ХЕРСОНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 вересня 2020 року м. Херсон
справа: 657/2025/19
провадження: 22-ц/819/1234/20
Херсонський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого Приходько Л.А. (суддя доповідач)
суддів: Базіль Л.В.,
Бездрабко В.О.,
секретар Дундич А.О.
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1 ,
відповідач - Управління соціального захисту Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області,
відповідач - Міністерство у справах ветеранів України,
третя особа - Каланчацька районна державна адміністрація Херсонської області
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Херсоні цивільну справу за апеляційною скаргою адвоката Петрової Олени Олександрівни, поданої в інтересах ОСОБА_1 , на рішення Каланчацького районного суду Херсонської області від 26 травня 2020 року у складі головуючого судді Ковальчук О.В.,
встановив:
28 жовтня 2019 року адвокат Петрова Олена Олександрівна, діючи в інтересах ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Управління соціального захисту Каланчацької районної державної адміністрації та Міністерства соціальної політики України, третя особа Каланчацька районна державна адміністрація про стягнення грошових коштів в порядку спадкування за законом.
Обґрунтовуючи позовні вимоги зазначила, що ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_2 , який являвся учасником бойових дій в АТО, де отримав поранення, у результаті чого став особою з інвалідністю І групи.
01 березня 2017 року на засіданні комісії Каланчацької районної державної адміністрації було розглянуто подання Управління соціального захисту населення районної державної адміністрації про виплату грошової компенсації для отримання житла ОСОБА_2 та прийнято рішення про призначення йому грошової компенсації в сумі 531 408 грн.
05 липня 2017 року в УДКСУ в Каланчацькому районі відкрито рахунок для зарахування зазначеної компенсації на який станом на липень 2017 року надійшли кошти, однак не в повній мірі, тому вказані кошти ОСОБА_2 не отримав.
ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 від 01 вересня 2017 року. Після його смерті відкрилася спадщина, до складу якої серед іншого майна увійшло право на отримання соціальних виплат, зокрема, грошової компенсації в розмірі 531 000 грн.
ОСОБА_1 , будучи матір`ю померлого ОСОБА_2 , є єдиним спадкоємцем за законом, та відповідно до ст. 1227 ЦК України має право на отримання компенсаційних виплат в сумі 531 000 грн., що належали за життя її сину та не були ним отриманні.
07 вересня 2017 року комісією Каланчацької районної державної адміністрації прийнято рішення про повернення компенсації до бюджету у зв`язку зі смертю ОСОБА_2 , 14 вересня 2017 року зараховані кошти було повернуто до державного бюджету.
Посилаючись на те, що комісією при прийнятті рішення про повернення коштів компенсації до бюджету не враховані приписи Цивільного кодексу України та вимог спадкового законодавства просила визнати за ОСОБА_1 право власності на грошові кошти в сумі 531408.00грн грошової компенсації в порядку спадкування за законом після ОСОБА_2 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 та стягнути з Управління соціального захисту Каланчацької районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 грошові кошти в сумі 531 408 тис. грн.
Ухвалою Каланчацького районного суду Херсонської області від 04 березня 2020 року замінено первісного відповідача Міністерство соціальної політики України на належного відповідача Міністерство у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України.
Рішенням Каланчацького районного суду Херсонської області від 26 травня 2020 року у задоволені позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що сума коштів грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, призначена ОСОБА_2 не входить до складу спадщини.
В апеляційній скарзі поданої в інтересах ОСОБА_1 , її представник Петрова О.О. , посилаючись на незаконність та необґрунтованість рішення суду першої інстанції, а також на допущення судом порушень норм матеріального та процесуального права, просила оскаржуване рішення суду скасувати та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Апеляційна скарга мотивована тим, що позивач набула право на грошову компенсацію неодержану її сином за життя в порядку спадкування за законом після його смерті. Часткове зарахування призначеної суми компенсації на рахунок управління соціального захисту населення не залежало від волі спадкодавця.
У письмовому відзиві на апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації, зазначило, що на їх думку рішення суду є законним та обґрунтованим, доводи апеляційної скарги є безпідставними, а тому просили апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду без змін, посилаючись на те, що ОСОБА_2 належало лише право на придбання житла за рахунок зазначених коштів, яке він не реалізував за життя , а тому ОСОБА_1 позбавлена можливості визнання за нею права власності в порядку спадкування на кошти, які не належали на праві власності спадкодавцеві.
У письмовому відзиві на апеляційну скаргу Міністерство у справах ветеранів України зазначило, що Міністерство жодних прав та інтересів позивача не порушувало, не вступало з ним у правовідносини і жодної шкоди позивачеві не завдало. Вимог, що стосуються компетенції Міністерства на його посадових осіб, позивачем не заявлено.
Під час розгляду справи ОСОБА_1 та її представник адвокат Петрова О.О., апеляційну скаргу підтримали за обставинами викладеними у скарзі. Просили оскаржуване рішення суду скасувати та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Заперечуючи проти апеляційної скарги представник Управління соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації Безугла О.Ю., зазначила, що на її думку рішення суду є законним та обґрунтованим, доводи апеляційної скарги є безпідставними, а тому просила апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду без змін.
Представники Міністерства у справах ветеранів України та Каланчацької районної державної адміністрації в судове засідання не з`явились, направивши до суду заяви про розгляд справи за відсутності їх представників.
Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи 01 березня 2017 року комісією щодо розгляду заяв членів сімей загиблих військовослужбовців та інвалідів, які брали безпосередню участь в антитерористичної операції про виплату грошової компенсації, склад якої затверджено розпорядженням голови Каланчацької районної державної адміністрації від 04 листопада 2016 року №339, прийнято рішення про призначення ОСОБА_2 , особі з інвалідністю І групи з числа осіб, які брали участь у антитерористичній операції, як такому, що потребує поліпшення житлових умов, перебуває на квартирному обліку та якому не надавалося раніше житло або грошова компенсація, грошової компенсації у розмірі 531 408.00грн (Протокол №1).
Комісією розраховано розмір компенсації на підставі рішення про взяття заявника на квартирний облік, на якому заявник перебуває один, при цьому враховано, що ОСОБА_2 не перебуває у шлюбі, не має неповнолітніх дітей, його батьки працездатного віку, осіб, які б перебували під його опікою та піклування та проживали разом з ним не зафіксовано.
21 червня 2017 року за заявою ОСОБА_2 у Каланчацькому ТВБВ №10021/116 АТ Ощадбанк відкрито поточний рахунок для зарахування грошової компенсації на поліпшення житлових умов.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07 червня 2017 року №375-р затверджено розподіл субвенції з державного бюджету на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, зокрема на Херсонську область 531 408.00грн.
Розпорядженням голови Херсонської обласної державної адміністрації від 23 червня 2017 року № 424 схвалено проект змін до показників обласного бюджету на 2017 рік, затверджених рішенням обласної ради від 29 грудня 2016 року №358 у частині збільшення дохідної та видаткової частини загального фонду обласного бюджету на суму 513 408грн. за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетами на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, та спрямування зазначеного обсягу субвенції районному бюджету Каланчацького району на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення учаснику бойових дій, особі з інвалідністю І групи ОСОБА_2 .
Відповідно до повідомлення Державної казначейської служби України від 30 червня 2017 року № 32 передбачено обсяг помісячного надходження вказаної субвенції: квітень - 104900грн., травень - 104900грн., червень- 104900грн., липень - 104900грн., серпень - 104900грн., вересень - 6908грн.
Станом на 01 вересня 2017 року на рахунок управління соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації субвенція на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення ОСОБА_2 надійшла частково у сумі 524 500грн., що становить 98.7% від суми грошової компенсації.
ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 , виданого Чаплинським районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного ТУЮ у Херсонській області.
Спадкоємцем за законом першої черги є мати померлого - ОСОБА_1 , позивач у даній справі, яка прийняла спадщину, звернувшись 13 лютого 2018 року з відповідною заявою до нотаріальної контори, що підтверджується копією матеріалів спадкової справи № 30/2018 до майна померлого ОСОБА_2
07 вересня 2017 року комісією щодо розгляду заяв членів сімей загиблих військовослужбовців та інвалідів, які брали безпосередню участь в антитерористичної операції про виплату грошової компенсації прийнято рішення про повернення коштів до бюджету в зв`язку зі смертю заявника ОСОБА_2 (Протокол №2).
З листа Херсонської обласної державної адміністрації від 31 серпня 2018 року №7536/0-18/11/322-1 вбачається, що вказані кошти 14 вересня 2017 року повернуто до державного бюджету.
Відповідно до частин 1- 4 статті 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Заслухавши доповідача, осіб, які приймають участь у розгляді справи, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах, визначених ст. 367 ЦПК України, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Відповідно до вимог ст. 1216 ЦК України спадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).
До складу спадщини, згідно ст. 1218 ЦК України, входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.
Права та обов`язки, які не входять до складу спадщини визначені ст. 1219 ЦК України.
Статтею 1227 ЦК України визначено, що суми заробітної плати, пенсії, стипендії, аліментів, допомог у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю, відшкодувань у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, інших соціальних виплат, які належали спадкодавцеві, але не були ним одержані за життя, передаються членам його сім`ї, а у разі їх відсутності - входять до складу спадщини.
Як вбачається зі змісту позовних вимог позивач звернувся до суду з цим позовом, посилаючись на те, що вона, як спадкоємець першої черги за законом, має право на грошову компенсацію за належні для отримання жилі приміщення у розмірі 531408 грн., право на яку за життя отримав її син ОСОБА_2 , та які, в силу вимог ст.1227 ЦК України, увійшли до складу спадщини.
Умови та механізм виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення інвалідам I-II групи з числа військовослужбовців, які брали участь у зазначеній операції, та потребують поліпшення житлових умов визначаються Порядком виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення членам сімей загиблих військовослужбовців, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції, а також інвалідам I-II групи з числа військовослужбовців, які брали участь у зазначеній операції, та потребують поліпшення житлових, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 року № 719 (далі - Порядок).
Відповідно до пункту 3 Порядку, в редакції чинній на час вирішення питання про призначення грошової компенсації, право на отримання грошової компенсації мають інваліди війни I та II групи, визначені у пункті 11 частини другої статті 7 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , які перебувають на квартирному обліку (далі - інваліди).
Порядок утворення комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих військовослужбовців та інвалідів про виплату грошової компенсації (далі - комісія), її склад та повноваження визначені пунктами 5, 6 Порядку.
За правилами пункту 21 Порядку під час прийняття рішення щодо призначення грошової компенсації інваліду комісія розраховує розмір такої компенсації на підставі рішення про взяття заявника на квартирний облік із зазначенням складу членів сім`ї - осіб, які разом із заявником перебувають на такому обліку. При цьому в розрахунок включаються лише особи, які зазначені в рішенні про взяття на квартирний облік.
До членів сім`ї інвалідів належать: дружина (чоловік), їх малолітні (до 14 років) та неповнолітні (до 18 років) діти; неодружені повнолітні діти, визнані інвалідами з дитинства I та II групи або інвалідами I групи; особа, яка проживає разом з інвалідом війни I групи та доглядає за ним, за умови, що інвалід війни не перебуває у шлюбі; непрацездатні батьки; особа, яка перебуває під опікою або піклуванням громадянина, який має право на пільги, та проживає разом з ним.
Після отримання копії рішення комісії про призначення грошової компенсації, відповідно до пунктів 26, 27 Порядку, заявник звертається до відділення публічного акціонерного товариства Державний ощадний банк України (далі- уповноважений банк) із заявою про відкриття поточного рахунка із спеціальним режимом використання (далі - спеціальний рахунок). До заяви додається копія рішення комісії про призначення грошової компенсації. Після відкриття спеціального рахунка заявник повідомляє про його реквізити органу соціального захисту населення, в якому він перебуває на обліку в Реєстрі, шляхом надання копії договору про відкриття спеціального рахунка в уповноваженому банку.
Орган соціального захисту населення після отримання від заявника реквізитів його спеціального рахунка перераховує на нього кошти в сумі, визначеній у рішенні комісії, про що повідомляє заявнику протягом трьох робочих днів з дня переказу коштів на його спеціальний рахунок (пункт 28 Порядку).
Протягом року з дня зарахування коштів на спеціальний рахунок в уповноваженому банку члени сімей загиблих військовослужбовців та інваліди самостійно використовують призначену їм грошову компенсацію на придбання житла як в прийнятих в експлуатацію житлових будинках на первинному або на вторинному ринку, так і шляхом інвестування в об`єкти житлового будівництва відповідно до Закону України Про інвестиційну діяльність в будь-якому населеному пункті на території України(пункт 30 Порядку).
Пунктом 31 Порядку визначено, що для переказу коштів із спеціального рахунка заявник подає до уповноваженого банку заяву про переказ коштів, до якої долучається платіжне доручення на переказ коштів в оплату по договору купівлі-продажу житла чи інвестиційний договір, а також письмову згоду органу соціального захисту населення на перерахування коштів із спеціального рахунка як оплату за договором.
Порядок та умови надання органом соціального захисту населення згоди на перерахування коштів визначений пунктами 32-36 Порядку.
Приписами пункту 38 Порядку визначено, що у разі не укладення заявником протягом року з дня зарахування коштів на його спеціальний рахунок в уповноваженому банку договору і не здійснення переказу коштів на придбання житла, уповноважений банк самостійно повертає кошти із спеціального рахунка заявника на рахунок органу соціального захисту населення.
Зі змісту пунктів 39-41 Прядку вбачається, що уразі коли ціна договору перевищує суму коштів грошової компенсації на спеціальному рахунку заявника, уповноважений банк переказує кошти із спеціального рахунка заявника за договором лише після надходження на спеціальний рахунок заявника додаткових коштів у сумі, якої не вистачало для його виконання. Додаткові кошти на спеціальний рахунок заявника можуть бути внесені за рахунок коштів місцевого бюджету, особистих коштів заявника, благодійних надходжень від юридичних і фізичних осіб, з інших джерел, не заборонених законодавством. Також кошти грошової компенсації можуть бути використані на покриття витрат, пов`язаних з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів, про що обов`язково зазначається в договорі.
При цьому пунктом 42 Порядку встановлено, що уповноважений банк має право переказувати лише у повному обсязі суму, визначену в договорі, і не має права переказувати суму частинами.
У разі укладення договору на суму меншу, ніж сума коштів грошової компенсації на спеціальному рахунку заявника, уповноважений банк, згідно пункту 43 Порядку, протягом трьох банківських днів після переказу коштів згідно з договором повертає залишки коштів грошової компенсації на рахунок органу соціального захисту населення.
Як вбачається зі змісту пункту 46 Порядку у разі неподання заявником протягом 30 календарних днів з дня закінчення строку дії договору інформації довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про зареєстровані права на житло орган соціального захисту населення вправі вимагати від заявника повернення коштів грошової компенсації до бюджету.
Отже зі змісту вказаних положень Порядку вбачається, що після прийняття комісією рішення про призначення грошової компенсації та визначення її розміру, особа, якій призначено грошову компенсацію, набуває право на використання протягом року з часу зарахування на спеціальний рахунок призначеної їй грошової компенсації на придбання житла у власність.
При цьому Порядком визначено, що у разі укладення договору на суму меншу, ніж сума коштів грошової компенсації залишки коштів грошової компенсації повертаються уповноваженим банком на рахунок органу соціального захисту населення. Крім того, Порядком надано право органу соціального захисту населення вимагати від заявника повернення коштів грошової компенсації до бюджету у разі не надання у визначений строк підтвердження набуття ним права власності на придбане житло.
Зазначене свідчить, що особа, якій призначено грошову компенсацію , право на суму коштів грошової компенсації, визначену комісією, не набуває, а набуває право на придбання житла у власність за рахунок призначеної грошової компенсації.
Разом з особою з інвалідністю, якій призначено грошову компенсацію право на придбання житла одночасно набувають члени його сім`ї, які разом із заявником перебувають на квартирному обліку, та на яких нараховувалась грошова компенсація. Перелік осіб, які належать до членів сім`ї особи з інвалідністю визначений пунктом 21 Порядку).
Як вбачається з матеріалів справи комісією щодо розгляду заяв членів сімей загиблих військовослужбовців та інвалідів, які брали безпосередню участь в антитерористичної операції про виплату грошової компенсації 01 березня 2017 року прийнято рішення про призначення ОСОБА_2 , як особі з інвалідністю І групи з числа осіб, які брали участь у антитерористичній операції, грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення у розмірі 531 408.00грн. Розмір грошової компенсації розрахований тільки на заявника, який перебував на квартирному обліку один.Позивачка, разом із заявником на квартирному обліку не перебувала, на неї грошова компенсація не нараховувалась.
На рахунок управління соціального захисту населення Каланчацької районної державної адміністрації , станом на 01 вересня 2017 року, субвенція на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення ОСОБА_2 надійшла частково, у зв`язку із чим, відповідно до вимог пункту 28 Порядку, сума коштів грошової компенсації на спеціальний рахунок ОСОБА_2 , відкритий у відділенні АТ Ощадбанк , органом соціального захисту населення не перераховувалась.
ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 помер. За життя ОСОБА_2 дій, спрямованих на придбання житла за рахунок грошової компенсації, відповідно до вимог пунктів 30-32 Порядку, не вчиняв.
Враховуючи наведені вище положення законодавства та обставини справи суд першої інстанції дійшов правильного висновку про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки ОСОБА_2 на підставі рішення комісії від 01 березня 2017 року отримав, право на придбання житла у власність за рахунок призначеної грошової компенсації, а не право власності на суму коштів грошової компенсації, визначену комісією.
Також слід зазначити, що у випадках передбачених пунктами 38, 43 Порядку сума призначеної грошової компенсації може бути повністю або частково повернута з спеціального рахунку заявника на рахунок органу соціального захисту населення. Тобто сума грошової компенсації, розмір якої визначений комісією, не є сталою, та може бути зменшена, у випадку укладення договору купівлі-продажу житла на суму меншу, ніж сума коштів грошової компенсації, чи може бути повернута в повному обсязі у разі не укладання заявником договору купівлі-продажу протягом року з дня зарахування коштів.
Отже сума коштів грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, призначена відповідно до Порядку не входить до складу спадщини.
Призначення грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення за своєю правовою природою не є соціальною виплатою у розумінні ст. 1227 ЦК України, а тому підстави для визнання за позивачкою права власності на кошти грошової компенсації в порядку спадкування за законом та стягнення вказаної суми на її користь відсутні.
Доводи апелянта щодо опікування нею спадкодавця за життя та бездіяльності відповідачів та третьої особи щодо надання допомоги її синові, колегія суддів до уваги не приймає, оскільки наведені обставини виходять за межі предмета та підстав заявленого позову і не мають правового значення при вирішенні даного спору.
Суд першої інстанції забезпечив повний та всебічний розгляд справи на основі наданих доказів, рішення суду відповідають нормам матеріального та процесуального права. Наведені в апеляційній скарзі доводи не спростовують висновків суду по суті вирішення указаного позову та не дають підстав вважати, що судом порушено норми матеріального чи процесуального права, що може бути підставою для скасування судового рішення.
З огляду на наведене, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції ухвалено судом з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому відповідно до ст. 375 ЦПК України підстави для їх скасування та ухвалення нового судового рішення про задоволення позову відсутні.
Керуючись ст.ст. 367, 374, 375, 382 ЦПК України, суд
постановив :
Апеляційну скаргу адвоката Петрової Олени Олександрівни, поданої в інтересах ОСОБА_1 , залишити без задоволення.
Рішення Каланчацького районного суд Херсонської області від 26 травня 2020 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Верховного Суду шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Повний текст постанови складений 25 вересня 2020 року.
Головуючий Л.А. Приходько
Судді: Л.В. Базіль
В.О. Бездрабко
Суд | Херсонський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2020 |
Оприлюднено | 28.09.2020 |
Номер документу | 91804945 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Херсонський апеляційний суд
Приходько Л. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні