РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
28 квітня 2020 року м. Рівне №460/540/20
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Друзенко Н.В. за участю секретаря судового засідання Головатчик А.А. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі: позивача: представник не прибув, відповідача: представник не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доЗарічненської районної державної адміністрації визнання протиправними та скасування розпоряджень, -
В С Т А Н О В И В:
30.01.2020 ОСОБА_1 звернулась в суд з позовом до Зарічненської районної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування розпоряджень від 02.01.2020 №1-к та №2-к.
Ухвалою суду від 03.02.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 03.03.2020.
Ухвалою суду від 03.03.2020 закрито підготовче засідання і призначено розгляд справи по суті на 24.03.2020.
Ухвалою суду від 24.03.2020 судове засідання відкладено до 28.04.2020 у зв`язку з неприбуттям сторін з поважних причин.
28.04.2020 сторони в судове засідання не прибули, належним чином були повідомлені про дату, час і місце його проведення. 07.02.2020 і 20.03.2020 позивач подав заяви про розгляд справи без його участі (а.с.45, 134). У зв`язку з відсутністю підстав для відкладення судового розгляду, що визначені статтею 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку, що неявка сторін не перешкоджає розгляду справи.
В судовому засіданні 28.04.2020 проголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Згідно змісту позовної заяви ОСОБА_1 на виконання рішення суду було поновлено на посаді начальника відділу у справах сім`ї та молоді Зарічненської РДА з 18.11.2019. Після цього, рішенням відповідача відділ, який вона очолювала було реорганізовано і запропоновано позивачу зайняти посаду керівника новоствореного сектору, на яку вона погодилась. В подальшому, розпорядженнями відповідача її було звільнено з попередньої посади і призначено на нову. Однак станом на дату її призначення фактично Сектору культури, молоді та спорту Зарічненської РДА створено не було. Водночас вона не подавала заяви на звільнення з попередньої посади, а тому розпорядження про її звільнення без наявності такої заяви вважає незаконним. Повідомила, що неодноразово відкликала свою заяву про переведення і просила відповідача скасувати ухвалені ним розпорядження, проте, їй було у цьому відмовлено. Зауважила, що з дати поновлення на роботі їй не виплачується заробітна плата, а керівником сектору є фактично інша особа, а не вона. Разом з тим на момент її призначення на посаду не було звільнено попереднього керівника реорганізованого відділу, який продовжував працювати. З огляду на наведене вважає спірні розпорядження протиправними і такими, що підлягають скасуванню.
Згідно відзиву на позовну заяву, відповідач позов не визнає. Свої заперечення проти вимог позивача обґрунтовує тим, що 25.11.2019 головою Зарічненської районної державної адміністрації було видано розпорядження №101-к, яким реорганізовано Відділ культури та туризму Зарічненської РДА шляхом перетворення у Сектор культури, молоді та спорту Зарічненської РДА. Згодом, розпорядженням №114-к від 28.12.2019 наказано перейменувати Відділ культури та туризму Зарічненської РДА у Сектор культури, молоді та спорту Зарічненської РДА, а не реорганізувати, як було вказано раніше. Водночас позивач погодилась стати керівником цього новоствореного структурного підрозділу. Для того щоб призначити її на нову посаду відповідачу необхідно було її звільнити з попередньої в порядку статті 41 Закону України Про державну службу , яка регулює порядок переведення державних службовців. Сторона відповідача зауважила, що цим Законом не передбачено подання заяви про звільнення при переведенні службовця в межах одного державного органу. Поряд з цим, посада позивача передбачена штатним розписом, їй було надано робоче місце, і доручення від керівника щодо забезпечення організації створення і роботи очолюваного нею сектору. Проте, цих вказівок вона не виконала, а також відмовилась отримати ключ від свого робочого кабінету. Тому для забезпечення функціонування сектору, а також у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю позивача її обов`язки були покладені на головного спеціаліста цього підрозділу. Відтак, своїми рішеннями жодними чином не порушив трудові права позивача. З таких підстав відповідач просив у позові відмовити.
Позивач подала відповідь на відзив суть якого зводиться до аргументів викладених у позовній заяві. Додатково стороною позивача наголошено на тому, що Відділ культури та туризму Зарічненської РДА продовжив свою роботу, не зважаючи на реорганізацію і виконуючим обов`язки його керівника є не позивач, а інша службова особа.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази, суд встановив такі обставини справи та фактичні правовідносини сторін.
Згідно судових рішень, які набрали законної сили, судом встановлено, що з 05.05.2009 по 18.02.2013 ОСОБА_1 працювала на посаді начальника Відділу у справах сім`ї та молоді Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області, а в подальшому неодноразово звільнялася і поновлялася саме на цю посаду.
Так, постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 02.12.2015 у справі №817/989/13-а, яка набрала законної сили 10.03.2016, визнано протиправним та скасовано розпорядження голови Зарічненської районної державної адміністрації від 18.02.2013 №27-к Про звільнення ОСОБА_1 , поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника відділу у справах сім`ї та молоді Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області з 19.02.2013 та стягнуто на її користь заробітну плату за час вимушеного прогулу (http://reyestr.court.gov.ua/Review/54008392).
Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 12.01.2017 у справі №817/1833/16, яка набрала законної сили 04.02.2017 визнано протиправними та скасовано розпорядження голови Зарічненської районної державної адміністрації від 20.10.2016 №213-к Про оголошення догани ОСОБА_1 , від 20.10.2016 №214-к Про оголошення догани ОСОБА_1 , від 20.10.2016 №215-к Про звільнення ОСОБА_1 ; поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника відділу у справах сім`ї та молоді Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області з 21.10.2016 та стягнуто на її користь заробітну плату за час вимушеного прогулу (http://reyestr.court.gov.ua/ Review/64147236).
Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 03.07.2017 у справі №817/81/17, яка набрала законної сили 30.10.2017, визнано протиправним та скасовано рішення дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ Зарічненської районної державної адміністрації від 13.01.2017 №4/дп-17; визнано протиправними та скасовано розпорядження голови Зарічненської районної державної адміністрації Про оголошення догани ОСОБА_1 від 13.01.2017 за №7-к, №8-к, №9-к, №10-к, №11-к, №12-к, №13-к, №14-к, №15-к, №16-к та №17-к; поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника відділу у справах сім`ї та молоді Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області з 14.01.2017 та стягнуто на її користь заробітну плату за час вимушеного прогулу (http://reyestr.court.gov.ua/Review/67750315).
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 21.12.2018 у справі №1740/1823/18, яке набрало законної сили 02.05.2019, визнано протиправним та скасовано розпорядження голови Зарічненської районної державної адміністрації Про звільнення ОСОБА_1 від 15.06.2018 №58-к; поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника відділу у справах сім`ї та молоді Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області з 16.06.2018 та стягнуто на її користь заробітну плату за час вимушеного прогулу (http://reyestr.court.gov.ua/Review/79086930).
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 06.11.2019 у справі №460/1129/19, яке набрало законної сили 24.03.2020, визнано протиправним та скасовано розпорядження голови Зарічненської районної державної адміністрації Про звільнення ОСОБА_1 від 08.05.2019 №49-к; поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника відділу у справах сім`ї та молоді Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області з 09.05.2019 та стягнуто на її користь заробітну плату за час вимушеного прогулу (http://reyestr.court.gov.ua/Review/86352063).
При цьому, постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 02.12.2015 у справі №817/989/13-а, було встановлено, що в листопаді 2012 року було прийнято Розпорядження голови Зарічненської районної державної адміністрації Про впорядкування структури районної державної адміністрації №142-к від 23.11.2012, пунктом шостим якого постановлено реорганізувати Відділ освіти Зарічненської районної державної адміністрації шляхом перетворення в Управління освіти, молоді та спорту Зарічненської районної державної адміністрації; Відділ у справах сім`ї та молоді Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області - шляхом приєднання до Управління освіти, молоді та спорту Зарічненської районної державної адміністрації; Відділ з питань фізичної культури і спорту Зарічненської районної державної адміністрації - шляхом приєднання до Управління освіти, молоді та спорту. Начальнику відділу у справах сім`ї та молоді Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області Костюкович В.М. у зв`язку з цим було запропоновано посаду головного спеціаліста Управління освіти, молоді та спорту райдержадміністрації, на яку вона погодилась. Разом з тим, ОСОБА_1 також повідомила про свою згоду на переведення її на посаду начальника Відділу виховання, молоді та спорту Зарічненської районної державної адміністрації. Оскільки суд встановив, що відповідач звільнив її з посади начальника Відділу у справах сім`ї та молоді Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області в зв`язку з переведенням до Управління освіти, молоді та спорту Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області, але разом з тим у вказану новоутворену установу її фактично не працевлаштував, тому й поновив ОСОБА_1 на ту посаду, з якої вона була незаконно звільнена, тобто на посаду начальника Відділу у справах сім`ї та молоді Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області. І саме на цю посаду вона щораз і поновлювалась за вищеназваними судовими рішеннями.
Слід зазначити, що Відділ у справах сім`ї та молоді Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області ні до його приєднання до Управління освіти, молоді та спорту Зарічненської районної державної адміністрації, ні після, не мав статусу юридичної особи публічного права. В першому випадку Відділ у справах сім`ї та молоді був структурним підрозділом Зарічненської районної державної адміністрації, а в другому - структурним підрозділом Управління освіти, молоді та спорту Зарічненської районної державної адміністрації.
При цьому за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Управління освіти, молоді та спорту Зарічненської районної державної адміністрації було створене як юридична особа публічного права шляхом реорганізації Відділу освіти Зарічненської районної державної адміністрації 04.02.2013 і є правонаступником останнього. Державну реєстрацію даної юридичної особи шляхом перетворення проведено 04.02.2013 і код за ЄДРПОУ 02145754 залишився незмінним. В подальшому, 22.07.2014 Управління освіти, молоді та спорту Зарічненської районної державної адміністрації було реорганізоване шляхом перетворення і з 24.01.2020 іменується Сектором освіти Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області. Код за ЄДРПОУ 02145754 залишився незмінним (а.с.151-161).
Разом з тим, 23.07.2014 був створений як юридична особа публічного права шляхом заснування Сектор у справах молоді та спорту Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області. Код за ЄДРПОУ 39315554. При цьому 26.06.2018 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про рішення засновників щодо припинення даної юридичної особи в результаті ліквідації і наразі вказана юридична особа публічного права перебуває в стані припинення за рішенням засновників, голова комісії з припинення - ОСОБА_2 (а.с.147-150). При цьому, як встановлено судом ОСОБА_2 наразі звільнений з посади завідувача Сектору у справах молоді та спорту Зарічненської РДА відповідно до наказу керівника апарату Зарічненської РДА №36 від 17.02.2020 (а.с.117).
Також слід зазначити, що з 23.05.2008 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про юридичну особу публічного права з кодом за ЄДРПОУ 02230187 з назвою: Відділ культури та туризму Зарічненської районної державної адміністрації. Керівником на 13.01.2020 даної установи значилась Гаврилюк Т.К. (а.с.26-28). 01.11.2019 до Єдиного державного реєстру внесено запис про рішення засновників щодо припинення вказаної юридичної особи. Однак вже 02.12.2019 - внесено запис про відміну рішення щодо припинення юридичної особи. 13.02.2020 до Єдиного державного реєстру внесено запис про зміну повного та скороченого найменування особи, внаслідок чого юридична особа з кодом за ЄДРПОУ 02230187 з 13.02.2020 іменується Сектор культури, молоді та спорту Зарічненської районної державної адміністрації. Також на підставі внесення відомостей до Єдиного державного реєстру підписантом і керівником з лютого 2020 року значиться ОСОБА_3 , як виконуюча обов`язки завідувача сектору культури, молоді та спорту Зарічненської РДА (а.с.142-146).
Судом встановлено, що на виконання рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 06.11.2019 у справі №460/1129/19, в частині, яка підлягає негайному виконанню, 25.11.2019 видано виконавчий лист №1 (а.с.10).
Розпорядженням в.о. голови Зарічненської РДА №100-к від 14.11.2019 ОСОБА_1 було поновлено на посаді начальника Відділу у справах сім`ї та молоді Зарічненської РДА з 09.05.2019. Пунктом 4 розпорядження їй визначено робоче місце - кабінет №10 в приміщенні Зарічненської РДА (а.с.11).
25.11.2019 головою Зарічненської РДА було видано розпорядження №101-к Про склад та структуру районної державної адміністрації з урахуванням затвердженої граничної чисельності . Відповідно до пункту 3 такого розпорядження, було визначено ліквідувати Сектор у справах молоді та спорту, а пунктом 4 - реорганізувати Відділ культури шляхом перетворення у Сектор культури, молоді та спорту районної державної адміністрації (а.с.55-59).
Згідно з додатками до цього розпорядження новостворений Сектор молоді, культури і спорту був включений до переліку структурних підрозділів районної державної адміністрації і його гранична чисельність працівників була визначена у складі 2 одиниць (а.с.60-61).
Відповідно до штатного розпису цього сектору на 2020 рік у ньому було передбачено посади завідувача сектору і головного спеціаліста (а.с.68).
В подальшому, до зазначеного документа розпорядженнями голови Зарічненської РДА від 03.12.2019 №103-к, від 28.12.2019 №114-к та від 13.02.2020 № 21-к були внесені зміни.
Зокрема, розпорядженням від 28.12.2019 №114-к Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 25 листопада 2019 року №101-к було виключено абзац 6 пункту 4 розпорядження №101-к від 25.11.2019, яким передбачалася реорганізація Відділу культури у Сектор культури, молоді та спорту районної державної адміністрації. Натомість розпорядження №101-к від 25.11.2019 доповнено пунктом 5, яким визначено перейменувати Відділ культури та туризму Зарічненської РДА у Сектор культури, молоді та спорту Зарічненської РДА. Встановлена гранична чисельність працівників у складі 2 одиниць. Поряд з цим, завідувачу перейменованого Сектору велено у місячний строк подати на затвердження голові адміністрації положення про відповідний структурний підрозділ та вжити заходів щодо реєстрації відповідних змін в установчі документи юридичної особи відповідно до вимог чинного законодавства (а.с.65-66).
02.12.2019 позивачу було запропоновано переведення на посаду завідувача Сектору культури, молоді та спорту Зарічненської РДА, на зайняття якої вона погодилася відповідно до поданої нею у відділ кадрів відповідача власноруч написаної заяви від 26.12.2019 (а.с.69-70).
Рівненською обласною державною адміністрацією листом від 27.12.2020 було погоджено звільнення позивача з займаної нею посади та призначення її на посаду завідувача сектору культури, молоді та спорту Зарічненської РДА (а.с.71).
02.01.2020 розпорядженням відповідача №1-к Про звільнення ОСОБА_1 позивача звільнено з посади начальника Відділу у справах сім`ї та молоді в порядку переведення до Сектору культури, молоді та спорту Зарічненської РДА, відповідно до пункту 2 частини 1 статті 41 Закону України Про державну службу , статей 6, 11, 39 Закону України Про місцеві державні адміністрації (а.с.19).
В цей же день видано розпорядження №2-к Про призначення ОСОБА_1 , яким позивача призначено з 03.01.2020 на посаду завідувача Сектору культури, молоді та спорту у зв`язку з її переведенням (а.с.20).
Підставами для видачі таких розпоряджень зазначені: заява ОСОБА_1 від 26.12.2019 та лист Рівненської обласної державної адміністрації від 27.12.2019.
Відповідні записи про звільнення та призначення позивача на посаду внесені до її трудової книжки (а.с.95-97).
З 09.01.2020 ОСОБА_1 почала звертатися з письмовими заявами на ім`я в.о. голови Зарічненської РДА, в яких просила скасувати розпорядження №1-к та №2-к від 02.01.2020, покликаючись на те, що посада завідувача Сектору культури, молоді та спорту фактично так і не створена, а Відділ культури та туризму у Сектор не реорганізований (а.с.21-25).
Згідно з протоколом наради із працівниками апарату та керівниками структурних підрозділів райдержадміністрації від 13.01.2020 ОСОБА_1 було передано ключ від її робочого кабінету №8 в приміщенні адміністрації, який вона відмовилась прийняти у зв`язку з направленням нею листів з проханням скасувати розпорядження про її звільнення і призначення в порядку переведення (а.с.91-94).
В подальшому, розпорядженням відповідача №8-к від 20.01.2020 позивачу визначено робоче місце - кабінет №8 в приміщенні Зарічненської районної державної адміністрації (а.с.116).
24.01.2020 головним бухгалтером відділу культури та туризму відповідача було подано В.о. голови Зарічненської РДА доповідну записку, в якій зазначалося, що завідувач сектору культури, молоді та спорту ОСОБА_1 не подала табель обліку робочого часу за січень 2020 року, ідентифікаційний код і розрахунковий рахунок установи банку, що унеможливлює здійснити нарахування заробітної плати у визначені законодавством терміни (а.с.74).
27.01.2020 відповідач видав розпорядження 12-к, яким звільнив ОСОБА_4 з посади начальника Відділу культури та туризму з 27.01.2020 (а.с.75), а 28.01.2020 своїм розпорядженням поклав обов`язки за цією посадою на ОСОБА_3 (а.с.76).
Оскільки розпорядження голови Зарічненської РДА №114-к від 28.12.2019, яким було внесено зміни до розпорядження №101-к від 25.11.2019, та яким завідувачу Сектору культури, молоді та спорту Зарічненської РДА велено у місячний строк подати на затвердження голові адміністрації положення про відповідний структурний підрозділ та вжити заходів щодо реєстрації відповідних змін в установчі документи юридичної особи відповідно до вимог чинного законодавства, ні в частині реєстрації змін до установчих документів перейменованої юридичної особи публічного права Відділу культури та туризму Зарічненської РДА (код за ЄДРПОУ 02230187) на Сектор культури, молоді та спорту районної державної адміністрації, ні в частині подачі на затвердження Положення про Сектор, виконано не було, та враховуючи тимчасову непрацездатність завідувача Сектору культури, молоді та спорту Зарічненської РДА Костюкович В.М., в.о. голови Зарічненської РДА видав розпорядження №33 від 11.02.2020, яким велів виконуючому обов`язки начальника відділу культури та туризму Тишковець Н.В. в трьохденний строк подати на затвердження голові адміністрації положення про Сектор культури, молоді та спорту та вжити заходів щодо реєстрації відповідних змін в установчі документи юридичної особи відповідно до вимог чинного законодавства (а.с.77-78).
При цьому, стороною відповідача до матеріалів справи долучено копії листів, які скеровувались завідувачу Сектору культури, молоді та спорту Зарічненської РДА Костюкович В.М., з нагадуванням про необхідність виконання розпорядження №114-к від 28.12.2019, яким було внесено зміни до розпорядження №101-к від 25.11.2019 (а.с.99-104, 107-108, 112-113).
Положення про Сектор культури, молоді та спорту Зарічненської РДА було розроблене в.о. начальника відділу культури та туризму Тишковець Н.В (а.с.80-88) і розпорядженням в.о. голови Зарічненської РДА №34 від 12.02.2020 було затверджене (а.с.79). Одночасно визнано такими, що втратили чинність розпорядження про затвердження Положення про Відділ культури та туризму РДА та Положення про Сектор у справах молоді та спорту.
Враховуючи тимчасову непрацездатність завідувача Сектору культури, молоді та спорту Зарічненської РДА Костюкович В.М., в.о. голови Зарічненської РДА видав розпорядження №22-к від 13.02.2020, яким поклав виконання обов`язків завідувача сектора культури, молоді та спорту на головного спеціаліста цього сектору Тишковець Н.В. з 13.02.2020 (а.с.98).
На цій підставі саме вказана особа подала на державну реєстрацію відповідні документи про зміни щодо юридичної особи публічного права з кодом ЄДРПОУ 02230187.
Так, відповідно до витягу з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 13.02.2020 була проведена державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи запис №15951050013000245, а саме перейменовано Відділ культури та туризму Зарічненської РДА на Сектор культури, молоді та спорту Зарічненської РДА (а.с.142-146).
На цій же підставі внесено і запис про зміну відомостей про керівника юридичної особи, а саме особою, уповноваженою представляти дану юридичну особу зазначено ОСОБА_3 , як виконуючу обов`язки завідувача сектору культури, молоді та спорту Зарічненської РДА (а.с.142-146).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 43 Конституції України кожному гарантовано право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку він вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
Правові засади і гарантії здійснення громадянами України права розпоряджатися своїми здібностями до продуктивної і творчої праці визначає Кодекс Законів про Працю України (далі-КЗпП).
Відповідно до статті 5-1 КЗпП України, держава гарантує працездатним громадянам, які постійно проживають на території України, зокрема, правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.
Статтею 32 КЗпП України встановлено, що переведення на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації, а також переведення на роботу на інше підприємство, в установу, організацію або в іншу місцевість, хоча б разом з підприємством, установою, організацією, допускається тільки за згодою працівника, за винятком випадків, передбачених у статті 33 цього Кодексу та в інших випадках, передбачених законодавством
Згідно пункту 5 статті 36 КЗпП України підставами припинення трудового договору є: переведення працівника, за його згодою, на інше підприємство, в установу, організацію або перехід на виборну посаду. Водночас, таке переведення можливе тільки з одночасним прийняттям на посаду, на якій працівник погодився працювати.
Частиною п`ятою статті 24 КЗпП України передбачено, що особі, запрошеній на роботу в порядку переведення з іншого підприємства, установи, організації за погодженням між керівниками підприємств, установ, організацій, не може бути відмовлено в укладенні трудового договору.
Статтею 118 Конституції України визначено, що виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. Особливості здійснення виконавчої влади в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України.
Приписами частини другої статті 11 Закону України Про місцеві державні адміністрації №586-XIV від 09.04.1999 обумовлено, що керівники структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду та звільняються з посади головами відповідних державних адміністрацій за погодженням з органами виконавчої влади вищого рівня в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.
Керівники структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій зі статусом юридичних осіб публічного права здійснюють визначені Законом України Про державну службу повноваження керівника державної служби у цих структурних підрозділах.
Відносини, що виникають у зв`язку із вступом на державну службу, її проходженням та припиненням регулюється Законом України Про державну службу №889-VIII від 10.12.2015.
Відповідно до пункту 3 частини другої статті 3 цього Закону його дія поширюється, зокрема на державних службовців місцевих державних адміністрацій.
За змістом статті 5 цього Закону, правове регулювання державної служби здійснюється Конституцією України, цим та іншими законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, постановами Верховної Ради України, указами Президента України, актами Кабінету Міністрів України та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби. Відносини, що виникають у зв`язку із вступом, проходженням та припиненням державної служби, регулюються цим Законом, якщо інше не передбачено законом. Дія норм законодавства про працю поширюється на державних службовців у частині відносин, не врегульованих цим Законом.
Частиною першою статті 41 Закону України Про державну службу №889-VIII від 10.12.2015 визначено порядок переведення державних службовців. Так, державний службовець з урахуванням його професійної підготовки та професійних компетентностей може бути переведений без обов`язкового проведення конкурсу:
1) на іншу рівнозначну або нижчу вакантну посаду в тому самому державному органі, у тому числі в іншій місцевості (в іншому населеному пункті), - за рішенням керівника державної служби або суб`єкта призначення;
2) на рівнозначну або нижчу вакантну посаду в іншому державному органі, у тому числі в іншій місцевості (в іншому населеному пункті), - за рішенням суб`єкта призначення або керівника державної служби в державному органі, з якого переводиться державний службовець, та суб`єкта призначення або керівника державної служби в державному органі, до якого переводиться державний службовець. Державний службовець, призначений на посаду без конкурсу, не може бути переведений на вищу посаду державної служби без проведення конкурсу.
Відповідно до частин другої та третьої цієї статті, переведення здійснюється лише за згодою державного службовця. Не допускається переведення в іншу місцевість державного службовця - вагітної жінки або особи, яка є єдиним опікуном дитини віком до 14 років, а також державного службовця, який у встановленому законодавством порядку визнаний особою з інвалідністю. Не допускається таке переведення також у разі виникнення у державного службовця особливо важливих особистих або сімейних обставин.
Зміст спірних правовідносин, які склались у цій справі зводиться до питання додержання процедури звільнення позивача з посади начальника Відділу у справах сім`ї та молоді Зарічненської РДА в порядку переведення для подальшої роботи на посаді завідувача Сектора молоді, культури і спорту Зарічненської РДА.
Судом встановлено, що 02.12.2019 позивачу було запропоновано переведення на посаду завідувача сектору культури, молоді та спорту Зарічненської РДА на зайняття якої вона погодилася відповідно до поданої нею у відділ кадрів відповідача власноруч написаної заяви від 26.12.2019.
02.01.2020 розпорядженням відповідача №1-к Про звільнення ОСОБА_1 позивача звільнено з посади начальника відділу у справах сім`ї та молоді в порядку переведення до сектору культури, молоді та спорту Зарічненської РДА .
І в той же день видано розпорядження №2-к Про призначення ОСОБА_1 , яким позивача призначено з 03.01.2020 на посаду завідувача сектору культури, молоді та спорту у зв`язку з її переведенням.
Позивач обґрунтовує незаконність виданих розпоряджень тим, що посада на яку її переведено фактично не була створена відповідачем, а тому вона не могла здійснювати свою трудову діяльність.
Разом з тим зазначені твердження в повній мірі спростовано наявними у матеріалах справи та дослідженими судом доказами. Судом достеменно встановлено, що Сектор культури, молоді та спорту, завідувачем якого розпорядженням №2-к від 02.01.2020 призначена позивач, введений в структуру Зарічненської РДА, і функціонує як юридична особа публічного права. Посада завідувача Сектора культури, молоді та спорту Зарічненської РДА наявна в штатному розписі і саме її обіймає позивач.
Натомість, Сектор у справах молоді і спорту Зарічненської РДА, який ще з 26.06.2018 перебуває у стані припинення, фактично припинив своє функціонування в силу звільнення останнього штатного працівника - голови комісії з припинення.
Водночас суд зауважує, що відповідач розпорядженням від 28.12.2019 №114-к велів завідувачу Сектора культури, молоді та спорту Зарічненської РДА у місячний строк подати на затвердження голові адміністрації положення про відповідний структурний підрозділ та вжити заходів щодо реєстрації відповідних змін в установчі документи юридичної особи відповідно до вимог чинного законодавства.
Разом з тим, саме ОСОБА_1 , яка з 03.01.2020 призначена на вказану посаду, не виконала покладених на неї розпорядженням №114-к обов`язків, в результаті чого відповідні зміні щодо найменування зазначеної юридичної особи публічного права були проведені лише в лютому 2020 року, головним спеціалістом цього сектору ОСОБА_3 , уповноваженій на такі дії розпорядженням в.о. голови Зарічненської РДА №22-к від 13.02.2020. Аналогічна ситуація складалася і з Положенням про даний структурний підрозділ.
Оскільки перейменований структурний підрозділ в повній мірі не виконував свою функцію саме внаслідок бездіяльності позивача, то суд відхиляє її доводи про те, що відповідачем умисно не було створено для позивача тієї посади, на яку вона погодилась перевестись, внаслідок того, що Зарічненською РДА не було визначено, які завдання виконує Сектор культури, молоді та спорту та який обсяг функціональних обов`язків лежить на його завідувачеві.
Жодними доказами наявними у матеріалах справи не підтверджено створення роботодавцем перешкод позивачу у здійсненні нею трудової діяльності. З огляду на такі обставини, суд вважає, що відповідач видавши оскаржувані розпорядження жодним чином не порушив права і інтереси позивача.
Слід зауважити, що ОСОБА_1 в обґрунтування своїх вимог покликається також на ухвалу Вищого адміністративного суду України від 14.06.2016 у справі №817/989/13-а (а.с.29-31) зазначаючи, що відповідачем порушено процедуру звільнення у зв`язку з переведенням, оскільки для її переведення на іншу посаду необхідні були дві заяви: одна на звільнення у зв`язку з переведенням, а інша - на призначення у зв`язку з переведенням, а вона подала позивачу лише одну заяву про переведення.
В ухвалі Вищого адміністративного суду України від 14.06.2016 у справі №817/989/13-а дійсно наведено роз`яснення порядку дій роботодавців при прийомі - звільненні працівника у зв`язку з його переведенням. Зокрема, вказано, що для припинення трудового договору в порядку переведення та захисту прав працівника власник або уповноважений ним орган підприємства, куди переводиться працівник, повинен подати відповідний лист-запит власнику або уповноваженому ним органу підприємства, на якому працює працівник, з проханням звільнити його з роботи на підставі переведення згідно з пунктом 5 статті 36 КЗпП України. У разі згоди власника або уповноваженого ним органу підприємства, на якому працює працівник, на припинення з останнім трудового договору за пунктом 5 статті 36 КЗпП України на підставі переведення працівнику необхідно подати відповідну заяву з проханням звільнити його з роботи. Прийняття на іншу роботу здійснюється теж на підставі відповідної заяви працівника з проханням прийняти на роботу в порядку переведення. Припинення трудового договору і прийняття на роботу мають бути оформлені наказами чи розпорядженнями відповідних власників підприємств або уповноважених ними органів про звільнення працівника з попереднього місця роботи та про прийняття його на нове місце роботи в порядку переведення з посиланням на пункт 5 статті 36 КЗпП України у погоджений сторонами строк.
Вказані роз`яснення зроблені на підставі системного тлумачення норм КЗпП України, позаяк окремі його норми процедуру переведення не врегульовують. Так, за правилами пункту 5 статті 36 КЗпП України переведення працівника, за його згодою, на інше підприємство, в установу, організацію або перехід на виборну посаду розглядається, як підстава для припинення трудового договору. А за правилами частини п`ятої статті 24 КЗпП України, особі, запрошеній на роботу в порядку переведення з іншого підприємства, установи, організації за погодженням між керівниками підприємств, установ, організацій, не може бути відмовлено в укладенні трудового договору. Інші регулюючі норми відсутні.
Разом з тим, суд зауважує, що наведене Вищим адміністративним судом України роз`яснення стосується тих випадків, коли працівник переводиться на роботу в інше підприємство, установу, організацію, тобто тоді, коли відбувається зміна власника - роботодавця або уповноваженого ним органу і не може застосовуватись до тих випадків, коли переведення відбувається в межах одного державного органу.
ОСОБА_1 є державним службовцем, яка працює на посаді керівника структурного підрозділу Зарічненської РДА, що згідно з статтею 6 Закону України Про державну службу №889-VIII від 10.12.2015 належить до посад категорії Б .
Порядок переведення державних службовців визначається статтею 41 цього Закону і додаткового регулювання нормами КЗпП не потребує.
Так з аналізу положень цієї норми права суд дійшов висновку, що для переведення державного службовця на іншу посаду в тому самому державному органі без проведення конкурсу потрібна його згода і така посада має бути рівнозначною або нижчою тої, яку до цього обіймав такий працівник.
Поряд з цим, Законом не встановлюється вимога щодо подання працівником заяв про звільнення з попередньої посади і призначення на нову для здійснення переведення службовця в межах одного державного органу.
Позивач у своїй заяві від 26.12.2019 погодилась на переведення з посади начальника Відділу у справах сім`ї та молоді Зарічненської РДА на посаду завідувача Сектору культури, молоді та спорту Зарічненської РДА. Вказані посади належать до однієї категорії, тобто є рівнозначними у розумінні Закону №889-VIII. Відтак умови встановлені Законом були дотримані відповідачем.
Судом також встановлено, що Рівненською обласною державною адміністрацією листом від 27.12.2020 було погоджено звільнення позивача з займаної нею посади та призначення її на посаду завідувача Сектору культури, молоді та спорту Зарічненської РДА, що підтверджує дотримання вимог частини другої статті 11 Закону України Про місцеві державні адміністрації №586-XIV від 09.04.1999.
Видання відповідачем двох розпоряджень - про звільнення з однієї посади і про призначення на іншу, а не одного - про переведення обумовлене тим, що попередня посада, яку обіймала ОСОБА_1 , входила в штат Відділу у справах сім`ї та молоді Зарічненської районної державної адміністрації, тобто відокремленого підрозділу Зарічненської РДА (код ЄДРПОУ 04057824), що не має статусу юридичної особи публічного права, а нова посада входить в штат Сектору культури, молоді та спорту Зарічненської районної державної адміністрації, який має статус юридичної особи публічного права (код ЄДРПОУ 02230187).
Отже, на переконання суду, відповідачем була дотримана процедура переведення позивача, а тому спірні розпорядження від 02.01.2020 №1-к та №2-к є правомірними і скасуванню не підлягають.
Щодо аргументів ОСОБА_1 про подальше відкликання нею 09.01.2020 своєї заяви на переведення, то суд зазначає, що вказана діє не тягнула за собою для відповідача жодних юридичних наслідків, позаяк спірні розпорядження видані 02.01.2020, є актами індивідуальної дії та є виконаними з моменту їх прийняття.
Суд підкреслює, що предметом доказування в справі, що розглядається, є законність і обґрунтованість розпоряджень, які видані в рамках процедури переведення позивача з однієї посаду на іншу, а тому обставини щодо невиплати ОСОБА_1 заробітної плати, чи інших порушень її трудових прав, судом до уваги не беруться, як такі що виходять за межі предмету спору.
Водночас позивачем не вказано, а судом не встановлено порушень прав позивача в межах видачі відповідачем спірних розпоряджень.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
А відповідно до частини другої цієї статті, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах відповідач діяв у межах і спосіб наданих повноважень та відповідно до приписів матеріального права, а відтак правомірність винесення оскаржуваних рішень не спростована у ході судового розгляду.
Оцінюючи наявні в справі докази та аналізуючи встановлені фактичні обставини суд дійшов висновку про необґрунтованість доводів позивача. Разом з тим, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, в ході судового розгляду довів правомірність виданих ним розпоряджень.
З урахуванням наведеного вище, за результатами судового розгляду адміністративної справи суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову.
Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В :
ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) в позові до Зарічненської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 04057824, вулиця Центральна, 11, селище міського типу Зарічне, Рівненська область, 34000) про визнання протиправними та скасування розпоряджень №1-к та №2-к від 02.01.2020, - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з урахуванням пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складений 08 травня 2020 року.
Суддя Друзенко Н.В.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2020 |
Оприлюднено | 09.05.2020 |
Номер документу | 89134705 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Хобор Романа Богданівна
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Друзенко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні