Справа № 420/1796/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 травня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Марина П.П., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до голови Лиманської районної Державної адміністрації Одеської області Приймака В.М., Лиманської районної Державної адміністрації Одеської області Приймака В.М., треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Лиманська районна рада Одеської області, Трояндівська сільська рада Лиманського району Одеської області, Трояндівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області про зобов`язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до голови Лиманської районної Державної адміністрації Одеської області Приймака В.М., Лиманської районної Державної адміністрації Одеської області Приймака В.М., треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Лиманська районна рада Одеської області, Трояндівська сільська рада Лиманського району Одеської області, Трояндівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області про зобов`язання Лиманську районну державну адміністрацію Одеської області здійснювати контроль за прийняттям рішень господарського відання Трояндівською загальноосвітньою школою І - ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що виходячи з подій та листа від 08.02.2019 р. підписаного шістьома депутатами Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області, голова Лиманської районної державної адміністрації Одеської області - Приймак В.М. надав дозвіл депутатам Трояндівської сільської ради для проведення 13.02.2019 року о 14 годині 00 хвилин, позачергової сесії в приміщенні Трояндівській ЗОШ. Також, виходячи з подій та листа від 08.02.2019 р. підписаного двома депутатами Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області, зареєстрованого 11.02.2019 року, голова Лиманської районної ради Одеської області - Тефтул Г.О. надав дозвіл депутатам Трояндівської сільської ради для оприлюднення інформації на офіційному сайті Лиманської районної ради Одеської області щодо проведення 13.02.2019 року о 14 годині 00 хвилин, позачергової сесії. Голова Лиманської районної Державної адміністрації Одеської області Приймак В.М., здійснюючи контроль за діяльністю загальноосвітнього закладу, разом з головою Лиманської районної ради Одеської області - Тефтулом Г.О., головою органу засновника Трояндівської ЗОШ, приймаючи участь в обговоренні питання про дострокове припинення повноважень сільського голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області - ОСОБА_5, знехтував у здійснені контролю та встановлення законності дій директора Трояндівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області - Латула Віталія Григоровича щодо надання депутатам Трояндівської сільської ради приміщення (спортзалу) Трояндівській ЗОШ для проведення 13.02.2019 року о 14 годині 00 хвилин позачергової двадцять дев`ятої сесії Трояндівської сільської ради VІІ-скликання з приводу вирішення питання щодо дострокового припинення повноважень сільського голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області - ОСОБА_5.
Позивач зазначає, що відповідно до типового Статуту Трояндівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області, засновником є Лиманська районна рада Одеської області. Таким чином, виходячи з аналізу положень типового Статуту, позивач вказує, що контроль за діяльністю загальноосвітнього закладу покладається на Державну районну адміністрацію.
Позивач стверджує, що група депутатів зверталась з проханням надати приміщення Трояндівської Загальноосвітньої школи для проведення позапланової сесії Трояндівської сільської ради 13.02.2019 року саме до голови Лиманської районної державної адміністрації.
Також, посилаючись на рішення районної ради від 28.12.2011. №183-VІ "Про затвердження регуляторного акту "Порядок проведення конкурсу на право оренди майна спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ Комінтернівського району - закладів соціальної сфери, управління яким здійснює Комінтернівська районна рада" ,позивач дійшов висновку, що в даних спірних правовідносинах наявна протиправна бездіяльність голови Лиманської районної державної адміністрації Приймака В.М. щодо відсутності контролю та встановлення законності дій директора Трояндівської загальноосвітньої школи І-ІІ1 ступенів Лиманської районної ради Одеської області - Латула В.Г. в наданні депутатам Трояндівської сільської ради приміщення (спортзалу) Трояндівської ЗОШ для проведення 13.02.2019 року о 14 годині 00 хвилин позачергової двадцять дев`ятої сесії Трояндівської сільської ради, оскільки виконання цих функцій покладено на Лиманську районну Державну адміністрацію.
Представником відповідача - Лиманської районної державної адміністрації, та відповідачем - головою Лиманської районної державної адміністрації - Приймаком В.М. 22.04.2020 року до суду надані відзиви на адміністративний позов аналогічного змісту (а.с. 130 - 136, 155-161), в яких зазначено, що позовні вимоги не визнають у повному обсязі, з огляду на те, що школа є окремою юридичною особою публічного права, наділена цивільною дієздатністю. Органом управління школою є відділ освіти, молоді та спорту райдержадміністрації, проте засновником є Лиманська районна рада, приміщення перебувають у комунальній власності, відтак можуть бути використані на потреби територіальної громади. Голова Лиманської райдержадміністрації не приймав рішення щодо надання дозволу на виділення приміщень Трояндівської ЗОШ І-ІІІ ступенів для проведення сесії, адже райдержадміністрація не здійснює контроль за розпорядженням майна школи, котре знаходиться у комунальній власності, контроль полягає лише у нагляді за забезпеченням якості освіти, що передбачено ст. 57 Закону України Про освіту .
Крім того, у поданих відзивах на адміністративний позов зазначено, що позивачем, а точніше - його представником ОСОБА_2, порушено вимоги п. 11 ч. 5 ст. 160 КАС України, тобто надано власне письмове підтвердження про те, що ним не подано іншого позову (позовів) до цього самого відповідача (відповідачів) з тим самим предметом та з тих самих підстав. Проте звертають увагу на кількість позовів позивача з означених правовідносин (справи №№ 420/4812/19, 420/5324/19, 420/6384/19, 504/2240/19, 504/2498/19, 504/150/20, 504/151/20, 420/1795/20, 420/1796/20, 420/1586/20, 420/1519/20). При цьому жодної судової справи позивачем не було виграно, всі апеляційні скарги були залишені без задоволення. Представник позивача, на думку віддповідачів, свідомо, зловживаючи процесуальними правами, постійно вносить незначні зміни в предмет та підстави позовів, склад учасників, що свідчить про відсутність у нього наміру відновити порушені, на його думку, права, а має ознаки дестабілізації роботи органів державної влади та місцевого самоврядування в рамках намагання представника позивача ОСОБА_3 , котрий є колишнім підлеглим колишнього голови Трояндівської сільської ради ОСОБА_5 , домогтися поновлення останнього на посаді, незважаючи на те, що рішенням суду касаційної інстанції (справа № 420/953/19) було визнано законним звільнення ОСОБА_5 . Отже, своїми діями представник позивача створює штучні позови, через що виникає навантаження на систему судових органів, Лиманської райдержадміністрації, Лиманської районної ради, Трояндівської сільської ради. Це тягне за собою необгрунтовані матеріальні витрати, необхідність постійної участі працівників зазначених органів у судових процесах, часу та ресурсів на підготовку процесуальних документів, що є особливо негативним, враховуючи рівень підвищеної небезпеки в країні, що потребує мобілізації людських та фінансових ресурсів. Таким чином, позов є необгрунтованим, у зв`язку з чим просить відмовити у його задоволенні.
Третьою особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Лиманською районною радою, 14.04.2020 року надані пояснення на адміністративний позов (а.с. 114-121), в яких зазначено, що Лиманська районна рада Одеської області повністю не погоджується з викладеними позовними вимогами, повідомляє про не визнання даних адміністративних позовів в повному обсязі (первинного та уточненого), та наголошує увагу на тому, що позивачем, у їх текстових частинах, не наведено жодного суттєвого аргументу та доказу щодо дій голови Лиманської районної державної адміністрації Одеської області Приймака В.М., Лиманської районної державної адміністрації Одеської області, третіх осіб без самостійних вимог щодо предмету спору на боці відповідачів: Лиманська районна рада Одеської області, Трояндівська сільська рада Лиманського району Одеської області, Трояндівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області, які можна кваліфікувати як протиправна бездіяльність .
Також в поясненнях зазначено, що аналогічна справа (адміністративна справа № 420/6384/19) за участі всіх сторін та позовних вимог перебувала в провадженні Одеського окружного адміністративного суду, головуючий суддя Юхтенко Л.Р., розгляд справи тривав в період з листопада 2019 року по лютий 2020 року, рішення Одеського окружного адміністративного суду по справі № 420/6384/19 від 24.02.2020 року. Справа 420/1796/20 є повним аналогом справи № 420/6384/19, текстова частина адміністративного позову справи № 420/6384/19 повністю співпадають з адміністративною справою № 420/1796/20. На сьогоднішній день по справі № 420/6384/19 позивачем здійснюється апеляційне оскарження в П`ятому апеляційному адміністративному суді, головуючий суддя Градовський Ю.М., справа № 420/6384/19, ухвала про відкриття апеляційного провадження від 11.03.2020 року. Основним поясненням подання зі сторони позивача ОСОБА_1 та його представника однакових, необгрунтованих, безпідставних, до думку третьої особи, та в необмеженій кількості позовів є чинне рішення Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області від 13.02.2019 року № 337-УІІ Про дострокове припинення повноважень голови Трояндівської сільської ради Лиманського району, Одеської області ОСОБА_5 . І даний, черговий, адміністративний позов ОСОБА_1 від 02.03.2020 року та на адміністративний позов (уточнений) ОСОБА_1 від 12.03.2020 року до голови Лиманської районної державної адміністрації Одеської області Приймака В.М., Лиманської районної державної адміністрації Одеської області, третіх осіб без самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Лиманська районна рада Одеської області, Трояндівська сільська рада Лиманського району Одеської області, Трояндівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області про визнання протиправною бездіяльності та стягнення моральної шкоди, не є винятком, тільки тут вже фігурантами по справі є голова Лиманської районної державної адміністрації Одеської області Приймак В.М., та Лиманська районна державна адміністрація Одеської.
Представником третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Трояндівської сільської ради Лиманьского району Одеської області 08.04.2020 року надані до суду пояснення до адмінстративного позову, в яких зазначив, що не погоджується з позовною заявою ОСОБА_1 та викладеними у ній обставинами. Представник Трояндівської сільської ради вказує, що позивач посилається в позові в якості обгрунтування своїх позовних вимог на рішення Трояндіської сільської ради Лиманського району Одеської області від 13.02.2019 року, якими з посади голови сільської ради було усунуто ОСОБА_5 . Також представник третьої особи вказує на те, що позивач зазначає нелогічні речі, які не співвідносяться з чинним законодавством, зокрема те, що голова Лиманської районної державної адміністрації Одеської області - Приймак В.М. та директор Трояндівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області - Латул В.Г. діючи поза межами своїх владних повноважень, тобто у протиправний спосіб, вплинули та змінили волевиявлення осіб громади, які віддали свої голоси на виборах у відповідності до виборчого законодавства України, а саме за голову Трояндівської сільської ради - ОСОБА_5 . Проте, за твердженням представника Трояндівської сільської ради, не зрозумілим є, яким чином надання приміщення школи для проведення сесії сільської ради могло вплинути та змінити волевиявлення осіб громади.
Таким чином, на думку представника Трояндівської сільської ради, позивач обґрунтовує начебто порушення його прав, зазначаючи, що він не згоден з рішенням депутатів Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області, яка діяла в межах своїх дискреційних повноважень, визначених законом України Про місцеве самоврядування в Україні . Представник також зауважує, що із обґрунтування позивача вбачається, що ОСОБА_1 не згоден саме із припиненням повноважень ОСОБА_5 на посаді сільського голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області. З огляду на зазначене вбачається, що позивач зазначає не про порушення своїх прав, а про порушення прав ОСОБА_5, що є недопустимим з огляду на положення ч.1 ст.5 КАС України, відповідно до якої особа має право звернутися до суду за захистом саме своїх прав, а не прав інших осіб. Але, навіть, не беручи це до уваги, законність рішення про припинення повноважень ОСОБА_5 на посаді сільського голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області, прийнятого на позачерговій 29-й сесії Трояндівської сільської ради, підтверджено за результатами розгляду судами першої, апеляційної та касаційної інстанцій справи №420/953/19.
Представник третьої особи вказує, що Трояндівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області є юридичною особою публічного права, яка наділена цивільною правоздатністю і може самостійно виступати у взаємовідносинах з іншими особами. Приміщення Трояндівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області перебувають у комунальній власності, тому для забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування та для забезпечення інтересів територіальної громади можуть надаватися органам місцевого самоврядування на безоплатній основі. Тому надання приміщення Трояндівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області для проведення сесії органу місцевого самоврядування не протирічить чинному законодавству, а відповідно не може порушувати прав будь-кого з жителів територіальної громади.
Третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Трояндівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Лиманської районної державної ради Одеської області не скористалась своїм правом подання пояснень на адміністративний позов.
Позивачем 22.05.2020 року до суду надана заява про те, що правом подання відповіді на відзив сторона позивача користуватись не бажає. Позовні вимоги підтримує в повному обсязі.
Ухвалою суду від 17.03.2020 року відкрито провадження у справі та визначено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.
Судом встановлено, що на ім`я голови Лиманської районної ради - Тефтула Г.О. надійшло запрошення групи депутатів Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області від 08.02.2019 року, яким голову Лиманської районної ради - Тефтула Г.О. запрошено на позачергову сесію Трояндівської сільської ради, яка відбудеться 13 лютого 2019 року о 14.00 годині в приміщенні Трояндівського будинку культури. (а.с. 15).
Також, 08.02.2019 року депутати Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області звернулись з листом до голови Лиманської районної державної адміністрації, в якому зазначили, що з метою недопущення зриву позачергової сесії Трояндівської сільської ради, яка відбудеться 13 лютого 2019 року о 14.00 годині в приміщенні Трояндівського будинку культури, через можливість ненадання даного приміщення депутатами сільської ради для проведення сесії, просять надати приміщення в Трояндівській ЗОШ для проведення позачергової сесії. (а.с. 14).
Як вбачається з протоколу пленарного засідання позачергової двадцять дев`ятої сесії Трояндівської сільської ради VII скликання №29 від 13.02.2019 року, позачергову сесію відкрила ОСОБА_7 , яка зауважила, що сесія проводиться в приміщенні Трояндівської школи, оскільки на звернення депутатів щодо забезпечення приміщення Трояндівського будинку культури для проведення позачергової сесії , керівництво Трояндівської сільської ради не відреагувало. Трояндівський будинок культури зачинений, депутатам двері не відкрили. Також відмітила, що сесія проводиться на території Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області. (а.с. 17-31)
Позивач вважає протиправною бездіяльність Лиманської районної державної адміністрації щодо відсутності контролю та встановлення законності дій директора Трояндівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Лиманського району Одеської області - Латула В.Г. в наданні депутатам Трояндівської сільської ради приміщення (спортзалу) Трояндівської ЗОШ для проведення 13.02.2019 року позачергової сесії, а тому звернувся до суду з даним позовом.
Враховуючи встановлені судом обставини та дослідженні докази, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби.
Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку. Матеріали справи свідчать, що відповідні положення податкового законодавства відповідачем при прийнятті оскаржуваних рішень дотримані не були, оскільки рішення відповідачем прийнято передчасно, що в свою чергу зумовило необхідність звернення позивача за захистом свого порушеного права до суду.
Організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій визначає Закон України Про місцеві державні адміністрації № 586 - XIV від 09 квітня 1999 року.
Відповідно до ст. 13 ЗУ Про місцеві державні адміністрації до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань: 1) забезпечення законності, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян; 2) соціально-економічного розвитку відповідних територій; 3) бюджету, фінансів та обліку; 4) управління майном, приватизації, сприяння розвитку підприємництва та здійснення державної регуляторної політики; 5) промисловості, сільського господарства, будівництва, транспорту і зв`язку; 6) науки, освіти, культури, охорони здоров`я, фізкультури і спорту, сім`ї, жінок, молоді та дітей; 7) використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля; 8) зовнішньоекономічної діяльності; 9) оборонної роботи та мобілізаційної підготовки; 10) соціального захисту, зайнятості населення, праці та заробітної плати. Місцеві державні адміністрації вирішують й інші питання, віднесені законами до їх повноважень.
Згідно з ст. 14 цього Закону Місцеві державні адміністрації здійснюють повноваження місцевого самоврядування, делеговані їм відповідними радами. Кабінет Міністрів України в межах, визначених законами України, може передавати місцевим державним адміністраціям окремі повноваження органів виконавчої влади вищого рівня. Передача місцевим державним адміністраціям повноважень інших органів супроводжується передачею їм відповідних фінансових, матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для здійснення цих повноважень.
У разі делегування місцевим державним адміністраціям районними чи обласними радами відповідних повноважень в їх управлінні перебувають також об`єкти спільної власності територіальних громад. (ч.2 ст.15 закону України Про місцеві державні адміністрації ).
Відповідно до п. 9 ст. 16 Закону України Про місцеві державні адміністрації місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль, зокрема, за додержанням законодавства з питань науки, мови, реклами, освіти, культури, охорони здоров`я, материнства та дитинства, сім`ї, молоді та дітей, соціального захисту населення, фізичної культури і спорту.
Згідно з ст. 22 цього Закону місцева державна адміністрація, в межах наданих їй повневажень в галузі науки, освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, материнства і дитинства, сім`ї та молоді:
1) реалізовує державну політику в галузі науки, освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, материнства і дитинства, сім`ї та молоді;
2) сприяє розвитку науки і техніки, реалізації регіональних науково-технічних програм, впровадженню нових екологічно безпечних технологій, підвищенню технічного рівня виробництва та якості продукції, вирішенню науково-технічних проблем, що мають першочергове значення для підвищення її ефективності та конкурентоспроможності; забезпечує охорону прав винахідників і раціоналізаторів, створення територіальних інноваційних центрів і технопарків;
3) може здійснювати функції засновника щодо наукових установ, закладів освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, що належать до сфери її управління, їх матеріально-фінансове забезпечення;
4) вживає заходів до збереження мережі закладів освіти, культури, охорони здоров`я, фізкультури і спорту та розробляє прогнози її розвитку, враховує їх при розробці проектів програм соціально-економічного розвитку;
5) вживає заходів щодо запобігання інфекційним захворюванням, епідеміям, епізоотіям та їх ліквідації;
5-1) приймає рішення щодо необхідності вжиття роботодавцями заходів щодо профілактики та запобігання поширенню епідемій, пандемій;
6) організовує роботу медичних закладів по поданню допомоги населенню, надає у межах повноважень встановлені пільги і допомогу, пов`язані з охороною материнства і дитинства, поліпшенням умов життя багатодітних сімей;
7) забезпечує виконання законодавства щодо всебічного розвитку та функціонування української мови як державної в усіх сферах суспільного життя, створення умов для розвитку та використання мов інших національностей;
8) бере участь у вирішенні питань про визнання місцевості як курорту, встановлення зон санітарної охорони курортів і визначення їх режиму;
9) сприяє роботі творчих спілок, національно-культурних товариств, фондів, асоціацій, жіночих, молодіжних, дитячих та інших громадських організацій.
Місцеві державні адміністрації здійснюють повноваження, делеговані їм обласними і районними радами відповідно до Конституції України в обсягах і межах, передбачених статтею 44 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". (ст. 29 ЗУ Про місцеві державні адміністрації .
Відповідно до п.13 ч.1 ст.44 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" районні, обласні ради делегують відповідним місцевим державним адміністраціям, зокрема, такі повноваження як забезпечення відповідно до законодавства розвитку науки, усіх видів освіти, охорони здоров`я, культури, фізичної культури і спорту, туризму; сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно-культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел, роботі творчих спілок, національно-культурних товариств, асоціацій, інших громадських та неприбуткових організацій, які діють у сфері освіти, охорони здоров`я, культури, фізичної культури і спорту, сім`ї та молоді;
Разом з тим, рішенням Комінтернівської районної ради від 12.08.2016 року №11-УІІ Про внесення змін та доповнень до типового Статуту загальноосвітнього навчального закладу Комінтернівської районної ради Одеської області, затвердженого рішенням районної ради від 19.07.2013 року №460-УІ, внесені зміни та доповнення до типового Статуту загальноосвітнього навчального закладу Комінтернівської районної ради Одеської області, затвердженого рішенням районної ради 19.07.2013 року №460-УІ.
Так, відповідно до типового Статуту Трояндівської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області, засновником є Лиманська районна рада Одеської області.
Відповідно до п.10.1 Статуту управління навчальним закладом здійснює начальник відділу освіти Лиманської районної державної адміністрації на праві господарського відання та оперативного управління згідно рішення районної ради від 28.12.2011. №183-VI "Про затвердження регуляторного акту "Порядок проведення конкурсу на право оренди майна спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ Комінтернівського району - закладів соціальної сфери, управління яким здійснює Комінтернівська районна рада".
Керівництво закладом здійснює його директор. Директор призначається і звільняється начальником відділу освіти за погодженням з головою Лиманської районної державної адміністрації та головою Лиманської районної ради відповідно до вимог чинного законодавства. (п. 10.2 Статуту).
Згідно з п.10.3 Статуту керівник закладу, зокрема, розпоряджається в установленому порядку майном закладу та його коштами.
Відповідно до п.14.1, 14.2, 14.3, 14.4 державний контроль за діяльністю закладу незалежно від підпорядкування, типу і форми власності здійснюється з метою забезпечення реалізації єдиної державної політики у сфері загальної середньої освіти. Державний контроль за діяльністю закладу здійснюється відповідно до чинного законодавства. Основною формою державного контролю за діяльністю закладу будь-якого типу і форми власності є державна атестація закладу, яка проводиться не рідше ніж один раз на десять років у порядку, встановленому МОН. Позачергова атестація проводиться, як виняток, лише за рішенням МОН за поданням органу громадського самоврядування закладу або відділу освіти.
Таким чином, контроль за діяльністю загальноосвітнього закладу покладається на державну районну адміністрацію.
В свою чергу, група депутатів зверталась з проханням надати приміщення Трояндівської загальноосвітньої школи для проведення позапланової сесії Трояндівської сільської ради 13.02.2019 року саме до Лиманської районної державної адміністрації.
Так, відповідно до рішення районної ради від 28.12.2011. №183-VI "Про затвердження регуляторного акту "Порядок проведення конкурсу на право оренди майна спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ Комінтернівського району - закладів соціальної сфери, управління яким здійснює Комінтернівська районна рада" - Лиманська районна державна адміністрація здійснює управління навчальним закладом на праві господарського відання та оперативного управління.
Разом з тим, регулює суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти Закон України Про освіту № 2145-VIII від 5 вересня 2017 року.
Заклад освіти - юридична особа публічного чи приватного права, основним видом діяльності якої є освітня діяльність (п.6 ч.1 ст.1 Закону України №2145- VIII).
Відповідно до ч. 1, 3, 6, 8 ст 22 ЗУ Про освіту юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність. Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний. Статус, організаційно-правова форма, тип закладу освіти визначаються засновником і зазначаються в установчих документах закладу освіти. Заклади освіти діють на підставі власних установчих документів, що затверджуються їх засновниками відповідно до законодавства.
Згідно з ст. 23 Закону України Про освіту держава гарантує академічну, організаційну, фінансову і кадрову автономію закладів освіти. Обсяг автономії закладів освіти визначається цим Законом, спеціальними законами та установчими документами закладу освіти.
Відповідно до статті 24 цього Закону система управління закладами освіти визначається законом та установчими документами. Установчі документи закладу освіти повинні передбачати розмежування компетенції засновника (засновників), інших органів управління закладу освіти та його структурних підрозділів відповідно до законодавства. Управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.
Права і обов`язки засновника закладу освіти закріплені у ст. 25 Закону Украхни Про освіту , відповідно до якої права і обов`язки засновника щодо управління закладом освіти визначаються цим Законом та іншими законами України, установчими документами закладу освіти.
Частина 2 ст. 25 цього Закону визначає, що засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа):
приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом;
укладає строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти, обраним (призначеним) у порядку, встановленому законодавством та установчими документами закладу освіти;
розриває строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти з підстав та у порядку, визначених законодавством та установчими документами закладу освіти;
затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт закладу освіти у випадках та порядку, визначених законодавством;
здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти;
здійснює контроль за дотриманням установчих документів закладу освіти;
забезпечує створення у закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування;
здійснює контроль за недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації) за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, сімейного та майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;
здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти; розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг; сприяє створенню безпечного освітнього середовища в закладі освіти та вживає заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу;
реалізує інші права, передбачені законодавством та установчими документами закладу освіти.
Відповідно до ч.3 ст.25 Закону України Про освіту засновник або уповноважений ним орган (особа) не має права втручатися в діяльність закладу освіти, що здійснюється ним у межах його автономних прав, визначених законом та установчими документами.
Згідно з положеннями ст. 26 Закону України Про освіту керівник закладу освіти здійснює безпосереднє управління закладом і несе відповідальність за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність закладу освіти. Повноваження (права і обов`язки) та відповідальність керівника закладу освіти визначаються законом та установчими документами закладу освіти. Керівник є представником закладу освіти у відносинах з державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами і діє без довіреності в межах повноважень, передбачених законом та установчими документами закладу освіти.
Керівник закладу освіти призначається засновником у порядку, визначеному законами та установчими документами, з числа претендентів, які вільно володіють державною мовою і мають вищу освіту.
Додаткові кваліфікаційні вимоги до керівника та порядок його обрання (призначення) визначаються спеціальними законами та установчими документами закладу освіти.
Керівник закладу освіти в межах наданих йому повноважень:
організовує діяльність закладу освіти;
вирішує питання фінансово-господарської діяльності закладу освіти;
призначає на посаду та звільняє з посади працівників, визначає їх функціональні обов`язки;
забезпечує організацію освітнього процесу та здійснення контролю за виконанням освітніх програм;
забезпечує функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
забезпечує умови для здійснення дієвого та відкритого громадського контролю за діяльністю закладу освіти;
сприяє та створює умови для діяльності органів самоврядування закладу освіти;
сприяє здоровому способу життя здобувачів освіти та працівників закладу освіти;
забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), у тому числі:
з урахуванням пропозицій територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування; скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних заходів реагування;
забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);
повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;
здійснює інші повноваження, передбачені законом та установчими документами закладу освіти.
Відповіднод до ст. 69 Закону України Про освіту державний нагляд (контроль) у сфері освіти здійснюється з метою реалізації єдиної державної політики в цій сфері та спрямований на забезпечення інтересів суспільства щодо належної якості освіти та освітньої діяльності. Державний нагляд (контроль) у сфері освіти здійснюється центральним органом виконавчої влади із забезпечення якості освіти та його територіальними органами. Центральний орган виконавчої влади із забезпечення якості освіти та його територіальні органи діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначені цим Законом та іншими законами України. Центральний орган виконавчої влади із забезпечення якості освіти та його територіальні органи проводять інституційний аудит, позапланові перевірки відповідно до цього Закону та згідно з порядками, затвердженими центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки. Підставою для проведення позапланової перевірки закладу освіти є: звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило чи може спричинити шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, до якого додаються документи чи їх копії, що підтверджують такі порушення (за наявності); необхідність перевірки виконання розпорядження про усунення порушень вимог законодавства, виданого за результатами проведення центральним органом виконавчої влади із забезпечення якості освіти або його територіальним органом попереднього заходу державного нагляду (контролю); звернення освітнього омбудсмена.
Отже, з аналізу зазначених норм законодавства слідує висновок, що обов`язком Лиманської державної адміністрації Одеської області та особисто голови адміністрації є здійснення державного нагляду (контролю) в межах освітньої діяльності Трояндівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лиманської райнної ради Одеської області.
Разом з тим, Трояндівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів є самостійною юридичною особою публічного права, наділена цивільною правоздатністю і може самостійно виступати у взаємовідносинах з іншими особами, керівник якої відповідно до Закону та Статуту розпоряджається в установленому порядку майном закладу та його коштами.
В свою чергу розпорядження майном, яке належить школі, як самостійному субєкту публічного права, не належить до освітньої діяльності школи, а тому здійснення контроль за веденням господарської діяльності, зокрема щодо надання приміщень школи в тимчасове користування на платній або безоплатній основі, не належить до повноважень відповідача.
Крім того, приміщення Трояндівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області перебувають у комунальній власності, тому для забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування та для забезпечення інтересів територіальної громади можуть надаватися органам місцевого самоврядування на безоплатній основі.
Окрім вищевикладеного, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2020 року у справі №420/6384/19 відмовлено у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до голови Лиманської районної державної адміністрації Одеської області Приймака Василя Михайловича, Лиманської районної державної адміністрації Одеської області, голови Лиманської районної ради Одеської області Тефтули Геннадія Олександровича, керівника апарату, керуючого справами Лиманської районної ради Одеської області Гапоненка Володимира Володимировича, Лиманської районної ради Одеської області, треті особи: Трояндівська сільська рада Лиманського району Одеської області, Фермерське господарство "Назари", ОСОБА_5 , про визнання протиправними дій та стягнення моральної шкоди.
Так, однією з позовних вимог, яка вирішена під час розгляду справи №420/6384/19 є визнання протиправними дій голови Лиманської РДА Приймака В.М. щодо надання дозволу депутатам Трояндівської сільської ради приміщення Трояндівської ЗОШ для проведення 13.02.2019р. о 14:00год. позачергової двадцять дев`ятої сесії Трояндівської сільської ради VII скликання з приводу вирішення питання щодо дострокового припинення повноважень сільського голови Трояндівської сільської ради ОСОБА_5 , у зв`язку з порушенням Конституції України, законів України, Присяги посадових осіб місцевого самоврядування, прав і свобод громадян та незабезпечення здійснення наданих йому повноважень. При цьому судом зазначено, що предметом спору є саме надання дозволу на проведення сесії в приміщенні Трояндівської ЗОШ, а не порядок скликання сесії.
Приймаючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог від 24 лютого 2020 року у справі №420/6384/19, судом також враховано, що відповідно до даних з Єдиного державного реєстру судових рішень, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 31 травня 2019 року по справі №420/953/19 у задоволенні позовної заяви ОСОБА_2 (адреса проживання: АДРЕСА_3 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ) до Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області (адреса місцезнаходження: вул. Сонячна, 4, с. Трояндове, Лиманський район, Одеська область, 67520, код ЄДРПОУ 04379686) про визнання протиправним та скасування рішення № 336-VІІ від 13.02.2019 року 29-сесії Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області 7-го скликання Про факти порушення сільським головою Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області ОСОБА_5 Конституції України та законів України, Присяги посадових осіб місцевого самоврядування, прав і свобод громадян та незабезпечення здійснення наданих йому повноважень; визнання протиправним та скасування рішення № 337-VІІ від 13.02.2019 року 29-ї сесії Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області 7-го скликання Про дострокове припинення повноважень голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області ОСОБА_2 в зв`язку із порушенням Конституції України та законів України, Присяги посадових осіб місцевого самоврядування, прав і свобод громадян та незабезпечення здійснення наданих йому повноважень та звільнення ОСОБА_2 з займаної посади; поновлення ОСОБА_2 на посаді голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області з 13.02.2019 року, - відмовлено повністю. Рішення набрало законної сили 10 липня 2019 року.
В свою чергу, під час перегляду рішення Одеського окружного адмінітративного суду від 24.02.2020 року у справі №420/6384/19 Пятим апеляційним адміністративним судом зазначено, що з матеріалів справи вбачається, що звернувшись в суд із даним позовом ОСОБА_1 наполягає на тому, що відповідачі допустили протиправні дії щодо зміни волевиявлення осіб громади, які віддали свій голос на виборах у відповідності до виборчого законодавства, підриваючи довіру населення та сприяли формуванню у громадян, у тому числі і у позивача, негативного ставлення до даних структур. Проте, позивач не зазначає, які саме його особисті права, свободи чи інтереси за захистом яких він звернувся в суд порушено відповідачами, і яким чином визнання протиправними дії відповідачів призведуть до відновлення його прав.
Суд апеляційної інстанції також звернув увагу на те, що визнання протиправними акту, дії чи бездіяльності є передумовою для застосування інших способів захисту порушеного права (скасувати або визнати нечинним рішення чи окремі його положення, зобов`язати прийняти рішення, вчинити дії чи утриматися від їх вчинення тощо) як наслідків протиправності акта, дій чи бездіяльності. Водночас, з матеріалів справи вбачається, що правомірність рішень прийнятих за результатом дій відповідачів, що оскаржуються ОСОБА_1 у даній справі були предметом судового розгляду у справі за №420/953/19, та були визнані законними. При цьому, у зазначеній справі судами також досліджувалося питання правомірності скликання та проведенні позачергової двадцять дев`ятої сесії Трояндівської сільської ради VII скликання. Апеляційний суд наголошує, що відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.
З урахуванням наведеного, апеляційний суд вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 не підлягають задоволенню через не доведення позивачем того факту, що оскаржувані рішення призвели до виникнення правових наслідків, які б свідчили про порушення його прав, свобод чи охоронюваних законом інтересів. Зазначене в свою чергу унеможливлює судом відновити порушені права, оскільки встановлення судом протиправності дій/бездіяльності суб`єкта владних повноважень є юридично значущий факт за яким у суду виникає право зобов`язати відповідача вчинити певні дії спрямовані на відновлення порушених прав.
Так, з даного адміністративного позову та матеріалів справи вбачається, що обгрунтування позовних вимог та предмет спору є аналогічним вже розглянутим судами першої та апеляційної інстанції справам, рішення по яким набрали законної сили.
З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку в даних спірних правовідносинах відсутній обов`язок голови Лиманської районної державної адміністрації Одеської області здійснювати контроль та встановлювати законність дій директора Трояндівської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області - Латула Віталія Григоровича в наданні депутатам Трояндівської сільської ради приміщення (спортзалу) Трояндівської ЗОШ для проведення 13.02.2019 року о 14 годині 00 хвилин позачергової двадцять дев`ятої сесії Трояндівської сільської ради немає.
Згідно положень ст.75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст.76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно з ч. 1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.
Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши кожні докази, які є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Згідно зі ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Судові витрати розподілити відповідно до ст.139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 2, 4, 9, 11, 69-72, 86, 158-163, 167, 254 КАС України суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову позовом ОСОБА_1 до голови Лиманської районної Державної адміністрації Одеської області Приймака В.М., Лиманської районної Державної адміністрації Одеської області Приймака В.М., треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Лиманська районна рада Одеської області, Трояндівська сільська рада Лиманського району Одеської області, Трояндівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області про зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи проводився в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Позивач: ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 );
Відповідач: Лиманська районна державна адміністрація Одеської області (код ЄДРПОУ 04057155, 67500, Одеська область, Лиманський район, смт. Доброслав, проспект 40-річчя визволення, буд.1).
Відповідач: Приймак В.М. - голова Лиманської районної державної адміністрації Одеської області (код ЄДРПОУ 04057155, 67500, Одеська область, Лиманський район, смт. Доброслав, проспект 40-річчя визволення, буд.1).
Третя особа: Лиманська районна рада Одеської області (код ЄДРПОУ 24527249, 67500, Одеська область, Лиманський район, смт.Доброслав, проспект 40-річчя визволення, буд.1 );
Третя особа: Трояндівська сільська рада Лиманського району Одеської області (код ЄДРПОУ 04379686, 67520, Одеська область, Лиманський район, с.Трояндове, вул. Сонячна, 4
Третя особа: Трояндівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Лиманської районної ради Одеської області (код ЄДРПОУ 26506197, 67520, Одеська область, Лиманський район, с.Трояндове, вул. Шкільна, 5а)
Суддя П.П. Марин
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.05.2020 |
Оприлюднено | 26.05.2020 |
Номер документу | 89431196 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Марин П.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні