номер провадження справи 35/32/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04.06.2020 Справа № 920/53/20
м.Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі: головуючий суддя - Топчій О.А.,
за участю секретаря судового засідання Авраменко К.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні господарську справу
за позовом Керівника Охтирської місцевої прокуратури Сумської області (вул. Сумська, буд. 12, м. Охтирка, Сумська область, 42700) в інтересах держави в особі Охтирської міської ради Сумської області (вул. Незалежності, буд. 11, м. Охтирка, Сумська область, 42700, код 36467402),
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Капітал Базис» (Південне шосе, буд. 9, м. Запоріжжя, 69008, код 37941138),
про стягнення 407779,28 грн. безпідставно збережених коштів
за участю представників сторін:
від прокуратури: Євтушок Ю.С, посвідчення №043113 від 06.05.2016;
від позивача: не з`явився;
від відповідача: не з`явився;
СУТЬ СПОРУ:
Прокурор звернувся до суду в інтересах держави в особі Охтирської міської ради Сумської області з позовом до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Капітал Базис» про стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати в сумі 407779,28 грн.
Ухвалою Господарського суду Сумської області від 22.01.2020 матеріали позовної заяви передано до Господарського суду Запорізької області за територіальною підсудністю.
Згідно з Витягом з протоколу автоматизованого розподілу від 13.02.2020 здійснено автоматичний розподіл судової справи між суддями, присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 920/53/20 та визначено до розгляду судді Топчій О.А.
Ухвалою суду від 18.02.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №920/53/20, присвоєно справі номер провадження 35/32/20. Розгляд справи визначено здійснювати за правилами загального позовного провадження. Судове засідання призначено на 18.03.2020.
Ухвалою суду від 13.03.2020, у зв`язку із перебуванням судді Топчій О.А. у відпустці, в тому числі, 18.03.2020, судове засідання, призначене на 18.03.2020, перенесено на 07.04.2020.
Ухвалою суду від 06.04.2020 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів - до 18.05.2020 включно; підготовче засідання у справі відкладено на 29.04.2020.
Ухвалою від 29.04.2020 відкладено підготовче засідання на 20.05.2020.
Ухвалою суду від 20.05.2020 закрито підготовче провадження у справі № 920/53/20 та призначено справу до судового розгляду по суті у судовому засіданні 04.06.2020.
Обґрунтовуючи свою правову позицію прокурор та позивач зазначили, що відповідно до Довідки (що є наявною в матеріалах даної справи) реєстру речових прав на нерухоме майно, право власності на будівлі та споруди, які розташовані на спірній земельній ділянці перейшло до ТОВ Капітал Базис . ТОВ Капітал Базис право користуватися земельною ділянкою з 02.04.2013 до теперішнього часу не оформило, договору оренди з Охтирською міською радою не уклало, орендну плату за користування земельною ділянкою не сплачує. На підставі ст. 1212 ЦК України прокурор просить стягнути з відповідача на користь Охтирської міської ради 407 779,28 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати.
Відповідач у призначені судові засідання не з`являвся, про причини неявки суду не повідомив. Про час та місце слухання справи повідомлявся у встановленому порядку шляхом направлення на адресу відповідних ухвал. Клопотань про розгляд справи без уповноваженого представника або про відкладення розгляду справи на адресу суду не надходило. Вимоги ухвали суду не виконані, відзив на позов не надано.
Ухвала суду від 18.02.2020 про відкриття провадження у справі, надіслана за адресою відповідача, зазначеною у позові (м. Запоріжжя, Південне шосе, б.9) повернулося до суду з відміткою підприємства поштового зв`язку Організація не значиться .
Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, адресою місцезнаходження ТОВ Капітал Базис є: 69008, м. Запоріжжя, Південне шосе, б. 9.
Відповідно до п. 5 частини шостої статті 242 ГПК України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Відповідно до ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно з п. п. 1, 2 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки (п. 1) повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки (п. 2).
Отже, враховуючи, що відповідач був належним чином повідомлений про дату, час та місце призначеного судового засідання, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника відповідача за наявними в матеріалах справи документами.
В судому засіданні 04.06.2020 судом, в порядку ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення, судом оголошено, що повний текст рішення буде складено протягом 10 днів.
Розгляд справи відповідно до вимог ст. 222 ГПК України здійснювався за допомогою звукозаписувального технічного засобу, а саме, програмно - апаратного комплексу «Акорд» .
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника прокуратури, суд
УСТАНОВИВ:
Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, 02.04.2013 ТОВ Капітал Базис набуло право власності на об`єкт нерухомого майна за адресою м. Охтирка вул.Незалежності, 4, а саме єдиний майновий комплекс будівель та споруд, складовими часинами якого є будівля з підвалом площею 1822,9 м2, будівля, ватний цех/вбиральня площею 637,9 м2, склад площею 188,8 м.кв., кіоск трансформаторний площею 22,3 м.кв., пожводойма площею 57 м.кв., склад площею 47,5 м.кв., асфальтове покриття площею 855 м.кв., огорожа. Зазначені приміщення розташовані на земельній ділянці комунальної власності кадастровий номер 5910200000:11:009:0021 загальною площею 0,544 га.
Рішенням Охтирської міської ради від 30.09.2014 № 1207-МР затверджено Положення про порядок оформлення права оренди земельних ділянок, відповідно до п. 2 якого надання в оренду земельних ділянок фізичним та юридичним особам здійснюється відповідно до рішень, прийнятих Охтирською міською радою. Особи, зацікавлені в отриманні в оренду земельної ділянки, звертаються до міської ради з відповідним клопотанням. Зацікавлена особа протягом одного місяця зобов`язана вжити заходів щодо укладення договору оренди земельної ділянки. Договір оренди землі укладається в письмовій формі.
Обчислення розміру орендної плати за користування земельними ділянками здійснюється з урахуванням цільового призначення земельної ділянки, коефіцієнту індексації та індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди. Річний розмір орендної плати за земельні ділянки не може бути меншим 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки та не може перевищувати 12% (п. 4 Положення).
Рішенням Охтирської міської ради від 26.06.2019 № 1175-МР Про затвердження Положення про порядок оформлення права оренди земельних ділянок , яке напрало чинності 01.01.2019, та з набранням чинності якого втратило чинність рішення Охтирської міської ради від 30.09.2014 № 1207-МР Про затвердження Положення про порядок оформлення права оренди земельних ділянок , визначено новий порядок оформлення права оренди земельних ділянок комунальної власності.
Відповідно до п. 2 нового Порядку надання в оренду земельних ділянок фізичним та юридичним особам здійснюється відповідно до рішень, прийнятих Охтирською міською радою. Особи, зацікавлені в отриманні в оренду земельної ділянки, звертаються до міської ради з відповідним клопотанням. Зацікавлена особа протягом одного місяця зобов`язана вжити заходів щодо укладення договору оренди земельної ділянки. Договір оренди землі укладається в письмовій формі.
За п. 4 нового Порядку обчислення розміру орендної плати за користування земельними ділянками здійснюється з урахуванням цільового призначення земельної ділянки, коефіцієнту індексації та індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок нормативну грошову оцінку яких проведено, та не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки землі.
Згідно додатку 2 Ставки орендної плати за земельні ділянки до рішення Охтирської міської ради від 26.06.2019 № 1175-МР Про затвердження Положення про порядок оформлення права оренди земельних ділянок за сформовані земельні ділянки, які використовуються з порушенням земельного законодавства без документів, що посвідчують право оренди, розмір ставки орендної плати відповідно категорії земель застосовується з підвищуючим коефіцієнтом К 2, але не більше 12%.
ТОВ Капітал Базис право користуватися земельною ділянкою з 02.04.2013 до теперішнього часу не оформило, договору оренди з Охтирською міською радою не уклало, орендну плату за користування земельною ділянкою не сплачує.
Згідно ст. 123 Кодексу надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування за заявою особи.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу (ст. 124 Кодексу).
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 Кодексу).
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до п. 1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284 (далі Порядок), власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв`язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Пунктом 2 вищезгаданого Порядку передбачено, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.
Відповідно до п. 4 Порядку розміри збитків визначаються в повному обсязі відповідно до реальної вартості майна на момент заподіяння збитків, проведених витрат на поліпшення якості земель (з урахуванням ринкової або відновної вартості).
Збитки відшкодовуються власникам землі підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше ніж протягом одного місяця після затвердження актів комісій (п. 5 Порядку).
Статтею 189 Земельного кодексу України визначено, що самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.
Рішенням виконавчого комітету Охтирської міської ради № ЗО від 17.02.2016 затверджено Порядок визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам на території Охтирської міської ради та склад комісії з визначення розміру збитків власникам землі та землекористувачам, які підлягають відшкодуванню.
Відповідно до п. З вказаного Порядку останній визначає спосіб визначення та відшкодування збитків, заподіяних самовільним заняттям земельних ділянок фізичними та юридичними особами без правовстановлюючих документів та неодержанням доходів. Відшкодуванню підлягають збитки, заподіяні самовільним заняттям земельних ділянок, використанням земельних ділянок без оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку відповідно до закону, в інших випадках, коли особа використовує земельну ділянку з порушенням земельного законодавства.
Пункт 4 вищезгаданого Порядку передбачає, що визначення розміру збитків власника землі та землекористувачам на території Охтирської міської ради здійснює комісія з визначення розміру збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам. За результатами розгляду матеріалів Комісією складається акт про визначення збитків по кожному об`єкту окремо.
Згідно п. 6 Порядку визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам на території Охтирської міської ради у разі використання земельної ділянки без документів, що підтверджують право користування, збитки визначаються за фактичний період користування земельною ділянкою (починаючи з дня оформлення права власності на нерухоме майно, яке знаходиться на земельній ділянці комунальної власності). Відшкодування збитків проводиться за період використання землі з порушенням земельного законодавства у розмірі орендної плати за землю, яку власник землі (міська рада) міг би отримати при належному виконанні (дотриманні) землекористувачем вимог земельного законодавства. Збитки визначаються із застосуванням розмірів ставок орендної плати за землю, затверджених рішенням Охтирської міської ради, які діяли на момент виникнення таких збитків.
За п. 7 згаданого Порядку після затвердження акту про визначення збитків рішенням виконавчого комітету Охтирської міської ради, відділ земельних відносин виконавчого комітету міської ради у десятиденний строк направляє суб`єкту повідомлення про необхідність відшкодування збитків. У разі визнання вимог, визначених у повідомленні, та наданні згоди добровільного відшкодування збитків, укладається договір про добровільне відшкодування збитків. У випадку недосягнення сторонами згоди або неотримання результатів розгляду повідомлення по необхідність відшкодування збитків у 10-денний строк, з урахуванням поштового обігу, відділ земельних відносин Охтирської міської ради готує матеріали для подання позову про примусове відшкодування збитків в судовому порядку.
Виконавчим комітетом Охтирської міської ради 27.06.2019 за № 01-14/1873 на адресу ТОВ КАПІТАЛ БАЗИС рекомендованим листом з повідомленням про вручення направлено запрошення на засідання Комісії з визначення розміру збитків власникам землі та землекористувачам, яке мало відбутися 10.07.2019 о 10 год. Водночас, лист повернувся за закінченням строку зберігання, представники товариства на визначений час проведення засідання Комісії не з`явилися.
Відповідно до Акта з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, складеним Комісією з визначення та відшкодування збитків 10.07.2019 за № 02-09/37, затвердженого рішенням виконавчого комітету Охтирської міської ради № 81 від 24.07.2019, ТОВ КАПІТАЛ БАЗИС використовує земельну ділянку комунальної власності за адресою АДРЕСА_1 . АДРЕСА_2 кадастровий номер 5910200000:11:009:0021 площею 0,544 га шляхом розміщення на останній будівель єдиного майнового комплексу, які перебувають у приватній власності товариства, без правовстановлюючих документів, чим спричинено збитків територіальній громаді м. Охтирка відповідно до розрахунків загалом на суму 407779,28 грн., в тому числі за 2 місяці 2017 року - 31367,64 грн., 2018 рік -188205,82 грн., 6 місяців 2019року- 188205,82 грн.
05.08.2019 за вихідним номером 01-14/2503 виконавчий комітет міської ради рекомендованим листом з повідомленням про вручення направив ТОВ КАПІТАЛ БАЗИС повідомлення про те, що 10.07.2019 відбулося засідання Комісії з визначення розміру збитків власникам землі та землекористувачам, під час якого складено акт про визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, який затверджено рішенням виконавчого комітету Охтирської міської ради № 81 від 24.07.2019, а саме щодо збитків, які спричинені товариством використанням земельної ділянки за адресою м. Охтирка вул. Незалежності, 4 кадастровий номер 5910200000:11:009:0021 без правовстановлюючих документів. ТОВ КАПІТАЛ БАЗИС запропоновано у 30-денний строк з дня надходження повідомлення та акту про визначення збитків від 10.07.2019 № 02-09/37 про результати їх розгляду інформувати Охтирську міську раду. Зазначене повідомлення повернулося за закінченням строку зберігання.
Кошти за використання земельної ділянки упродовж 2017 - 2019 років без правовстановлюючих документів до цього часу не сплачені.
Дослідивши наявні матеріали справи, оцінивши надані докази, проаналізувавши норми чинного законодавства України суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів у розмірі 407 779,28 грн підлягають задоволенню виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.
Згідно із вимогами ст. 80 ГПК України, учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду (ч. 1). Позивач, особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, повинні подати докази разом з поданням позовної заяви (ч. 2). Відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи (ч. 3). Якщо доказ не може бути поданий у встановлений законом строк з об`єктивних причин, учасник справи повинен про це письмово повідомити суд та зазначити: доказ, який не може бути подано; причини, з яких доказ не може бути подано у зазначений строк; докази, які підтверджують, що особа здійснила всі залежні від неї дії, спрямовані на отримання вказаного доказу (ч. 4). У випадку визнання поважними причин неподання учасником справи доказів у встановлений законом строк суд може встановити додатковий строк для подання вказаних доказів (ч. 5) … Докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду судом не приймаються, крім випадку, коли особа, яка їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї (ч. 8).
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України (далі ЗК України), земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтею 13 Конституції України унормовано, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно із ст. 80 ЗК України (у відповідній редакції), суб`єктами права власності на землю є громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування - на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади - на землі державної власності.
За приписами ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
За змістом статей 122, 123, 124 ЗК України, селищні міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренду земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Доказів того, що ТОВ Капітал Базис вчинялися дії, спрямовані на укладення договору оренди щодо земельної ділянки загальною площею 0,544 га, яка розташована за адресою м. АДРЕСА_2 , вул. Незалежності АДРЕСА_3 Жовтнева АДРЕСА_2 (кадастровий номер 5910200000:11:009:0021) в установленому законом порядку, суду не надано.
Наведене вище надає суду підстави для висновку про те, що ТОВ Капітал Базис не оформивши відповідно до чинного законодавства право користування земельною ділянкою, на якій розташовані належні йому об`єкти нерухомості, порушив зазначені вище норми Закону.
Тобто, в порушення ст. 125 ЗК України, ТОВ Капітал Базис (відповідач у цій справі) користується земельною ділянкою загальною площею 0,544 га без документів, що посвідчують право власності чи право користування земельною ділянкою.
Використання спірної земельної ділянки відповідачем без належного правового оформлення позбавило міську раду, як власника землі, права отримувати від цієї ділянки дохід у розмірі орендної плати. Крім того, судом встановлено наявність всіх елементів складу цивільного правопорушення з боку ТОВ Капітал Базис .
Правовий механізм переходу права на землю, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду, визначено в ст. 120 ЗК України та ст. 377 ЦК України.
Виходячи зі змісту зазначених норм закону, норма щодо переходу права на земельну ділянку у разі переходу права на будинок, будівлю і споруду може бути застосована у випадках, якщо земельна ділянка перебуває у власності або у користуванні колишнього власника будівлі.
Між тим, як вбачається із положень ст. 120 ЗК України та ст. 377 ЦК України, виникнення права власності на об`єкт нерухомості не є підставою для автоматичного виникнення права власності чи укладення (продовження, поновлення) договору оренди земельної ділянки.
Водночас, за змістом ст. 125 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Частиною 3 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» унормовано, що права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до п. 2.10 чинної постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.11 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» , правочин, за яким переходить право власності на житлові будинки, будівлі, споруди, тягне за собою перехід права на земельну ділянку, на якій знаходиться відповідне нерухоме майно. Новий власник будинку (будівлі, споруди) у зв`язку з цим не звільняється від необхідності оформлення права на земельну ділянку відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на майно та їх обтяжень» .
Доказів оформлення відповідачем та реєстрація ним речових прав на спірну земельну ділянку загальною площею 0,544 га кадастровий номер 5910200000:11:009:0021, яка знаходиться за адресою: м АДРЕСА_2 ТОВ Капітал Базис суду не надано.
Статтею 206 ЗК України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за приписами ч. 1 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно з п. 288.1. ст. 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Статтями 14.1.125. 14.1.136, 288.5 Податкового кодексу України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною.
Прокурор та позивач при розгляді даної справи, посилались на положення статей 1212 та 1214 ЦК України, як на правову підставу своїх вимог, а обґрунтовуючи вимоги про стягнення 684 961,70 грн., зазначили, що ця сума є сумою несплаченої відповідачем орендної плати за використання земельною ділянкою, яка перебуває у комунальній власності, без укладення договору оренди за період із 06.04.16 по 31.12.17, внаслідок чого позивач був позбавлений можливості отримати дохід у такому розмірі від здачі спірної земельної ділянки в оренду саме відповідачеві.
Згідно з ч. 1 ст. 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Вбачається, що у зобов`язанні з безпідставного набуття, збереження майна підлягають доведенню: а) факт набуття або збереження майна за рахунок іншої особи, б) відсутність для цього підстав, встановлених договором, законом або іншими правовими актами, в) вартість безпідставного збагачення.
Тягар доказування відсутності підстав для збереження майна лежить на власнику майна. При цьому, під набуттям майна в даних правовідносинах слід розуміти збільшення вартості власного майна набувача; приєднання до нього нових цінностей, внаслідок чого потерпілий несе додаткові витрати або втрачає належне йому майно, тобто збереження майна однією особою відбувається за рахунок іншої.
Під відсутністю правової підстави розуміється такий перехід майна однієї особи до іншої, який або не ґрунтується на прямій вказівці закону, або суперечить меті правовідношення і його юридичному змісту. Тобто, відсутність правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.
За змістом п. 4 ч. 3 ст. 1212 ЦК України, положення цієї глави 83 застосовуються також до вимог про відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.
Підстави та порядок стягнення коштів, які особа мала б отримати за звичайних умов, втім не отримала, визначені також ст. 22 ЦК України та ч. 2 ст. 224, ст. 225 ГК України, за змістом яких упущеною вигодою вважаються доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене, а інша сторона додержувалась правил здійснення господарської діяльності.
За приписами ст. 1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної особи або юридичної особи, відшкодовується у повному обсязі особою, яка її завдала.
Відповідно до загальних положень законодавства про відшкодування завданої шкоди таке відшкодування є мірою відповідальності. Разом з тим, обов`язок набувача повернути безпідставно набуте (збережене) майно потерпілому не належить до заходів відповідальності, оскільки боржник при цьому не несе жодних майнових затрат - він зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно утримував (зберігав).
При цьому, на відміну від зобов`язань, які виникають із завдання шкоди, для відшкодування шкоди за п. 4 ч. 3 ст. 1212 Цивільного кодексу України вина не має значення, оскільки важливим є сам факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Таким чином, з часу виникнення у відповідача права власності на об`єкт нерухомо майна (наведений вище в тексті цього рішення), виник обов`язок укласти договір оренди та зареєструвати на підставі нього право оренди землі.
Враховуючи вищевикладені обставини, суд погоджується з доводами прокурора та позивача, що ТОВ Капітал Базис (набувач), не сплачуючи орендну плату за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору, збільшило вартість власного майна, а Охтирською міською радою (потерпілим) втрачено належне їй майно (кошти від орендної плати), на отримання яких позивач цілком не безпідставно очікував.
Згідно з положеннями ч. 1 ст. 1214 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави.
Таким чином, з огляду на те, що речові права відповідача на земельну ділянку не реєструвались, останній не набув належних прав власності або користування щодо земельної ділянки, а тому він використовує земельну ділянку без достатніх правових підстав.
Згідно зі ст. 11 ГПК України та ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування Європейського суду з прав людини» , суди застосовують при розгляді практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Пунктом 21 рішення Європейського суду з прав людини «Федоренко проти України» від 03.06.06 визначено, що відповідно до прецедентного права органів, що діють на підставі Конвенції, право власності може бути «існуючим майном» або коштами, включаючи позови, для задоволення яких позивач може обґрунтовувати їх принаймні «виправданими очікуваннями» щодо отримання можливості ефективного використання права власності.
У спірних правовідносинах неотриманні Запорізькою міською радою кошти від використання земельної ділянки підпадають під визначене Європейським судом з прав людини поняття «майно, на яке особа цілком виправдано очікувала» , право на яке підлягає захисту.
Також поняття майна, як грошових коштів, які особа очікувала отримати та, відповідно, набула права на судовий захист, розкривається в рішенні Європейського суду з прав людини «Кечко проти України» .
Відповідно до вимог ст. 1214 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави.
Згідно з п. 14.1.54 ст. 14 Податкового кодексу України, будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у т.ч. від будь-яких видів їх діяльності на території України, визнається доходом підприємства.
До доходів включається будь-яке збільшення активу або зменшення зобов`язання, згідно з Положенням (стандарту) бухгалтерського обліку № 15 «Дохід» , затвердженим в Міністерстві юстиції України 14.12.99 за №860/4153
Разом з цим, дохід підприємства зменшується на суми витрат, до яких відносяться суми нарахованих податків.
Управлінням фінансів та економіки Охтирської міської ради зроблено розрахунок недоотриманих доходів за фактичне користування ТОВ Капітал Базис земельною ділянкою площею 0,544 га, розташованої в м. Охтирка, вул. Незалежності, 4. За зазначеним розрахунком розмір недоотриманих доходів склав 407 779,28 грн.
Контррозрахунку на наданий прокурором (позивачем) розрахунок суми відповідач суду не надав.
Відновлення порушених прав Охтирської міської ради за таких обставин і в такий спосіб не створює для відповідача жодних необґрунтованих, додаткових або негативних наслідків, оскільки предметом позову є стягнення грошових коштів, які останній мав би сплатити за звичайних умов як фактичний добросовісний землекористувач.
Аналогічні правові висновки викладені Верховним Судом України у постановах від 12.04.17 у справах № 922/207/15 та № 922/5468/14.
Доказів належного виконання відповідачем норм Закону в частині укладання договору оренди землі загальною площею 0,544 га по вул.Незалежності, 4 у м. АДРЕСА_2 та проведення державної реєстрації прав на земельну ділянку суду не надано.
Враховуючи вищевикладене у тексті цього рішення, позовні вимоги судом визнаються обґрунтованими, доведеними належними та допустимими доказами, а тому, як наслідок, задовольняються у повному обсязі.
Згідно зі ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 73, 86, 202, 219, 233, 236, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Керівника Охтирської місцевої прокуратури Сумської області, заявлені в інтересах держави в особі Охтирської міської ради Сумської області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Капітал Базис» про стягнення 407779,28 грн безпідставно збережених коштів задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Капітал Базис (69008, м. Запоріжжя, Південне шосе, б. 9, ідентифікаційний код юридичної особи 37941138) на користь Охтирської міської ради Сумської області (42700, Сумська обл., м. Охтирка, вул. Незалежності, б. 11, ідентифікаційний код юридичної особи 36467402) безпідставно збережені кошти в розмірі орендної плати в сумі 407 779,28 грн (чотириста сім тисяч сімсот сімдесят дев`ять гривень 28 коп.).
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Капітал Базис (69008, м. Запоріжжя, Південне шосе, б. 9, ідентифікаційний код юридичної особи 37941138) на користь прокуратури Сумської області (код 03527891, р/р 35214005002983 в ДКСУ у м. Київ, МФО 820172) судовий збір в сумі 6 117,00 грн (шість тисяч сто сімнадцять гривень 00 коп.).
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Запорізької області протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 16 червня 2020 року.
Суддя О.А. Топчій
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2020 |
Оприлюднено | 17.06.2020 |
Номер документу | 89849997 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Антонік Сергій Георгійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Топчій О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні