ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Вн. №27/539
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 травня 2020 року м. Київ № 826/13026/15
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Комерц-Сіті" до Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) проскасування припису № 1409160 від 03.10.2014 Суддя О.В.Головань
Обставини справи:
Товариство з обмеженою відповідальністю "КОМЕРЦ-СІТІ" звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправними дій та скасування припису від 03.10.2014 року.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києві від 30.01.2016 р., залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 19.05.2016 р., у задоволенні позову було відмовлено.
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 18.09.2018 р. постанову Окружного адміністративного суду м. Києві від 30.01.2016 р. та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 19.05.2016 р. було скасовано та справу передано на новий розгляд до суду першої інстанції.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 05.11.2018 р. (суддя О.В.Головань) справу прийнято до провадження та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження за наявними у справі матеріалами без виклику сторін.
Ознайомившись з матеріалами справи, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "КОМЕРЦ-СІТІ" (01042, м.Київ, БУЛЬВАР МАРІЇ ПРИЙМАЧЕНКО, будинок 1/27, офіс 304/5, код 38949612) зареєстроване в якості юридичної особи 24.10.2013 р., Код КВЕД 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна.
12.12.2013 р. між ТОВ "Короніда Інвест" та ТОВ "КОМЕРЦ-СІТІ" укладено договір №15.12-12 купівлі-продажу нерухомого майна, предметом якого є 1/2 (одна друга) частини нежитлової будівлі, що складається з групи приміщень №1 та №2 та знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, реєстраційний №156819880000. Загальна площа об`єкту становить 50,14 (п`ятдесят цілих чотирнадцять сотих) кв.м.
Продавець за договором набув право власності на вказане майно на підставі рішення Сквирського районного суду Київської області від 09.08.2013 р. у справі №376/1653/13-ц.
Згідно з вказаним рішенням позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Короніда Інвест" до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про визнання права власності та спонукання вчинити певні дії задоволено в повному обсязі, розірвано Договір про заснування товариства з обмеженою відповідальністю та Акт приймання-передачі Об`єктів нерухомого майна від 03.06.2013 р., що укладені між гр. ОСОБА_1 та ТОВ "Короніда Інвест", визнано за Товариством з обмеженою відповідальністю "Короніда Інвест" (Код ЄДРПОУ 38290890) право власності на нежитлову будівлю, загальною площею 50,14 кв.м., що складається з групи приміщень в„– 1 та в„–2 по АДРЕСА_1 , зобов`язано гр. ОСОБА_2 (ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ), замовити та виготовити технічні паспорти у відповідних, ліцензованих (сертифікованих) організаціях на наступні об`єкти нерухомого майна, а саме: на нежитлову будівлю, загальною площею 50,14 кв.м., що складається з групи приміщень №1 та в„–2 по АДРЕСА_1 .
03.10.2014 р. Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) була проведена перевірка правомірності встановлення малих архітектурних форм (тимчасових споруд) у АДРЕСА_3.
В ході перевірки, була виявлена мала архітектурна форма (тимчасова споруда) встановлена самовільно, без проектно-дозвільної документації за адресою: АДРЕСА_2, відповідно винесено припис № 1409160 з вимогою надати документи дозвільного характеру.
16.02.2015 р. працівниками комунального підприємства "Київблагоустрій" демонтовано нерухоме майно, що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 та належить ТОВ "КОМЕРЦ-СІТІ" на праві власності.
У відповідь на звернення позивача №17/02-02 від 17.02.2015 р. щодо підстав проведення демонтажу нерухомого майна КП "Київблагоустрій" листом №043-219 від 24.02.2015 р. повідомило, що працівниками КП "Київблагоустрій" здійснено демонтаж даної тимчасової споруди за вищевказаною адресою на підставі доручення Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) №29/02-15 від 13.02.2015 р.
За наслідками розгляду адвокатського запиту №17/02-01 від 17.02.2015 р. Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) листом №064-1518 від 24.02.2015 р. позивачу повідомлено, що підставою для демонтажу споруди є Правила благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 року №1051/1051 (зі змінами та доповненнями).
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "КОМЕРЦ-СІТІ" - вважає дії відповідача та припис протиправними з таких підстав.
Позивач зазначає, що є власником не тимчасової споруди чи малої архітектурної форми, а нерухомого майна, а саме будівлі, розташованої за адресою АДРЕСА_1 на підставі договорів купівлі продажу від № 15.12-12 та №16.12-12 від 12.12.2013 р. та витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності є власником нежитлової окремої будівлі, площею 50,14 кв. м за адресою: АДРЕСА_1 .
Про існування припису позивач дізнався лише 23.04.2015 р. під час розгляду справи №826/6201/15.
Позивач неодноразово повідомляв Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та КП "Київміськбуд" про внесення змін до бази даних тимчасових споруд, оскільки належне позивачу майно є саме нерухомим майном, а не тимчасовою спорудою.
Відповідач - Департамент міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) - проти задоволення позовних вимог заперечив з таких підстав.
Відповідач зазначив, що проведена 03.10.2014 р. Департаментом перевірка стосувалася правомірності встановлення малих архітектурних форм (тимчасових споруд) у АДРЕСА_3, а не об`єктів нерухомого майна за вказаною адресою.
Листом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) КП "Київблагоустрій" було повідомлено про те, що у м. Києві не було присвоєно будь-якому об`єкту нерухомого майна адреси: АДРЕСА_1, вказана адреса відсутня у містобудівному кадастрі.
Позивачем не надано будь-яких документів на підтвердження ідентифікації об`єкта за адресою: АДРЕСА_1.
Скасовуючи судові рішення у справі, Верховний Суд у постанові від 18.09.2018 р. зазначив, що суди попередніх інстанцій мали перевірити, чи належить будівля, щодо якої прийнято рішення про її демонтаж, до тимчасових споруд у розумінні Правил №1051/1051. Це має вирішальне значення для визначення питання щодо наявності повноважень у відповідача видавати оскаржений у цій справі припис.
Проаналізувавши матеріали справи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають до задоволення з таких підстав.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" від 06.09.2005 р. № 2807-IV управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.
Відповідно до пп. 6.7 п. 6 Положення про Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 94 від 27.01.2011 р., Департамент має право здійснювати у встановленому порядку демонтаж та очищення території міста від безхазяйного майна, самовільно розміщених тимчасових споруд та елементів благоустрою, рекламних носіїв, покинутих будівельних матеріалів і конструкцій, транспортних засобів тощо.
Згідно з положеннями розділу І Правил благоустрою м. Києва, затверджених рішенням Київської міської ради № 1051/1051 від 25.12.2008 р., тимчасова споруда - це споруда функціонального (в тому числі для здійснення підприємницької діяльності), декоративно-технологічного призначення, в тому числі мала архітектурна форма, яка виготовляється з полегшених збірних конструкцій та встановлюється без улаштування заглибленого фундаменту тощо.
Пп. 13.3.1 п. 13.3 розділу ХІІІ Правил № 1051/1051 передбачено, що у разі виявлення самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (автомагазини, автокафе, автокав`ярні, авторозвозки, автоцистерни, лавки-автопричепи, візки, спеціальне технологічне обладнання (низькотемпературні лотки-прилавки) тощо), об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи) уповноважені особи Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київблагоустрій" вносять припис його власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення)) з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до абзаців другого і третього цього підпункту.
Відповідно, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) наділений повноваженнями приймати рішення щодо демонтажу та здійснювати відповідний демонтаж виключно щодо об`єктів, які належать до тимчасових споруд у розумінні Правил № 1051/1051.
Натомість, нерухоме майно - це земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення. (Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" від 01.07.2004 р. № 1952-IV, ч. 1 ст. 181 ЦК України)
Таким чином, на відміну від нерухомого майна, переміщення якого неможливе без їх знецінення та зміни призначення, тимчасові споруди мають відмінності, зокрема, виготовляються з полегшених збірних конструкцій та встановлюється без улаштування заглибленого фундаменту тощо.
Вирішуючи питання про належність об`єкту за адресою: АДРЕСА_1 до об`єктів нерухомого майна чи тимчасових споруд, суд виходить з наступного.
Згідно зі змістом рішення Сквирського районного суду Київської області від 09.08.2013 р. у справі №376/1653/13-ц, яким визнано за ТОВ "Короніда Інвест" право власності на нежитлову будівлю, загальною площею 50,14 кв.м., що складається з групи приміщень в„– 1 та в„–2 по АДРЕСА_1 , зобов`язано замовити та виготовити технічні паспорти у відповідних, ліцензованих (сертифікованих) організаціях на наступні об`єкти нерухомого майна, в тому числі, і на вказану споруду, станом на час ухвалення рішення у об`єкта статус нерухомого майна був відсутній, питання щодо наявності чи відсутності підстав для набуття такого статусу предметом з`ясування під час розгляду справи не був, тоді як судом відображено позиції сторін по справі, які розглядали перелічені об`єкти як нерухоме майно.
Таким чином, вказане рішення не може бути підставою для висновку про те, що об`єкт за адресою: АДРЕСА_1 є об`єктом нерухомого майна.
Згідно з ч. 7 ст. 78 КАС України правова оцінка, надана судом певному факту при розгляді іншої справи, не є обов`язковою для суду.
Згідно з матеріалами справи в подальшому право власності на об`єкт нерухомого майна зареєстровано за ТОВ "Короніда Інвест" в Державному реєстрі прав власності на нерухоме майно, реєстраційний №156819990000, що підтверджено витягом від 17.09.2013 р. (п. 2 договору від 12.12.2013 р. №16.12-12), а потім перереєстровано на позивача.
При цьому, в Реєстрі зазначено адресу об`єкту нерухомого майна - АДРЕСА_1 , що є обов`язковим для реєстрації об`єкту нерухомого майна.
Рішенням Київської міської ради "Про деякі питання ведення реєстрів адрес, вулиць та інших поіменованих об`єктів у місті Києві" від 22.05.2013 р. №337/9394 затверджено Положення про реєстр адрес у місті Києві.
Згідно з п. 1.2, 1.3, 1.4, 1.5 Положення адреса будівлі, споруди, майнового комплексу пов`язана з їх стійким місцем розташування, юридично закріплена і використовується в офіційних документах, міських інформаційних системах реєстрації громадян, суб`єктів господарської діяльності, прав на об`єкти нерухомості та інших системах.
Дія цього Положення поширюється на юридичних і фізичних осіб, до компетенції яких належать питання оформлення технічної та правовстановлюючої документації для юридичних і фізичних осіб на об`єкти нерухомості, в тому числі на осіб, які проводять нотаріальну діяльність, а також на організації, що використовують адресну інформацію щодо об`єктів нерухомості на території міста в офіційних документах та інформаційних системах.
У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні: адреса - структурований опис сукупності реквізитів місця розташування об`єкта нерухомості на місцевості, що однозначно визначає даний об`єкт.
Реєстр адрес є складовою інформаційних ресурсів системи Містобудівного кадастру міста Києва. Інформація про адреси об`єктів нерухомості належить до базових геопросторових даних міської інфраструктури геопросторових даних міста.
Тобто, станом на час реєстрації ТОВ "Короніда Інвест" права власності на об`єкт нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_1 , Положення вже було чинне, і адреса реєстрації мала бути наявна у Реєстрі адрес м. Києва.
Згідно з п. 4.1 - 4.4 Положення присвоєння поштових адрес об`єктам нерухомого майна здійснюється шляхом видання розпорядчих документів Департаментом містобудування та архітектури або районними в місті Києві державними адміністраціями з подальшим їх внесенням до Реєстру адрес.
Розгляд питань присвоєння поштових адрес здійснюється за клопотаннями фізичних та юридичних осіб (заявників) в установленому порядку.
Поштові адреси присвоюються об`єктам нерухомості, розташованим на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення.
Поштові адреси не присвоюються спорудам, які встановлені тимчасово без улаштування фундаменту, в тому числі пересувним та тимчасовим спорудам торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, малим архітектурним формам, а також об`єктам незавершеного капітального будівництва (крім присвоєння будівельної адреси об`єктам нового будівництва в установленому порядку) та приміщенням службового, допоміжного і технічного призначення, розташованим у житлових та нежитлових будинках, інженерним мережам.
Між тим, як встановлено під час розгляду справи №826/6201/15 (рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 14.05.2015 р., набрало законної сили 14.07.2016 р.) матеріалами справи підтверджується, що Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не присвоював адресу: АДРЕСА_1 будь-якому об`єкту нерухомого майна.
16.02.2015 р. працівниками КП "Київблагоустрій" проведено демонтаж павільйону, розміщеного за адресою: АДРЕСА_2, про що складено акт №НО-63 проведення демонтажу та акт опису майна.
Також під час розгляду вказаної справи встановлено, що демонтована мала архітектурна форма (тимчасова споруда) знаходиться на майданчику зберігання тимчасових споруд за адресою: м. Київ, вул. Народного Ополчення, 14 та не має ознак знецінення, зміни призначення, які притаманні об`єктам нерухомого майна у випадку їх переміщення.
Таким чином, вказаний об`єкт не відповідає основній ознаці нерухомого майна - неможливість переміщення без їх знецінення та зміни призначення, що додаткового підтверджується змістом технічного паспорта від 10.09.2013 р., згідно з яким матеріал зовнішніх стін - залізо.
Вказане відповідає ч. 2 ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 р. №3038-VI, згідно з якою тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Натомість, для зведення об`єктів нерухомого майна вказаним Законом передбачена процедура, яка полягає, зокрема, у розробці та затвердженні проектної документації, реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт (I-III категорій складності), прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, і при дотриманні вказаних процедур відповідні реєстраційні документи є у органів державного архітектурно-будівельного контролю.
К випадку реєстрації вказаних документів на підставі судових рішень це може підтверджуватися судовими рішеннями.
Проте, в матеріалах справи такі докази відсутні; клопотання про їх витребування на підтвердження статусу об`єкта як нерухомого майна не заявлялося.
За таких обставин у суду відсутні підстави для висновку про те, що об`єкт за адресою: АДРЕСА_2 є нерухомим майном, незалежно від реєстрації його в Державному реєстрі прав власності на нерухоме майно.
Таким чином, відповідачем проведено перевірку і винесено оскаржуваний припис саме щодо малої архітектурної форми (тимчасової споруди), щодо якої не надано дозвільних документів щодо встановлення її з дотриманням вимог законодавства.
Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
З врахуванням викладеного у суду відсутні підстави для висновку про те, що оскаржувані дії та рішення відповідача їм не відповідають.
На підставі вищевикладеного, ст. 241-246, 255, 257-262, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. В задоволенні позовних вимог відмовити.
2. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
3. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.В. Головань
Повний текст рішення
виготовлено і підписано 04.05.2020 р.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 04.05.2020 |
Оприлюднено | 05.05.2020 |
Номер документу | 89044279 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Головань О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні