П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 травня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/4582/19 Головуючий в 1 інстанції: Потоцька Н.В.
П'ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
доповідача, судді - Димерлія О.О.
суддів - Єщенка О.В., Танасогло Т.М.,
за участю секретаря - Пономарьової Н.С.,
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу об`єднання співвласників багатоквартирного будинку № 19 по пр. Григорівського Десанту м. Южне Надія на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2019 року у справі за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до об`єднання співвласників багатоквартирного будинку № 19 по пр. Григорівського Десанту м. Южне Надія про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -
В С Т А Н О В И В:
У липні 2019 року Головне управління ДСНС України в Одеській області (далі - ГУ ДСНС України в Одеській області) звернулось до суду з адміністративним позовом до об`єднання співвласників багатоквартирного будинку № 19 по пр. Григорівського Десанту м. Южне Надія (далі - ОСББ № 19 по пр. Григорівського Десанту м. Южне Надія ) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Об`єднання співвласників багатоквартирною буднику №19 по пр. Григорівського Десанту м. Южне Надія :
у спосіб: у вигляді часткового зупинення експлуатації житлового будинку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку № 19 по пр. Григорівського Десанту м. Южне Надія за адресою: 65841. Одеська область, м. Южне. пр. Григорівського Десанту, 19;
у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаного житлового будинку від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 66 від 28.05.2019 за номерами: 1-23, 25, 26.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що під час проведення планової перевірки ВТФ Олтіс ТОВ було виявлено всього 26 порушень нормативно-правових актів з охорони праці, з яких 1, 23, 25, 26, створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Як зазначає позивач, порушення вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, в повному обсязі не усунені, а тому позивач наголошує на необхідності часткового зупинення експлуатації житлового будинку ОСББ № 19 по пр. Григорівського Десанту м. Южне Надія шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаного житлового будинку від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 66 від 28.05.2019 за номерами: 1-23, 25, 26.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2019 року позовні вимоги Головного управлінню ДСНС України в Одеській області задоволено.
Застосовано заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку №19 по пр. Григорівського Десанту м. Южне Надія :
у спосіб: у вигляді часткового зупинення експлуатації житлового будинку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку № 19 по пр. Григорівського Десанту м. Южне Надія ) за адресою: 65841, Одеська область, м. Южне, пр. Григорівського Десанту, 19;
у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаного житлового будинку від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 97 від 12.11.2019 за номерами: 1-19.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не усунуто порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей викладені в акті перевірки № 97 від 12 листопада 2019 року.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції ОСББ № 19 по пр. Григорівського Десанту м. Южне Надія подано апеляційну скаргу у якій зазначено, що рішення суду прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому останній просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що 20 серпня 2019 року було оприлюднено новий ДБН В.2.2-15:2019 Житлові будинки. Основні положення, який набрав чинності 1 грудня 2019 року. На думку відповідача, акти перевірок № 66 та № 97 складені за результатами проведених перевірок дотриманням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної, в якому визначені норми ДБН які вже не діють. Крім того, відповідач вказує, що не усунуті порушення є несуттєвими.
Суд апеляційної інстанції заслухав суддю-доповідача, розглянув та обговорив доводи апеляційної скарги, перевірив матеріали справи та вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що у період з 27 по 28 травня 2019 року посадовою особою позивача було проведено планову перевірку ОСББ № 19 Надія дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт № 66 від 28.05.2019 р.
Під час проведення перевірки було виявлено всього 26 порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, з яких 4 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей, зокрема:
- не розроблені, не затверджені керівником для кожного приміщення та не вивішені на видимих місцях інструкції про заходи пожежної безпеки із вказанням: вимог щодо утримання евакуаційних шляхів та виходів; порядку утримання приміщень, робочих місць; порядку огляду, вимкнення електроустановок, приведення в пожежобезпечний стан приміщень та робочих місць, закриття приміщень після закінчення роботи; обов`язків та дій у разі виникнення пожежі;
- не представлена (не надана) експлуатаційно-технічна документація на змонтовані системи протипожежного захисту будинку у відповідності до Додатку Ж ДБН В.2.5-56:2014;
- не організовано проходження функціонального, навчання відповідними категоріями осіб, у встановленому законодавством порядку;
- працюючий персонал не забезпечений засобами радіаційного та хімічного захисту згідно вимог.
Подальша експлуатація житлового будинку ОСББ №19 Надія , який розташований за адресою: 65481, Одеська область, м. Южне, пр. Григорівського Десанту, 19 з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.
За результатами контрольного заходу відповідачем складено припис від 30.05.2019 р. № 37.
Примірник припису отримано 30.05.2019 року представником ОСББ №19 Надія В'яткіним І.В. (голова правління), що підтверджується його особистим підписом у приписі.
Надалі, на виконання наведеного вище акту перевірки № 66 від 28.05.2019 р. та припису від 30.05.2019 р. № 37, в період з 11.11.2019 по 12.11.2019 року Южненським міським сектором Головного управління ДСНС України в Одеській області проведена позапланова перевірка щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки суб`єктом господарювання ОСББ №19 Надія , за результатами якої складено Акт № 97, яким встановлено 19 пунктів порушення вимог пожежної та техногенної безпеки.
12.11.2019 року Южненським міським сектором Головного управління ДСНС України в Одеській області складено припис № 52 за результатами проведеної в період 11.11.2019 по 12.11.2019 року перевірки, яким встановлено 14 порушень, які слід усунути в період до 01.12.2019 року.
Підпунктом 57 п. 4 Указу Президента України Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій № 20/2013 від 16 січня 2013 року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області затвердженого наказом ДСНС України № 507 від 21 вересня 2017 року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Згідно ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Приписами п.п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємстві окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Частиною 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
На виконання вимог положень ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Як встановлено матеріалами справи, перевіркою ОСББ №19 Надія за адресою м.. Южне пр. Григорівського Десанту м було виявлено чисельні порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме: Кодексу цивільного захисту України № 5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МНС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697 та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту.
Порушення визначені в пунктах 1-19 акту перевірки № 97 від 12.11.2019 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей, а тому ГУ ДСНС України в Одеській області звернулось до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача
- у спосіб: у вигляді часткового зупинення експлуатації житлового будинку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку № 19 по пр. Григорівського Десанту м. Южне Надія за адресою: 65841. Одеська область, м. Южне. пр. Григорівського Десанту, 19;
- у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаного житлового будинку від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, в даному випадку зазначених в акті перевірки № 97 від 12.11.2019 р. за номерами: 1-19.
В апеляційній скарзі ОСББ №19 Надія вказує, що при ухваленні рішення суду першої інстанції не враховано те, що 20 серпня 2019 року було оприлюднено новий ДБН В.2.2-15:2019 Житлові будинки. Основні положення, а тому на думку відповідача, норми ДБН В.2.2-15:2005 та ДБН В.3.2-2-2009 втратили чинність.
Колегія суддів відхиляє наведені вище доводи відповідача, оскільки новий ДБН В.2.2-15:2019 Житлові будинки. Основні положення на який посилається відповідач, затверджений наказом Мінрегіону № 87 від 26.03.2019 р. набрав чинності 01 грудня 2019 року, в той час як перша проведена перевірка за результатами якої складено акт відбулась 28.05.2019 р., а друга 12.11.2019 р., тобто до набрання чинності нового ДБН.
Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначає, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Частина 10 названої статті також передбачає, що у разі якщо обґрунтованість заходів реагування, зазначених у розпорядчих документах щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходів державного нагляду (контролю), відповідно до закону має бути підтверджена адміністративним судом, зазначені в таких документах строки усунення виявлених порушень, застосування до суб'єкта господарювання санкцій обраховуються з дня набрання законної сили постановою адміністративного суду про підтвердження обґрунтованості вжиття заходів реагування.
Наведена норма визначає наступну процедуру реалізації контролюючим органом своїх повноважень. У випадку наявності підстав для застосування одного з таких заходів як: 1) повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), 2) реалізації продукції, 3) виконання робіт, 4) надання послуг, будь-який орган контролю без попереднього прийняття розпорядчого документа безпосередньо звертається до суду із адміністративним позовом, предметом якого є застосування одного з вищенаведених заходів.
Таким чином, суд апеляційної інстанції погоджується з рішенням окружного суду, що станом на момент розгляду справи в суді першої інстанції очевидним є той факт, що подальша експлуатація житлового будинку об`єднання співвласників багатоквартирного будинку №19 по пр. Григорівського Десанту, місто Южне Надія за адресою: 65841, Одеська область, м. Южне, пр. Григорівського Десанту, 19 з встановленими (не усунутими) порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.
Із врахуванням викладеного, правильним є висновки суду першої інстанції про застосування заходів реагування до об`єднання співвласників багатоквартирного будинку №19 по пр. Григорівського Десанту, місто Южне Надія :
у спосіб: у вигляді часткового зупинення експлуатації житлового будинку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку № 19 по пр. Григорівського Десанту м. Южне Надія ) за адресою: 65841, Одеська область, м. Южне, пр. Григорівського Десанту, 19;
у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаного житлового будинку від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 97 від 12.11.2019 за номерами: 1-19.
Суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, у зв'язку з чим, відповідно до ст. 316 КАС України, апеляційна скарга має бути залишена без задоволення, а оскаржена постанова без змін.
Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу об`єднання співвласників багатоквартирного будинку № 19 по пр. Григорівського Десанту м. Южне Надія - залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2019 року у справі за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до об`єднання співвласників багатоквартирного будинку № 19 по пр. Григорівського Десанту м. Южне Надія про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду на протязі тридцяти днів.
Повний текст постанови суду складено 4 червня 2020 року.
Головуючий суддя Димерлій О.О. Судді Єщенко О.В. Танасогло Т.М.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2020 |
Оприлюднено | 12.06.2020 |
Номер документу | 89750720 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Димерлій О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні