Рішення
від 14.05.2020 по справі 540/438/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 травня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/438/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування рішень про відмову у наданні державної соціальної допомоги, повідомлення про відшкодування коштів по переплаченій державній соціальній допомозі, рішення про утримання переплати та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася з позовною заявою до Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації (далі - відповідач), в якій просить:

- визнати протиправними та скасувати рішення відповідача від 31.01.2019 р.: № 337/1 про відмову в наданні державної соціальної допомоги в травні 2013 року; № 337/2 про відмову в наданні державної соціальної допомоги в листопаді 2013 року; № 337/3 про відмову в наданні державної соціальної допомоги в листопаді 2014 року; № 337/4 про відмову в наданні державної соціальної допомоги в листопаді 2015 року; № 337/5 про відмову в наданні державної соціальної допомоги в травні 2016 року; № 337/6 про відмову в наданні державної соціальної допомоги в листопаді 2018 року; рішення оформлене у вигляді повідомлення про відшкодування ОСОБА_1 коштів по переплаченій державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям від 05.03.2019 р. № 42 за період з 01.01.2013 р. - по 31.10.2016 р. та березень 2019 р. в сумі 18486,96 грн.; від 28.05.2019 р. № 1043 про утримання переплати у розмірі 18486,96 грн.;

- зобов`язати відповідача поновити та виплатити державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї з урахуванням строків призначення за 2018 рік, за період з 01.11.2018 р. по 30.04.2019 р.;

- зобов`язати відповідача повернути стягнені кошти за переплату у розмірі 20 % нарахованої за період 01.01.2013 р. по 31.10.2016 р. та за березень 2019 року відповідно до повідомлення від 05.03.2019 р. № 42 в сумі 18486,96 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що ОСОБА_1 з 01.05.2013 р. по 31.12.2013 р., з 01.11.2014 р. по 31.10.2015 р., з 01.05.2016 р. по 31.10.2016 р., з 01.11.2018 р. по 30.04.2019 р., з 01.07.2019 р. по 31.12.2019 р. призначено допомогу малозабезпеченим сім`ям. У січні 2019 року позивачу у телефонному режимі повідомлено про наявність в Державному реєстрі речових прав запису про нерухоме майно за адресою: АДРЕСА_1 , яке не було вказано у декларації про доходи та майно. У період з 25.01.2019 р. по 26.02.2019 р. позивач надала відповідачу пояснення та копії документів на підтвердження того, що будівлю у 2007 році знищено, проте 11.03.2019 р. позивач отримала повідомлення від 05.03.2019 р. № 42 про відшкодування коштів по переплаченій державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям в сумі 23117,29 грн., а 08.04.2019 р. отримала повідомлення від 05.02.2019 р. № 42, однак із сумою 18486,96 грн. Вважає рішення про відмову у наданні державної соціальної допомоги та стягнення коштів протиправними, оскільки на момент подання у листопаді 2018 року декларації про доходи та майновий стан та заяви про призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям у ОСОБА_1 був відсутній умисел на приховання та подання недостовірних даних по декларуванню другого житла, вона фактично не мала можливості їм володіти, користуватись та розпоряджатись. Зазначає, що наявність в Державному реєстрі речових прав відомостей про володіння додатковою нерухомістю, яка на момент подачі декларації не існувала, не створює будь-яких матеріально-правових наслідків.

Ухвалою від 25.02.2020 р. позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.

У встановлений суддею строк позивач усунула недоліки позовної заяви і ухвалою від 16.03.2020 р. відкрито спрощене провадження в адміністративній справі, відповідачу надано строк для подання до суду відзиву на позовну заяву.

07.05.2020 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Вказує, що позивач перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Генічеської РДА та з 01.05.2013 р. по 31.10.2013 р., з 01.11.2013 р. по 30.04.2014 р., з 01.11.2014 р. по 30.04.2015 р., з 01.11.2015 р. по 30.04.2016 р., з 01.05.2016 р. по 31.10.2016 р., з 01.11.2018 р. по 30.04.2019 р. отримала державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям в загальній сумі 23117,29 грн. Під час проведення у січні 2019 року перевірки достовірності наданої інформації державним соціальним інспектором виявлено, що ОСОБА_1 при поданні документів для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям не надала інформацію про наявність другого житла, загальна площа якого перевищує 21 кв. м на одного члена родини та додатково 10,5 кв. м на сім`ю, а тому у відповідності до законодавства їй припинено виплату державної соціальної допомоги та направлено повідомлення від 05.03.2019 р. № 42 про відшкодування коштів по переплаченій державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям в сумі 23117,29 грн. З урахуванням того, що за період листопад 2018 року - січень 2019 року включно виплата призначеної допомоги не проводилась, а в березні 2019 року установою банку на рахунок ОСОБА_1 помилково перераховано кошти, відповідачем проведено перерахунок, за результатами якого позивачу направлено повідомлення від 05.03.2019 р. № 42 з відкоригованою сумою - 18486,96 грн. Зазначає, що про порушення права на призначення та отримання ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям відповідачу стало відомо лише 18.01.2019 р. після отримання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, а тому у відповідності до ст.261 ЦК України строк позовної давності не порушено.

З урахуванням п.2 ч.1 ст.263 КАС України суд розглядає справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.

Судом встановлено, що відповідно до рішення від 25.06.2013 р. № 862 ОСОБА_1 з 01.05.2013 р. по 31.10.2013 р. призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї.

Рішенням Управління соціального захисту населення Генічеської РДА від 26.11.2013 р. № 1654 позивачу призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї з 01.11.2013 р. по 30.04.2014 р.

Згідно рішення відповідача від 11.11.2014 р. № 7296 ОСОБА_1 призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї з 01.11.2014 р. по 30.04.2015 р.

Рішенням Управління соціального захисту населення Генічеської РДА від 18.05.2016 р. № 3395 позивачу призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї з 01.11.2015 р. по 30.04.2016 р.

Відповідно до рішення відповідача від 01.06.2016 р. № 3395 ОСОБА_1 призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї з 01.05.2016 р. по 31.10.2016 р.

Рішенням Управління соціального захисту населення Генічеської РДА від 17.12.2018 р. № 8263 позивачу призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї з 01.11.2018 р. по 30.04.2019 р.

18.01.2019 р. посадовою особою Управління соціального захисту населення Генічеської РДА Сировець О.П. сформовано витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо ОСОБА_1 , відповідно до якого у власності фізичної особи знаходяться:

- будинок площею 31,5 кв. м, житлова площа - 18,5 кв. м, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ;

- трикімнатна квартира площею 78,2 кв. м, житлова площа - 44,5 кв. м, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 .

25.01.2019 р. відповідачем здійснено обстеження матеріально-побутових умов сім`Ї, про що складено акт.

27.01.2019 р. ОСОБА_1 надано письмові пояснення, відповідно до яких у липні 2006 року придбала будинок за адресою: АДРЕСА_1 , проте навесні 2007 року її було демонтовано.

31.01.2019 р. відповідачем прийнято рішення:

- № 337/1 про відмову в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у травні 2013 року у зв`язку з тим, що за попередні періоди на момент звернення заявницею надано недостовірні дані щодо наявності нерухомого майна;

- № 337/2 про відмову в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в листопаді 2013 року у зв`язку з тим, що за попередні періоди на момент звернення заявницею надано недостовірні дані щодо наявності нерухомого майна;

- № 337/3 про відмову в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у листопаді 2014 року у зв`язку з тим, що за попередні періоди на момент звернення заявницею надано недостовірні дані щодо наявності нерухомого майна;

- № 337/4 про відмову в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у листопаді 2015 року у зв`язку з тим, що за попередні періоди на момент звернення заявницею надано недостовірні дані щодо наявності нерухомого майна;

- № 337/5 про відмову в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у травні 2016 року у зв`язку з тим, що за попередні періоди на момент звернення заявницею надано недостовірні дані щодо наявності нерухомого майна;

- № 337/6 про відмову в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у листопаді 2018 року у зв`язку з тим, що за попередні періоди на момент звернення заявницею надано недостовірні дані щодо наявності нерухомого майна.

05.03.2019 р. проведено перевірку правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення житлових субсидій і соціальної допомоги, за результатами якої виявлено, що ОСОБА_1 надано недостовірну інформацію про наявність другого будинку за умови, що загальна площа перевищує 1 кв. м на одного члена сім`ї та 10,5 кв. м на сім`ю, про що складено акти.

05.03.2019 р. відповідачем сформовано повідомлення № 42, відповідно до якого ОСОБА_1 зобов`язано повернути незаконно сплачену державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям в сумі 23117,29 грн. та перерахувати вказані кошти до 05.04.2020 р.

08.04.2019 р. позивачу вручено повідомлення від 05.03.2019 р. № 42 щодо повернення надмірно виплачених коштів в сумі 18486,96 грн. за період з 01.01.2013 р. по 31.10.2016 р., березень 2019 року.

Не погодившись з рішеннями щодо відмови в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям за минулі періоди та повідомленнями про повернення коштів, ОСОБА_1 звернулась до суду з даною позовною заявою.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Відповідно до ст.46 Конституції України пенсії, інші виплати соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Закон України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" від 01.06.2000 р. № 1768-III (далі - Закон № 1768, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) спрямований на реалізацію конституційних гарантій права громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім`ям.

Статтею 1 Закону № 1768 визначено, що: державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї; сім`я - це особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки. Права члена сім`ї має одинока особа; малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї; прожитковий мінімум для сім`ї - визначена для кожної сім`ї залежно від її складу сума прожиткових мінімумів, розрахованих та затверджених відповідно до Закону України "Про прожитковий мінімум" для осіб, які відносяться до основних соціальних і демографічних груп населення; середньомісячний сукупний доход сім`ї - обчислений у середньому за місяць доход усіх членів сім`ї з усіх джерел надходжень, крім допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, протягом шести місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги. До сукупного доходу сім`ї не враховується грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення, безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на час здійснення зазначених заходів.

Частинами 1-3 статті 4 Закону № 1768 передбачено, що заява про надання державної соціальної допомоги подається уповноваженим представником сім`ї до місцевої державної адміністрації або до виконавчого комітету сільської, селищної ради. Виконавчий комітет сільської, селищної ради передає заяву про надання державної соціальної допомоги до місцевої державної адміністрації.

У заяві дається згода сім`ї на збір інформації про неї, про її власність, доходи та майно, що необхідна для мети цього Закону.

До заяви про надання державної соціальної допомоги додаються: документ, що посвідчує особу; довідка про склад сім`ї. До складу сім`ї включаються чоловік, дружина; рідні, усиновлені діти цих осіб віком до вісімнадцяти років, а також діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I - IV рівнів акредитації до досягнення двадцяти трьох років і які не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, які визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II груп або особами з інвалідністю I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи і здійснює догляд за нею; жінка та чоловік, які проживають однією сім`єю, не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей. При цьому до складу сім`ї включаються незалежно від місця проживання (перебування) або реєстрації діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I - IV рівнів акредитації до досягнення двадцяти трьох років і не мають власних сімей. До складу сім`ї не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні; декларація про доходи та майно осіб, які входять до складу сім`ї (в декларацію не включаються державна соціальна допомога, призначена відповідно до цього Закону; нарахована субсидія за спожиті житлово-комунальні послуги; сплачені членами сім`ї аліменти, грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення, безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на час здійснення зазначених заходів); довідка про наявність та розмір земельної частки (паю); довідка встановленої форми про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, про безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 26.11.2018 р. звернулась до відповідача із заявою про призначення, зокрема державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та попереджена про відповідальності за достовірність та повноту інформації, вказаної в декларації про доходи та майновий стан.

До вказаної заяви позивачем додано декларацію про доходи та майновий стан, відповідно до розділу ІІІ якої у власності ОСОБА_1 перебуває житлове приміщення загальною площею 78,2 кв. м, адреса житлового приміщення: АДРЕСА_2 .

Згідно з витягами з Реєстру права власності на нерухоме майно від 18.01.2019 р. за ОСОБА_1 зареєстровано:

- будинок площею 31,5 кв. м, житлова площа - 18,5 кв. м, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , дата прийняття рішення про державну реєстрацію 07.07.2006 р.

- трикімнатна квартира площею 78,2 кв. м, житлова площа - 44,5 кв. м, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , дата прийняття рішення про державну реєстрацію 26.11.2004 р.

Порядок призначення та виплати державної соціальної допомоги встановлюється Кабінетом Міністрів України (ч.10 ст.4 Закону № 1768).

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 р. № 250 затверджено Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (далі - Порядок № 250, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п.2 Порядку № 250 державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - соціальна допомога) призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.

Пунктом 10 Порядку № 250 передбачено, що соціальна допомога не призначається у разі, коли:

- працездатні члени малозабезпеченої сім`ї не працюють, не служать, не вчаться за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (крім осіб, які в установленому порядку визнані безробітними та за інформацією центрів зайнятості не порушують законодавство про зайнятість щодо сприяння своєму працевлаштуванню; осіб, які доглядають за дітьми до досягнення ними трирічного віку або за дітьми, які потребують догляду протягом часу, визначеного у медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більше ніж до досягнення ними шестирічного віку; осіб, які доглядають за особами з інвалідністю I групи або дітьми з інвалідністю віком до 18 років, за особами з інвалідністю II групи внаслідок психічного розладу, а також за особами, які досягли 80-річного віку; фізичних осіб, які надають соціальні послуги);

- під час вибіркового обстеження матеріально-побутових умов сім`ї з`ясовано, що малозабезпечена сім`я має додаткові джерела для існування, не зазначені у декларації про доходи та майно (здача у найм або оренду житлового приміщення (будинку) або його частини; один чи кілька членів сім`ї працюють без оформлення трудових відносин у встановленому порядку; можливість отримання доходу від утримання худоби, птиці, інших тварин; дохід від народних промислів, використання наявної сільськогосподарської техніки, вантажної машини, мікроавтобуса тощо);

- особи, які входять до складу малозабезпеченої сім`ї, протягом 12 місяців перед зверненням за наданням соціальної допомоги здійснили купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), автомобіля, транспортного засобу (механізму), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку тощо або оплатили послуги з навчання, будівництва, ремонту квартири (будинку) або автомобіля, транспортного засобу (механізму), телефонного (в тому числі мобільного) зв`язку тощо (крім житлово-комунальних послуг, у межах норм споживання та медичних послуг, пов`язаних із забезпеченням життєдіяльності) в сумі, яка на час звернення перевищує 10-кратну величину прожиткового мінімуму для сім`ї;

- у власності чи володінні малозабезпеченої сім`ї є друга квартира (будинок) за умови, що загальна площа житла перевищує 21 кв. метр на одного члена сім`ї та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю, чи більше одного автомобіля, транспортного засобу (механізму).

За наявності обставин, передбачених в абзацах другому - шостому цього пункту, державна соціальна допомога може бути призначена органом соціального захисту населення на підставі рішень районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій та виконавчих комітетів міських і районних у містах (у разі їх створення) рад або утворених ними комісій у разі, коли: у складі сім`ї є особа з інвалідністю; у малозабезпеченій багатодітній сім`ї виховуються троє або більше дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років); неможливість отримання будь-яких джерел для існування пов`язана з тривалою хворобою одного та/або кількох членів сім`ї. Рішення про призначення державної соціальної допомоги у таких випадках приймається на підставі обстеження матеріально-побутових умов сім`ї, яка звернулася за призначенням такої допомоги.

Аналогічні положення наведені в ст.7 Закону № 1768.

У разі коли особами, які входять до складу сім`ї, навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення (п.12 Порядку № 250).

Пунктом 25 Порядку № 250 передбачено, що виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється, зокрема, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, - з місяця, в якому виявлено порушення.

Зазначені норми кореспондуються з положеннями ч.4 ст.7 Закону № 1768.

Таким чином, виплата соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям припиняється у разі, коли уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї при зверненні до відповідного державного органу із заявою про надання державної соціальної допомоги навмисно подав недостовірні відомості або приховав відомості при призначенні зазначеної допомоги та визначенні її розміру.

З пояснень ОСОБА_1 слідує, що будинок за адресою: АДРЕСА_1 придбано позивачем у 2006 році та у 2007 році демонтовано.

Про вказані обставини свідчать також акт обстеження житлового будинку від 12.02.2019 р., рішення Червонської сільської ради Генічеського району Херсонської області від 21.02.2019 р. № 11 "Про списання житлового будинку та господарських будівель в селі Семихатка гр. ОСОБА_1 ", довідка КП "Генічеське бюро технічної інвентаризації" Херсонської обласної ради від 26.02.2019 р. № 186 про списання з реєстрових книг БТІ нерухомого майна.

Порядок оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги в управліннях праці та соціального захисту населення районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації, структурних підрозділах з питань праці та соціального захисту населення виконавчого органу міської, районної у місті ради (далі - Управління), які працюють в умовах як централізованої, так і децентралізованої виплати коштів призначеної соціальної допомоги, пільг та компенсацій (далі - допомога), зокрема допомога малозабезпеченим сім`ям, визначено Інструкцією щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги, затвердженою наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 19.09.2006 р. № 345 (далі - Інструкція № 345 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно з п.п.3.10-3.13 Інструкції № 345 при необхідності проведення обстеження матеріального стану заявника чи перевірці достовірності наданих відомостей комплект документів заявника (особова справа) передається головним спеціалістом з прийому разом з відповідним Реєстром до підрозділу державних соціальних інспекторів.

Державний соціальний інспектор робить відмітку про отримання особової справи в Реєстрі (графи 6, 7) та у визначені терміни проводить із заявником співбесіду, обстежує умови проживання та матеріального стану заявників, направляє запити до відповідних установ і організацій стосовно перевірки достовірності наданих відомостей.

Результати перевірки відображаються у відповідному акті, який підшивається до особової справи.

Суд зауважує, що відповідачем не вчинено жодних дій для об`єктивного з`ясування всіх обставин.

Зважаючи на те, що будинок, який придбала ОСОБА_1 у 2006 році, знищено та демонтовано у 2007 році, тобто до прийняття відповідачем рішень про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, суд приходить до висновку про те, що не зазначення відомостей про дане нерухоме майно не вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру.

Положеннями п.28 Порядку № 250 передбачено, що якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.

Відповідно до п.5.4 Інструкції № 345 якщо рішення про припинення надання допомоги приймається у зв`язку з поданням отримувачем документів з явно недостовірними відомостями або виявленням помилок під час розрахунку розміру допомоги тощо, до особової справи отримувача соціальної допомоги підшиваються (укладаються у швидкозшивач):

- акт про виявлення факту подання отримувачами документів з явно недостовірними відомостями чи здійсненням помилки під час розрахунку розміру допомоги тощо;

- перерахунок нового розміру допомоги на підставі отриманих нових чи додаткових даних (у разі збереження отримувачем права на соціальну допомогу) та розрахунок загальної суми переплати (недоплати) за призначеною соціальною допомогою;

- розрахунок надмірно виплачених коштів, які підлягають відшкодуванню;

- протокол про припинення виплати допомоги та визначення осіб, які повинні відшкодувати надмірно виплачені кошти;

- відомості про внесені корективи до виплатних відомостей (переліків уповноважених власників/наймачів житла, яким призначено субсидію).

Повідомлення про припинення (або поновлення) надання соціальної допомоги надсилається отримувачу не пізніше 5 днів після прийняття такого рішення. У разі виявлення факту подання отримувачами документів з явно неправильними відомостями в повідомленні одночасно зазначаються термін, до якого мають бути відшкодовані надміру перераховані кошти, їх сума та реквізити рахунку, на який вони повинні бути перераховані.

З аналізу наведених норм законодавства вбачається наступна послідовність дій відповідача:

- обстеження матеріального стану заявника;

- проведення перевірки достовірності відомостей, наданих заявником (направлення запитів), та складення акту;

- проведення розрахунку загальної суми переплати (недоплати) за призначеною соціальною допомогою;

- прийняття рішення про припинення виплати соціальної допомоги з першого числа місяця, в якому виявлено порушення;

- надіслання повідомлення про припинення виплати соціальної допомоги із зазначенням відомостей щодо терміну, до якого мають бути відшкодовані надміру перераховані кошти, їх сума та реквізити рахунку, на який вони повинні бути перераховані.

Проте, з матеріалів справи слідує, що відповідачем не дотримано вказаної послідовності.

Так, витяги з Реєстру прав власності на нерухоме майно сформовано 18.01.2019 р., а обстеження матеріально-побутових умов сім`ї проведено лише 25.01.2019 р.

Суд зауважує, що жодним нормативно-правовим актом не передбачено прийняття органом соціального захисту населення рішень щодо відмови в надання державної соціальної допомоги за минулі періоди, в яких прийнято позитивне рішення та його реалізовано в повному обсязі.

Крім того, відповідно до актів про проведення перевірки, остання проведена 05.03.2019 р. та за її результатами вирішено припинити виплату допомоги з 01.01.2019 р., що суперечить вимогам ч.4 ст.7 Закону № 1768.

Положеннями ч.2 ст.2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Зважаючи на викладене, суд приходить до висновку, що не зазначення позивачкою відомостей про житло (будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 ), не є навмисним поданням недостовірних відомостей чи прихованням відомостей, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям та на визначення її розміру, оскільки вказане нерухоме майно знищено у 2007 році та сім`єю позивачки не використовувалося.

Докази того, що ОСОБА_1 при поданні заяви про призначення допомоги та інформації про майновий стан, діяла із умислом подання недостовірних відомостей, з метою незаконного отримання державної соціальної допомоги відсутні, а також не встановлено доказів, що сім`я позивачки отримувала дохід від користування нерухомим майном.

Таким чином, відповідачем безпідставно та необґрунтовано прийнято рішення від 31.01.2019 р. № 337/1 - № 337/6 про відмову в наданні державної соціальної допомоги за попередні періоди; рішення оформлене у вигляді повідомлення про відшкодування ОСОБА_1 коштів по переплаченій державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям від 05.03.2019 р. № 42 за період з 01.01.2013 р. - по 31.10.2016 р. та березень 2019 р. в сумі 18486,96 грн.; від 28.05.2019 р. № 1043 про утримання переплати у розмірі 18486,96 грн.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Управління праці та соціального захисту населення Генічеської РДА від 17.12.2018 р. про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї ОСОБА_1 за результатом повторного звернення соціальну допомогу призначено з 01.11.2018 р. по 30.04.2019 р. включно. Оскільки за результатами розгляду даної адміністративної справи суд прийшов до висновку про протиправність рішення органу соціального захисту населення щодо припинення виплати соціальної допомоги з 01.01.2019 р., то належним засобом захисту порушених прав позивача є поновлення виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та зобов`язання відповідача повернути стягнені кошти за період з травня 2019 року по квітень 2020 року.

З огляду на викладене позовна заява ОСОБА_1 підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 263 КАС України, суд -

вирішив:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації (75500, Херсонська область, м.Генічеськ, пр.Миру, 43, код ЄДРПОУ 03198184) про визнання протиправними та скасування рішень про відмову у наданні державної соціальної допомоги, повідомлення про відшкодування коштів по переплаченій державній соціальній допомозі, рішення про утримання переплати та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації (75500, Херсонська область, м.Генічеськ, пр.Миру, 43, код ЄДРПОУ 03198184) від 31.01.2019 р.: № 337/1 про відмову в наданні державної соціальної допомоги в травні 2013 року; № 337/2 про відмову в наданні державної соціальної допомоги в листопаді 2013 року; № 337/3 про відмову в наданні державної соціальної допомоги в листопаді 2014 року; № 337/4 про відмову в наданні державної соціальної допомоги в листопаді 2015 року; № 337/5 про відмову в наданні державної соціальної допомоги в травні 2016 року; № 337/6 про відмову в наданні державної соціальної допомоги в листопаді 2018 року; рішення оформлене у вигляді повідомлення про відшкодування ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , рнокпп НОМЕР_1 ) коштів по переплаченій державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям від 05.03.2019 р. № 42; від 28.05.2019 р. № 1043 про утримання переплати у розмірі 18486,96 грн.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації (75500, Херсонська область, м.Генічеськ, пр.Миру, 43, код ЄДРПОУ 03198184) поновити та виплатити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , рнокпп НОМЕР_1 ) державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї з урахуванням строків призначення за 2018 рік, за період з 01.11.2018 р. по 30.04.2019 р.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації (75500, Херсонська область, м.Генічеськ, пр.Миру, 43, код ЄДРПОУ 03198184) повернути ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , рнокпп НОМЕР_1 ) стягнені кошти за переплату у розмірі 20 % нарахованої за період 01.01.2013 р. по 31.10.2016 р. та за березень 2019 року відповідно до повідомлення від 05.03.2019 р. № 42.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Відповідно до внесених Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням короновірусної хвороби (COVID-19)" від 30.03.2020 р. № 540-ІХ змін у розділ VI "Прикінцеві положення" КАС України, строк на апеляційне оскарження продовжується на строк дії карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню короновірусної хвороби (COVID-19).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя О.І. Бездрабко

кат. 112020000

Дата ухвалення рішення14.05.2020
Оприлюднено14.05.2020
Номер документу89214974
СудочинствоАдміністративне
Сутьутримання переплати та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —540/438/20

Ухвала від 24.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 05.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Рішення від 14.05.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 16.03.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 25.02.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні