Рішення
від 24.04.2020 по справі 420/7502/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/7502/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 квітня 2020 року м. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Підгірненської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (67741, Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Підгірне, вул. Пушкіна, 61, код ЄДРПОУ 20988290) про визнання протиправними дій та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

11.12.2019 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 та ОСОБА_2 до Підгірненської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, в якому позивачі просять :

- визнати дії Підгірненської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області щодо проведення громадських слухань 26.10.2019 року з мешканцями с. Підгірне Білгород-Дністровського району Одеської області такими, що проведені з порушенням вимог чинного законодавства та визнати недійсними результати громадських слухань проведених Підгірненською сільською радою, викладених у протоколі від 26.10.2019 року, з підстав порушення процедури їх проведення, та спотворення результатів голосування;

- скасувати рішення Підгірненської сільської ради № 430-VІІ від 29.10.2019 року «Про надання згоди на добровільне приєднання до Старокозацької сільської об`єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області, з підстав недотримання порядку попереднього обговорення цього питання з членами громади, та спотворення результатів голосування» .

В обґрунтування позовної заяви, позивачі зазначають, що відповідачем грубо порушено принципи добровільного об`єднання територіальних громад, передбачені статтею 2 ЗУ «Про добровільне об`єднання Територіальних громад» . На думку позивачів, це призвело до винесення незаконного рішення, якими порушено їх права та права переважної більшості мешканців села. Так, позивачі вказують, що відповідачем, під час проведення голосування не допущено членів територіальної громади до приміщення сільської ради. зПозивачі у своїй позовній заяві посилаються на те, що відомості зазначені в протоколі громадських слухань містять розбіжності та на думку позивачів суперечать фактичному волевиявленню громадян, що були присутні.

Ухвалою суду від 27.12.2019 року відкрито провадження по справі за правилами загального позовного провадження.

22 січня 2020 року за вх. №2855/20 представником відповідача до суду подано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що відповідачем дотримано процедуру проведення громадських слухань та голосування про приєднання. Відповідач вказує, що перед обговоренням питання про добровільне приєднання зроблено оголошення у засобах масової інформації, а також на дошці оголошень сільської ради, тому, на думку відповідача, жителі села були належним чином повідомлені, і всі хто бажав приєднатися до обговорення, були присутні на громадських слуханнях, що підтверджено протоколом. Відповідачем зазначено, що голосування було відкритим, чесним та прозорим, та об`єктивно враховано волевиявлення членів територіальної громади.

Ухвалою суду від 30 січня 2020 року продовжено строк підготовчого провадження у справі на тридцять днів.

Ухвалою суду від 05 березня 2020 року в задоволенні клопотання представника відповідача про залучення Старокозацької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - відмовлено.

В судове засідання призначене на 30 березня 2020 року сторони не з`явились. Повідомлені належним чином про дату, час та місце розгляду справи. Однак, від позивачів надійшло клопотання про розгляд справи в письмовому провадженні. Ухвалою суду від 30 березня 2020 р. закінчено підготовче провадження та продовжено розгляд справи в письмовому провадженні.

Частиною 9 статті 205 КАС України передбачено, що, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

З урахуванням вищенаведеного, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання технічними засобами, що передбачено ч. 4 ст. 229 КАС України.

Суд, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, зазначає наступне.

Згідно розпорядження Підгірненського сільського голови від 27.09.2019 р. № 11 Про пропозицію щодо ініціювання добровільного приєднання до об`єднаної територіальної громади та її громадське обговорення , на підставі ч.1 ст.5, ч.2 ст. 8- 1, Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , п.20 ч.4 ст.42, ч.1 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування , прийнято рішення, яким запропоновано: винести на громадське обговорення питання підтримки вказаної у п.1 розпорядження пропозиції та провести відповідно до Порядку проведення громадського обговорення з питань добровільного приєднання до об`єднаної територіальної громади, затвердженого рішенням Підгірненської сільської ради від 23.03.2017р. № 108-УІІ, громадське слухання серед жителів територіальної громади с. Підгірне об 11 годині 00 хвилин 02 жовтня 2019 року та о 10 годині 00 хвилин 26 жовтня 2019 року в приміщенні будинку культури села Підгірне.

Оголошення з інформацією щодо дня та часу проведення громадських обговорень було розміщене в місцях масового перебування громадян та на дошці оголошень сільської ради.

02 жовтня 2019 року відповідно до частини 3 статті 8-1 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад в приміщенні будинку культури відбулося обговорення у вигляді громадських слухань серед мешканців територіальної громади села Підгірне щодо добровільного приєднання до Старокозацької об`єднаної територіальної громади.

26 жовтня 2019 року відбулися повторні громадські слухання серед мешканців територіальної громади села Підгірне щодо добровільного приєднання до Старокозацької чи Маяківської сільських об`єднаних територіальних громад.

Згідно протоколу громадських слухань серед жителів територіальної громади села Підгірне від 26.10.2019 року з поміж 144 осіб, присутніх на слуханнях, за Старокозацьку сільську ОТГ проголосувало 78 осіб, за Маяківську ОТГ - 64 особи.

Вказані протоколи містять найменування організатора, зміст питання, що виносилося на громадське обговорення, інформацію про осіб, які взяли участь в обговоренні порушеного питання, а також результати вказаного обговорення.

Протоколи громадських слухань та список реєстрації присутніх передано на розгляд сесії Підгірненської сільської ради, на підставі чого, за результатами громадських слухань, депутатами сільської ради прийнято рішення від 29.10.2019 року № 430-VII Про надання згоди на добровільне приєднання до Старокозацької сільської об`єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області .

На підставі звернення Підгірненської сільської ради від 29.10.2019 року № 02-19/387 Старокозацька сільська рада Білгород-Дністровського району Одеської області прийняла рішення Про надання згоди на добровільне приєднання територіальної громади до об`єднаної територіальної громади від 30.10.2019 року № 708-УІІ.

30 жовтня 2019 року на підставі розпорядження Підгірненського сільського голови Лисенко О.І. № 15 створено робочу групу з підготовки проектів рішень щодо добровільного приєднання до Старокозацької об`єднаної територіальної громади.

За результатами роботи робочої групи Підгірненська сільська рада прийняла рішення Про схвалення проекту рішення сільської ради Про добровільне приєднання територіальної громади до об`єднаної територіальної громади № 431-VII від 02.11.2019 року. 05 листопада 2019 року аналогічне рішення Про схвалення проекту рішення сільської ради Про добровільне приєднання територіальної громади до об`єднаної територіальної громади № 743-УІІ прийняла і Старокозацька сільська рада.

06 листопада 2019 року Підгірненська та Старокозацька сільські ради звернулися до Одеської обласної державної адміністрації для надання висновку щодо відповідності рішень Конституції та законам України як того вимагає Закон України Про добровільне об`єднання територіальних громад .

Одеською обласною державною адміністрацією надано відповідь про підготовлений проект перспективного плану формування територія громад Одеської області, в якому передбачено приєднання Підгірненської територіальної громади до Старокозацької об`єднаної територіальної громади.

Відповідно до статті 2 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад № 157-VIII від 05.02.2015 (далі - Закон № 157-VIII) добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.

За приписами частини першої статті 5 Закону № 157-VIII ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).

Згідно з частинами третьою, четвертою, статті 5 Закону № 157-VIII сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи. Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.

Статтею 6 Закону № 157-VIII встановлено, що сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об`єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади. Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.

У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об`єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад та інформує про це Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію.

Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об`єднується. Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об`єднання територіальних громад. Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад.

У відповідності до вимог частин першої-п`ятої статті 7 Закону № 157-VIII проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування; 3) план організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад.

Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов`язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад.

Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.

Схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад у п`ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

У разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об`єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об`єднання територіальних громад.

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що сільський, селищний, міський голова територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених Законом № 157-VIII, визначається сільською, селищною, міською радою та може відбуватися у формі громадських слухань, зборів громадян, інших форм консультацій з громадськістю.

Як вбачається з матеріалів справи, громадські обговорення з приводу об`єднання територіальних громад відбулись 02.10.2019 року та 26.10.2019 року за участю представників територіальної громади села Підгірне Білгород-Дністровського району Одеської області в приміщенні Будинку Культури с. Підгірне, в кількості 144 особи. (т.1, а.с.12-15)

Згідно протоколу Підгірненської сільської ради від 26.10.2019 року, проголосовано:

За старокозацьку сільську ОТГ Білгород-Дністровського району Одеської області - 78 голосів.

За Маяківську сільську ОТГ Біляївського району Одеської області - 64 голоси.

Проти - немає.

Утримались - 2 голоси.

За результатами вирішено:

Підтримати пропозицію Підгірненського сільського голови щодо ініціювання добровільного приєднання територіальної громади села Підгірне Підгірненської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області до Старокозацької сільської об`єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області.

В судовому засідання позивачі пояснили, що вони приймали участь в обговоренні з приводу об`єднання територіальних громад та мали можливість висловити свою позицію.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що відповідачем забезпечено належне громадське обговорення пропозицій щодо добровільного об`єднання територіальних громад, на виконання вимог Закону № 157-VIII.

Крім іншого, суд критично ставиться до тверджень позивачів щодо спотворення голосування, оскільки позивачами не надано до суду доказів на підтвердження наявності обставин, які б свідчили про наявність будь - якого примусу чи фальсифікації голосування щодо прийняття оскарженого рішення № 430 VII від 29.10 .201 9 р. Про надання згоди на добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади та викривлення результатів проведених громадських слухань.

Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Згідно частини першої статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в Рішенні від 14.12.2011 № 19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.

Приписами частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1 - 4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Отже, адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, вирішуючи спір, суд повинен встановити, що у зв`язку з прийнятим рішенням, вчиненням дій чи допущенням бездіяльності суб`єктом владних повноважень порушуються права, свободи або законні інтереси особи у сфері публічно-правових відносин. При цьому, обставини дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів має довести належними та допустимими доказами саме позивач.

Так, задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачами способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Таким чином, суд дійшов висновку про недоведеність позивачами того факту, що оскаржуване рішення призвело до виникнення правових наслідків, які б свідчили про порушення прав, свобод чи охоронюваних законом інтересів позивачів на участь у місцевому самоврядуванні.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, дійшов висновку, що в задоволенні позову необхідно відмовити повністю.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати стягненню не підлягають.

Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Підгірненської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області про визнання протиправними дій та скасування рішення - відмовити.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини постанови суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до п.15.5 ч.1 розділу VІІ «Перехідні положення» КАС України через Одеський окружний адміністративний суд до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Токмілова Л.М.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.04.2020
Оприлюднено27.04.2020
Номер документу88910091
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/7502/19

Рішення від 24.04.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 05.03.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 30.01.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 27.12.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л. М.

Ухвала від 20.12.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л. М.

Ухвала від 16.12.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л. М.

Ухвала від 13.12.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні