Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Вінниця
07 травня 2020 р. Справа № 120/1281/20-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Крапівницької Н.Л.,
розглянувши у письмовому провадженні в місті Вінниці в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом:
Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області
до Білківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області
про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
В С Т А НО В И В:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулося головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області з адміністративним позовом до Білківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказує, що з 10 по 21 червня 2019 року здійснено перевірку Білківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області. За результатами перевірки складено акт №20 від 28.01.2020 року, у якому зафіксовані невиконані заходи згідно попередньої перевірки, а також нові порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки. Акт перевірки та припис вручено директору даного закладу.
Вказане, на думку позивача, свідчить про наявність підстав для застосування заходів реагування, у сфері державного нагляду, у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Білківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області, що і стало підставою для звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою суду від 24.03.2020 року відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням сторін, а також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву. 09.04.2020 року на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач не погоджується із позовними вимогами зазначеними у позовній заяві, оскільки адміністрацією закладу освіти спільно з відділом освіти, культури, молоді та спорту Дашівської селищної ради було усунено майже всі виявлені під час перевірки порушення. Невиконаними залишилась вимоги щодо вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій та встановлення системи протипожежного захисту в закладі, які згідно встановленого терміну виконати неможливо в зв`язку з відсутністю фінансування. Однак порушено питання про виділення коштів на виконання даних робіт при формуванні бюджету на 2021 рік.
Окрім того, повідомляємо, що наразі у закладі загальної середньої освіти перебуває 107 учнів та 34 працівники В разі закриття закладу переведення дітей до інших закладів загальної середньої освіти є неможливим, оскільки до найближчого опорного закладу - Дашівської ЗОШ І-ІІІ ступенів - відстань 18 км, і згідно норм цей заклад не може вмістити додаткову кількість здобувачів освіти.
Зважаючи на вказані обставини, представник відповідача вважає закриття закладу недоцільним та недопустимим.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив, що згідно з вимогами ст.5 Закону №877-V з 10 по 21 червня 2019 року здійснено перевірку Білківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області (далі - Білківська ЗОНІ) за адресою: Вінницька область, Іллінецький район, с. Білки, вул. Жовтнева, 1 та відповідно до п. 7 ст. 7 Закону № 877-У складено Припис від 21.06.2019 №161 (далі - Припис №161), яким встановлено термін виконання виявлених порушень до 01 серпня 2019 року.
На виконання доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 №44205/1/1-19 з 27 по 28 січня 2020 року здійснено позапланову перевірку Білківської ЗОШ. За результатами перевірки складено Акт від 28.01.2020 №20 (далі - Акт №20), в якому зафіксовані невиконані заходи згідно з попередньою перевіркою, а також нові порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки в будівлі навчального корпусу, а саме:
1. На будівлі не встановлено пристрій блискавкозахисту від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів (розділ 4 п. 1.21 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України 30.12.2014 №1417, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 №252/26697 (далі -ППБУ)) [п. 2 Припис №161; п. 1 Акт №20].
2. Дерев`яні конструкції будівлі не оброблено вогнетривким розчином (розділ 3 п. 2.5 ППБУ) [п. З Припис №161; п. 2 Акт №20].
3. Приміщення не обладнано системами протипожежного захисту (розділ 5 п. 1.2 ППБУ) [п. 4 Припис №161; п. З Акт №20].
4. Не проведено заміри опору ізоляції силової та освітлювальної електромережі (розділ 4 п. 1.20 ППБУ) [п. 1 Припис №161; п. 4 Акт №20].
5. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискання (розділ 4 п. 1.6 ППБУ) [п. 6 Акт №20].
6. Будівлю школи не забезпечено запасом води для цілей зовнішнього водопостачання з розрахунку витрат води у відповідності до норм (розділ 5 гл. 2 ППБУ) [п. 7 Акт №20].
7. Не забезпечено територію та приміщення первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності (розділ 5 п. 3.6 ППБУ) [п. 9 Акт №20].
8. Не забезпечено персонал відповідними засобами захисту органів дихання (розділ 6 Правил техногенної безпеки, затверджених наказом МВС України 05.11.2018 №879, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27.11.2018 №1346/32798)) [п. 10 Акт №20].
Припис від 21.06.2019 №161 та Акт перевірки від 28.01.2020 №20 вручені директору Білківської ЗОШ Бартко А.В., про що свідчать її власноручні підписи. Зауважень або заперечень щодо Припису та Акту перевірки до Головного управління не надходило.
З метою усунення виявлених порушень адміністрацією закладу освіти спільно з відділом освіти, культури, молоді та спорту Дашівської селищної ради було вжито ряд заходів, а саме:
1. Об`єкт забезпечено сертифікованими вогнегасниками згідно норм належності. 8 шт. - ВП -5; 1 шт. - ВП-6; 2 шт. - ВП-2. Вогнегасники навішані на висоті 1,5 м від рівня підлоги до торця вогнегасника. Перезарядження вогнегасників здійснювалося в березні 2020 року.
2. З`єднання та окільцювання жил кабелів та проводів здійснено за допомогою затискання .
3. Проведено заміри опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та установок (02 квітня 2020 року).
4. На будівлі встановлено пристрій блискавкозахисту від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів,
5. Розроблено та вивішено на видному місці інструкції дій обслуговуючого персоналу на випадок пожежі.
6. Придбано та встановлено на видних місцях інформаційні покажчики з питань пожежної безпеки.
7. Інформацію про заходи безпеки та відповідну поведінку населення в разі виникнення аварії розміщено па видних місцях.
8. Персонал забезпечено відповідними засобами захисту органів дихання (респіратор медичний, маска медична одноразова) в кількості 35штук.
9. 11.10.2019 року проведено об`єктове тренування та навчання з питань цивільного захисту, евакуація учнів та працівників школи при надзвичайних ситуаціях (Наказ №93 від 15.09.2019 року Про проведення Місячника Цивільного захисту у школі , наказ №104 від 17,10.2019 року Про підсумки проведення Місячника Цивільного захисту у школі ).
10. Будівлю школи забезпечено запасом води для цілей зовнішнього водопостачання, (металева ємність об`ємом 400 л.).
Відповідач зазначає, що вимогу щодо вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій та встановлення системи протипожежного захисту в закладі згідно встановленого терміну виконати неможливо в зв`язку з відсутністю фінансування. Однак, Порушено питання про виділення коштів на виконання даних робіт при формуванні бюджету на 2021 рік.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив з наступного.
Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України та Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності
Статтею 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до статті 1 Кодексу цивільного захисту України, даний правовий акт регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Відповідно до ст.ст. 64, 65 та 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. Такий нагляд уповноважений здійснювати і позивач у справі - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, яке реалізує повноваження відповідного центрального органу виконавчої влади.
Згідно із п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Так, судом встановлено, що в ході перевірки Білківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері техногенної та пожежної безпеки виявлені порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
У силу ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожеженебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Частиною 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
З аналізу викладених положень слідує, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
У зв`язку з чим, позивач звернувся до суду з позовом про застосуванням заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі будинку навчально-виховного комплексу.
Також суд враховує, що порушення зазначені в Акті перевірки від 28.01.2020 № 20 частково усунені, проте не усунені - створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей, а саме:
- відсутність системи протипожежного захисту перешкоджає швидкому виявленню та гасінню пожежі, повідомленню (оповіщенню) про неї, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії виникнення пожежі;
- відсутність вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій сприяє швидкому розповсюдженню пожежі, а в результаті може призвести до обвалення конструкцій, що створює загрозу життю й здоров`ю персоналу, дітей та особам, задіяних в гасінні пожежі;
-здійснюється експлуатація пічного опалення в будівлі їдальні школи.
Належних доказів усунення всіх виявлених порушень, станом на дату розгляду справи в суді, відповідачем не надано.
Враховуючи встановлені обставини справи, суд погоджується з позицією позивача, що подальша експлуатація будівлі Білківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області, за адресою: Вінницька область, Іллінецький район, с. Білки, вул. Жовтнева, 1, з порушеннями техногенної та пожежної безпеки, створює загрозу життю та здоров`ю людей.
А відтак, заявлені позовні вимоги про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Білківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області, за адресою: Вінницька область, Іллінецький район, с. Білки, вул. Жовтнева, 1, шляхом відключення від джерела електроживлення, до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, вказаних у позові - підлягають задоволенню.
За змістом ст. 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Частиною 4 ст. 43 Конституції України кожному гарантовано право на належні, безпечні і здорові умови праці.
За таких обставин та враховуючи те, що виявлені під час проведення перевірки порушення не були повністю усунуті відповідачем, виявлені порушення становлять суспільну небезпеку, створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а також дітей, які відвідують навчальний заклад, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 139 КАС України судові витрати стягненню не підлягають.
Керуючись статтями 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Застосувати до Білківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі навчального корпусу Білківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області, за адресою: Вінницька область, Іллінецький район, с. Білки, вул. Жовтнева, 1, шляхом відключення від джерела електроживлення, крім опломбування вхідних дверей будівлі, для проведення робіт з усунення недоліків зазначених в Акті перевірки від 28.01.2020 №20, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних у позові.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (21021, Вінницька обл., м. Вінниця, 600-річчя, 11, код за ЄДРПОУ-38635397).
відповідач - Білківська загальноосвітня школи І-ІІІ ступенів Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області (Вінницька область, Іллінецький район, с. Білки, вул. Жовтнева, 1, Код за ЄДРПОУ-26241741).
Суддя Крапівницька Н. Л.
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.05.2020 |
Оприлюднено | 12.05.2020 |
Номер документу | 89133041 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Крапівницька Н. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні