34/199-07-4044А
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
"17" липня 2007 р. Справа № 34/199-07-4044А
17.07.2007р. о 13год.09хв. господарський суд Одеської області
у складі судді Фаєр Ю.Г.
при секретарі судового засідання Кулаковській С.А.,
за участю представників від позивача: Кравець С.П., діючої на підставі довіреності від 04.01.2007р; від відповідача: Седлачек В.Є. - головного державного податкового інспектора юридичного відділу СДПІ по роботі з ВПП у м. Одесі, діючого на підставі довіреності від 25.05.2006р. №2957/9/13-35/154;
розглянув у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань господарського суду Одеської області №14 адміністративну справу №34/199-07-4044А
до відповідача Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у місті Одесі
про скасування податкового повідомлення-рішення
СУТЬ СПОРУ: Дочірнє підприємство "ОДЕСЬКИЙ ОБЛАВТОДОР" відкритого акціонерного товариства "ДЕРЖАВНА АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "АВТОМОБІЛЬНІ ДОРОГИ УКРАЇНИ" звернулося до суду з позовною заявою до Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у місті Одесі, в якій просить скасувати податкове повідомлення-рішення від 03.05.2007р. №0000111510/0 про визначення суми податкового зобов'язання по податку на додану вартість у розмірі 10600,54грн. та по штрафним (фінансовим) санкціям по цьому податку на суму 5300,27грн.
Спеціалізована державна податкова інспекція по роботі з великими платниками податків у місті Одесі проти позовних вимог заперечує з підстав, викладених у запереченні на позовну заяву.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення та заперечення представників сторін, суд встановив:
Державна податкова інспекція у Біляївському районі здійснила невиїзну документальну позапланову перевірку філії «Одеська дорожна експлуатаційна дільниця»дочірнього підприємства "ОДЕСЬКИЙ ОБЛАВТОДОР" відкритого акціонерного товариства "ДЕРЖАВНА АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "АВТОМОБІЛЬНІ ДОРОГИ УКРАЇНИ" з питання правомірності нарахування податку на додану вартість при здійсненні фінансово-господарських операцій з ТОВ „Будівельний світ” за період з 01.11.2005р. по 01.12.2006р., за результатами якої склала акт перевірки від 08.02.2007р. №75/23/26210858.
В акті перевірки зазначено про порушення філії позивача вимог п.п.7.4.5 п.7.4 ст.7 Закону України „Про податок на додану вартість” від 03.04.1997р. (із змінами та доп.) внаслідок неправомірного завищення податкового кредиту з ПДВ за грудень 2005р. у розмірі 9344,54грн. згідно податкової накладної від 21.10.2005р. №72, за серпень 2006р. у розмірі 1256грн. згідно податкової накладної від 01.08.2006р. №108, отриманих від ТОВ „Будівельний світ”, статут якого визнано недійсним з моменту реєстрації –12.09.2005р., свідоцтво про реєстрацію платника ПДВ з моменту видачі –07.10.05р. згідно рішення Суворовського районного суду м.Одеси від 19.12.2006р. по цивільній справі №2-6959/06 2006р. Крім того, оскільки ТОВ „Будівельний світ” на дату виписки податкових накладних не було зареєстровано як платник ПДВ, не отримувало свідоцтво про реєстрацію платника ПДВ, то відповідно до п.5 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом ДПА України від 30.05.1997р., зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.06.1997р. за №233/2037, податкова накладна вважається недійсною у разі її заповнення іншою особою, ніж вказано у п.2 даного Порядку, внаслідок чого податкові накладні, видані ТОВ „Будівельний світ” не є підставою для включення до податкового кредиту будь-яких операцій по сплаті податку на додану вартість.
На підставі цього акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 03.05.2007р. №000111510/0 про визначення податкового зобов'язання по податку на додану вартість на суму 10600,54грн. та застосованим штрафним санкціям по цьому податку на суму 5300,27грн.
Не погодившись з податковим повідомленням-рішенням Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у місті Одесі від 03.05.2007р. №000111510/0 позивач звернувся до господарського суду Одеської області про його скасування.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та давши їм оцінку в сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню у повному обсязі з наступних підстав.
У відповідності зі статтею 124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі, водночас частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади (до яких належать органи державної податкової служби) та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Надані позивачем на розгляд суду копії первинних документів, документів бухгалтерського та податкового обліку, підтверджуючі господарські взаємовідносини з ТОВ „Будівельний світ”, свідчать про правомірність відображення філії позивача податкових накладних в реєстрі отриманих та виданих податкових накладних за грудень 2005р., за серпень 2006р., з відображенням суми ПДВ, зазначених в цих податкових накладних, у складі податкового кредиту з ПДВ за перевіряємий період та включенням позивачем до показників розділу ІІ „Податковий кредит”, поданих до Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у місті Одесі та прийнятих останньою, декларацій з ПДВ за грудень 2005р., серпень 2006р.
Згідно із приписами п.п.7.4.1 п.7.4 ст.7 Закону України „Про податок на додану вартість” в редакції, чинній в перевіряємому періоді, податковий кредит звітного періоду складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п.6.1 ст.6 та ст.8-1 цього Закону, протягом такого звітного періоду у зв'язку, зокрема, з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
Законодавець визначає неможливість включення до складу податкового кредиту суми сплаченого (нарахованого) податку саме з підстав, викладених в пп.7.4.5 п.7.4. ст.7 Закону України “Про податок на додану вартість” від 03.04.1997р. (в редакції, чинній у спірний період) із змісту якого вбачається, що не підлягають включенню до складу податкового кредиту суми сплаченого (нарахованого) податку у зв'язку з придбанням товарів (послуг), не підтверджені податковими накладними чи митними деклараціями (іншими подібними документами згідно з п.п.7.2.6. цього пункту). У разі коли на момент перевірки платника податку органом державної податкової служби суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними цим пунктом документами, платник податку несе відповідальність у вигляді фінансових санкцій, установлених законодавством, нарахованих на суму податкового кредиту, не підтверджену зазначеними цим пунктом документами.
Проаналізувавши наведені норми законодавства, надані до справи податкові накладні, оформлені із повним дотриманням правил щодо їх складання згідно вимог п.п.7.2.1 п.7.2 ст.7 Закону України “Про податок на додану вартість”, відображені в реєстрі отриманих та виданих податкових накладних за перевіряємий період, доведення позивачем належними доказами отримання послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах своєї господарської діяльності, суд вважає неправомірним визначення позивачу податкового зобов'язання по податку на додану вартість на суму 10600,54грн. та застосованим штрафним санкціям по цьому податку на суму 5300,27грн.
Відповідно до вимог п.2 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Господарський суд відзначає невипадковість покладення законодавцем обов'язку з доказування правомірності прийнятого рішення на суб'єкта владних повноважень, оскільки саме останній має довести законність оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, підтвердивши свої доводи будь-якими фактичними даними (доказами, отриманими на законних підставах), які знайшли відображення в акті.
Не приймаються до уваги посилання відповідача, зроблені на підставі вимог п.п.7.2.4 п.7.2 ст.7, п.п.7.4.5 п.7.4 ст.7 Закону України „Про податок на додану вартість” від 03.04.1997р. (із змінами та доп.), на непідтвердження позивачем права на податковий кредит з огляду на визнання рішенням Суворовського районного суду м. Одеси від 19.12.2006р. у справі №2-6959/06 2006р недійсним статуту з моменту реєстрації –12.09.2005р., свідоцтво про реєстрацію платника ПДВ з моменту видачі – 07.10.05р., оскільки це відбулося вже після здійснення господарських операцій, за якими останнім були видані відповідні податкові накладні і це саме по собі не спричиняє недійсність всіх угод, укладених з моменту реєстрації ТОВ „Будівельний світ” і до моменту виключення з державного реєстру, та не позбавляє правового значення виданих за такими господарськими операціями накладних.
До того ж, сама по собі несплата податку продавцем (у тому числі у разі ухилення від сплати) при фактичному здійсненні господарської операції не впливає на податковий кредит покупця.
Пунктом 2 ст.33 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємцев” від 15.05.03р. (із змінами та доп.) закріплено, що юридична особа є такою, що припинилась, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.
Відповідно до п.25 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого Наказом ДПА України від 01.03.2000р. №79, реєстрація платників ПДВ діє до дати її анулювання, яке відбувається у випадках, визначених п.9.8 ст.9 Закону України “Про податок на додану вартість”. Анулювання реєстрації здійснюється шляхом анулювання свідоцтва та виключення платника ПДВ з Реєстру платників податку на додану вартість.
Реєстрацію платника податку на додану вартість –ТОВ „Будівельний світ” анульовано актом №480/29-02 від 10.01.07р. ДПІ у Суворовському районі м.Одеси.
Відповідачем не спростовані доводи позивача про те, що на момент здійснення господарських операцій у жовтні 2005р.-серпні 2006р. обґрунтованість віднесення позивачем до податкового кредиту сум податку на додану вартість, за якими не визнала податкова інспекція, контрагент позивача був в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, а також мав свідоцтво про реєстрацію платника податку на додану вартість.
За таких обставин покупець не може нести відповідальність як за несплату податків продавцями, так і за можливу недостовірність відомостей про них, включених до Єдиного державного реєстру, за умови необізнаності покупця щодо такої.
Також відповідач не надав суду й доказів визнання судом недійсним договору купівлі-продажу від 04.10.2005р., укладеного між позивачем та ТОВ „Будівельний світ”.
Стаття 19 Конституції встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, податкові органи не можуть нараховувати податок на додану вартість та накладати штрафні санкції на покупця при несплаті цього податку продавцем, оскільки чинне законодавство не встановлює підстав для такого нарахування та накладення штрафних санкцій.
Згідно ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України: у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4)безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8)пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За викладених обставин, суд доходить висновку, що відповідач не довів належним чином законності і обґрунтованості визначення відповідачем податкового зобов'язання по податку на додану вартість на суму 10600,54грн. та застосованим штрафним санкціям по цьому податку на суму 5300,27грн., а також, що прийняте податкове повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у місті Одесі від 03.05.07р. №00001111510 та підстави його прийняття не відповідають вимогам, викладеним в п.п.1, 3-8 ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Таким чином, позовні вимоги Дочірнього підприємства "ОДЕСЬКИЙ ОБЛАВТОДОР" відкритого акціонерного товариства "ДЕРЖАВНА АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "АВТОМОБІЛЬНІ ДОРОГИ УКРАЇНИ" підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ч.1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені витрати з Державного бюджету України.
Відповідно до ч.2 ст.89 Кодексу адміністративного судочинства України судовий збір, сплачений у більшому розмірі, ніж встановлено законом, повертається ухвалою суду за клопотанням особи, яка його сплатила. Таким чином позивач не позбавлений права звернутися до суду з клопотанням про повернення надмірно сплаченого судового збору. З урахуванням викладеного, позивачу підлягає відшкодуванню судовий збір на суму 3,4грн.
Керуючись ст.ст.71, 72, 94, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги Дочірнього підприємства "ОДЕСЬКИЙ ОБЛАВТОДОР" відкритого акціонерного товариства "ДЕРЖАВНА АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "АВТОМОБІЛЬНІ ДОРОГИ УКРАЇНИ" задовольнити повністю.
2. Скасувати податкове повідомлення-рішення від 03.05.2007р. №0000111510/0 про визначення суми податкового зобов'язання по податку на додану вартість у розмірі 10600,54грн. та по штрафним (фінансовим) санкціям по цьому податку на суму 5300,27грн.
3. Стягнути з Державного бюджету України на користь Дочірнього підприємства "ОДЕСЬКИЙ ОБЛАВТОДОР" відкритого акціонерного товариства "ДЕРЖАВНА АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "АВТОМОБІЛЬНІ ДОРОГИ УКРАЇНИ" (код ЄДРПОУ 26210841; р/р№260065566 в Одеській філії АППБ «Аваль»; 65031, м. Одесса, вул. Грушевського,49) судовий збір на суму 3(три)грн.40коп.
4.Виконавчий лист видати після набрання постановою законної сили в разі надходження заяви особи, на користь якої ухвалено судове рішення.
Постанова господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого КАС України, якщо таку заяву не було подано; якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений КАС України, постанова суду набирає законної сили після закінчення цього строку.
Про апеляційне оскарження рішення суду (постанови) першої інстанції спочатку подається заява. Обґрунтування мотивів оскарження і вимоги до суду апеляційної інстанції викладаються в апеляційній скарзі. Заява про апеляційне оскарження та апеляційна скарга подаються до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Заява про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України - з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Суддя
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2007 |
Оприлюднено | 03.09.2007 |
Номер документу | 891553 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Фаєр Ю.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні