Придніпровський районний суд м.Черкаси
Справа № 2-829/08
Провадження № 4-с/711/8/20
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 травня 2020 року м. Черкаси
Придніпровський районний суду м. Черкаси в складі:
головуючого-судді - Позарецької С.М.,
при секретарі - Осадчій А.Ю.,
за участю представника
скаржника за довіреністю Науменко В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Черкаси цивільну справу за скаргою ОСОБА_1 (стягувач) на дії державного виконавця Придніпровського відділу державної виконавчої служби у місті Черкаси Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), визнання незаконним розрахунку заборгованості по аліментам, ОСОБА_2 (боржник), -
в с т а н о в и в:
Скаржник ОСОБА_1 (стягувач) звернулася до суду із скаргою на дії державного виконавця Придніпровського відділу державної виконавчої служби у місті Черкаси Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), про визнання незаконним розрахунку заборгованості по аліментам, ОСОБА_2 (боржник).
В обґрунтування скарги вказує, що за рішенням Придніпровського районного суду м.Черкаси від 04.04.2008 (справа №2-829/08) стягнуто з ОСОБА_2 на користь ОСОБА_3 аліменти на утримання неповнолітньої дитини ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в розмірі 1/4 частини всіх видів заробітку (доходу), але не менш 30% прожиткового мінімуму на дитину відповідного віку, щомісячно, починаючи з 04.02.2008 і до повноліття дитини. На виконання цього рішення 17.04.2008 Придніпровським районним судом м.Черкаси видано виконавчий лист № 2-829/2008.
Постановою державного виконавця від 20.04.2008 року відкрито виконавче провадження ВП № 48915319 та розпочато стягнення аліментів.
02.03.2017 року внесено до ЄРДР і розпочато досудове розслідування щодо злісного ухилення ОСОБА_2 від сплати аліментів на утримання неповнолітньої дитини по кримінальному провадженню № 12017251010002079. Під час розслідування, на запити слідчого, було отримано ряд документів від ДФС України. Стягувачем особисто подано до Центрального ВДВС м. Черкаси такі документи: постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 31.08.2016 року по справі №823/1028/16; копію довідки про доходи ФОП ОСОБА_2 від 06.06.2017 року № 6453/23- 0113-0514; копію відповіді від 21.06.2017 №14616/23-00-13-0203 з визначенням чистого оподаткованого доходу ФОП ОСОБА_2 за період 2012-2014 роки; копію рішення Київського апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2015 року по справі №823/1249/15; копію ухвали Вищого адміністративного суду України від 19 липня 2016 року по справі № К/800/54207/15.
29.01.2018 року у зв`язку з новими обставинами, що виникли після надання цих документів, державним виконавцем було здійснено перерахунок заборгованості по аліментах. Це підтверджується відзивом на скаргу ОСОБА_2 від 16.11.2018 року № 34448.
З того часу було складено ще декілька довідок - розрахунків, які вказували на наявність у боржника заборгованості зі сплати аліментів на суму більше 3 000 000 грн.
08.01.2019 року видана нова довідка - розрахунок № 96, в якій сума заборгованості виявилась значно меншою і становила 72 908,16 грн. (станом на 01.01.2019).
Цього ж, 19.01.2019 вона подала скаргу на неправомірні дії державного виконавця. Але в зв`язку з тим, що до початку засідання, був зроблений перерахунок і видана нова довідка-розрахунок № 5919 від 14.03.2019, в якій сума заборгованості складає 3 859 546,50 грн. станом на 01.03.2019, то скаргу за її заявою залишено без розгляду.
Але 23.07.2019, її представником отримано нову довідку - розрахунок № 19754 від 22.07.2019 року, де сума заборгованості знову зменшилася в 40 разів і становить 86 222,91грн. станом на 01.07.2019 року.
Вказує, що п.4. розділу ХУІ Інструкції з організації примусового виконання рішень, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 02.04.2012 № 512/5 встановлено, що Виконавець зобов`язаний обчислювати розмір заборгованості зі сплати аліментів щомісяця (додаток 15) та у випадках, передбачених частиною четвертою статті 71 Закону, повідомляти про розрахунок заборгованості стягувача і боржника. Розрахунок заборгованості обчислюється в автоматизованій системі виконавчого провадження на підставі відомостей, отриманих із: звіту про здійснені відрахування та виплати; квитанцій (або їх копій) про перерахування аліментів, наданих стягувачем чи боржником; заяв та (або) розписок стягувача; інформації про середню заробітну плату працівника для цієї місцевості; інших документів, що відображають отримання боржником доходу або сплату ним аліментів. Сума заборгованості зі сплати аліментів, присуджених як частка від заробітку (доходу), визначається виконавцем у порядку, встановленому статтею 195 Сімейного кодексу України .
Пунктом 6 цієї Інструкції визначено, що за наявності заборгованості зі сплати аліментів, яка утворилась після винесення постанови про відкриття виконавчого провадження та сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців, державний виконавець виносить вмотивовані постанови, передбачені пунктами 1-4 частини дев`ятої статті 71 Закону, які виготовляються за допомоги автоматизованої системи виконавчого провадження. Виготовлення таких постанов не в автоматизованій системі виконавчого провадження забороняється.
При цьому, положеннями ч. 1 та ч.2 ст.195 Сімейного Кодексу України визначено, що заборгованість за аліментами, присудженими у частці від заробітку (доходу), визначається виходячи з фактичного заробітку (доходу), який платник аліментів одержував за час, протягом якого не проводилося їх стягнення, незалежно від того, одержано такий заробіток (дохід) в Україні чи за кордоном.
Як свідчить відповідь від 21.06.2017 №14616/23-00-13-0203 від заступника начальника ГУ ДФС у Черкаській області ДФС України, чітко визначено розмір чистого оподаткованого доходу, отриманого ОСОБА_2 від провадження господарської діяльності у період з 13.08.2012 по 31.12.2014 та встановлено, що у 2013 чистий дохід склав - 1 870 332,60 грн., у 2014. - 17 172 228,01грн.
За даними цієї довідки і був зроблений перерахунок заборгованості по несплаті аліментів 29.01.2018 року.
Проте, державним виконавцем Дьо Л.С. знову було видано новий розрахунок заборгованості № 19754 від 22.07.2019 року, з якого зникла заборгованість, що була встановлена 29.01.2018 року в розмірі 3 789 205,44 грн.
Тож, зважаючи на викладені положення норм чинного законодавства та нормативних актів, що регулюють порядок обчислення заборгованості по аліментах, скаржник вважає, що дії державного виконавця Дьо Л.С. по складанню розрахунку заборгованості по аліментах боржника ОСОБА_2 № НОМЕР_1 від 22.07.2019 року є неправомірними та такими, що суперечать закону.
Таким чином, скаржник просить суд, - визнати дії державного виконавця Придніпровського відділу державної виконавчої служби м. Черкаси Головного територіального управління юстиції у Черкаській області Дьо Л.С. щодо складання розрахунку заборгованості №19754 від 22.07.2019 року неправомірними та визнати розрахунок заборгованості № 19754 від 22.07.2019 року за аліментами ОСОБА_2 незаконним.
Ухвалою суду від 05.08.2019 справу прийнято до провадження та призначено її до судового розгляду у відкритому судовому засіданні.
20.09.2019 головним державним виконавцем Придніпровського відділу державної виконавчої служби у м. Черкаси Дьо Л.С. до суду подано відзив на скаргу, в якому просила відмовити в задоволенні скарги ОСОБА_1 щодо визнання неправомірними дій та рішення державного виконавця. В обґрунтування своїх заперечень вказує, що відповідно до постанови про передачу матеріалів виконавчого провадження, що видана 10.11.2017 державним виконавцем Центрального ВДВС міста Черкаси Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, виконавче провадження № 48915319 передано для подальшого виконання до Придніпровського ВДВС міста Черкаси Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, про що винесено постанову про прийняття виконавчого провадження. Відповідно до п.4 Розділу 16 Інструкції з організації примусового виконання рішень розрахунок заборгованості обчислюється на підставі відомостей, отриманих із: звіту про здійснені відрахування та виплати; квитанцій (або їх копій) про перерахування аліментів, наданих стягувачем чи боржником; заяв та (або) розписок стягувана; інформації про середню заробітну плату працівника для цієї місцевості; інших документів, що відображають отримання боржником доходу або сплату ним аліментів.
17.07.2017 заявником подано заяву до Центрального ВДВС міста Черкаси Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, в якій заявник повідомляє про доходи боржника та просить надати відповідний розрахунок заборгованості. Про отримання заявником розрахунків свідчать відмітки в матеріалах виконавчого провадження. Тобто, стягувач був обізнаний щодо порядку здійсненого розрахунку та суми боргу. Тож, відповідно до розрахунку державного виконавця Центрального відділу державної виконавчої служби міста Черкаси Головного територіального управління юстиції у Черкаській області заборгованість зі сплати аліментів станом на 01.11.2017 визначена в розмірі 45390,16 грн., яка теж адресована сторонам виконавчого провадження. Зазначає, що відповідно до наявних матеріалів виконавчого провадження відсутня інформація щодо оскарження сторонами виконавчого провадження будь-яких розрахунків, виданих Центральним відділом державної виконавчої служби міста Черкаси Головного територіального управління юстиції у Черкаській області. Тож, враховуючи викладене, вважає, що у державного виконавця Придніпровського відділу державної виконавчої служби міста Черкаси Головного територіального управління юстиції у Черкаській області Дьо Л.С. відсутні правові підстави здійснювати перерахунок аліментів за період, коли виконавче провадження перебувало на виконанні в Центральному відділі державної виконавчої служби міста Черкаси Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, оскільки розрахунок від 31.10.2017 станом на 19.02.2019 є чинним та не скасований в установленому законом порядку, хоча копії довідок ДФС, які стягувач вважає за потрібне взяти до уваги, надавались теж до зазначеного органу ДВС. До того ж, згідно ухвали Придніпровського районного суду міста Черкаси від 04.01.2019 № 2-829/08 розрахунок заборгованості по аліментах держаного виконавця Придніпровського відділу державної виконавчої служби міста Черкаси Головного територіального управління юстиції у Черкаській області Герасименка М.В. від 30.04.2018 № б/н та від 04.09.2018 № 27153 визнано незаконними. Зобов`язано державного виконавця провести розрахунок заборгованості із сплати аліментів із врахуванням всіх здійснених боржником платежів. Згідно постанови апеляційного суду Черкаської області від 28.03.2019 № 22ц-/793/353/19 апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення.
22.07.2019 за № 19754 державним виконавцем здійснено розрахунок заборгованості за період з 01.11.2017 по 01.07.2019, яка становить 86222,91 грн. Державним виконавцем Дьо Л.С. направлено запит до ГУ ДФС у Черкаській області від 22.02.2019 № 3865 щодо надання інформації про отримані доходи ОСОБА_2 . Згідно відповіді від 18.03.2019 № 9636/23-00-10-021 таку інформацію не надано, посилаючись на те, що Порядком надання інформації Державною фіскальною службою України на запити органів державної виконавчої служби та приватних виконавців визначений чіткий порядок надання інформації про доходи боржників, яка надається через електронні бази та реєстри. Старшим державним виконавцем Герасименко М.В. здійснено перерахунок заборгованості по аліментах на підставі копії відповіді ДФС, що адресована ГУНП в Черкаській області та заяви ОСОБА_1 , в якій розрахунок здійснено самим стягувачем. Дана обставина свідчить про те, що державним виконавцем не здійснено жодних заходів для перевірки інформації, що надана стягувачем, не направлено запити до Державної фіскальної служби, не відібрано відповідних пояснень у боржника, тощо. Відповідно не припустимим є здійснення державним виконавцем будь-яких виконавчих дій, а в даному випадку, здійснення розрахунку заборгованості по аліментах, що ґрунтуються на поглядах чи то боржника, чи то стягувача, а не на офіційних доказах, які підтверджують чи спростовують будь-яку інформацію. Таким чином, вважає цю скаргу ОСОБА_1 безпідставною та необґрунтованою та просить відмовити в її задоволенні.
Під час розгляду справи в судовому засіданні 18.02.2020 уточнено назву органу державної виконавчої служби з Придніпровського відділу державної виконавчої служби м. Черкаси Головного територіального управління юстиції у Черкаській області на Придніпровський відділ державної виконавчої служби у місті Черкаси Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), у зв`язку з проведеною реорганізацією.
В судовому засіданні представник скаржника (стягувача) Науменко В.В. повністю підтримав скаргу та просив її задовольнити, враховуючи викладені у скарзі обставини та надані докази. Додатково пояснив, що ОСОБА_2 був на загальній системі оподаткування, а не на спрощеній, що невілює стягнення з нього аліментів, а тому слід задовольнити цю скаргу. Внаслідок акту, в якому вказано, що заборгованість по сплаті аліментів на суму більше 3000 000грн., то чергова довідка була скасована, так як не спрощена, а загальна система оподаткування, а тому вважає, що по іншому треба рахувати заборгованість. Хоча державний виконавець вказує, що неможливо здійснити перерахунок, але вона його зробила. Позиція ДВС є такою, що порушує права ОСОБА_1 в частині визначення розміру боргу по аліментах. Таким чином, слід скасувати довідку і здійснити розрахунок, врахувати при цьому, що ОСОБА_2 був на загальній системі оподаткування.
В судове засідання скаржниця ОСОБА_1 не з`явилась, будучи належним чином повідомлена про час, дату та місце розгляду справи.
В судове засідання державний виконавець Придніпровського відділу державної виконавчої служби у місті Черкаси Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) Дьо Л.С. не з`явилась, причини неявки суду не повідомила, хоча належним чином була повідомлена про день, час і місце розгляду справи. 20.09.2019 головним державним виконавцем Придніпровського відділу державної виконавчої служби у м. Черкаси Дьо Л.С. до суду було подано відзив на скаргу та 12.05.2020 подано пояснення по справі, в яких викладена позиція та заперечення з приводу поданої скарги.
В судове засідання заінтересована особа (боржник) ОСОБА_2 та його представник - адвокат Вихрист Т.В. не з`явилися, до початку надано клопотання від 12.05.2020, в якому просили розгляд скарги проводити без їхньої участі, а в задоволенні скарги відмовити.
Заслухавши пояснення представника скаржниці, враховуючи думку учасників справи, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що у задоволенні скарги ОСОБА_1 слід відмовити за таких підстав:
відповідно до ч. 5 ст. 124 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов`язковими до виконання на всій території України. У п. 9 ч. 3 ст. 129 Конституції України до основних засад судочинства віднесено обов`язковість рішень суду. Судові рішення, що набрали законної сили, обов`язкові для всіх органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, посадових чи службових осіб та громадян і підлягають виконанню на всій території України, а у випадках, установлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною радою України, - і за її межами.
Отже, виконання судових рішень є складовою права на справедливий суд та однією з процесуальних гарантій доступу до суду, що передбачено статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року, ратифікованої Законом України від 17 липня 1997 року № 475/97-ВР Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції .
Як передбачено Законом України Про виконавче провадження , виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Враховуючи обов`язки, які повинен виконувати державний виконавець під час здійснення виконавчого провадження, він зобов`язаний дотримуватись Конституції України, ЗУ Про виконавче провадження , ЗУ Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів тощо.
Сторони виконавчого провадження мають право звернутися до суду із скаргою, якщо вважають, що рішенням, дією або бездіяльністю державного виконавця чи іншої посадової особи органу державної виконавчої служби або приватного виконавця під час виконання судового рішення, ухваленого відповідно до цього Кодексу, порушено їхні права чи свободи (ст. 447 ЦПК України). Відповідно до частини 1 статті 74 ЗУ Про виконавче провадження рішення, дії чи бездіяльність виконавця та посадових осіб органів державної виконавчої служби щодо виконання судового рішення можуть бути оскаржені сторонами, іншими учасниками та особами до суду, який видав виконавчий документ, у порядку, передбаченому законом.
Рішення та дії виконавця, посадових осіб органів державної виконавчої служби щодо виконання судового рішення можуть бути оскаржені протягом 10 робочих днів з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення її прав, свобод чи законних інтересів (ч. 5 ст. 74 ЗУ).
Скаргу може бути подано до суду у десятиденний строк з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення її права або свободи. Пропущений з поважних причин строк для подання скарги може бути поновлено судом (ст. 449 ЦПК України).
На думку суду, скаржницею не порушені строки щодо звернення до суду із цією скаргою, яка подана 01.08.2019р.
Встановлено, що відповідно до рішення Придніпровського районного суду м. Черкаси від 04.04.2008 (справа №2-829/08) з ОСОБА_2 стягуються на користь ОСОБА_3 аліменти на утримання дитини ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 в розмірі 1/4 частини всіх видів його заробітку (доходу), але не менше 30% прожиткового мінімуму на дитину відповідного віку, щомісячно, починаючи з 04.02.2008 року і до повноліття дитини.
Постановою державного виконавця Придніпровського ВДВС від 21.04.2008р. відкрито виконавче провадження за цим виконавчим документом.
На виконання вказаного судового рішення Придніпровським районним судом м. Черкаси 17.04.2008 року видано виконавчий лист № 2-829/08, за яким 20.04.2008 відкрито виконавче провадження № 48915319 розпочато стягнення аліментів, які сплачувались боржником ОСОБА_2 щомісячно, шляхом відрахування із заробітної плати (доходів).
24.09.2015 державним виконавцем Придніпровського відділу державної виконавчої служби Черкаського МУЮ було закінчено виконавче провадження по виконанню виконавчого листа № 2-829 від 17.04.2008 Придніпровського районного суду м. Черкаси про стягнення аліментів з ОСОБА_2 на користь ОСОБА_1 та направлено для подальшого виконання за підвідомчістю до Центрального відділу державної виконавчої служби Черкаського МУЮ. Виконавче провадження було завершене на підставі п.10 ст.49 Закону України Про виконавче провадження в редакції чинній на момент закінчення.
Відповідно до постанови про передачу матеріалів виконавчого провадження, що видана 10.11.2017 державним виконавцем Центрального відділу державної виконавчої служби міста Черкаси Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, виконавче провадження передано для подальшого виконання до Придніпровського відділу державної виконавчої служби міста Черкаси Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, про що винесено постанову про прийняття виконавчого провадження.
На даний час виконавче провадження перебуває у Придніпровському відділі ДВС міста Черкаси в провадженні головного державного виконавця ОСОБА_5
З довідки - розрахунку від 22.07.2019 за № 19754 року, виданої головним державним виконавцем Дьо Л.С. вбачається, що на виконання ухвали Придніпровського районного суду м.Черкаси від 04.01.2019 № 2-829/08 здійснено перерахунок заборгованості по аліментах. За розрахунком заборгованості по аліментах, що здійснений державним виконавцем Центрального відділу державної виконавчої служби міста Черкаси Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, заборгованість ОСОБА_2 станом на 01.11.2017 становить 45390,16 грн. Також встановлено, що заборгованість по сплаті аліментів станом на 01.07.2019 становить 86222,91 грн. Вказана довідка за вих. № 19754 від 22.07.2019 була отримана представником заявниці 23.07.2019.
Скаржниця не погоджується з розміром заборгованості, вказаної в цій довідці, посилаючись на те, що в довідці-розрахунку № 5919 від 14.03.2019 року сума заборгованості станом на 01.03.2019 складає 3 859 546,50 грн. Крім того, представник скаржниці в судовому засіданні вказав, що довідка від 22.07.2019р. є невірна, оскільки не були державним виконавцем враховані доходи боржника, які він мав станом на листопад 2017р., про що ним надавались відповідні документи.
Також встановлено, що старшим державним виконавцем Центрального відділу ДВС Головко М.В. була складена довідка б/н про те, що станом на 01.11.2017р. заборгованість ОСОБА_2 по аліментах за вказаним виконавчим документом становить 45390грн. 16коп. Даних про те, що ця довідка визнана незаконною та скасованою, немає.
Крім того, учасники справи під час розгляду скарги визнали факт прийнятого судового рішення - ухвали Придніпровського районного суду міста Черкаси від 04.01.2019 № 2-829/08, якою розрахунок заборгованості по аліментах держаного виконавця Придніпровського відділу державної виконавчої служби міста Черкаси Головного територіального управління юстиції у Черкаській області Герасименка М.В. від 30.04.2018 № б/н та від 04.09.2018 № 27153 визнано незаконними. Зобов`язано державного виконавця провести розрахунок заборгованості із сплати аліментів із врахуванням всіх здійснених боржником платежів. Постановою апеляційного суду Черкаської області від 28.03.2019 № 22ц-/793/353/19 апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а ухвалу суду першої інстанції залишено без змін.
Під час розгляду справи, судом вжито заходів для перевірки правильності здійсненого розрахунку - були постановлені ухвали від 15.10.2019р. та від 18.02.2020р. про витребування з органів податкової служби інформації щодо доходів боржника за період часу з листопада 2017р. по 01.07.2019р. та з січня 2012р. по жовтень 2017р., на що отримано відповідь з Головного управління ДПС у Черкаській області ДПС України від 24.03.2020 за № 2561/50/23-00-5033-23, за якою ФОП ОСОБА_2 перебував на обліку в ДПІ у м. Черкаси, як суб`єкт господарської діяльності фізична особа підприємець з 13.08.2012 по 15.05.2017. Станом на 24.03.2020 має 11 стан - припинено, але не знято з обліку. ФОП ОСОБА_6 перебував на загальній системі оподаткування. За період з 13.08.2012р. по 15.05.2017р. його чистий дохід за підрахунками становить 233343грн. 83коп. Крім того, за даними відповіді ГУ ДПС у Черкаській області від 20.11.2019р. №6873/23-00-08-016, станом на 12.11.2019р. ОСОБА_2 (ФОП) має стан припинено, але не знято з обліку; ФОП перебуває на загальній системі оподаткування, звітність до ДПІ у м. Черкасах, починаючи з 2017 року по час надання відповіді платник не подавав.
Відповідно до ст. 195 Сімейного Кодексу України, заборгованість за аліментами, присудженими у частці від заробітку (доходу), визначається виходячи з фактичного заробітку (доходу), який платник аліментів одержував за час, протягом якого не провадилося їх стягнення, незалежно від того, одержано такий заробіток (дохід) в Україні чи за кордоном.
Заборгованість за аліментами платника аліментів, який не працював на час виникнення заборгованості або є фізичною особою - підприємцем і перебуває на спрощеній системі оподаткування, або є громадянином України, який одержує заробіток (дохід) у державі, з якою Україна не має договору про правову допомогу, визначається виходячи із середньої заробітної плати працівника для даної місцевості. У разі встановлення джерела і розміру заробітку (доходу) платника аліментів, який він одержав за кордоном, за заявою одержувача аліментів державний виконавець, приватний виконавець здійснює перерахунок заборгованості. Розмір заборгованості за аліментами обчислюється державним виконавцем, приватним виконавцем, а в разі виникнення спору - судом.
Станом на час здійснення розрахунку від 22.07.2019, діяла така редакція статті 71 ЗУ Про виконавче провадження із змінами, що внесені Законом України №2475-УІІІ від 03.07.2018 року, які набрали чинності з 28.08.2018 року: порядок стягнення аліментів визначається законом. Виконавець стягує з боржника аліменти у розмірі, визначеному виконавчим документом, але не менше мінімального гарантованого розміру, передбаченого Сімейним кодексом України . За наявності заборгованості із сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму платежів за три місяці, стягнення може бути звернено на майно боржника. Звернення стягнення на заробітну плату не перешкоджає зверненню стягнення на майно боржника, якщо існує непогашена заборгованість, сукупний розмір якої перевищує суму платежів за три місяці. Визначення суми заборгованості із сплати аліментів, присуджених як частка від заробітку (доходу), визначається виконавцем у порядку, встановленому Сімейним кодексом України . Виконавець зобов`язаний обчислювати розмір заборгованості із сплати аліментів щомісяця. Виконавець зобов`язаний повідомити про розрахунок заборгованості стягувачу і боржнику у разі: 1) надходження виконавчого документа на виконання від стягувача; 2) подання заяви стягувачем або боржником; 3) надіслання постанови на підприємство, в установу, організацію, до фізичної особи - підприємця, фізичної особи, які виплачують боржнику відповідно заробітну плату, пенсію, стипендію чи інші доходи; 4) надіслання виконавчого документа за належністю до іншого органу державної виконавчої служби; 5) закінчення виконавчого провадження. У разі виїзду боржника на постійне проживання до держави, з якою Україна не уклала договорів про надання правової допомоги, за рішенням суду до виїзду боржника за кордон стягнення аліментів здійснюється за весь період до досягнення дитиною повноліття. У разі стягнення аліментів як частки заробітку (доходу) боржника на підприємстві, в установі, організації, фізичної особи, фізичної особи - підприємця відрахування здійснюються з фактичного заробітку (доходу) на підставі постанови виконавця. Якщо стягнути аліменти в зазначеному розмірі неможливо, підприємство, установа, організація, фізична особа - підприємець, фізична особа, які проводили відрахування, нараховують боржнику заборгованість із сплати аліментів. Після закінчення строку, передбаченого законом для стягнення аліментів, за відсутності заборгованості із сплати аліментів підприємство, установа, організація, фізична особа - підприємець, фізична особа, які проводили відрахування, повертають виконавцю постанову про стягнення аліментів з відміткою про перерахування в повному обсязі стягувачу присуджених йому сум аліментів. Якщо відраховані з боржника суми аліментів не були перераховані стягувачу, виконавець письмово повідомляє стягувачу про розмір заборгованості, що утворилася, та роз`яснює йому права на звернення з позовом до підприємства, установи, організації, фізичної особи - підприємця, фізичної особи, які виплачують боржнику відповідно заробітну плату, пенсію, стипендію чи інші доходи, якщо така заборгованість утворилася з їхньої вини. Спори щодо розміру заборгованості із сплати аліментів вирішуються судом за заявою заінтересованої особи у порядку, встановленому законом. За наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за чотири місяці, державний виконавець виносить вмотивовані постанови: 1) про встановлення тимчасового обмеження боржника у праві виїзду за межі України - до погашення заборгованості зі сплати аліментів у повному обсязі; 2) про встановлення тимчасового обмеження боржника у праві керування транспортними засобами - до погашення заборгованості зі сплати аліментів у повному обсязі; 3) про встановлення тимчасового обмеження боржника у праві користування вогнепальною мисливською, пневматичною та охолощеною зброєю, пристроями вітчизняного виробництва для відстрілу патронів, споряджених гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії, - до погашення заборгованості зі сплати аліментів у повному обсязі; 4) про встановлення тимчасового обмеження боржника у праві полювання - до погашення заборгованості зі сплати аліментів у повному обсязі. Якщо аліменти сплачуються на утримання дитини з інвалідністю, дитини, яка хворіє на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, або на утримання дитини, яка отримала тяжкі травми, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, постанови, зазначені у пунктах 1-4 цієї частини, виносяться державним виконавцем за наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за три місяці. Постанови, зазначені у пунктах 1-4 цієї частини, надсилаються сторонам для відома не пізніше наступного робочого дня з дня їх винесення. Постанови, зазначені у пунктах 1-4 цієї частини, направляються до виконання відповідними органами після закінчення строку, визначеного частиною п`ятою статті 74 цього Закону, для оскарження рішення, дії виконавця, якщо рішення, дії виконавця не були оскаржені. У разі оскарження рішення, дії виконавця, постанови, зазначені у пунктах 1-4 цієї частини, якщо їх не скасовано, підлягають виконанню відповідними органами після розгляду справи відповідним судом. За наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за три місяці, виконавець роз`яснює стягувачу право на звернення до органів досудового розслідування із заявою (повідомленням) про вчинене кримінальне правопорушення боржником, що полягає в ухиленні від сплати аліментів. У разі наявності в діях боржника ознак адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 183-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, державний виконавець складає протокол про адміністративне правопорушення та надсилає його для розгляду до суду за місцезнаходженням органу державної виконавчої служби. Довідка про наявність заборгованості зі сплати аліментів видається органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем на вимогу стягувача протягом трьох робочих днів у випадках, встановлених законом. Довідка про наявність заборгованості зі сплати аліментів дійсна протягом одного місяця з дня її видачі. Форма довідки встановлюється Міністерством юстиції України. За наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за один рік, виконавець виносить постанову про накладення на боржника штрафу у розмірі 20 відсотків суми заборгованості зі сплати аліментів. За наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за два роки, виконавець виносить постанову про накладення на боржника штрафу у розмірі 30 відсотків суми заборгованості зі сплати аліментів. За наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за три роки, виконавець виносить постанову про накладення на боржника штрафу у розмірі 50 відсотків суми заборгованості зі сплати аліментів. У подальшому постанова про накладення штрафу у розмірі, визначеному абзацом першим цієї частини, виноситься виконавцем у разі збільшення розміру заборгованості боржника на суму, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за один рік. Суми штрафів, передбачених цією частиною, стягуються з боржника у порядку, передбаченому цим Законом, і перераховуються стягувачу.
Наказом МЮУ від 02.04.2012 № 512/5 (зареєстровано в МЮУ 02.04.2012 р. за №489/20802) затверджено Інструкцію з організації примусового виконання рішень, яка діє із змінами та доповненнями, в т.ч. відповідно до наказу МЮУ № 2522/5 від 02.08.2018. Розділом ХУІ Особливості виконання рішень про стягнення аліментів визначені положення, що стосуються, зокрема й проведення розрахунку заборгованості по сплаті аліментів, вчинення державним виконавцем інших дій та прийняття рішень.
Так, зазначено, що виконавець зобов`язаний обчислювати розмір заборгованості зі сплати аліментів щомісяця (додаток 15) та у випадках, передбачених частиною четвертою статті 71 Закону, повідомляти про розрахунок заборгованості стягувача і боржника, зокрема, відповідно до пунктів 4-7 даної Інструкції, в редакції, чинній на час здійснення виконавчої дії чи прийняття рішення. Також у абз.2 п.4 зазначено, що розрахунок заборгованості обчислюється в автоматизованій системі виконавчого провадження на підставі відомостей, отриманих із: звіту про здійснені відрахування та виплати; квитанцій (або їх копій) про перерахування аліментів, наданих стягувачем чи боржником; заяв та (або) розписок стягувача; інформації про середню заробітну плату працівника для цієї місцевості; інших документів, що відображають отримання боржником доходу або сплату ним аліментів.
Під час розгляду скарги, суд дійшов до висновку, що розрахунок заборгованості по аліментах № 19754 від 22.07.2019 (а.с.24-25) не підлягає визнанню незаконним, оскільки за дослідженими матеріалами справи не встановлено доказів, які б давали підстави вважати, що розмір отриманих боржником доходів станом на листопад 2017 року був більшим і, відповідно заборгованість по аліментах була більша, ніж 45390грн. 16коп. (саме з цим розміром не погоджується стягувач), яка визначена державним виконавцем Дьо Л.С. у довідці від 22.07.2019р. і, яка визначена ним на підставі довідки №б/н старшого державного виконавця Центрального відділу ДВС Головко М.В. (а.с.55). Під час складання розрахунку заборгованості, державним виконавцем здійснювалися запити до податкових органів щодо отримання інформації про доходи боржника та отримана відповідь, що підтверджується наданими матеріалами (а.с.56). Отже, на думку суду, дії державного виконавця відповідають вимогам ст.ст. 18, 71 Закону України Про виконавче провадження та вище вказаної Інструкції.
Крім того, суд звертає увагу, що за інформацією органів податкової служби (а.с.148) чистий дохід боржника відомий лише станом на 31.12.2015р., а після цього, в т.ч. станом на листопад 2017р. та на даний час ОСОБА_2 декларації про доходи не подавав.
Слід зазначити, що, враховуючи норми ст.ст. 12, 76-82 ЦПК України, при здійсненні розрахунку заборгованості по аліментах станом на 22.07.2019р. та при перевірці судом правильності нарахування розміру заборгованості за довідкою від 22.07.2019р., відсутні підстави для врахування документів, які були надані стягувачем до органів ДВС та суду та отримані ним з матеріалів кримінального провадження та судових рішень, постановлених при розгляді справ в порядку адміністративного судочинства. Зокрема, судове рішення постановлене при розгляді справи щодо вирішення спірних податкових правовідносин між певними особами.
На даний час будь-які матеріали виконавчого провадження, які перебували на виконанні у Центральному відділу ДВС щодо виконання виконавчого листа №2-829/08, за яким державним виконавцем ОСОБА_7 визначено розмір заборгованості станом на листопад 2017р. - 45390грн. 16коп., відсутні в зв`язку із знищенням за закінченням трирічного терміну зберігання, відповідно до вимог ч.2 Розділу 11 Правил ведення діловодства та архіву в органах державної виконавчої служби та приватними виконавцями.
На думку суду, для здійснення перерахунку заборгованості ОСОБА_2 по сплаті аліментів за період станом на листопад 2017р. та станом на дату складання довідки від 22.07.2019р., з якою не згідна стягувачка, не може бути врахована довідка ГУ ДПС у Черкаській області від 24.03.2020 (за вх. № 9543 від 26.03.2020) для нарахування заборгованості, оскільки відповідно до матеріалів виконавчого провадження не можливо встановити, які саме мав доходи ОСОБА_2 , які саме розміри його доходів вже враховувались при визначенні розміру заборгованості - 45390грн. 16коп., а які - ні. Та інформація, що отримана судом з органів податкової служби на виконання ухвал суду при розгляді даної справи, також не дає можливості здійснити перерахунок заборгованості по аліментах за період станом на листопад 2017 року.
Суд вважає, що під час розгляду справи не встановлено жодних обставин, які б свідчили про те, що державним виконавцем ОСОБА_5 невірно нарахована заборгованість по аліментах, розмір якої зазначений у довідці від 22.07.2019р. і становить, станом на 01.07.2019р. - 86222грн. 91коп., в т.ч., що нею не були взяті до уваги будь-які документально підтверджуючі дані, необхідні для здійснення відповідного нарахування.
Отже, відсутні підстави вважати, що державний виконавець діяв протиправно і порушив права, інтереси стягувачки та дитини за виконавчим провадженням. Посилання стягувача на довідку-розрахунок від 14.03.2019р. №5919, за якою було визначено розмір заборгованості по аліментах станом на 01.03.2019р. - 3859546грн. 50коп., як такий, що вірно визначений, є безпідставними, оскільки після складання такої довідки, державним виконавцем здійснена перевірка щодо заборгованості і складена нова довідка від 22.07.2019р. №19754. Крім того, на даний час неможливо перевірити інформацію про доходи ОСОБА_2 та правильність нарахування заборгованості по аліментах за період з часу стягнення аліментів, відкриття виконавчого провадження та до листопада 2017 року, оскільки вже знищені матеріали виконавчого провадження, яке перебувало на виконанні у Центральному відділі ДВС і, за яким державним виконавцем Головко М.В. було визначено розмір боргу станом на 01.11.2017р. у розмірі 45390грн. 16коп. Сам по собі факт того, що боржник ОСОБА_2 перебував на загальній системі оподаткування, не дає підстав для збільшення розміру заборгованості по аліментах, оскільки, як зазначалось вище, відсутні підтверджуючі дані (розміри, вихідні дані тощо) про те, які ж саме доходи мав боржник з початку стягнення аліментів на утримання дитини і станом на листопад 2017р., які розміри чергових платежів по аліментах він сплатив та, які розміри ним були сплачені на погашення існуючої заборгованості.
Під час розгляду справи скаржником не наведено доводів та не надано доказів, судом не встановлено обставин, попри вжиття всіх заходів для перевірки визначеного у довідці від 22.07.2019р. розміру заборгованості, які б давали підстави для задоволення скарги ОСОБА_1 та визнання розрахунку від 22.07.019, - незаконним.
На підставі викладеного та керуючись ЗУ Про виконавче провадження , ст. 195 СК України, ст.ст. 13, 259, 268, 447-452 ЦПК України суд, -
у х в а л и в :
У задоволенні скарги ОСОБА_1 (стягувач) на дії державного виконавця Придніпровського відділу державної виконавчої служби у місті Черкаси Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), визнання незаконним розрахунку заборгованості по аліментам, ОСОБА_2 (боржник), - відмовити.
Ухвала може бути оскаржена до Черкаського апеляційного суду через Придніпровський районний суд м. Черкаси протягом 15-ти днів з дня її проголошення. Учасник справи, якому повна ухвала суду не була вручена у день її проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 цього Кодексу.
Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені ст. 354 цього Кодексу щодо апеляційного оскарження продовжуються на строк дії такого карантину.
Повний текст ухвали складено 22.05.2020.
Головуючий: С. М. Позарецька
Суд | Придніпровський районний суд м.Черкас |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2020 |
Оприлюднено | 01.06.2020 |
Номер документу | 89536433 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Придніпровський районний суд м.Черкас
Позарецька С. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні