Рішення
від 09.06.2020 по справі 120/1086/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

09 червня 2020 р. Справа № 120/1086/20

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Заброцької Людмили Олександрівні,

за участю:

секретаря судового засідання: Кобильняк А.О.,

представника позивача: Степанюк О.П.,

представника відповідача: не з`явився,

представники 3-х осіб: не з`явились,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом: першого заступника керівника Могилів-Подільської місцевої прокуратури Цвігуна Богдана Олександровича в інтересах держави, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області

до: Комаргородської сільської ради Томашпільського району Вінницької області, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комунальний заклад "Комаргородський дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) "Дзвіночок"

про: визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся перший заступник керівника Могилів-Подільської місцевої прокуратури Цвігун Богдан Олександрович в інтересах держави (далі - позивач) з адміністративним позовом до Комаргородської сільської ради Томашпільського району Вінницької області (далі - відповідач ) про визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання вчинити дії.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Могилів-Подільською місцевою прокуратурою за результатами вивчення матеріалів перевірок, які проведенні Томашпільським РС ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області в період 2018-2019 років, встановлено, що комунальний заклад Комаргородський дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) Дзвіночок (далі - ДНЗ Дзвіночок ) протягом тривалого часу функціонує з суттєвими порушеннями правил пожежної безпеки.

Оскільки, відповідно до статуту ДНЗ Дзвіночок , його засновником є Комаргородська сільська рада, яка здійснює управління навчальним закладом, позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Комаргородської сільської ради Томашпільського району Вінницької області щодо невжиття заходів, направлених на усунення порушень пожежної безпеки в діяльності Комунального закладу Комаргородський дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) Дзвіночок , що зафіксовані в пунктах 2, 3 припису № 64 від 06.03.2019 та пунктах 1, 2 припису № 175 від 25.06.2019 Томашпільського РС ГУ ДСНС у Вінницькій області;

- зобов`язати Комаргородську сільську раду Томашпільського району Вінницької області вжити в межах компетенції заходів, направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності Комунального закладу Комаргородський дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) Дзвіночок , а саме: будинки, приміщення та споруди обладнати системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту , дерев`яні конструкції горищних приміщень обробити вогнетривким розчином, у тому числі розглянути питання про виділення коштів, необхідних для усунення виявлених порушень.

Ухвалою суду від 16.03.2020 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу 10-денний строк для усунення недоліків.

У встановлений судом строк позивач подав до суду заяву з додатками, відповідно до якої недоліки позовної заяви усунуто.

Ухвалою від 14.05.2020 відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом ) сторін. Також даною ухвалою залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (далі - 3-я особа на стороні позивача) та в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комунальний заклад "Комаргородський дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) Дзвіночок (3-я особа на стороні відповідача).

Ухвалою суду від 14.05.2020 заяву представника відповідача задоволено, вирішено відкласти розгляд справи на 09.06.2020.

У судовому засіданні 09.06.2020 представник прокуратури позовні вимоги підтримав та просив задовольнити позов у повному обсязі.

У судове засідання призначене на 09.06.2020 представник відповідача та 3-ї особи на стороні відповідача не з`явились, 04.06.2020 подали заяви за вх. №№ 15120 та 15121 відповідно до яких просили розгляд справи проводити без їх участі. Окремо зазначили, що вони не заперечують щодо задоволення адміністративного позову.

Також, від представника 3-ї особи на стороні позивача надійшла заява від 09.06.2020 за вх. №15287, в якій представник просить розгляд справи проводити без її участі.

Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України, учасник має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Суд зауважує, що відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву на позов, а треті особи не скористались своїм правом на подання пояснень щодо позову.

Заслухавши усні пояснення представника позивача, з`ясувавши доводи сторін, викладені в заявах по суті справи, розглянувши подані сторонами письмові докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Томашпільським РС ГУ ДСНС у Вінницькій області 16.05.2018 проведено позапланову перевірку з питань додержання ДНЗ Дзвіночок вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

В ході перевірки, в діяльності закладу встановленні порушення вимог законодавства з питань пожежної безпеки, а саме: будинки, приміщення та споруди необладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту ; дерев`яні конструкції горищних приміщень не оброблені вогнетривким розчином.

За результатами проведеної перевірки, провідним фахівцем Томашпільського РС ГУ ДСНС у Вінницькій області ОСОБА_1 В., яким проводилась вищезазначена перевірка, завідуючій дитячого садка ОСОБА_2 вручено припис № 139 від 16.05.2018 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Відповідно до вимог пункту 2 та 3 зазначеного припису вказано порушення, які необхідно усунути: - будинки, приміщення та споруди необхідно обладнати системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту ; дерев`яні конструкції горищних приміщень необхідно обробити вогнетривким розчином. Установлено строк виконання припису до 15.08.2018.

Томашпільським РС ГУ ДСНС у Вінницькій області 06.03.2019 проведено планову перевірку з питань додержання ДНЗ Дзвіночок вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

В ході перевірки, в діяльності закладу встановленні порушення вимог законодавства з питань пожежної безпеки, а саме: будинки, приміщення та споруди необладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту ; дерев`яні конструкції горищних приміщень не оброблені вогнетривким розчином.

За результатами проведеної перевірки, провідним фахівцем Томашпільського РС ГУ ДСНС у Вінницькій області ОСОБА_1 В., яким проводилась вищезазначена перевірка, завідуючій дитячого садка ОСОБА_2 вручено припис № 64 від 06.03.2019 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Відповідно до вимог пункту 2 та 3 зазначеного припису вказано порушення, які необхідно усунути: будинки, приміщення та споруди необхідно обладнати системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту ; дерев`яні конструкції горищних приміщень необхідно обробити вогнетривким розчином. Установлено строк виконання припису до 15.06.2019.

Також, 25.06.2019 Томашпільським РС ГУ ДСНС у Вінницькій області проведено позапланову перевірку з питань додержання ДНЗ Дзвіночок вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

В ході перевірки, в діяльності закладу встановленні порушення вимог законодавства з питань пожежної безпеки, а саме: будинки, приміщення та споруди необладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту ; дерев`яні конструкції горищних приміщень не оброблені вогнетривким розчином.

За результатами проведеної перевірки, провідним фахівцем Томашпільського РС ГУ ДСНС у Вінницькій області ОСОБА_1 В., яким проводилась вищезазначена перевірка, завідуючій дитячого садка ОСОБА_2 вручено припис № 175 від 25.06.2019 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Відповідно до вимог пункту 1 та 2 зазначеного припису вказано порушення, які необхідно усунути: будинки, приміщення та споруди необхідно обладнати системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту ; дерев`яні конструкції горищних приміщень необхідно обробити вогнетривким розчином. Установлено строк виконання припису до 15.09.2019.

Згідно письмової відповіді Комаргородської сільської ради вих. № 123-1 від 05.02.2020 про результати розгляду припису № 64 від 06.03.2019 та припису № 175 від 25.06.2019 щодо виявлених порушень вимог законодавства з питань пожежної безпеки в ДНЗ Дзвіночок , а саме: будинки, приміщення та споруди необхідно обладнати системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту ; дерев`яні конструкції горищних приміщень необхідно обробити вогнетривким розчином, зазначено, що Комаргородською сільською радою в подальшому буде забезпечено проведення вказаних робіт з пожежної безпеки в дитячому садку при умові наявності коштів у місцевому бюджеті передбачених на відповідні цілі.

У зв`язку з тим, що за результатами вивчення матеріалів перевірок Могилів-Подільською місцевою прокуратурою встановлено, що ДНЗ Дзвіночок протягом тривалого часу функціонує з суттєвими порушеннями правил пожежної безпеки, а Комаргородською сільською радою, яка відповідно до статуту ДНЗ Дзвіночок , є його засновником та здійснює управління навчальним закладом, не вживається належних заходів до усунення виявлених порушень, що загрожує життю та здоров"ю дітей, які відвідують зазначений дошкільний навчальний заклад, прокурор звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

У відповідності до п.1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою КМУ від 16.12.2015 р. №1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно зі ст. 1, ч. 5, ч.11 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з ч. 7 ст. 7 Закону України " Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до ст. 1 Кодексу цивільного захисту України цей кодекс регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Згідно зі ст. 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Таким чином, повноваження щодо перевірки та контролю за додержанням вимог у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки покладено на Державну службу України з надзвичайних ситуацій.

Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Статтею 7 Кодексу цивільного захисту України визначено основні принципи здійснення цивільного захисту, зокрема, гарантування та забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності.

У відповідності до положень ст. 4 Закону України "Про охорону дитинства" система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає, серед іншого, визначення основних правових, економічних, організаційних, культурних та соціальних засад щодо охорони дитинства, удосконалення законодавства про правовий і соціальний захист дітей, приведення його у відповідність з міжнародними правовими нормами у цій сфері; забезпечення належних умов для гарантування безпеки, охорони здоров`я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей, їх соціально-психологічної адаптації та активної життєдіяльності, зростання в сімейному оточенні в атмосфері миру, гідності, взаємоповаги, свободи та рівності.

Відповідно до ч. 3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Відповідно до п. 4, 5 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти та науки України № 974 від 15.08.2016, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 за № 1229/29359 передбачено, що пожежна безпека в закладах та установах забезпечується шляхом проведення організаційних і практичних заходів та використання технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки учасників навчально-виховного процесу, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж. Забезпечення пожежної безпеки в закладах та установах покладається на їх власників або уповноважені ними органи, керівників (ректори, директори, начальники, завідувачі) (далі - керівники навчальних закладів та установ), керівників структурних підрозділів (факультети, кафедри, лабораторії, навчальні кабінети, цехи, склади, бібліотеки, архіви, майстерні тощо) відповідно до законодавства.

В зв`язку з наведеним, держава, через наділені повноваженнями органи, вживає заходи для забезпечення безпеки людей. До таких заходів відноситься, в тому числі, і встановлення на законодавчому рівні вимог до будівель та споруд у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту. Такі вимоги є обов`язковими для встановленого законодавством кола суб`єктів, зокрема, підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, котрі є власниками будівель та споруд, де постійно перебуває велика кількість людей. Не дотримання цих вимог робить неможливим експлуатацію будівель та споруд як таких, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Згідно з п.1, 2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 р. №1417 ( далі за текстом - ППБУ), ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд. Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Відповідно до п. п. 24, 33 частини 1 статті 1 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.

Пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, а й при наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі.

Системний аналіз вказаних норм свідчить, що виявлені порушення вимог пожежної безпеки створюють загрозу життю та здоров`ю дітей, які перебувають у дошкільному навчальному закладі.

Усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки попередить виникнення надзвичайної ситуації, а у разі її виникнення обмежить розповсюдження полум`я, забезпечить оперативну ліквідацію пожежі та безпеку для життя і здоров`я людей від її небезпечних чинників.

В той же час, як вбачається з наявних в матеріалах справи доказів, усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки можливе шляхом фінансування за рахунок коштів місцевого бюджету заходів, зазначених у актах та приписах уповноважених органів ДСНС.

Так, відповідно до п. 1.3 Статуту Комаргородського дошкільного навчального закладу (дитячий садок) Дзвіночок , затвердженого рішенням сесії Комаргородської сільської ради від 21.11.2014 №347, засновником дошкільного навчального закладу є Комаргородська сільська рада.

Згідно з п. 8.1 Статуту управління дошкільним навчальним закладом здійснюється його засновником - Комаргородською сільською радою та відділом освіти Томашпільської РДА.

Пунктами 10.2, 10.3 та 10.4 Статуту визначено, що джерелами формування коштів дошкільного навчального закладу є кошти засновника, що надходять у розмірі, не нижчому від передбаченого нормативами фінансування дошкільних навчальних закладів.

Дошкільний навчальний заклад за погодженням із засновником має право придбати, орендувати необхідні йому обладнання та інші матеріальні ресурси.

Утримання та розвиток матеріально-технічної бази дошкільного навчального закладу у межах Типового переліку обов`язкового обладнання дошкільного навчального закладу фінансується за рахунок засновника.

Листом вих. №123-1 від 05.02.2020 за підписом голови Комаргородської сільської ради, Томашпільський РС ГУ ДСНС України у Вінницькій області повідомлено, що Комаргородською сільською радою в подальшому буде забезпечено проведення вказаних робіт з пожежної безпеки в дитячому садку при умові наявності коштів у місцевому бюджеті передбачених на відповідні цілі.

Враховуючи вищевикладене суд приходить до висновку, що порушення, зазначені приписах про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №139 від 16.03.2018, №64 від 06.03.2019 та №175 від 25.06.2019 не усунуті на час звернення позивача до суду. Отже, судом встановлено бездіяльність відповідача, яка триває з 2018 року по день розгляду даної справи.

Тривалий характер порушень протипожежної безпеки та невжиття заходів для їх усунення свідчить про бездіяльність відповідача у вирішенні проблем закладу в питанні усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту.

Суд зазначає, що неповнолітні діти, знаходячись у закладі, постійно перебуватимуть в умовах реальної загрози життю та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

Відповідно до ст. 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

В силу ч. 1 ст. 17 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, базуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Разом з тим, відповідно до ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні " виключною компетенцією сільської ради є затвердження місцевого бюджету та змін до нього, прийняття рішень щодо передачі коштів із місцевого бюджету.

Отже, безпосередньо Комаргородська сільська рада має вжити в межах своєї компетенції заходи направлені на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності комунального закладу Комаргородський дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) Дзвіночок , виявлених Томашпільськимй РС ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, в тому числі, розглянути питання про виділення коштів, необхідних на усунення виявлених порушень у навчальному закладі.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши надані ним докази, суд доходить висновку, що позовні вимоги є обгрунтованими.

На думку суду, виходячи з обставин справи та норм законодавства України, що регулює дані правовідносини, права позивача в інтересах держави - захищені.

Щодо повноважень звернення органу прокуратури з даним позовом суд прийшов до наступного висновку.

Відповідно до ст. 131 Конституції України, в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Частиною 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" встановлено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Відповідно до ч.ч. 4, 5 ст. 53 КАС України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності (п. 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій. Затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 р. №1052).

Пунктами 47, 48 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 р. №1052, визначено, що ДСНС відповідно до покладених на неї завдань, зокрема:

- перевіряє наявність і готовність до використання в разі виникнення надзвичайних ситуацій промислових засобів захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин, засобів цивільного захисту, стан їх утримання та ведення обліку;

- складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу житло та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Аналізуючи вказані положення законодавства суд дійшов до висновку, що органи Державної служби України з надзвичайних ситуацій, виконуючи наглядову (контролюючу) функцію та при виявлені порушень, мають право звертатись до адміністративного суду лише у виключних випадках, передбачених Кодексом цивільного захисту України.

Вказана позиція узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, яка викладена у постанові від 18.07.2018 в справі № 820/1382/17.

Суд зазначає, що в даному випадку спірні правовідносини виникли не з приводу цивільних відносин, заснованих на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників, а з приводу публічно-правових відносин, пов`язаних із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту.

При цьому встановлено, що державний контроль за додержанням положень вищезазначених нормативних актів з боку органів місцевого самоврядування на теперішній час не віднесений до компетенції жодного державного органу.

Таким чином, у зв"язку з відсутністю іншого органу, наділеного повноваженнями щодо звернення до суду з зазначеними позовними вимогами, суд приходить до висновку, що даний спір необхідно віднести до виключних випадків представництва інтересів держави в суді прокурором.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому суд зауважує, що відповідачем та третьою особою на стороні відповідача подано заяви, в яких вони зазначають, що не заперечують щодо задоволення позову.

Оцінюючи вказані заяви щодо їх відповідності положенням ч. 4 та ч. 6 ст. 47 суд зазначає, що, за встановлених обставин справи, такі дії відповідача та третьої особи не суперечать закону та не порушують чиї - небудь права, свободи чи інтереси. Відтак, вказані заяви приймаються судом до уваги.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів та системного аналізу положень законодавства України, робить висновок, що адміністративний позов підлягає задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зважає на положення частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, якими визначено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З огляду на те, що, позивачем не понесено витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстави для відшкодування судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Комаргородської сільської ради Томашпільського району Вінницької області щодо невжиття заходів, направлених на усунення порушень пожежної безпеки в діяльності Комунального закладу Комаргородський дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) Дзвіночок , що зафіксовані в пунктах 2, 3 припису № 64 від 06.03.2019 та пунктах 1, 2 припису № 175 від 25.06.2019 Томашпільського РС ГУ ДСНС у Вінницькій області.

Зобов`язати Комаргородську сільську раду Томашпільського району Вінницької області вжити в межах компетенції заходів, направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності Комунального закладу Комаргородський дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) Дзвіночок , а саме: будинки, приміщення та споруди обладнати системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту , дерев`яні конструкції горищних приміщень обробити вогнетривким розчином, у тому числі розглянути питання про виділення коштів, необхідних для усунення виявлених порушень.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Відповідно до п. 9 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX, строк апеляційного оскарження продовжується на строк дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України.

Позивач: перший заступник керівника Могилів-Подільської місцевої прокуратури Цвігун Богдан Олександрович в інтересах держави (вул. Покровська, 5, м. Могилів-Подільський, Вінницька обл., 24000, ідентифікаційний код НОМЕР_1 )

Відповідач: Комаргородська сільська рада Томашпільського району Вінницької області (вул. Соборна, 22, с. Комаргород, Томашпільський р-н, Вінницька обл., 24225, код ЄДРПОУ 04330912)

3-я особа: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій (вул. 600-річчя, 11, м. Вінниця, 21021, код ЄДРПОУ 38635397)

3-я особа: Комунальний заклад "Комаргородський дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) "Дзвіночок" (вул. Миру, 8, с. Комаргород, Томашпільський р-н, Вінницька обл., 24225, код ЄДРПОУ 39565991).

Повний текст рішення виготовлено 16.06.2020.

Суддя Заброцька Людмила Олександрівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.06.2020
Оприлюднено21.06.2020
Номер документу89918442
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/1086/20-а

Рішення від 09.06.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

Ухвала від 14.05.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

Ухвала від 14.04.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

Ухвала від 16.03.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні