Рішення
від 11.06.2020 по справі 925/273/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 червня 2020 року Черкаси справа № 925/273/20

Господарський суд Черкаської області у складі судді Кучеренко О.І. із секретарем судового засідання Юхименко О.В.

за участю представника позивача Слинько М.Г., за довіреністю,

від відповідача: Чирський Ю.В., Леонов Ю.М., адвокати

розглянув у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду справу

за позовом Черкаської міської ради

до Приватного акціонерного товариства Черкаський шовковий комбінат

про внесення змін до договору оренди землі,

Черкаська міська рада звернулася у Господарський суд Черкаської області з позовом до Приватного акціонерного товариства Черкаський шовковий комбінат , у якому просить суд внести зміни до договору оренди землі від 05 квітня 2011 року, який укладений між позивачем та відповідачем та зареєстрований у міськрайонному управлінні Держкомзему у м.Черкаси та Черкаському районі Черкаської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 05 квітня 2011 року за №711010004000031 на умовах Черкаської міської ради з моменту набрання рішенням законної сили та відшкодування судових витрат.

Обґрунтовуючи необхідність внесення змін до договору у частині визначення розміру орендної плати, позивач посилається на приписи пункту 274.1 статті 274, підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288, статті 284 Податкового кодексу України та на рішення Черкаської міської ради №2-2219 від 27.06.2017 Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси (пункт 3), згідно з яким - за твердженнями позивача - передбачено встановлення розміру орендної плати за використання земельних ділянок Інші землі на рівні 3% від їх нормативної грошової оцінки.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 11.03.2020 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк протягом десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху надати суду докази надіслання відповідачу копії позовної заяви.

26.03.2020 Черкаська міська рада виконала вимоги ухвали суду від 11.03.2020, усунувши зазначені в ухвалі недоліки.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 27.03.2020 відкрито провадження у справі, справу ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження. Встановлено відповідачу строк 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання суду відзиву на позовну заяву та усіх письмових та електронних доказів, що підтверджують заперечення проти позову.

13.04.2020 відповідач надіслав до суду відзив від 08.04.2020 на позовну заяву, у якому у задоволенні позову просить відмовити повністю, оскільки позовні вимоги є необґрунтованими. Відповідач вказує, що копії документів, додані до позовної заяви не повинні прийматись судом до розгляду, оскільки не усі копії є засвідченими у встановленому порядку та повноваження особи діяти від імені позивача щодо засвідчення копій не підтверджені жодним належним документом. Відповідач стверджує, що позивачем не доведено розмір нормативної грошової оцінки, який позивач просить застосувати для розрахунку розміру орендної плати. Крім того, позивач не надав відповідачу жодного належного документу, який підтверджує зміну розміру нормативної грошової оцінки землі. При направленні проекту додаткової угоди позивач не надав відповідачу жодного витягу із нормативної грошової оцінки землі. Заявлені позовні вимоги не відповідають умовам проекту договору до договору оренди землі. Відповідач зазначає, що оскільки до виключної компетенції Черкаської міської ради віднесені питання регулювання земельних відносин, то за відсутності окремого рішення Черкаської міської ради щодо врегулювання земельних відносин з відповідачем, міський голова не має повноважень самостійно ініціювати та укладати договори про внесення змін до договорів оренди землі на території міста Черкаси. Позивачем не надано жодного обґрунтування та доказу про проведення ним досудового врегулювання спору з відповідачем щодо погодження змін до договору оренди землі у зв`язку з істотною зміною обставин, на які посилається позивач. Відповідач вказує, що зміна найменування відповідача не є підставою для внесення змін договору оренди землі та/або його переоформлення.

Відзив відповідача прийнято судом до розгляду.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 21.04.2020 підготовче засідання відкладено.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 12.05.2020 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

Протокольною ухвалою від 03.06.2020 розгляд справи відкладено до 12.06.2020.

09.06.2020 представник відповідача подав до суду додаткові пояснення від 04.06.2020, у яких наполягає на неврахуванні судом доданих до позовної заяви копій документів, як доказів, з підстав не надання позивачем доказів щодо повноважень заступника директора департаменту - начальника відділу юридичного забезпечення Панченко В.В. представляти позивача та його повноваження на засвідчення копій документів.

В судовому засідання 11.06.2020 оголошено перерву з 13:00 до 14:15 11.06.2020.

Після перерви представники відповідача подали суду клопотання, у якому просять суд не приймати до розгляду копії документів, посвідчених Панченком В.В., які додані до позовної заяви, оскільки не подано жодного документу на підтвердження його повноважень.

У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши наявні у справи докази, суд

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Черкаської міської ради від 05.07.2007 №2-845 Про надання Акціонерному товариству закритого типу Черкаський шовковий комбінат земельної ділянки в оренду по вул.Енгельса, 170 , згідно яким останній отримав в оренду земельну ділянку площею 304375 кв.м по вул.Енгельса, 170 у м.Черкаси строком на 49 років (без права передачі її в суборенду) для експлуатації та обслуговування цілісного майнового комплексу (а.с. 11).

За основним цільовим призначенням земельну ділянку віднесено до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, а за функціональним використанням - до категорії земель змішаного використання.

Рішенням Черкаської міської ради від 17.03.2011 №2-296 Про внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 05.07.2007 №2-845 Про надання акціонерному товариству закритого типу Черкаський шовковий комбінат земельної ділянки в оренду по вул.Енгельса, 170 згідно з клопотанням Акціонерного товариства закритого типу Черкаський шовковий комбінат , внесено зміни до рішення Черкаської міської ради від 05.07.2007 №2-845:

- викладено назву рішення: Про надання Акціонерному товариству закритого типу Черкаський шовковий комбінат земельної ділянки в оренду по вул.Енгельса, 170, 170/2 ;

абзац перший пункту 2 рішення: Надати акціонерному товариству закритого типу Черкаський шовковий комбінат земельну ділянку площею 304375 кв. м, з них: площею 303047 кв.м по вул. Енгельса, 170 та площею 1328 кв.м по вул.Енгельса, 170/2 в оренду на 49 років (без права передачі її в суборенду) для експлуатації та обслуговування цілісного майнового комплексу. (а.с. 12).

Згідно з витягом №1268-гр.-2011 від 25.03.2011 з технічної документації про нормативну оцінку земельних ділянок, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 303047,0 кв.м., наданої у користування відповідачу, на момент укладення договору від 05.04.2011 складала 38829412,11 грн (а.с. 19).

05.04.2011 між Черкаською міською радою (орендодавцем - позивач у справі), в особі секретаря міської ради Горкуна В.І., який діє на підставі Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та рішення Черкаської міської ради від 16.12.2010 №2-9, та Акціонерним товариством закритого типу Черкаський шовковий комбінат (орендарем - відповідач у справі), в особі голови правління Мицик Н.П., що діє на підставі Статуту, було укладено договір оренди землі (а.с. 13-15), за умовами якого орендодавець на підставі рішень Черкаської міської ради від 05.07.2007 №2-845, від 17.03.2011 №2-296 надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку площею 303047 кв.м, що за цільовим призначенням відноситься до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться по вул. Енгельса, 170 у м. Черкаси.

Договір зареєстрований у міськрайонному управлінні Дежкомзему у м. Черкаси та Черкаському районі Черкаської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 05.04.2011 за №711010004000031.

Відповідно до пункту 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки міськрайонного управління Держкомзему у м. Черкаси та Черкаському районі Черкаської області від 25.02.2011 №1268-гр.-2011 становить: 38829412,11 грн - землі промисловості.

Згідно з пунктом 8 договору, він укладений на 49 років (з дати прийняття рішення Черкаської міської ради від 05.07.2007 №2-845).

Пунктом 9 договору передбачено, що за оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється у розмірі 4% від її нормативної грошової оцінки і на час укладання цього договору становить 1553176,00 грн. В разі використання земельної ділянки з порушенням земельного законодавства або умов договору оренди землі, в тому числі при перевищенні термінів освоєння земельної ділянки, орендна плата становить 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23.07.2010 №548, земельним ділянкам, призначеним для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості встановлено код КВЦПЗ 11.02.

Рішенням Черкаської міської ради від 27.06.2017 №2-2219 Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси за земельні ділянки, яким згідно з КВЦПЗ (код видів цільового призначення земель) присвоєно код 11.02 (інші землі), ставка орендної плати була встановлена у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки (а.с. 23-25).

Вказане рішення Черкаської міської ради набрало чинності з 01.01.2018 та на даний час є чинним і ніким не скасовано та не оспорено.

Згідно з відомостями, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, повне найменування відповідача змінилося з Акціонерне товариство закритого типу Черкаський шовковий комбінат на Приватне акціонерне товариство Черкаський шовковий комбінат .

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки міськрайонного управління у Черкаському районі та м.Черкаси Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 05.02.2018 №193/0/25-18 для земельної ділянки площею 303047 кв.м, яка розташована за адресою: м . Черкаси, вул. В`ячеслава Чорновола, 170 (колишня Енгельса) (кадастровий номер 7110136700:06:063:003) встановлено КВЦПЗ (код видів цільового призначення земель) 11.02, а також визначено нормативну грошову оцінку у розмірі 119 376 274,24 грн (а.с. 27).

У зв`язку з наведеним, у орендодавця виникла необхідність внесення змін до договору оренди земельної ділянки у частині визначення розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а також в частині зміни повного найменування орендаря. Тому позивачем на адресу відповідача було направлено лист від 25.09.2019 №3718-01-025 з проектом додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі від 05.04.2011. Факт надсилання відповідачу зазначеного листа та доданого до нього проекту додаткової угоди підтверджується поштовою квитанцією та описом вкладення, а також рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 29-30).

У відповідь у листі від 07.10.2019 №751 відповідач повідомив позивача, що рішення органів місцевого самоврядування про затвердження нормативної грошової оцінки населеного пункту не є регуляторними актами в розумінні Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності за умови, якщо рішення про їх затвердження не містить інших правових норм, у тому числі, щодо встановлення базової вартості 1 кв.м землі в грошовому еквіваленті, що не передбачено вимогами законодавства (а.с. 31-32).

Примірник направленої позивачем додаткової угоди до договору оренди землі відповідач не підписав та не повернув його орендодавцю.

У листі від 24.12.2019 №22480-01-21 Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради звернувся до Департаменту управління справами та юридичного забезпечення для вирішення питання внесення змін до договору оренди землі у судовому порядку, оскільки внесення змін до договору здійснюється у двосторонньому порядку чи відповідним рішенням суду (а.с. 33).

У зв`язку з наведеним Черкаська міська рада звернулася до суду з вимогою про внесення змін до договору оренди землі у судовому порядку.

Предметом позову у цій справі є вимога органу місцевого самоврядування про внесення змін до договору оренди землі.

Згідно з частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, або державних органів приватизації, або центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

За приписами частини першої статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до статті 2 Закону України Про оренду землі відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Оренда землі це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (стаття 1 Закону України Про оренду землі ).

Судом встановлено, що між сторонами наявні договірні відносини з оплатного користування земельною ділянкою комунальної власності, яка знаходиться по вул.В`ячеслава Чорновола (Енгельса), 170 у м.Черкасах, що виникли з письмового двостороннього строкового оплатного договору оренди земельної ділянки. Вказаний договір був укладений на підставі рішенням Черкаської міської ради від 05.07.2007 №2-845 Про надання Акціонерному товариству закритого типу Черкаський шовковий комбінат земельної ділянки в оренду по вул.Енгельса, 170 .

Згідно з приписами статті 15 Закону України Про оренду землі об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки), орендна плата із зазначенням її розміру індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду є істотними умовами договору оренди землі.

Відповідно до пункту 24 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.

Пунктами 34, 35 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що до виключної компетенції міської ради віднесено вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до частини 1 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Згідно зі статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Аналогічні положення містяться у статті 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні згідно з якою акти ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

На виконання наведених вище повноважень Черкаська міська рада своїм рішенням від 27.06.2017 №2-2219 Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси встановила ставку орендної плати у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, яким згідно з КВЦПЗ (код видів цільового призначення земель) присвоєно код 11.02 (інші землі).

Відповідно до статті 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За змістом пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частини першої статті 13 Закону України Про оцінку земель для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України Про оцінку земель ).

Статтею 274 Податкового кодексу України встановлено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Базою для оподаткування земельним податком відповідно до статті 271 Податкового кодексу України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.

Згідно зі статтею 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

Статтею 18 Закону України Про оцінку земель встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Відповідно до частини 2 статті 20 Закону України Про оцінку земель дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Частиною 3 статті 23 Закону України Про оцінку земель встановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності. Розрахунок орендної плати подається орендарем до державної фіскальної служби і контролюється цим органом. Отже, у зв`язку із зміною нормативно грошової оцінки цієї земельної ділянки є підстави для внесення змін до пунктів договору оренди земельної ділянки, якою обумовлена нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Щодо не укладення відповідачем додаткової угоди, то суд вважає за необхідне зазначити. За змістом статті 30 Закону України Про оренду землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно з частинами першою, другою статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно зі статтею 654 Цивільного кодексу України зміна договору вчиняється у такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

У статті 188 Господарського кодексу України визначено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Разом з тим, згідно з частиною 2 статті 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно з положеннями статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 632 Цивільного кодексу України ціна у договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Суд зазначає, що орендна плата за землю із зазначенням її розміру є істотною умовою договору оренди землі. Розмір орендної плати за договором оренди землі має відповідати встановленим Податковим кодексом України граничним розмірам орендної плати за землю і разом з нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки є основою для визначення суми орендної плати за землю. Отож зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та зміна нормативно встановлених граничних розмірів орендної плати за землю є підставою для внесення відповідних змін до договору оренди землі.

Вказаний у пункті 9 договору оренди землі 3% розмір орендної плати від грошової оцінки земельної ділянки визначений рішенням органу місцевого самоврядування та відповідає граничним розмірам орендної плати за землю, які встановлену у статтях 274, 288 Податкового кодексу України.

Щодо встановлення нової нормативної грошової оцінки земельної ділянка, розмір якої зазначений у пункті 5 договору оренди землі, то на час звернення Черкаської міської ради з пропозицією щодо укладення додаткової угоди до договору цей розмір не відповідає дійсному розміру, який визначений компетентним органом та вказаний у витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земель від 05.02.2018 №193/0/25-18. Запропонована позивачем редакція пункту 5 договору оренди землі відповідає тій інформації, яка зазначені у витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, тому необхідність внесення у договір вказаних змін є обґрунтованою.

Відносини, які виникли між сторонами із договору оренди землі є цивільними відносинами, які відповідно до частині 1 статті 1 Цивільного кодексу України засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленню, майновій самостійності їх учасників. Водночас, як зазначено вище нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, і така оцінка є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності.

У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни договору заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Великою Палатою Верховного Суду викладено правовий висновок, що право особи на звернення до суду для внесення змін у договір (чи його розірвання) у передбаченому законом випадку відповідає статті 16 Цивільного кодексу України, способам, передбаченим нею (зміна чи припинення правовідношення), та не може ставитися в залежність від поінформованості про позицію іншої сторони чи волевиявлення іншої сторони (постанова від 12.02.2019 у справі №914/2649/17 (провадження №12-216гс18).

Згідно з частиною 3 статті 653 Цивільного кодексу України, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору.

Відповідно до статей 74, 76-79 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Суд не бере до уваги заперечень представників відповідача щодо неврахуванні судом доданих до позовної заяви копій документів, як доказів, з підстав не надання позивачем доказів щодо повноважень особи, якою ці документи завірені з огляду на наступне.

Відповідно до частин 2, 4 статті 91 Господарського процесуального кодексу України письмові докази подаються в оригіналі або в належним чином засвідченій копії, якщо інше не передбачено цим Кодексом. Якщо для вирішення спору має значення лише частина документа, подається засвідчений витяг з нього. Копії документів вважаються засвідченими належним чином, якщо їх засвідчено у порядку, встановленому чинним законодавством.

Нормативно-правовими актами, що регулюють порядок засвідчення копій документів, серед інших, є: Національний стандарт України Державна уніфікована система документації. Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлювання документів ДСТУ 4163-2003 , який затверджений наказом Держспоживстандарту України від 07.04.2003 №55; Правила організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, які затверджені наказом Міністерства юстиції України від 18.06.2015 № 1000/5, у яких визначені єдині вимоги щодо створення управлінських документів і роботи зі службовими документами, а також порядок їх архівного зберігання в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності

У пункті 5.27 Національного стандарту зазначено, що, що відмітка про засвідчення копії документа складається зі слів Згідно з оригіналом , назви посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її ініціалів та прізвища, дати засвідчення копії.

Аналогічні положення містяться у пункті 8 глави 10 розділу II Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах… , згідно з яким копія набуває юридичної сили лише в разі її засвідчення в установленому порядку, напис про засвідчення копії складається зі слів Згідно з оригіналом , назви посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її ініціалів (ініціалу імені) та прізвища, дати засвідчення копії.

Як вбачається з наданих позивачем копій документів, вказані докази містять усі визначені у наведених нормативно-правових документах реквізити. Крім того, надані позивачем документи, є або загальнодоступними до ознайомлення, як то рішення Черкаської міської ради або документами, які відповідач має у наявності, зокрема, договір оренди землі, копію додаткової угоди. Більш того, у суду відсутні підстави, для застосування наведеної відповідачем у письмовому поясненні норми, яка встановлена частиною 8 статті 80 Господарського процесуального кодексу України, оскільки вказана норма застосовується у разі не подання доказів у встановлений законом або судом строк.

З огляду на встановлені обставини, обраний позивачем спосіб захисту та наведені правові норми, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Черкаської міської ради є обґрунтованими, а порушене право підлягає захисту, тому суд задовольняє позов про внесення змін до договору оренди землі у редакції, яка викладена позивачем у позовній заяві.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається, зокрема, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки позовні вимоги позивача задоволені повністю, сплачена ним сума судового збору підлягає відшкодуванню позивачу за рахунок відповідача у сумі 2102,00 грн.

Керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Внести до укладеного між Черкаською міською радою (вул.Б.Вишневецького, 36, м.Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 25212542) та Приватним акціонерним товариством Черкаський шовковий комбінат (вул.В`ячеслава Чорновола, 170, м.Черкаси, 18028, код ЄДРПОУ 00306851) договору оренди землі від 05 квітня 2011 року, який зареєстрований у міськрайонному управлінні Дежкомзему у м.Черкаси та Черкаському районі Черкаської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 05 квітня 2011 року за №711010004000031 - з моменту набрання рішенням суду законної сили - такі зміни:

Пункт 2 договору викласти у такій редакції:

2. В оренду передається земельна ділянка площею 303047 кв.м (кадастровий номер 7110136700:06:063:0003) для експлуатації цілісного майнового комплексу.

Цільове призначення земельної ділянки - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, код видів цільового призначення земель - 11.02 .

Пункт 5 договору викласти у такій редакції:

5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.02.2018 №193/0/25-18 становить 119376274,24 грн (сто дев`ятнадцять мільйонів триста сімдесят шість тисяч двісті сімдесят чотири гривні 24 коп.) .

Пункт 9 договору викласти у такій редакції:

9. За оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі.

Річна орендна плата за користування земельною ділянкою площею встановлюється у розмірі 3 (три) % від її нормативної грошової оцінки і становить 3581288,23 грн. (три мільйони п`ятсот вісімдесят одна тисяча двісті вісімдесят вісім гривень 23 коп.) .

Пункт 11 договору викласти у такій редакції:

11. Орендна плата за землю вноситься Орендарем щомісячно до 30 числа місяця наступного за звітним в розмірі однієї дванадцятої частини річної орендної плати шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на р/р №UA228999980000033213812023002; одержувач платежу: УК у м. Черкасах/Черкаси/Код бюджетної класифікації 18010600, код ЄДРПОУ: 38031150, Банк: Казначейство України (ЕАП).

Орендар бере на себе обов`язок уточнення зміни розмірів орендної плати та банківських реквізитів через фінансові та податкові органи на місцях .

Стягнути з Приватного акціонерного товариства Черкаський шовковий комбінат (вул.В`ячеслава Чорновола, 170, м.Черкаси, 18028, код ЄДРПОУ 00306851) на користь Черкаської міської ради (вул.Б.Вишневецького, 36, м.Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 25212542) 2102,00 грн судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення набирає законної сили після прийняття судом апеляційної інстанції судового рішення. Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду.

Повне рішення складене 19.06.2020.

Суддя О.І.Кучеренко

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення11.06.2020
Оприлюднено19.06.2020
Номер документу89910669
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/273/20

Ухвала від 01.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 08.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 16.06.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Постанова від 31.03.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 15.03.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 10.02.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 08.02.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 20.01.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 24.12.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 23.11.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні