Рішення
від 06.03.2020 по справі 160/10817/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 березня 2020 року Справа № 160/10817/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Тулянцевої І.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ :

01 листопада 2019 року ОСОБА_1 звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, в якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області № 562-ХХІХ/VІІ від 17.09.2019 року;

- зобов`язати Шевченківську сільську раду Криворізького району Дніпропетровської області прийняти рішення про необхідність розробки детального плану частини території с.Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд біля житлового будинку по АДРЕСА_1 .

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що Шевченківською сільською радою Криворізького району Дніпропетровської області прийнято рішення від 12.04.2018 року № 369-XVII/VII, відповідно до якого ОСОБА_1 було виділено земельну ділянку та надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд площею 0,25 га, а також земельну ділянку розміром 0,30 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2. Цим же рішенням зобов`язано позивача виготовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність згідно чинного законодавства. На виконання вказаного рішення позивач 29.11.2018 уклала договір №320/11-18 з ТОВ Пріма-КР на виконання топографо-геодезичної зйомки та в подальшому 24.04.2019 уклала договір № 119/04-19 з ТОВ Пріма-КР на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. У ході розробки землевпорядної документації було з`ясовано, що існує необхідність розроблення детального плану частини території с. Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області з площею земельної ділянки 0,25 га, за адресою: АДРЕСА_1, а тому позивач погодилась бути інвестором розроблення наведеного вище детального плану частини території, яке здійснювалось на замовлення Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області. Оскільки відповідачем не було своєчасно прийнято та оприлюднено рішення про розробку цього детального плану, позивач 16.07.2019 звернулась із заявою до відповідача про прийняття рішення про необхідність розробки детального плану частини території с. Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд біля житлового будинку по АДРЕСА_1 . Проте 17 вересня 2019 року відповідачем було прийнято рішення від 17.09.2019 року № 562-XXIX/VII про відмову ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення детального плану частини території с. Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області з площею земельної ділянки 0,25 га, за адресою: АДРЕСА_1 , оскільки відносно даної земельної ділянки відкрито кримінальне провадження. Також, даним рішенням було скасовано рішення від 12.04.2018 року №369-XVII/VII. Таке рішення позивач вважає необґрунтованим та незаконним, оскільки органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення та/або вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.

Ухвалою суду від 11.11.2019 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 16 грудня 2019 року о 12:00 год., в якому була оголошена перерва до 23.12.2019 року до 13:30 год.

Ухвалою суду від 16.12.2019 року від Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області витребувано всі матеріали, які стали підставою для прийняття рішення Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області №562-ХХІХ/VІІ від 17.09.2019 року Щодо надання рішення про необхідність розроблення детального плану частини території с. Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області на території Шевченківської сільської ради , в тому числі подання Криворізької місцевої прокуратури №2 Прокуратури Дніпропетровської області №79-1917вих-19 від 12.09.2019 року в частині відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд площею 0,25 га.

19 грудня 2019 року на виконання ухвали суду від 16.12.2019 року від відповідача надійшла копія подання Криворізької місцевої прокуратури №2 Прокуратури Дніпропетровської області №79-1917вих-19 від 12.09.2019 року.

23 грудня 2019 року судове засідання було відкладено на 08 січня 2020 року о 15:00 год.

03 січня 2020 року на електронну адресу суду від відповідача надійшли заперечення на позов та клопотання про розгляд справи без його участі. Оригінал заперечень надійшов до суду поштою 20.01.2020 року.

Зміст поданих заперечень полягає у тому, що стаття 245 Кодексу адміністративного судочинства України не передбачає повноважень суду щодо примусового винесення замість колегіального органу - Шевченківської сільської ради, прийняття рішень щодо зобов`язання про необхідність розробки детального плану частини території села с. Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд біля житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 . Крім того, відповідач вказав, що до Шевченківської сільської ради надійшло подання Криворізької міської прокуратури №2 від 12.09.2019 №79-1917 вих.-19. За матеріалами генерального плану розвитку с.Високе Поле зазначена земельна ділянка розташована на території, відведеній під будівництво бані та комбінату побутового обслуговування. Розміщення житлового будинку, господарських будівель та споруд на зазначеній території не відповідає вимогам містобудівної документації. ОСОБА_2 з власної ініціативи розробила детальний план частини території с.Високе Поле на території Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, під розміщення і обслуговування індивідуального житлового будинку, господарських будівель та споруд по АДРЕСА_1 і подала на затвердження сільській раді. У затвердженні генерального плану ОСОБА_3 було відмовлено через те, що детальний план був розроблений з порушенням вимог та норм чинного законодавства. На підставі викладеного вважає, що оскаржуване рішення є законним та прийнятим на підставі та в межах повноважень, встановлених законом.

Ухвалою суду від 08.01.2020 року від Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області витребувано інформацію та відповідні рішення чи розпорядження щодо підстав визначення адреси при прийнятті рішення від 12.04.2018 року № 369 - XVII/VII про виділення ОСОБА_1 земельної ділянки та надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд площею 0,25 га, а також земельної ділянки розміром 0,30 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 ; інформацію та відповідні рішення чи розпорядження щодо підстав визначення адреси при затвердженні Завдання на розроблення детального плану частини території с. Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд біля житлового будинку по АДРЕСА_1 ; інформацію та відповідні рішення чи розпорядження щодо підстав визначення адреси при прийнятті Рішення від 17.09.2019 року № 562-ХХІХ/VІІ про відмову ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення детального плану частини території с. Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області з площею земельної ділянки 0,25 га, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд за адресою: АДРЕСА_1 та скасування рішення №369-ХVІІ/VІІ від 12.04.2018 року Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 в частині відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд площею 0,25 га.

На підставі клопотання представника позивача ухвалою суду від 08.01.2020 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та оголошено перерву в підготовчому засіданні перерву до 05.02.2020 року до 10 год. 00 хв.

Ухвалою суду від 05 лютого 2020 року здійснено заміну відповідача по справі на його правонаступника - Глеюватську сільську раду Криворізького району Дніпропетровської області.

На підставі ухвали суду від 05.02.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу №160/10817/19 до судового розгляду по суті у той самий день після закінчення підготовчого судового засідання. Подальший розгляд та вирішення адміністративної справи №160/10817/19 ухвалено здійснювати в порядку письмового провадження.

13 лютого 2020 року від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив, в якій висловлена незгода із аргументами відповідача. На думку позивача, доданими до позову документами підтверджується, що відповідач фактично вже прийняв рішення про розроблення детального плану території, однак не оформив його належним чином. Також вказав, що доводи відповідача про те, що позивачем детальний план було розроблено з власної ініціативи, є безпідставним, оскільки, як вбачається із завдання на розроблення детального плану частини території с. Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд біля житлового будинку по АДРЕСА_1 , відповідачем було замовлено розроблення детального плану, а позивача було визначено джерелом фінансування цих робіт.

Неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею (частина 1 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Згідно з пунктом 1 частини 3 статті 205 КАС України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Відповідно до частини 9 статті 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статтею 205 КАС України, суд ухвалив розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними матеріалами.

Згідно зі статтею 193 КАС України, суд має розпочати розгляд справи по суті не пізніше ніж через шістдесят днів з дня відкриття провадження у справі, а у випадку продовження строку підготовчого провадження - не пізніше наступного дня з дня закінчення такого строку. Суд розглядає справу по суті протягом тридцяти днів з дня початку розгляду справи по суті.

Датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення (частина 5 статті 250 КАС України).

Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Рішенням Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від 12.04.2018 року № 369-XVII/VII ОСОБА_1 було виділено земельну ділянку та надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд площею 0,25 га, а також земельну ділянку розміром 0,30 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 .

Цим же рішенням зобов`язано позивача виготовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність згідно чинного законодавства.

29 листопада 2018 року на виконання цього рішення в частині надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд площею 0,25 га ОСОБА_1 уклала договір № 320/11-18 з ТОВ Пріма-КР на виконання топографо-геодезичної зйомки, відповідно до якого ТОВ Пріма-КР (Виконавець) зобов`язується виконати з дотримання вимог законодавства роботи із землеустрою: виконання топографо-геодезичної зйомки у масштабі 1:500, та узгодження підземних комунікацій з відповідними комунальними службами для виготовлення детального плану за адресою: АДРЕСА_2.

24 квітня 2019 позивач з ТОВ Пріма-КР (Виконавець) уклала договір № 119/04-19 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, відповідно до умов якого Виконавець зобов`язується виконати з дотримання вимог законодавства роботи, а саме: роботи по підготовці матеріалів та розробці проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд за адресою: АДРЕСА_2.

В матеріалах справи міститься завдання, затверджене Головою Глеюватської сільської ради та погоджене директором ПП АРХ-ІОН , на розроблення детального плану частини території с.Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд біля житлового будинку по АДРЕСА_1 , відповідно до якого замовником розроблення детального плану є Шевченківська сільська рада Криворізького району Дніпропетровської області, інвестор: ОСОБА_1 , розробник детального плану: ПП АРХ-ІОН .

04 лютого 2019 року позивачем з ПП АРХ-ІОН укладено договір № 007/18 щодо розробки детального плану частини території с. Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд біля житлового будинку по АДРЕСА_1 для подальшого розгляду, дозволу та затвердження Шевченківською сільською радою Криворізького району Дніпропетровської області.

В ході розробки детального плану частини території с. Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд біля житлового будинку по АДРЕСА_1 , позивач з`ясувала, що відповідачем не було своєчасно прийнято та оприлюднено рішення про розробку цього детального плану, у зв`язку з чим 16.07.2019 звернулась із заявою до Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області.

17 вересня 2019 року рішенням Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області № 562-XXIX/VII було відмовлено у наданні дозволу на розроблення детального плану частини території с. Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області з площею земельної ділянки 0,25 га, за адресою: АДРЕСА_1 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, оскільки відносно даної земельної ділянки відкрито кримінальне провадження.

Також наведеним вище рішенням було скасовано рішення сільської ради № 369-XVII/VII від 12.04.2018 року Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_3 в частині відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд площею 0,25 га.

Як вбачається із вказаного рішення та заперечень відповідача, підставою для прийняття рішення № 562-XXIX/VII від 17.09.2019 стало досудове розслідування по відкритому кримінальному провадженню відносно земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд біля житлового будинку по АДРЕСА_1 , та отримане подання Криворізької місцевої прокуратури №2 Прокуратури Дніпропетровської області №79-1917вих-19 від 12.09.2019, відповідно до якого в ході моніторингу рішень Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області прокуратурою було встановлено порушення вимог статей 22, 39, 41, 42 Закону України Про запобігання корупції . Так, опрацюванням рішень XVII сесії VIIскликання Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області встановлено, що 12.04.2018 рішенням сільради відділено земельну ділянку та надано дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку господарських будівель та споруд площею 0,25 га, а також земельну ділянку розміром 0,30 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою АДРЕСА_2 . За матеріалами генерального плану розвитку с.Високе Поле зазначена земельна ділянка розташована на території, відведеній під будівництво бані та комбінату побутового обслуговування. У порушення приписів Закону України Про запобігання корупції спеціалістом із земельних питань Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області Худан В.В. підготовлено та підписано висновок, згідно з яким рекомендовано сільській раді виділити ОСОБА_3 вищезазначену земельну ділянку. Вказане призвело до прийняття депутатами незаконного рішення про виділення земельної ділянки ОСОБА_3 , у зв`язку з чим рішення від 12.04.2018 року №369-XVII/VII підлягає скасуванню органом або посадовою особою, уповноваженою на прийняття чи скасування відповідних актів, рішень.

Вважаючи, що рішення Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від 17.09.2019 №562-XXIX/VII є незаконними, позивач звернулась до суду із даним позовом.

Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість вказаних висновків відповідача і винесених на підставі висновку спірних актів індивідуальної дії на відповідність вимогам частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, проаналізувавши положення законодавчих актів, якими врегульовані спірні правовідносини, суд зауважує на наступному.

Відповідно до статті 1 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Згідно зі статтею 3 ЗК України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до статті 19 ЗК України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.

Статтею 40 ЗК України закріплено, що громадянам України за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть передаватися безоплатно у власність або надаватися в оренду земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і гаражного будівництва в межах норм, визначених цим Кодексом. Понад норму безоплатної передачі громадяни можуть набувати у власність земельні ділянки для зазначених потреб за цивільно-правовими угодами.

За змістом частин 1-2 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Частинами 6, 7 статті 118 ЗК України визначено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Відповідно до пункту г частини 1 статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара.

За приписами частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

У відповідності до статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до частини 1 статті 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

В силу приписів частин 10-11 статті 59 Закону № 280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України Про доступ до публічної інформації , крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Аналіз наведених положень Закону № 280/97-ВР дає підстави для висновку, що за органами місцевого самоврядування законодавець закріпив право на зміну та скасування власних рішень. Таке право випливає із конституційного повноваження органів місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов`язковими до виконання на відповідній території, оскільки вони є суб`єктами правотворчості, яка передбачає право формування приписів, їх зміну чи скасування.

Водночас, у статті 3 Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність.

Цей принцип знайшов своє відображення й у статті 74 Закону № 280/97-ВР, згідно з якою органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 №7-рп/2009 у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень ч.2 ст.19, ст.144 Конституції України, ст.25, ч.14 ст.46, ч.ч.1, 10 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (ст. 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (ст. 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.

Разом з тим, відповідно до зазначеного рішення Конституційного Суду України ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання. Це є гарантією стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абз. 2 п. 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13.05.1997 № 1-зп у справі щодо несумісності депутатського мандата.

Таким чином, можливість скасування органом місцевого самоврядування власного рішення, у той же час, реалізація зазначених повноважень можлива у разі дотримання сукупності умов, зокрема: а) відсутність факту виконання рішення, що скасовується; б) відсутність факту виникнення правовідносин, пов`язаних з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів або ж відсутність заперечень суб`єктів правовідносин щодо їх зміни чи припинення у разі виникнення таких правовідносин.

Суд зазначає, що ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Отже, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.

Така правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 24.07.2019 у справі № 182/2428/16-а (адміністративне провадження 2-а/0182/102/2016), від 19.09.2019 у справі №369/6820/16-а (адміністративне провадження №К/9901/13302/18).

Також, згідно з позицією Верховного Суду від 11 грудня 2019 року у справі №318/969/17 (адміністративне провадження №К/9901/30299/18) право ради скасовувати свої рішення існує виключно у випадках, що передбачені Конституцією та законами України. Проте, законодавство не містить положень, що уповноважують місцеві ради скасовувати або визнавати нечинними власні рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Судом встановлено, що підставою для ухвалення рішення Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області № 562-ХХІХ/VІІ від 17.09.2019 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 була заява позивача про виділення земельної ділянки та надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку.

Після надання дозволу сільською радою на розробку проектів землеустрою позивач звернулась до уповноваженої організації з приводу виконання топографо-геодезичної зйомки та розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а також ПП АРХ-ІОН складено детальний план частини території с. Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області для будівництва і обслуговування житлового будинку.

Тобто, на підставі рішення Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області 12.04.2018 року № 369-XVII/VII між ОСОБА_1 та відповідачем виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією позивачем певних суб`єктивних та охоронюваних законом інтересів щодо набуття у власність земельної ділянки.

Отже, вказане рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки є ненормативним правовим актом одноразового застосування, яке вичерпало свою дію фактом його виконання і це рішення не може бути надалі скасоване органом місцевого самоврядування.

Зі змісту оскаржуваного рішення № 562-ХХІХ/VІІ від 17.09.2019 судом встановлено, що підставою для його ухвалення є подання Криворізької місцевої прокуратури № 2 Прокуратури Дніпропетровської області № 79-1917вих-19 від 12.09.2019.

Проте, як зазначалось вище, законодавством не встановлено право органів місцевого самоврядування самостійно скасувати свої рішення щодо надання фізичній особі дозволу на розробку проекту землеустрою.

В даному випадку матеріалами справи підтверджено, що позивач правомірно отримала і у передбачений законодавством спосіб використала наданий їй дозвіл на розроблення документації із землеустрою, а тому відповідач не мав права приймати рішення про скасування рішення сільської ради № 369-XVII/VII від 12.04.2018.

За викладених обставин, рішення Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області № 562-ХХІХ/VІІ від 17.09.2019 в частині скасування рішення сільської ради № 369-XVII/VII від 12.04.2018 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_3 в частині відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд площею 0,25 га є протиправним та підлягає скасуванню.

Крім того, рішенням Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області № 562-ХХІХ/VІІ від 17.09.2019 в частині відмови у наданні дозволу на розроблення детального плану частини території с. Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області з площею земельної ділянки 0,25 га, за адресою: АДРЕСА_1 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.

Відповідно до частини 1 статті 16 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI) планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Згідно з частиною 1 статті 19 Закону № 3038-VI детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.

Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці.

Склад, зміст, порядок розроблення та затвердження детального плану території визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (частина 6 статті 19 Закону № 3038-VI).

Відповідно до пункту 1.4. Порядку розроблення містобудівної документації, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.11.2011 №290 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.12.2011 за №1468/20206 (далі - Порядок №290), організація розроблення містобудівної документації або внесення змін до неї здійснюється шляхом забезпечення: оприлюднення рішення про розроблення містобудівної документації або внесення змін до неї; визначення розробника містобудівної документації або внесення змін до неї та укладання договору з урахуванням положень, встановлених Законом України "Про публічні закупівлі"; складання разом із розробником та затвердження проекту завдання на розроблення містобудівної документації або внесення змін до неї; надання розробнику вихідних даних, а також вимог щодо розміщення об`єктів державного й регіонального значення або доручення щодо їх збирання; фінансування розроблення містобудівної документації або внесення змін до неї відповідно до укладеного договору; надання розробнику оновленої картографічної основи, складеної відповідно до вимог законодавства; здійснення контролю за розробленням або внесенням змін до містобудівної документації; узгодження проекту містобудівної документації з органами місцевого самоврядування, що представляють інтереси суміжних територіальних громад, в частині врегулювання питань щодо територій спільних інтересів; розгляду проекту містобудівної документації архітектурно-містобудівною радою згідно зі статтею 20 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності"; подання проекту містобудівної документації з планування території на державному рівні в частині схем планування окремих частин території України, містобудівної документації з планування територій на регіональному рівні, генерального плану міст експертній організації для проведення експертизи в порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 N 548 "Про затвердження Порядку проведення експертизи містобудівної документації"; подання на затвердження завершеного проекту містобудівної документації.

Пунктом 4.1 Порядку №290 визначено, що рішення про розроблення генерального плану, плану зонування території, детального плану території, яка розташована в межах населеного пункту, а також внесення змін до цієї містобудівної документації приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.

Як вбачається із завдання на розроблення детального плану частини території с. Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд біля житлового будинку по АДРЕСА_1 , на виконання наведених вище вимог Порядку відповідачем було замовлено розроблення детального плану та визначено джерело її фінансування - за кошти позивача. На виконання цього позивачем було здійснено фінансування цих робіт на загальну суму 15 000 грн., що підтверджується квитанцією від 04.02.2019.

Проте, на офіційному сайті відповідача не було оприлюднено рішення про розроблення детального плану частини території с. Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд біля житлового будинку по АДРЕСА_1 , що повинно було передувати визначенню її розробника та складанню разом із розробником та затвердження проекту завдання.

За таких обставин відповідач необґрунтовано прийняв рішення № 562-ХХІХ/VІІ від 17.09.2019 в цій частині.

Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача прийняти рішення про необхідність розробки детального плану частини території с.Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд біля житлового будинку по АДРЕСА_1 , суд вважає за необхідне зазначити наступне.

У зв`язку з тим, що вищенаведені рішення мають протиріччя та неточності в частині визначення в них адрес, а саме: АДРЕСА_2, АДРЕСА_1, ухвалою суду від 08.01.2020 від Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області було витребувана відповідна інформація.

Глеюватською сільською радою Криворізького району Дніпропетровської області на виконання ухвали суду було надано пояснення від 21.01.2020 № 71-10/01-11, в якому відповідач вказав, що рішенням Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області № 369-XVII/VII від 12.04.2018 ОСОБА_1 було виділено земельну ділянку та надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд площею 0,25 га, а також земельну ділянку розміром 0,30 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 , на території Шевченківської сільської ради. Цим же рішенням відповідача було зобов`язано виготовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність згідно чинного законодавства. 17 вересня 2019 рішенням № 562-ХХІХ/VІІ було скасовано рішення № 369-XVII/VII від 12.04.2018 в частині відведення земельної ділянки 0,25 га у власність ОСОБА_3 . Рішення, розпорядження щодо підстав визначення адреси при прийнятті рішення не приймалось. Але, приймаючи дані рішення Шевченківська сільська рада у своїй роботі керувалася обліковими даними земельнокадастрової книги (присадибні ділянки особистого використання), де ведеться облік земельних ділянок в межах населених пунктів. Отже, жодних рішень чи розпоряджень щодо підстав визначення адреси при прийнятті рішень та завдання не приймалось.

При цьому, як вбачається із детального плану частини території с. Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд біля житлового будинку по АДРЕСА_1 (далі - детальний план), розробленого ПП АРХ-ІОН на замовлення Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, інвестором якого є ОСОБА_2 , підставою для розробки детального плану є завдання на проектування Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області (п.1.1). Місцезнаходження земельної ділянки: с. Високе Поле, Криворізького району, Дніпропетровська область, БІЛЯ житлового будинку по АДРЕСА_1 (п.1.6).

В пункті 5 Детального плану зазначено, що згідно з листом Шевченківської сільської ради від 18.02.2019 № 135-10/01-11 на земельній ділянці по АДРЕСА_2 площею 0,2500 га, пропонується будівництво і обслуговування житлового будинку, зазначена земельна ділянка вільна від забудов.

Також, судом досліджено завдання на розроблення Детального плану частини території с. Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських споруд біля житлового будинку по АДРЕСА_1 , розробленого ПП АРХ-ІОН на замовлення Шевченківської сільської ради, інвестором якого є ОСОБА_2 .

Окрім цього, згідно з копією викопіювання із ситуаційного плану розташування земельної ділянки, підписаного головою Шевченківської сільської ради Гришиною С.В. та землевпорядником ОСОБА_4 , де визначено земельну ділянку, яка виділена гр. ОСОБА_3 на території Шевченківської сільської ради АДРЕСА_2 розміром 0,25 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, а також 0,30 га для ведення особистого селянського господарства.

Згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за позивачем зареєстровано прав власності на земельну ділянку розміром 0,30 га для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер: 1221885900:06:001:0112, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2.

Як вбачається з викопіювання схем та плану існуючого використання території, земельна ділянка для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, площею 0,25 га знаходиться по середині (між) біля житлового будинку по АДРЕСА_1 та (між) біля земельної ділянки розміром 0,30 га (цільова призначення для ведення особистого селянського господарства), кадастровий номер: 1221885900:06:001:0112, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 .

Таким чином, земельна ділянка, площею 0,25 га., яка відповідно до Рішення Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від 12.04.2018 року № 369-XVII/VII виділена гр. ОСОБА_3 (для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд ) та щодо якої ТОВ АРХ-ІОН на замовлення Шевченківської сільської ради при інвестуванні Позивача - ОСОБА_1 було розроблено Детальний план частини території с. Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських споруд біля житлового будинку по АДРЕСА_1 , є вільною від забудов та відповідно адреса даній земельній ділянці на даний час не присвоювалася, оскільки вона не є не сформованою у розумінні статті 79-1 Земельного кодексу України та на ній відсутні об`єкти нерухомого майна.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В силу частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з пунктом 10 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Зі змісту Рекомендації № R (80) 2 Комітету Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11.03.1980 року під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Суди не вправі втручатися в діяльність державних органів та органів місцевого самоврядування при здійсненні ними функцій та повноважень, визначених законодавством, не вправі переймати на себе функції суб`єктів владних повноважень, оскільки чинним законодавством України суди не наділені правом створювати норми права, а наділені лише компетенцією перевіряти уже створені норми права на їх відповідність вищестоящим в ієрархії нормативно-правовим актам.

Суб`єкти владних повноважень застосовують надані їм в межах закону повноваження на власний розсуд, без необхідності узгодження у будь-якій формі своїх дій з іншими суб`єктами (дискреційні повноваження). Втручання в дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

Таким чином, суди не вправі підміняти собою державні органи, компетенція яких чітко регламентована чинним законодавством. Зазначення судом конкретних дій відповідача під час розгляду справи є виходом за межі повноважень суду, наданих чинним законодавством при постановлені судових рішень.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову в цій частині та вважає, що права позивача можуть бути належним чином поновлені шляхом повторного розгляду питання згідно приписів законодавства з урахуванням висновків суду.

З урахуванням вищевикладеного, приймаючи до уваги необхідність ефективного захисту прав та інтересів позивача, що ґрунтується на чинному законодавстві України, суд вважає необхідним здійснити такий захист шляхом зобов`язання Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області розглянути заяву ОСОБА_1 про необхідність розробки детального плану частини території с.Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд біля житлового будинку по АДРЕСА_1 , з урахуванням висновків суду.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (частина 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).

З огляду на встановлені обставини, а також приймаючи до уваги те, що відповідачем не надано до суду докази правомірності прийняття оскаржуваного рішення, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Керуючись статтями 9, 73-78, 90, 139, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_7 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області (вул.Шевченко, буд.65, с.Глеюватка, Криворізький район, Дніпропетровська область; код ЄДРПОУ 04339824) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Шевченківської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області № 562-ХХІХ/VІІ від 17.09.2019 року.

Зобов`язати Глеюватську сільську раду Криворізького району Дніпропетровської області розглянути заяву ОСОБА_1 про необхідність розробки детального плану частини території с.Високе Поле Криворізького району Дніпропетровської області для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд біля житлового будинку по АДРЕСА_1 , з урахуванням висновків суду.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області судові витрати у розмірі 1538,00 грн. (одна тисяча п`ятсот тридцять вісім гривень нуль копійок).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені статтями 295 та 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.В. Тулянцева

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.03.2020
Оприлюднено27.04.2020
Номер документу88906834
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/10817/19

Постанова від 13.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Постанова від 13.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 20.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 15.06.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Рішення від 06.03.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 05.02.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 05.02.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 08.01.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 08.01.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 16.12.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні