КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 травня 2020 року м. Кропивницький Справа №340/887/20
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Момонт Г.М., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) в м. Кропивницькому адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_1
до відповідача-1 : Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області,
відповідача-2 : Комісії з ліквідації відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації,
про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
ОСОБА_1 звернулася з позовом до Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області про:
- визнання протиправною бездіяльності Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області, що полягала у ненаданні ОСОБА_1 пропозиції щодо жодної вакантної посади (посади державної служби) у державному органі;
- визнання протиправним та скасування наказу начальника відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області видано наказ Про звільнення ОСОБА_1 від 17 лютого 2020 року №6-к, яким звільнено ОСОБА_1 - державного реєстратора сектору з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації, із займаної посади 28 лютого 2020 року;
- поновлення ОСОБА_1 на посаді державного реєстратора сектору з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації з 28 лютого 2020 року;
- стягнення з Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу за період з 28 лютого 2020 року по день ухвалення рішення суду.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що на виконання розпорядження голови Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області Про структурні підрозділи районної державної адміністрації від 05.12.2019 р. №278-р начальником відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області видано наказ Про попередження щодо наступного вивільнення працівників відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації від 06.12.2019 р. №24-к за яким позивача повідомлено про наступне вивільнення з 20 лютого 2020 року. У подальшому, 23.12.2019 р. наказом начальника відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області Про внесення змін до наказу начальника відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації від 06.12.2019 р. №24-к за №28-к внесено зміни щодо дати вивільнення, а саме датою вивільнення є 28 лютого 2020 року. Представник позивача вказує, що 11.02.2020 р. ОСОБА_1 подала заяву на ім`я Голови Компаніївської райдержадміністрації, керівника апарату Компаніївської райдержадміністрації та начальника відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області в якій зазначила про переважні обставини щодо залишення її на роботі, а також вказала на відсутність запропонованих їй вакантних посад, однак листом від 21.02.2020 р. №01.1-29/5/1 Компаніївська РДА Кіровоградської області повідомила про відсутність вакантних посад для працевлаштування позивача як спеціаліста з відповідною кваліфікацією. Наказом начальника відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області Про звільнення ОСОБА_1 від 17.02.2020 р. №6-к звільнено ОСОБА_1 - державного реєстратора сектору з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації, із займаної посади 28.02.2020 р. у зв`язку зі скороченням посади відповідно до п.1 ч.1 ст.87 Закону України Про державну службу та п.1 ст.40 КЗпП України. Представник позивача наголошує на тому, що припинення державної служби при скороченні чисельності або штату державних службовців, ліквідації чи реорганізації державного органу може мати місце лише при умові, якщо відсутня можливість пропозиції такому працівникові іншої рівноцінної посади державної служби, а в разі відсутності такої пропозиції - іншої роботи (посади державної служби) у цьому державному органі. Відтак, у разі скорочення чисельності або штату державних службовців, ліквідації чи реорганізації державного органу працівникові має бути запропоновано всі наявні вакантні посади, які він може обіймати відповідно до своєї кваліфікації. На думку представника позивача, зі змісту розпорядження голови Компаніївської районної державної адміністрації слідує, що фактично мала місце зміна внутрішньої (організаційної) структури районної державної адміністрації шляхом ліквідації структурних підрозділів зі статусом юридичної особи публічного права та передачі їх функцій іншим структурним підрозділам без статусу юридичних осіб публічного права. Представник позивача наголошує на тому, що на відміну від повної ліквідації чи реорганізації державного органу, зміна внутрішньої (організаційної) структури може бути підставою для звільнення працівників структурних підрозділів райдержадміністрації на підставі пункту 1 частини 1 статті 40 КЗпП України лише з підстави скорочення чисельності або штату працівників. Разом з тим, відповідно до ч.2 ст.40 КЗпП України звільнення з підстав, зазначених у п.1, 2 і 6 цієї статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу. Однак, як зазначає представник позивача, ОСОБА_1 взагалі не пропонувалися будь-які вакантні посади державної служби, а також не надходили пропозиції щодо її працевлаштування на будь-яку іншу роботу. Представник позивача стверджує, що саме Компаніївська районна державна адміністрація як орган влади, що прийняв розпорядження про зміну своєї внутрішньої (організаційної) структури шляхом ліквідації одного із структурних підрозділів та передачі його функцій іншому, повинен був вчинити дії щодо переведення ОСОБА_1 за її згодою на іншу роботу в державному органі (або запропонувати вакантні посади), що узгоджується із висновками, викладеними у постанові Верховного Суду від 04.04.2019 р. у справі №826/4673/16. Також представник позивача зазначає, що відповідачу були надані документи про те, що позивач не перебуває в шлюбі, має на утриманні дитину ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , взята на облік у зв`язку з вагітністю. На думку сторони позивача, відповідач, звільняючи ОСОБА_1 , діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Законом України Про державну службу , Кодексом законів про працю України, а тому наявні підстави для задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Відповідачем-1 подано відзив на позовну заяву відповідно до якого вважає позовну заяву необґрунтованою та такою, яка подана до неналежного відповідача (а.с.127-130). Відповідач-1 зазначає, що ОСОБА_1 працювала на посаді державного реєстратора сектору з питань надання адміністративних послуг відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації (юридична особа публічного права) та звільнена з цієї ж посади 28 лютого 2020 року. Відповідач-1 наголошує на тому, що повноваження щодо прийняття та звільнення державного службовця з державної служби належить виключно керівнику державної служби.
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 24.03.2020 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням сторін (а.с.40).
13.04.2020 р. до суду надійшла заява Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області про заміну неналежного відповідача Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області на належного відповідача - комісію з ліквідації юридичної особи публічного права відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації (а.с.132-135).
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 13.04.2020 р. запропоновано позивачу надати до суду письмові пояснення щодо заяви Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області про заміну відповідача та витребувано у Компаніївської районної державної адміністрації докази (а.с.149-150).
23.04.2020 р. проведено перше судове засідання та розпочато розгляд справи по суті (а.с.207).
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.04.2020 р. залучено комісію з ліквідації юридичної особи публічного права відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області до участі в справі №340/887/20 як співвідповідача (а.с.218-219). При цьому комісії з ліквідації юридичної особи публічного права відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області встановлено п`ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали на подання до суду відзиву на позовну заяву та усіх наявних доказів. а також доказів надіслання (надання) позивачу відзиву і доданих до нього доказів.
Копія ухвали від 30.04.2020 р. отримана повноважною особою відповідача-2 05.05.2020 р., що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.225). Однак, у встановлений судом строк, тобто до 20.05.2020 р. та станом на час розгляду справи відповідачем-2 відзив на позовну заяву не подано, про надіслання відзиву засобами поштового зв`язку суд не повідомлено.
Зважаючи на зміст наказу начальника відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації Компаніївської районної державної адміністрації від 09.12.2019 р. №15-р Про утворення ліквідаційної комісії та здійснення заходів з ліквідації відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації (а.с.233) судом уточнено найменування відповідача-2 - Комісія з ліквідації відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації.
Дослідивши подані позивачем та відповідачем-1 документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 наказом начальника відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 02.01.2019 р. №3-к призначена на посаду державного реєстратора сектору з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації з 01.01.2019 р. шляхом переведення з районної державної адміністрації (а.с.67, 106, 136, 178).
Підпунктом 2 пункту 2 розпорядженням голови Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 05.12.2019 р. №278-р Про структурні підрозділи районної державної адміністрації припинено з 20 лютого 2020 року шляхом ліквідації діяльність структурних підрозділів Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області зі статусом юридичної особи публічного права, а саме: відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області (а.с.13-15, 95-100). Водночас, підпунктом 2 пункту 3 зазначеного розпорядження утворено структурні підрозділи Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області без статусу юридичних осіб публічного права, а саме: відділ з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області (а.с.13-15, 95-100). Пунктом 4 вказаного розпорядження визначено відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області передати функції сектору з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області без статусу юридичної особи публічного права (а.с.13-15, 95-100, 227-232).
Наказом начальника відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації від 06.12.2020 р. №24-к Про попередження щодо наступного вивільнення працівників відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації на підставі розпоряджень голови Компаніївської районної державної адміністрації від 29.11.2019 р. №269-р Про затвердження структури районної державної адміністрації та установлення граничної чисельності працівників структурних підрозділів районної державної адміністрації , від 05.12.2019 р. №278-р Про структурні підрозділи районної державної адміністрації та у зв`язку з ліквідацією відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації повідомлено про наступне вивільнення з 20 лютого 2020 року, зокрема, ОСОБА_1 - державного реєстратора сектору з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури райдержадміністраці (а.с.16-17, 87-88, 101-102, 198-199).
Із зазначеним наказом ОСОБА_1 ознайомлена 06.12.2019 р. (а.с.18, 103).
06.12.2019 р. державний реєстратор сектору з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації ОСОБА_3 Ірина Юріївна повідомлена начальником відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації про наступне звільнення 20 лютого 2020 року із займаної посади за п.1 ч.1 ст.87 Закону України Про державну службу та п.1 ст.40 Кодексу законів про працю України (а.с.89, 200). У повідомленні зазначено, що можливе звільнення обумовлене припиненням шляхом ліквідації діяльності відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації відповідно до розпорядження голови районної державної адміністрації від 05.12.2019 р. №278-р Про структурні підрозділи районної державної адміністрації .
Наказом начальника відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації від 09.12.2019 р. №15-р Про утворення ліквідаційної комісії та здійснення заходів з ліквідацію економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації на виконання розпорядження голови Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 05.12.2019 р. №278-р Про структурні підрозділи районної державної адміністрації створено комісію з ліквідації відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації та затверджено її склад (а.с.233-234).
Наказом начальника відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації від 23.12.2019 р. №28-к Про внесення змін до наказу начальника відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації від 06 грудня 2019 року №24-к відповідно до розпорядження голови районної державної адміністрації від 18.12.2019 р. №294-р Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 05.12.2019 р. №278-р внесено зміни до наказу начальника відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації від 06.12.2019 р. №24-к Про попередження щодо наступного вивільнення працівників відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації , а саме у абзаці 1 слова повідомити про наступне вивільнення з 20 лютого 2020 року викладено наступного змісту повідомити про наступне вивільнення з 28 лютого 2020 року (а.с.19, 90, 104, 201).
З відповідним наказом ОСОБА_1 ознайомлена 23.12.2019 р. (а.с.20, 105).
23.12.2019 р. державний реєстратор сектору з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації Целіщева Ірина Юріївна повідомлена начальником відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації про наступне звільнення 28 лютого 2020 року із займаної посади за п.1 ч.1 ст.87 Закону України Про державну службу та п.1 ст.40 Кодексу законів про працю України (а.с.89, 202). У повідомленні зазначено, що можливе звільнення обумовлене припиненням шляхом ліквідації діяльності відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації відповідно до розпорядження голови районної державної адміністрації від 05.12.2019 р. №278-р Про структурні підрозділи районної державної адміністрації , від 18.12.2019 р. №294-р Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 05 грудня 2019 року №278-р .
11.02.2020 р. ОСОБА_1 подано заяву на ім`я голови Компаніївської райдержадміністрації, керівника апарату Компаніївської райдержадміністрації та начальника відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської райдержадміністрації щодо врегулювання питання з її подальшим працевлаштуванням, оскільки вона є вагітною жінкою та одинокою матір`ю, що виховує дитину до 14 років, а також надано підтверджуючі докази (а.с.21-22, 31-34)).
Наказом начальника відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації від 17.02.2020 р. №6-к Про звільнення ОСОБА_1 звільнено ОСОБА_1 - державного реєстратора сектору з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації, із займаної посади 28 лютого 2020 року у зв`язку із скороченням посади відповідно до п.1 ч.1 ст.87 Закону України Про державну службу та п.1 ст.40 Кодексу законів про працю України (а.с.24, 93, 108, 138, 204).
Із вказаним наказом ОСОБА_1 ознайомлена 17.02.2020 р. (а.с.25, 109, 139).
Листом від 21.02.2020 р. №01/1-29/5/1 Компаніївською районною державною адміністрацією Кіровоградської області за результатами розгляду заяви від 11.02.2020 р. повідомлено ОСОБА_4 , що розпорядженням голови районної державної адміністрації від 05.12.2019 р. №278-р Про структурні підрозділи районної державної адміністрації (із змінами) припинено діяльність шляхом ліквідації структурного підрозділу відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури з 28 лютого 2020 року, вакантні посади для працевлаштування як спеціаліста з відповідною кваліфікацією відсутні (а.с.23).
Судом встановлено, що ОСОБА_1 01.02.2012 р. прийнято присягу державного службовця (а.с.172). Оскаржуваним наказом ОСОБА_1 звільнена з посади державної служби.
Відповідно до ч.ч.1-3 ст.5 Закону України Про державну службу від 10.12.2015 р. №889-VIII правове регулювання державної служби здійснюється Конституцією України, цим та іншими законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, постановами Верховної Ради України, указами Президента України, актами Кабінету Міністрів України та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби.
Відносини, що виникають у зв`язку із вступом, проходженням та припиненням державної служби, регулюються цим Законом, якщо інше не передбачено законом.
Дія норм законодавства про працю поширюється на державних службовців у частині відносин, не врегульованих цим Законом.
З огляду на п.4 ч.1 ст.83 Закону України Про державну службу державна служба припиняється: за ініціативою суб`єкта призначення (статті 87, 87 1 цього Закону).
Згідно з п.1 ч.1 ст.87 Закону України Про державну службу підставами для припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення є: скорочення чисельності або штату державних службовців, скорочення посади державної служби внаслідок зміни структури або штатного розпису державного органу без скорочення чисельності або штату державних службовців, реорганізація державного органу.
Частиною 3 статті 87 Закону України Про державну службу визначено, що суб`єкт призначення або керівник державної служби попереджає державного службовця про наступне звільнення на підставі пунктів 1 та 1 1 частини першої цієї статті у письмовій формі не пізніше ніж за 30 календарних днів. Суб`єкт призначення або керівник державної служби може пропонувати державному службовцю будь-яку вакантну посаду державної служби у тому самому державному органі (за наявності). При цьому не застосовуються положення законодавства про працю щодо обов`язку суб`єкта призначення отримання згоди виборного органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника) на звільнення.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.40 КЗпП України трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом лише у випадках: змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.
Частиною 2 статті 40 КЗпП України визначено, що звільнення з підстав, зазначених у пунктах 1, 2 і 6 цієї статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.
Частиною 6 статті 49 2 КЗпП України встановлено, що вивільнення працівників, які мають статус державних службовців відповідно до Закону України Про державну службу , здійснюється у порядку, визначеному цією статтею, з урахуванням таких особливостей: про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за 30 календарних днів; у разі вивільнення працівників на підставі пункту 1 частини першої статті 40 цього Кодексу не застосовуються положення частини другої статті 40 цього Кодексу та положення частини другої цієї статті; не пізніше ніж за 30 календарних днів до запланованих звільнень первинним профспілковим організаціям надається інформація щодо цих заходів, включаючи інформацію про причини звільнень, кількість і категорії працівників, яких це може стосуватися, про терміни проведення звільнень, а також проводяться консультації з профспілками про заходи щодо запобігання звільненням чи зведенню їх кількості до мінімуму або пом`якшення несприятливих наслідків будь-яких звільнень.
Отже, на час звільнення позивача з посади державного реєстратора сектору з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації у відповідачів не було законодавчо встановленого обов`язку пропонувати державному службовцю вакантні посади у державному органі. При цьому в силу ч.3 ст.87 Закону України Про державну службу суб`єкт призначення або керівник державної служби може пропонувати державному службовцю будь-яку вакантну посаду державної служби у разі наявності такої вакансії.
Суд зауважує, що правова позиція Верховного Суду, викладена у постанові від 04.04.2019 р. у справі №826/4673/16 не підлягає застосуванню щодо спірних правовідносин, оскільки Верховним Судом аналізувалося законодавство, яке діяло до набрання чинності Законом України Про державну службу та без урахування подальших змін, які були чинними на час звільнення позивача.
Зважаючи на викладене суд дійшов висновку, що позовна вимога про визнання протиправною бездіяльності Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області, що полягала у ненаданні ОСОБА_1 пропозиції щодо жодної вакантної посади (посади державної служби) у державному органі, задоволенню не підлягає.
Судом встановлено, що відповідно до розпоряджень голови Компаніївської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 29.11.2019 р. №269-р Про затвердження структури районної державної адміністрації та установлення граничної чисельності працівників структурних підрозділів районної державної адміністрації , від 05.12.2019 р. №278-р Про структурні підрозділи районної державної адміністрації та у зв`язку з ліквідацією відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури районної державної адміністрації відбулося скороченням посади займаної позивачем, що згідно з п.1 ч.1 ст.87 Закону України Про державну службу є підставою для припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення.
Разом з тим, суд враховує, що з огляду на довідку №38 від 11.02.2020 р. ОСОБА_1 на час звільнення була вагітною (а.с.34).
Окрім того, на утриманні ОСОБА_1 перебуває малолітній син ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с.33). Рішенням Компаніївського районного суду Кіровоградської області від 06.04.2017 р. розірвано шлюб між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , зареєстрований 20.07.2013 р. відділом державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Компаніївського районного управління юстиції у Кіровоградській області, актовий запис №14 (а.с.31-32).
Згідно з ч.3 ст.184 КЗпП України звільнення вагітних жінок і жінок, які мають дітей віком до трьох років (до шести років - частина шоста статті 179), одиноких матерів при наявності дитини віком до чотирнадцяти років або дитини з інвалідністю з ініціативи власника або уповноваженого ним органу не допускається, крім випадків повної ліквідації підприємства, установи, організації, коли допускається звільнення з обов`язковим працевлаштуванням.
Оскільки Закон України Про державну службу не врегульовує питань, пов`язаних з гарантіями для вагітних жінок і жінок, що мають дітей, то в силу приписів ч.3 ст.5 Закону України Про державну службу на державних службовців поширюється дія ч.3 ст.184 КЗпП України.
Суд враховує, що ч.3 ст.184 КЗпП України встановлено обмеження щодо звільнення вагітних жінок і жінок, які мають дітей віком до трьох років, одиноких матерів при наявності дитини віком до чотирнадцяти років або дитини з інвалідністю з ініціативи власника або уповноваженого ним органу. Таке звільнення можливе лише за умови повної ліквідації підприємства, установи, організації та з обов`язковим працевлаштуванням.
Як встановлено судом, ОСОБА_1 відноситься до категорії жінок на яких розповсюджуються гарантії встановлені ч.3 ст.184 КЗпП України, оскільки є вагітною, а також одинокою матір`ю, що виховує дитину до 14 років.
Також судом встановлено, що звільнення позивача зумовлене скороченням посади, а не ліквідацією органу. При цьому суд зауважує, що ліквідація відділу не може прирівнюватися до ліквідації підприємства, установи чи організації в розумінні ч.3 ст.184 КЗпП України.
Зважаючи на викладене суд дійшов висновку, що у відповідача не було правових підстав для звільнення ОСОБА_1 .
Таким чином, наказ начальника відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації від 17.02.2020 р. №6-к Про звільнення ОСОБА_1 винесено без урахування гарантій, встановлених ч.3 ст.184 КЗпП України, тобто необґрунтовано, а тому такий наказ є протиправним та підлягає скасуванню.
Отже, ОСОБА_1 підлягає поновленню на посаді державного реєстратора сектору з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації з 29 лютого 2020 року.
Відповідно до ч.2 ст.235 КЗпП України при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.
Частиною 1 статті 27 Закону України Про оплату праці від 24.03.1995 р. №108/95-ВР визначено, що порядок обчислення середньої заробітної плати працівника у випадках, передбачених законодавством, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно з абз.2-3 п.2 Порядку обчислення середньої заробітної плати , затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 р. №100 (далі за текстом - Порядок №100) працівникові, який пропрацював на підприємстві, в установі, організації менше року, середня заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за фактичний час роботи, тобто з першого числа місяця після оформлення на роботу до першого числа місяця, в якому надається відпустка або виплачується компенсація за невикористану відпустку.
У всіх інших випадках збереження середньої заробітної плати середньомісячна заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов`язана відповідна виплата. Працівникам, які пропрацювали на підприємстві, в установі, організації менше двох календарних місяців, середня заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за фактично відпрацьований час.
Відповідно до п.3 Порядку №100 при обчисленні середньої заробітної плати у всіх випадках її збереження включаються: основна заробітна плата; доплати і надбавки (за надурочну роботу та роботу в нічний час; суміщення професій і посад; розширення зон обслуговування або виконання підвищених обсягів робіт робітниками-почасовиками; високі досягнення в праці (високу професійну майстерність); умови праці; інтенсивність праці; керівництво бригадою, вислугу років та інші); виробничі премії та премії за економію конкретних видів палива, електроенергії і теплової енергії; винагорода за підсумками річної роботи та вислугу років тощо. Премії включаються в заробіток того місяця, на який вони припадають згідно з розрахунковою відомістю на заробітну плату. Премії, які виплачуються за квартал і більш тривалий проміжок часу, при обчисленні середньої заробітної плати за останні два календарні місяці, включаються в заробіток в частині, що відповідає кількості місяців у розрахунковому періоді. У разі коли число робочих днів у розрахунковому періоді відпрацьовано не повністю, премії, винагороди та інші заохочувальні виплати під час обчислення середньої заробітної плати за останні два календарні місяці враховуються пропорційно часу, відпрацьованому в розрахунковому періоді.
З огляду на абз.2 п.4 Порядку №100 при обчисленні середньої заробітної плати за останні два місяці, крім перелічених вище виплат, також не враховуються виплати за час, протягом якого зберігається середній заробіток працівника (за час виконання державних і громадських обов`язків, щорічної і додаткової відпусток, відрядження тощо) та допомога у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю.
Відповідно до п.5 Порядку №100 нарахування виплат у всіх випадках збереження середньої заробітної плати провадиться виходячи з розміру середньоденної (годинної) заробітної плати.
Згідно з п. 8 Порядку №100 нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів/годин, а у випадках, передбачених чинним законодавством, календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком. Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, - на число календарних днів за цей період.
Зі змісту розрахунково-платіжної відомості за грудень 2019 року встановлено, що у грудні 2019 року ОСОБА_1 відпрацьовано 18 днів, при цьому їй нараховано 10 480,42 грн. (без врахування 639,66 грн. за основну (додаткову) відпустку) (а.с.123).
Відповідно до розрахунково-платіжної відомості за січень 2020 року встановлено, що у січні 2020 року ОСОБА_1 відпрацьовано 21 день, при цьому їй нараховано 6 913,00 грн. (а.с.122).
Таким чином, середньоденна заробітна плата ОСОБА_1 за два місяці, що передували звільненню становить 445,99 грн. (17 393,42 грн. (10 480,42 грн. + 6 913,00 грн.) : 39 (18+ 21) ).
Відповідно до листа Міністерства соціальної політики України від 29.07.2019 р. №1133/0/206-19 Про розрахунок норми тривалості робочого часу на 2020 рік кількість робочих днів з 29 лютого по 22 травня 2020 року становить 57 днів, у тому числі за лютий 2020 року - 1 день, за березень 2020 року - 21 день, за квітень 2020 року - 21 день, за травень 2020 року - 14 днів.
Таким чином, кількість робочих днів за період з 29.02.2020 р. по 22.05.2020 р., за який позивачу підлягає нарахуванню середній заробіток за час вимушеного прогулу, становить 57 днів.
Отже, зважаючи на середньоденну заробітну плату, визначену за два місяця до звільнення, в розмірі 445,99 грн. та загальну кількість робочих днів вимушеного прогулу у кількості 57 робочих днів, середній заробіток позивача за час вимушеного прогулу становить 25 421,43 грн. (445,99 грн. х 57), який підлягає стягненню з Відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації в особі Комісії з ліквідації відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 .
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.5 Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 р. №3674-VI позивач звільнений від сплати судового збору.
Водночас, у позовній заяві зазначено, що судові витрати позивача складаються з витрат на правничу допомогу орієнтовно 12 000,00 грн., при цьому докази щодо остаточного розміру витрат, які позивач поніс у зв`язку з розглядом справи будуть надані суду в строк визначений ст.139 КАС України (а.с.7).
Відповідно до п.п.2, 3 ст.371 КАС України негайно виконуються рішення суду про: присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць; поновлення на посаді у відносинах публічної служби.
Отже, рішення суду в частині поновлення позивача на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу у межах суми стягнення за один місяць в розмірі - 8 696,71 грн., підлягає негайному виконанню.
Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297, 371 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати наказ начальника відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації від 17 лютого 2020 року №6-к Про звільнення ОСОБА_1 .
3. Поновити ОСОБА_1 на посаді державного реєстратора сектору з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації з 29 лютого 2020 року.
4. Стягнути з Відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації в особі Комісії з ліквідації відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Компаніївської районної державної адміністрації (смт. Компаніївка, Кіровоградська область, вул. Паркова, 4, код ЄДРПОУ 42703406) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) середній заробіток за час вимушеного прогулу в сумі 25 421,43 грн. (двадцять п`ять тисяч чотириста двадцять одна грн. 43 коп.).
5. У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Рішення в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді, а також в частині стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу у межах суми стягнення за один місяць - в розмірі 8 696,71 грн., підлягає негайному виконанню.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня його проголошення.
Дата складання повного рішення суду - 22 травня 2020 року.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.М. Момонт
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2020 |
Оприлюднено | 24.05.2020 |
Номер документу | 89399545 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні