ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 травня 2020 року м. Ужгород№ 260/589/20 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Рейті С.І.
при секретарі судового засідання Олійник В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Липчанської сільської ради Хустського району Закарпатської області, третя особа - Фермерське господарство "Добробуття", про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
У відповідності до ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 26 травня 2020 року проголошено вступну та резолютивну частину Рішення. Рішення в повному обсязі складено 01 червня 2020 року.
ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом до Липчанської сільської ради Хустського району Закарпатської області (далі - відповідач, Липчанська сільська рада), третя особа - Фермерське господарство "Добробуття" (далі - третя особа, ФГ "Добробуття"), яким просить визнати протиправною бездіяльність Липчанської сільської ради Хустського району Закарпатської області, яка виразилася у неприйнятті рішення стосовно надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства загальною площею 0,8600 га за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 2125385200:016002:0117 у власність гр. ОСОБА_1 , мешканцю АДРЕСА_2 та зобов`язати відповідача - Липчанську сільську раду Хустського району Закарпатської області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства та передати у власність земельну ділянку для ведення фермерського господарства загальною площею 0,8600 га за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 2125385200:016002:0117 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , мешканцю АДРЕСА_2 .
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач 09.01.2019 року звернувся до відповідача з клопотанням (відмітка про отримання від 09.01.2019 року) надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки у власність як члену фермерського господарства в розмірі земельної частки (паю) площею 0,8600 га для ведення фермерського господарства із земель, яка перебуває у користуванні згідно договору оренди земельної ділянки з ФГ "Добробуття" і знаходиться на території Липчанської сільської ради по АДРЕСА_1 . Оскільки, у місячний строк до 09.02.2019 року з дня реєстрації клопотання, відповідачем не надано ані дозволу ані мотивованої відмови у його наданні, позивачем, керуючись ч.7 ст. 118 Земельного кодексу України, було замовлено розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність без надання такого дозволу, про що, належним чином було повідомлено відповідача листом від 04.03.2019 року б/н з одночасним долученням відповідної угоди, укладеної з виконавцем ТОВ "Моя земля" від 27.02.2019 року № 76.
Після виготовлення проекту землеустрою, отримання позитивного висновку експерта державної експертизи про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність від 07.11.2019 року № 8252/82-19, внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку та присвоєння їй кадастрового номеру 2125385200:01:002:0117 (витяг з ДЗК від 15.11.2019 року № НВ-2103897682019), позивачем було подано відповідачеві клопотання (вих. № 163 від 20.11.2019 року) про затвердження такого проекту та надання земельної ділянки у власність.
11.12.2019 року позивачем було отримано лист за вих. № 517 про те, що заяву ОСОБА_1 від 20.11.2019 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність члену фермерського господарства площею 0,8600 га для ведення фермерського господарства було розглянуто на засіданні сесії Липчанської сільської ради 06.12.2019 року, однак, дане питання не підтрималося депутатами сільської ради та не набрало необхідної кількості голосів. Також, у листі зазначено, що подана копія проекту землеустрою не містить всіх передбачених ст. 50 Закону України "Про землеустрій" документів, зокрема, відсутнє рішення Липчанської сільської ради про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою.
Відтак, на думку позивача, Липчанською сільською радою допущено протиправну бездіяльність та порушено вимоги ст. 118 Земельного кодексу України та положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", що призвело позивача у ситуацію правової невизначеності, що є недопустимим у відповідності до змісту та сутності принципів верховенства права та законності, а також порушує його конституційні права щодо розгляду його звернення органом місцевого самоврядування.
Ухвалою суду від 16.03.2020 року відкрито провадження у адміністративній справі та розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Даною ухвалою також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.
Ухвалою суду від 13.04.2020 року витребувано у Липчанської сільської ради належним чином завірену копію рішення Липчанської сільської ради про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, площею 0,8600 га, для ведення фермерського господарства в розмірі земельної частки (паю), члену фермерського господарства, яка розташована в АДРЕСА_1 громадянину ОСОБА_1 , а також, належним чином завірену копію протоколу засідання Липчанської сільської ради з результатами поіменного голосування за заявою позивача від 20.11.2019 року, у зв`язку з чим, розгляд адміністративної справи відкладено.
14.04.2020 року представником Липчанської сільської ради - адвокатом Габор Ярославою Іванівною подано до суду заяву про розгляд в судовому засіданні з повідомленням сторін задля уникнення порушення процесуальних прав сторони відповідача на захист. Одночасно зазначено, що позовну вимоги заперечує повністю і свої доводи та заперечення бажає викласти у судовому засіданні.
Ухвалою суду від 16.04.2020 року у задоволенні заяви представника Липчанської сільської ради - адвоката Габор Ярослави Іванівни про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін відмовлено.
29.04.2020 року, на виконання вимог ухвали суду про витребування доказів, представником відповідача надано наступні документи: копія рішення від 06.12.2019 року, копія витягу із протоколу від 06.12.2019 року, копія листка поіменного голосування від 06.12.2019 року. Одночасно, представником відповідача повторно заявлено клопотання про розгляд справи в судовому засіданні з викликом (повідомленням) сторін.
Ухвалою суду від 06.05.2020 року заяву представника Липчанської сільської ради - адвоката Габор Ярослави Іванівни про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін задоволено, призначити судове засідання з розгляду даної адміністративної справи.
При цьому, суд констатує, що відповідачем, у встановлений процесуальний строк, відзиву на позовну заяву не надано.
В судове засідання, належним чином повідомлені представники сторін не з`явилися, при цьому, представником позивача подано до суду клопотання про розгляд справи за відсутності позивача та у відповідності до ст. 205 КАС України, розгляд справи проведено за відсутності представників сторін на підставі наявних в матеріалах справи письмових доказів.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши всі докази, які мають юридичне значення для вирішення справи і розгляду спору по суті, суд дійшов наступного висновку.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, 09.01.2019 року ФГ "Добробуття" в особі голови ОСОБА_1. звернулося до Липчанської сільської ради із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки члену фермерського господарства у власність в розмірі земельної ділянки частки (паю) площею 0,8600 га для ведення фермерського господарства із земель фермерського господарства (перебувають у користуванні згідно договору оренди земельної ділянки ФГ "Добробуття") загальною площею 1,0217 га в АДРЕСА_1 (а.с.20).
Листом Липчанської сільської ради від 21.01.2019 року за № 23 позивача повідомлено про те, що до листа не додано документів, які вказані у додатках до листа, а саме: Статут ФГ "Добробуття", договору оренди земельної ділянки, копія паспорту та ідентифікаційного номера члена ФГ, графічні матеріали, протоколу загальних зборів ФК "Добробуття", довідки про розмір земельної частки (паю). З огляду на викладене, звернення позивача залишено без розгляду до оформлення його належним чином у відповідності до вимог чинного законодавства (а.с.48).
Крім того, 25.02.2019 року Липчанською сільською радою направлено позивачеві лист за № 93, згідно якого, в тому числі, в контексті, що стосується спірних правовідносин, на заяву ОСОБА_1 вх. № 9 від 23.01.2019 року щодо надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки кадастровий номер 2125385200:01:002:0046, площею 1,0717 га за адресою АДРЕСА_1 , яка перебуває в оренді, на дві земельні ділянки площею 0,8600 га та 0,2117 га, останнього повідомлено про те, що Липчанська сільська рада звернулася за роз`ясненнями до Державної служби України з питань геодезії, картографії і кадастру. З огляду на викладене, звернення позивача будуть розглянуті на засіданні чергової сесії Липчанської сільської ради після отримання роз`яснень Держгеокадастру, про що буде повідомлено додатково (а.с.49).
04.03.2019 року ОСОБА_1 подано до Липчанської сільської ради заяву, згідно якої, у відповідності до ч.7 ст. 118 Земельного кодексу України, проінформовано сільську раду про те, що ним замовлено розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність у ТОВ "Моя Земля" (а.с.21).
Листом Липчанської сільської ради від 22.03.2019 року за № 147, на лист позивача від 04.03.2019 року № 28 щодо неотримання у встановлений законом термін відповіді на звернення від 09.01.2019 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,8600 га у власність, що розташована за адресою АДРЕСА_1 , та укладення договору про надання послуг по виготовленню проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, повідомлено, зокрема про те, що 23.01.2019 року головою ФГ "Добробуття" було забрано заяву від 09.01.2019 року та подано нову заяву вх. № 9 від 23.01.2019 року (а.с.50).
Із вказаного листа також вбачається, що ФГ "Добробуття" використовує земельну ділянку площею 1,0717 га за адресою АДРЕСА_1 на умовах оренди згідно договору оренди від 14.09.2012 року, укладеного із Липчанською сільською радою. Вказана земельна ділянка належить до комунальної власності. Договір оренди зареєстровано у Держземагенстві 14.09.2012 року. Даній земельній ділянці присвоєно окремий кадастровий номер 2125385200:01:002:0046, тобто в розумінні ст.79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка є сформованою. ФГ "Добробуття" неодноразово зверталось до Липчанської сільської ради щодо надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок і неодноразово дане питання не підтримувалось депутатами та не набирало необхідної кількості голосів.
Знову ж таки, на заяву позивача вх. № 9 від 23.01.2019 року щодо надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки Липчанська сільська рада повідомила, що звернулася за роз`ясненнями до Державної служби України з питань геодезії, картографії і кадастру, про що було повідомлено листом № 93 від 25.02.2019 року. З огляду на викладене, звернення позивача буде розглянуто на засіданні чергової сесії Липчанської сільської ради після отримання роз`яснень Держгеокадастру, про що буде повідомлено додатково.
11.04.2019 року Липчанською сільською радою повідомлено позивача (листом за № 184, а.с.51) про те, що заяву від 09.01.2019 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки члену фермерського господарства у власність, площею 0,8600 га за адресою АДРЕСА_1 , для ведення фермерського господарства, було розглянуто на засіданні чергової сесії Липчанської сільської ради 26.03.2019 року, але дане питання не підтрималося депутатами сільської ради та не набрало необхідної кількості голосів.
20.11.2019 року позивачем подано до Липчанської сільської ради клопотання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, площею 0,8600 га, для ведення фермерського господарства в розмірі земельної частки (паю), члену фермерського господарства, кадастровий номер 2125385200:01:002:0117, яка розташована в АДРЕСА_1 (а.с.27).
Листом від 11.12.2019 року за № 517 Липчанською сільською радою повідомлено позивача про результати розгляду клопотання від 20.11.2019 року, в тому числі, зазначено, що подана копія проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 0,8600 га для ведення фермерського господарства у розмірі земельної частки (паю) члену фермерського господарства к.н. 2125385200:01:002:0117, яка розташована в АДРЕСА_1 , не містить всіх передбачених ст. 50 Закону України "Про землеустрій" документів і, зокрема, у ньому відсутнє рішення Липчанської сільської ради про надання дозволу на розробку такого проекту землеустрою (а.с.54). Також повідомлено, що заяву позивача від 20.11.2019 року було розглянуто на засіданні сесії Липчанської сільської ради 06.12.2019 року, але дане питання не підтрималося депутатами сільської ради та не набрало необхідної кількості голосів.
Не погоджуючись із даним рішенням, позивач оскаржив його до Закарпатського окружного адміністративного суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у даній справі, суд виходить з наступного.
Спірним у даній справі є правомірність дій відповідача щодо відмови позивачеві у наданні йому як члену фермерського господарства дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки для ведення фермерського господарства та затвердження відповідного проекту землеустрою.
Правовідносини, які виникли між сторонами спору, регулюються Земельним кодексом України (далі - ЗК України) та Законом України "Про фермерське господарство" від 19.06.2003 року № 973-1V (далі - Закон 973).
Згідно із ч.ч. 5, 6 ст.7 Закону 973, громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Це положення не поширюється на громадян, які раніше набули права на земельну частку (пай). Земельні ділянки, розмір яких перевищує розмір, встановлений у частині 5 цієї статті, передаються громадянам у приватну власність для ведення фермерського господарства на підставі цивільно-правових угод.
Відповідно до ст. 13 даного Закону члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю). Членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Згідно із ч.2 ст.31 та ч.ч.1, 2 ст.32 ЗК України, громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю). Громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Дія частини першої цієї статті не поширюється на громадян, які раніше набули права на земельну частку (пай).
Таким чином, вказаними правовими нормами прямо передбачено та презюмується право громадян - членів фермерського господарства на отримання безоплатно у власність земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю), що може відбуватись як із земель державної чи комунальної власності, так і із земель, які раніше були надані їм у користування.
Як вбачається із матеріалів справи, позивач є членом ФГ "Добробуття", ФГ "Добробуття" використовує земельну ділянку площею 1,0717 га за адресою АДРЕСА_1 на умовах оренди згідно договору оренди від 14.09.2012 року, укладеного із Липчанською сільською радою. Вказана земельна ділянка належить до комунальної власності. Договір оренди зареєстровано у Держземагенстві 14.09.2012 року. Даній земельній ділянці присвоєно окремий кадастровий номер 2125385200:01:002:0046.
Після укладення договору тимчасового користування землею, в тому числі на умовах оренди, фермерське господарство реєструється у встановленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, якому вона надавалась з моменту державної реєстрації договору оренди.
Отже, зазначена земельна ділянка фактично використовується ФГ "Добробуття", яке й було створене для цілей, визначених Статутом юридичної особи, а саме для ведення фермерського господарства.
Стаття 31 ЗК України визначає право члена фермерського господарства на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю), за рахунок, зокрема земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Стаття 32 земельного кодексу України визначає право члена фермерського господарства на одержання безоплатно у власність земельної ділянки, вже наданої йому у користування.
Відповідно до п. 1 ст. 32 ЗК України, громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Суд зазначає, що у даному випадку позивач, як член фермерського господарства, скористався своїм правом на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю), за рахунок, зокрема земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди, саме в порядку ст. 31 ЗК України.
Також, право на безоплатне отримання земельної ділянки для ведення фермерського господарства можливе лише, якщо така земельна ділянка вже передана такій особі у користування (в той же час, слід звернути увагу, що ст. ст. 118, 121 ЗК України та ст. 13 Закону 973 передбачена можливість кожного громадянина отримати земельну ділянку для ведення фермерського господарства, якщо вона і не перебувала у його користуванні до цього часу).
Частиною 7 ст. 118 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
При цьому вказана правова норма містить імперативний припис про те, що підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Слід зазначити, що за змістом ст.118 ЗК України, за наслідками розгляду клопотань громадян, які бажають отримати у власність земельні ділянки, відповідний орган виконавчої влади, або орган місцевого самоврядування, який діє відповідно до повноважень визначених у ст. 122 ЗК України, обтяжений обов`язком прийняти одне з двох можливих рішень: про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або про відмову у наданні такого дозволу.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, зокрема, копією заяви від 09.01.2019 року, якою ФГ "Добробуття", в особі голови ОСОБА_1., звернулося до Липчанської сільської ради щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки члену фермерського господарства у власність в розмірі земельної ділянки частки (паю) площею 0,8600 га для ведення фермерського господарства із земель фермерського господарства (перебувають у користуванні згідно договору оренди земельної ділянки ФГ "Добробуття") загальною площею 1,0217 га в АДРЕСА_1 (а.с.20).
Судом також встановлено, що у визначений ст. 118 ЗК України, відповідачем не розглянуто клопотання позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою від 09.01.2019 року, доказів протилежного відповідачем не надано. Навіть, зважаючи на те, як стверджує відповідач у листі від 22.03.2019 року за № 147, що 23.01.2019 року головою ФГ "Добробуття" було забрано заяву від 09.01.2019 року та подано нову заяву вх. № 9 від 23.01.2019 року, доказів зазначеного відповідачем суду не надано, хоча, у відповідності до ст. 78 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень саме на відповідача покладається обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності.
Разом з тим, знову ж таки, з листа відповідача від 11.04.2019 року № 184 вбачається, що на засіданні сесії Липчанської сільської ради 26.03.2019 року відповідачем все ж таки розглянуто заяву позивача від 09.01.2019 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, але дане питання не підтрималося депутатами сільської ради та не набрало необхідної кількості голосів.
Зазначене підтверджує факт порушення відповідачем встановленого ст. 118 ЗК України строку наданого відповідному органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу розгляду клопотання у місячний строк і надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надання мотивованої відмови у його наданні.
При цьому, як встановлено абзацом третім ч.7 ст. 118 ЗК України, у разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
На виконання вказаної правової норми, в зв`язку з недотриманням суб`єктом владних повноважень обов`язку щодо розгляду клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, позивачем замовлено розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомлено Липчанську сільську раду заявою від 04.03.2019 року.
Після виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність відповідно до угоди, укладеної з виконавцем ТОВ "Моя земля" про надання послуг по виготовленню проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність від 27.02.2019 року № 76, погодження відповідного проекту землеустрою експертом державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (згідно з Висновком про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 07.11.2019 року № 8252/82-19, а.с.23), внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку та присвоєння їй кадастрового номеру 2125385200:01:002:0117 (витяг з ДЗК від 15.11.2019 року № НВ-2103897682019, а.с. 24), позивачем було подано відповідачу клопотання про затвердження такого проекту землеустрою та надання земельної ділянки у власність (вих. № 163 від 20.11.2019 року, а.с. 27).
Приписами ч.8 ст.118 ЗК України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому ст.186-1 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 9 ст. 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
З наведеної вище правової норми вбачається обов`язковість дій відповідача у затвердженні проекту землеустрою в разі отримання позитивного висновку державної експертизи землевпорядної документації.
При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватись саме на етапі погодження такого проекту.
Відповідно до пункту 107 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17.10.2012 року, державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.
Суд зазначає, що 20.11.2019 року позивач звернувся до відповідача із клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 0,8600 га для ведення фермерського господарства у розмірі земельної ділянки частки (паю) члену фермерського господарства к.н. 2125385200:01:002:0117, яка розташована в АДРЕСА_1 , до якого надав відповідний проект землеустрою та витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ 2103897682019 від 15.11.2019 року.
Процедура реєстрації земельної ділянки, з огляду на наведені положення законодавства, передує прийняттю рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність, проте здійснюється після погодження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою.
Таким чином, суд робить висновок, що після державної реєстрації земельної ділянки, документація із землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки, вважається такою, що погоджена у встановленому законодавством порядку, а отже, з огляду на приписи ЗК України, у відповідача відсутні законодавчо передбачені підстави для відмови у затвердженні проекту землеустрою та передачі у власність земельної ділянки кадастровий номер: 2125385200:01:002:0117 ОСОБА_1 .
При цьому, суд звертає увагу позивача, що під бездіяльністю розуміється пасивна поведінка суб`єкта владних повноважень, яка може мати вплив на права, свободи чи інтереси фізичних або юридичних осіб, в тому числі не прийняття рішення у випадках, коли таке рішення повинно бути прийнято відповідно до вимог закону. Сама по собі бездіяльність - це триваюча пасивна поведінка суб`єкта, яка виражається у формі невчинення дії (дій), яку він зобов`язаний був і міг вчинити.
В свою чергу дії - це юридичні факти, які пов`язані з волею суб`єктів правовідносини; це поведінка людей; зовнішнє вираження волі людини. Відмінна риса даного виду юридичних фактів полягають у тому, що норми права пов`язують з ними юридичні наслідки саме в силу вольового характеру юридичних дій.
Юридичні дії - це вчинки особи, акти державних органів, інших суб`єктів, що відбуваються за волевиявленням суб`єкта правовідносин.
Аналізуючи вищевикладене суд приходить до висновку, що саме діями відповідача, а не бездіяльністю порушуються права ОСОБА_1 , а тому вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та визнати протиправним і скасувати рішення Липчанської сільської ради від 06.12.2019 року "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність".
Вирішуючи питання про зобов`язання відповідача затвердити проект землеустрою, суд зазначає таке.
Як зазначалось, ст.118 ЗК України прямо передбачено обов`язок органу виконавчої влади або орган місцевого самоврядування прийняти відповідне рішення у випадку надання погодженого проекту землеустрою. Крім того, нормою ч. 10 ст. 118 ЗК України, також передбачено право особи на оскарження відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або у випадку залишення клопотання без розгляду.
Судом встановлено, що наданий позивачем на затвердження проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність погоджений у встановленому законом порядку.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 5 КАС України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.
Частиною 4 ст. 245 КАС України визначено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У своєму рішенні від 16.09.2015 року у справі № 21-1465а15 Верховний Суд України вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Відтак, належним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача прийняти відповідне рішення, тобто рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
Згідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до ст. 3 Конституції України та ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. При цьому, оцінка поданих особами і самостійно зібраних судом доказів в адміністративних справах здійснюється судом за правилами статті 90 КАС України в порядку, що встановлений законодавчими приписами цього кодексу.
Згідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач належними та допустимими доказами не довів правомірності відмови у затвердженні проекту землеустрою.
Враховуючи вказане суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог повністю.
Щодо встановлення судового контролю за виконанням рішення суду шляхом зобов`язання відповідача подати звіт про виконання рішення суду, суд зазначає наступне.
Статтею 382 КАС України передбачено, що суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення. Наведені процесуальні приписи не є імперативними, передбачають диспозитивну поведінку суду щодо зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення. Отже, суд вважає, що зобов`язати надати такий звіт - це право суду, а не обов`язок, а тому суд в даному спорі не вбачає підстав для зобов`язання відповідача подати звіт про виконання судового рішення. Крім того, суд звертає увагу позивачів на те, що відповідно до ст. 383 КАС України, особа - позивач, на користь якої ухвалено рішення суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання такого рішення суду, або порушення прав позивача, підтверджених таким рішенням суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Під час звернення до суду позивачем понесено судові витрати по сплаті судового збору в сумі 840,80 грн. (а.с.9), які належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.
Керуючись ст. 5, 19, 139, 241, 243, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 РНОКПП НОМЕР_1 ) до Липчанської сільської ради Хустського району Закарпатської області (Закарпатська область, Хустський район, с. Липча, вул. Центральна, 35 код ЄДРПОУ 04350091), третя особа - Фермерське господарство "Добробуття" (Закарпатська область, Хустський район, с. Липча, вул. Шевченка, 8 код ЄДРПОУ 37599463), про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю .
2. Визнати протиправним та скасувати рішення двадцять четвертої сесії сьомого скликання Липчанської сільської ради Хустського району Закарпатської області від 06 грудня 2019 року "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність".
3. Зобов`язати Липчанську сільську раду Хустського району Закарпатської області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення гр. ОСОБА_1 у власність земельної ділянки, площею 0,8600 га для ведення фермерського господарства у розмірі земельної частки (паю) члену фермерського господарства кадастровий номер: 2125385200:01:002:0117, яка розташована в
АДРЕСА_3 . Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Липчанської сільської ради Хустського району Закарпатської області на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір в розмірі 840,80 грн.
5. Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 255 КАС України, та може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення, а в разі проголошення в судовому засіданні вступної та резолютивної частини рішення - протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.І. Рейті
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.05.2020 |
Оприлюднено | 02.06.2020 |
Номер документу | 89540610 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Рейті С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні