Постанова
від 26.05.2020 по справі 484/3745/17
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

26 травня 2020 року

Київ

справа №484/3745/17

адміністративне провадження №К/9901/56301/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Кравчук В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 484/3745/17

за позовом ОСОБА_1 до Тарасівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області, третя особа: ОСОБА_2 , про визнання протиправними та скасування рішень, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Тарасівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого Коваля М.П., суддів - Домусчі С.Д., Кравець О.О.,

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Тарасівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області, третя особа - ОСОБА_2 , в якому позивач, з урахуванням збільшення позовних вимог просив: визнати протиправними та скасувати рішення Тарасівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області: від 14 липня 2017 року по питанню № 7 порядку денного сесії про відмову ОСОБА_1 в наданні земельної ділянки в розмірі 0,25 га для ведення особистого селянського господарства за адресою: АДРЕСА_1 , що в межах Тарасівської сільської ради, та рішення від 14 липня 2017 року № 8 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою для відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах с. Лозоватка громадянину ОСОБА_2 .

Рішенням Первомайського міськрайонного суду Миколаївської області від 17 січня 2018 року в задоволенні вказаного адміністративного позову було відмовлено.

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2018 року вирішено:

Рішення Первомайського міськрайонного суду Миколаївської області від 17 січня 2018 року скасувати та прийняти нове судове рішення, яким адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Тарасівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області від 14 липня 2017 року, яка занесене до протоколу засідання сільської ради Первомайського району Миколаївської області 14 липня 2017 року, про відмову ОСОБА_1 у наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,25 га у власність для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення в межах АДРЕСА_1.

Зобов`язати Тарасівську сільську раду Первомайського району Миколаївської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,25 га у власність для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення в межах АДРЕСА_1.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Як встановлено, ОСОБА_1 14 червня 2017 року звернувся до Тарасівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області із заявою про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,25 га у власність для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення в межах АДРЕСА_1.

12 липня 2017 року ОСОБА_2 звернувся до тієї ж сільської ради із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою для відведення земельної ділянки в розмірі 0,25 га для ведення особистого селянського господарства в межах села Лозоватка Первомайського району Миколаївської області.

Дані питання були винесені на засідання XVII сесії сьомого скликання Тарасівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області, яка 14 липня 2017 року питанням № 7 порядку денного сесії поставила питання за заявою ОСОБА_1 та прийняла рішення про відмову ОСОБА_1 в наданні земельної ділянки в розмірі 0,25 га для ведення особистого селянського господарства за адресою: АДРЕСА_1 , питанням № 8 розглядалася заява ОСОБА_2 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою для відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах села Лозоватка, яка була задоволена.

У касаційній скарзі відповідач заявив вимогу про скасування рішення суду апеляційної інстанцій та залишення в силі рішення суду першої інстанції.

В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та порушення норм процесуального права.

У відзиві на касаційну скаргу позивач не погодився з її доводами, вважає скаргу необґрунтованою та просить залишити її без задоволення.

Суд заслухав доповідь судді-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, та переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а оскарженого судового рішення - без змін, оскільки відсутні підстави для його скасування.

Як встановлено, позивач звернувся, в порядку, передбаченому статтею 118 Земельного кодексу України, до Тарасівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Тарасівської сільської ради.

За результатами розгляду клопотання ОСОБА_1 відповідачем було прийнято рішення про відмову в наданні земельної ділянки з тих підстав, що земельна ділянка по АДРЕСА_1 уже надана в користування ОСОБА_2 .

Проте, як встановлено судом апеляційної інстанції, відповідачем не надано жодних доказів передачі оскаржуваної земельної ділянки в користування ОСОБА_2 за правилами Земельного кодексу України, які діяли на момент виникнення спірних правовідносин.

Відповідно до частини першої статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини шостої статті 118 Земельного Кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до частини сьомої наведеної статті, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Отже, законодавством не передбачено право сільської ради відступати від положень статті 118 Земельного кодексу України, в тому числі не передбачено й прийняття міською радою рішення про відмову у задоволенні вимоги, порушеної в заяві про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, у зв`язку з відведенням земельної ділянки іншій особі.

Проте, підставою для відмови у наданні позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою було відведення земельної ділянки іншій особі.

На одній сесії сільської ради було розглянуто дві заяви одна за одною, на якій було прийнято рішення про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою позивачці та про надання такого дозволу третій особі, тобто до моменту розгляду обох заяв, земельна ділянка не перебувала у користуванні чи власності, отже була вільною.

Рішення про затвердження проекту землеустрою та фактичне відведення земельної ділянки третій особі відповідачем прийнято не було, що спростовує мотиви відповідача щодо відмови в наданні дозволу на розробку землеустрою з тих підстав, шо земельна ділянка надана іншій особі.

Більш того, законодавством не визначено такого стану земельної ділянки як її перебування у стані відведення .

Також, суд зауважує, що отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність.

Таким чином, дії відповідача не узгоджуються з критеріями правомірності, які встановлені до рішень суб`єктів владних повноважень та закріплені статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суд апеляційної інстанції у цій справі ухвалив судове рішення, правильно застосувавши норми матеріального права та не допустив порушень норм процесуального права, тому касаційну скаргу належить залишити без задоволення.

Керуючись статтями 343, 349, 350, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу Тарасівської сільської ради Первомайського району Миколаївської області залишити без задоволення.

Постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2018 року у справі № 484/3745/17 залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

.......................

.......................

.......................

Л.Л. Мороз

В.М. Кравчук

А.Ю. Бучик ,

Судді Верховного Суду

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення26.05.2020
Оприлюднено27.05.2020
Номер документу89459434
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —484/3745/17

Постанова від 26.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 25.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 10.09.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 26.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 12.06.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Постанова від 12.06.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 22.05.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 17.04.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 12.03.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Рішення від 17.01.2018

Адміністративне

Первомайський міськрайонний суд Миколаївської області

Шикеря І. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні