СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" травня 2020 р. Справа № 922/3355/19
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Тарасова І.В. , суддя Білоусова Я.О. , суддя Пуль О.А.
за участю секретаря судового засідання Гончарова О.В.
за участю представників сторін:
позивача - Ремінний В.І., довіреність № 32-20-0.14-6/62-20 від 03.01.20 відповідача - Здєльник С.І., свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю № 1501 від 12.12.2007, Ордер серія ХВ № 577 000071 від 04.11.2019
1-ої третьої особи - не з`явився;
2-ої третьої особи - не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, м. Харків (вх. № 875 Х/2)
на рішення господарського суду Харківської області від 17.02.2020 по справі №922/3355/19 (суддя Калантай М.В., повний текст рішення складено та підписано 25.02.2020)
за позовом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, м. Харків
до Фізичної особи-підприємця Трускала Олександра Миколайовича, м. Лозова Харківської області,
за участю третіх осіб , які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача:
1. Барвінківська районна державна адміністрація Харківської області, м. Барвінкове Харківської області,
2. Гаврилівська сільська рада Барвінківського району Харківської області, с. Гаврилівка Харківської області
про визнання угоди укладеною,-
ВСТАНОВИЛА:
У жовтні 2019 року Головне управління Держгеокадастру у Харківської області звернулось до господарського суду Харківської області з позовом до Фізичної особи-підприємця Трускала Олександра Миколайовича про визнання укладеною в редакції, що наведена в позовній заяві, додаткової угоди до договору оренди землі від 05.08.2008 №б/н, який зареєстрований у Барвінківському районному відділі реєстрації земель, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.08.2008 за №040868400030.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 22.10.2019, між іншого, до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача залучено: Барвінківську районну державну адміністрацію Харківської області та Гаврилівську сільську раду Барвінківського району Харківської області.
Рішенням господарського суду Харківської області від 17.02.2020 по справі №922/3355/19 (з урахуванням ухвали про виправлення описки від 04.03.2020) позов задоволено частково. Визнано укладеною додаткову угоду до договору оренди землі від 05.08.2008 №б/н, який зареєстровано у Барвінківському районному відділі реєстрації земель, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.08.2008 за №040868400030, в наступній редакції:
"ДОДАТКОВА УГОДА
про внесення змін до договору оренди землі від 05.08.2008 №б/н, який зареєстровано у Барвінківському районному відділі реєстрації земель, про що у Державному реєстрі земель Гаврилівської раді вчинено запис від 27.08.2008 за №040868400030
Головне управління Держгеокадастру у Харківській області (код ЄДРПОУ 39792822), в особі виконуючого обов`язки начальника Головного управління Саранчі Василя Івановича, який діє на підставі Положення про Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308, як «ОРЕНДОДАВЕЦЬ» , а з іншої сторони фізична особа - підприємець Трускал Олександр Миколайович, свідоцтво про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця № 24760010002003525 від 24.11.1993, ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , як «ОРЕНДАР» , склали цю угоду про таке:
Орендодавець і орендар, на підставі статей 15-1, 93, 122, 124 Земельного кодексу України, статті 30 Закону України «Про оренду землі» , глави 53 Цивільного кодексу України, дійшли згоди внести наступні зміни до договору оренди землі (далі - Договір) від 05.08.2008 № б/н, який зареєстровано у Барвінківському районному відділі реєстрації земель, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.08.2008 за № 040868400031:
- пункт 2 Договору викласти в такій редакції: "В оренду передається земельна ділянка державної власності з кадастровим номером 6320481500:03:000:0692, площею 92,1686 га, землі сільськогосподарського призначення сільськогосподарські угіддя (рілля)";
- пункт 5 Договору викласти в такій редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2019 відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки складає 2 889 879,71 грн. (два мільйони вісімсот вісімдесят дев`ять тисяч вісімсот сімдесят дев`ять гривень 71 копійка)".
Реквізити сторін".
В іншій частині позову відмовлено.
Стягнуто з Фізичної особи-підприємця Трускала Олександра Миколайовича ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) на користь Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (61145, м. Харків, вул. Космічна, буд.21, 8-9 поверх, код 39792822) 960,50грн. судового збору.
Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку про наступне:
- приписами частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що кадастровий номер земельної ділянки відноситься до істотних умов договору оренди землі, отже внесення доповнення у пункт 2 договору оренди землі щодо кадастрового номеру земельної ділянки є необхідним для ідентифікації об`єкта оренди;
- нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати і рішення про зміну нормативної грошової оцінки є обов`язковим, отже наявні підстави для внесення змін у п.5 договору оренди земельної ділянки від 05.08.2008 та зазначення у ньому нового розміру нормативної грошової оцінки;
- підстави для задоволення позовних вимог в частині внесення змін до пункту 9 та п.п.13, 21, 28, 29, 37 договору оренди земельної ділянки відсутні.
Позивач із вказаним судовим рішенням не погодився, звернувся до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 17 лютого 2020 у справі № 922/3355/19 та ухвалити нове рішення, яким визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди землі від 05.08.2008 № б/н який зареєстровано у Барвінківському районному відділі реєстрації земель, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.08.2008 за № 040868400030, в редакції, що викладена в позовній заяві Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 16.10.2019 № 120 у справі № 922/3355/19.
Апеляційну скаргу апелянт обґрунтовує наступними доводами:
- нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати;
- відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 року №105 впродовж 2018 року проводились роботи по проведенню загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, яка вже затверджена наказом Мінагрополітики України від 16.11.2018 року №552 та набула чинності з 01 січня 2019 року. Згідно з Витягом із технічної документації, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 92,1686 га, з кадастровиі номером 6320481500:03:000:0692 станом на 01.01.2019 складає 2889879,71 грн., в той же час, з 2008 року умови договору оренди землі від 05.08.2008 №б/н, який зареєстровано у Барвінківському районному відділі реєстрації земель, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.08.2008 за № 040868400030 не переглядались, що спричиняє недоотримання коштів за оренду земельних ділянок відповідному місцевому бюджету;
- відповідно до підпунктів 288.5.1 та 288.5.2 пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території та не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки;
- річну суму орендної плати у розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки визначено з урахуванням інформації, наданої Департаментом агропромислового розвитку Харківської обласної державної адміністрації про загальний розмір орендної плати за договорами оренди станом на 23.01.2019 та враховуючи листи Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області від 05.03.2018 №162/02-21, від 21.12.2018 №895/02-21.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 13.04.2020 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Харківській області на рішення господарського суду Харківської області від 17.02.2020 по справі №922/3355/19 та призначено її розгляд на 18.05.2020. Встановлено учасникам справи строк для подання відзиву на апеляційну скаргу в порядку ст. 263 ГПК України.
23.04.2020 ФОП Трускал О.М. до Східного апеляційного господарського суду надано відзив на апеляційну скаргу (вх. №3746), в якому він проти доводів апеляційної скарги заперечує, просить апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру залишити без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
В судове засідання 18.05.2020 представники Барвінківської РДА Харківської області та Гаврилівської сільської ради Барвінківського району не з`явились, про час, дату та місце розгляду справи повідомлені судом належним чином.
Представник позивача в судовому засіданні зазначив про неможливість розгляду справи за відсутністю представника Гаврилівської сільської ради.
Представник відповідача вважав за можливе здійснювати розгляд справи за відсутністю третіх осіб та зазначав, що їх представники в судові засідання суду першої інстанції також не з`являлись.
Згідно з частиною 1 статті 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Відповідно до частини дванадцятої статті 270 Господарського процесуального кодексу України, неявка сторін, або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Враховуючи належне повідомлення третіх осіб про час, день та місце розгляду справи, приймаючи до уваги, що явка сторін в судове засідання обов`язковою не визнавалась, а також враховуючи достатність матеріалів справи для прийняття рішення у даному судовому засіданні, колегія суддів вважає за можливе здійснити розгляд справи за відсутності представників третіх осіб за наявними матеріалами справи.
В судовому засіданні 18.05.2020 представник позивача уточнив вимоги апеляційної скарги та просив суд скасувати рішення господарського суду Харківської області від 17.02.2020 у справі №922/3355/19 та ухвалити нове в частині вимог, у задоволенні яких судом першої інстанції відмовлено.
В судовому засіданні представник відповідача підтримав свою позицію по справі, просив оскаржуване рішення суду залишити без змін та у задоволенні апеляційної скарги позивача відмовити у повному обсязі.
Дослідивши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі, відзиві на апеляційну скаргу доводи позивача та відповідача, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлених обставин справи та відповідність їх наданим доказам, розглянувши справу в порядку ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду зазначає наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 05 серпня 2008 року між Барвінківською районною державною адміністрацією Харківської області, як орендодавецем, та Фізичною особою-підприємцем Трускалом О.М., як орендарем, укладено договір оренди землі (надалі - Договір), за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для сільськогосподарського використання, яка знаходиться на території Гаврилівської сільської ради (землі державного резервного фонду).
Даний Договір зареєстровано у Барвінківському районному відділі реєстрації земель, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.08.2008 за №040868400030.
Згідно з пунктом 2 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 92,1686га, у тому числі ріллі 92,1686га.
Відповідно до пункту 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 905505,48грн. станом на 01.01.2008.
Пунктом 9 Договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: в грошовому виразі, що становить 1,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на 2008-2009 роки сплати орендної плати з урахуванням коефіцієнту індексації.
Розмір орендної плати переглядається згідно законодавства у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом (пункт 13 Договору).
Згідно з пунктом 8 Договору його укладено до 01.01.2018 включно. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк.
Відповідно до пункту 34 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Постановою Східного апеляційного господарського суду від 12.02.2019 у справі №922/702/18, залишеною без змін постановою Верховного Суду від 05.06.2019, визнано поновленим договір оренди землі від 05 серпня 2008 року (зареєстровано у Барвінківському районному відділі реєстрації земель, запис від 27.08.2018 за №040868400030) на той самий строк та на тих самих умовах.
Звертаючись до господарського суду Харківської області із позовом, позивач зазначав, що з 2008 року умови Договору оренди землі від 05.08.2008 №б/н, який зареєстрований у Барвінківському районному відділі реєстрації земель, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.08.2008 за №040868400030 не переглядалися. В той час як передбачений в Договорі низький розмір орендної плати спричиняє недоотримання коштів за оренду земельних ділянок відповідному місцевому бюджету.
Також позивач зазначав, що згідно Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативно грошова оцінка земельної ділянки із кадастровим номером 6320481500:03:000:0692, яка розташована на території Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області, площею 92,1686га становить 2 889 879,71 грн.
Вважаючи про наявність підстав для внесення змін до п. 9 договору та визначення розміру орендної плати у розмірі 8 % ( відсоткова ставка) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, позивач зазначав, що згідно інформації Департаменту агропромислового розвитку Харківської обласної державної адміністрації листом №07-27/02/311 від 12.02.2019, наданої на запит позивача, загальний розмір орендної плати за договорами оренди землі по Харківській області становить не менше 7-8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а по Барвінківському району Харківської області не менше 7,3 % відповідно.
Крім того, згідно листа Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області від 05.03.2018 № 162/02-21, затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь, що надані в оренду ФОП Трускал О.М., які розташовані за межами населених пунктів Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області згідно рішення Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області VII скликання від 15.02.2018, у зв`язку з чим, сільська рада просила Управління Держгеокадастру у Харківській області при визначенні орендної плати встановити на три земельні ділянки загальною площею 209,1317 га не менше 8% від нормативної грошової оцінки, яка була проведена станом на 01.01.2017.
Окрім того, позивач зазначав, що у листі №895/02-21 від 27.12.2018 Гаврилівська сільська рада Барвінківського району Харківської області просила Управління Держгеокадастру у Харківській області відповідно до рішення XXIX сесії VII № 328-УІІ від 21.12.2018 переглянути договори оренди землі за межами населених пунктів та збільшити орендну плату не менше 8% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
У зв`язку з цим, а також посилаючись на норми ст.ст. 1, 13, 18, 30 Закону України "Про оренду землі", пп. 14.1.147 п. 14.1 ст.14, пп. 271.1.1. п. 271.1. ст. 271, пп. 288.5.1. п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України, ст.ст. 22, 158 Земельного кодексу України, ст.ст. 629, 632, 651 Цивільного кодексу України, ст.ст 4, 7, 11, 13, 14, 20, 41, 42, 46,73, 74, 162, 163, 164 ГПК України, позивач просив суд визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди землі від 05.08.2001 №б/н в наступній редакції:
пункт 2 Договору викласти в такій редакції: "В оренду передається земельна ділянка, державної власності з кадастровим номером 6320481500:03:000:0692, площею 92,1686га землі сільськогосподарського призначення сільськогосподарські угіддя (рілля)";
пункт 5 Договору викласти в такій редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2019 року відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки складає 2889879,71грн. (два мільйони вісімсот вісімдесят дев`ять тисяч вісімсот сімдесят дев`ять гривень 71 копійка)";
пункт 9 Договору викласти в такій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, і становить 231190,38грн. (двісті тридцять одна тисяча сто дев`яносто гривень 38 копійок) рік";
пункт 13 Договору доповнити підпунктом такого змісту: "Зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки";
пункт 21 Договору доповнити абзацом такого змісту: "У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки а приведення її у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, які підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до "Порядку визначення відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постанов Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284";
у пункті 28 Договору права орендодавця викласти в такій редакції: "Права орендодавця":
Орендодавець має право вимагати від орендаря: - використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; - дотримання екологічної безпеки землекористування, державних стандартів, норм і правил; - дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарі охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та території, які особливо охороняються; - своєчасного внесення орендної плати.
Розірвати договір оренди землі в односторонньому порядку у разі: - несплати орендної плати більше ніж за три місяці; - недотримання орендарем екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил відповідно до статті Закону України "Про оренду землі", зокрема погіршення якості ґрунтового покриву та корисних властивостей орендованої земельної ділянки або приведення її у непридатний для використання за цільовим призначенням стан";
пункт 29 Договору викласти в такій редакції:
"Права орендаря: - самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі, - отримувати продукцію і доходи; - здійснювати в установленому законодавством порядку за письмовою згодою орендодавця будівництво господарських будівель та споруд, водогосподарських споруд та меліоративних систем; - передавати в суборенду земельну ділянку або їх частину без зміни цільового призначення за письмовим погодженням з орендодавцем.
Обов`язки орендаря: - приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку; - виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі; - у п`ятиденний строк після державної реєстрації права оренди земельної ділянки надати копію договору відповідному органу державної податкової служби; - забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки; - додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля; - своєчасно сплачувати орендну плату з урахуванням змін коефіцієнта індексації; - не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів; - своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом; - дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов`язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон; - при використанні об`єкта оренди не порушувати вимоги діючого законодавства України; - протягом трьох місяців після укладання цієї додаткової угоди надати до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області агрохімічний паспорт земельної ділянки станом на 2019 рік";
пункт 37 Договору викласти в такій редакції: "Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку допускається у разі: - несплати орендної плати більше ніж за три місяці; - недотримання орендарем екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил відповідно до статті 24 Закону України "Про оренду землі", зокрема погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки або приведення її у непридатний для використання за цільовим призначенням стан".
Всі інші умови договору оренди землі позивач просив залишити без змін.
Рішення суду першої інстанції, яким у задоволенні позовних вимог Головного управління Держгеокадастру у Харківській області частково відмовлено, є предметом апеляційного перегляду.
Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до приписів частини першої та пункту 1 частини другої статті 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Статтею 627 ЦК України передбачено, що відповідно до статті 6 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Згідно з частиною 1 статті 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (стаття 652 Цивільного кодексу України).
Згідно зі статтею 654 ЦК України зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.
Відповідно до частин першої, другої статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Пунктом 34 договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Аналогічні правила щодо змін умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і стаття 30 Закону України "Про оренду землі", якою передбачено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
В силу статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно статті 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Законом України «Про оренду землі» визначаються умови укладення, зміни, припинення і поновлення договору оренди землі.
Так, статтею 13 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Статтею 15 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до ч. 1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Таким чином, з урахуванням положень статті 632 ЦК України, статті 288, 289 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду України № 3-34гс13 (справа №5009/3430/12) від 03.12.2013, № 3-481гс15 (справа №922/3871/14) від 07.10.2015, № 3-476гс15 (справа №922/583/14) від 02.03.2016, № 6-325цс16 від 18.05.2016, постановах Верховного Суду від 20.11.2018 у справі №908/4582/15, від 13.06.2019 у справі №910/11764/17, від 17.10.2019 у справі № 922/53/19.
Відповідно до ст. 20 Закону України Про оцінку земель дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Так, позивачем до матеріалів справи надано Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (сільськогосподарські угіддя), сформований на запит відділу у Барвінківському районі Головного Управління держгеокадастру у Харківській області, станом на 23.09.2019.
Згідно вказаного Витягу, нормативно грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером: 6320481500:03:000:0692, площею 92.1686 га, яка розташована на території Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області становить 2 889 879,71 грн.
Зі змісту п. 5 договору оренди землі від 05.08.2008 вбачається, що станом на 01.01.2008, нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становила 905505,48 грн.
Виходячи з того, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати і рішення про зміну нормативної грошової оцінки є обов`язковим, колегія суддів вважає, що вимоги позивача про внесення змін у п.5 договору оренди земельної ділянки від 05.08.2008 б/н та зазначення у ньому нової нормативної грошової оцінки є обґрунтованими та правомірно задоволені судом першої інстанції.
Відповідно до ч. 1, 3, 4, 9 ст. 79-1 Земельного Кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Зокрема, позивач просив доповнити п. 2 договору оренди землі від 05.08.2008, вказавши кадастровий номер земельної ділянки державної власності площею 92.1686 га , у тому числі ріллі 92.1686 га, а саме: 6320481500:03:000:0692.
З цього приводу, колегія суддів зазначає, що внесення доповнення у пункт 2 договору оренди землі щодо кадастрового номеру земельної ділянки узгоджується із вимогами частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі", якою встановлено, що зазначення кадастрового номеру земельної ділянки в договорі оренди є обов`язковим. Крім того, така істотна умова договору оренди землі та внесення такого пункту в договір не змінює прав та обов`язків сторін договору, оскільки не покладає на них будь-яких додаткових обов`язків та не надає додаткових прав, а є лише необхідним для відповідності додаткової угоди вимогам законодавства на час її укладення.
Щодо вимог позивача про внесення змін у п. 9 договору щодо зміни орендної ставки від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції правомірно відмовив у її задоволенні, виходячи з наступного.
Відповідно до п. 13 договору, розмір орендної плати переглядається згідно законодавства у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Виходячи зі змісту пункту 288.5 статті 288 ПК та статті 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, отже, згідно з пунктом 13 договору оренди від 05.08.2008 підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами цього договору, має бути законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру цієї плати або зміна розміру земельного податку.
В той же час, вимоги про зміну відсоткової ставки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 8%, позивач обґрунтовує з посиланням на наявність інформації, наданої Департаментом агропромислового розвитку Харківської обласної державної адміністрації про розрахунки за оренду землі в сільськогосподарських підприємствах станом на 23.01.2019 та враховуючи листи Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області від 15.03.2018 № 162/02-21, від 27.12.2018 №895/02-21.
Крім того, позивач посилається на лист Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області від 05.03.2018 № 162/02-21 з якого вбачається, що в зв`язку з затвердженням Технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь, що надані в оренду ФОП Трускал Олександру Миколайовичу, які розташовані за межами населених пунктів Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області згідно рішення Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області VII скликання від 15.02.2018, сільська рада, як орган місцевого самоврядування, висловлює прохання до Управління Держгеокадастру у Харківській області при визначенні орендної плати встановити на земельні ділянки загальною площею 209,1317 га не менше 8% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок. (а.с. 39 т. 1)
Крім того, позивачем до матеріалів спарви надано лист від 27.12.2018 №895/02-21, в якому голова Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області посилається на рішення ХХІХ сесії VІІ №328-VІІ від 21.12.2018 та просить Управління Держгеокадастру у Харківській області переглянути договори оренди землі за межами населених пунктів та збільшити орендну плату на менше 8% від нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2017з 02.01.2019. (а.с. 40 т. 1)
З цього приводу колегія суддів зазначає, що дослідженням документальних доказів, наданих позивачем в обґрунтування своїх вимог, зокрема, листа Харківської ОДА від 12.02.2019 за №07-27/02/311 (а.с. 37 т. 1) та доданої до вказаного листа інформації Департаменту агропромислового розвитку Харківської обласної державної адміністрації про розрахунки за оренду землі в сільськогосподарських підприємствах станом на 23.01.2019 (а.с. 38 т. 1), відповідно до якої середній розмір орендної плати за договорами оренди землі станом на 23.01.2019 по Харківській області становить не менше 7-8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а по Барвінківському району Харківської області - не менше 7,3 % відповідно, колегією суддів встановлено, що згідно пояснень, зазначених у листі ОДА, середній розмір орендної плати встановлений для договорів оренди земельних ділянок стосується даних щодо виплати орендної плати за оренду земельних часток (паїв), тобто земельних ділянок, власниками яких є фізичні особи, а тому вказана інформація не стосується договорів оренди земельних ділянок (земель запасу) державної форми власності. В той же час, за умовами договору від 05.08.2005 в оренду відповідачу були передані землі державного резервного фонду.
Що ж до листа Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області від 27.12.2018, на який посилається позивач в обґрунтування вимог щодо збільшення у п. 9 договору відсоткової ставки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, колегією суддів встановлено, що, у вказаному листі, як на підставу перегляду договорів оренди землі та збільшення орендної плати не менше 8% від нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2017, Гаврилівська сільська рада Барвінківського району Харківської області посилається на рішення ХХІХ сесії VІІ №328-VІІ від 21.12.2018.
Разом з тим, колегія суддів констатує, що в матеріалах справи вказане рішення сесії сільської ради взагалі відсутнє, а в судовому засіданні представник позивача також підтвердив, що до матеріалів справи вказаний документ Управлінням Держгеокадастру у Харківській області не надавався. При цьому, перевіркою судом апеляційної інстанції інформації, розміщеної на офіційному сайті Гаврилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області, наявність рішення вказаної сесії також не встановлено. Також позивач в судовому засіданні апеляційної інстанції не зміг надати пояснення якого кола осіб стосувалось це рішення та з яких підстав його було прийнято, а також пояснив, що у позивача вказане рішення також відсутнє.
При цьому, колегія суддів зазначає, що в силу приписів статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення органів місцевого самоврядування є обов`язковими для виконання на відповідній території. Водночас, ці рішення не є актами цивільного законодавства в розумінні статті 4 ЦК України, якою визначено коло відповідних актів.
Рішення сільської ради може бути самостійною підставою для внесення змін до договору оренди, якщо сторони цього договору визначили безпосередньо в самому договорі таку підставу для внесення змін до нього, що відповідає принципу свободи договору, встановленому статтями 3, 6, 627 ЦК України.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду у складі судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 16.04.2018 у справі №910/7905/17, у постанові Верховного суду у складі суддів касаційного господарського суду від 20.11.2019 у справі №916/2769/18.
Водночас, як вже зазначалось, положеннями п.13 договору оренди визначено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавством України.
Тобто, умовами договору оренди земельної ділянки не передбачено такої підстави для зміни розмірів орендної ставки, як прийняття сільською радою рішення про зміну розмірів орендної ставки, а рішення сільської ради не є випадком, передбаченим законодавством України.
Крім того, до переліку повноважень сільської ради у галузі земельних відносин, визначеного статтею 12 Земельного кодексу України не входить законодавче встановлення або зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, оскільки такі повноваження в силу приписів статті 288 Податкового кодексу України належать Верховній Раді України - єдиному органу законодавчої влади в Україні (стаття 75 Конституції України).
Статтею 288.5. Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:
288.5.1 не може бути меншою за розмір земельного податку:
для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;
для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;
288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Згідно з п.п. 284.1 ст. 284 Податкового кодексу України органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
До письмових пояснень, що містяться в матеріалах справи, позивачем надано Додаток 1 до Типового рішення Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на 2019 рік , який затверджено рішенням ХХІІІ сесії Гаврилівської сільської ради VІІ скликання від 05.04.2018 року №261-VІІ. Зокрема, вказаним Додатком визначено ставки земельного податку у населених пунктах Гаврилівської сільської ради, які встановлюються на 2019 рік та вводяться в дію з 01.01.2019 року.
В судовому засіданні апеляційної інстанції відповідачем для огляду суду надано оригінал відповіді, наданий Гаврилівською сільською радою на запит відповідача, до якого надано вказаний Додаток. Зокрема, дослідженням вказаного Додатку встановлено, що з 01.01.2019 розмір земельного податку для земель сільськогосподарського призначення, наданих для ведення товарного сільськогосподарського виробництва для юридичних осіб Гаврилівською сільською радою встановлено в розмірі 1%. (а.с. 94 т. 1).
Таким чином, розмір земельного податку у 2019 році по Гаврилівській сільській раді на землі, надані в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва становить 1 % від нормативної грошової оцінки. В той же час, розмір орендної плати, встановлений п. 9 Договору оренди становить 1,5% від нормативної грошової оцінки, тобто є таким, що відповідає вимогам п.п. 288.5.1. п. 288.5 ст.288 ПКУ, оскільки не є менший за розмір земельного податку та не перевищує 12 відсотків нормативної грошової оцінки землі.
Виходячи з приписів ч. 1 ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Виходячи з умов п. 9 договору, орендна плата відповідача визначена у відсотковому відношенні з прив`язкою до нормативної грошової оцінка земельної ділянки. Як свідчать надані відповідачем до матеріалів справи податкові декларації з плати за землю за період 2017-2020 роки, сплата земельного податку та розрахунок орендної плати здійснювався відповідачем з урахуванням коефіцієнту індексації, тобто у відсотковому відношенні до нормативно-грошової оцінки землі, а не виходячи з розміру нормативної грошової оцінки - 905505,48 грн., розрахованої станом на 01.01.2008 року.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог у частині внесення змін до пункту 9 договору оренди земельної ділянки.
Щодо позовних вимог в частині внесення змін до п.п.13, 21, 28, 29, 37 договору оренди, колегія суддів виходить з наступного.
У відповідності до частини 4 статті 179 ГК України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, в т.ч. Типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови. Конкретизувати умови означає визначити ті умови договору, які мають змінюваний характер в залежності від конкретних умов відповідних правовідносин (стосовно договору оренди земельної ділянки, наприклад, це місцезнаходження, цільове призначення, площа та якісні характеристики земель, перелік, характеристика і стан лінійних споруд, інших об`єктів інфраструктури, у тому числі доріг, наявність обмежень, ставка та розмір орендної плати, строк дії договору тощо).
Однак, позов складається з його підстав та предмету. Під предметом позову розуміється певна матеріальна правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення. Підставами позову є зазначені позивачем в позовній заяві обставини, якими він обґрунтовує свої матеріально-правові вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу.
В даному ж випадку, ці пункти безпосередньо не стосуються зміни розміру орендної плати за договором у зв`язку зі зміною розміру нормативної грошової оцінки землі, що вже відбулася.
Так, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін. Втім, у спірному договорі оренди землі сторони не погодили право на внесення змін до його положень, які запропоновані в додатковій угоді позивачем. Чинне законодавство також не містить прямих вказівок щодо необхідності внесення таких змін до договору оренди землі.
Конституція України встановлює, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. До загальних принципів господарювання відноситься заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини (ст. 6 ГК України). Згідно з п.3 ч.1 ст.3 ЦК України однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору.
Статтею 627 ЦК України, якою закріплено принцип свободи договору, встановлено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Свобода договору означає право громадян або юридичних осіб вступати чи утримуватися від вступу у будь-які договірні відносини. Свобода договору проявляється також у можливості наданій сторонам за взаємною згодою визначати умови такого договору, змінювати ці умови також за взаємною згодою або утримуватись від пропозицій про їх зміну.
З урахуванням встановлених по справі обставин, колегія суддів приходить до висновку, що доводи апеляційної скарги не спростовують обґрунтованих висновків суду першої інстанції, крім того, апелянтом не зазначено, в чому саме полягає незаконність та необґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції.
На підставі викладеного, а також враховуючи, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення господарського суду Харківської області від 17.02.2020 по справі №922/3355/19 без змін.
Враховуючи те, що колегія суддів дійшла висновку про відмову в задоволенні апеляційної скарги, судові витрати понесені заявником апеляційної скарги, у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції, відшкодуванню не підлягають в силу приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись статтями 129, 269, п.1 ч.1 ст. 275, 276, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Харківської області, м. Харків, на рішення господарського суду Харківської області від 17.02.2020 по справі №922/3355/19 залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Харківської області від 17.02.2020 по справі №922/3355/19 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.
Порядок і строки оскарження передбачені статтями 286 - 289 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено 28.05.2020
Головуючий суддя І.В. Тарасова
Суддя Я.О. Білоусова
Суддя О.А. Пуль
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2020 |
Оприлюднено | 28.05.2020 |
Номер документу | 89483130 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Тарасова Ірина Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні