Рішення
від 26.05.2020 по справі 657/2025/19
КАЛАНЧАЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 657/2025/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.05.2020 року Каланчацький районний суд Херсонської області

в складі головуючого судді Ковальчук О.В.,

за участю секретаря Шахової О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Каланчак цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , в інтересах якої на підставі договору про надання правової допомоги діє адвокат Самойлова Тетяна Василівна, до Управління соціального захисту Каланчацької районної державної адміністрації та Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб, третя особа Каланчацька района державна адміністрація про стягнення грошових коштів в порядку спадкування за законом,

в с т а н о в и в :

Представник позивача ОСОБА_2 звернулася до суду з позовом в якому просить визнати за ОСОБА_1 право власності на грошові кошти в сумі 531 408 грн. -грошової компенсації, в порядку спадкування за законом після ОСОБА_3 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 та стягнути з Управління соціального захисту Каланчацької районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 грошові кошти в сумі 531 408 тис. грн..

Мотивуючи свої вимоги, представник позивача вказує, що позивач ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який являвся учасником бойових дій в АТО, де отримав поранення, у результаті чого став інвалідом І групи. В результаті отриманого каліцтва та відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2019 року № 719, яка регулює Питання забезпечення житлом сімей загиблих військовослужбовців, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції, а також інвалідів I - II групи з числа військовослужбовців, які брали участь у зазначеній операції, та потребують поліпшення житлових умов мав право на отримання грошової компенсації, як такий, що потребував поліпшення житлових умов та перебував на квартирному обліку.

01 березня 2017 року на засіданні комісії, утвореної розпорядженням голови Каланчацької районної державної адміністрації від 04 листопада 2016 року № 339, було розглянуто подання управління соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації про виплату грошової за належні для отримання житлового приміщення ОСОБА_3 та прийнято рішення щодо призначення йому грошової компенсації у розмірі 531 000 грн..

05 липня 2017 року було відкрито рахунок в УДКСУ в Каланчацькому районі для зарахування зазначеної компенсації на який станом на липень 2017 року надійшли кошти, однак не в повній мірі, тому вказані кошти ОСОБА_3 не отримав.

ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 від 01 вересня 2017 року.

Після його смерті відкрилася спадщина, до складу якої серед іного майна і війшло право на отримання соціальних виплат, зокрема, грошової компенсації в розмірі 531 000 грн..

Являючись матір`ю спадкодавця ОСОБА_3 , та в силу положень ст. 1261 ЦК України спадкоємицею першої черги, позивач ОСОБА_1 відповідно до ст. 1227 ЦК України має право на отримання компенсаційних виплат в сумі 531 000 грн., що належали за життя її сину та не були ним отриманні.

Однак, отримати вказані виплати позивач позбавлена можливості, оскільки 07 вересня 2017 року на засіданні комісії, утвореної розпорядженням голови Каланчацької районної державної адміністрації від 04 листопада 2016 року № 339, було прийнято рішення про повернення вказаних компенсаційних виплат до державного бюджету в зв`язку зі смертю ОСОБА_3 .

Вказане рішення позивач вважає незаконним та таким, що позбавляє її право на спадщину, тому вимушена звернутися до суду з даним позов.

Відповідач Управління соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації позов не визнав в повному обсязі та у встановлений судом строк подав відзив на позов в якому зазначає про його безпідставність з огляду на наступне. ОСОБА_3 , особа з інвалідністю внаслідок війни І групи з числа військовослужбовців, які брали участь в антитерористичній операції та потребували поліпшенню житлових умов, у березні 2017 року звернувся до Каланчацької районної державної адміністрації з заявою та необхідним пакетом документів щоло виплати йому грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення. Під час прийняття рішення щодо призначення ОСОБА_3 грошової компенсації Комісеєю у розрахунок було включено лише ОСОБА_3 , оскільки він не перебував у шлюбі, не мав неповнолітніх дітей, його батьки були працездатного віку, а також не було зафіксовано осіб, які перебували під опікою та піклуванням і проживали разом з ним. Сума призначеної грошової допомоги підлягала перерахуванню ОСОБА_3 у випадку надходження повної суми, визначеної в рішенні Комісії. ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 помер. На день його смерті, визначена в рішенні комісії сума в повному обсязі не надійшла на рахунок Управління соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації, оскільки не профінансованою залишилася сума в розмірі 6 908 грн.. За викладених обставин, Управлінням було прийнято рішення про повернення коштів до бюджету в зв`язку зі смертю заявника ОСОБА_3 , оскільки Управління не уповноважено здійснювати перерахунок виділених субвенції у випадку їх неповного фінансування. Крім того, призначені ОСОБА_3 кошти грошової компенсації на поліпшення житлових умов, є виплатами, що нерозривно пов`язані з особою спадкодавця, а тому в силу положень ст. 1219 ЦК України не входять до складу спадщини.

Представник позивача ОСОБА_2 в судове засідання не з`явилася, надала суду заяву про підтримання заявлених вимог та розгляд справи за її відсутності.

Представник відповідача Управління соціального захисту Каланчацької районної державної адміністрації Безугла Ольга Юріївна в судове засідання не з`явилася, надала суду заяву про розгляд справи за її відсутності.

Представник відповідача Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб в судове засідання не з`явився про день та час слухання справи повідомлявся належним чином причину своєї неявки суду не повідомив.

Ухвалою суду 01 листопада 2019 року позов було залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків. У встановлений судом строк недоліки позовної заяви усунуто, тому ухвалою суду від 19 листопада 2019 року відкрито провадження у справі та призначено підготовче судове засідання. Ухвалою суду від 19 грудня 2019 року закрито підготовче провадження по справі та призначено справу до судового розгляду. 19 грудня 2019 року, 16 січня 2020 року, 12 лютого 2020 року ухвалами суду призначено слухання справи в режимі відеоконференції. Ухвалою суду від 04 березня 2020 року замінено первісного відповідача Міністерство соціальної політики України на належного Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб. Ухвалами суду від 04 березня 2020 року та 27 квітня 2020 року слухання справи призначено в режимі відеоконференції. Будь-яких інших процесуальних дій судом не здійснювалось.

Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши наявні у справі докази та оцінивши їх у сукупності, судом встановлені наступні фактичні обставини і відповідні їм правовідносини.

У відповідності до ст. 81 ЦПК України, кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених статтею 82 цього Кодексу. Докази подаються сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі.

Відповідно до положень статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є сином позивача ОСОБА_1 . Останній був особою з інвалідністю внаслідок війни І групи з числа військовослужбовців, які брали участь в антитерористичній операції та потребував поліпшенню житлових умов.

21 вересня 2016 року виконавчим комітетом Червоночабанської сілської ради Каланчацького району Херсонської області було прийнято рішення за № 59, поставити на квартирний облік по Червоночабанській сільській раді ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , як учасника бойових дій, інваліда ІІ групи, який має право на пільги встановлені законодавством України.

На початку 2017 року ОСОБА_3 звернувся до Каланчацької районної державної адміністрації з заявою та необхідним пакетом документів щоло виплати йому грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення.

01 березня 2017 року на засіданні комісії Каланчацької районної державної адміністрації було розглянуто подання Управління соціального захисту населення районної державної адміністрації про виплату грошової компенсації для отримання житла ОСОБА_3 та прийнято рішення призначити йому грошову компенсацію в сумі 531 408 грн..

В протоколі вказаної комісії зазначено, що під час прийняття рішення щодо призначення грошової компенсації ОСОБА_3 комісія розраховувала розмір зазначеної компенсації на підставі рішення про взяття заявника на квартирний облік, на якому заявник перебуває один. При цьому в розрахунок включено тільки ОСОБА_3 так, як заявник не перебував у шлюбі, не мав неповнолітніх дітей, його батьки працездатного віку, а також не за зафіксовано осіб, які перебувають під його опікою та піклуванням і проживають разом.

Однак, ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 помер. На день його смерті, визначена в рішенні комісії сума в повному обсязі не надійшла на рахунок Управління соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації, оскільки не профінансованою залишилася сума в розмірі 6 908 грн., в наслідок чого грошова компенсація не була перерахована ОСОБА_3 .

За викладених обставин, 07 вересня 2017 року на засіданні комісії Каланчацької районної державної адміністрації, було прийнято рішення про повернення коштів до бюджету в зв`язку зі смертю заявника ОСОБА_3 , оскільки Управління не уповноважено здійснювати перерахунок виділених субвенції у випадку їх неповного фінансування.

Питання виплати вказаної грошової компенсації регулюється, зокрема, Порядком виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення деяким категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 719 від 19 жовтня 2016 року ( в редакції від 21 лютого 2017 року ).

Пунктом 3 вказаного Порядку передбачено, що право на отримання грошової компенсації відповідно до цього Порядку мають особи з інвалідністю I - II групи, визначені пунктами 11 - 14 частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та особи, які втратили функціональні можливості нижніх кінцівок, інвалідність яких настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, які перебувають на квартирному обліку (далі - особи з інвалідністю).

Відповідно до п. 4 Порядку грошова компенсація членам сім`ї загиблого або особам з інвалідністю виплачується у повному обсязі в порядку черговості постановки на квартирний облік та з урахуванням категорії отримувача грошової компенсації для членів сімей загиблого, передбачених пунктом 2 цього Порядку, за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей загиблих осіб, визначених абзацами п`ятим - восьмим пункту 1 статті 10, а також для осіб з інвалідністю I - II групи, визначених пунктами 11 - 14 частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та осіб, які втратили функціональні можливості нижніх кінцівок, інвалідність яких настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, та потребують поліпшення житлових умов.

Пунктом 26 вказаного Порядку визначено, що після отримання копії рішення комісії про призначення грошової компенсації заявник звертається до відділення публічного акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" (далі - уповноважений банк) із заявою про відкриття поточного рахунка із спеціальним режимом використання (далі - спеціальний рахунок). До заяви додається копія рішення комісії про призначення грошової компенсації.

Відповідно до п. 27 після відкриття спеціального рахунка заявник повідомляє про його реквізити органу соціального захисту населення, в якому він перебуває на обліку в Реєстрі, шляхом надання копії договору про відкриття спеціального рахунка в уповноваженому банку.

Пунктом 28 Порядку передбачено, що орган соціального захисту населення після отримання від заявника реквізитів його спеціального рахунка перераховує на нього кошти в сумі, визначеній у рішенні комісії, про що повідомляє заявнику протягом трьох робочих днів з дня переказу коштів на його спеціальний рахунок.

Відповідно до п. 42 вказаного Порядку у будь-якому випадку уповноважений банк має право переказувати лише у повному обсязі суму, визначену в договорі, і не має права переказувати суму частинами, крім витрат, пов`язаних із купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів.

Таким чином, з огляду на викладені положення, суд приходить до висновку, в зв`язку з недофінансуванням грошової компенсації в сумі 6 908 грн., Управління соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації, у відповідності до вимог п. 42 Порядку, було позбавлено можливості здіснити перерахування повної суми грошової компенсації ОСОБА_3 до часу його смерті.

Щодо прав позивача ОСОБА_1 на отримання в порядку спадкування виплат належним її сину ОСОБА_3 , то суд вважає, що позивач не має будь-яких прав на отримання вказаних виплат з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 1218 ЦК України до складу спадщини входять усі права і обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.

Позивач ОСОБА_1 право власності на грошові кошти в сумі 531 408 грн. -грошової компенсації, що на її думку належали її сину ОСОБА_3 .

Однак, зазначені в позові кошти грошової компенсації в сумі 531 408 грн. не належили спадкодацю ОСОБА_3 , оскільки на момент відкриття спадщини, тобто на час його смерті не були перераховані йому, а перебували на рахунках Управління соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації. Тому, ОСОБА_3 належало лише право на отримання зазначених коштів. Таким чинном, позивач позбавлена можливості визнання за нею права власності в порядку спадкування на кошти, які не належали на праві власності спадкодавцю.

Крім того, виплати грошової компенсації на отримання житла нерозривно пов`язані з особою спадкодавця ОСОБА_3 , тому в силу положень ст. 1219 ЦК України, якою передбачено, що не входять до складу спадщини права та обов`язки, що не розривно пов`язані з особою спадкодавця, не можуть входити до складу спадщини.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, аналізуючи надані докази та даючи їм правову оцінку, враховуючи встановлені судом і наведені вище обставини, підтверджених доказами, дослідженими в судовому засіданні, оцінивши їх належність, допустимість, достовірність, а також достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, встановивши правовідносини, які випливають із встановлених обставин, та правові норми, які підлягають застосуванню до цих правовідносин, суд приходить до висновку, що в задоволені позову слід відмовити.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, тому в зв`язку з відмовою в задоволені позову витрати по сплаті судового збору відшкодуванню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 12, 13, 259, 263, 264, 265, 268 ЦПК України, суд -

УХВАЛИВ :

В задоволені позову ОСОБА_1 , в інтересах якої на підставі договору про надання правової допомоги діє адвокат Самойлова Тетяна Василівна, до Управління соціального захисту Каланчацької районної державної адміністрації та Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб, третя особа Каланчацька района державна адміністрація про стягнення грошових коштів в порядку спадкування за законом відмовити в повному обсязі.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Херсонського апеляційного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення апеляційної скарги.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 цього Кодексу.

Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки апеляційного оскарження продовжуються на строк дії такого карантину.

Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ІПН НОМЕР_2 , проживаючої в АДРЕСА_1 .

Відповідач: Управління соціального захисту Каланчацької районної державної адміністрації, юридична адреса: смт. Каланчак Каланчацького району Херсонської області, ЄДРПОУ 03198221.

Відповідач: Міністерство у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб, ЄДРПОУ 42657144, юридична адреса: м. Київ, Музейний перевулок, 12.

Третя особа Каланчацька района державна адміністрація, ЄДРПОУ 04060080, юридична адреса: смт. Каланчак, вул. Херсонська, 1.

Суддя: Ковальчук О. В.

СудКаланчацький районний суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення26.05.2020
Оприлюднено05.06.2020
Номер документу89638493
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —657/2025/19

Постанова від 24.09.2020

Цивільне

Херсонський апеляційний суд

Приходько Л. А.

Постанова від 24.09.2020

Цивільне

Херсонський апеляційний суд

Приходько Л. А.

Ухвала від 07.08.2020

Цивільне

Херсонський апеляційний суд

Приходько Л. А.

Ухвала від 03.08.2020

Цивільне

Херсонський апеляційний суд

Приходько Л. А.

Рішення від 26.05.2020

Цивільне

Каланчацький районний суд Херсонської області

Ковальчук О. В.

Ухвала від 27.04.2020

Цивільне

Каланчацький районний суд Херсонської області

Ковальчук О. В.

Ухвала від 04.03.2020

Цивільне

Каланчацький районний суд Херсонської області

Ковальчук О. В.

Ухвала від 04.03.2020

Цивільне

Каланчацький районний суд Херсонської області

Ковальчук О. В.

Ухвала від 12.02.2020

Цивільне

Каланчацький районний суд Херсонської області

Ковальчук О. В.

Ухвала від 16.01.2020

Цивільне

Каланчацький районний суд Херсонської області

Ковальчук О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні