ПОСТАНОВА
Іменем України
16 квітня 2020 року
Київ
справа №820/6964/16
адміністративне провадження №К/9901/42006/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :
судді-доповідача - Юрченко В.П.,
суддів: Васильєвої І.А., Пасічник С.С.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної фіскальної служби України на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 15.03.2017 (головуючий суддя - Мельников Р.В., , судді: Мар`єнко Л.М., Полях Н.А.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.06.2017 (головуючий суддя - Жигилій С.П., судді: Дюкарєва С.В. , Перцова Т.С.) у справі №820/6964/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ДП Котельні лікарняного комплексу до Державної фіскальної служби України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ДП Котельні лікарняного комплексу" звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом про визнання протиправною бездіяльності Державної фіскальної служби України та зобов`язання Державної фіскальної служби України збільшити у системі електронного адміністрування ПДВ, на яку ТОВ "ДП Котельні лікарняного комплексу" має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на величину суми ПДВ, включеної до податкового кредиту за касовим методом за січень 2016 року в розмірі 159949 грн на підставі поданого ТОВ "Котельні лікарняного комплексу" 04.11.2016 уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за січень 2016 р. та уточнюючого додатку 5 за січень 2016 р.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що у зв`язку з самостійним встановленням помилок підприємством 04.11.2016 подано до контролюючого органу уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість за січень 2016 року та уточнений додаток 5 за січень 2016 року. У уточнюючому додатку 5 за січень підприємством заповнена таблиця 3 на суму ПДВ 159949 грн. При цьому Державною фіскальною службою України протиправно не було забезпечено автоматичного збільшення суми, на яку ТОВ "ДП Котельні лікарняного комплексу" має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, включеної до податкового кредиту за касовим методом за січень 2016 року в розмірі 159949грн на підставі подання ТОВ "ДП Котельні лікарняного комплексу" 04.11.2016 вказаної податкової звітності. Така бездіяльність відповідача є протиправною та такою, що порушує права та інтереси ТОВ "ДП Котельні лікарняного комплексу".
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 15.03.2017, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.06.2017, позовні вимоги задоволено: визнано протиправною бездіяльність Державної фіскальної служби України та зобов`язано Державну фіскальну службу України (код ЄДРПОУ 39292197) збільшити у системі електронного адміністрування ПДВ, на яку товариство з обмеженою відповідальністю "ДП Котельні лікарняного комплексу" (код ЄДРПОУ 39304830) має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на величину суми ПДВ, включеної до податкового кредиту за касовим методом за січень 2016 року в розмірі 159949 (сто п`ятдесят дев`ять тисяч дев`ятсот сорок дев`ять) грн 00 коп. на підставі поданого товариством з обмеженою відповідальністю "ДП Котельні лікарняного комплексу" 04.11.2016 уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за січень 2016 року та уточнюючого додатку 5 за січень 2016 року.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідачем протиправно незабезпечено автоматичне збільшення суми, на яку позивач має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, включеної до податкового кредиту за касовим методом у січні 2016 року у розмірі 159949 грн у системі електронного адміністрування податку на додану вартість на підставі поданого товариством з обмеженою відповідальністю "ДП Котельні лікарняного комплексу" 04.11.2016 уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій ДФС України оскаржила їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати Харківського окружного адміністративного суду від 15.03.2017 та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.06.2017 та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову повністю.
В обґрунтування своїх вимог ДФС України зазначає, що платники податку, які застосовують касовий метод податкового обліку відповідно до пункту 187.10 статті 187 Податкового кодексу України, одноразово за звітний (податковий) період, за який декларація вперше заповнюється і подається з урахуванням положень Порядку заповнення і надання податкової звітності з податку на додану вартість від 28.01.2016 №21, відображають суми податку, зазначені в податкових накладних, складених до 01.07.2015, які були включені до складу податкового кредиту до набрання чинності цим Порядком у зв`язку із застосуванням такого методу податкового обліку. При вирішенні даного спору судами попередніх інстанцій не враховано обставин, в результаті яких не відбулося автоматичного збільшення суми, на яку товариство має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, включеної до податкового кредиту за касовим методом за період січень 2016 року у розмірі 159949 грн.
У відзиві на касаційну скаргу позивач зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Суди першої та апеляційної інстанцій установили, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ДП Котельні лікарняного комплексу" зареєстровано як суб`єкт господарювання 16.07.2014 року, має індивідуальний податковий номер 393048320322 та перебуває на обліку в Східній об`єднаній державній податковій інспекції ГУ ДФС у Харківській області.
Відповідно до наявної в матеріалах справи копії витягу 1420324500075 ТОВ "ДП Котельні лікарняного комплексу" зареєстровано як платник податку на додану вартість 01.09.2014 року .
ТОВ "ДП Котельні лікарняного комплексу" обчислює податок на додану вартість по касовому методу, згідно зі ст. 187.10 Податкового кодексу України.
18.02.2016 року ТОВ "ДП Котельні лікарняного комплексу" подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за звітний (податковий) період - січень 2016 року, а також розшифровку податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів за звітний (податковий) період - січень 2016 року, розрахунок (перерахунок) частки використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях за звітний (податковий) період - січень 2016 року .
Зазначена податкова звітність прийнята контролюючим органом без зауважень, про що свідчать наявні в матеріалах справи квитанції №1 та №2 .
У зв`язку з самостійним виявленням помилок, а саме у зв`язку з не заповненням таблиці 3 додатку 5 до податкової декларації з податку на додану вартість за січень 2016 року згідно з пунктами 9 та 15 розділу ІІІ "Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість", затвердженого наказом Міністерства фінансів України 28.01.2016 року №21, 04.11.2016 року ТОВ "ДП Котельні лікарняного комплексу" подано до контролюючого органу уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість за звітний (податковий) період - січень 2016 року, та розшифровку податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів за звітний (податковий) період - січень 2016 року .
Зазначена податкова звітність прийнята контролюючим органом без зауважень, про що свідчать наявні в матеріалах справи квитанції №1 та №2 .
У зв`язку з тим, що подання вказаної податкової звітності не було автоматично відображено контролюючим органом в розрахунку суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних для системи електронного адміністрування податку на додану вартість, ТОВ "ДП Котельні лікарняного комплексу" листом №109 від 17.11.2016 року звернулось до відповідача зі скаргою з проханням надання відповіді та вжиття необхідних заходів та дій щодо внесення змін до даних систем електронного адміністрування ПДВ згідно поданого уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість та уточнюючого додатку 5 за січень 2016 року від 04.11.2016 року .
ДФС України листом від 06.12.2016 року №39044/7/-99-99-12-03-01-17 "Про надання відповіді" направлено лист ТОВ "ДП Котельні лікарняного комплексу" від 17.11.2016 року №109 до Головного управління ДФС у Харківській області для вжиття заходів та надання відповіді згідно з чинним законодавством щодо функціонування системи електронного адміністрування податку на додану вартість .
Листом від 12.12.2016 року №6865/10/20-40-12-01-10 "Про надання відповіді" Головним управлінням ДФС у Харківській області на виконання листів ДФС України від 30.11.2016 року №38245/7/99-99-12-03-01-17, від 06.12.2016 року №39044/7/-99-99-12-03-01-17 за результати розгляду скарги позивача повідомлено, що у таблиці 3 додатка 5 (Д5) до податкової декларації з ПДВ платники податків, що застосовують касовий метод податкового обліку, мають право одноразово за звітний (податковий) період відобразити суми податку, зазначені в податкових накладних, складених до 01.07.2015 року, які були включені до складу податкового кредиту до набрання чинності Порядком № 21 у зв`язку із застосуванням такого методу податкового обліку, а також вказано, що внесення змін до даних системи електронного адміністрування ПДВ, відповідно до Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 року № 569 із змінами і доповненнями, здійснюються автоматично на рівні ДФС.
Не погоджуючись з діями відповідача щодо незабезпечення автоматичного збільшення суми, на яку підприємство має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, ТОВ ДП Котельні лікарняного комплексу звернулось до суду з вказаним позовом.
Законом України від 28.12.2014 №71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" було запроваджено систему електронного адміністрування податку на додану вартість (пункт 35 підрозділу 2 розділу XX Кодексу): з 1 січня до 1 липня 2015 року (або до дати, визначеної в окремому рішенні Верховної Ради України про скорочення терміну перехідного періоду відповідно до пункту 7 Прикінцевих положень Закону № 71) - у тестовому режимі; з 1 липня 2015 року - на постійній основі.
Згідно з пунктами 200-1.1, 200-1.2 статті 2001 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу .
Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України. Платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Відповідно до пункту 2 Прядку електронного адміністрування податку на додану вартість затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 №569 "Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість" рахунок у системі електронного адміністрування податку - це рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який таким платником перераховуються кошти у сумі, необхідній для досягнення розміру суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також у сумі, необхідній для сплати узгоджених податкових зобов`язань з податку.
29.07.2015 року набрав чинності Закон України від 16.07.2015 №643-VІІІ "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість", яким підрозділ 2 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України доповнено пунктом 34, відповідно до якого станом на третій робочий день після дати набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість" зареєстрованим платникам податку значення суми податку (позитивне або від`ємне), на яку такий платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначене пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, та значення усіх її складових, визначених цим Кодексом, дорівнюють нулю, крім значень її складових ? НаклОтр, ? НаклВид та ? Митн, що були сформовані, починаючи з 01.07.2015.
Зареєстрованим платникам податку таке значення автоматично збільшується контролюючим органом до 31.07.2015 для платників податків, що застосовують звітний (податковий) період місяць, без проведення перевірок, передбачених статтею 200 цього Кодексу, на суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, та суму непогашеного від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів на кінець поточного звітного (податкового) періоду, що зазначено в податковій звітності з податку на додану вартість, у якій відображаються розрахунки з бюджетом та/або відображаються операції, що стосуються спеціального режиму оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, за червень 2015 року. На таку суму платником податку збільшується розмір суми податкового кредиту за звітний (податковий) період (липень 2015 року) (підпункт 4 пункту 34 підрозділу 2 розділу ХХ Прикінцеві положення Податкового кодексу України).
Законом України від 24.12.2015 року №909-VIIІ Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році були внесені зміни до розділу XX Перехідних положень шляхом доповнення пунктом 34-1, у відповідності до якого для платників податку, які застосовують касовий метод податкового обліку відповідно до пункту 187.10 статті 187 цього Кодексу, у обрахунку суми SНакл беруть участь суми податку, зазначені в податкових накладних, складених до 01.07.2015 року, за якими право на включення таких сум до податкового кредиту виникає після 01.07.2015.
Такі суми податку беруть участь у обрахунку суми SНакл на підставі податкової декларації з податку за звітний період, у якому платник податку, що застосує касовий метод податкового обліку, відповідно до пункту 187.10 статті 187 цього Кодексу, включає такі суми податку до податкового кредиту (з урахуванням вимог пункту 198.6 статті 198 цього Кодексу), у зв`язку із застосуванням касового методу податкового обліку.
Відповідно до пункту 201.15 статті 201 розділу V Податкового кодексу України та наказу Міністерства фінансів України від 28.01.2016 року №21 було затверджено форму та Порядок заповнення і надання податкової звітності з податку на додану вартість (далі - Порядок заповнення і надання податкової звітності з ПДВ).
Пунктом 15 розділу III Порядку заповнення і надання податкової звітності з податку на додану вартість передбачено , що у таблиці 3 (Д5) платники податку, які застосовують касовий метод податкового обліку відповідно до пункту 187.10 статті 187 Кодексу, одноразово за звітний (податковий) період, за який декларація вперше заповнюється і подається за цим Порядком, відображають суми податку, зазначені в податкових накладних, складених до 01 липня 2015 року, які були включені до складу податкового кредиту до набрання чинності цим Порядком у зв`язку із застосуванням такого методу податкового обліку.
Відповідно до пунктів 49.8, 49.9 статті 49 Податкового кодексу України прийняття податкової декларації є обов`язком контролюючого органу і за умови дотримання платником податку цієї статті посадова особа контролюючого органу, в якому на обліку перебуває платник податку, зобов`язана зареєструвати податкову декларацію платника датою її фактичного отримання. За умови дотримання всіх вимог податкова декларація вважається прийнятою у разі, якщо контролюючий орган не надає платнику податку повідомлення про відмову у прийнятті декларації тощо.
Встановлено, що податкова декларація з ПДВ за січень 2016 року з задекларованої сумою податкового кредиту, у зв`язку із застосуванням касового методу податкового обліку на суму 159949, 00 грн. прийнята у встановленому законодавством порядку.
Система електронного адміністрування ПДВ організована на центральному рівні Державної фіскальної служби України, на цьому ж рівні відбувається автоматичне обчислення реєстраційної суми при зміні значення будь-якого з показників формули.
У зв`язку з невключенням ДФС України в дані системи електронного адміністрування ПДВ дані податкової декларації за січень 2016 року, у позивача відсутня можливість зареєструвати податкові накладні на суму 159949,00 грн.
За таких обставин, Верховний суд погоджується з висновком судів попередніх інстанцій, що відповідачем протиправно не забезпечено автоматичне збільшення суми, на яку позивач має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, включеної до податкового кредиту за касовим методом за січень 2016 року у розмірі 159949,00 грн у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, а відтак висновки судів про про задоволення позовних вимог є правильними.
З огляду на викладене та враховуючи, що за правилами частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, судами першої та апеляційної інстанцій виконано всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевірено обставини справи, вирішено справу у відповідності з нормами матеріального права, постановлено обґрунтоване рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для справи. Висновки судів про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності, а тому підстав для їх перегляду з мотивів, викладених в касаційній скарзі, не вбачається.
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Державної фіскальної служби України залишити без задоволення.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 15.03.2017 та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.06.2017 у справі №820/6964/16 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
В.П. Юрченко
І.А. Васильєва
С.С. Пасічник ,
Судді Верховного Суду
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 16.04.2020 |
Оприлюднено | 21.04.2020 |
Номер документу | 88832635 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Юрченко В.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні