ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
03 березня 2020 року м. Дніпросправа № 340/223/19
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Сафронової С.В. (доповідач),
суддів: Чепурнова Д.В., Мельника В.В.,
за участю секретаря судового засідання Царьової Н.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.10.2019 року в адміністративній справі №340/223/19 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-
в с т а н о в и л а:
Позивач звернувся до суду з заявою до Управління про визнання протиправною бездіяльності щодо проведення перерахунку пенсії з 01 квітня 2008 року, у тому числі з 01 січня 2016 року з урахуванням структури грошового забезпечення станом на час виникнення права на призначення пенсії.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.10.2019 року в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, апеляційну скаргу подав ОСОБА_1 якій просив скасувати рішення суду та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити у повнову обсязі.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Матеріалами справи встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку Управління з 01 квітня 2008 року.
Згідно грошового атестату, який видано на підставі наказу про звільнення позивача з органів внутрішніх справ у відставку (за віком) від 31 березня 2008 року, грошове забезпечення складалось з: посадового окладу (950 грн.); окладу за спеціальне звання (130 грн.); надбавки за вислугу років (35% (378 грн.)); надбавки за виконання особливо важливих завдань (50% (729 грн.)); премії (80% (1749,60 грн.).
Грошове забезпечення склало 3936,60 грн.
Водночас, Управління 2 надало довідку про додаткові види грошового забезпечення ОСОБА_1 з 01 січня 2008 року.
У ній зазначено, що премія становить 1530,90 грн., а грошове забезпечення в загальному складає 3717,90 грн.
Довідка містить обчислення розміру премії.
Її величина (1530,90 грн.) - середньоарифметичне між преміями за січень-березень 2008 року.
Згідно розрахунку позивач у лютому-березні 2008 року отримав премію у сумі 1749,60 грн., а у січні того ж року - 1093,50 грн.
Управління призначило пенсію у розмірі 55% грошового забезпечення, що становить 2044,85 грн. (3717,90 х 0,55).
У травні 2017 року Управління 2 подало до Управління довідку від 09 травня того ж року про грошове забезпечення для нарахування (перерахунок) пенсії за нормами, які чинні на 01 січня 2016 року.
Грошове забезпечення складається з посадового окладу (2700 грн.), окладу за спеціальне звання (2200 грн.), надбавки за стаж служби (40% (1960 грн.)), премії (2,51% (172,19 грн.).
Розмір грошового забезпечення склав 7032,19 грн.
У березні 2018 року Управління 2 подало до Управління довідку від 20 березня того ж року про грошове забезпечення для нарахування (перерахунок) пенсії за нормами, які чинні на 01 січня 2016 року.
Грошове забезпечення складається з посадового окладу (2700 грн.), окладу за спеціальне звання (2200 грн.), надбавки за стаж служби (40% (1960 грн.)), премії (2,84% (194,82 грн.).
Розмір грошового забезпечення становив 7054,82 грн.
04 червня 2018 року Ленінський районний суд м.Кіровограда прийняв рішення, яким задовільнив позов ОСОБА_1 до Управління.
Суд зобов`язав Управління, на підставі довідки про види грошового забезпечення та надбавок, які були встановлені до виникнення права на перерахунок пенсії, з яких обраховувалася пенсія і які зафіксовані в пенсійній справі, здійснити перерахунок та виплату недоплаченої пенсії ОСОБА_1 з 01 січня 2016 року згідно Закону України Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей №900 від 23 грудня 2015 року, статті 63 Закону України Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей №900-VIII від 23 грудня 2015 року, статті 63 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , постанови Кабінету Міністрів України №988 від 11 листопада 2015 року Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції , №947 від 18 листопада 2015 року Про внесена змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09 березня 2006 року №268 , без обмеження граничного розміру щодо сплати грошової суми між перерахованою і отримуваною сумою.
30 березня 2018 року (до прийняття судового рішення) Управління провело перерахунок пенсії на підставі довідки Управління 2 від 2018 року.
Розмір пенсії склав 3880,15 грн. (7054,82 грн. х 0,55).
06 липня 2018 року Управління провело перерахунок пенсії на виконання рішення суду на підставі довідки Управління 2 від 2017 року, оскільки, звертаючись до суду, ОСОБА_1 подав її.
Розмір пенсії склав 3867,70 грн. (7032,19 х 0,55).
Оскільки розмір пенсії зменшився у порівнянні з попереднім перерахунком, то Управління призначило доплату у сумі 12,45 грн., щоб фактичний розмір виплати не зменшився.
ОСОБА_1 не погодився, що Управління виконало рішення суду у повному обсязі, так як вважав, що до розміру грошового забезпечення мають входити надбавка за виконання особливо важливих завдань (50%) та премія (80%).
ОСОБА_1 оскаржив бездіяльність Управління (боржника) під час виконання рішення суду до суду.
Ухвалою суду від 11 січня 2019 року відмовлено у задоволенні заяви.
Суд зазначив, що позовна заява не містила вимог про застосування надбавок за виконання особливо важливих завдань і премії у згаданому відсотковому відношенні при обчисленні пенсії у зв`язку із підвищенням його складових.
Таким чином, суд не досліджував таке питання.
ОСОБА_1 повторно звернувся до суду 28 січня 2019 року.
Згідно частин 3, 4 ст. 63 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Згідно пунктів 1, 7 постанови Кабінету Міністрів України Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб від 21.02.2018 року № 103 (у редакцій чинній на час перерахунку пенсії), перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб до 1 березня 2018 р. (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб . Зокрема, Міністерству внутрішніх справ, рекомендовано забезпечити оформлення та подання до органів Пенсійного фонду України довідок про розміри грошового забезпечення, визначених в пункті 1 цієї постанови, відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 р. № 45.
Передбачено, що перерахунок пенсії особам, яким пенсія призначена згідно Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб проводиться з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби, що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб .
Згідно п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Ліквідаційної комісією Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Кіровоградській області сформовано та направлено до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області довідку від 09.05.2017 року про грошове забезпечення для нарахування (перерахунок) пенсії, в якій розмір та складові грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 визначено, виходячи з приписів постанови Кабінету Міністрів України Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб від 21.02.2018 року № 103, як посадовий оклад за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткова надбавка за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою.
Варто вказати, що Ліквідаційна комісія Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Кіровоградській області виконала приписи постанови Кабінету Міністрів України.
Пунктами 1, 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45 (у редакції на час проведення перерахунку пенсії) перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством. Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.
Відповідно до п. 4 вищевказаного Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону №2262-ХІІ. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.
Пенсійний орган згідно законодавства не має права самостійно визначати складові грошового забезпечення для перерахунку пенсії, лише має право здійснювати контроль за правильністю формування довідки для перерахунку пенсії, та здійснювати перерахунок пенсії згідно наданих у встановленому Порядку довідок.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до вищеприведеного законодавства, у довідках про перерахунок пенсії та органами пенсійного фонду при проведенні перерахунку пенсій виходячи з розміру грошового забезпечення не береться як складові грошового забезпечення надбавка за виконання особливо важливих завдань, та премія. Така особливість перерахунку пенсії була передбачена діючою на час перерахунку нормою п. 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45.
Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , затвердженим постановою Пенсійного фонду України від 30.01.2007 року № 3-1 передбачено, що заяви про призначення пенсії за вислугу років подаються цими особами до головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі через уповноважені структурні підрозділи зокрема, Міністерства внутрішніх справ України, їх територіальні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, визначають уповноважені структурні підрозділи, на які за їх рішенням покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів.(п.1). Перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб . (п.23). Про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії. Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.(п.24)
Суд апеляційної інстанції зазначає, що Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області при проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 на підставі отриманої довідки від 09.05.2017 року з видами грошового забезпечення як посадовий оклад, оклад за спеціальним званням, надбавка за вислугу рокі, - діяло у відповідності до законодавства, чинного на момент виникнення у позивача такого права, у зв`язку з чим суд першої інстанції прийшов до правильного висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог.
Судова колегія вказує, що при вирішенні спору слід керуватись правовою позицією висловленою Верховним Судом у рішенні від 12.03.2018 року у справі № 802/2196/17-а (ПЗ/9901/18), яке постановою Великою палати Верховного Суду від 12.12.2018 року залишене без змін.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.12.2018 (справа №802/2196/17) суд дійшов висновку, що на підставі аналізу норм статті 63 Закону № 2262-XII та інших зазначених вище нормативно-правових актів дійшла наступних висновків: у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії не належить вказувати надбавку за виконання особливо важливих завдань, яку отримував позивач під час проходження служби та яка була включена до грошового забезпечення при обрахунку пенсії, оскільки така надбавка вже не була встановлена законодавством для поліцейських та не виплачувалась.
При прийнятті рішення слід керуватись релевантною практикою Верховного Суду, зокрема, постановою від 25.03.2020 року справа №804/175/1638/18, від 24.10.2019 року справа №529/750/17, від 09.08.2019 року справа №202/7622/17, від 15.08.2019 року справа №821/256/17.
Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Не передбачено повернення судових витрат, здійснених особою у разі відмови в задоволенні позовних вимог та апеляційної скарги.
Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись статтями 314, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.10.2019 року в адміністративній справі №340/223/19 - залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий - суддя С.В. Сафронова
суддя Д.В. Чепурнов
суддя В.В. Мельник
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.03.2020 |
Оприлюднено | 14.05.2020 |
Номер документу | 89215768 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні