Рішення
від 18.05.2020 по справі 910/3587/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

18.05.2020Справа № 910/3587/20

Господарський суд міста Києва у складі судді Сівакової В.В. розглянувши матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Укрзернотранс-Ко

до Акціонерного товариства Українська залізниця в особі філії Центр

транспортної логістики

про стягнення 39.395,74 грн

Представники сторін: не викликались

СУТЬ СПОРУ:

10.03.2020 до Господарського суду міста Києва надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Укрзернотранс-Ко до Акціонерного товариства Українська залізниця в особі філії Центр транспортної логістики про стягнення 39.395,74 грн.

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що на підставі укладених між сторонами договорів № ПЗ/М-175395/НЮ від 08.12.2017 та № 09690/ЦТЛ-2018 від 14.02.2018 позивачем 26.10.2019 було відправлено у складі 52 вагонів вантаж - насіння кукурудзи загальною вагою 3362660 кг (накладна № 32548224). 28.10.2019 з рахунку позивача було списано 39.395,74 грн за зберігання вантажу. Умовами договору № ПЗ/М-175395/НЮ від 08.12.2017 встановлено, що на навантаження маршруту встановлено час - 48 годин, який не був перевищений при навантаженні вагонів за накладною № 32548224, а тому на думку позивача у відповідача були відсутні підстави для стягнення збору за зберігання. Враховуючи викладене, позивач звернувся до суду з вимогою стягнути з відповідача 39.395,74 грн.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 17.03.2020 відкрито провадження у справі № 910/3387/20 та прийнято позовну заяву до розгляду; розгляд справи вирішено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження з повідомлення (викликом) сторін; судове засідання призначено на 16.04.2020.

Даною ухвалою зобов`язано відповідача протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали подати суду відзив на позов в порядку ст. 165 Господарського процесуального кодексу України з доданням доказів, що підтверджують обставини викладені в ньому, та докази направлення цих документів позивачу.

У відповідності до ст. 242 Господарського процесуального кодексу України ухвалу про відкриття провадження у справі від 17.03.2020 було 19.03.2020 направлено АТ Українська залізниця рекомендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення за № 0103054302740 за адресою, що зазначена в позовній заяві, а саме: 03680, м. Київ, вул. Єжи Гедройця (Тверська), 5, яка згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань станом на 17.03.2020 є місцезнаходженням відповідача.

АТ Українська залізниця ухвалу суду від 17.03.2020 надіслану за вказаною вище адресою, отримав 24.03.2020, що підтверджується наявним в матеріалах справи повідомленням про вручення поштового відправлення за № 0103054302740.

У відповідності до ст. 242 Господарського процесуального кодексу України ухвалу про відкриття провадження у справі від 17.03.2020 було 19.03.2020 направлено філії Центр транспортної логістики рекомендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення за № 0103054302758 за адресою, що зазначена в позовній заяві, а саме: 03038, м. Київ, вул. Федорова, 32.

Філія Центр транспортної логістики ухвалу суду від 17.03.2020 надіслану за вказаною вище адресою, отримала 24.03.2020, що підтверджується наявним в матеріалах справи повідомленням про вручення поштового відправлення за № 0103054302758.

14.04.2020 від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого останній проти задоволення позовних вимог заперечує повністю посилаючись на наступне. Твердження позивача про те, що на навантаження маршруту встановлено час - 48 годин, а тому у АТ Укрзалізниця були відсутні підстави для стягнення збору за зберігання вважає помилковим. По-перше, позивач невірно трактує умови договору, на які посилається у своєму позові, по-друге, зберігання вантажу у вагонах - це окрема послуга, передбачена чинними нормативно-правовими актами і не залежить від умов договору з надання послуг по накопиченню вагонів на станційних коліях для формування маршруту № ПЗ/М-175395/НЮ від 08.12.2017, а збір за зберігання вантажу у вагонах стягується на підставі державного регулювання тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України. Зазначає, що у відправника відсутня під`їзна колія, тому навантаження даних вагонів здійснювалося на під`їзній колії ПрАТ Переяславський експериментальний комбінат хлібопродуктів згідно договору № 1094 про експлуатацію залізничної під`їзної колії при станції Переяславська Південно-Західної залізниці, укладеного між АТ Укрзалізниця та ПрАТ Переяславський експериментальний комбінат хлібопродуктів від 01.03.2019. Відповідно до п. 7 даного договору максимальна кількість вагонів у кожній партії, що передається власнику 10 вагонів. На підставі договору про накопичення вагонів порожні вагони подавалися локомотивом перевізника під навантаження на під`їзну колії ПрАТ Переяславський експериментальний комбінат хлібопродуктів . Через те, що місткість під`їзної колії складає 10 вагонів, навантаження подавання вагонів здійснювалося частинами, про що свідчать пам`ятки про подавання №№ 345,346 від 25.10.2019 та №№ 347, 348, 349, 350 від 26.10.2019. Після завантаження та зважування вагони забиралися локомотивом перевізника з місця навантаження, про що свідчать пам`ятки про забирання №№ 369, 370, 371, 374, 375 від 26.10.2019 та відставлялися на станційні колії для формування маршрутного поїзда і оформлення перевізного документу, про що складено акти загальної форми про затримку вагонів з вини відправника (замовника послуг). В період очікування оформлення перевізного документу здійснювалося зберігання вантажу навантаженого у вагони перевізника, на коліях станції відправлення вантажів відповідно до Правил перевезення вантажу. 26.10.2019 після закінчення навантаження та готовності всіх вагонів маршрутного поїзда було прийнято до перевезення накладну № 32548224 призначенням на станцію Одеса-Порт (Експ.) та складено акти загальної форми на закінчення затримки вагонів в очікуванні перевізного документа. Відповідно до актів загальної форми про затримку вагонів з вини вантажовідправника працівниками станції Переяславська складено накопичувальну картку № 27100930. який позивачем не підписано та здійснено списання коштів з особового рахунку платника - збір за зберігання вантажу у розмірі 39.395,73 грн.

15.04.2020 на електрону пошту суду від відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату (до закінчення карантину), у зв`язку із запровадженням в Україні карантину через спалах у світі коронавірусу (COVID-19), який продовжено до 24.04.2020.

Суд розглянувши дане клопотання відмовив в його задоволенні з огляду на наступне

Державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України (стаття 6 Конституції України).

Згідно постанови Кабінету Міністрів України № 211 від 11.03.2020 Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 , відповідно до статті 29 Закону України Про захист населення від інфекційних хвороб з метою запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 та з урахуванням рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10.03.2020 Кабінетом Міністрів України установлено з 12 березня до 3 квітня 2020 року на усій території України карантин.

Листом 9/рс-186/20 від 16.03.2020 Радою суддів України з метою убезпечення населення України від поширення гострих респіраторних захворювань та коронавірусу COVID-19, рекомендовано встановити особливий режим роботи судів України на період з 16.03.2020 по 03.04.2020, а саме по можливості здійснювати судовий розгляд справ без участі сторін, в порядку письмового провадження.

Постановою Кабінету Міністрів України № 215 від 16.03.2020 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України № 211 від 11.03.2020 введено заборону залізничних, авіа- та автобусних міжміських та міжобласних пасажирських перевезень, а також робота метрополітенів; заборонено проведення всіх масових (культурних, розважальних, спортивних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів, у яких бере участь понад 10 осіб. Дозволено лише заходи, необхідні для забезпечення роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Постановою Кабінету Міністрів України № 239 від 25.03.2020 Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України № 211 від 11.03.2020 Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 та установлено з 12 березня до 24 квітня 2020 року на усій території України карантин.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 338-р від 25.03.2020 Про переведення єдиної державної системи цивільного захисту у режим надзвичайної ситуації відповідно до статті 14 та частини другої статті 78 Кодексу цивільного захисту України з метою ліквідації наслідків медико-біологічної надзвичайної ситуації природного характеру державного рівня, забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення та з урахуванням поширення на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, висновків Всесвітньої організації охорони здоров`я щодо визнання розповсюдження COVID-19 у країнах світу пандемією установлено для єдиної державної системи цивільного захисту на всій території України режим надзвичайної ситуації до 24 квітня 2020 року.

Приймаючи до уваги вищевикладені обставини, а також враховуючи рекомендації, які містяться в листі Ради суддів України 9/рс-186/20 від 16.03.2020 та в наказі Голови Господарського суду міста Києва № 19 від 24.03.2020 Про особливий режим роботи Господарського суду міста Києва , з метою збереження життя та здоров`я представників сторін, працівників апарату суду та суддів, суд вважає за необхідне розглянути дану справу в порядку письмового провадження без виклику учасників справи в судове засідання.

Відповідно до ст. 248 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Згідно з ч. 4 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

14.02.2018 між Публічним акціонерним товариством Українська залізниця (перевізник, відповідач) та Товариством з обмеженою відповідальністю Укрзернотранс-Ко (замовник, позивач) укладено договір про надання послуг № 09690/ЦТЛ-2018 (далі - № 09690/ЦТЛ-2018 від 14.02.2018), предметом якого є здійснення перевезення вантажів, надання вантажних вагонів для перевезення та надавання інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародних сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника і проведення розрахунків за ці послуги.

Відповідно до п. 1.2. договору, перевезення - послуга, в процесі надання якої перевізник зобов`язаний доставити довірений замовником вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а замовник зобов`язується оплатити послуги у передбаченому цим договором порядку. Перевезення оформлюється залізничною накладною відповідно до цього договору, Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 із змінами та доповненнями (далі - Статут), Збірника Тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за № 340/16356 (далі - Збірник Тарифів), Правил перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 09.12.2002 № 873, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2009 за № 1030/7318, Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - УМВС), Конвенції про міжнародні залізничні перевезення (далі - КОТІФ) відповідно.

Згідно з п. 1.3 договору № 09690/ЦТЛ-2018 від 14.02.2018 надання послуг за цим договором може підтверджуватись залізничною накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю та іншими документами.

На виконання п. 2.3.3. договору № 09690/ЦТЛ-2018 від 14.02.2018 перевізником відкрито для замовника особовий рахунок з наданням коду платника № 8210922 та присвоєно код вантажовідправника/вантажоодержувача № 0590.

Відповідно до п. 2.3.2. договору № 09690/ЦТЛ-2018 від 14.02.2018 перевізник зобов`язаний приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або перевізника, надавати вагони (контейнери) перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника згідно з інформацією АС Месплан , доставляти вантаж до станції призначення та видавати його одержувачу, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначено в додатках до цього договору.

Пунктом 2.1.6. договору № 09690/ЦТЛ-2018 від 14.02.2018 замовник прийняв на себе зобов`язання оплачувати перевізнику послуги, пов`язані з організацією та перевезенням вантажів та інші надані послуги з сум внесеної передплати за кодом платника.

Сторони домовились, що розрахунки за цим договором здійснюються через Філію Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень ПАТ Укрзалізниця (далі - філія ЄРЦ ). При цьому, оплата здійснюється у національній валюті на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок із спеціальним режимом використання перевізника, з якого грошові кошти зараховуються на особовий рахунок замовника. По мірі виконання перевезень та надання послуг перевізником відображається в особовому рахунку використання замовником коштів за добу для оплати: вартості послуг за перевезення, зазначених в накладній; додаткових зборів (плату за користування вагонами (контейнерами), подавання, забирання вагонів, маневрову роботу, зберігання вантажів, інших додаткових послуг); додаткових послуг за вільними тарифами; штрафів та пені на підставі відповідних перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами), про що зазначено в пунктах 4.1.-4.3, 4.5. договору.

Пунктом 12.1. договору № 09690/ЦТЛ-2018 від 14.02.2018 визначено, що договір вступає в силу з моменту одностороннього підписання замовником договору в електронному вигляді з накладенням ЕЦП в АС Месплан або АС Клієнт УЗ , або вчинення замовником будь-якої дії на виконання цього договору і діє з 20.02.2018 до 31.12.2018, при цьому договір продовжує дію, якщо жодна із сторін письмово за один місць до закінчення дії договору не звернеться до іншої сторони з пропозицією про його припинення.

Окрім цього, 08.12.2017 між ПАТ Укрзалізниця (залізниця) та ТОВ Укрзернотранс-Ко (відправник) укладено договір з надання послуг по накопиченню вагонів на станційних коліях для формування маршруту № ПЗ/М- 175395/НЮ від (далі - договір № ПЗ/М-175395/НЮ від 08.12.2017).

Відповідно до п. 1.1. договору № ПЗ/М-175395/НЮ від 08.12.2017 його предметом є надання залізницею за рахунок відправника послуг, пов`язаних з накопиченням рухомого складу зерновози (надалі - вагони) під навантаження, формування відправницьких маршрутів з вантажем відправника окремо по наступних станціях:

на станції Кролевець Південно-Західної залізниці, код 327805,

на станції Мар`янівка Південно-Західної залізниці, код 323202,

на станції Бобровиця Південно-Західної залізниці, код 323607,

на станції Попільня Південно-Західної залізниці, код 343102,

на станції Вороновиця Південно-Західної залізниці, код 335905,

на станції Переяславська Південно-Західної залізниці, код 322905, про що зазначено в п. 1.1. цього договору в редакції, викладеній в додатковій у угоді до нього № 8 від 19.08.2019 (далі - додаткова угода № 8).

Пунктом 8.1. договору № ПЗ/М-175395/НЮ від 08.12.2017 визначено, що він є укладеним з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.2017. Однак, у випадку коли за 30 календарних днів до закінчення терміну дії договору жодна із сторін не заявила про припинення відносин, він вважається щорічно пролонгованим, про що зазначено в п. 8.3 договору.

В межах виконання зазначених договорів, згідно накладної № 32548224 від 26.10.2019 ТОВ Укрзернотранс-Ко відправило маршрутом у складі 52-х вагонів, які належать Філії Центр транспортної логістики АТ Укрзалізниця , вантаж - насіння кукурудзи, загальною вагою 3362660 кг зі станції Переяславська Південно-Західної залізниці на станцію Одеса-Порт (експ.) Одеської залізниці.

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги, позивач зазначає, що під час навантаження вагонів за накладною № 32548224 не було перевищено встановлений умовами договору час навантаження, а тому на думку позивача у відповідача були відсутні підстави для списання збору за зберігання вантажів, тому відповідач має повернути списані ним кошти в сумі 39.395,74 грн.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню повністю з наступних підстав.

Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.

Відповідно до частини 1 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Частина 1 статті 626 Цивільного кодексу України передбачає, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

У відповідності до положень ст. ст. 6, 627 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Згідно зі ст. 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Статтею 306 Господарського кодексу України встановлено, що перевезенням вантажів визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції виробничо-технічного призначення та виробів народного споживання залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами.

Відносини, пов`язані з перевезенням пасажирів та багажу, регулюються Цивільним кодексом України та іншими нормативно-правовими актами (частина 6 статті 306 Господарського кодексу України).

Відповідно до статті 307 Господарського кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.

Аналогічні приписи містяться в статтях 909, 919 Цивільного кодексу України.

У відповідності до ст. 2 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998 (далі - Статут), Статут визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування (ст. 3 Статуту).

Пунктом 6 Статуту визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Згідно п. 62 Статуту та п. 1.1 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 (далі - Правила № 644) порядок розрахунків за перевезення і послуги встановлюється Укрзалізницею згідно з чинним законодавством. Платежі за перевезення вантажів і надання додаткових послуг можуть уноситися готівкою, чеками, безготівково, якщо інше не передбачено законодавством, на станціях або передоплатою через розрахункові підрозділи залізниць.

У відповідності до п. 2.6 Правил № 644 розрахунковий підрозділ веде облік надходження коштів на особовий рахунок платника і використання їх платником для оплати перевезень та наданих залізницею послуг.

Облік витрачених коштів здійснюється на підставі перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, які можуть бути оформлені в електронному вигляді (з накладенням електронного цифрового підпису).

Усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.

У випадках, визначених чинним законодавством, на суми платежів і зборів, що підлягають сплаті, залізниця нараховує податок на додану вартість, сума якого відображається в особовому рахунку платника.

Номери актів, на підставі яких розраховано плату за користування вагонами та збір за зберігання вантажу, зазначено відповідно в графі 14 кожної відомості форми ГУ-46 та в графі найменування та номер документа накопичувальної картки форми ФДУ-92.

Відповідно до п. 2.1.3. договору № ПЗ/М-175395/НЮ від 08.12.2017 в редакції додаткової угоди № 8 залізниця прийняла на себе зобов`язання здійснювати в інтересах відправника послуги, пов`язані з накопиченням рухомого складу, перелік та оплата яких визначена окремо по кожній станції у додатках № 1 - № 6 до даного договору.

Сторони домовились, що розмір оплати визначається виходячи із фактичних послуг, наданих залізницею відправнику, перелік і вартість яких визначено у додатках № 1, № 2, № 3, № 4, № 5, № 6 до даного договору (п. 3.1. договору № ПЗ/М-175395/НЮ від 08.12.2017 в редакції додаткової угоди № 8 від 19.08.2019).

Відповідно до п. 3.4 договору № ПЗ/М-175395/НЮ від 08.12.2017 облік часу на навантаження маршруту починається з фактичної подачі вагонів на під`їзну колію та закінчується часом оформлення перевізних документів.

Згідно з п. 3.3 договору № ПЗ/М-175395/НЮ від 08.12.2017 в редакції додаткової угоди № 8 від 19.08.2019 в разі не навантаження з вини відправника маршруту (вагонів) за час визначений в додатку до даного договору, подальші розрахунки проводяться згідно Тарифного керівництва № 1. Кількість вагонів в маршруті визначається додатками № 1, № 2, № 3, № 4, № 5, № 6 до даного договору.

Відповідно п. 3.7 договору № ПЗ/М-175395/НЮ від 08.12.2017 в редакції додаткової угоди № 8 від 19.08.2019 вартість послуг наданих залізницею відправнику узгоджується сторонами шляхом підписання Протоколу про узгодження договірної вартості послуг, який є невід`ємною частиною даного договору (додатки № 1, № 2, № 3, № 4, № 5, № 6).

Згідно додатку № 6 вартість послуг по накопиченню вагонів на коліях станції Переяславська Південно-Західної залізниці складає 687,22 грн за вагон (824,66 грн з ПДВ).

Згідно з п. 7 додатку № 6 до договору (протокол узгодження вартості по накопиченню вагонів на станційних коліях для формування маршруту) сторонами визначено, що час на навантаження маршруту складає 48 годин.

Отже умовами договору визначено, що час на навантаження і його облік починається з фактичної подачі вагонів на під`їзну колію та закінчується часом оформлення перевізних документів, а у разі, якщо з вини відправника не відбулось навантаження у відведений час, подальші розрахунки проводяться згідно Тарифного керівництва № 1.

Оплата за послуги, пов`язані з накопиченням рухомого складу (додаткові станційні збори), здійснюється на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок із спеціальним режимом використання, з якого грошові кошти зараховуються на особовий рахунок відправника. В подальшому залізниця відображає відповідні суми оплати за фактично надані послуги, в особовому рахунку відправника на підставі накопичувальних карток, оформлених в паперовому вигляді (п.п. 3.2., 3.5. договору № ПЗ/М-175395/НЮ від 08.12.2017).

Згідно накопичувальної картки № 27100930 від 27.10.2019 (форма ФДУ-92) станції 322905 Переяславська Південно-Західної залізниці було нараховано до сплати 32.829,78 грн (без ПДВ) як збір за зберігання вантажів при перевезенні експортно-імпортних та внутрішніх вантажів у вагонах: однократний розмір, вантажі, крім тварин .

Підставою для справляння зазначених платежів у накопичувальній картці № 27100930 зазначено Збірник тарифів Р. 3 п. 2.1 .

Згідно з переліком № 20191028 від 28.10.2019, наданим Філією Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень АТ Укрзалізниця з розрахункового рахунку ТОВ Укрзернотранс-Ко було списано грошові кошти за надані послуги, зокрема збір за зберігання вантажу у вагонах при перевезенні експорт в сумі 39.395,74 грн.

З переліку № 20191028 від 28.10.2019 вбачається, що по накопичувальній картці № НОМЕР_1 з рахунку ТОВ Укрзернотранс-Ко вищевказана сума була списана з донарахованим на неї ПДВ (всього 39.395,74 грн.).

Відповідно до даних відомості № 27100036 плати за користування вагонами форми ГУ-46 (графа 4) подача вагонів за накладною № 32548224 під навантаження відбувалась групами, перша з яких фактично була подана о 13:30 год. 25.10.2019, а останню групу вагонів забрано станцією о 21:40 год. 26.10.2019.

Отже, з огляду на вищезазначені положення договору № ПЗ/М-175395/НЮ від 08.12.2017 відлік часу на навантаження маршруту розпочався з моменту фактичної подачі на під`їзну колію першої групи вагонів (13:30 год. 25.10.2019) і закінчився в момент забирання залізницею останньої групи вагонів (21:40 год. 26.10.2019), що в свою чергу становить 27:50 год.

Таким чином, фактично час на навантаження маршруту не перевищив встановлених договором 48-ми годин, а отже відсутні підстави для проведення подальших розрахунків і стягнення збору за зберігання вантажів у вагонах в сумі 39.395, 74 грн. (в т.ч. ПДВ - 6.565,96 грн) на підставі п. 2.1 розділу 3 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги Тарифного керівництва № 1, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 317 від 26.03.2009.

З матеріалів справи вбачається, що 01.02.2019 між Акціонерним товариством Українська залізниця (залізниця) та Приватним акціонерним товариством Переяславський експериментальний комбінат хлібопродуктів (власника колії) укладено договір № 1094 про експлуатацію залізничної під`їзної колії при станції Переяславська південно-Західної залізниця, згідно з п. 1 якого відповідно до Статуту залізниці України, Правил перевезення вантажів на умовах цього договору експлуатується під1їзна колія, яка належить власнику колії, що примикає до колій № 8, 12 станції Переяславська, через перехресний стрілочний перевод № 9/11 і обслуговується власним локомотивом. Строк дії договору визначено з 01.03.2019 до 01.03.2024 включно.

Згідно з п. 7 вказаного договору максимальна кількість вагонів у кожній партії, що передається власнику колії становить 10 вагонів.

Відповідач з посилання на умови вказаного договору щодо обмеження подачі кількості вагонів зазначив, що навантаження подавання вагонів здійснювалося частинами, після завантаження та зважування вагони забиралися локомотивом перевізника з місця навантаження та відставлялися на станційні колії для формування маршрутного поїзда і оформлення перевізного документу, про що складено акти загальної форми про затримку вагонів з вини відправника (замовника послуг).

З додатку № 6 до договору № ПЗ/М-175395/НЮ від 08.12.2017 вбачається, що саме з урахуванням того, що залізниця не має власної під`їзної колії та наявності договору № 1094, який визначає обмеження подачі вагонів у кількості 10 вагонів сторонами узгоджено час на навантаження маршруту тривалістю 48 годин, внаслідок перевищення якого згідно з умовами п. 3.3 договору розрахунки проводяться із застосуванням Тарифного керівництва № 1.

Матеріали справи свідчать, що за фактом затримки вагонів код вантажу 015006 станцією Переяславська складено акти загальної форми (ГУ-23) №№ 4254, 4285, 4265, 4284, 4267, 4283, 4277, 4282, 4280, б/н від 26.10.2019 із зазначенням обставини їх складання: затримка вагонів, що пов`язана з оформленням вантажу після забирання їх з місць навантаження/вивантаження, вагони простоюють в очікуванні оформлення перевізних документів відправником.

З вказаних актів вбачається що початком часу затримки вагонів є 26.10.2019 о 08:00 год. та закінченням затримки вагонів є 26.10.2019 до 21:40 год. Тобто затримка вагонів становила менше 1 (однієї) доби.

Відповідно до ст. 46 Статуту залізниць України одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами.

Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача.

За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Згідно з п. 8 Правил зберігання вантажів збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, тощо).

Термін безоплатного зберігання обчислюється:

якщо на станції призначення вивантаження здійснюється засобами: залізниці - з 24-ої години дати вивантаження вантажів; одержувача - з 24-ої години дати подавання вагонів під вивантаження;

при переадресуванні - після двох годин з моменту повідомлення про прибуття вантажу;

при затримці - з моменту затримки.

Збір за зберігання вантажів є регульованим тарифом, визначеним розділом III Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги (Тарифне керівництво № 1), затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 317 від 26.03.2009.

Відповідно до п. 2.1 розділу ІІІ Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги (Тарифне керівництво № 1), термін безоплатного зберігання обчислюється згідно з відповідними Правилами. Після закінчення терміну безоплатного зберігання нараховується збір за кожну добу в розмірі:

4,0 грн за одну тонну - при зберіганні вантажів у вагонах, у тому числі у контейнерах - за масу брутто, округлену до повних тонн;

2,5 грн за одну тонну - при зберіганні вантажів у критих складах;

1,6 грн за одну тонну - при зберіганні на відкритих складах вантажів, у тому числі у контейнерах - за масу брутто, округлену до повних тонн, та порожніх власних контейнерів - за масу тари, округлену до повних тонн.

Відповідно до п. 9 Правил зберігання вантажів за зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених у вагони (контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення (у тому числі під митним оформленням та з інших причин, не залежних від залізниці), збір сплачується з моменту ввезення вантажу на станцію до моменту закінчення затримки.

Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми.

Якщо вантаж для відправлення завозиться на місця загального користування частинами і в день завезення першої частини не був зданий повністю, то збір за зберігання нараховується за кожну ввезену частину вантажу. Збір у таких випадках визначається як сума зборів за ввезені частини вантажу. Час зберігання кожної частини завезеного вантажу визначається від моменту ввезення цієї частини до моменту оформлення перевізних документів. У такому самому порядку визначається збір за зберігання вантажу на складі станції відправлення, поверненого на вимогу відправника.

В даному випадку відсутні підстави застосування положень п. 9 Правил № 644 від 21.11.2000, оскільки термін зберігання вантажу не перевищив однієї доби, яка є безоплатною.

Частинами 3, 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідачем не спростовано належними засобами доказування обставин, на які посилається позивач в обґрунтування своїх позовних вимог та свідчили б про відсутність у нього обов`язку сплатити заявлену до стягнення суму.

З огляду на вищевикладене, позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Укрзернотранс-Ко обґрунтовані та підлягають задоволенню повністю.

Витрати по сплаті судового збору, відповідно до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.

Керуючись ст. 129, ст.ст. 237, 238, 240 ГПК України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Акціонерного товариства Українська залізниця (03680, м. Київ, вул. Єжи Гедройця (Тверська), 5, код ЄДРПОУ 40075815) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Укрзернотранс-Ко (01042, м. Київ, вул. Івана Кудрі (Джона Маккейна), 12, оф. 2, код ЄДРПОУ 40267677) списані кошти в сумі 39.395 (тридцять дев`ять тисяч триста дев`яносто п`ять) грн 74 коп. та 2.102 (дві тисячі сто дві) грн 00 коп. витрат по сплаті судового збору.

Відповідно до частини 1 статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (частина 1 статті 256 Господарського процесуального кодексу України).

Суддя В.В.Сівакова

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення18.05.2020
Оприлюднено10.06.2020
Номер документу89703623
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/3587/20

Ухвала від 30.04.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Колос І.Б.

Ухвала від 23.12.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Колос І.Б.

Постанова від 12.10.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 11.08.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 03.08.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Рішення від 18.05.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Ухвала від 17.03.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні