Рішення
від 11.06.2020 по справі 640/15460/19
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 червня 2020 року м. Київ № 640/15460/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Амельохіна В.В. розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу

за позовомГоловного управління Державної фіскальної служби України у м. Київській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Калабрія Плюс , Товариства з обмеженою відповідальністю Юкрейніан Електронікс простягнення коштів, отриманих за недійсним правочином.,

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Головне управління ДФС у м. Київській області (далі по тексту - позивач) звернулось з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Калабрія Плюс (далі по тексту - відповідач -1), Товариства з обмеженою відповідальністю Юкрейніан Електронікс (далі по тексту - відповідач - 2) про:

- застосування наслідків, визначених ч.3 ст.228 Цивільного кодексу України, шляхом стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Калабрія Плюс (код ЄДРПОУ 39929641) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Юкрейніан Електронікс (код ЄДРПОУ 40435235) кошти у сумі 615 713 грн. 21 коп., що були отримані за недійсним правочином.

- застосування наслідків, визначених ч.3 ст.228 Цивільного кодексу України, шляхом стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Юкрейніан Електронікс (код ЄДРПОУ 40435235) в дохід держави кошти 615 713 грн. 21 коп., як таких, що були отримані за недійсним правочином.

Ухвалою суду від 16 серпня 2019 року відкрито спрощене провадження в адміністративній справі без повідомлення учасників справи та запропоновано відповідачу надати відзив протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення відповідачу ухвали про відкриття провадження у справі.

Позовні вимоги мотивовані тим, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 16.03.2018 у справі № 826/11308/17 задоволено позов Головного управління ДФС у Київській області про визнання недійсним правочину, укладеного між товариством з обмеженою відповідальністю Калабрія Плюс (продавець за договором) та товариством з обмеженою відповідальністю Юкрейніан Електронікс (покупець за договором), за результатами якого складені податкові накладні від 15 вересня 2016 року № 22, від 03 серпня 2016 року № 3, від 27 вересня 2016 року № 50, від 09 серпня 2016 року № 43, від 04 серпня 2016 року № 3, від 21 вересня 2016 року № 24, від 11 жовтня 2016 року № 23, від 03 серпня 2016 року № 2, від 08 серпня 2016 року № 42, від 02 серпня 2016 року № 41, від 21 вересня 2016 року № 23, від 13 жовтня 2016 року № 64 на загальну суму 615 713,21 грн.

На думку позивача, за своїм змістом та спрямованістю правовідносини між товариством з обмеженою відповідальністю Калабрія Плюс та товариством з обмеженою відповідальністю Юкрейніан Електронікс завідомо суперечили інтересам держави і суспільства, оскільки порушували встановлений правовий порядок як у сфері господарської діяльності так і податкових правовідносинах, спотворили показники податкового обліку та мали на меті несплату податків до бюджету. Зазначені обставини вказують на умисел обох сторін на вчинення правочину, який суперечить інтересам держави і суспільства, що, відповідно до частини 3 статті 228 Цивільного кодексу України, має правовим наслідком стягнення в дохід держави за рішенням суду всього одержаного ним.

Станом на момент прийняття рішення у справі, відповідачами не надано до суду жодних пояснень з приводу заявлених позовних вимог.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

В С Т А Н О В И В:

Як вбачається з матеріалів справи, товариством з обмеженою відповідальністю Калабрія Плюс (постачальник, продавець) складено на користь товариства з обмеженою відповідальністю Юкрейніан Електронікс (отримувач, покупець) податкові накладні від 15 вересня 2016 року № 22, від 03 серпня 2016 року № 3, від 27 вересня 2016 року № 50, від 09 серпня 2016 року № 43, від 04 серпня 2016 року № 3, від 21 вересня 2016 року № 24, від 11 жовтня 2016 року № 23, від 03 серпня 2016 року № 2, від 08 серпня 2016 року № 42, від 02 серпня 2016 року № 41, від 21 вересня 2016 року № 23, від 13 жовтня 2016 року № 64 на загальну суму 615 713,21 грн.

Вироком Дніпровського районного суду м. Києва від 12.04.2017 року у кримінальній справі 755/4734/17, ОСОБА_2 керівника та засновника товариства з обмеженою відповідальністю Калабрія Плюс , визнано винним у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 205 КК України.

У подальшому, Головне управління ДФС у Київській області звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Калабрія Плюс , Товариства з обмеженою відповідальністю Юкрейніан Електронікс , про визнання правочину недійсним, в якому просило визнати недійсним правочин укладений між відповідачами за результатами якого складена податкові накладні від 15 вересня 2016 року № 22, від 03 серпня 2016 року № 3, від 27 вересня 2016 року № 50, від 09 серпня 2016 року № 43, від 04 серпня 2016 року № 3, від 21 вересня 2016 року № 24, від 11 жовтня 2016 року № 23, від 03 серпня 2016 року № 2, від 08 серпня 2016 року № 42, від 02 серпня 2016 року № 41, від 21 вересня 2016 року № 23, від 13 жовтня 2016 року № 64 на загальну суму 615 713,21 грн.

За наслідком розгляду вказаного позову, Окружний адміністративний суд міста Києва 16.03.2018 року прийнято рішення у справі № 826/11308/17, яким позов задоволено.

З посиланням на норми підпункту 20.1.30 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України, Головне управління ДФС у Київський області звернулось з даним позовом до суду.

Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно із положеннями пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Відповідно до абзацу першого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Частиною першою статті 202 Цивільного кодексу України встановлено, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно частин першої та другої статті 205 Цивільного кодексу України, правочин може вчинятися усно або в письмовій (електронній) формі. Сторони мають право обирати форму правочину, якщо інше не встановлено законом. Правочин, для якого законом не встановлена обов`язкова письмова форма, вважається вчиненим, якщо поведінка сторін засвідчує їхню волю до настання відповідних правових наслідків.

Відповідно до статті 207 Цивільного кодексу України, правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо його зміст зафіксований в одному або кількох документах (у тому числі електронних), у листах, телеграмах, якими обмінялися сторони.

За відсутності документа, що фіксує зміст правочину, вважається, що такий правочин вчинено усно.

Юридичній особі, що сплатила за товари та послуги на підставі усного правочину з другою стороною, видається документ, що підтверджує підставу сплати та суму одержаних грошових коштів (частина друга статті 206 Цивільного кодексу України).

Відповідно до положень пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Згідно з пунктом першим Положення про Державну фіскальну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2014 № 236, Державна фіскальна служба України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску.

Згідно з пунктом першим Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227, Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Відповідно до підпункту 20.1.30 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України, контролюючі органи мають право звертатися до суду, у тому числі подавати позови до підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, щодо визнання оспорюваних правочинів недійсними та застосування визначених законодавством заходів, пов`язаних із визнанням правочинів недійсними, а також щодо стягнення в дохід держави коштів, отриманих за нікчемними договорами.

Відповідно до частини третьої статті 228 Цивільного кодексу України, у разі недодержання вимоги щодо відповідності правочину інтересам держави і суспільства, його моральним засадам такий правочин може бути визнаний недійсним. Якщо визнаний судом недійсний правочин було вчинено з метою, що завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, то при наявності умислу у обох сторін - в разі виконання правочину обома сторонами - в дохід держави за рішенням суду стягується все одержане ними за угодою, а в разі виконання правочину однією стороною з іншої сторони за рішенням суду стягується в дохід держави все одержане нею і все належне - з неї першій стороні на відшкодування одержаного. При наявності умислу лише у однієї із сторін все одержане нею за правочином повинно бути повернуто іншій стороні, а одержане останньою або належне їй на відшкодування виконаного за рішенням суду стягується в дохід держави.

Таким чином, в розумінні пункту сьомого частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України та статті 20 Податкового кодексу України, Головне управління ДФС у Київській області є державним органом, наділеним публічно-владними управлінськими функціями, тобто суб`єктом владних повноважень, а спір у справі виник у зв`язку з виконанням ним відповідних функцій.

Аналізуючи норми законодавства, які врегульовують спірні правовідносини, суд приходить до висновку, що податкові органи наділені повноваженнями на звернення до адміністративного суду з вимогою про визнання недійсним правочину, укладеного між платником податку та його контрагентом, з метою, що завідомо суперечною інтересам держави та суспільства і застосування визначених законодавством заходів, пов`язаних із визнанням правочинів недійсними.

Аналогічна позиція Верховного Суду викладена у постанові від 20.06.2018р. у справі № 802/470/17-а.

Як вбачається з матеріалів справи, за результатами взаємовідносин між Товариством з обмеженою відповідальністю Калабрія Плюс та Товариством з обмеженою відповідальністю Юкрейніан Електронікс складено податкові накладні від 15 вересня 2016 року № 22, від 03 серпня 2016 року № 3, від 27 вересня 2016 року № 50, від 09 серпня 2016 року № 43, від 04 серпня 2016 року № 3, від 21 вересня 2016 року № 24, від 11 жовтня 2016 року № 23, від 03 серпня 2016 року № 2, від 08 серпня 2016 року № 42, від 02 серпня 2016 року № 41, від 21 вересня 2016 року № 23, від 13 жовтня 2016 року № 64.

З їх змісту, Товариство з обмеженою відповідальністю Калабрія Плюс продало (поставило), а Товариство з обмеженою відповідальністю Юкрейніан Електронікс купило (отримало) товарів на загальну суму 615 713,21 грн.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 16.03.2018 року у справі № 826/11308/17 встановлено фіктивний характер діяльності відповідача-1 та умисел його керівника ОСОБА_2 на здійснення фіктивного підприємництва, суд приходить до висновку про те, що правочин, укладений між відповідачами, за наслідками якого ОСОБА_2 було складено наведені вище податкові накладні, в розумінні вимог ч. 3 статті 228 ЦК України, правочин є недійсним, оскільки він не відповідає інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Рішення суду набрало законної сили.

Відповідно до пункту 4 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановленні рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

З урахуванням вищезазначеного, суд приходить до висновку що оскільки правочин, за наслідками якого складено податкові накладні від 15 вересня 2016 року № 22, від 03 серпня 2016 року № 3, від 27 вересня 2016 року № 50, від 09 серпня 2016 року № 43, від 04 серпня 2016 року № 3, від 21 вересня 2016 року № 24, від 11 жовтня 2016 року № 23, від 03 серпня 2016 року № 2, від 08 серпня 2016 року № 42, від 02 серпня 2016 року № 41, від 21 вересня 2016 року № 23, від 13 жовтня 2016 року № 64 визнано судовим рішенням, що набрало законної сили, недійсним, тому наявні підстави для застосування визначених законодавством заходів, пов`язаних із визнанням правочинів недійсними, щодо стягнення в дохід держави коштів, отриманих за недійсним договором, у зв`язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню .

Частиною 1 статті 73 КАС України встановлено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Згідно із частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.1 ст.77 КАС України).

Згідно зі статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати до стягнення не підлягають.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 77, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Державної фіскальної служби України у Київській області (код ЄДРПОУ 39393260, м. Київ, вул. Народного Ополчення, 5-А, 03151) задовольнити повністю.

Застосувати наслідки, визначені ч.3 ст.228 Цивільного кодексу України, шляхом стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Калабрія Плюс (код ЄДРПОУ 39929641) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Юкрейніан Електронікс (код ЄДРПОУ 40435235) кошти у сумі 615 713 грн. 21 коп., що були отримані за недійсним правочином.

Застосувати наслідки, визначені ч.3 ст.228 Цивільного кодексу України, шляхом стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Юкрейніан Електронікс ( код ЄДРПОУ 40435235) в дохід держави кошти 615 713 грн. 21 коп., як таких, що були отримані за недійсним правочином.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 КАС України.

Відповідно до п/п. 15.5 п. 15 Розділу VII Перехідні положення КАС України в редакції Закону № 2147-VIII до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Відповідно до п.3 Розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України, під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 47, 79, 80, 114, 122, 162, 163, 164, 165, 169, 177, 193, 261, 295, 304, 309, 329, 338, 342, 363 цього Кодексу, а також інші процесуальні строки щодо зміни предмета або підстави позову, збільшення або зменшення розміру позовних вимог, подання доказів, витребування доказів, забезпечення доказів, а також строки звернення до адміністративного суду, подання відзиву та відповіді на відзив, заперечення, пояснень третьої особи щодо позову або відзиву, залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви, пред`явлення зустрічного позову, розгляду адміністративної справи, апеляційного оскарження, розгляду апеляційної скарги, касаційного оскарження, розгляду касаційної скарги, подання заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами продовжуються на строк дії такого карантину.

Суддя В.В. Амельохін

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення11.06.2020
Оприлюднено14.06.2020
Номер документу89790645
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/15460/19

Рішення від 11.06.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Амельохін В.В.

Постанова від 23.12.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 18.12.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 18.12.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Рішення від 16.10.2019

Адміністративне

Київський районний суд м.Харкова

Бородіна Н. М.

Ухвала від 16.08.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Амельохін В.В.

Ухвала від 12.08.2019

Адміністративне

Київський районний суд м.Харкова

Бородіна Н. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні