ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
13 квітня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/5196/19
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Шембелян В.С.,
за участю секретаря судового засідання - Полякової В.К.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гірниче підприємство "Антрацитвугілля" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 06.12.2011 № 5430, -
ВСТАНОВИВ:
09 грудня 2019 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державної служби геології та надр України (далі - позивач, Держгеонадра) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гірниче підприємство "Антрацитвугілля" (далі - відповідач, ТОВ "Гірниче підприємство "Антрацитвугілля") про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5430 від 06.12.2011.
В обгрунтування позовних вимог зазначено, що TOB "Гірниче підприємство "Антрацитвугілля" надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5430 від 06.12.2011 року з метою видобування кам`яного вугілля, строком на 20 років до 06.12.2031. З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра. Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 (надалі - Порядок 615) тощо. Спеціальний дозвіл на користування надрами містить особливі умови відповідно до п.12 Порядку 615, дотримання яких є обов`язковим.
Державним науково-виробничим підприємством "Державний інформаційний геологічний фонд України" (далі - ДНВП "Геоінформ України") листом №02/302-0972 від 07.04.2015 надано перелік надрокористувачів, які не направили до ДНВП "Геоінформ України" щорічну статистичну звітність за формою ф. 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік. Інформація щодо руху запасів від відповідача не надходила. За результатами опрацювання вищевказаних листів встановлено, що відповідач в порущення вимог особливих умов спеціального дозволу на користування надрами та ст. 24 Кодексу України про надра не подано до ДНВП "Геоінформ України" щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин за 2014 рік. Наказом Державної служби геології та надр України № 122 від 19.05.2015 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень законодавства, про що повідомлено надрокористувача шляхом подання оголошення до "Урядового кур`єру". У встановлений строк відповідач порушення не усунув. Зазначених вимог наказу не виконано.
До Держгеонадр надійшли листи ДФС України від 27.12.2018 №24458/5/99-99-12-03-04-16 та від 20.06.2019 №12145/5/99-99- 12-03-04-16, якими ДФС України просить розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування та надано перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, не своєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин та не подають податкової звітності, до якого належить ТОВ "Гірниче підприємство "Антрацитвугілля". Таким чином надрокористувач порушив п. 4 Особливих умов на користування надрами № 5430 від 06.12.2011.
З огляду на зміну міецезнаходження відповідача, Держгеонадра направило на нову адресу відповідача лист № 16975/01/14-19 від 19.08.2019 з проханням надати до Держгеонадр у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушенням вимог передбачених спеціальними дозволами. 06.09.2019 на адресу Держгеонадр надійшли листи відповідача № 3 та № 4 від 03.09.2019 про незгоду на припинення права користування надрами, тому наявні підстави для припинення цього права у судовому порядку. Тобто, підстава для звернення до суду у суб`єкта владних повноважень, яким є позивач, виникла з моменту отримання листів відповідача № 3 та № 4 від 03.09.2019.
На підставі зазначеного, позивач, як суб`єкт владних повноважень, який здійснює владні управлінські функції у правовідносинах з надрокористувачами з метою не допущення протиправного використання надр, користуючись своїм правом, наданим Кодексом України про надра, та у зв`язку з не вчиненням дій щодо поновлення спеціального дозволу на користування надрами просить анулювати спеціальний дозвіл на користування надрами № 5430 від 06.12.2011.
Представник відповідача 17.01.2020 за вх. № 2026/2020 через канцелярію суду надав відзив на позовну заяву (арк.спр.60-62), в якому зазначив, що Товариство з обмеженою відповідальністю Гірниче підприємство Антрацитвугілля отримало у 2011 році спеціальний дозвіл на користування надрами № 5430 від 06.12.2011. Місцезнаходження ділянки надр-Луганська область, Перевальський район - на території, де проводилась АТО (ООС).
14.07.2015 відповідач до ДНВП Геоінформ України подав звіт за формою 5-гр про стан запасів корисних копалин за спеціальним дозволом на користування надрами № 5430 від 06.12.2011 за 2014 рік.
У зв`язку з тим, що Державна служба геології та надр наказом № 122 від 19.05.2015 зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами № 5430 від 06.12.2011 ТОВ ГП Антрацитвугілля звернулось до позивача з листом №16 від 15.06.2015 про поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами. Однак звернення залишено без відповіді та будь-якого реагування.
У зв`язку з форс-мажорними обставинами видобування корисних копалин на зазначеній ділянці надр не здійснюється, тому об`єкту оподаткування рентною платою за користування надрами немає. На засвідчення настання форс-мажорних обставин відповідач звернувся до Торгово - Промислової палати України, так сертифікатами про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) № 1085 від 14.10.2014, № 3767\05-04\20., № 1086 від 14.10.2014 № 3767\05-4\9 Торгово-промислова палата України засвідчила ТОВ ГП "Антрацитвугілля" факт настання обставин непереборної сили, з 01.08.2014 при здійсненні господарської діяльності на території Луганської області та дотриманні законодавчих актів України, які стосуються справляння податків та обов`язкових платежів до закінчення АТО, а також продовження гранічних строків для подання звітності.
У зв`язку з проходженням АТО у м.Антрацит, Луганської області підприємством було змінено місце державної реєстрації на підконтрольну Україні територію - м. Сєвєродонецьк, Луганської області, бул. Дружби народів 1-Г.
Про зміну місцезнаходження було повідомлено Держгеонадра України та відповідно до п. 16 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою КМУ № 615 від 30.05.2011 подано документи для переоформлення спеціального дозволу на користування надрами № 5430 від 06.12.2011. Державною службою геології та надр України було прийнято рішення про переоформлення спеціального дозволу на користування надрами, та видано наказ № 261 від 16.08.2016.
У зв`язку з тим, що позивачем не було підписано надіслану ТОВ ГП Антрацитвугілля Угоду про умови користування надрами в 2-х примірниках, переоформлені спеціальні дозволи підприємство не отримало.
Про видання наказу № 125 від 23.04.2019 про внесення змін до наказу №122 від 19.05.2015 щодо доповнення переліку порушень та підстав для зупинення дії дозволу, підприємство не було повідомлено, хоча на час видання наказу місцезнаходження ТОВ ГП Антрацитвугілля було змінено на підконтрольну Україні територію - м.Сєвєродонецьк, вул. Дружби народів, буд. 1-Г.
Відповідач вважає, що підстав для припинення та анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5430 від 06.12.2011 немає.
16.03.2020 за вх.№ 10119/2020 позивач надав письмові пояснення (арк.спр.93-95), в яких зазначив, що наказом Держгеонадр від 16.08.2016 № 261 прийнято рішення переоформити ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля спеціальний дозвіл на користування надрами від 06.12.2011 № 5430 з метою видобування кам`яного вугілля-антрациту шахтоділянки, виділеної у межах ділянки Селезнівська Південна № 4 (шахта Новоселівська ), про що підприємство повідомлено листом Держгеонадр від 31.08.2016 № 15408/13/12-16.
Листом від 21.04.2017 № 25 ТОВ ГП Антрацитвугілля вкотре направлено доопрацьований проект угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами від 06.12.2011 № 5430, який завізовано відповідними структурними підрозділами і роздруковано спеціальний дозвіл та подано на підпис. Разом з тим, у зв`язку із змінами, які відбулись в Держгеонадрах, направлена на опрацювання підприємством Угода про умови користування надрами стала неактуальною.
Держгеонадра листом від 27.11.2017 № 29315/03/12-17, враховуючи лист ТОВ ГП Антрацитвугілля від 28.09.2017 № 43, повідомлено підприємство, що питання оформлення і видачі спеціального дозволу буде розглянуто у разі надходження проекту Угоди про умови користування надрами. Інформація щодо надходження від ТОВ ГП Антрацитвугілля проекту Угоди про умови користування надрами, відповідно до відомостей, що введені до бази вхідної кореспонденції Держгеонадр, відсутня.
Щодо ознайомлення Товариства з обмеженою відповідальністю Гірниче підприємство Антрацитвугілля з наказами № 122 від 19.05.2015 та № 125 від 23.04.2019 зазначив, що останні було оприлюднено шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Державної служби геології та надр України (http://www.geo.gov.ua).
Ухвалою суду від 16.12.2019 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін (арк.спр. 1-2).
Ухвалою суду від 11.02.2020 ухвалено подальший розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження (арк.спр.81-82).
Ухвалою суду від 16.03.2020 закрито підготовче провадження, справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні (акр. спр. 103).
Представник позивача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце слухання справи повідомлений належним чином. 09.04.2020 (вх. № 14336/2020) через канцелярію суду надав клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження (арк. спр. 114).
Представник відповідача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином (арк.спр.115).
Суд розглядає справу в порядку загального позовного провадження з повідомленням сторін за відсутності учасників справи, які до судового засідання не прибули.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд встановив такі обставини справи.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Гірниче підприємство "Антрацитвугілля" зареєстровано як юридична особа 29.11.2006, № запису 13791020000000523, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (арк.спр. 72).
06 грудня 2011 року Державна служба геології та надр України видало ТОВ "Гірниче підприємство "Антрацитвугілля" спеціальний дозвіл на користування надрами № 5430 (арк.спр.12).
Цей дозвіл надав відповідачу право на видобування кам`яного вугілля - у межах ділянки Селезнівська Південня № 4 (шахта Новоселівська). Дозвіл виданий строком на 20 років.
Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 06.12.2011 № 5430, укладена між Державною службою геології та надр України та ТОВ "Гірниче підприємство "Антрацитвугілля" (арк.спр. 13-15).
Сторони угоди визнали, що ця Угода є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, яка регулює і конкретизує передбачені чинним законодавством України та дозволом технічні, технологічні, організаційні, фінансові, економічні, соціальні, екологічні аспекти користування надрами.
Згідно з пунктом 7.2 Угоди надрокористувач зобов`язаний у встановленому порядку подавати до ДНВП "Геоінформ України" щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
Таким чином, подання до ДНВП "Геоінформ України" щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр є обов`язковою умовою спеціального користування надрами, прямо передбаченою дозволом та Угодою.
Листом від 07.04.2015 № 02/302-0972 державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" повідомило Держгеонадра України, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2014 рік не надходила (арк. спр. 16-16а).
19.05.2015 Держгеонадра України видано наказ № 122 "Щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами" (арк. спр. 17), відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, у зв`язку з невиконанням надрокористувачами Донецької та Луганської областей особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формою № 5-гр за 2014 рік та враховуючи пропозиції Робочої групи Держгеонадра України вирішили зупинити дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу (арк.спр. 17 зв.бік).
Як свідчить витяг з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19.05.2015 № 122) Держгеонадра України на підставі пп. 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами зупинили дію дозволу від 06.12.2011 № 5430, виданого ТОВ "Гірниче підприємство "Антрацитвугілля", у зв`язку з порушенням надрокористувачам пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень (арк.спр. 17 зворотній бік).
Перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей, яким наказом Держгеонадра України від 19 травня 2015 року № 122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень у зв`язку з ненаданням щорічного звіту перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік оприлюдненj в офіційному друкованому виданні "Урядовий кур`єр" (арк. спр. 18). ТОВ "Гірниче підприємство "Антрацитвугілля" включене до цього переліку під № 108.
Листом від 15.06.2015 за № 16 ТОВ "Гірниче підприємство "Антрацитвугілля" звернулось до позивача про поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами (арк.спр.32, 70).
14.07.2015 відповідач до ДНВП Геоінформ України подав звіт за формою 5-гр про стан запасів корисних копалин за спеціальним дозволом на користування надрами № 5430 від 06.12.2011 за 2014 рік (арк.спр.69).
21.04.2017 та 28.09.2017 ТОВ "Гірниче підприємство "Антрацитвугілля" зверталося до Державної служби геології та надр України з листом № 25, 43 з проханням надати відповідь щодо розгляду направленого на його адресу пакету документів щодо підписання угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин - вугілля кам`яного що є невід`ємною частиною дозволу на користування надрами № 5430 від 6 грудня 2011 року та № 5015 від 07 вересня 2009 року у зв`язку із зміною підприємством місцезнаходження, з зазначенням адреси: м. Сєвєродонецьк, бульвар Дружби Народів, буд 1- Г (арк.спр.99, 100).
Листом від 31.08.2016 № 15408/13/12-16 відповідача було повідомлено, що Державною службою геології та надр України було прийнято рішення про переоформлення спеціального дозволу на користування надрами та видано наказ № 261 від 16.08.2016 (арк.спр.101).
27 грудня 2018 року на адресу Держгеонадр надійшло подання Державної фіскальної служби України № 24458/5/99-99-12-03-04-16 від 27 грудня 2018 року, в якому ДФС надає інформацію про заборгованість з рентної плати за користування надрами суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців). Відповідно до Додатку № 1 до листа - Переліку суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців) станом на 01.12.2018. Відповідач - ТОВ "ГП "Антрацитвугілля" - є суб`єктом господарювання, який станом на 01.12.2018 року мав суму податкового боргу 71,5 тис. грн. В зв`язку з чим, ДФС просило розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, виданого ТОВ "ГП "Антрацитвугілля" (арк.спр.19-20).
Наказом Державної служби геології та надр України № 125 від 23.04.2019 внесено зміни до п.109 додатка до наказу Держгеонадр від 19.05.2015 № 122 та доповнено перелік порушень та підстав для зупинення дії дозволу (арк.спр.21, 21 зв.бік).
Про прийнятий наказ № 125 від 23.04.2019 позивач повідомив ТОВ "ГП "Антрацитвугілля" шляхом подання оголошення до офіційного вісника Урядовий кур`єр від 21.05.2019 № 93 (арк.спр.22 зв.бік).
20.06.2019 на адресу Держгеонадр надійшов лист Державної фіскальної служби України № 12145/5/99-99-12-03-04-16, в якому ДФС надає інформацію про заборгованість з рентної плати за користування надрами суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців). Відповідно до Додатку № 1 до листа - Переліку суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців) станом на 01.06.2019. Відповідач - ТОВ "ГП "Антрацитвугілля" - є суб`єктом господарювання, який станом на 01.06.2019 мав суму податкового боргу 71,5 тис. грн. В зв`язку з чим, ДФС просило розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, виданого ТОВ "ГП "Антрацитвугілля" (арк.спр.23-24).
Позивач 19.08.2019 звернувся до відповідача з листом № 16975/01/14-19 щодо надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами, направивши його на юридичну адресу надрокористувача, а саме: 93400, бул. Дружби народів, 1-г, м. Сєвєродонецьк, Луганська обл.(арк.спр.25).
06.09.2019 на адресу Держгеонадр надійшли листи від ТОВ "ГП "Антрацитвугілля" за № 3 та № 4 від 03.09.2019 про незгоду на припинення права користування надрами (арк.спр. 26, 29).
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд керується такими вимогами чинного законодавства.
Положеннями ст. 13 Конституції України передбачено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону.
Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству.
Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.
Відповідно до положень ст. 13, 14, 15 Кодексу України про надра від 27.07.1994 р. №132/94-ВР користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Надра надаються у постійне або тимчасове користування, зокрема, для видобування корисних копалин.
Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку.
Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.
Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше.
Відповідно до ст. 24 Кодексу користувачі надр мають право:
1) здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції;
2) розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу;
3) здійснювати на умовах спеціального дозволу консервацію наданого в користування родовища корисних копалин або його частини;
4) на першочергове продовження строку тимчасового користування надрами;
5) користуватися додатковими правами, передбаченими угодою про розподіл продукції.
Користувачі надр зобов`язані:
1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;
2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр;
3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища;
4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві;
4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України;
5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.
Користувач надр (інвестор), який отримав спеціальний дозвіл на користування надрами та гірничий відвід (у разі його необхідності) або уклав угоду про розподіл продукції, має виключне право здійснювати в його межах користування надрами відповідно до цього спеціального дозволу та угоди про розподіл продукції. Будь-яка діяльність, пов`язана з користуванням надрами в межах гірничого відводу, може здійснюватися тільки за згодою користувача надр (інвестора), якому він наданий. Така згода або відмова в її наданні має бути надана протягом двадцяти календарних днів після отримання відповідного письмового запиту. У разі ненадання жодної відповіді протягом зазначеного часу така згода вважається наданою.
Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 р. №1294, визначено механізм проведення державного геологічного контролю з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Пунктом 4 Порядку №1294 визначено, що органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за: своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
Згідно з ч. 1, 2 ст.26 Кодексу право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. №1174.
Відповідно до пунктів 9, 10 Положення № 1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Відповідно до підпункту 12 пункту 4 Положення № 1174 Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.
Процедура видачі спеціального дозволу на користування ділянкою, надр передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.05.2011 № 615.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 615 невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням надр.
Приписами пункту 22 Порядку № 615 передбачено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; проведення гірничих робіт без геологічного та маркшейдерського обслуговування; наявності заборгованості з плати за користування надрами; порушення надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища; проведення на наданій у користування ділянці надр робіт, не передбачених дозволом; відсутності у надрокористувача під час проведення робіт ліцензії на провадження господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону; не виконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування.
Крім того, положеннями ст. 26 Кодексу також передбачено, що право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Таким чином, підстави для припинення права користування надрами, зазначені в ст. 26 Кодексу, покликані унеможливити використання надр за відсутності в цьому потреби самих користувачів, а також уникнути зловживання користувачами цим правом.
Як було зазначено вище, згідно з угодою надрокористувач зобов`язаний у встановленому законом порядку подавати щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин.
Однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 06.12.2011 № 5430 та підпунктом 7.2 пункту 7 Угоди про умови користування надрами, було подання ДНВП "Геоінформ України" щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
Отже, підставою для припинення права відповідача користування надрами, на наявність якої посилається позивач, є порушення відповідачем умов користування надрами, які передбачені дозволом від 06.12.2011 № 5430 та Угодою про умови користування надрами - неподання вказаних звітів (пункт 5 ст.26 Кодексу).
06.09.2019 на адресу Державної служби геології та надр України надійшли листи від ТОВ "ГП "Антрацитвугілля" за № 3 та № 4 від 03.09.2019 про незгоду на припинення права користування надрами та поновлення дії Спеціального дозволу на користування надрами № 5430 від 06.12.2011 (арк.спр. 26, 29).
Відповідно до частини третьої статті 26 зазначеного Кодексу України про надра, законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами. Зокрема згідно з Порядком № 615, можуть мати місце додаткові підстави для припинення користування надрами, оскільки це передбачено частиною третьою статті 26 КУ про надра, але не може бути змінено правило, відповідно до якого у разі незгоди користувачів з припиненням права на користування надрами воно може припинятися лише у судовому порядку.
Судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача з анулюванням спеціального дозволу на користування надрами, тобто у разі наявності спору з цього приводу.
Як встановлено судом, відповідач заперечував проти припинення цього дозволу, про що належним чином повідомив позивача, отже розгляд цього питання має здійснюватися саме в судовому порядку відповідно до зазначених вимог законодавства.
Як вбачається з вищезазначих листів (арк.спр.26, 29, 70) ТОВ "Гірниче підприємство "Антрацитвугілля" зверталося до Державної служби геології та надр України намагаючись поновити відповідний дозвіл.
В ході розгляду справи судом також встановлено, що 28.09.2017 відповідач звертався до Державної служби геології та надр України з листом № 43 з проханням надати відповідь щодо розгляду направленого на його адресу пакету документів щодо підписання угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин - вугілля кам`яного що є невід`ємною частиною дозволу на користування надрами № 5430 від 6 грудня 2011 року та № 5015 від 07 вересня 2009 року у зв`язку зі зміною підприємством місцезнаходження, з зазначенням адреси: м. Сєвєродонецьк, бульвар Дружби Народів, буд 1- Г (арк.спр.100).
Також, з матеріалів справи встановлено, що 15 червня 2015 року ТОВ "Гірниче підприємство "Антрацитвугілля" надіслало на адресу т.в.о. Голови Державної служби геології та надр України Бояркіну М.О. листа, в якому зазначено, що несвоєчасне подання звітності за формою 5-гр до ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів відбулося у зв`язку з настанням форс-мажорних обставин. Звіт, за формою 5-ГР за 2014 рік за спеціальним дозволом на користування надрами № 5430 від 06.12.2011 (на ділянку шахти у межах ділянки Селезнівська Південна № 4 (шахта Новоселівська ) подано. Просили поновити дію Спеціального дозволу на користування надрами № 5430 від 06.12.2011. Додатком до листа зазначено копію звіту ф. 5-ГР, копія сертифікату ТПП України про засвідчення форс-мажорних обставин (арк.спр.65-68, 69, 70).
Однак, будь якої відповіді від Державної служби геології та надр України на вищезазначений лист на адресу товариства не надано.
Згідно з вимогами статті 5 Закону України від 02.09.2014 № 1669-VII "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" (далі Закон № 1669-VII) ліцензії та документи дозвільного характеру, видані суб`єктам господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, строк дії яких закінчився у період її проведення, вважаються такими, що продовжили свою дію на період проведення антитерористичної операції.
Відповідно до вимог статті 10 Закону України №1669-VII протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов`язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.
На час розгляду цієї справи в суді зазначений закон є чинним.
Сертифікатом Торгово-промислової палати України № 1085 від 14.10.2014 та № 1086 від 14.10.2014 підтверджено факт настання для ТОВ "Гірниче підприємство "Антрацитвугілля" обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) податкових зобов`язань, а зобов`язань стосовно подання податкової звітності, які розпочалися 01.08.2014 року і тривають, дату закінчення яких встановити неможливо.
Враховуючи вказані обставини, суд дійшов висновку, що невиконання (несвоєчасне виконання) відповідачем умов користування надрами, які передбачені дозволом від 06.12.2011 № 5430 та Угодою про умови користування надрами, сталося за наявності обставин непереборної сили, що підтверджено належними доказами у справі.
Жодних обставин, які вказують на зловживання відповідачем наданим йому правом користування надрами чи недбайливим ставленням до нього, судом не встановлено в ході розгяду цієї справи, у зв`язку з чим підстави для анулювання вказаного дозволу, визначені в статті 26 о Кодексу України про надра, відсутні.
Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Так, Європейський суд з прав людини у рішенні по справі "Рисовський проти України" (№ 29979/04) підкреслив особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Згідно з пунктом 71 вказаного рішення державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
Крім того, в рішеннях Європейського суду з прав людини склалася практика, яка підтверджує, що дискреційні повноваження не повинні використовуватися свавільно, а суд повинен контролювати рішення, прийняті на підставі реалізації дискреційних повноважень, максимально ефективно (рішення у справі "Hasan and Chaush v. Bulgaria" № 30985/96).
Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно зі статтею 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 06.12.2011 № 5430, наданого відповідачу, у зв`язку з чим в задоволенні позовних вимог слід відмовити.
Судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог Державної служби геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031, 03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, буд. 16) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гірниче підприємство "Антрацитвугілля" (код ЄДРПОУ 34720106, 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, бул. Дружби Народів, буд. 1-Г) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 06.12.2011 № 5430 відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 23 квітня 2020 року.
Суддя В.С. Шембелян
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.04.2020 |
Оприлюднено | 27.04.2020 |
Номер документу | 88907539 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні