Рішення
від 28.04.2020 по справі 640/1554/20
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 квітня 2020 року м. Київ № 640/1554/20

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Вовка П.В., розглянув в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання, адміністративну справу

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Світязь

до Державної служби геології та надр України

про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії

О Б С Т А В И Н И С П Р А В И:

Товариство з обмеженою відповідальністю Світязь (далі - позивач, ТОВ Світязь ) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державної служби геології та надр України (далі - відповідач, Держгеонадра), в якому просило:

визнати протиправною бездіяльність відповідача з невнесення змін у спеціальний дозвіл на користування надрами від 18 грудня 2007 року № 4623, наданий позивачу, щодо оцінки запасів (загальної кількості запасів) відповідно до протоколу Державної комісії України по запасах корисних копалин від 27 грудня 2016 року № 3795;

зобов`язати відповідача протягом десяти календарних днів з дати набрання рішенням суду законної сили внести до спеціального дозволу на користування надрами від 18 грудня 2007 року № 4623, наданого позивачу, зміни в частини оцінки запасів - загальної кількості запасів відповідно до протоколу Державної комісії України по запасах корисних копалин від 27 грудня 2016 року № 3795;

зобов`язати повернути позивачу протягом п`ятнадцяти календарних днів з дати набрання рішенням суду законної сили оригінал спеціального дозволу на користування надрами від 18 грудня 2007 року № 4623 з внесеними змінами щодо оцінки запасів (загальної кількості запасів) відповідно до протоколу Державної комісії України по запасах корисних копалин від 27 грудня 2016 року № 3795.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що всупереч вимогам Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами відповідач не надав позивачу протягом 30 календарних днів з дати отримання заяви позивача від 24 червня 2019 року про переоформлення дозволу - дозвіл на новому бланку з урахуванням відповідних змін щодо загальної кількості запасів або вмотивовану відмову.

У відзиві на позовну заяву представник відповідача посилається на те, що наказом Держгеонадр від 08 серпня 2018 року № 281 прийнято рішення внести зміни до спеціального дозволу ТОВ Світязь від 18 грудня 2007 року № 4623 з метою видобування гранітів Сичівського родовища у Житомирській області згідно з пунктом 17 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.

Таким чином, представник відповідача переконаний, що бездіяльність відповідачем не допускалась, у зв`язку з чим позовні вимоги щодо визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання відповідача вчинити певні дії є безпідставними та не підлягають задоволенню.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд -

В С Т А Н О В И В:

Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами, позивач є власником спеціального дозволу на користування надрами від 18 грудня 2007 року № 4623 (т. 1 а.с. 14) щодо видобування незміненого граніту в якості сировини для виробництва плит і облицювальних виробів, відходи виробництва придатні для виробництва каменю бутового та щебню будівельного, терміном дії до 18 грудня 2030 року.

24 червня 2019 року позивач звернувся до Держгеонадр з заявою № 4/06 (т. 1 а.с. 15) про внесення змін до спеціального дозволу від 18 грудня 2007 року № 4623 (у зв`язку з проведенням повторної геолого-економічної оцінки та перерахунку запасів гранітів Сичівського родовища).

До заяви про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами додано оригінал спеціального дозволу на користування надрами від 18 грудня 2007 року № 4623 та копію довіреності представника ТОВ Світязь .

Проте, рішення за результатом розгляду заяви позивача та доданих до неї документів Держгеонадрами не прийнято.

Вважаючи ненадання позивачу протягом 30 днів з 24 червня 2019 року до 25 липня 2019 року спеціального дозволу на новому бланку з урахуванням відповідних змін протиправною бездіяльністю, яка призвела до порушення прав та законних інтересів позивача на користування надрами, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з положеннями частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Повноваження Держгеонадр у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Кодексом України про надра.

Відповідно до статті 16 Кодексу України про надра, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку.

За змістом положень пункту 17 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок № 615), внесення змін до дозволу здійснюється на підставі заяви та поданих надрокористувачем (або правонаступником - у випадку, передбаченому підпунктом 8 цього пункту) документів або інформації Мінприроди за результатами оцінки впливу на довкілля у разі, зокрема, виявлення під час користування надрами даних про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів відповідно до Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 1994 року № 865 (ЗП України, 1995 року, № 3, ст. 55) (при цьому у разі, коли було виявлено і затверджено запаси корисної копалини загальнодержавного значення, внесення змін до дозволу здійснюється після отримання погодження Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної, Київської та Севастопольської міської ради) (підпункт 4).

Для внесення змін до дозволу заявник подає заяву, в якій зазначаються номер та дата дозволу, разом з: копією паспорта та реєстраційним номером облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця (фізичні особи, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган ДФС і мають відмітку у паспорті, подають лише копію паспорта із серією, номером та відміткою); інформацією (у формі довідки, яка складається надрокористувачем, засвідчується його підписом) про виконання особливих умов дозволу, до якого планується внести зміни, та програми робіт, виконання якої передбачено угодою про умови користування надрами; пояснювальною запискою, яка складається надрокористувачем, засвідчується його підписом та містить обґрунтування необхідності внесення змін до дозволу. У випадках, передбачених підпунктом 4 цього пункту, до зазначених документів заявник додає копію нового протоколу ДКЗ про затвердження кількості запасів та план підрахунку запасів відповідно до нього.

Пунктом 18 Порядку № 615 встановлено, що орган з питань надання дозволу надає протягом 30 календарних днів з дати надходження заяви про переоформлення дозволу (внесення змін до нього) та документів, що додаються до неї, заявникові дозвіл на новому бланку з урахуванням відповідних змін або вмотивовану відмову. Переоформлення дозволу або внесення змін до нього здійснюється без зміни номера, дати реєстрації, строку його дії та умов користування надрами і є обов`язковою підставою для внесення змін до угоди про умови користування надрами. У разі зміни особливих умов, визначених у дозволі, до нього вносяться зміни з урахуванням змін умов користування надрами. Під час отримання переоформленого дозволу або дозволу із внесеними до нього змінами надрокористувач повертає органу з питань надання дозволу оригінал виданого раніше дозволу.

Згідно з пунктом 19 Порядку № 615 підставами для прийняття рішення про відмову в переоформленні дозволу є: подання заявником документів не в повному обсязі; виявлення у поданих документах недостовірних даних; невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 16 цього Порядку.

Пунктом 25 Порядку № 615 визначено, що про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього орган з питань надання дозволу видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу розміщуються протягом п`яти робочих днів на офіційному веб-сайті відповідного органу.

Зі змісту наведених правових норм вбачається, що Держгеонадра як орган держави, до відання якого віднесено вирішення питань стосовно видачі спеціальних дозволів на користування надрами, а також їх переоформлення, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну їх дії, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії в разі зупинення, при здійсненні своїх повноважень зобов`язані діяти у той спосіб, який передбачено положеннями законодавства. Зокрема, у разі відмови у внесенні змін до спеціального дозволу Держгеонадра повинні прийняти відповідне рішення, яке оформлюється наказом, у строки, визначені пунктом 19 Порядку № 615. Даний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 10 січня 2019 року у справі № 804/6947/15, від 21 березня 2019 року у справі № 817/498/17, від 11 вересня 2019 року у справі № 826/15869/17.

Згідно з ч. 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

З позовної заяви вбачається, що протиправну бездіяльність відповідача з невнесення змін у спеціальний дозвіл на користування надрами від 18 грудня 2007 року № 4623, наданий позивачу, щодо оцінки запасів (загальної кількості запасів) відповідно до протоколу Державної комісії України по запасах корисних копалин від 27 грудня 2016 року № 3795 позивач пов`язує саме з заявою до Держгеонадр від 24 червня 2019 року № 4/06 про внесення змін до спеціального дозволу від 18 грудня 2007 року № 4623.

В той же час, наказом відповідача від 08 серпня 2018 року № 281 Про внесення змін до спеціальних дозволів на користування надрами (т. 1 а.с. 43-44), відповідно до пункту 17 Порядку № 615, у зв`язку з наявністю підстав для внесення змін до спеціальних дозволів на користування надрами та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 31 липня 2018 року № 8/2018), вже внесено зміни до спеціального дозволу ТОВ Світязь на користування надрами від 18 грудня 2007 року № 4623 (пункт 2 додатку до наказу) згідно з підпунктом 4 пункту 17 Порядку № 615, про що позивачу повідомлено, у тому числі за результатами розгляду його звернень, зокрема, листом від 16 серпня 2018 року № 16216/03/12-18 (т. 1 а.с. 37), від 10 червня 2019 року № 10696/14/12-19 (т. 1 а.с. 39-40), від 23 серпня 2019 року № 17576/12-19 (т. 1 а.с. 47).

При цьому, дійсно, як стверджує представник відповідача, вказаний наказ відповідно до вимог пункту 25 Порядку № 615 розміщено на офіційному веб-сайті Держгеонадр за посиланням https://www.geo.gov.ua/orders-of-the-state-geonadr/#2018.

Крім того, вказаним листом від 16 серпня 2018 року № 16216/03/12-18 позивачу також повідомлено, що для оформлення спеціального дозволу на користування надрами необхідно підготувати належним чином угоду про умови користування надрами та подати з супровідним листом до Держгеонадр для подальшого опрацювання (примірна угода розміщена на офіційному веб-сайті www.geo.gov.ua).

Згідно з пунктом 10 Порядку № 615 невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр. Примірні угоди про умови користування надрами затверджуються органом з питань надання дозволу та підлягають публікації на його офіційному веб-сайті.

14 червня 2019 року позивач звернувся до відповідача з заявою № 3/06 про внесення змін до Угоди про умови користування надрами, проте листом від 08 липня 2019 року № 12330/03/12-19 (т. 1 а.с. 99) відповідачем повернуто ТОВ Світязь заяву з доданими до неї документами у зв`язку з відсутністю інформації щодо необхідності зміни в програмі робіт обсягів видобутку корисної копалини при початку видобутку корисної копалини, а також при виході на проектну потужність.

В наступному, листом від 16 вересня 2019 року № 3/09-19 (т. 1 а.с. 106) позивач повторно звернувся до відповідача з заявою про переукладення угоди про умови користування надрами та внесення змін до програми робіт, за результатами розгляду якої відповідач листом від 01 листопада 2019 року № 22150/03/12-19 (т. 1 а.с. 107-108) повернув ТОВ Світязь таку заяву з доданими до неї документами, оскільки проект угоди про умови користування надрами не відповідає примірній формі.

31 січня 2020 року відповідачем отримано заяву ТОВ Світязь від 29 січня 2020 року № 3/01-20 (т. 1 а.с. 109) щодо внесення змін до угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами від 18 грудня 2007 року № 4623.

Як стверджує представник відповідача та не заперечується позивачем, вказана заява опрацьована та включена до порядку денного засідання Робочої групи для попереднього розгляду питань щодо внесення змін до угод про умови користування надрами для прийняття відповідного рішення.

За таких обставин, суд не вбачає належних правових підстав для визнання протиправною бездіяльності відповідача з невнесення змін у спеціальний дозвіл на користування надрами від 18 грудня 2007 року № 4623, наданий позивачу, щодо оцінки запасів (загальної кількості запасів) відповідно до протоколу Державної комісії України по запасах корисних копалин від 27 грудня 2016 року № 3795 та, відповідно, для задоволення похідних позовних вимог про зобов`язання відповідача протягом десяти календарних днів з дати набрання рішенням суду законної сили внести до спеціального дозволу на користування надрами від 18 грудня 2007 року № 4623, наданого позивачу, зміни в частини оцінки запасів - загальної кількості запасів відповідно до протоколу Державної комісії України по запасах корисних копалин від 27 грудня 2016 року № 3795, зобов`язання повернути позивачу протягом п`ятнадцяти календарних днів з дати набрання рішенням суду законної сили оригінал спеціального дозволу на користування надрами від 18 грудня 2007 року № 4623 з внесеними змінами щодо оцінки запасів (загальної кількості запасів) відповідно до протоколу Державної комісії України по запасах корисних копалин від 27 грудня 2016 року № 3795.

Згідно з положеннями статті 244 КАС України під час ухвалення рішення суд вирішує, зокрема: 1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; 2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих позивачем доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до висновку про те, що вимоги позивача є необґрунтованими, безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню, оскільки відповідачем вчинено дії у відповідності до критеріїв, визначених ч. 2 ст. 2 КАС України.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 241-246, 250, 255 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю Світязь (12601, Житомирська область, смт. Брусилів, вулиця Короленка, будинок 71; код ЄДРПОУ 30154916) до Державної служби геології та надр України (03057, місто Київ, вулиця Антона Цедіка, будинок 16; код ЄДРПОУ 37536031) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

Рішення відповідно до статті 255 КАС України набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма часниками справи, якщо таку скаргу не було подано, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного провадження.

Рішення суду може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 293-297 КАС України.

Відповідно до пп. 15.5 п. 15 Розділу VII Перехідні положення КАС України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя П.В. Вовк

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення28.04.2020
Оприлюднено29.04.2020
Номер документу88957791
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/1554/20

Постанова від 26.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 26.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 27.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 08.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 16.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 12.06.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 12.06.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Рішення від 28.04.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вовк П.В.

Ухвала від 02.03.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вовк П.В.

Ухвала від 28.01.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вовк П.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні