П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 червня 2020 р.м.ОдесаСправа № 400/3480/19 Головуючий в 1 інстанції: Малих О.В.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Джабурія О.В.
суддів - Вербицької Н.В.
- Кравченка К.В.
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за апеляційною скаргою Вознесенської районної ради Миколаївської області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 10 березня 2020 року у справі за позовом Комунальної установи Центр надання соціальних послуг Олександрівської селищної ради до Вознесенської районної ради Миколаївської області, Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району визнання протиправним та скасування рішення від 02.10.2019 року № 8; зобов`язання вчинити певні дії, -
ПОЗОВНІ ВИМОГИ ТА
НАСЛІДКИ ВИРІШЕННЯ ПОЗОВУ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
Комунальна установа Центр надання соціальних послуг Олександрівської селищної ради звернулася до суду з адміністративним позовом до Вознесенської районної ради Миколаївської області та Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Вознесенської районної ради від 02.10.2019 року № 8 Про надання згоди на передачу коштів із спеціального фонду (інші джерела власних надходжень) територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району до загального фонду районного бюджету ;
- зобов`язати територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району перерахувати залишки коштів в сумі 460 347,75 грн. (чотириста шістдесят тисяч триста сорок сім грн. 75 коп.) на спец рахунок Комунальної установи Центр надання соціальних послуг Олександрівської селищної ради.
Ухвалою від 04.11.2019 року відкрито провадження у справі та встановлено, що справу належить розглядати за правилами спрощеного позовного провадження.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив наступне.
Позивач вважає, що у зв`язку з передачею Олександрівського стаціонарного відділення для постійного або тимчасового проживання із власності Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району до комунальної власності Комунальної установи Центр надання соціальних послуг Олександрівської селищної ради разом з 15 підопічними, які перевелися на утримання з 1 січня 2019 року, Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району повинен передати залишки коштів в сумі 460 347,75 грн., які згідно зі статтею 88 Закону України Про пенсійне забезпечення виплата пенсій особам, які проживають в будинках-інтернатах (пансіонатах), стаціонарних відділеннях територіальних центрів соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян і дитячих будинках-інтернатах, виплачується 25 процентів розміру призначеної пенсії. 75 відсотків коштів Пенсійний Фонд перераховує на спеціальний фонд (інші джерела надходжень) установи в якій знаходяться підопічні для використання коштів за бюджетним призначенням . Порядок зарахування та використання коштів, що підлягають перерахуванню Пенсійним фондом або органами праці та соціального захисту населення установам (закладам), де особи перебувають на повному державному утриманні регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2004 року № 269 Про затвердження Порядку зарахування та використання коштів, що підлягають перерахуванню Пенсійним фондом або органами праці та соціального захисту населення установам (закладам), де особи перебувають на повному державному утриманні зі змінами та доповненнями.
Відповідно до вимог п.9 вищезазначеної Постанови зарахування та використання коштів, що перераховані установам, здійснюються згідно з вимогами бюджетного законодавства для поліпшення умов перебування осіб в установах (забезпечення продуктами харчування, медикаментами, предметами і матеріалами, м`яким та твердим інвентарем; придбання обладнання і предметів довгострокового користування; проведення капітального ремонту приміщень житлової групи та обслуговуючих приміщень, їдальні, пральні, лазні, а також окремих вузлів і систем, які є складовою частиною таких об`єктів; надання ритуальних послуг). Перелік товарів, робіт і послуг, на закупівлю яких спрямування зазначені кошти, затверджується Мінсоцполітики.
Ці кошти зараховуються на рахунки спеціального фонду як власні надходження бюджетних установ за кодом 25020200 та витрачаються згідно із затвердженням кошторисом у відповідності з наказом Міністерства соціальної політики від 20.03.2012 року № 150 Про затвердження Переліку товарів, робіт та послуг, на закупівлю яких спрямовуються кошти, що підлягають перерахуванню Пенсійним фондом України та структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських рад установам, де особи перебувають на повному державному утриманні зі змінами та доповненнями.
Департаментом соціального захисту населення Миколаївської обласної державної адміністрації було надіслано лист №3452/01-25 від 13.05.2019 року Вознесенській райдержадміністрації з роз`ясненням щодо використання залишків коштів на спеціальному рахунку територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району та інформаційно рекомендував про необхідність перерахування даних коштів на рахунок позивача.
Також, позивач зазначає, що зарахування цих надходжень регулюється п.8.4 Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 22.06.2012 року № 758, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.07.2012 року за № 1206/21518, яким визначено, що у разі ліквідації або реорганізації клієнта (приєднання, злиття, виділу, поділу, перетворення), зміни найменування, підпорядкованості, бюджетні рахунки для операцій клієнтів, в тому числі бюджетні рахунки для зарахування власних надходжень бюджетних установ, закриваються на підставі наданих клієнтами заяв про закриття рахунків. У разі наявності на рахунку, що закривається, залишків коштів орган Казначейства на підставі платіжного доручення клієнта перераховує такі залишки на інший рахунок клієнта або рахунок, відкритий правонаступником, якщо інше не передбачено бюджетним законодавством.
Центр зазначає, що неодноразово звертався стосовно передачі залишків коштів Комунальною установою Центр надання соціальних послуг Олександрівської селищної ради, зокрема, було надіслано претензійний лист до Вознесенської районної державної адміністрації Миколаївської області вих. № 92 від 21.06.2019 року, на який було отримано відповідь, що питання про передачу коштів із спеціального фонду територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району буде винесено на чергову сесію районної ради.
Враховуюче викладене, рішення Вознесенської районної ради від 02.10.2019 року № 8 Про надання згоди на передачу коштів із спеціального фонду (інші джерела власних надходжень) територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району до загального фонду районного бюджету є, на думку позивача, неправомірним та таким, що порушує права та інтереси підопічних, які знаходяться у відділенні стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання з боку суб`єктів владних повноважень.
26.11.2019 року від Районної ради надійшов відзив на адміністративний позов, в якому Вознесенська районна рада Миколаївської області просить суд у задоволенні вимог позивача відмовити в зв`язку з наступним.
У Вознесенському районі з 2010 року функціонує Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району. Одним з підрозділів територіального центру було Олександрівське відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання, у якому проживало 15 осіб похилого віку та осіб з інвалідністю.
В зв`язку з введенням в дію Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад від 05.02.2015 року № 157-VІІІ 18.12.2018 року на XXXI сесії сьомого скликання Вознесенська районна рада прийняла рішення № 2 Про надання згоди на передачу індивідуально визначеного майна Олександрівського відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання та Воронівського стаціонарного відділення для постійного або тимчасового проживання із власності територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району до комунальної власності Олександрівської селищної ради . Вищезазначене майно передано 29.12.2018 року згідно акту приймання-передачі окремого індивідуально визначеного майна. Відповідні акти підписані усіма членами комісії, претензій не було пред`явлено від жодної з сторін.
Після передачі майна Комунальній установі Центр надання соціальних послуг Олександрівської селищної ради , розпорядженням Вознесенської райдержадміністрації від 01.02.2019 року № 13-р Про упорядкування структури Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району ліквідовано Олександрівське відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання.
Наказом директора територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району від 03.01.2019 року № 1 Про зняття з обслуговування знято з обслуговування 15 підопічних.
З моменту утворення територіального центру на спеціальний рахунок надійшло 1 743 751,00 грн., з яких використано 1 313 793,05 грн. Зазначені кошти використовувалися виключно на поліпшення умов перебування осіб в стаціонарних відділеннях. Станом на 01.01.2019 року залишок коштів на спеціальному рахунку склав 460 347,75 грн.
За період функціонування територіального центру, на утримання стаціонарних відділень з районного бюджету виділено 7 012 691,00 грн. В Олександрівському відділенні стаціонарного догляду було проведено капітальний ремонт, закупівля твердого та м`якого інвентарю, тощо.
Районна рада зазначає, що твердження позивача щодо закриття рахунків Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району не відповідають дійсності, так як територіальний центр продовжує функціонувати та здійснюються відповідні розрахункові операції на відкритих рахунках.
Кошти, які обліковувалися на рахунку Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району відповідно до норм бюджетного законодавства мають цільовий характер та можуть бути використані виключно на виконання відповідних цільових заходів, а саме утримання осіб, які перебували на обліку Олександрівського відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання.
Відповідно до вимог Бюджетного кодексу України п.4 ст.13 Складові частини бюджету власні надходження бюджетних установ отримуються додатково до коштів загального фонду бюджету і включаються до спеціального фонду бюджету.
Пунктом 2 статті 57 Бюджетного кодексу України, визначено, в разі, якщо на кінець бюджетного періоду Казначейство України зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення. У разі відсутності відповідних бюджетних призначень на наступний бюджетний період залишки коштів спеціального фонду перераховуються до загального фонду державного бюджету.
На підставі вищезазначених норм чинного законодавства 02.10.2019 року на XXXVII позачерговій сесії Вознесенської районної ради сьомого скликання було прийнято рішення Вознесенської районної ради № 8 Про надання згоди на передачу коштів із спеціального фонду (інші джерела власних надходжень) територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району до загального фонду районного бюджету .
Вознесенська районна рада Миколаївської області звертає увагу, що згідно з п.9 ст.51 Бюджетного кодексу України Якщо обсяги власних надходжень бюджетних установ перевищують відповідні витрати, затверджені законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), розпорядник бюджетних коштів передбачає спрямування таких надпланових обсягів у першу чергу на погашення заборгованості з оплати праці, нарахувань на заробітну плату, стипендій, комунальних послуг та енергоносіїв. Якщо такої заборгованості немає, розпорядник бюджетних коштів спрямовує 50 відсотків коштів на заходи, що здійснюються за рахунок відповідних надходжень, і 50 відсотків коштів - на заходи, необхідні для виконання основних функцій, але не забезпечені коштами загального фонду бюджету за відповідною бюджетною програмою. У такому разі розпорядник бюджетних коштів здійснює перерозподіл обсягів узятих бюджетних зобов`язань за загальним фондом бюджету для проведення видатків за цими зобов`язаннями із спеціального фонду бюджету .
Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) надавав послуги по утриманню осіб, які перебували на обліку Олександрівського відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання в повному обсязі та здійснював видатки відповідно до чинного законодавства України (зокрема вищезазначених статей Бюджетного Кодексу, Наказу Міністерства соціальної політики України від 20.03.2012 року № 150 (із змінами, внесеними згідно з Наказами Мінсоцполітики № 129 від 19.03.2013 року та № 290 від 26.02.2018 року Про затвердження Переліку товарів, робіт та послуг, на закупівлю яких спрямовуються кошти, що підлягають перерахуванню Пенсійним фондом України та структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських рад установам, де особи перебувають на повному державному утриманні ).
Залишок коштів виник в результаті фінансування з бюджету Вознесенського району Миколаївської області частини статей собівартості надання платних соціальних послуг.
25.09.2019 року на засіданні постійної комісії з питань планування, бюджету, фінансів, економічної реформи та соціального розвитку села було розглянуто попередньо питання Про надання згоди на передачу коштів із спеціального фонду (інші джерела власних надходжень) територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району до загального фонду районного бюджету . Депутати вирішили підтримати проект рішення та внести на розгляд сесії районної ради.
28.11.2019 року до суду надійшов відзив відповідача 2, який також просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
В своєму відзиві Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району зазначив, що територіальний центр утримується за рахунок коштів, які відповідно до вимог ст. 89 Бюджетного кодексу України виділяються з районного бюджету на соціальний захист населення та соціальне забезпечення, інших надходжень, у тому числі від діяльності його структурних підрозділів, від надання платних соціальних послуг, а також благодійних коштів громадян, підприємств, установ та організацій.
Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району вказує на те, що з моменту утворення територіального центру на спеціальний рахунок надійшло 1 743 751,50 грн., з яких використано 1 313 793,05 грн. Зазначені кошти використовувалися виключно на поліпшення умов перебування осіб в стаціонарних відділеннях. Станом на 01.01.2019 року залишок коштів на спеціальному рахунку склав |460 347,75 грн.
Розпорядженням райдержадміністрації від 26.12.2018 року № 411-р затверджено склад комісії та перелік окремого індивідуально визначеного майна. Вищевказане майно передано 29.12.2018 року згідно акту приймання-передачі окремого індивідуально визначеного майна. Акти підписані усіма членами комісії, претензій не було з жодної сторони.
Твердження позивача про те, що передано Олександрівське стаціонарне відділення для постійного або тимчасового проживання із власності територіального центру є хибним, адже передано окреме індивідуально визначене майно, а не стаціонарне відділення.
Утворена Комунальна установа Центр надання соціальних послуг Олександрівської селищної ради згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 13.03.2018 року, запис № 15211020000002070 не є та не може бути правонаступником (як стверджує позивач) Територіального центру соціального з обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району, який за цей час не було ні ліквідовано ні реорганізовано, та який і в даний час продовжує працювати.
Після передачі майна Комунальній установі Центр надання соціальних послуг Олександрійської селищної ради , розпорядженням Вознесенської райдержадміністрації від 01.02.2019 року № 13-р Про упорядкування структури територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району ліквідовано Олександрівське відділення стаціонарного огляду для постійного або тимчасового проживання.
Наказом директора територіального центру соціального обслуговування надання соціальних послуг) Вознесенського району від 03.01.2019 року № 1 Про зняття з обслуговування знято з обслуговування 15 підопічних.
Твердження позивача щодо закриття рахунків Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району не відповідають дійсності, так як територіальний центр продовжує функціонувати та здійснюються відповідні розрахункові операції на відкритих рахунках.
Кошти які обліковувались на рахунках територіального центру, відповідно до норм бюджетного законодавства, а саме Наказу Міністерства соціальної політики України від 20.03.2012 року №150 Про затвердження переліку товарів, робіт та послуг, на закупівлю яких спрямовуються кошти, що підлягають перерахуванню Пенсійним фондом України та структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських рад установам де особи перебувають на повному державному утриманні мають цільовий характер та можуть використовуватись виключно на виконання відповідних цільових заходів, а саме утримання осіб які перебували на обліку. Відповідно до Постанови кабінету міністрів України від 9.04.2005 року №268 Про затвердження Порядку регулювання тарифів на платні соціальні послуги тариф ні платну соціальну послугу обчислюється з урахуванням собівартості послуги, адміністративних витрат і податку на додану вартість.
Територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району надані послуги по утриманню підопічних в повному обсязі та здійснені видатки відповідно до чинного законодавства. Залишок коштів виник в результаті фінансування з районного бюджету частини статей собівартості надання соціальних послуг.
Справу розглянуто в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 10 березня 2020 року позов Комунальної установи Центр надання соціальних послуг Олександрівської селищної ради (вул. Жовтнева, 193, с. Олександрівка, Вознесенський район, Миколаївська область, 56530, код ЄДРПОУ 41995095) до Вознесенської районної ради (пл. Центральна, 1, м. Вознесенськ, Миколаївська область, 56500, код ЄДРПОУ 24794571) та Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району (вул. Центральна, 27, м. Вознесенськ, Миколаївська область, 56501, код ЄДРПОУ 36416096) - задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Вознесенської районної ради від 02.10.2019 року № 8 Про надання згоди на передачу коштів із спеціального фонду (інші джерела власних надходжень) територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району до загального фонду районного бюджету .
Зобов`язано Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району (вул. Центральна, 27, м. Вознесенськ, Миколаївська область, 56501, код ЄДРПОУ 36416096) перерахувати залишки коштів в сумі 460347,75 грн. (чотириста шістдесят тисяч триста сорок сім гривень 75 коп.) на спецрахунок Комунальної установи Центр надання соціальних послуг Олександрійської селищної ради (вул. Жовтнева, 193, с. Олександрівка, Вознесенський район, Миколаївська область, 56530, код ЄДРПОУ 41995095).
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Вознесенської районної ради (пл. Центральна, 1, м. Вознесенськ, Миколаївська область, 56500, код ЄДРПОУ 24794571) на користь Комунальної установи Центр надання соціальних послуг Олександрівської селищної ради (вул. Жовтнева, 193, с. Олександрівка, Вознесенський район, Миколаївська область, 56530, код ЄДРПОУ 41995095) судові витрати у сумі 1921,00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня 00 коп.).
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району (вул. Центральна, 27, м. Вознесенськ, Миколаївська область, 56501, код ЄДРПОУ 36416096) на користь Комунальної установи Центр надання соціальних послуг Олександрівської селищної ради (вул. Жовтнева, 193, с. Олександрівка, Вознесенський район, Миколаївська область, 56530, код ЄДРПОУ 41995095) судові витрати у сумі 1921,00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня 00 коп.).
На вказане рішення суду Вознесенська районна рада Миколаївської області подала апеляційну скаргу. Апелянт просить скасувати рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 10 березня 2020 року та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог. Апелянт в своїй апеляційній скарзі зазначає, що судом першої інстанції при ухваленні рішення порушені норми матеріального права, у зв`язку з чим, на думку апелянта, рішення є незаконним та таким, що підлягає скасуванню.
Згідно до вимог ст.311 КАС України суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
КОЛЕГІЯ СУДДІВ ВСТАНОВИЛА
Як вірно встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, 02.10.2019 року Вознесенська районна рада Миколаївської області прийняла рішення № 8 Про надання згоди на передачу коштів із спеціального фонду (інші джерела власних надходжень) територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району до загального фонду районного бюджету , яким надано згоду на передачу коштів із спеціального фонду територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району, як таких, що не можуть бути використані за бюджетним призначенням, до загального фонду районного бюджету в сумі 460 347,75 грн.
18.12.2018 року Вознесенська районна рада прийняла рішення № 2, яким надала згоду на безоплатну передачу майна Олександрівського відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання, яке розташовано за адресою, смт. Олександрівка, вул. Східна, буд. в„– 39 , у комунальну власність Олександрівської селищної ради (т.1 а.с. 96).
Згідно розпорядження Вознесенської райдержадміністрації, від 26.12.2018 року № 411-р, створено комісію з передачі майна Олександрівського відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання, перелік такого майна та акт-приймання передачі (т.1 а.с. 98-114).
Як вбачається із матеріалів передачі майна, Олександрівське відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання передано, як цілісний майновий комплекс, який включає будівлі та споруди, машини та обладнання, інвентар, медикаменти тощо.
ЗАСТОСУВАННЯ НОРМ ПРАВА
Вимогами ч.1 ст.2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає та враховує наступне.
Доводи відповідача - Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району про те, що передано окреме індивідуально визначене майно, а не стаціонарне відділення, колегія суддів вважає необґрунтованими. Навіть беручи до уваги той факт, що згідно з розпорядчими документами, на підставі яких передано майно, воно вказане як індивідуально визначене, вбачається, що Олександрівське відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання передано саме як об`єкт - установа соціального захисту населення. Зазначене підтверджується Положенням, затвердженим рішенням Олександрівської селищної ради від 02.12.2018 року № 8.
Крім того, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відбулася зміна підпорядкування Олександрівського відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання, яке з моменту передачі знаходиться у підпорядкуванні Олександрівської селищної ради.
Позивач зазначає, що з 01.01.2019 року разом із Олександрівським відділенням стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання до Комунальної установи Центр надання соціальних послуг Олександрівської селищної ради з Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району були переведені 15 підопічних. Цей факт не заперечується і відповідачем-апелянтом, який у своєму відзиві зазначає, що наказом директора територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району від 03.01.2019 року № 1 знято з обслуговування 15 підопічних.
На підставі ст.88 Закону України Про пенсійне забезпечення різниця між розміром призначеної пенсії особи, яка проживає в будинку-інтернаті (пансіонаті), стаціонарному відділенні територіального центру соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян та дитячому будинку-інтернаті, і розміром пенсії, яка виплачується їй та непрацездатним членам її сім`ї відповідно до частин першої - третьої цієї статті, перераховується будинку-інтернату (пансіонату), стаціонарному відділенню територіального центру соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян, дитячому будинку-інтернату, в якому проживає особа, за її особистою письмовою заявою або заявою батьків, опікунів (піклувальників). Зазначені кошти зараховуються на рахунки цих установ понад бюджетні асигнування і спрямовуються виключно на поліпшення умов проживання у них громадян похилого віку, інвалідів та дітей у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, колегія суддів зазначає, що законодавчим актом визначені виключні напрямки використання таких коштів та вказано, що вони зараховуються понад бюджетні асигнування на рахунки цих установ.
Разом з тим, колегія суддів наголошує, що ці кошти є власністю осіб, які перебувають на утриманні позивача та розпорядження ними здійснюється за їх особистими заявами.
Отже, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що у зв`язку зі зміною підпорядкування Олександрівського відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання разом із майном, а також функціями по утриманню осіб, що проживають у відділенні мають бути передані і відповідні кошти.
Аналогічна правова позиція висловлена і Департаментом соціального захисту населення Миколаївської облдержадміністрації у своєму листі від 13.05.2019 року № 3452/01-25 (т.1 а.с.13).
Вознесенська районна рада Миколаївської області у своєму відзиві зазначає, що після передачі майна Комунальній установі Центр надання соціальних послуг Олександрівської селищної ради на підставі розпорядження Вознесенської райдержадміністрації Олександрівське відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району ліквідовано.
Відповідно до вимог п.8.4. Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 22.06.2012 року № 758, бюджетні рахунки для операцій клієнтів, в тому числі бюджетні рахунки для зарахування власних надходжень бюджетних установ, на підставі наданих клієнтами заяв про закриття рахунків (додаток 11 до цього Порядку) за підписом керівника та головного бухгалтера або інших посадових осіб, яким відповідно до затвердженої в установленому порядку картки із зразками підписів та відбитка печатки надано право першого та другого підписів, закриваються:
а) у разі відсутності у поточному бюджетному періоді бюджетних асигнувань за відповідним кодом програмної класифікації видатків та кредитування державного або місцевих бюджетів (кодом Типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів);
б) у разі ліквідації або реорганізації клієнта (приєднання, злиття, виділу, поділу, перетворення), зміни найменування, підпорядкованості.
У разі наявності на рахунку, що закривається, залишків коштів орган Казначейства на підставі платіжного доручення клієнта перераховує такі залишки на інший рахунок клієнта або рахунок, відкритий правонаступником, якщо інше не передбачено бюджетним законодавством.
Отже, колегія суддів звертає увагу на те, що в цьому Порядку йдеться про ліквідацію або зміну підпорядкованості клієнта - тобто юридичної особи, яка відкрила рахунок в органах Державної казначейської служби України, але в ситуації, яка є предметом розгляду даної справи, йдеться про відділення котре передано із підпорядкування однієї юридичної особи до іншої. Однак, це не може бути підставою для неперерахування коштів, які мають чіткі, визначені ст.88 Закону України Про пенсійне забезпечення , напрямки використання та є власністю конкретних осіб.
Тому, враховуючи зміну підпорядкування Олександрівського відділення, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що кошти, які залишилися на рахунках Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Вознесенського району на 01.01.2019 року в сумі 460 347,75 грн., підлягають перерахуванню до Комунальної установи Центр надання соціальних послуг Олександрівської селищної ради, а рішення районної ради 02.10.2019 року № 8, на підставі якого вказані кошти перераховані до загального фонду районного бюджету є протиправним та підлягає скасуванню, а позовні вимоги підлягають задоволенню.
При цьому, колегія суддів враховує думку апелянтів, висловлену під час засідання апеляційного суду про те, що на користь позивача вже перераховано більш ніж 150 000 грн., але вважає це перерахування таким, що не має відношення до цього спору, так як воно мало субсидіарну природу та може існувати паралельно з перерахуванням коштів внаслідок цього спору.
Відповідно до вимог ч.2 ст.6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п.41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
За таких обставин колегія суддів вважає наведені висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 7, 8, 9, 10, 73, 74, 77 КАС України та не приймає доводи, наведені в апеляційній скарзі про те, що судове рішення підлягає скасуванню.
Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Отже, в адміністративному процесі, як виняток із загального правила, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень встановлена презумпція його винуватості. Презумпція винуватості покладає на суб`єкта владних повноважень обов`язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів. Відповідачі, які суб`єктами владних повноважень, свою позицію суду не доказали та не обґрунтували її.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
З огляду на те, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження,що підтверджується ухвалою суду першої інстанції про відкриття провадження від 04 листопада 2019 року, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до вимог ч.5 ст.328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308; 311; 315; 316; 321; 322; 325; 328 КАС України, суд апеляційної інстанції, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Вознесенської районної ради Миколаївської області залишити без задоволення, а рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 10 березня 2020 року - без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню у касаційному порядку не підлягає.
Головуючий суддя Джабурія О.В. Судді Вербицька Н. В. Кравченко К.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2020 |
Оприлюднено | 04.06.2020 |
Номер документу | 89626504 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Джабурія О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні