ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 квітня 2020 року Справа № 160/12825/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПрудника С.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Державного закладу "Дніпропетровська медична академія Міністерства охорони здоров`я України" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

ДЗ "ДМА" з урахуванням позову з усунутими недоліками звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до ГУ ДПС у Дніпропетровській області, в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 25.10.2019 року №0097375030 в повному обсязі.

В мотивування позовних вимог позивач зазначив, що ДЗ "ДМА" виконав усі, покладені на нього обов`язки як на платника податків щодо направлення податкової накладної до ЄРПН у строки, встановлені законодавством, про що свідчить відповідне повідомлення, у якому відображено дату, час отримання для реєстрації в ЄДРН, а саме: податкова накладна № 126 від 31.12.2018, дата 15.01.2019 о 16:24. Отже, ДЗ "ДМА" вчасно надіслано податкову накладну для реєстрації та відправлено на реєстрацію у термін, визначений п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, проте не були зареєстровані через перенавантаження серверу ДФС. Обов`язком ДЗ "ДМА" було своєчасне направлення податкових накладних до ЄРПН. ДЗ "ДМА", як платник податку не повинен нести відповідальності за роботу телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем та програм. Несвоєчасна доставка відправлення адресату з будь-яких причин виключає відповідальність платника податків, який свій обов`язок виконав своєчасно. В свою чергу ДЗ "ДМА" здійснив усі передбачені законодавством дії для своєчасної реєстрації податкової накладної. Тому податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області № 0097375030 від 25.10.2019 в частині застосування штрафної санкції в розмірі 246 530,47 грн (двісті сорок шість тисяч п`ятсот тридцять гривень 47 копійок) підлягає скасуванню. Крім того, в податковому повідомленні не враховано суми 8 954 грн. 75 коп. (яка складається з суми штрафу на 875,00 гривень, 320,00 гривень, 5 414,85 гривень, 2 344,90 гривень), які ДЗ "ДМА" визнав та сплатив, про що свідчить платіжне доручення №002371 від 15 жовтня 2019 року.

26.02.2020 року від ГУ ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просив у задоволенні позову відмовити. В обґрунтування означеного податковий орган зазначив, що камеральна перевірка ДЗ ДМА з питання своєчасності реєстрації податковий накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН за лютий 2017 року, березень, жовтень, грудень 2018 року, січень 2019 року проведена відповідне до пп.75.1.1 п.75.1 ст.75 та п.76.1 ст.76 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, зі змінами та доповненнями, головним державним ревізором - інспектором відділу податків і зборів з юридичних осіб Соборного управління ГУ ДПС у Дніпропетровській області Жученею А.В. та складено акт. Згідно з матеріалами перевірки ДЗ ДМА порушено вимоги пункту 201.10 статті 201 Кодексу в частині своєчасності реєстрації 5 податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: податкова накладна від 22.02.2017 року №88 на суму ПДВ 2187,51 грн. на неплатника податку на додану вартість зареєстрована в ЄРПН 28.12.2017 року о 2 год. 34 хв. за реєстраційним №9281014401 з порушенням терміну реєстрації на 288 календарних дні при граничному терміні реєстрації - 15.03.2017 року; податкова накладна від 30.10.2018 року №162 на суму ПДВ 3200,00 грн. на ТОВ ФАРМАЦЕВТИЧНА КОМПАНІЯ ЗДОРОВ`Я (код 31437750) зареєстрована в ЄРПН 29.11.2018 року о 8 год. 42 хв. за реєстраційним №9266458151 з порушенням терміну реєстрації на 14 календарних днів при граничному терміні реєстрації - 15.11.2018 року; податкова накладна від 22.03.2018 року №151 на суму ПДВ 5862,26 грн. на ПАТ НТЕРПАЙП НОВОМОСКОВСЬКИЙ ТРУБНИЙ ЗАВОД (код 05393139) зареєстрована в ЄРПН 20.12.2018 року о 10 год. 26 хв. за реєстраційним №9285171689 з порушенням терміну реєстрації на 249 календарних днів при граничному терміні реєстрації - 15.04.2018 року; податкова накладна від 31.12.2018 року №126 на суму ПДВ 2465304,66 грн. на ДЗ ДМА зареєстрована в ЄРПН 17.01.2019 року 11 год. 44 хв. реєстраційним № 9307164254 з порушенням терміну реєстрації на 2 календарних при граничному терміні реєстрації - 15.01.2019 року; податкова накладна від 28.01.2019 року №107 на суму ПДВ 27074,23 грн. на ТОВ "РОШ УКРАЇНА" (код 36691549) зареєстрована в ЄРПН 14.03.2019 року 12 год. 45 хв. за реєстраційним №9046692800 з порушенням терміну реєстрації на 27 календарних днів при граничному терміні реєстрації-15.02.2019 року. Як зазначив відповідач у поданому до суду відзиві на позовну заяву, підприємство ДЗ ДМА вважає висновки акту частково помилковими, в зв`язку з тим, що штрафні санкції нараховані в акті від 30.09.19 №9205/04-36-51- 30/02010681 до податкової накладної №126 від 31.12.2018 року, неправомірні, згідно ст. 617 Цивільного кодексу України. Також, ГУ ДПС у Дніпропетровській області стверджує, що на на офіційному сайті Державної фіскальної служби України (загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс ЗІР ) до уваги платників податку на додану вартість доведено роз`яснення щодо застосування штрафу за несвоєчасну реєстрацію або не реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових . накладних в ЄРПН, які не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг. Так, штрафні санкції за порушення термінів реєстрації податкових накладних або розрахунків коригування в ЄРПН або відсутність реєстрації податкових накладних або розрахунків коригування в ЄРПН визначені пунктом 120 1 .1, статті 120 1 Кодексу, не застосовуються виключно до податкових накладних, що не видаються отримувачу (покупцю) та складені на постачання: товарів/послуг, які звільнені від оподаткування та оподаткування за нульовою ставкою. Системний аналіз ст. 201, п. 120 1 . 1 ст. 120 1 Кодексу дає підстави для висновку про те, що порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної в ЄРПН є підставою для застосування до такого платника штрафу, за виключенням випадку порушення строку реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю) та складена на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою. Тобто, для звільнення від відповідальності, передбаченої п. 120 1 .1 ст. 120 1 Кодексу, необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та, водночас, повинна бути складена на постачання товарів послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою. Факти порушення ДЗ ДМА термінів реєстрації вищевказаних податкових накладних підтверджено даними ЄРПН. Таким чином, адміністративний позов ДЗ ДМА є необґрунтованим та не містить жодних підстав для визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення № 0097375030 від 25.10.2019 р. (форма Н ) на суму 255485,22 грн.

За відомостями з витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.12.2019 року зазначена вище справа розподілена та 20.12.2019 року передана судді Пруднику С.В.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.12.2019 року вказану позовну заяву було залишено без руху через невідповідність вимогам ст. ст. 160, 161 КАС України.

У встановлений ухвалою суду від 24.12.2019 року строк позивач усунув недоліки адміністративного позову.

У період з 10.01.2020 року по 24.01.2020 року суддя Прудник С.В. перебував у щорічній відпустці, а в період з 27.01.2020 року по 31.01.2020 року перебував на лікарняному.

Ухвалою суду від 03.02.2020 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній адміністративній справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Справа розглянута в межах строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, встановленого статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України - в межах шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Дослідивши всі документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовну заяву слід задовольнити з огляду на таке.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що 25.03.2019 року головним державним ревізором-інспектором відділу адміністрування податку на додану вартість території обслуговування ДПІ у Соборному районі м. Дніпра управління податків і зборів з юридичних осіб ГУ ДФС у Дніпропетровській області Є. Бурачик, на підставі п.п. 19 1 .1.1 п. 19 1 ст. 19, пп. 20.1.4 пункту 20.1 ст. 20 розділу І Податкового кодексу України, у порядку п.п. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 та ст. 76 глави 8 розділу ІІ Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку ДЗ ДМА (2010681) з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних складених за лютий 2017р., березень, жовтень, грудень 2018р. січень 2019р., зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних у грудні 2017р., листопаді, грудні 2018р., січні, березні 2019р. Відповідальними особами ДЗ ДМА (2010681) у періоді що перевірявся були: керівник ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , головний бухгалтер ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 .

При перевірці використано інформацію наявну в базах даних ДФС України, надану платником податку, та відомості з Єдиного реєстру податкових накладних, щодо податкових накладних та розрахунків коригування, згідно з наданими платником електронними документами.

Перевіркою встановлено, що згідно з наявною в базах даних інформацією: Україна, 49044, Дніпропетровська область, м . Дніпро , Соборний район, вул. Володимира Вернадського, буд. 9 . Зареєстровано платником податку на додану вартість з 21.07.1997р.

За результатами перевірки встановлено:

- в порушення п. 201.10 ст. 201 розділу VПодаткового кодексу України суб`єктом господарювання порушено граничні строки реєстрації по 5 податковим накладним/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних складених за лютий, 2017р., березень, жовтень, грудень 2018р., січень 2019р., на загальну суму податку на додану вартість 2503628,66 грн., у тому числі порушення строку реєстрації:

- до 15 календарних днів - на загальну суму ПДВ 2 468 504,66 грн.;

- від 16 до 30 календарних днів - на загальну суму ПДВ - 27 074,23 грн.;

- від 31 до 60 календарних днів - на загальну суму ПДВ - - грн.;

- від 61 до 365 календарних днів - на загальну суму ПДВ - 8049,77 грн.

Податкова накладна №88 від 22.02.2017 року, граничний строк реєстрації ПН/РК - 15.03.2017 року 2:34, дата реєстрації ПН/РК - 28.12.2017 року 2:34, кількість днів затримки - 288, сума ПДВ за ПН/РК - 2187,51 грн., розмір штрафу 40% - 875 грн.;

податкова накладна №162 від 30.10.2018 року, граничний строк реєстрації ПН/РК - 15.11.2018 року 8:42, дата реєстрації ПН/РК - 29.11.2018 року 8:42, кількість днів затримки - 14, сума ПДВ за ПН/РК - 3200 грн., розмір штрафу 10% - 320 грн.;

податкова накладна №151 від 22.03.2018 року, граничний строк реєстрації ПН/РК - 15.04.2018 року 10:26, дата реєстрації ПН/РК - 20.12.2018 року 10:26, кількість днів затримки - 249, сума ПДВ за ПН/РК - 5862,66 грн., розмір штрафу 40% - 2344,90 грн.;

податкова накладна №126 від 31.12.2018 року, граничний строк реєстрації ПН/РК - 15.01.2019 року 11:44, дата реєстрації ПН/РК - 17.01.2019 року 11:44 року, кількість днів затримки - 2, сума ПДВ за ПН/РК - 2 465 304,66 грн., розмір штрафу 10% - 246 530,47 грн.;

податкова накладна №107 від 28.01.2019 року, граничний строк реєстрації ПН/РК - 15.02.2019 року 12:45, дата реєстрації ПН/РК - 14.03.2019 року 12:45 року, кількість днів затримки - 27, сума ПДВ за ПН/РК - 27 074,23 грн., розмір штрафу 20% - 5414,85 грн.

Всього розмір штрафних санкцій склав 255 485,22 грн.

За результатами перевірки контролюючим органом складено акт №15361/04-36-52-41/2010681 від 25.03.2019 року Про результати камеральної перевірки Державного закладу "Дніпропетровська медична академія Міністерства охорони здоров`я України" (2010681) з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних складених за лютий 2017р., березень, жовтень, грудень 2018р. січень 2019р., зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних у грудні 2017р., листопаді, грудні 2018р., січні, березні 2019р. , який отримано позивачем цього ж дня.

Після отримання вище наведеного акту, в передбачені строки ДЗ ДМА було подано заперечення від 27.03.2019 вих. № 51 на акт №15361/04-36-52-41/2010681 від 25.03.2019 року Про результати камеральної перевірки Державного закладу "Дніпропетровська медична академія Міністерства охорони здоров`я України" (2010681) з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних складених за лютий 2017р., березень, жовтень, грудень 2018р. січень 2019р., зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних у грудні 2017р., листопаді, грудні 2018р., січні, березні 2019р. .

Як зазначив позивач у проданій до суду позовній заяві, що а ні висновку про результати розгляду заперечення від 27.03.2019 вих. № 51 на акт камеральної перевірки з питань своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, складених за лютий, 2017 р., березень, жовтень, грудень 2018 р., січень 2019 р. від 25.03.2019 року №15361/04-36-52-41/2010681, а ні податкового повідомлення-рішення прийнятого у межах строку, встановленого п. 86.8 ст. 86 ПК України, відповідачем прийнято не було.

Разом з цим, у подальшому 11.10.2019 року позивач отримав примірник акту від 30.09.2019 року №9205/04-36-51-30/02010681, складеного Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області Про результати камеральної перевірки Державного закладу "Дніпропетровська медична академія Міністерства охорони здоров`я України" (2010681) ) з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних складених за лютий 2017р., березень, жовтень, грудень 2018р. січень 2019р., зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних у грудні 2017р., листопаді, грудні 2018р., січні, березні 2019р. .

Як видно із акту від 30.09.2019 року №9205/04-36-51-30/02010681, за результатами означеної перевірки були встановлені порушення, які аналогічні за змістом у акті акт №15361/04-36-52-41/2010681 від 25.03.2019 року Про результати камеральної перевірки Державного закладу "Дніпропетровська медична академія Міністерства охорони здоров`я України" (2010681) з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних складених за лютий 2017р., березень, жовтень, грудень 2018р. січень 2019р., зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних у грудні 2017р., листопаді, грудні 2018р., січні, березні 2019р. .

Судовим розглядом встановлено, що відповідно до платіжного доручення №002371 від 15.10.2019 року позивачем було сплачені штрафні санкції у розмірі 8 954,75 грн. відповідно до акту від 30.09.2019 року №9205/04-36-51-30/02010681, які складаються з:

- 875 грн. - за несвоєчасне подання податкової накладної №88 від 22.02.2017 року, граничний строк реєстрації ПН/РК - 15.03.2017 року 2:34, дата реєстрації ПН/РК - 28.12.2017 року 2:34, кількість днів затримки - 288, сума ПДВ за ПН/РК - 2187,51 грн., розмір штрафу 40% - 875 грн.;

- 320 грн. за несвоєчасне подання податкової накладної №162 від 30.10.2018 року, граничний строк реєстрації ПН/РК - 15.11.2018 року 8:42, дата реєстрації ПН/РК - 29.11.2018 року 8:42, кількість днів затримки - 14, сума ПДВ за ПН/РК - 3200 грн., розмірі штрафу 10%;

- 2344,90 грн. за несвоєчасне подання податкової накладної №151 від 22.03.2018 року, граничний строк реєстрації ПН/РК - 15.04.2018 року 10:26, дата реєстрації ПН/РК - 20.12.2018 року 10:26, кількість днів затримки - 249, сума ПДВ за ПН/РК - 5862,66 грн., розмір штрафу 40%;

- 5414,85 грн. за несвоєчасне подання податкової накладної №107 від 28.01.2019 року, граничний строк реєстрації ПН/РК - 15.02.2019 року 12:45, дата реєстрації ПН/РК - 14.03.2019 року 12:45 року, кількість днів затримки - 27, сума ПДВ за ПН/РК - 27 074,23 грн., розмір штрафу 20%.

Після отримання акту камеральної перевірки від 30.09.2019 року №9205/04-36-51-30/02010681, ДЗ ДМА було подано заперечення 15.10.2019 вих. № 2820/9 на акт камеральної перевірки з питань своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, складених за лютий, 2017 р., березень, жовтень, грудень 2018 р., січні 2019 р. від 30.09.2019 року №9205/04-36-51-30/02010681 в частині штрафу на суму 246 530,47 грн.

За результатами розгляду заперечень ДПС надало відповідь Про розгляд заперечення від 23.10.2019 року № 19598/04-36-51-30, якою повідомила позивача про те, що факти порушення ДЗ ДМА термінів реєстрації податкових накладних підтверджено даними ЄРПН. Таким чином, за результатами розгляду заперечення ДЗ ДМА від 15.10.2019 року за №вх.№17363/10 на акт від 30.09.2019 року №9205/04-36-51-30/02010681, за порушення строків реєстрації 5 податкових накладних, згідно пункту 120 1 .1 статті 120 1 Кодексу передбачено застосування штрафу в розмірі 10, 20, 30, 40 та 50 відсотків. Загальна сума штрафу, яка підлягає застосуванню складає 255 485,22 грн. Тож, відповідно до пункту 86.8 статті 86 ПКУ протягом трьох робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень і надання ДЗ ДМА письмової відповіді, ГУ ДПС у Дніпропетровській області буде прийнято податкове повідомлення-рішення з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта.

Разом з цим, 25.10.2019 року ГУ ДПС у Дніпропетровській області було складено податкове повідомлення-рішення №0097375030, яким застосовано до ДЗ ДМА на підставі акту від 30.09.2019 року №9205/04-36-51-30/02010681 штраф на загальну суму 255 485,22 грн.

Вважаючи вказане податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з позовом до суду.

Пунктом 75.1 статті 75 Податкового кодексу України встановлено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Відповідно до підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.

Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема, для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Відповідно до пункту 120 1 .1 статті 120 1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу, зокрема, в розмірі 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних, визначено Порядком ведення реєстру податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі Порядок №1246).

Відповідно до пункту 2 зазначеного Порядку № 1246 операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.

Згідно пунктом 3 Порядку №1246 операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Пунктом 5 Порядку №1246 встановлено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 10 порядку №1246 встановлено, що після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця).

Відповідно до пункту 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки (перелік яких визначено у даному пункті).

Відповідно до пунктів 13, 14 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Основні організаційно-правові засади обміну електронними документами між суб`єктами електронного документообігу визначено Порядком обміну електронними документами з контролюючими органами, що затверджений Наказом Міністерства фінансів України 06.06.2017 № 557 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за № 959/30827 (далі Порядок № 557).

Відповідно до пункту 2 Порядку №557 операційний день - частина дня, протягом якої за наявності технічної можливості здійснюється електронний документообіг.

Перша квитанція - електронне повідомлення, що формується у форматі (стандарті), затвердженому в установленому законодавством порядку, програмним забезпеченням контролюючого органу за результатами автоматизованої перевірки електронного документа та засвідчує факт і час отримання такого електронного документа в момент такого отримання.

Друга квитанція - електронне повідомлення, що формується у форматі, затвердженому в установленому законодавством порядку, програмним забезпеченням контролюючого органу (адресатом) за результатами ідентифікації, обробки електронного документа та засвідчує факт і час приймання (неприймання) чи реєстрації такого електронного документа.

Пунктом 5 Порядку №557 встановлено, що автор здійснює надсилання електронних документів з урахуванням встановлених законодавством граничних строків для подання таких документів. Автор електронного документа - юридична особа, самозайнята особа, фізична особа, податковий агент, контролюючий орган, орган державної влади, орган місцевого самоврядування, що створили електронний документ (пункт 2 Порядку №557).

Згідно з пунктами 8-9 Порядку №557 у разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка. Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня або за 1 годину до його закінчення.

Відповідно до п. 15 Порядку № 557 якщо автором надіслано до контролюючих органів кілька примірників одного електронного документа (у разі виправлення, неотримання першої квитанції тощо), оригіналом вважається електронний документ, надісланий до контролюючих органів останнім до закінчення граничного строку, встановленого законодавством для подання такого документа, за умови, що його було сформовано правильно та прийнято (зареєстровано), про що автору надійшла друга квитанція про прийняття.

Отже, законодавством чітко визначено порядок оформлення, подачі, прийняття та реєстрації податкових накладних. При цьому, ведення Єдиного реєстру податкових накладних здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, а саме ДФС України, на яку покладено обов`язок прийняття, реєстрації та обробки податкових накладних, поданих в електронному вигляді платником податків.

Позивач, на виконання вимог вищезазначених нормативних актів, направив для реєстрації в ЄРПН протягом операційного дня 15.01.2019 о 16:24 податкову накладну №126 від 31.12.2018.

Зазначена податкова накладна направлялася до контролюючого органу засобами телекомунікаційного зв`язку, за допомогою програмного забезпечення M.E.Dос. Дана обставина підтверджується копією скріншоту, що міститься в матеріалах справи.

Водночас, до кінця операційного дня позивачу не було надіслано квитанції про прийняття чи неприйняття поданої для реєстрації податкової накладної.

Лише, 17.01.2019 року о 11:44 контролюючим органом було зареєстровано податкову накладну №126 від 31.12.2018 та встановлено кількість днів затримки - 2, сума ПДВ за ПН/РК - 2 465 304,66 грн., розмір штрафу 10% - 246 530,47 грн.

Суд також враховує, що до позивача були застосований штраф відповідно до ст.120 1 ПКУ, тобто за податкове правопорушення.

Пунктом 109.1 ст.109 ПКУ визначено, що податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Таким чином, податкове правопорушення, як і правопорушення будь-яке, має суб`єктивну сторону, тобто це повинно бути умисне порушення норм закону, або умисне невиконання її , коли повинен її виконати.

Встановлені судом обставини свідчать про відсутність у позивача складу податкового правопорушення.

Верховний суд неодноразово формулював висновок про те, що законодавець передбачив можливість застосування до платника наслідків несвоєчасної реєстрації податкової накладної, передбачених статтею 120 1 Податкового кодексу України лише за наявності його вини (№ 803/1583/17, № 806/1965/16, № 815/2745/17, № 809/1040/17)

Також судом враховуються твердження позивача про перевантаження серверу ДФС та оброблення запитів щодо отримання відомостей з ЄРПН із затримкою в часі. Зазначена проблема існувала по всій Україні і була описана в рішеннях, які набрали законної сили, по подібних справах. Зокрема, в постановах Другого апеляційного адміністративного суду від 10 жовтня 2019 р. по справі № 520/4056/19, від 28 жовтня 2019 р. по справа № 440/2236/19; рішенні Львівського окружного адміністративного суду від 09 липня 2019 року по справі №1.380.2019.002536; постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 жовтня 2019 року по справі № 640/9852/19 та багато інших.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Так, як вже зазначалось вище, відповідно до платіжного доручення №002371 від 15.10.2019 року позивачем було сплачені штрафні санкції у загальному розмірі 8 954,75 грн. відповідно до акту від 30.09.2019 року №9205/04-36-51-30/02010681, які складаються з:

- 875 грн. - за несвоєчасне подання податкової накладної №88 від 22.02.2017 року, граничний строк реєстрації ПН/РК - 15.03.2017 року 2:34, дата реєстрації ПН/РК - 28.12.2017 року 2:34, кількість днів затримки - 288, сума ПДВ за ПН/РК - 2187,51 грн., розмір штрафу 40% - 875 грн.;

- 320 грн. за несвоєчасне подання податкової накладної №162 від 30.10.2018 року, граничний строк реєстрації ПН/РК - 15.11.2018 року 8:42, дата реєстрації ПН/РК - 29.11.2018 року 8:42, кількість днів затримки - 14, сума ПДВ за ПН/РК - 3200 грн., розмірі штрафу 10%;

- 2344,90 грн. за несвоєчасне подання податкової накладної №151 від 22.03.2018 року, граничний строк реєстрації ПН/РК - 15.04.2018 року 10:26, дата реєстрації ПН/РК - 20.12.2018 року 10:26, кількість днів затримки - 249, сума ПДВ за ПН/РК - 5862,66 грн., розмір штрафу 40%;

- 5414,85 грн. за несвоєчасне подання податкової накладної №107 від 28.01.2019 року, граничний строк реєстрації ПН/РК - 15.02.2019 року 12:45, дата реєстрації ПН/РК - 14.03.2019 року 12:45 року, кількість днів затримки - 27, сума ПДВ за ПН/РК - 27 074,23 грн., розмір штрафу 20%.

Отже, даний факт щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних не заперечується самим позивачем.

Разом з цим, 25.10.2019 року ГУ ДПС у Дніпропетровській області було складено податкове повідомлення-рішення №0097375030, яким застосовано до ДЗ ДМА на підставі акту від 30.09.2019 року №9205/04-36-51-30/02010681 штраф на загальну суму 255 485,22 грн., з якої 246 530,47 грн. сума штрафу за несвоєчасне подання податкової накладної №126 від 31.12.2018 року, граничний строк реєстрації ПН/РК - 15.01.2019 року 11:44, дата реєстрації ПН/РК - 17.01.2019 року 11:44 року, кількість днів затримки - 2, сума ПДВ за ПН/РК - 2 465 304,66 грн., розмір штрафу 10% та сплачена сума штрафних санкцій 8 954,75 грн. із перелічених вище наведених податкових накладних.

Враховуючи зазначене, суд вважає, що позивачем здійснено усі передбачені законодавством дії для реєстрації податкових накладних, відповідач не довів правомірність прийнятого ним рішення, а тому суд дійшов висновку, що податкове повідомлення-рішення від 25.10.2019 року №0097375030 на загальну суму штрафу 255 485,22 грн. є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 3832,28 грн., що документально підтверджується платіжним дорученням № 002864 від 27.11.2019 року.

Отже, сплачений позивачем судовий збір за подачу позовної заяви до суду в сумі 3832,28 грн. підлягає стягненню з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань.

Керуючись ст. ст. 2, 77, 78, 242-243, 245-246, 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Державного закладу "Дніпропетровська медична академія Міністерства охорони здоров`я України" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 25.10.2019 року №0097375030 на загальну суму штрафу 255 485,22 грн.

Стягнути на користь Державного закладу "Дніпропетровська медична академія Міністерства охорони здоров`я України" (код ЄДРПОУ 02010681) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3832,28 грн. (три тисячі вісімсот тридцять дві гривні двадцять вісім копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 43145015).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя С. В. Прудник

Дата ухвалення рішення 03.04.2020
Зареєстровано 09.06.2020
Оприлюднено 09.06.2020

Судовий реєстр по справі 160/12825/19

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Ухвала від 12.11.2021 Дніпропетровський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 18.08.2020 Третій апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 29.07.2020 Третій апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Рішення від 03.04.2020 Дніпропетровський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 03.02.2020 Дніпропетровський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 24.12.2019 Дніпропетровський окружний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Відстежувати судові рішення та засідання

Додайте Опендатабот до улюбленного месенджеру

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону