсійний фонд Ук раїни» та здійснює свої повн оваження на підставі п. 15 Поло ження, через створення в уста новленому порядку його терит оріальних управлінь.

На підставі ст. 3, 4 та Прикінц евих положень Закон України «Про соціальний захист дітей війни» зазначено, що законод авство України про соціальни й захист дітей війни складає ться з цього Закону та інших н ормативно-правових актів Укр аїни. Державні соціальні гар антії дітям війни, встановле ні цим законом, не можуть бути обмежені або скасовані інши ми нормативно - правовими акт ами.

Кабінет Міністрів України розробляє і включає до загал ьнодержавних програм відпов ідні положення щодо соціальн ого захисту дітей війни і зді йснює контроль за їх виконан ням.

Положення про соціальний з ахист дітей війни повинні бу ти відображені в програмах д іяльності Кабінету Міністрі в України, які схвалюються Ве рховною Радою України. Також цим Законом на Кабінет Мініс трів України покладено зобов 'язання у двохмісячний строк з дня опублікування Закону п одати до Верховної Ради Укра їни пропозиції щодо приведен ня законодавчих актів у відп овідність із Законом, привес ти свої нормативно-правові а кти у відповідність із цим За коном, забезпечити приведенн я міністерствами та іншими ц ентральними органами викона вчої влади своїх нормативно - правових актів у відповідні сть із цим Законом України, вж ити заходів щодо приведення пенсій пенсіонерів, які вийш ли на пенсію до 1992 р., у відповід ність із встановленим законо м прожитковим мінімумом.

Згідно п. 12 ст. 71 Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» від 19 грудня 2006 рок у з метою приведення окремих норм законів у відповідніст ь із цим Законом, зупинено на 2 007 рік дію ст.6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» з урахуванням ст. 111 цьог о Закону.

Під час перегляду окремих п оложень Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», Рішенням Конституцій ного Суду України від 9 липня 2 007 року, було визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційним и), такі положення Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік», як п. 12 ст. 71, яким зупинено на 2007 рік дію статті 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», з ура хуванням статті 111 цього Закон у.

В письмових запереченнях в ідповідач, зазначив, що відсу тній порядок регулювання та визначення сум з яких підляг ає обчислювання вказаних роз мірів. Крім того, зазначив, що вимоги не можуть бути задово ленні, так як не внесені зміни до Закону України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» після рішення конституційно го суду і відсутні бюджетні к ошти, які можуть бути викорис тані по виплаті встановлених підвищень пенсії.

Між тим, як вбачається з дію чого законодавства, не надхо дження коштів з бюджету не ск асовує автоматично зобов'яза ння по виконанню перерахуван ь пенсій, також перерахуванн я пенсії за вимогами ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» не зобов'яз ує використовувати на виплат и цих сум підвищення з коштів Пенсійного фонду. Фактично п итання фінансового забезпеч ення, стосуються виплат визн ачених підвищень, а не обов'яз ку перерахування пенсій.

Метою і особливістю Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік» є забезпе чення належних умов для реал ізації положень законів Укра їни, які передбачають фінанс ові зобов'язання держави пер ед громадянами на їх соціаль ний захист, у тому числі й нада ння пільг, компенсацій і гара нтій. Оскільки предмет Закон у України «Про Державний бюд жет України на 2007 рік» чітко ви значений у Конституції Украї ни, Кодексі, то цей закон не мо же скасовувати чи змінювати обсяг прав, обов'язків пільг, к омпенсацій і гарантій, перед бачених іншими законами Укра їни.

Утверджуючи і забезпечуюч и права і свободи громадян, де ржава окремими законами Укра їни встановила певні соціаль ні пільги, компенсації і гара нтії, що є складовою конститу ційного права на соціальний захист і юридичними засобами здійснення цього права та зг ідно положень Конституції Ук раїни вони є загальнообов'яз ковими, однаковою мірою мают ь додержуватися органами дер жавної влади, місцевого само врядування, їх посадовими ос обами.

Доводи відповідача в письм ових запереченнях, що відсут ній чіткій розмір з якого мін імального розміру пенсії під лягає визначатися перерахун ок у вигляді підвищення пенс ії за вимогами ст. 6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни», оскільки існує мінімальний розмір пенсії з а віком, мінімальний розмір п енсій, передбачений для обчи слення трудових пенсій, тако ж існують законодавчі акти п ро межу малозабезпеченості, про прожитковий мінімум. Та з а ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» не зазначено, про який мініму м пенсії іде мова, то ці обстав ини чітко не визначені, суд вв ажає не переконливими, оскіл ьки під час розгляду справи н е було надано для дослідженн я жодного доказу, що ці питанн я знаходяться в процесі вирі шення відповідними органами .

Крім того абз. 2 ст. 62 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2007 рік» № 489 від 19.12.2006 ро ку, право визначення розмірі в соціальних гарантій на 2007 рі к, що визначаються залежно ві д прожиткового мінімуму, над ано Кабінету Міністрів Украї ни. Стаття 11 Закону України № 178 8 від 05.11.1991р. передбачає, що саме д о відання Кабінету Міністрів України належать питання по в'язані з реалізацією і додер жанням гарантій, передбачени х цим Законом. Таким чином, вра ховуючи норму ст. 117 Конституц ії України, якою встановлено , що Кабінет Міністрів Україн и в межах своєї компетенції в идає постанови і розпоряджен ня, які є обов'язковими для вик онання, п. 1 постанови КМУ № 544 ві д 15.04.2003 року, згідно якого мінім альний розмір пенсій, передб ачений для обчислення

пенсії за віком, збільшено до 50 грн., а максимальний розмі р пенсії за віком відповідно збільшено до 150 грн. в повному о бсязі відповідає абз. 2 ст. 62 Зак ону України № 489 від 19.12.2006 року. Вр аховуючи, що абз. 2 ст. 62 Закону У країни № 489 від 19.12.2006 року, рішенн ям Конституційного Суду Укра їни № 6-рп\2007 від 09.07.2007р. не скасова но, то відповідно він мав заст осовуватись для визначення н орми права, яка протягом всьо го 2007 року, визначала розмір ти х соціальних гарантій, розмі р яких прямо не визначено зак оном, що їх передбачає, в тому числі і для розрахунку підви щення для пенсій передбачено го ст. 6 Закону України № 2195 від 18 .11.2004 року, із мінімального розм іру пенсії згідно Закону Укр аїни № 1788 від 05.11.1991 року.

Відповідно до п. п. 3 п. 7 Рішенн я Конституційного Суду Украї ни від 09 липня 2007 року, положенн я статей, які визнані неконст итуційними, втрачають чинніс ть і таким чином скасувалось незаконне припинення гарант ій та соціального забезпечен ня громадян з дня ухвалення К онституційним Судом України цього Рішення - тобто з 09 липня 2007 року було скасовано зупине ння дії ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» (щодо підвищення дітям війни пенсії на 30 відсотків м інімальної пенсії за віком) т а виплату підвищення до пенс ії (відповідно до ст. 111 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2007 рік») дітям війни , які є інвалідами, у розмірі 50 в ідсотків від розміру надбавк и, встановленої для учасникі в війни.

Безпідставним є посилання відповідача на відсутність затвердженої величини мінім альної пенсії за віком, оскіл ьки захист порушеного права позивача не може залежати ві д невиконання державними орг анами покладених на них обов 'язків.

Статтею 99 ч.2 КАС України вста новлено річний строк звернен ня до адміністративного суду , якщо не встановлено інше, обч ислюється з дня, коли особа ді зналась або повинна була діз натися про порушення своїх п рав, свобод чи інтересів. Для з ахисту прав, свобод та інтере сів особи цим кодексом та інш ими законами можуть встановл юватися інші строки для звер нення до адміністративного с уду, які, якщо не встановлено і нше, обчислюються з дня, коли о соба дізналася або повинна б ула дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтерес ів.

Позивач не підтвердив пов ажність причин пропущення ст року.

Відповідно до ст.100 КАС Укра їни пропущення строку зверне ння до адміністративного суд у є підставою для відмови у за доволенні адміністративног о суду, якщо на цьому наполяга є одна із сторін.

Тому позивачу слід відмови ти в частині стягнення щоміс ячної державної соціальної д опомоги з 2006 - по 23.10.2007 роки.

В частині позовних вимог пр о зобов'язання відповідача н арахувати недоплачену пенсі ю як дитині війни в сумі 2733 грн. 30 коп. позивачу слід відмовит и, оскільки наведена сума ніч им не підтверджена.

Суд вважає за необхідне зоб ов'язати Управління Пенсійно го фонду України в Бахмацько му районі Чернігівської обла сті провести перерахунок пен сії ОСОБА_1 на 30 % мінімальн ої пенсії за віком, встановле ної Законом України «Про соц іальний захист дітей війни» з 23.10.2007 року по 31.12.2007 року, підлягаю ть задоволенню.

Керуючись статтями 160-163 Коде ксу адміністративного судоч инства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити частк ово.

Зобов'язати Управління Пе нсійного фонду України в Бах мацькому районі Чернігівськ ої області перерахувати ОС ОБА_1 пенсію з 23.10.2007 року по 31.12.2007 року, як дитині війни, згідно с т. 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» з пі двищенням на 30% від мінімально ї пенсії.

В задоволенні інших позов них вимог - відмовити.

Постанова може бути оскар жена до Київського апеляційн ого адміністративного суду п ротягом десяти днів з дня її с кладання в повному обсязі, ос обою, яка оскаржує постанову , за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України, шляхом п одання через суд першої інст анції заяви про апеляційне о скарження. Апеляційна скарга на постанову суду першої інс танції подається протягом дв адцяти днів після подання за яви про апеляційне оскарженн я. Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.11.2008
Оприлюднено05.11.2010
Номер документу8881423
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-4202/08

Ухвала від 20.07.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Ухвала від 09.10.2017

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 01.10.2017

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 02.10.2017

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 30.09.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Усенко В.Г.

Постанова від 13.11.2008

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

ГРОМ Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні