Рішення
від 07.05.2020 по справі 640/2883/20
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 травня 2020 року м. Київ № 640/2883/20

Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Балась Т.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження позовну заяву Міністерства юстиції України до Політичної партії Третя Українська Республіка про анулювання реєстраційного свідоцтва,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Міністерство юстиції України з позовом до Політичної партії Третя Українська Республіка , у якому позивач просить суд:

- анулювати реєстраційне свідоцтво Політичної партії Третя Українська Республіка № 1174 від 13.05.1999.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначав, що наділений правом звернутися до суду з позовом про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії, у разі невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років, про що зазначено у частині першій статті 24 Закону України Про політичні партії в Україні .

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.02.2020 відкрито спрощене позовне провадження у справі №640/2883/20 та запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня одержання цієї ухвали надати суду відзив на позовну заяву.

Відповідачем відзиву на позовну заяву не подано, заяв та клопотань до суду не надходило, ухвала Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.02.2020 року про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі скерована за адресою Політичної партії Третя Українська Республіка , що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, проте поштовий конверт повернувся за адресою Окружного адміністративного суду міста Києва із відміткою пошти За вказаною адресою адресат відсутній ( т.2 а.с.71-73).

Зважаючи на наведені обставини, справа вирішується на підставі наявних в ній документів.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Політична партія Третя Українська Республіка зареєстрована Міністерством юстиції України 13.05.1999 року (свідоцтво №1174 від 13.05.1999) з первісною назвою політичної партії Вперед, Україно! . (т. 1 а.с.120).

Назву партії Вперед, Україно! було змінено на політичну партію Народна Самооборона , на підставі рішення про затвердження змін до Статуту прийнятим Третім етапом Дев`ятого З`їзду Партії від 26.02.2010 відповідно до вимог пунктів 4.4.3 та 10.1 Статуту Партії .

13 квітня 2010 року Міністерством юстиції України проведені реєстраційні дії та видано реєстраційне свідоцтво, що підтверджує перейменування партії Вперед, Україно! в політичну партію Народна Самооборона (т.1 а.с.177)

Протоколом Десятого з`їзду політичної партії Народна Самооборона від 15.04.2014 року були прийняті рішення про зміни назви, до статуту та у складі керівних органів, обрання голови Партії, відповідно до підпункту 4.4.3 пункту 4.4 Статуту Партії. Назви політичної партії була змінена з Народна Самооборона на політична партія Третя Українська Республіка . (т .2 а.с.11-16)

24.06.2014 Міністерством юстиції України в особі Державної реєстраційної служби видане свідоцтво про реєстрацію політичної партії Третя Українська Республіка №1174 від 13.05.1999 року. ( т. 2 а.с.17-20)

Діяльність відповідача здійснюється на підставі Статуту політичної партії Третя Українська Республіка .(т.2 а.с. 21-36)

Статут Партії затверджено рішенням Установчої конференції політичної партії Вперед, Україно! , протокол №1 від 06.02.1999 року (т.1 а.с. 71-84), внесено зміни та доповнення згідно з рішенням Другого з`їзду політичної партії Вперед, Україно! , протокол №2 від 20.10.2001 року, внесено зміни та доповнення Четвертим з`їздом політичної партії Вперед, Україно! , протокол №4 від 13.12.2003 року, внесено зміни Дев`ятим з`їздом політичної партії Вперед, Україно! , протокол від 04.04.2009 року, внесено зміни Третім етапом Дев`ятого з`їзду політичної партії Народна Самооборона , протокол №03/04-009/3 від 26.02.2010 року (том 1, а.с.143-147) та внесено зміни Десятим з`їздом політичної партії Народна Самооборона , протокол від 15.04.2014 року (далі - Статут). (т. 2 а.с.11-16)

Пунктом 1.5 Статуту передбачено, що партія здійснює свою діяльність відповідно до Конституції України, чинного законодавства, програмних документів партії та вказаного Статуту.

Згідно з пунктом 2.2 Статуту головними завданнями Партії є: забезпечення високих суспільних, соціальних та економічних стандартів життя громадян України; формування та реалізація політичної волі членів Партії; забезпечення соціальної справедливості, сприйняття людської особистості, як вищої соціальної цінності: участь Партії у формуванні органів державної влади, місцевого самоврядування та представництво у їх складі для втілення Програми Партії.

Згідно з пунктом 2.3 Статуту з метою виконання статутних завдань та програмних цілей, Партія: бере участь у громадсько-політичній діяльності, організовує та проводить збори, мітинги, демонстрації та інші масові заходи, спрямовані на інформування та реалізацію Програми Партії; бере участь в обговоренні рішень та дій органів державної влади і місцевого самоврядування, дає їм оцінку; вносить пропозиції та проекти актів до органів державної влади та місцевого самоврядування з метою вирішення важливих суспільних проблем; одержує від органів державної влади та місцевого самоврядування інформацію, необхідну для реалізації своїх цілей та завдань; бере участь у виборах Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад. сільських, селищних, міських голів, а також у формуванні органів виконавчої влади; бере участь у формуванні інших органів та посадових осіб згідно з чинним законодавством України; бере участь в референдумах; вивчає громадську думку, здійснює опитування громадян, бере участь у проведенні інших громадсько-політичних заходів; засновує засоби масової інформації відповідно до законодавства України; розповсюджує інформацію про власну діяльність у засобах масової інформації та в інший спосіб, який не суперечить законодавству України; співпрацює з політичними партіями, громадськими організаціями та іншими об`єднаннями громадян: надає допомогу у створенні та підтримує ідейно, організаційно і матеріально молодіжні, жіночі та інші об`єднання громадян; набуває майнових і немайнових прав, вчиняє правочини прямо не заборонені чинним законодавством України, виступає учасником цивільно-правових відносин; підтримує міжнародні зв`язки у всіх формах, які не заборонені чинним законодавством України.

Пунктом 17.1. Статуту зазначено, що партія може припинити свою діяльність шляхом реорганізації чи ліквідації (саморозпуску) за рішенням З`їзду Партії у порядку, визначеному цим Статутом, або за рішенням суду у випадках та у порядку, визначених законом.

Як зазначає Міністерство юстиції України, відповідачем порушено вимоги частини першої статті 24 Закону України Про політичні партії в Україні , що і зумовило його звернення до суду з даним адміністративним позовом.

Вирішуючи спір по суті суд керується положеннями чинного законодавства, яке діяло на час виникнення спірних правовідносин та звертає увагу на наступне.

Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Законом України Про політичні партії в Україні від 05.04.2001 №2365-III (далі - Закон №2365-III).

Частиною першою статті 2 Закону №2365-III визначено, що політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку (ч. 1 ст. 3 Закону №2365-III).

Відповідно до приписів статті 23 Закону політичні партії припиняють свою діяльність шляхом реорганізації чи ліквідації (саморозпуску) або в разі заборони її діяльності чи анулювання реєстрації в порядку, встановленому цим та іншими законами України.

Статтею 24 Закону передбачено, що у разі невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва. Інші підстави для анулювання реєстраційного свідоцтва не допускаються.

Рішення суду про анулювання реєстрації політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших статутних утворень, передбачених статутом партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно (ч. 2 ст. 24 Закону №2365-III).

Відповідно до статті 2 та частини дев`ятої статті 17 Закону України Про Центральну виборчу комісію Центральна виборча комісія (далі - Комісія) відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад, зокрема, виборчого процесу, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України. Комісія здійснює контроль за дотриманням політичними партіями, іншими суб`єктами виборчого процесу, зокрема, вимог законодавства про вибори.

Крім того, комісія згідно із Законом України Про вибори Президента України та Про вибори народних депутатів України реєструє кандидатів на пост Президента України, кандидатів у депутати, включених до виборчого списку політичної партії у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, та кандидата в депутати, висунутого партією, у відповідному одномандатному виборчому окрузі за умови отримання нею відповідних документів.

З метою перевірки дотримання вимог статті 24 Закону України Про політичні партії в України Міністерством юстиції України 15.01.2020 направлено лист № 391/00019.4.1/6-20 до Центральної виборчої комісії (далі - Комісія) для отримання інформації щодо висування Партією кандидатів на участь у виборах народних депутатів України та на виборах Президента України протягом останніх 10 років. (а.с.51-52)

У відповідь Комісія, листом від 31.01.2020 № 21-41-211, надала інформацію стосовно партій, які висували та подавали до Комісії документи щодо реєстрації кандидатів на пост Президента України на виборах Президента України (чергових, позачергових) протягом 2010-2019 років та кандидатів у народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному та одномандатних виборчих округах на виборах народних депутатів України (чергових, позачергових, повторних, проміжних) протягом 2005-2019 років. (а.с.53-69)

Водночас, інформація щодо висування кандидатів на вищевказаних виборах за останні 10 років від політичної партії Третя Українська Республіка відсутня, що підтверджує порушення вказаною партію вимог статті 24 Закону України Про політичні партії в Україні .

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органі місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Приписами статті 18 Закону України Про політичні партії в Україні (далі - Закон) державний контроль за діяльністю політичних партій здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, крім випадків, коли здійснення такого контролю законом віднесено до повноважень інших органів державної влади.

Згідно із Положенням про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 року №228 із змінами (далі - Положення), Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, зокрема, державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Пунктом три підпункту 8315 Положення передбачено, що Міністерство юстиції України здійснює контроль за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії; звертається до суду із заявою про анулювання реєстраційного свідоцтва постійно діючого третейського суду у випадках, передбачених законом.

Згідно з пунктом 5 частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом.

Відповідно до положень статті 27 КАС України адміністративні справи про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії, про заборону (примусовий розпуск, ліквідацію) політичної партії вирішуються окружним адміністративним судом, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ.

Виходячи з системного аналізу фактичних обставин справи та наявних в матеріалах справи доказів, суд приходить до висновку, що у Міністерства юстиції України наявні правові підстави для звернення до суду з позовом про анулювання реєстраційного свідоцтва Політичної партії Третя Українська Республіка .

Частиною 1 статті 73 КАС України встановлено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно із частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи те, що відповідачем у встановлений судом строк та станом на день розгляду справи не надано заперечень проти позову та не спростовано доводів позивача, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а надані позивачем докази є достатніми для прийняття рішення по справі в порядку спрощеного позовного провадження про задоволення адміністративного позову.

Згідно із частиною 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Приймаючи до уваги те, що матеріали адміністративної справи не містять в собі доказів понесення позивачем судових витрат пов`язаних із залученням свідків та проведення експертиз, а стягнення сплаченого судового збору, з урахуванням приписів КАС України не передбачено, суд приходить до висновку про відсутність підстав для стягнення з відповідача на користь Міністерства юстиції України сплаченого ним судового збору.

Керуючись статтями 72, 73, 77, 139, 142, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Міністерства юстиції України (01001, м. Київ, вул. Городецького, б. 13, ідентифікаційний код 00015622) до Політичної партії Третя Українська Республіка (ідентифікаційний код 21710272, бул. Лесі Українки, 10А, м. Київ, 01133) задовольнити.

2. Анулювати реєстраційне свідоцтво Політичної партії Третя Українська Республіка (ідентифікаційний код 21710272, бул. Лесі Українки, 10А, м. Київ, 01133) № 1174 від 13.05.1999.

Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295-297 КАС України.

Суддя Т.П. Балась

Дата ухвалення рішення07.05.2020
Оприлюднено12.05.2020
Номер документу89135296
СудочинствоАдміністративне
Сутьанулювання реєстраційного свідоцтва

Судовий реєстр по справі —640/2883/20

Постанова від 10.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 09.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 05.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 22.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 26.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Постанова від 21.07.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Постанова від 21.07.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 06.07.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 06.07.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Постанова від 24.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні