Рішення
від 28.04.2020 по справі 908/1908/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 28/102/19

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28.04.2020 Справа № 908/1908/19

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Федорової Олени Владиславівни при секретарі Федоровій К.О. розглянув у відкритому судовому засіданні в загальному позовному провадженні справу

за позовом акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" (49038, місто Дніпро, пр. Д. Яворницького, 108)

до відповідача-1 Токмацької міської ради (71701, Запорозька область, м. Токмак, вул.Центральна, 45)

до відповідача-2 товариства з обмеженою відповідальністю "Придніпровська Біотес" (01054, м. Київ, вул. Дмитрівська, буд. 18/24)

до відповідача-3 Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області в особі Міськрайонного управління у Токмацькому районі та м. Токмаку (71701, Запорізька область, м. Токмак, бул. Центральний, 55-б)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача-2 товариство з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" (71701, Запорізька обл., м. Токмак, вул. Центральна, буд. 22, кв. 24-1)

про 1. скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про право власності №24478207 від 18.01.2018 про державну реєстрацію права власності Токмацької міської ради Запорізької області на земельну ділянку з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 площею 4,1000 га за адресою: вул. Ковальська, м . Токмак, Запорізька область;

2. витребування із чужого незаконного володіння товариства з обмеженою відповідальністю "Придніпровська Біотес" частини земельної ділянки площею 182,3300 га, наданої позивачу на праві постійного користування;

3. зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області в особі Міськрайонного управління у Токмацькому районі та м. Токмаку внести зміни до автоматизованої системи державного земельного кадастру шляхом скасування (анулювання) кадастрового номеру 2311000000:01:043:0131.

представники сторін:

від позивача: не з`явився;

від відповідача-1: не з`явився;

від відповідача-2: Свистун О.В., ордер АР №1002515 від 03.09.2019, адвокат;

від відповідача-3: не з`явився;

від третьої особи: не з`явився.

СУТЬ СПОРУ:

До Господарського суду Запорізької області звернулося акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" з позовом до відповідачів: Токмацької міської ради, ТОВ "Придніпровська Біотес" та Головного управління держгеокадастру у Запорізькій області в особі Міськрайонного управління у Токмацькому районі та м. Токмаку про скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про право власності №24478207 від 18.01.2018 про державну реєстрацію права власності Токмацької міської ради Запорізької області на земельну ділянку з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 площею 4,1000 га за адресою: вул. Ковальська, м. Токмак, Запорізька область; витребування із чужого незаконного володіння товариства з обмеженою відповідальністю "Придніпровська Біотес" частини земельної ділянки площею 182,3300 га, наданої позивачу на праві постійного користування; зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області в особі Міськрайонного управління у Токмацькому районі та м. Токмаку внести зміни до автоматизованої системи державного земельного кадастру шляхом скасування (анулювання) кадастрового номеру 2311000000:01:043:0131.

В позові позивач зазначив, що на підставі зведеного переліку земельних ділянок державного підприємства "Придніпровська залізниця", затвердженого Міністром інфраструктури України 18.08.2015, який додається до позовної заяви, земельну ділянку площею 182,3300 га за адресою: Запорізька область, Токмацький район, Токмацька м/р Лінія Комиш-Зоря-Каховка включено до статутного капіталу АТ "Укрзалізниця" на праві постійного користування.

Підставою для звернення з позовом позивач зазначив, що при перевірці Публічної кадастрової карти України стало відомо, що на територію земельної ділянки площею 182,3300 га, яка перебуває у постійному користуванні залізниці, частково накладено межі земельної ділянки з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131, площею 4,1000 га в м.Токмак по вул. Ковальська (район заводу ПАТ "ТКШЗ").

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 08.04.2019 №162712405, копія якої додається до матеріалів позовної заяви, дана земельна ділянка має комунальну форму власності та зареєстрована за Токмацькою міською радою 18.01.2018 на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності".

Між Токмацькою міською радою та ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" укладено договір оренди від 17.01.2018 №319 зі строком дії до 12.01.2048. В подальшому між ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" та ТОВ "Придніпровська Біотес" укладено договір суборенди земельної ділянки від 07.05.2018 №ПБ-001/18.

Відповідно до висновку фахівця відділу земельних ресурсів служби з управління майновими і земельними ресурсами регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця" від 10.06.2019 орієнтовна площа перетину земельної ділянки з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 із земельною ділянкою, наданою позивачу у постійне користування, складає 0,3546 га.

Отже, на думку позивача, набуття Токмацькою міською радою права власності на частину земельної ділянки, яку надано позивачу у постійне користування, призвело до зміни форми власності спірної ділянки з державної на комунальну. Відтак, частина спірної земельної ділянки змінила своє цільове призначення.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.09.2019 позовну заяву передано на розгляд судді Федоровій О.В.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 01.08.2019 позовну заяву залишено без руху, позивачу наданий строк для усунення виявлених недоліків.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 29.08.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Присвоєно справі номер провадження 28/102/19. Розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 26.09.2019.

17.09.2019 від відповідача-2 (ТОВ "Придніпровська Біотес") надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач-2 просить суд відмовити в задоволенні позову у повному обсязі, посилаючись на те, що позивачем не надано жодного доказу щодо наявності між ним і відповідачем спору про право, позов базується на власних припущеннях позивача, а факт порушення відповідачами прав позивача на земельну ділянку не підтверджений жодними належними і допустимими доказами. Також відповідач-2 зауважив, що позивачем не надано підписаний передавальний акт земельних ділянок, право користування якими вноситься до статутного капіталу АТ Укрзалізниця . З огляду на це вважає, що позивачем не доведено, що земельна ділянка площею 182,330 га належить АТ Укрзалізниця на праві постійного користування. Крім того, зауважує, що висновок фахівця від 10.06.2019 складений без перевірки на місцевості та топограф-геодезичних робіт, а земельна ділянка площею 182,33 га не має кадастрового номеру, що, на думку відповідача-2, не дозволяє встановити ані межу перетину земельних ділянок, ані факт їх накладення. Також відзначає, що у висновку наведено лише орієнтовну площу перетину земельних ділянок та зазначено, що для встановлення точних параметрів необхідно провести земельно-технічну експертизу. За відсутності висновку експерта, яким встановлено межі земельної ділянки позивача, підстави для задоволення позову відсутні, оскільки позивачем конкретно не визначено земельну ділянку (її площу та конкретне місце розташування), яка витребовується з володіння відповідача-2.

20.09.2019 від відповідача-1 (Токмацької міської ради) надійшов відзив на позов, відповідно до якого відповідач-1 просить суд в задоволенні позову відмовити. Зазначає, що Токмацька міська рада в межах наданих їй повноважень розглянула надані товариством з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" документи та прийняла рішення від 21.09.2017 №20 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 10,0000 га по вул. Ковальська (район заводу ПАТ ТКШЗ ) для будівництва об`єктів енергетичної інфраструктури з метою подальшої передачі земельної ділянки в оренду. Рішенням від 17.01.2018 №1 Токмацька міська рада затвердила товариству з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,1000 га по вул. Ковальська (район заводу ПАТ ТКШЗ ), кадастровий номер 2311000000:01:043:0131 та надала вказану земельну ділянку в оренду вказаному товариству терміном до 12.01.2048 для мети будівництва об`єктів енергетичної інфраструктури. На підставі вказаних рішень між Токмацькою міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" було укладено договір оренди землі від 17.01.2018 №319. У подальшому між орендарем та Товариством з обмеженою відповідальністю Придніпровська Біотес (відповідач-2) було укладено договір суборенди землі від 07.05.2018 №ПБ-001/18. Право власності, оренди та суборенди земельної ділянки площею 4,1000 га по вул. Ковальська (район заводу ПАТ ТКШЗ ), кадастровий номер 2311000000:01:043:0131 зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Відповідач-1 зауважив, що вказана земельна ділянка сформована на підставі проекту землеустрою, розробленого ліцензованою організацією та погодженого відповідно до вимог ст. 186-1 Земельного кодексу України. На думку відповідача-1, відсутність межових знаків земельної ділянки, яка перебуває в постійному користуванні позивача, відсутність відомостей в Державному земельному кадастрі України, у тому числі в Публічній кадастровій карті України, робить неможливим підтвердження або спростування заяв позивача щодо накладення земельних ділянок та вирішення спору по суті. Відповідач-1 вважає, що наданий позивачем висновок фахівця не є належним та допустимим доказом в розумінні норм ГПК України. Крім того, відповідач-1 зауважує, що в державному акті від 01.04.1998 серії І-ЗП №002513, який надав позивач, не зазначена ширина земельних ділянок, у зв`язку з чим неможливо визначити площу земельних ділянок, які передавалися в постійне користування за цим актом. До того ж відповідно до державного акту план зовнішніх меж землекористування встановлений на території Остриківської сільської ради, яка не відноситься до території міста Токмак. Саме тому державний акт видано Токмацькою районною радою народних депутатів Токмацького району Запорізької області. Натомість земельна ділянка площею 4,1000 га розташована у м. Токмак по вул. Ковальська (район заводу ТКШЗ ), відноситься до земель комунальної власності міста Токмак і з 1994 року не передавалася з будь-якої власності до територіальної громади міста Токмак і навпаки. Також відповідач-1 звернув увагу суду на те, що позивач фактично змінив мотивацію позовної заяви, оскільки в позовній заяві було зазначено, що земельна ділянка площею 182,3300 га, яка перебуває в постійному користуванні позивача, знаходиться на території Остриківської сільської ради Токмацького району Запорізької області, а в заяві про усунення недоліків позовної заяви вказує, що земельна ділянка більшою своєю частиною знаходиться поза межами населеного пункту, а частина земельної ділянки розміром 0,3546 знаходиться в межах міста Токмак. У зв`язку з цим відповідач-1 зауважив, що можливо Токмацька міська рада народних депутатів Токмацького району Запорізької області передала в постійне користування землі, які, як зазначає позивач, знаходяться в межах міста Токмак всупереч вимог ст. 11 Земельного кодексу України (в редакції 18.12.1990). Вимогу позивача про скасування запису про право власності відповідача-1 на земельну ділянку відповідач-1 вважає необґрунтованою, оскільки право власності набуто відповідачем-1 на законних підставах та є непорушним. Вказує, що позивачем не надано жодного доказу на підтвердження того, що земельна ділянка з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 не належить до комунальної власності. Вимога позивача про витребування із чужого незаконного володіння частини земельної ділянки, на думку відповідача-1, є необґрунтованою і не підлягає задоволенню, оскільки позивач не конкретизував розмір, межі, конфігурацію та місце розташування земельної ділянки, яку просить витребувати.

Від відповідача-3 (Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області в особі Міськрайонного управління у Токмацькому районі та м. Токмаку) надійшов відзив на позов, відповідно до якого відповідач-3 просить суд відмовити в задоволенні позову, посилаючись на те, що позивачем не надано належних та допустимих доказів, які б підтверджували обставину перетину земельних ділянок, а наданий позивачем висновок фахівця щодо встановлення факту перетину земельних ділянок від 10.06.2019 не є таким доказом в розумінні норм ГПК України. Відповідальними особами з проведення робіт із землеустрою можуть бути лише сертифіковані інженери-землевпорядники, а висновок складений особою, яка не має відповідної професійної кваліфікації. Зазначає, що виходячи з норм п. з ст. 55 Закону України Про землеустрій , ч. 1 ст. 9, ч. 1 ст. 21, ч. ч. 4 - 6 ст.24, ч. 1 ст. 26, Закону України Про Державний земельний кадастр для встановлення факту можливого перетину земельних ділянок необхідно розробити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). На підставі даної технічної документації за заявою заінтересованих осіб вносяться відповідні відомості до Державного земельного кадастру, але якщо під час перевірки поданих документів державним реєстратором буде виявлено знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини, то державний реєстратор приймає рішення про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру із зазначенням причин такої відмови. Саме таке рішення, вважає відповідач-3, може бути доказом обставин, на які посилається позивач. Також відповідач вказує, що за результатами аналізу земельної ділянки за відповідним кадастровим номером на Публічній кадастровій карті України неможливо встановити наявність перетину земельних ділянок, тому відповідач-3 вважає, що позивач не міг встановити дану обставину за результатами перевірки Публічної кадастрової карти України. Крім того, відповідач-3 зазначив, що в ч. 10 ст. 24 Закону України Про державний земельний кадастр та п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру передбачені вичерпні підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки (поділ чи об`єднання земельних ділянок, а також якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника), тому вимога позивача про для скасування державної реєстрації із заявлених ним підстав не підлягає задоволенню.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 26.09.2019 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача-2 - товариство з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс", відкладено підготовче засідання, судове засідання призначено на 09.10.2019.

09.10.2020 від третьої особи (товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс") надійшли письмові пояснення щодо позову, відповідно до яких третя особа вважає позов необґрунтованим та просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що факт перетину земельних ділянок не доведений належними та допустимими доказами, площа такого перетину встановлена і жодної перевірки на місцевості з проведенням огляду та топографо-геодезичних робіт з цією метою позивачем не проведено. Також зауважує, що в позовній заяві не обґрунтовано, яким чином земельна ділянка, що знаходиться в користуванні відповідача-2 та є земельною ділянкою комунальної власності (розташована в межах населеного пункту Токмак) може накладатись на земельну ділянку державної форми власності, яка розташована за межами населеного пункту.

09.10.2019 в судовому засіданні оголошено перерву до 17.10.2019.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 17.10.2019 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 06.11.2019.

04.11.2019 від позивача надійшли письмові пояснення у справі, в яких позивач повідомив, що Міністерством інфраструктури України 18.08.2015 затверджено передавальний акт від 03.08.2015 ДП Придніпровська залізниця , в якому зазначено, що невід`ємною частиною передавального акту є перелік земельних ділянок державного підприємства. У зведеному переліку земельних ділянок державного підприємства Придніпровська залізниця зазначено, що право постійного користування земельною ділянкою площею 182,3300 га за адресою: Запорізька область, Токмацький район, Токмацька м/р Лінія Комиш-Зоря-Каховка внесено до статутного капіталу АТ Українська залізниця . Щодо меж земельної ділянки позивач повідомив, що рішенням Токмацької районної ради народних депутатів від 16.06.1995 №92/5 затверджено матеріали інвентаризації земель Управління Придніпровської залізниці Велико Токмацької дистанції шляху Запорізького відділення. На виконання даного рішення складено акт узгодження меж земельних ділянок в натурі Придніпровської залізниці в межах дистанції колії Великий Токмак лінії Комиш-Зоря-Каховка. За результатами інвентаризації земель, виконаних Запорізькою філією інституту землеустрою, складено план зовнішніх меж землекористування. На підставі вказаних матеріалів було видано державний акт на право постійного користування земельною ділянкою 182,3300 га. Межі земельної ділянки були узгоджені із сусідніми землекористувачами. Натомість всупереч вимог ч. 2 ст. 198 Земельного кодексу України та вимог п. п. 2.1, 2.8 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему від 18.05.2010 №376, межі земельної ділянки з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 Токмацькою міською радою із позивачем не погоджувались.

06.11.2019 в судовому засіданні оголошено перерву до 20.11.2019.

14.11.2019 від відповідача-1 надійшли заперечення на письмові пояснення позивача, відповідно до яких відповідач-1 вважає незрозумілою позицією позивача щодо необхідності погодження відповідачем-1 із позивачем меж земельної ділянки з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 при наданні її в оренду, адже згідно з актом погодження меж земельних ділянок в натурі, який надав позивач, відповідач-1 не погоджував межі земельної ділянки площею 182,3300 га, що перебуває в постійному користуванні позивача. Зауважує, що до матеріалів справи позивачем не надано доказів того, що земельна ділянка площею 182,3300 га та земельна ділянка з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 є суміжними земельними ділянками. На думку відповідача-1, надані позивачем матеріали інвентаризації земельних ділянок не підтверджують факту накладення земельних ділянок, адже з них тільки вбачається, що на якусь земельну ділянку площею 311,74 га затверджено матеріали інвентаризації. Жодного документу з технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки площею 182,3300 га позивач так і не надав, що, на думку відповідача-1, свідчить про відсутність у позивача технічної документації на вказану земельну ділянку. Тому твердження позивача про порушення відповідачем вимог Інструкції та Земельного кодексу відповідач-1 вважає безпідставними.

20.11.2019 від відповідача-2 надійшли заперечення на письмові пояснення позивача, в яких відповідач-2 зауважив, що нормами ГПК України не передбачено права позивача викладати заяви по суті справи у вигляді письмових пояснень. Щодо наданої позивачем схеми земельної ділянки. яка не має будь-якої назви та системи координат, відповідач-2 зауважив, що зробити висновок про відношення цього документу до земельної ділянки, яка перебуває в користуванні позивача, неможливо, а тому вказаний документ на думку відповідача-2, є неналежним та недопустимим доказом.

20.11.2019 від відповідача-2 надійшло клопотання про призначення у справі судової земельно-технічної експертизи, проведення якої просять доручити судовим експертам ТОВ "Київський інститут судових експертиз".

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 20.11.2019 за клопотанням представника позивача та відповідача-2, з урахуванням предмету позовних вимог та спірних питань, що виникли при підготовці справи до розгляду по суті, призначено комплексну судову земельно-технічну та оціночно-земельну експертизу, проведення якої доручено експертам Запорізького відділення Дніпропетровського науково-дослідного інституту судових експертиз; провадження у справі, відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 228 ГПК України, зупинено до отримання результатів судової експертизи.

25.03.2020 на адресу суду супровідним листом Запорізького відділення Дніпропетровського науково-дослідного інституту судових експертиз від 17.03.2020 №1060/1061-19/20 повернуті матеріали справи № 908/1908/19 без проведення судової експертизи у зв`язку з не оплатою вартості висновку судового експерта по рахунку №120 від 23.01.2020. Також експертною установою повернуті оригінал технічного звіту по виготовленню Державного акту на право постійного користування землею за матеріалами інвентаризації земель Придніпровської залізниці дистанції шляху Великий Токмак лінії Камиш-Заря-Каховка Токмацького району Запорізької області; технічний звіт з інвентаризації земель Управління Придніпровської залізниці В. Токмацької дистанції шляху Запорізького відділення на території Молочанської міськради Токмацького району Запорізької області; Державний Акт на право постійного користування землею І-ЗП №002513.

Ухвалою суду від 31.03.2020 провадження у справі №908/1908/19 поновлено, підготовче судове засідання призначено на 08.04.2020 об 11-00 год. У зв`язку із запровадженням в Україні та місті Запоріжжя карантину, явку сторін в підготовче судове засідання визнано не обов`язковою

До початку судового засідання на електрону адресу суду від Токмацької міської ради надійшло клопотання № 1824 від 07.04.2020 про розгляд справи за відсутності представника відповідача-1 за наявними матеріалами у справі. Дане клопотання відповідача-1 залишено судом без розгляду, оскільки подано з порушенням вимог ч. 8 ст.42 ГПК України (без електронного цифрового підпису).

Також цього ж дня на електрону пошту суду надійшло клопотання від ТОВ "Інвестиційна компанія "Енерго-Альянс" (третя особа) про розгляд справи за наявними матеріалами без участі його представника. Просив відмовити у задоволені позову в повному обсязі.

Представник відповідача-2 через канцелярію суду подав клопотання про проведення судового засідання без його участі на підставі поданих сторонами заяв у зв`язку з запровадженням в Україні та в місті Запоріжжя заходів карантину.

Клопотання відповідача-2 та третьої особи про розгляд справи за наявними матеріалами без участі їх представників задоволені.

Інших документальних доказів на підтвердження своєї правової позиції або клопотань процесуального характеру сторонами не було надано.

На підставі викладеного ухвалою суду від 08.04.2020 закрито підготовче провадження, справу №908/1908/19 призначено до судового розгляду по суті на 28.04.2020.

16.04.2020 від відповідача-1 надійшло клопотання розглядати справу без присутності його представника за наявними матеріалами.

27.04.2020 від позивача надійшло клопотання про зупинення розгляду даної справи на підставі п. 5 ч. 1 ст. 227 ГПК України до розгляду господарської справи №908/722/20, в якій позивачем заявлено вимоги до Токмацької міської ради, ТОВ Інвестиційна компанія Енерго-Альянс та ТОВ Придніпровська Біотес про визнання незаконними та скасування рішень Токмацької міської ради від 21.09.2017 №20 Про дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки юридичній особі , від 17.01.2018 №1 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу її в оренду юридичній особі ; визнання недійсним договору оренди землі від 17.01.2018 №319 укладеного між Токмацькою міською радою та ТОВ Інвестиційна компанія Енерго-Альянс , визнання недійсним договору суборенди землі №ПБ-001/18 від 07.05.2018, укладеного між ТОВ Інвестиційна компанія Енерго-Альянс та ТОВ Придніпровська Біотес .

В судовому засіданні 28.04.2020 був присутній представник відповідача-2, здійснювалася технічна фіксація судового процесу за допомогою програмно-апаратного комплексу "Акорд".

Суд оголосив представнику відповдіача-2 зміст клопотання позивача про зупинення розгляду даної справи до розгляду господарської справи №908/722/20.

Представник відповідача-2 заперечив проти задоволення даного клопотання, оскільки вважає, що справи не пов`язані між собою і підстав для зупинення провадження у справі немає.

Розглянувши клопотання позивача про зупинення провадження у справі, суд відмовив у його задоволенні, виходячи з такого.

Згідно з п. 5 ч. 1 ст. 227 ГПК України суд зобов`язаний зупинити провадження у справі у випадках об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі; суд не може посилатися на об`єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.

За приписами ч. 1 ст. 14 ГПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог. Позовні вимоги у справі №908/1908/19 заявлені з інших підстав та обґрунтовані тільки фактом накладення меж земельних ділянок. У позові позивач не посилається на обставини незаконності рішення про надання земельної ділянки в оренду та недійсності договорів оренди і суборенди земельних ділянок. З огляду на викладене у предмет доказування при розгляді даної справи не входить оцінка судом позовних вимог з підстав незаконності рішення про надання земельної ділянки в оренду та недійсності договорів оренди і суборенди земельних ділянок, а тому розгляд таких позовних вимог у справі №908/722/20 не перешкоджає вирішенню судом спору у справі №908/19808/19 з підстав накладення меж земельних ділянок відповідно до наданих сторонами доказів щодо цієї обставини.

Враховуючи викладене, суд перейшов до розгляду справи по суті.

Суд оголосив зміст позовних вимог, викладених у позові, а також оголосив зміст відзивів на позов, які надійшли від відповідачів 1, 3 та третьої особи.

Представник відповідача-2 заперечив проти задоволення позовних вимог з підстав, викладених у відзиві на позов.

За наслідками судового засідання суд прийняв рішення, проголосив його вступну та резолютивну частини.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши в судовому засіданні пояснення представника відповідача-2, суд

ВСТАНОВИВ:

На підставі рішення Виконавчого комітету Токмацької районної ради народних депутатів Запорізької області від 16.06.1995 №92/5 видано Придніпровській залізниці в межах дистанції колії Великий Токмак лінії Камиш-Зоря-Каховка м. Дніпропетровськ державний акт на право постійного користування землею серії І-ЗП №002513 від 01.04.1998, відповідно до якого надано у постійне користування 182,33 гектарів землі згідно з планом землекористування для розміщення об`єктів залізниці.

Акціонерне товариство Українська залізниця (позивач у справі) є юридичною особою, що утворена відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 №200 Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця .

Згідно з ч. ч. 3, 6 ст. 2 Закону України від 23.02.2012 № 4442-VI Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування Товариство утворюється як акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття (далі - підприємства залізничного транспорту). Товариство є правонаступником усіх прав і обов`язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту.

Відповідно до ч. 1, п. г ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набуває зокрема публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування".

Норами ч. ч. 1, 4 ст. 4 Закону України від 23.02.2012 № 4442-VI Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування передбачено, що до статутного капіталу Товариства вноситься зокрема право постійного користування земельними ділянками, наданими для розміщення підприємств залізничного транспорту. Внесення нерухомого майна залізничного транспорту до статутного капіталу Товариства може здійснюватися на підставі обліку майна на балансах Державної адміністрації залізничного транспорту України, підприємств залізничного транспорту відповідно до законодавства без попередньої державної реєстрації права власності на таке майно.

Пунктом 2 частини 2 статті 5 вказаного Закону встановлено, що переоформлення правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна, внесені до статутного капіталу Товариства, здійснюється протягом двох років з дня державної реєстрації Товариства.

Державна реєстрація прав на нерухоме майно, внесене до статутного капіталу Товариства, здійснюється на підставі передавального акта та акта оцінки майна залізничного транспорту, внесеного до статутного капіталу Товариства. Передавальний акт та/або акт оцінки майна залізничного транспорту є документами, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на майно, внесене до статутного капіталу Товариства.

Міністерством інфраструктури України 18.08.2015 затверджено передавальний акт від 03.08.2015 ДП Придніпровська залізниця , в якому підтверджено вартість і склад активів і зобов`язань ДП Придніпровська залізниця і зазначено, що після його реорганізації шляхом злиття все майно, права та обов`язки переходять в процесі правонаступництва до публічного акціонерного товариства Українська залізниця , створеного згідно з постановою КМУ від 25.06.2014 №200. Невід`ємною частиною передавального акту є перелік земельних ділянок державного підприємства.

У зведеному переліку земельних ділянок державного підприємства Придніпровська залізниця зазначено, що право постійного користування земельною ділянкою площею 182,3300 га за адресою: Запорізька область, Токмацький район, Токмацька м/р Лінія Комиш-Зоря-Каховка (в межах дистанції колії Великий Токмак-ПЧ-17) на підставі державного акту на право постійного користування І-ЗП 002513 від 01.04.1998 внесено до статутного капіталу АТ Українська залізниця .

Рішенням Токмацької міської ради від 21.09.2017 №20 Про дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки юридичній особі надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 10,0000 га по вул. Ковальська (район заводу ПАТ ТКШЗ ) для будівництва об`єктів енергетичної інфраструктури (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), товариству з обмеженою відповідальністю Інвестиційна компанія Енерго-Альянс (третя особа у справі).

Рішенням Токмацької міської ради від 17.01.2018 №1 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу її в оренду юридичній особі затверджено товариству з обмеженою відповідальністю Інвестиційна компанія Енерго-Альянс проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,1000 га по вул. Ковальська (район заводу ПАТ ТКШЗ ), кадастровий номер 2311000000:01:043:0131 за цільовим призначенням: для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), надано вказану земельну ділянку в оренду товариству з обмеженою відповідальністю Інвестиційна компанія Енерго-Альянс та надано згоду товариству з обмеженою відповідальністю Інвестиційна компанія Енерго-Альянс на передачу земельної ділянки в суборенду після укладення договору оренди землі та реєстрації речового права користування земельною ділянкою, зобов`язано товариство з обмеженою відповідальністю Інвестиційна компанія Енерго-Альянс у місячний термін укласти договір оренди землі та провести державну реєстрацію речового права користування земельною ділянкою.

17.01.2018 Токмацькою міською радою в особі міського голови (орендодавець, уповноважена ним особа, відповідач-1 у справі) та товариством з обмеженою відповідальністю Інвестиційна компанія Енерго-Альянс (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться у м. Токмак, вул. Ковальська (район заводу ПАТ ТКШЗ ), кадастровий номер 2311000000:01:043:0131. Договір укладено до 12.02.2048 (п. 8 договору оренди).

Земельну ділянку передано від орендодавця орендарю за актом приймання-передачі від 18.01.2018.

Право оренди земельної ділянки зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18.01.2018, що підтверджується витягом з даного реєстру №111324680 від 22.01.2018.

За договором суборенди землі від 07.05.2018 №ПБ-001/18, укладеним між Товариством з обмеженою відповідальністю Інвестиційна компанія Енерго-Альянс (орендар) та Товариством з обмеженою відповідальністю Придніпровська Біотес (суборендар, відповідач-2), орендар передав у суборенду відповідачу-2 за актом приймання-передачі земельної ділянки від 07.05.2018 земельну ділянку кадастровий номер 2311000000:01:043:0131 площею 4,1000 га несільськогосподарського призначення - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться у м. Токмак, вул. Ковальська (район заводу ПАТ ТКШЗ ) строком до 12.01.2048 (п. п. 1, 6 договору суборенди).

Право суборенди відповідача-2 зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10.05.2018, що підтверджується витягом з даного реєстру №123963546 від 15.05.2018.

09.01.2019 Регіональна філія Придніпровська залізниця АТ Українська залізниця звернулася до міського голови Токмацької міської ради з листом вих. №НГ-НЗ-Р-9/3 від 02.01.2019, в якому повідомлялося про те, що в грудні 2018 року при перевірці Публічної кадастрової карти України регіональній філії стало відомо, що на територію земельної ділянки площею 182,3300 га, яка належить на праві постійного користування регіональній філії Придніпровська залізниця , частково накладено межі земельної ділянки площею 4,1000 га, кадастровий номер 2311000000:01:043:0131, власник земельної ділянки - територіальна громада міста Токмак. Накладка становить близько 0,4000 га. На підставі викладеного регіональна філія пропонувала розглянути питання щодо коригування Токмацькою міською радою меж земельної ділянки з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 з метою усунення перетинів з межами земельної ділянки, що знаходиться в постійному користуванні регіональної філії Придніпровська залізниця .

У відповідь на дане звернення листом виконавчого комітету Токмацької міської ради вих. №414/21-35 від 07.02.2019 запропоновано позивачу направити відповідачу-1 документацію із землеустрою, яка підтверджує факти, викладені у зверненні.

Позивач повідомив відповідача-1 листом вих. №НГ-НЗ-1-9/322 від 28.03.2019 про те, що підтвердженням факту часткового накладення меж земельних ділянок є державний акт на право постійного користування землею від 01.04.1998 серії І-ЗП №002513, а також рішення Токмацької міської ради від 17.01.2018 №1.

У відповідь на даний лист відповідач-1 повідомив позивача листом вих. №1251/21-35 від 07.05.2019 про те, що з метою встановлення спірних фактів, які викладені у зверненні позивача, необхідно замовити землевпорядну документацію щодо встановлення/відновлення меж земельної ділянки, яка знаходиться в постійному користуванні регіональної філії Придніпровська залізниця .

10.06.2019 інженером-землевпорядником 2 категорії відділу земельних ресурсів служби з управління майновими і земельними ресурсами регіональної філії Придніпровська залізниця АТ Укрзалізниця проведено порівняльний аналіз меж земельної ділянки регіональної філії Придніпровська залізниця АТ Укрзалізниця площею 182,3300 га, яка оформлена державним актом на право постійного користування землею від 01.04.1998 серії І-ЗП №002513, та земельної ділянки площею 4,1000 га, кадастровий номер 2311000000:01:043:0131, що розташовані в м. Токмак Запорізької області. Порівняльний аналіз проведено за допомогою програмного забезпечення Digitals Professional шляхом накладання контуру земельної ділянки площею 4,1000 га, кадастровий номер 2311000000:01:043:0131, завантаженого з Публічної кадастрової карти України, на контур земельної ділянки регіональної філії Придніпровська залізниця АТ Укрзалізниця площею 182,3300 га, побудованого згідно технічного звіту з виготовлення державного акту на право постійного користування землею за матеріалами інвентаризації земель Придніпровської залізниці дистанції шляху Великий Токмак лінії Комиш-Зоря-Каховка Токмацького району Запорізької області, який став підставою для виготовлення державного акту на право постійного користування землею від 01.04.1998 серії І-ЗП №002513. За результатами проведеного аналізу складено висновок фахівця від 10.06.2019, відповідно до якого встановлено відомості, які дають підстави вважати, що межі зазначених земельних ділянок перетинаються. Орієнтовна площа перетину складає 0,3546 га.

На підставі вказаних обставин акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" звернулося до Господарського суду Запорізької області з позовом у даній справі.

Як вбачається з інформаційної довідки №162712405 від 08.04.2019 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, до Державного реєстру 18.01.2018 внесено запис №24478207 від 18.01.2018 про державну реєстрацію права власності Токмацької міської ради Запорізької області на земельну ділянку з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 площею 4,1000 га за адресою: вул. Ковальська, м. Токмак, Запорізька область.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, врегульовані Законом України від 01.07.2004 № 1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 4 даного Закону (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що державній реєстрації прав підлягає право власності.

Згідно з ч. ч. 2, 4 ст. 18 даного Закону (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.

Пунктами 12, 13 постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що розгляд заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, здійснюється державним реєстратором, який встановлює черговість розгляду заяв, що зареєстровані в базі даних заяв на таке майно, відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями, а також наявність підстав для проведення державної реєстрації прав, зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав.

Під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор обов`язково використовує відомості з Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, які є архівною складовою частиною Державного реєстру прав, а також відомості з інших інформаційних систем, доступ до яких передбачено законодавством, у тому числі відомості з Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру документів.

У разі коли відомості Державного земельного кадастру про власників, користувачів земельної ділянки, перенесені з державного реєстру земель, містять неповну або неточну інформацію, що унеможливлює ідентифікацію особи, державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав надсилає відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 17 жовтня 2012 р. № 1051 (Офіційний вісник України, 2012 р., № 89, ст. 3598), повідомлення в електронній формі державному кадастровому реєстраторові про уточнення інформації в Державному земельному кадастрі, в якому зазначається виключний перелік відомостей, що є неповними або неточними.

Доступ до відомостей Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру документів забезпечується за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав.

Інформаційна взаємодія між Державним реєстром прав та Єдиним реєстром документів здійснюється інформаційно-телекомунікаційними засобами в електронній формі у порядку, визначеному Мін`юстом разом з Мінрегіоном.

Державний реєстратор у разі наявності в нього паперових носіїв інформації (реєстрових книг, реєстраційних справ, ведення яких здійснювали підприємства бюро технічної інвентаризації) використовує також відомості, які містяться на відповідних носіях інформації.

У разі коли під час розгляду заяви державним реєстратором встановлено наявність раніше зареєстрованих інших заяв на це саме майно, ніж заява, що ним розглядається, державний реєстратор невідкладно приймає рішення про розгляд заяви після прийняття рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації за результатом розгляду заяви, яка зареєстрована в базі даних заяв раніше.

Як вбачається з інформаційної довідки №162712405 від 08.04.2019 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, запис від 18.01.2018 №24478207 від 18.01.2018 про державну реєстрацію права комунальної власності Токмацької міської ради Запорізької області на земельну ділянку з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 площею 4,1000 га за адресою: вул. Ковальська, м. Токмак, Запорізька область, внесено на підставі Закону України від 06.09.2012 №5245-VІ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності . Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 39299844 від 22.01.2018 прийнято державним реєстратором Салогуб О.М. виконавчого комітету Токмацької міської ради Запорізької області.

Вказаним Законом України від 06.09.2012 №5245-VІ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності доповнено статтю 173 Земельного кодексу України частиною четвертою такого змісту:

Землі та земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту (крім земель, які не можуть передаватися у комунальну власність), переходять у власність територіальної громади. Рішення про встановлення меж населеного пункту та витяги з Державного земельного кадастру про межу відповідної адміністративно-територіальної одиниці та про відповідні земельні ділянки, право власності на які переходить до територіальної громади, є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки .

Отже, право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 площею 4,1000 га за адресою: вул. Ковальська, м. Токмак, Запорізька область було зареєстровано за Токмацькою міською радою відповідно до вказаного Закону з тих підстав, що дана земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту (місто Токмак Запорізької області).

Відповідно до листа Міськрайонного управління у Токмацькому районі та м.Токмаку Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 17.09.2019 №838/120-19 земельна ділянка кадастровий номер 2311000000:01:043:0131 відноситься до земель комунальної власності територіальної громади міста Токмак та перебуває в оренді у Товариства з обмеженою відповідальністю Інвестиційна компанія Енерго-Альянс . Починаючи з 1994 року дана земельна ділянка не передавалася з будь-якої власності до власності територіальної громади міста Токмак і навпаки.

Відповідно до наданого позивачем державного акту на право постійного користування землею серії І-ЗП №002513 від 01.04.1998 надано земельну ділянку площею 182,33 га в межах згідно з планом землекористування.

Державний акт видано на підставі рішення Виконавчого комітету Токмацької районної ради народних депутатів Запорізької області від 16.06.1995 №92/5 Про затвердження матеріалів інвентаризації земель Управління Придніпровської залізниці В.Токмацької дистанції шляху Запорізького відділення , яким затверджено матеріали інвентаризації земель Управління Придніпровської залізниці В.Токмацької дистанції шляху Запорізького відділення на площі 311,74 га; передано Управлінню Придніпровської залізниці В.Токмацької дистанції шляху Запорізького відділення у постійне користування земельні ділянки площею 311,74 га згідно з додатком; зобов`язано Управління Придніпровської залізниці В.Токмацької дистанції шляху Запорізького відділення виготовити акт на право постійного користування землею у Запорізькій філії інституту землеустрою.

На виконання вказаного рішення інженером Запорізької філії інституту землеустрою в присутності представника Придніпровської залізниці та начальника земельних ресурсів Токмацького району погоджено межі земельних ділянок в контурі, розташованому на території Остриківської сільської ради Токмацького району загальною площею 182,33 га для постійного користування, що засвідчено актом погодження меж ділянок в натурі Придніпровської залізниці в межах дистанції шляху Великий Токмак 1997 року.

Отже, з наданих документів вбачається, що земельна ділянка, яка перебуває в постійному користуванні позивача, знаходилась в контурі, розташованому на території Остриківської сільської ради Токмацького району.

В заяві про усунення недоліків позовної заяви позивач уточнив, що земельна ділянка площею 182,33 га за адресою: Запорізька область, Токмацький район, Токмацька м/р Лінія Комиш-Зоря-Каховка більшою своєю площею знаходиться поза межами населеного пункту, а частина земельної ділянки в розмірі 0,3546 га, на думку позивача, знаходиться в незаконному володінні відповідача-2.

За приписами ч. ч. 1, 3 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

На підтвердження позовних вимог позивач посилається на висновок фахівця щодо встановлення факту перетину земельних ділянок від 10.06.2019, складеного інженером-землевпорядником 2 категорії відділу земельних ресурсів служби з управління майновими і земельними ресурсами регіональної філії Придніпровська залізниця АТ Укрзалізниця Трегуб В.Л.

Суд зазначає, що вказаний висновок є одним із доказів у справі, який не є підставою для звільнення від доказування відповідно до ст. 75 ГПК України, а тому обставини, які зафіксовані в ньому, підлягають доведенню позивачем в загальному порядку та перевірці судом.

Оскільки обставини перетину земельних ділянок, викладені у висновку фахівця, входять у предмет доказування, то підлягають обов`язковій перевірці.

У висновку зазначено, що визначена в ньому площа перетину земельних ділянок в розмірі 0,3546 га є орієнтовною і для встановлення точних параметрів перетину меж вищенаведених земельних ділянок необхідно провести земельно-технічну експертизу цих ділянок за участю ліцензованої організації з використанням спеціального обладнання.

Відповідно до ч. 1 ст. 99 ГПК України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупністю таких умов: для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, виключають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визначених судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.

Для встановлення факту перетину земельних ділянок та конкретної площі земельних ділянок, що накладаються суд призначив у справі комплексну судову земельно-технічну та оціночно-земельну експертизу, проведення якої було доручено експертам Запорізького відділення Дніпропетровського науково-дослідного інституту судових експертиз.

Разом із цим, матеріали справи № 908/1908/19 були повернуті експертною установою до суду без проведення судової експертизи у зв`язку з не оплатою вартості висновку судового експерта позивачем, на якого за його згодою суд поклав оплату витрат за проведення експертизи.

За таких обставин викладені у висновку фахівця обставини не можуть бути перевірені судом.

При цьому суд враховує, що даний висновок фахівця складений самим позивачем (інженером-землевпорядником 2 категорії відділу земельних ресурсів служби з управління майновими і земельними ресурсами регіональної філії Придніпровська залізниця АТ Укрзалізниця Трегуб В.Л.), тобто зацікавленою стороною. Даний висновок складений тільки на підставі аналізу відомостей Публічної кадастрової карти України без перевірки на місцевості та проведення топографо-геодезичних робіт.

Згідно з вимогами ч. ч. 1- 4 ст. 66 Закону України від 22.05.2003 №858-ІV Про землеустрій професійною діяльністю у сфері землеустрою можуть займатися особи, які мають вищу освіту за спеціальностями та кваліфікаціями у галузі знань землеустрою. Підготовка інженерів-землевпорядників здійснюється на факультетах землевпорядного профілю у вищих навчальних закладах відповідного рівня акредитації. Відповідальними особами за якість робіт із землеустрою можуть бути лише сертифіковані інженери-землевпорядники. Сертифікованими інженерами-землевпорядниками є особи, які мають вищу освіту за спеціальностями та кваліфікаціями у галузі знань землеустрою, мають стаж роботи за спеціальністю не менше одного року, склали кваліфікаційний іспит, одержали сертифікат та зареєстровані в Державному реєстрі сертифікованих інженерів-землевпорядників відповідно до цього Закону.

Позивач не надав доказів на підтвердження того, що фахівець, яким складено висновок від 10.06.2019, відповідає зазначеним вимогам.

З огляду на це, обставини, викладені у висновку фахівця від 10.06.2019 щодо перетину земельних ділянок не можуть бути визнані судом доведеними.

Відповідно до ч. ч. 1- 8 ст. 79 1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється:

- у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;

- шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок;

- шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

- шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом;

- за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.

У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру.

Статтею 55 Закону України від 22.05.2003 №858-ІV Про землеустрій встановлено, що встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) проводиться відповідно до топографо-геодезичних і картографічних матеріалів.

Встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на основі технічної документації із землеустрою, якою визначається місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Межі земельної ділянки в натурі (на місцевості) закріплюються межовими знаками встановленого зразка.

У разі, якщо межі земельних ділянок в натурі (на місцевості) збігаються з природними та штучними лінійними спорудами і рубежами (річками, струмками, каналами, лісосмугами, шляхами, шляховими спорудами, парканами, огорожами, фасадами будівель та іншими лінійними спорудами і рубежами тощо), межові знаки можуть не встановлюватися.

Власники землі та землекористувачі, у тому числі орендарі, зобов`язані дотримуватися меж земельної ділянки, закріпленої в натурі (на місцевості) межовими знаками встановленого зразка.

Межові знаки здаються за актом під нагляд на збереження власникам землі та землекористувачам, у тому числі орендарям.

У разі якщо на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) передбачається здійснити передачу земельних ділянок державної чи комунальної власності у власність чи користування, така технічна документація розробляється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України (у випадках, передбачених законом).

Згідно з ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Формування земельної ділянки з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 для надання її в оренду третій особі здійснювалось згідно з проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розробленого кваліфікованими інженерами-землевпорядниками на підставі проведених топографо-геодезичних робіт.

Вказаний проект землеустрою затверджено рішенням Токмацької міської ради від 17.01.2018 №1 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу її в оренду юридичній особі , яким також надано земельну ділянку з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 в оренду третій особі та надано згоду на передачу земельної ділянки в суборенду після укладення договору оренди землі та реєстрації речового права користування земельною ділянкою.

Позивач не посилається в позові на недійсність даного рішення та не надає доказів його скасування у встановленому порядку.

Крім того, суд зауважує, що відповідно до матеріалів інвентаризації земельної ділянки, на підставі яких було складено державний акт на право постійного користування землею від 01.04.1998 серії І-ЗП №002513, земельна ділянка розташована на території Остриківської сільської ради Токмакського району, тобто за межами населеного пункту Токмак.

В оренду третій особі відповідно до рішення Токмацької міської ради від 17.01.2018 №1 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу її в оренду юридичній особі та договору оренди землі від 17.01.2018 №319 укладеного між Токмацькою міською радою та ТОВ Інвестиційна компанія Енерго-Альянс , передана земельна ділянка по вул. Ковальська у м. Токмак Запорізької області, тобто в межах населеного пункту.

Зі змісту позовної заяви та пояснень позивача, викладених в заяві про усунення недоліків позовної заяви, а також наданих позивачем доказів на підтвердження позовних вимог вбачається, що не позивач заперечує факт розташування в місті Токмак земельної ділянки з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131, яка, як вважає позивач, перетинається з належною йому на праві постійного користування земельною ділянкою.

З огляду на це, оскільки єдиною підставою для реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 був саме факт її розташування в межах населеного пункту та норми Закону України від 06.09.2012 №5245-VІ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , якими віднесено такі землі до земель комунальної власності, суд не вбачає правових підстав для скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про право власності №24478207 від 18.01.2018 про державну реєстрацію права власності Токмацької міської ради Запорізької області на земельну ділянку з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 площею 4,1000 га за адресою: вул. Ковальська, м. Токмак, Запорізька область .

Щодо вимоги про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області в особі Міськрайонного управління у Токмацькому районі та м. Токмаку внести зміни до автоматизованої системи державного земельного кадастру шляхом скасування (анулювання) кадастрового номеру 2311000000:01:043:0131 суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону України від 07.07.2011 № 3613-ІV Про державний земельний кадастр та п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, у редакціях, які діяли на момент звернення позивачем з позовом у даній справі, передбачені вичерпні підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки: поділ чи об`єднання земельних ділянок, а також якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

Обставини, на які посилається позивач у позові, не є підставою для скасування державної реєстрації земельної ділянки відповідно до вищенаведених норм законодавства, яке діяло на момент звернення позивача до суду з позовом у даній справі. До того ж, як зазначав суд, наведені у позові обставини позивачем не доведені. Тому вимога позивача про для скасування державної реєстрації із заявлених ним підстав не підлягає задоволенню.

Щодо вимоги про витребування із чужого незаконного володіння відповідача-2 частини земельної ділянки площею 182,3300 га, наданої позивачу на праві постійного користування, суд зазначає, що виходячи з норм статей 387, 396 Цивільного кодексу України на витребування майна із чужого незаконного володіння належить власнику або особі, яка має речове право на чуже майно.

Суд зазначає, що площа земельної ділянки в розмірі 182,3300 га є загальною площею наданої позивачу в користування земельної ділянки. Натомість у позові та в заяві про усунення недоліків позовної заяви позивачем зазначається про порушення його права на користування лише частиною земельної ділянки площею 0,3546 га, а не всією земельною ділянкою площею 182,3300 га, наданої позивачу на праві постійного користування. Крім того, суд зауважує, що в суборенду відповідачу-2 передана земельна ділянка тільки площею 4,1000 га, у зв`язку з чим пред`явлення до відповідача-2 вимоги про витребування земельної ділянки більшої площі, яка не перебуває в його користуванні, є безпідставним.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Оцінюючи надані сторонами докази, суд враховує, що позивач не надав належних та допустимих доказів на підтвердження порушення його прав з боку відповідачів, зокрема доказів накладання земельних ділянок та конкретного розміру і місця розташування земельних ділянок, що перетинаються.

Земельна ділянка, яка перебуває в суборенді відповідача-2, сформована з присвоєнням їй кадастрового номера, а право суборенди зареєстровано у встановленому порядку. Межі земельної ділянки, яка передана в оренду третій особі та в подальшому передана в суборенду відповідачу-2, визначені в натурі (на місцевості) межовими знаками, що підтверджується актом визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 17.01.2028.

Позивач не довів, що при формуванні земельної ділянки з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 площею 4,1000 га були порушені вимоги законодавства та права позивача.

Рішення про передачу земельної ділянки в оренду третій особі та в подальшу суборенду відповідачу-2 є чинними та не визнані судом недійсними, а тому є такими, що засвідчують право відповідача-2 на користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 площею 4,1000 га за адресою: вул. Ковальська , м.Токмак, Запорізька область.

У той же час земельна ділянка, що перебуває в постійному користуванні позивача, не сформована в порядку, визначеному у ч. ч. 1- 8 ст. 79 1 Земельного кодексу України. Позивачем не надано технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на підставі топографо-геодезичних і картографічних матеріалів відповідно до вимог ст. 55 Закону України від 22.05.2003 №858-ІV Про землеустрій .

З огляду на це суд визнав позовні вимоги безпідставними та відмовляє в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору за розгляд позовної заяви в сумі 5763,00 грн. покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 129, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог відмовити.

Судові витрати залишити за позивачем.

Набрання рішенням законної сили, строк на апеляційне оскарження та порядок подачі апеляційної скарги визначені статтями 241, 256, 257 ГПК України з урахуванням положень пункту 4 розділу Х "Прикінцеві положення" ГПК України.

Повний текст судового рішення складено 12.05.2020.

Суддя О.В.Федорова

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення28.04.2020
Оприлюднено12.05.2020
Номер документу89155091
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1908/19

Постанова від 16.12.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 26.11.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Постанова від 28.09.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 25.08.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 23.07.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 06.07.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 12.06.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Рішення від 28.04.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Федорова О.В.

Ухвала від 08.04.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Федорова О.В.

Ухвала від 31.03.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Федорова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні