Рішення
від 06.05.2020 по справі 916/1848/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"06" травня 2020 р.м. Одеса Справа № 916/1848/16

Господарський суд Одеської області у складі судді Цісельського О.В.,

за участю секретаря судового засідання Тарасенко Ю.Г.

за участю представників :

від позивача: Шаповалова І.В., голова правління,

від відповідача: Пельтек Д.Г., директор.

розглянувши у судовому засіданні справу № 916/1848/16

за позовом: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Радужний-2" /68003, Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Парусна, № 1-Г/

до відповідача: Дочірнього підприємства "МОНОЛІТ - СЕРВІС" /68003, Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Паркова, буд.№48/

про зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

1.Позиції учасників справи.

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Радужний-2" (надалі - Позивач, ОСББ "Радужний-2") звернулось до Господарського суду Одеської області із позовною заявою до Дочірнього підприємства "Моноліт-Сервіс" (надалі - Відповідач, ДП "МОНОЛІТ - СЕРВІС"), в якій просить суд:

- зобов`язати ДП "Моноліт-Сервіс" передати ОСББ "Радужний-2" технічну документацію на житлові будинки з інженерними мережами та котельню, що розташовані за адресою: Одеська область, м.Чорноморськ, вул. Героїв Сталінграду №1Г та №1Д;

- зобов`язати ДП "Моноліт-Сервіс" разом з ОСББ "Радужний-2" створити комісію та підписати акт прийому-передачі на баланс об`єднання житлового будинку з котельнею за адресою: Одеська область, м.Чорноморськ, вулиця Героїв Сталінграду, №1Г та житлового будинку за адресою: Одеська область, м.Чорноморськ, вулиця Героїв Сталінграду, №1Д;

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ДП "Моноліт-Сервіс", як колишнє обслуговуюче підприємство багатоквартирних будинків, що розташовані по вулиці Героїв Сталінграду, №1-Г та вулиці Героїв Сталінграду, №1-Д, в порушення вимог чинного законодавства не передає позивачеві технічну документацію на вказані будинки, в наслідок чого позивач просить суд зобов`язати ДП "Моноліт-Сервіс" передати останньому всю технічну документацію на багатоквартирні будинки, що розташовані за адресою: Одеська область, м.Чорноморськ, вулиця Героїв Сталінграду, №1Г та №1Д.

Позивач зазначає, що за рішенням Чорноморської міської ради Одеської області (на той час Іллічівська міська рада Одеської області) від 08.04.2003 року № 149/39-XXIV товариству з обмеженою відповідальністю "БУДІВЕЛЬНА ФІРМА "МОНОЛІТ" за договором оренди, зареєстрованого у міському відділі земельних ресурсів 10.06.2003 року за № 359 в оренду на 49 років було надано земельну ділянку для будівництва житлових, багатоповерхових будинків на кошти громадян - інвесторів згідно проекту розробленого проектувальником ТОВ "БФ КМП "МОНОЛІТ" з даховими котельнями.

На замовлення ТОВ "БУДІВЕЛЬНА ФІРМА "МОНОЛІТ" генеральним підрядником товариством з обмеженою відповідальністю "БФ КМП Моноліт" в 2005 році на орендованій замовником земельній ділянці було розпочато будівництво на кошти громадян - інвесторів житлових багатоквартирних будинків.

Під час будівництва проект п`яти секційного, 10-ти поверхового житлового будинку з даховими котельнями було змінено і котельню, за технічними параметрами розрахованою на обслуговування двох житлових будинків було прибудовано до будинку. Закінчено будівництво вказаного будинку було в березні 2009 року.

Так, збудованому будинку з котельною було присвоєно поштову адресу: Одеська область, м. Чорноморськ (на той час Іллічівськ), вул. Героїв Сталінграду, № І - Г.

Поряд з вказаним житловим будинком на земельній ділянці наданій в оренду за тим же договором оренди, тим же замовником ТОВ "Будівельна Фірма "МОНОЛІТ" та тим же підрядником ТОВ " БФ КМП Моноліт" у липні 2010 року збудовано будинок, якому було присвоєно поштову адресу: Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Героїв Сталінграду, № 1-Д

Позивач зауважив, що житловий будинок з прибудованою до нього котельною, що розташований за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Героїв Сталінграду, № 1-Г в експлуатацію було здано за актом готовності об`єкта до експлуатації від 19.06.2009 року №402 та свідоцтва №15000402 від 19.06.2009 року про відповідність збудованого об`єкта проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил.

Житловий багатоквартирний будинок, що розташований за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Героїв Сталінграду, № 1-Д після підключення до котельної прибудованої до будинку за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Героїв Сталінграду, № 1-Г в експлуатацію було здано 15 жовтня 2010 року про що свідчить Акт готовності об`єкта до експлуатації за № 1172 та сертифікат відповідності за № 15001172 від 15.10.2010 року.

Після здачі збудованих будинків по вул. Героїв Сталінграду, № 1-Г та № 1-Д в експлуатацію їх забудовником по актам було передано на позабалансовий облік дочірньому підприємству "Моноліт-Сервіс", як обслуговуючому підприємству, з яким безпосередньо власниками квартир у цих будинках були укладенні відповідні договори на надання послуг з обслуговування будинку та прибудинкової території, поставку води, тепла та електроенергії.

Як зазначив Позивач, з метою забезпечення і захисту прав співвласників житлового будинку по вул. Героїв Сталінграду, № 1-Г 12.10.2015 року було створено "Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "РАЙДУЖНИЙ - 1-Г" з реєстрацією об`єднання у відповідності до вимог чинного законодавства України з внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань за ідентифікаційним кодом юридичної особи 4006270, з місцезнаходженням юридичної особи за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Героїв Сталінграду, будинок 1, корпус "Г".

На підставі Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" та того, що житловий будинок по вул. Героїв Сталінграду, № 1-Д м. Чорноморська Одеської області повністю залежав від постачання теплової енергії від котельної житлового будинку по вул. Героїв Сталінграду № 1-Г, було прийнято рішення увійти до складу створеного ними "Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "РАЙДУЖНИЙ - 1-Г", відповідно до вимог ст.4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку". Отже, на підставі рішень, прийнятих на загальних зборах, власниками квартир багатоквартирних будинків по вулиці Героїв Сталінграду, № 1-Г та № 1-Д було прийнято рішення про об`єднання в одне формування та були внесені відповідні зміни до Статуту "Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "РАЙДУЖНИЙ - 1-Г" з проведенням їх належної державної реєстрації. Внаслідок здійснених дій "Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "РАЙДУЖНИЙ-1-Г" змінив свою назву на "Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "РАЙДУЖНИЙ - 2".

Загальними зборами учасників об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Райдужний-2" від 30.03.2016р. року було прийнято рішення, оформлене протоколом № 3 про прийняття житлового комплексу, що складається з двох житлових будинків та котельні, розташованих за адресами: вулиця Героїв Сталінграду, № 1-Г та Героїв Сталінграду № 1-Д м. Чорноморська Одеської області - на баланс об`єднання.

За твердженням Позивача, починаючи з 05.11.2015 року ОСББ "Райдужний-2" до керівника ДП "Моноліт-Сервіс" було неодноразово спрямовано ряд звернень з проханнями надати проектну документацію на будинки по вулиці Героїв Сталінграду, № 1-Г та № 1-Д, технічні паспорти на житлові будинки, технічні прибудови та підсобні приміщення, інформацію про власників нежитлових приміщень, копію технічного паспорта цокольного поверху житлового будинку, інформацію стосовно основних засобів, що знаходяться на балансі ДП Моноліт-Сервіс та технічні умови ПАТ "Одесаобленерго", схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної тагарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо.

Проте, як зауважує Позивач, ДП "Моноліт Сервіс" у повному обсязі технічну документацію не надало, лише якусь її частину, вимоги ОСББ "Райдужний-2" не виконані в порушення вимог Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку та Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку .

27.11.2019 року від Позивача - ОСББ "Райдужний-2" надійшла заява про перегляд ухвали за нововиявленими обставинами (вх.№2-5811/19), в якій останній зазначає, що рішенням Іллічівського міського суду Одеської області від 07.11.2016р. по справі №501/1571/16-ц позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено, визнано незаконними та скасовано рішення установчих зборів про створення ОСББ "Райдужний - 1Г", оформлене Протоколом №1 від 02.10.2015р., визнано незаконними та скасовано рішення зборів про приєднання до ОСББ "Райдужний - 1Г" сусіднього будинку 1Д по вул. Героїв Сталінграду, зміни назви об`єднання, затвердження Статуту ОСББ "Райдужний - 1Г", визнано недійсним Статут ОСББ "Райдужний-2", визнано недійсним та скасовано запис переведення державної реєстрації ОСББ "Райдужний-2" (м.Чорноморськ, вул.Героїв Сталінграду, 1-Г), код ЄДРПОУ 40062701, дата та номер запису в ЄДРЮО 12.10.2015р., 1 554 102 0000 00 3648. Ухвалою апеляційного суду Одеської області 01.03.2017р., апеляційну скаргу ОСББ "Райдужний-2" відхилено, рішення Іллічівського міського суду Одеської області від 07.11.2016 р. по справі №501/1571/16-ц залишено без змін.

Проте, як зазначає Позивач, 02.10.2019р. Велика Палата Верховного Суду постановила рішення Іллічівського міського суду Одеської області від 07 листопада 2016 року та ухвалу Апеляційного суду Одеської області від 01 березня 2017 року скасувати, провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до ОСББ Райдужний-2 , державних реєстраторів відділу державної реєстраційної служби реєстрації фізичних та юридичних осіб управління державної реєстрації права та правового забезпечення виконавчого комітету Чорноморської міської ради, третя особа - Дочірнє підприємство Моноліт-сервіс , про визнання недійсним та скасування рішення установчих зборів та запису проведення державної реєстрації об`єднання співвласників багатоквартирного будинку - закрити.

За твердженням Позивача, 16.10.2019 року було відновлено запис №1 554 102 0000 003648 про реєстрацію ОСББ Райдужний-2 , про що 04.11.2019 року отримано повідомлення виконавчого комітету Чорноморської міської ради за вих. № 1-016-2393 від 23.10. 2019р.

06.02.2020 року ОСББ Райдужний-2 подано заяву з процесуальних питань (вх. № 3125/20), де Позивач не змінюючи ані предмет, ані підстави позову, більш розгорнуто виклав зміст позовних вимог, а саме: 1) зобов`язати Дочірнє підприємство "Моноліт-Сервіс" передати Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Райдужний-2" технічну документацію на житлові будинки та котельню, що розташовані за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вулиця Парусна 1-Г та 1-Д з інженерними мережами, розташованими за, вказаною адресою, а саме:

- план земельної ділянки з будинками та спорудами, що на ній розташовані;

- технічні паспорти: на будинок 1-Г 2009 р., на будинок 1-Д 2010 р. з актами готовності об`єктів до експлуатації; технічні паспорти на обидва будинки 2020р.;

- проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об`єкта;

- робочий проект житлових будинків 1-Г та 1-Д, акти прихованих робіт;

- акт технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі;

- виконавчу документацію на газопостачання;

- виконавчу документацію внутрішньо-майданчикових мереж з водопостачання, водовідведення, та електропостачання;

- схеми внутрішньо-будинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, електропостачання, централізованого опалення тощо;

- виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення);

- паспорти котлів, технічну документацію на вузол обліку газу та ШРП, змінний журнал;

- паспорти ліфтів;

- кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту;

- акти технічного огляду;

- протоколи виміру опору ізоляції електромереж;

- протоколи огляду системи вентиляції;

- виконавчу документацію протипожежної безпеки;

- бухгалтерський облік та передбачену законодавством звітність за об`єктом;

- документи про правовідносини особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об`єктів;

- планові заходи за попередній та на поточний рік, необхідні для утримання об`єктів відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядкові правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об`єктів; 2) зобов`язати Дочірнє підприємство "Моноліт-Сервіс" підписати акт приймання-передачі та передати на баланс Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Райдужний-2" житловий будинок з котельнею за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вулиця Парусна 1-Г та житловий будинок за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вулиця Парусна 1-Д; 3) стягнути з Дочірнього підприємства "Моноліт-Сервіс" на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Райдужний-2" 2900,00 гривень судового збору, сплаченого ним при подачі позову та 4350,00 гривень судового збору, сплаченого за розгляд заяви про перегляд ухвали за нововиявленими обставинами.

12.02.2020 року від Відповідача ДП Моноліт-Сервіс надійшов відзив на позов (вх.№3619/20), в якому останній зазначив, що не визнає позовні вимоги в повному обсязі, в зв`язку з тим, що вимоги є не законними та не обґрунтованими, не враховують дійсних правовідносин, що склались між сторонами, з огляду на наступне.

Так, Відповідач зазначив, що у грудні 2019 р. на адресу ДП Моноліт-Сервіс надійшло звернення від голови правління Шаповалової І.В. ОСББ Райдужний-2 з вимогами передати правлінню ОСББ технічну документацію на будинки №№ 1-Г, 1-Д по вул. Парусній у м. Чорноморську, а також створити комісію щодо передачі вказаних будинків на баланс ОСББ.

Проте, ніяких документів на підтвердження своїх вимог ОСОБА_2 , як того вимагає Закон України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не надала, тобто виписку з державного реєстру юридичних осіб щодо державної реєстрації ОСББ, документи які підтверджують її повноваження.

Враховуючи вищенаведене, з метою розгляду та прийняття рішення по суті питання зазначеного у зверненні ОСОБА_2 було направлено листа про надання підтверджуючих документів. Однак, як стверджує Відповідач, ОСОБА_2 не надала необхідні документи, тому не відомо чи зареєстровано ОСББ в реєстрі юридичних осіб і які повноваження вона має.

Таким чином, як стверджує Відповідач, ДП Моноліт-Сервіс не відмовлялось вчинити певні дії стосовно передачі технічної документації та будинків на баланс ОСББ, права ОСББ не порушувало, більш того, не заперечувало передати відповідну документацію і будинки №№ 1-Г, 1-Д по вул. Парусній у м. Чорноморську на баланс ОСББ.

24.02.2020 року від ОСББ Райдужний-2 надійшла відповідь на відзив (вх.№4792/20), в якій Позивач враховуючи доводи Відповідача, викладені у відзиві від 12.02.2020 у справі № 916/1848/16, вважає за необхідне зазначити наступне:

Так, протягом 2015-2016рр., з часу створення ОСББ в будинках 1-Г та 1-Д по вул. Парусна м. Чорноморська Позивачем з керівництвом ДП Моноліт-Сервіс та ТОВ БФ Моноліт були проведені неодноразові зустрічі, на яких, як правило, були присутні багато співвласників. Мета цих зустрічей була передача документів ОСББ Райдужний-2 .

Керівництво цих організацій разом з засновником обох підприємств відкрито не відмовлялися передати документи, але кожного разу знаходили якусь вигадану причину, з якої відмовлялися передати вказану документацію.

Через відсутність документів на будинки управлінню ОСББ відмовляють в заключенні прямих договорів на надання послуг (обслуговування ліфтів, водо- та електропостачання). ДП Моноліт-сервіс ігнорує щомісячні звернення ОСББ щодо виставлення рахунку на відшкодування витрат з обслуговування ліфтів, водо- та електропостачання.

Після винесення постанови Великою Палатою Верховного Суду та відновлення реєстрації, правління ОСББ Райдужний-2 знову зустрілося з керівництвом ДП Моноліт- сервіс для вирішення питання передачі документів. І знову Відповідач не відмовлявся передати документи, але ОСББ повинно підтвердити своє право на звернення з вказаними вимогами.

Водночас, Позивач стверджує, що відповідно до відомостей державного реєстру Шаповалова І.В. є керівником ОСББ (Голова правління), а Відповідачем не наведено обставин, які ускладнюють йому доступ до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, отже відсутні будь-які підстави у Відповідача посилатися на те, що у голови правління відсутні повноваження отримати копії документів, які Відповідач має передати ОСББ.

Також, Позивач, посилаючись на ч. 18 статті 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку , звертає увагу, що обов`язки з передачі вищезазначеної документації покладено саме на Відповідача, та факти неодноразових звернень ОСББ до Відповідача свідчать про порушення прав ОСББ та порушення Відповідачем вищезазначеного обов`язку з передачі документації на будинок, а тому заперечення відповідача про відсутність доказів порушення прав позивача є безпідставними.

10.03.2020 від ДП Моноліт-Сервіс " надійшли заперечення (вх.№6077/20) у порядку ст.167 ГПК України, з яких вбачається наступне.

У п. 1.2 Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань ЖКГ від 17.05.2005 р. № 76 наведений перелік технічної документації постійного зберігання, який включає:

- технічний паспорт на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок;

- проектно-кошторисну документацію зі схемами облаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло-, газо-, електропостачання тощо;

- акти державної комісії про приймання житлового будинку в експлуатацію;

- паспорти котельного господарства, котельні книги, за наявності вбудованих і прибудованих котелень;

- паспорти ліфтового господарства;

- акти приймання-передачі житлового будинку у разі зміни його власника або балансоутримувача.

Крім того, Відповідач зазначив, що на території 9-го мікрорайону м. Чорноморська розташована котельня, яка призначена для забезпечення надання послуг з централізованого опалення мешканцям багатоквартирних будинків № 1-Г, 1-Д, 1-О по вул. Парусній в м. Чорноморську, а також інших будинків, що розташовані в мікрорайоні.

Вказана котельня не є вбудованою у житлові будинки, або прибудованою, це окрема споруда, до якої на даний час приєднані мережі теплопостачання трьох житлових будинків, а тому цей об`єкт не може бути спільним майном ОСББ Райдужний-2 у розумінні Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку .

Таким чином, на думку Відповідача, вимоги ОСББ Райдужний-2 є безпідставними, такими, що не відповідають діючому законодавству України.

Позивач, ОСББ Райдужний-2 , 05.05.2020 року надав відповідь на відзив (вх.№ 11179/20), в якій зазначив, що акт готовності до здачі в експлуатацію багатоквартирного будинку від 19.06.2009 року № 402 та свідоцтво № 15000402 від 19.06.2009 року "Про відповідність збудованого об`єкта проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил" будинок №1-Г здавався в експлуатацію разом з прибудованою до нього котельнею як цілісний майновий комплекс. Згідно акту приймання-передачі житлового комплексу будинку 1-Д від забудовника ТОВ БФ Моноліт обслуговуючій організації ДП Моноліт-Сервіс від 27.10.2010р. вказано, що житловий комплекс облаштований опаленням від власної котельні.

Отже, відповідно до Генерального плану забудови 9-го мікрорайону м. Чорноморська, що затверджений рішенням Чорноморської міської ради та її виконавчого комітету від 28.09.2006 року № 1125 та проекту на котельню з технічними розрахунками можливості використання котельні для забезпечення теплом і гарячою водою багатоквартирні будинки № 1-Г та № 1-Д по вул. Парусній м. Чорноморська будувались з однією спільною для обслуговування котельнею. Забудовник на кошти інвесторів збудував одну котельню на два будинки шляхом її прибудови до будинку № 1-Г. Тобто, всі власники квартир багатоквартирних будинків № 1-Г та № 1-Д стали співвласниками нежитлових приміщень багатоквартирних будинків в тому числі і котельні, як допоміжного приміщення, шо призначене для забезпечення належної експлуатації будинків, побутового обслуговування мешканців, а також дотримання санітарно-гігієнічних умов та безпечної експлуатації квартир. Це свідчить про те, що забудовник, ТОВ БФ Моноліт , не був власником допоміжних приміщень, в тому числі і котельні, прибудованої до будинку № 1-Г по вул. Парусній м. Чорноморська.

Також, Позивач зауважує, що у запереченні на позовну заяву ДП "Моноліт-Сервіс" стверджує, що котельня, прибудована до будинку в„– 1-Г по вул. Парусній м. Чорноморська призначена для забезпечення надання послуг з централізованого опалення мешканцям багатоквартирних будинків № 1-Г, № 1-Д, № 1-О по вул. Парусній в м. Чорноморську, а також будинків, що розташовані в мікрорайоні, але будівництво яких ще триває та посилається на власно видану довідку про забезпечення опаленням будинків. Проте, Відповідач не надав жодного доказу права власності, права користування чи права розпорядження котельною на підтвердження своїх доводів.

Водночас, Позивач звертає увагу на те, що після заселення вказаних будинків та оформлення права власності, власники квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків 1-Г та 1-Д по вул. Парусній м. Чорноморська Одеської області мають право приватної власності на належні їм квартири та право спільної власності на спільне майно будинку в тому числі і котельню, яка призначена для забезпечення життєдіяльності саме вказаних житлових будинків і знаходиться на прибудинковій території цих будинків, а у ТОВ БФ Моноліт та ДП Моноліт-Сервіс відсутні правовстановлюючі документи на котельню, оскільки відсутня інформація стосовно державної реєстрації права власності чи права користування за останніми на об`єкт нерухомого майна - прибудованої котельні.

Інші заяви по суті справи до суду не надходили.

2. Процесуальні питання, вирішені судом.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08.07.2016 позовна заява вх.№1980/16 була передана на розгляд судді Цісельського О.В.

11.07.2016 року ухвалою Господарського суду Одеської області прийнято позовну заяву (вх.№1980/16) до розгляду та порушено провадження у справі № 916/1848/16.

09.08.2016 року ухвалою Господарського суду Одеської області зупинено провадження у справі № 916/1848/16 до вирішення пов`язаної з нею справи № 501/1571/16-ц.

На запит Господарського суду Одеської області надійшла копія рішення Іллічівського міського суду Одеської області від 07.11.2016р. по справі №501/1571/16-ц.

07.12.2017 року ухвалою Господарського суду Одеської області провадження у справі № 916/1848/16 було поновлено.

14.12.2017 року ухвалою суду провадження у справі № 916/1848/16 за позовом Об`днання співвласників багатоквартирного будинку Радужний-2 до Дочірнього підприємства Моноліт-Сервіс про зобов`язання вчинити певні дії - припинено.

27.11.2019 року за вх.№2-5811/19 до Господарського суду Одеської області ОСББ "Радужний-2" подано заяву про перегляд за нововиявленими обставинами ухвали Господарського суду Одеської області від 14.12.2017р. про припинення провадження у справі №916/1848/16.

Відповідно до витягу з протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 27.11.2019 заява за вх.№2-5811/19 про перегляд ухвали за нововиявленими обставинами була передана на розгляд судді Цісельського О.В.

02.12.2019 року ухвалою Господарського суду Одеської області заяву ОСББ "Радужний-2" за вх.№2-5811/19 від 27.11.2019р. про перегляд ухвали Господарського суду Одеської області від 14.12.2017р. за нововиявленими обставинами - залишено без руху.

16.12.2019 року за вх.№2-6137/19 до суду від ОСББ "Радужний-2" надійшла заява про усунення недоліків заяви про перегляд за нововиявленими обставинами ухвали Господарського суду Одеської області від 14.12.2017р.

21.12.2019 року ухвалою суду, у зв`язку із тим, що позивачем заявою від 16.12.2019 року за вх.№2-6137/19 здійснено усунення недоліків встановлених ухвалою суду від 02.12.2019р., враховуючи наявність поважних причин пропуску строку на подання заяви про перегляд за нововиявленими обставинами ухвали Господарського суду Одеської області від 14.12.2017р., судом було відкрито спрощене позовне провадження за нововиявленими обставинами по заяві ОСББ Радужний-2 за вх.№2-5811/19 від 27.11.2019р. про перегляд за нововиявленими обставинами ухвали Господарського суду Одеської області від 14.12.2017р., призначено заяву до розгляду у судовому засіданні на 15.01.2012р. об 11:20 год. із викликом сторін.

15.01.2020 року ухвалою суду скасовано ухвалу Господарського суду Одеської області від 14.12.2017р. про припинення провадження у справі № 916/1848/16, постановлено справу № 916/1848/16 розглядати за правилами загального позовного провадження зі стадії відкриття провадження у справі, призначено підготовче засідання.

13.02.2020 року у судовому засіданні по справі № 916/1848/16 оголошено протокольну ухвалу про перерву у судовому засіданні до 03.03.2020 об 11:40 год., ухвалою суду від 13.02.2020 року в порядку ст. 120 ГПК України здійснено повідомлення Дочірньому підприємству Моноліт-Сервіс про розгляд справи.

03.03.2020 року проголошено протокольну ухвалу про продовження строку підготовчого провадження за ініціативою суду на 30 днів.

У судовому засіданні 03.03.2020 року судом було проголошено протокольну ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на "19 " березня 2020р. о 10:20 год., призначено резервну дату судового засідання по суті на "26" березня 2020р. об 11:00 год.

03.03.2020 року ухвалою Господарського суду Одеської області здійснено повідомлення Дочірньому підприємству Моноліт-Сервіс про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті.

19.03.2020 року ухвалою суду відкладено судове засідання по суті, у зв`язку з оголошеним на державному рівні карантином та необхідністю запобігання поширенню коронавірусу COVID-19, на 09.04.2020 року о 10:20 год.

09.04.2020 року ухвалою суду у зв`язку з неявкою учасників справи в судове засідання, враховуючи введення в Україні карантину на період з 12.03.2020р. до 03.04.2020р., який за рішенням КМУ від 25.03.2020р. було продовжено до 25.04.2020р. включно, з огляду на рекомендації РСУ, викладені у листі №9рс-186/20 від 16.03.2020р., зважаючи на положення п.3) ч.11 розділу 1 Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019) , який набрав законної сили 02.04.2020р., судове засідання по суті у справі № 916/1848/16 було відкладено на строк після закінчення дії карантину, 28.04.2020 року об 11:20 год.

28.04.2020 року судом протокольно оголошено перерву в судовому засіданні до 06.05.2020 року об 11:20 год.

В судовому засіданні 06.05.2020 представник Позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив позов задовольнити повністю.

Представник Відповідача проти задоволення позову заперечував, просив відмовити в його задоволенні в повному обсязі.

Відповідно до ст.ст.209, 210 ГПК України судом були з`ясовані всі обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, а також безпосередньо досліджені всі докази, наявні в матеріалах справи.

В судовому засіданні, 06.05.2020 року Господарським судом був закінчений розгляд справи по суті та відповідно до ч.1 ст.240 ГПК України, після виходу з нарадчої кімнати, проголошена вступна та резолютивна частини рішення.

3. Обставини, встановлені судом під час розгляду справи.

08.04.2003 року рішенням Чорноморської міської ради Одеської області № 149/39-XXIV товариству з обмеженою відповідальністю "БУДІВЕЛЬНА ФІРМА "МОНОЛІТ" було надано строком на 49 років земельну ділянку для будівництва житлових, багатоповерхових будинків на кошти громадян - інвесторів згідно проекту розробленого проектувальником ТОВ "БФ КМП "МОНОЛІТ" з даховими котельнями. Договір оренди зареєстрований у міському відділі земельних ресурсів 10.06.2003 року за № 359.

Відповідно до акту готовності об`єкта до експлуатації від 19.06.2009 року № 402 та свідоцтва №15000402 від 19.06.2009 року про відповідність збудованого об`єкта проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил. житловий будинок з прибудованою до нього котельною, що розташований за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Героїв Сталінграду, № 1 - Г було здано в експлуатацію.

Житловий багатоквартирний будинок, що розташований за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Героїв Сталінграду, № 1-Д в експлуатацію було здано 15 жовтня 2010 року про що свідчить Акт готовності об`єкта до експлуатації за № 1172 та сертифікат відповідності за № 15001172 від 15.10.2010 року.

Після здачі збудованих будинків по вул. Героїв Сталінграду, № 1-Г та № 1-Д в експлуатацію їх забудовником по актам було передано на позабалансовий облік дочірньому підприємству Моноліт-Сервіс , як обслуговуючому підприємству, з яким безпосередньо власниками квартир у цих будинках були укладенні відповідні договори на надання послуг з обслуговування будинку та прибудинкової території, поставку води, тепла та електроенергії.

Отже, згідно до рішення загальних зборів учасників об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Райдужний-2 викладеного у протоколі № 3 від 30.03.2016р. року було прийнято рішення про прийняття житлового комплексу, що складається з двох житлових будинків та котельні, розташованих за адресами: вулиця Парусна, № 1-Г та Парусна № 1-Д м. Чорноморська Одеської області - на баланс об`єднання.

Державна реєстрація Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Райдужний-2 була проведена 12.10.2015р. номер запису про проведення державної реєстрації - 1 554 102 0000 003648, що підтверджується Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 06.04.2016р.

Рішенням загальних зборів учасників Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Райдужний-2 , викладеним у протоколі №3 від 30.03.2016 року прийнято житловий комплекс, що складається з двох житлових багатоквартирних будинків та котельні, розташованих за адресами: вул. Парусна, 1-Г та № 1-Д м. Чорноморська Одеської області на баланс об`єднання.

Згідно статуту Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Райдужний-2 (далі-Статут), який затверджений Загальними зборами об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Райдужний-2 згідно протоколу №3 від 30.03.2016р., Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Райдужний-2 (надалі - ОСББ) створено власниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків № 1-Г та № 1-Д в місті Чорноморськ відповідно до Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку . Місцезнаходження об`єднання: 68003, м. Чорноморськ, вул. Героїв Сталінграду, 1-Г. (п. 1.1. Статуту).

Метою створення об`єднання є забезпечення і захист прав співвласників, дотримання ними своїх обов`язків, належне утримання та використання спільного майна будинку, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та цим Статутом. Об`єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками. Господарче забезпечення діяльності об`єднання може здійснюватися власними силами об`єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб`єктів господарювання.

Голова правління об`єднання Позивача неодноразово зверталась до ДП Моноліт-Сервіс з письмовими заявами від 16.10.2015р., 28.10.2015р., 04.11.2015р., 05.11.2015р., 26.01.2016р., 02.02.2016р., 06.04.2016р. щодо надання згідно зі ст. 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку в тримісячний термін технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинки № 1-Г та № 1-Д, а також документи, на підставі яких багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж правлінню ОСББ Райдужний-2.

За результатами звернень Позивачу було повідомлено про намір обслуговуючого підприємства розірвати з моменту підписання акту приймання-передачі договори, укладені між власниками квартир та обслуговуючим підприємством на обслуговування будинків та прибудинкової території, поставку електроенергії, води та водовідведення, проте вимоги щодо передачі технічної документації на вказані будинки ДП Моноліт-Сервіс не виконані.

З огляду на те, що Відповідач не вчинив жодних дій щодо передачі технічної документації на житлові будинки по вул. Парусна №1-Г та № 1-Д та котельню, на підставі яких багатоквартирні будинки прийнято в експлуатацію, технічних паспортів і планів інженерних мереж Позивачу, а відтак порушив його права, це й стало підставою для звернення до суду за їх захистом.

4. Норми права та мотиви, з яких виходить господарський суд при прийнятті рішення.

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Відповідно до ч.1 ст. 319 Цивільного Кодексу України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 369 Цивільного Кодексу України спільна власність двох або більше осіб без визначення часток кожного з них у праві власності є спільною сумісною власністю. Суб`єктами права спільної сумісної власності можуть бути фізичні особи, юридичні особи, а також держава, територіальні громади, якщо інше не встановлено законом.

Статтею 382 Цивільного Кодексу України передбачено, що квартирою є ізольоване помешкання в житловому будинку, призначене та придатне для постійного у ньому проживання. Усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.

Відповідно до частини 1 статті 385 Цивільного кодексу України, власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.

Згідно до ст. 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", багатоквартирний будинок - житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири. У багатоквартирному будинку можуть також бути розташовані нежитлові приміщення, які є самостійними об`єктами нерухомого майна; нежитлове приміщення - ізольоване приміщення в багатоквартирному будинку, що не належить до житлового фонду і є самостійним об`єктом нерухомого майна; співвласник багатоквартирного будинку (далі - співвласник) - власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку; спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія; управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб; управління багатоквартирним будинком - вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов`язків співвласників, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку.

При цьому, правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначено Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" та Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".

Так, згідно з частиною 1 статті 1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Частинами 1, 4 статті 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" встановлено, що об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.

Управління багатоквартирним будинком здійснює об`єднання через свої органи управління. Об`єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об`єднання (частини 1, 3 статті 12 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку").

Частиною першою статті 9 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" унормовано, що управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).

Статтею 10 вказаного Закону передбачено, що співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об`єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків (ч.1).

Згідно з ч.14 ст. 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", державна реєстрація об`єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об`єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.

У відповідності до ч.ч. 18, 19 ст. 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.

Спеціальної процедури передачі примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок ані Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", ані Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" не визначено. Також частинами 5, 6 статті 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" визначено, що замовник будівництва або попередній власник будинку зобов`язаний передати паспорт об`єкта будівництва та один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, співвласникам в особі їх об`єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку. У разі якщо об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не створено та уповноважену особу не визначено, паспорт об`єкта будівництва та примірник технічної документації на будинок передаються управителю, якщо його обрано відповідно до закону. У разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку. У разі зміни управителя попередній управитель повинен передати наявну в нього технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок новому управителю.

Відповідно до приписів ст.ст.12,13 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" управління багатоквартирним будинком здійснює об`єднання через свої органи управління. За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації. Об`єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об`єднання. Якщо функції з управління багатоквартирним будинком за рішенням загальних зборів об`єднання передано управителю, відносини з управління регулюються договором, укладеним між об`єднанням і управителем, умови якого повинні відповідати умовам типового договору, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства.

Відповідно до вимог чинного законодавства, з моменту державної реєстрації об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, та в разі відсутності рішення зборів об`єднання про передачу функцій з управління будинком іншій особі, такі функції переходять до об`єднання.

Право співвласників будинку самостійно визначати особу, яка вправі здійснювати управління будинком, а також право об`єднання у разі самоуправління здійснювати управління жодним чином не позбавляє відповідача обов`язку передачі позивачу примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж, встановленого ч. 18 ст. 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".

Відповідно до п.п.1.2, 1.2.1, 1.2.2 Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства №76 від 17.05.2005, до складу технічної документації постійного зберігання включаються: - технічний паспорт на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок; - проектно-кошторисна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло-, газо-, електропостачання тощо; - акти державної комісії про приймання жилого будинку в експлуатацію; - паспорти котельного господарства, котлові книги, у разі наявності вбудованих та прибудованих котелень; - паспорти ліфтового господарства; - акти приймання-передачі жилого будинку у разі зміни його власника чи балансоутримувача. Технічна документація коректується в міру зміни технічного стану будинку, переоцінки основних фондів, проведення його капітального ремонту або реконструкції, переобладнання, перепланування та зміни цільового призначення будинку, квартири (кімнати). До складу документації, яка ведеться виконавцями послуг, входять: - кошториси, описи робіт на поточний і капітальний ремонт; - акти технічних оглядів;- журнали заявок жителів;- протоколи вимірювань опору електромереж (за наявності); - протоколи вимірювань вентиляції.

При цьому, пунктом 2.2 Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, які затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 за № 13 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 27.04.2009 за № 377/16393 (далі - Правила), визначено, що при передачі об`єкта в управління попередній балансоутримувач чи особа, що здійснювала управління будинком, надає замовнику, а замовник передає особі, що буде здійснювати управління будинком, оригінали або належним чином завірені копії документів (у разі зберігання оригіналів документів у місцевих архівах): щодо технічного стану об`єкта, у тому числі: план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 р. № 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за № 393/2833; паспорт об`єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об`єкта; акт технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об`єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об`єктом; обліку мешканців об`єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об`єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об`єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об`єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об`єкта.

Згідно з п.2.3 Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України №13 від 02.02.2009, у разі відсутності документів, передбачених цим пунктом, відмітка про це робиться у акті приймання-передачі об`єкта. Відсутні документи виготовляються чи відновлюються за рахунок попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, протягом одного місяця з моменту складення акта приймання-передачі об`єкта та передаються ним особі, що буде здійснювати управління будинком, з оформленням додатка до акта приймання-передачі.

5. Висновки господарського суду за результатами вирішення спору.

Відповідно до вимог ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Отже, належність доказів - спроможність фактичних даних містити інформацію щодо обставин, які входять до предмета доказування, слугувати аргументами (посилками) у процесі встановлення об`єктивної істини.

Належність доказів - це міра, що визначає залучення до процесу в конкретній справі тільки потрібних і достатніх доказів. Під належністю доказу розуміється наявність об`єктивного зв`язку між змістом судових доказів (відомості, що містяться в засобах доказування) і самими фактами, що є об`єктом судового пізнання.

Зі змісту ст.77 ГПК України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Так, допустимість доказів має загальний і спеціальний характер. Загальний характер полягає в тому, що незалежно від категорії справ слід дотримуватися вимоги щодо отримання інформації з визначених законом засобів доказування з додержанням порядку збирання, подання і дослідження доказів. Спеціальний характер полягає в обов`язковості певних засобів доказування для окремих категорій справ чи заборона використання деяких з них для підтвердження конкретних обставин справи (аналогічна правова позиція викладена у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 25.02.2019 р. у справі № 909/327/18).

З аналізу положень ч.ч. 18, 19 ст. 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку слідує, що передбачений цією нормою обов`язок колишнього балансоутримувача будинку з передачі документації на будинок об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку виникає у нього виключно з дня державної реєстрації об`єднання, оскільки будь-яких інших умов, крім державної реєстрації об`єднання, для передачі документації від попереднього балансоутримувача законом не визначено.

Аналогічна правова позиція висловлена, зокрема, у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 25.04.2018 року у справі №904/6261/17.

Оскільки державна реєстрація ОСББ Райдужний-2 була проведена 12.10.2015р. у відповідності до вимог чинного законодавства й доказів на підтвердження незаконного створення ОСББ та незаконної реєстрації юридичної особи матеріали справи не містять, Відповідач, як колишній балансоутримувач багатоквартирних будинків по вулиці Парусна, № 1-Г та № 1-Д, мав забезпечити передачу позивачу примірника технічної та іншої документації на житлові будинки та котельню, як це передбачено ч.ч. 18, 19 ст. 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку .

Проте всупереч зазначеним правовим нормам, Відповідач, ДП Моноліт-Сервіс станом на дату ухвалення рішення вимоги позивача щодо передачі документації не виконав.

Водночас, Вдповідач не надав суду жодних належних та допустимих доказів на підтвердження поважності причин невиконання вимог Позивача щодо передачі документів у встановлений Законом України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку строк.

При цьому, в Законах України й в інших нормативно - правових актах України відсутні підстави з`ясування причин не передання документації, призупинення чи відмови у передачі об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку передбаченої законом документації на будинки колишнім балансоутримувачем.

Таким чином, суд дійшов висновку про те, що створення ОСББ, ухвалення рішення співвласників про прийняття житлових будинків та котельні у м. Чорноморську по вул. Парусна, № 1-Г та № 1-Д на баланс ОСББ Райдужний-2 , затвердження порядку обслуговування будинку, шляхом прийняття рішення відносно здійснення самостійного управління цими багатоквартирними будинками ОСББ Райдужний-2 через свої органи управління, є підставою, відповідно до якої ОСББ в даному випадку вправі вимагати передачі йому технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.

Посилання Відповідача на те, що котельня була збудована ТОВ БФ Моноліт біля будинку по вул. Парусній, № 1-Г та не є вбудованою у житлові будинки, або прибудованою, а є окремою спорудою, до якої на даний час приєднані мережі теплопостачання трьох житлових будинків, зокрема, до котельні підключений будинок № 1-О, що не може бути спільним майном лише ОСББ Райдужний-2 , судом до уваги не приймається з огляду на наступне.

Як вбачається з акту готовності об`єкта до експлуатації № 402 від 19.06.2009р. котельня була введена в експлуатацію разом з будинком № 1-Г по вул. Парусній, як прибудоване до будинку приміщення площею 99,3 кв.м., що також підтверджується свідоцтвом №15000402 від 19.06.2009р.

Судом встановлено, що у 2009 році ТОВ БФ Моноліт було замовлено виготовлення технічного паспорту на житловий будинок № 1-Г для прийняття його до експлуатації, тому будівля котельної літ. Б входила до складу технічного паспорту на вищевказаний об`єкт нерухомості. Забудовником було передано на баланс ДП Моноліт-Сервіс вказану котельню, загально площею 99,3 кв.м., згідно акту приймання-передачі від 20.06.2009 року. Проте, Відповідачем не надано жодних належних та допустимих доказів стосовно державної реєстрації права власності чи права користування за ТОВ Моноліт чи за ДП Моноліт-Сервіс на об`єкт нерухомого майна - прибудованої котельні за адресою: м. Чорноморськ , вул. Парусна, № 1-Г .

Отже, Відповідач безпідставно не здійснює передачу технічної документації, що перешкоджає здійсненню ОСББ Райдужний-2 функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.

Крім цього, враховуючи положення ч. 1 ст. 9 Конституції України та ратифікацію Законом України від 17.07.1997 N475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів N 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 4 листопада 1950 року) та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.

Зокрема, Європейський суд з прав людини у справі Проніна проти України у рішенні від 18.07.2006 та у справі Трофимчук проти України у рішенні від 28.10.2010 зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент сторін. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім цього, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.

Суд також зазначає, що згідно п.1.2 Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд", затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України за № 13 від 02.02.2009р., об`єктом управління є окремий житловий будинок, споруда або група будинків і споруд, які становлять цілісний житловий комплекс, разом з прилеглими до них прибудинковими територіями, що надається в управління.

Відтак, суд вважає за необхідне при визначенні обсягу технічної документації, що підлягає передачі ОСББ, керуватися Правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 № 13 на виконання Закону України "Про житлово-комунальні послуги".

Згідно п. 2.2 вказаних Правил, при передачі об`єкта в управління переданню підлягають оригінали або належним чином завірені копії документів (у разі зберігання оригіналів документів у місцевих архівах):

щодо технічного стану об`єкта, у тому числі:

план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N 393/2833;

паспорт об`єкта та земельної ділянки;

проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об`єкта;

акт технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі;

схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо;

виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення);

паспорти котельного господарства, котлові книги;

паспорти ліфтового господарства;

кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту;

акти технічного огляду;

журнали заявок мешканців об`єкта;

протоколи виміру опору ізоляції електромереж;

протоколи огляду системи вентиляції;

щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об`єктом; обліку мешканців об`єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об`єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об`єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об`єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об`єкта.

За таких обставин, задоволенню підлягають вимоги Позивача у обсязі, що відповідають вказаному переліку з урахуванням також положень ст.6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку щодо необхідності передачі документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.

Суд не вбачає за можливе задовольнити позов в частині зобов`язання передачі технічних паспортів на обидва будинки 2020р., робочого проекту житлових будинків №1-Г та №1-Д, актів прихованих робіт, виконавчої документації на газопостачання, виконавчої документації внутрішньо-майданчикових мереж з водопостачання, водовідведення та електропостачання, оскільки вказані норми Закону не передбачають такого обов`язку.

Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку, що заявлені Позивачем вимоги підлягають частковому.

Судові витрати по сплаті судового збору слід покласти на Відповідача відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 2, 13, 76, 86, 129, 233, 237-240 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов - задовольнити частково.

2. Зобов`язати Дочірнє підприємство Моноліт-Сервіс (68003, Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Паркова, буд.№48, код ЄДРПОУ 32927758) передати Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку Райдужний-2 (68003, Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Парусна, № 1-Г, код ЄДРПОУ 40062701) технічну документацію на житлові будинки та котельню, що розташовані за адресою: Одеська область, м.Чорноморськ, вул. Парусна, № 1-Г та № 1-Д з інженерними мережами, розташованими за вказаною адресою, а саме:

- план земельної ділянки з будинками та спорудами, що на ній розташовані;

- технічні паспорти на будинок № 1-Г 2009р. та на будинок № 1-Д 2010р. з актами готовності об`єктів до експлуатації;

- проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об`єкта;

- акт технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі;

- схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, електропостачання, централізованого опалення тощо;

- виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення);

- паспорти котлів, технічну документацію на вузол обліку газу та ШРП, змінний журнал;

- паспорти ліфтового господарства;

- кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту;

- акти технічного огляду;

- протоколи виміру опору ізоляції електромереж;

- протоколи огляду системи вентиляції;

- виконавчу документацію протипожежної безпеки;

- документацію бухгалтерського обліку за об`єктом, а саме документи про правовідносини особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об`єктів;

-планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об`єктів відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об`єктів.

3. Зобов`язати Дочірнє підприємство Моноліт-Сервіс (68003, Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Паркова, буд.№48, код ЄДРПОУ 32927758) передати на баланс Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Райдужний-2 (68003, Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Парусна, № 1-Г, код ЄДРПОУ 40062701) шляхом підписання актів приймання-передачі, житловий будинок з котельнею за адресою: Одеська область , м. Чорноморськ, вул. Парусна , в„– 1-Г та житловий будинок за адресою: Одеська область , м . Чорноморськ, вул. Парусна, № 1-Д.

4. Стягнути з Дочірнього підприємство Моноліт-Сервіс (68003, Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Паркова, буд.№48, код ЄДРПОУ 32927758) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Райдужний-2 (68003, Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Парусна, № 1-Г, код ЄДРПОУ 40062701) 7 250,00 (сім тисяч двісті п`ятдесят) грн. витрат на оплату судового збору.

5. В решті позовних вимог - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст.241 ГПК України.

Накази видати в порядку ст.327 ГПК України.

Повний текст рішення складено 14 травня 2020 р.

Суддя О.В. Цісельський

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення06.05.2020
Оприлюднено14.05.2020
Номер документу89212313
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/1848/16

Ухвала від 03.02.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

Постанова від 19.11.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 21.09.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 25.08.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 17.08.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Рішення від 06.05.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 09.04.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 19.03.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 03.03.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 13.02.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні