Справа №2-а-5814/2008
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 грудня 2008 року м. Чернігів
Чернігівський окружний ад міністративний суд у складі головуючого-судді Є.О.Сорочк о, розглянувши в порядку пись мового провадження в приміще нні суду справу за адміністр ативним позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Чернігівському ра йоні Чернігівської області п ро зобов'язання нарахування недоплаченої пенсії, як дити ні війни, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до су ду з адміністративним позово м до управління Пенсійного ф онду України в Чернігівськом у районі Чернігівської облас ті (далі - УПФУ в Чернігівськом у районі) про зобов'язання пер ерахування недоплаченої сум и пенсії, як дитині війни за 2006- 2007 роки. Свої вимоги мотивує ти м, що він є дитиною війни та ві дповідно до Закону України « Про соціальний захист дітей війни» пенсія щомісячно пови нна підвищуватися на 30% від мі німальної пенсії за віком. Ал е, всупереч того, що державні с оціальні гарантії дітям війн и, встановлені цим Законом, не можуть бути обмежені чи скас овані іншими нормативно-прав овими актами, розмір пенсії щ омісячно протиправно не підв ищувався на 30 % мінімальної пе нсії за віком.
Позивач в судове засідання не з'явився, про дату, час та мі сце розгляду справи повідомл ений належним чином, надісла в заяву про розгляд справи за його відсутності.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився , про дату, час та місце розгля ду справи повідомлений належ ним чином, надіслав заяву про розгляд справи за його відсу тності та письмові заперечен ня, в яких в задоволенні вимог позивача просять відмовити, оскільки витрати для виплат и надбавки до пенсії дітям ві йни в 2006-2007 роках законодавство м не передбачені, а тому УПФУ в Чернігівському районі не мо же витрачати кошти на цілі, не передбачені законодавством . Вказують, що Законом України «Про державний бюджет Украї ни на 2007 рік» було зупинено дію ст. 6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни», з урахуванням ст. 111 Закону Укра їни «Про державний бюджет Ук раїни на 2007 рік», яка передбача ла, що в 2007 році підвищення пенс ії або щомісячного грошового утримання, яке виплачується замість пенсії, згідно із Зак оном України «Про соціальний захист дітей війни» виплачу ється особам, які є інвалідам и, окрім тих, на яких розповсюд жується дія Закону України "П ро статус ветеранів війни, га рантії їх соціального захист у" в розмірі 50% від розміру надб авки, встановленої для
учасників війни. Після прий няття рішення Конституційни м Судом України від 09.07.2007 року з мін до законодавства внесено не було. Таким чином вважають , що виплати позивачу здійсню вались відповідно до чинного законодавства. Також предст авник відповідача в письмови х запереченнях зазначив, що п озивач пропустив строк зверн ення до адміністративного су ду та просять відмовити в зад оволенні позову також на цих підставах.
Враховуючи, що сторони наді слали заяви про розгляд спра ви без їх участі, суд, відповід но до ч. 3 ст. 122 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни, ухвалив розглянути справ и в порядку письмового прова дження на основі наявних в сп раві матеріалів.
Розглянувши подані сторон ами документи і матеріали, вс ебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґ рунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юр идичне значення для розгляду справи і вирішення спору по с уті, суд вважає, що позовні вим оги підлягають задоволенню ч астково з наступних підстав.
ОСОБА_1 являється дитиною війни, що підтверджується по свідченням НОМЕР_1 від 22.10.199 6 року та не заперечується від повідачем.
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни», редакція якого діяла до 1 січня 2008 року, дітям в ійни пенсії або щомісячне до вічне грошове утримання чи д ержавна соціальна допомога, що виплачуються замість пенс ії підвищуються на 30 відсоткі в мінімальної пенсії за віко м.
Відповідно до статті 46 Конс титуції України громадяни ма ють право на соціальний захи ст, що включає право на забезп ечення їх у разі повної, частк ової або тимчасової втрати п рацездатності, втрати годува льника, безробіття з незалеж них від них обставин, а також у старості та в інших випадках , передбачених законом. Таким чином, щомісячна доплата до п енсії для дітей війни є формо ю соціального забезпечення г ромадян, які відповідно до сп еціального закону, є дітьми в ійни. Тобто, фактично ця щоміс ячна надбавка є формою реалі зації конституційного права громадян, які є дітьми війни, на соціальний захист.
Згідно п. 17 ст. 77 Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2006 рік» дію ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» зупинено на 2006 рі к.
Дію ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» відновлено Законом Украї ни «Про внесення змін до Зако ну України "Про Державний бюд жет України на 2006 рік" від 19 січн я 2006 року, яким пункт 17 статті 77 З акону України «Про Державний бюджет України на 2006 рік» викл ючено та статтю ПО вказаного Закону викладено в такій ред акції: «Установити, що пільги дітям війни, передбачені ста ттею 6, - у 2006 році поетапно, за ре зультатами виконання бюджет у у першому півріччі, в порядк у, визначеному Кабінетом Мін істрів України за погодження м з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету".
Реалізація особою права, що пов'язане з отриманням бюдже тних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на час виникнення спірних правовід носин нормативно-правових ак тів національного законодав ства, не може бути поставлена у залежність від бюджетних а сигнувань, тобто посилання о рганами державної влади на в ідсутність коштів як на прич ину невиконання своїх зобов' язань судом не приймається д о уваги. Так, наприклад,
у справі "Кечко проти Україн и" Європейський Суд з прав люд ини констатував, що не прийма є аргумент Уряду щодо бюджет них асигнувань, оскільки орг ани державної влади не можут ь посилатись на відсутність коштів як на причину невикон ання своїх зобов'язань.
Згідно з частиною 2 статті 95 К онституції України, виключно законом про Державний бюдже т України визначаються будь- які видатки держави на загал ьносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих ви датків.
Відповідно до частини 2 стат ті 4 Бюджетного кодексу Украї ни, при здійсненні бюджетног о процесу в Україні положенн я нормативно-правових актів застосовуються лише в частин і, в якій вони не суперечать по ложенням Конституції Україн и, цього Кодексу та закону про Державний бюджет України.
Згідно п. 12 ст. 71 Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» від 19 грудня 2006 рок у з метою приведення окремих норм законів у відповідніст ь із цим законом, зупинено на 2 007 рік дію ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» з урахуванням ст. 111 цьо го Закону, відповідно якої у 20 07 році підвищення до пенсії аб о щомісячного довічного грош ового утримання чи державної соціальної допомоги, яка вип лачується замість пенсії, ві дповідно до статті 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни" виплачується ос обам, які є інвалідами (крім ти х, на яких поширюється дія Зак ону України "Про статус ветер анів війни, гарантії їх соціа льного захисту"), у розмірі 50 ві дсотків від розміру надбавки , встановленої для учасників війни.
Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2007 року , було визнано такими, що не ві дповідають Конституції Укра їни (є неконституційними), так і положення Закону України « Про Державний бюджет України на 2007 рік», як п. 12 ст. 71, яким зупин ено на 2007 рік дію статті 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни», з урахуван ням статті 111 цього закону.
Згідно частини 2 статті 152 Кон ституції України Закони, інш і правові акти або їх окремі п оложення, що визнані неконст итуційними, втрачають чинніс ть з дня ухвалення Конституц ійним Судом України рішення про їх неконституційність.
Правовідносини, що виникаю ть в процесі реалізації прав а на отримання надбавки до пе нсії основані на принципі юр идичної визначеності. Зазнач ений принцип не дозволяє дер жаві посилатися на відсутніс ть певного нормативного акта , який визначає механізм реал ізації прав та свобод громад ян, закріплених у конституці йних та інших актах. Як свідчи ть позиція Суду ЄС у справі Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office) принцип юри дичної визначеності означає , що зацікавлені особи повинн і мати змогу покладатися на з обов'язання, взяті державою, н авіть якщо такі зобов'язання містяться у законодавчому а кті, який загалом не має автом атичної прямої дії. Така дія з азначеного принципу пов'язан а з іншим принципом - відповід альності держави, який поляг ає у тому, що держава не може п осилатися на власне порушенн я зобов'язань для запобіганн я відповідальності. При цьом у, якщо держава чи орган публі чної влади схвалили певну ко нцепцію, в даному випадку це н адання дітям війни надбавок до пенсії, така держава чи орг ан вважатимуться такими, що д іють протиправно, якщо вони в ідступлять від такої політик и чи поведінки, зокрема, що до фізичних осіб без завч асного
повідомлення про зміни в та кій політиці чи поведінці, ос кільки схвалення такої політ ики чи поведінки дало підста ви для виникнення обґрунтова них сподівань у фізичних осі б стосовно додержання держав ою чи органом публічної влад и такої політики чи поведінк и.
Отже позивач мав право у 2007 р оці на підвищення своєї пенс ії на 30% мінімальної пенсії за віком з 09.07.2007 року.
Відповідно статті 99 Кодексу адміністративного судочинс тва України для звернення до адміністративного суду за з ахистом прав, свобод та інтер есів особи встановлюється рі чний строк, який, якщо не встан овлене інше, обчислюється з д ня, коли особа дізналась або п овинна була дізнатись про по рушення свої прав, свобод чи і нтересів.
Позивач в 2006-2007 роках не отрим ував пенсію з її підвищуванн ям на 30 відсотків відповідно д о Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни», а то му знав про порушення його пр ав з дати фактичного отриман ня щомісячно пенсії без її пі двищення на 30 відсотків, але з вернувся до суду лише 13.11.2008 року .
З урахуванням того, що відпо відач наполягає на відмові в задоволенні позову в зв'язку з пропуском позивачем строк у звернення до суду, а причини пропущення строку звернення до адміністративного суду, в зв'язку з тим, що позивач дізн ався про порушення його прав з Рішення Конституційного С уду України від 09.07.2007 року, суд н е визнає поважними і на підст аві ч. 1 ст. 100 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и вважає за необхідне в часин і вимог позивача за 2006 рік та з 09.07.2007 року по 13.11.2007 року відмовити в зв'язку з пропущенням строк у звернення до суду.
За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ч. 1 ст . 28 Закону України «Про загаль нообов'язкове державне пенсі йне страхування», іншого нор мативно-правового акта, який би визначав цей розмір або вс тановлював інший розмір, нем ає.
Суд не бере до уваги положен ня ч. 3 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державн е пенсійне страхування», з як ої вбачається, що мінімальни й розмір пенсії за віком, вста новлений абзацом 1 ч. 1 цієї ста тті, застосовується виключно для визначення розмірів пен сії, призначених згідно з цим Законом, оскільки наявність такої норми та відсутність і ншого мінімального розміру п енсії за віком не є підставою для відмови в реалізації поз ивачем конституційної гаран тії та права на отримання пен сії і щомісячного підвищення на 30% від мінімальної пенсії з а віком, як це встановлено ст. 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни».
Згідно ст. 94 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни якщо судове рішення ухва лене на користь сторони, яка н е є суб'єктом владних повнова жень, суд присуджує всі здійс нені нею документально підтв ерджені судові витрати з Дер жавного бюджету України (або відповідного місцевого бюдж ету, якщо іншою стороною був о рган місцевого самоврядуван ня, його посадова чи службова особа).
Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Чернігівському ра йоні Чернігівської області н еобхідно задовольнити частк ово, зобов'язати управління П енсійного фонду України в Чернігівському районі Чер нігівської області провес ти
перерахунок пенсії ОСОБА _1 з підвищенням її розміру, я к дитині війни на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, встановленої Законом Україн и «Про соціальний захист діт ей війни» з 13.11.2007 р. по 31.12.2007 р. В задо воленні решти позовних вимог ОСОБА_1 необхідно відмови ти за необґрунтованістю та п ропуском строку звернення до адміністративного суду. Суд ові витрати підлягають стягн енню з Державного бюджету Ук раїни на користь ОСОБА_1 в розмірі 3 грн. 40 коп.
Керуючись ст.ст. 122, 158 - 163, 167, Кодек су адміністративного судочи нства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до управління Пенсійного фо нду України в Чернігівському районі Чернігівської област і, задовольнити частково.
Зобов'язати управління Пен сійного фонду України в Черн ігівському районі Чернігівс ької області провести ОСОБ А_1 перерахунок пенсії з під вищенням її розміру, як дитин і війни на 30 відсотків мінімал ьної пенсії за віком, встанов леної Законом України «Про с оціальний захист дітей війни » з 13.11.2007 року по 31.12.2007 рік.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 судові витрати в розмірі 3 грн. 40 коп.
В задоволенні решти позов них вимог - відмовити.
Постанова відповідно до ч . 1 ст. 254 КАС України набирає зак онної сили після закінчення строку для подання заяви про апеляційне оскарження, вста новленого цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано.
Постанова може бути оскарж ена до Київського апеляційно го адміністративного суду пр отягом десяти днів з дня її ск ладання в повному обсязі, осо бою, яка оскаржує постанову, з а правилами, встановленими с т. ст. 185-187 КАС України, шляхом по дання через суд першої інста нції заяви про апеляційне ос карження. Апеляційна скарга на постанову суду першої інс танції подається протягом дв адцяти днів після подання за яви про апеляційне оскарженн я. Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2008 |
Оприлюднено | 02.11.2010 |
Номер документу | 8945095 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Сорочко Є.О.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Барановський Р.А.
Адміністративне
Білоцерківський міськрайонний суд Київської області
Ярмола О.Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні