Постанова
від 10.06.2020 по справі 420/8045/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 червня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/8045/19

Головуючий в 1 інстанції: Токмілова Л.М.

Місце та час укладення судового рішення --:-- , м. Одеса

Повний текст судового рішення складений 02.03.2020р.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Крусяна А.В.,

суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,

за участю секретаря судового засідання Гончарової О.О.,

представника позивача Тутейка А.В., представника відповідача Лук`яна С.Г.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю ФВ Пласт Україна на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 березня 2020 року у справі за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальності ФВ Пласт Україна про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -

ВСТАНОВИВ:

27.12.2019р. Державна екологічна інспекція в Одеській області звернулася до суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальності (надалі - ТОВ) ФВ Пласт Україна про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення господарської діяльності підприємства до отримання висновку з оцінки впливу на довкілля.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ним проведено планову перевірку дотримання ТОВ ФВ Пласт Україна вимог природоохоронного законодавства, якою встановлено факт провадження підприємством господарської діяльності без висновку з оцінки впливу на довкілля, що є порушенням ст.15 Закону України Про оцінку впливу на довкілля , а тому на підставі Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності господарська діяльність підприємства підлягає зупиненню до отримання відповідного висновку.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 02.03.2020р. позов задоволений.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилається на неповне з`ясування обставин справи, невідповідності висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального та процесуального права внаслідок чого просить рішення суду скасувати та прийняти нове про відмову у задоволенні позовних вимог.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню.

Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ ФВ Пласт Україна зареєстровано у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 26.10.2011р. №15561020000042738 та займається наступними видами діяльності за КВЕД: 22.21 Виробництво плит, листів, труб і профілів із пластмас; 22.23 Виробництво будівельних виробів із пластмас; 22.29 Виробництво інших виробів із пластмас (основний); 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; 82.99 Надання інших допоміжних комерційних послуг, н. в. і. у.; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно технічним обладнанням; 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдям до нього; 52.10 Складське господарство; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна. /а.с.85-91/

Наказом Державної екологічної інспекції в Одеській області від 08.11.2019р. №648, на підставі Плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності Державної екологічної інспекції України на 2019 рік та відповідно до ст.ст.5, 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , ст.20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , призначено проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ ФВ Пласт Україна у термін з 18.11.2019р. по 29.11.2019р. /а.с.9/

23.09.2019р. Державною екологічною інспекцією в Одеській області направлено ТОВ ФВ Пласт Україна повідомлення від 20.09.2019р. №2699/13 про проведення планової перевірки дотримання ним вимог природоохоронного законодавства у термін з 18.11.2020р. по 29.11.2020р. Вищезазначене повідомлення отримано позивачем 16.10.2019р. /а.с.10-11/

В період з 18.11.2019р. по 29.11.2019р., на підставі направлення від 08.11.2019р. №419пр, посадовими особами відповідача проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання ТОВ ФВ Пласт Україна вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатом якого складено акт від 29.11.2019р. №74/13.

Актом перевірки встановлено порушення відповідачем, зокрема, ч.2 ст.3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля , а саме підприємство здійснює виробництво пластику, але у нього відсутній висновок оцінки впливу на довкілля. Вищезазначений акт перевірки направлено позивачу 29.11.2019р. /а.с.13-45, 49-50/

Крім того, протоколом про адміністративне правопорушення від 28.11.2019р. №00111 встановлено, що ОСОБА_1 , яка працює на посаді директора ТОВ ФВ Пласт Україна здійснювала господарську діяльність підприємства без отримання висновку оцінки впливу на довкілля, що є порушенням ст.3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля . /а.с.47/

Приписом від 06.12.2019р. №41/13 зобов`язано ТОВ ФВ Пласт Україна , зокрема, отримати висновок оцінки впливу на довкілля на підставі ч.2 ст.3 Закону України Про оцінку довкілля . /а.с.46/

За результатами проведеної перевірки Державна екологічна інспекція в Одеській області звернулася до суду з адміністративним позовом про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення господарської діяльності ТОВ ФВ Пласт Україна до отримання висновку з оцінки впливу на довкілля.

Перевіривши матеріали справи, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог виходячи з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами ч.1 ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Відповідно до ст.1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007р. №877-V (надалі - Закон №877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно ч.7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Частиною 4 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що виключно законами встановлюються вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності.

Водночас, правові та організаційні засади оцінки впливу на довкілля, спрямованої на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів визначено Законом України Про оцінку впливу на довкілля .

Відповідно до ст.15 Закону України Про оцінку впливу на довкілля відповідальність за порушення законодавства про оцінку впливу на довкілля, провадження планованої діяльності, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, без здійснення такої оцінки та отримання рішення про провадження планованої діяльності, недотримання під час провадження господарської діяльності, експлуатації об`єктів, інших втручань у природне середовище, екологічних умов, визначених у висновку з оцінки впливу на довкілля, рішенні про провадження планованої діяльності та проектах будівництва, розширення, перепрофілювання, ліквідації (демонтажу) об`єктів, інших втручань у природне середовище, а також змін у цій діяльності або подовження строків її провадження веде до відповідної дисциплінарної, адміністративної, цивільної чи кримінальної відповідальності.

Згідно ст.16 Закону України Про оцінку впливу на довкілля підставою для припинення діяльності підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання є провадження планованої діяльності, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, без здійснення такої оцінки.

Рішення про тимчасову заборону (зупинення) або припинення діяльності підприємств у разі порушення ними законодавства про оцінку впливу на довкілля приймається виключно судом за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, його територіальних органів або за позовом інших осіб, права та інтереси яких порушено.

Відповідно до п.1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017р. №275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Пунктом 1 розділу 1 Положення про Державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 11.08.2017р. №312, визначено, що Державна екологічна інспекція в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі є територіальним органом Державної екологічної інспекції України та їй підпорядковується.

Згідно п.5 розділу 2 вищезазначеного положення інспекція вертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Отже, Державна екологічна інспекція в Одеській області, як територіальний орган центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, на підставі акту від 29.11.2019р. №74/13, складеного за результатом здійсненого планового заходу державного нагляду (контролю), має право звернутися до суду із даним позовом.

Як свідчать обставини справи, за результатом проведеної перевірки позивачем було встановлено низку порушень ТОВ ФВ Пласт Україна вимог природоохоронного законодавства, зокрема, ч.2 ст.3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля , а саме здійснення виробництва пластику за відсутності висновку оцінки впливу на довкілля.

Відповідно до п.п.1, 3 ст.1 Закону України Про оцінку впливу на довкілля вплив на довкілля (далі - вплив) - будь-які наслідки планованої діяльності для довкілля, в тому числі наслідки для безпечності життєдіяльності людей та їхнього здоров`я, флори, фауни, біорізноманіття, ґрунту, повітря, води, клімату, ландшафту, природних територій та об`єктів, історичних пам`яток та інших матеріальних об`єктів чи для сукупності цих факторів, а також наслідки для об`єктів культурної спадщини чи соціально-економічних умов, які є результатом зміни цих факторів;

планована діяльність - планована господарська діяльність, що включає будівництво, реконструкцію, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію (демонтаж) об`єктів, інше втручання в природне середовище; планована діяльність не включає реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, розширення, перепрофілювання об`єктів, інші втручання в природне середовище, які не справляють значного впливу на довкілля відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України;

Згідно ч.1 ст.2 Закону України Про оцінку впливу на довкілля оцінка впливу на довкілля - це процедура, що передбачає: 1) підготовку суб`єктом господарювання звіту з оцінки впливу на довкілля відповідно до статей 5, 6 та 14 цього Закону; 2) проведення громадського обговорення відповідно до статей 7, 8 та 14 цього Закону; 3) аналіз уповноваженим органом відповідно до статті 9 цього Закону інформації, наданої у звіті з оцінки впливу на довкілля, будь-якої додаткової інформації, яку надає суб`єкт господарювання, а також інформації, отриманої від громадськості під час громадського обговорення, під час здійснення процедури оцінки транскордонного впливу, іншої інформації; 4) надання уповноваженим органом мотивованого висновку з оцінки впливу на довкілля, що враховує результати аналізу, передбаченого пунктом 3 цієї частини; 5) врахування висновку з оцінки впливу на довкілля у рішенні про провадження планованої діяльності відповідно до статті 11 цього Закону.

Приписами ч.ч.1, 2 ст. 3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля встановлено, що здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.

Оцінці впливу на довкілля не підлягає планована діяльність, спрямована виключно на забезпечення оборони держави, ліквідацію наслідків надзвичайних ситуацій, наслідків антитерористичної операції на території проведення антитерористичної операції на період її проведення, відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Перша категорія видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля, включає, зокрема, хімічне виробництво, в тому числі виробництво основних хімічних речовин, хімічно-біологічне, біотехнічне, фармацевтичне виробництво з використанням хімічних або біологічних процесів, виробництво засобів захисту рослин, регуляторів росту рослин, мінеральних добрив, полімерних і полімервмісних матеріалів, лаків, фарб, еластомерів, пероксидів та інших хімічних речовин; виробництво та зберігання наноматеріалів потужністю понад 10 тонн на рік;

Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ТОВ ФВ Пласт Україна займається, зокрема, такими видами діяльності за КВЕД: 22.21 Виробництво плит, листів, труб і профілів із пластмас; 22.23 Виробництво будівельних виробів із пластмас; 22.29 Виробництво інших виробів із пластмас (основний). /а.с.116/

Водночас, пластична маса (пластмаса) - штучно створені матеріали на основі синтетичних або природних полімерів. Пластмаси формують при підвищеній температурі, у той час коли вони мають високу пластичність. Сировиною для отримання полімерів є нафта, природний газ, кам`яне вугілля, сланці.

Частинами 4-6 ст.3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля встановлено, що забороняється розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності.

Планована діяльність, що належить до першої категорії та зазначена в частині другій цієї статті, підлягає обов`язковому розгляду щодо наявності підстав для здійснення оцінки транскордонного впливу на довкілля згідно з міжнародними зобов`язаннями України. Якщо будь-яка планована діяльність, зазначена у цій статті, може мати значний негативний транскордонний вплив на довкілля, вона підлягає оцінці транскордонного впливу на довкілля у порядку, визначеному статтею 14 цього Закону.

Забороняється провадження господарської діяльності, експлуатація об`єктів, інші втручання в природне середовище і ландшафти, у тому числі видобування корисних копалин, використання техногенних родовищ корисних копалин, якщо не забезпечено в повному обсязі додержання екологічних умов, передбачених у висновку з оцінки впливу на довкілля, рішенні про провадження планованої діяльності та проектах будівництва, розширення, перепрофілювання, ліквідації (демонтажу) об`єктів, інших втручань у природне середовище і ландшафти, у тому числі видобування корисних копалин, використання техногенних родовищ корисних копалин, а також змін у цій діяльності або подовження строків її провадження.

Таким, чином, для здійснення відповідачем планової господарської діяльності з виробництва плит, листів, труб, профілів, будівельних і інших виробів із пластмас необхідно здійснити оцінку впливу на довкілля в порядку, передбаченому ч.1 ст.2 Закону України Про оцінку впливу на довкілля , зокрема, отримання від уповноваженого органу мотивованого висновку з оцінки впливу на довкілля.

Відповідачем фактично не заперечується відсутність у нього висновку з оцінки впливу на довкілля на момент здійснення перевірки щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства. /а.с.74, 136/

Посилання апелянта на припинення виробничої діяльності з виробництва плит, листів, труб, профілів, будівельних і інших виробів із пластмас з 01.12.2019р. колегія суддів не бере до уваги виходячи з наступного.

Згідно п.1 Протоколу Загальних зборів учасників ТОВ ФВ Пласт Україна №5/1 від 17.10.2019р. у зв`язку із змінами, що відбуваються у фінансово-господарській діяльності товариства, які пов`язані із припиненням виробничої діяльності, вирішено зупинити виробничу діяльність з 01.12.2019р. Виключити наступні коди КВЕД: 22.21 Виробництво плит, листів, труб і профілів із пластмас; 22.23 Виробництво будівельних виробів із пластмас; 22.29 Виробництво інших виробів із пластмас (основний). Визначити основним видом діяльності: Код КВЕД 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна. /а.с.158-159/

При цьому, посиланням відповідача на припинення виробничої діяльності з 01.12.2019р. підтверджуються факт здійснення товариством діяльності з виробництва плит, листів, труб, профілів, будівельних і інших виробів із пластмас без здійснення оцінки впливу на довкілля в порядку, передбаченому ч.1 ст.2 Закону України Про оцінку впливу на довкілля , зокрема, отримання від уповноваженого органу мотивованого висновку з оцінки впливу на довкілля.

Крім того, станом на дату розгляду справи судом апеляційної інстанції в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань міститься запис щодо наступних видів діяльності ТОВ ФВ Пласт Україна за КВЕД: 22.21 Виробництво плит, листів, труб і профілів із пластмас; 22.23 Виробництво будівельних виробів із пластмас; 22.29 Виробництво інших виробів із пластмас (основний); 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; 82.99 Надання інших допоміжних комерційних послуг, н. в. і. у.; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно технічним обладнанням; 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдям до нього; 52.10 Складське господарство; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

Таким чином, підприємством здійснюється (може здійснюватися) діяльність з виробництва плит, листів, труб, профілів, будівельних і інших виробів із пластмас, що потребує здійснення оцінки впливу на довкілля.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.

Отже, позивачем доведено порушення ТОВ ФВ Пласт Україна ч.2 ст.3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля , а саме здійснення виробництва пластику за відсутності висновку оцінки впливу на довкілля, а тому суд першої інстанції дійшов до обґрунтованого висновку про задоволення позову.

За правилами ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю ФВ Пласт Україна залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 березня 2020 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складений 17.06.2020р.

Головуючий суддя Крусян А.В. Судді Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.

Дата ухвалення рішення10.06.2020
Оприлюднено21.06.2020

Судовий реєстр по справі —420/8045/19

Ухвала від 17.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Ухвала від 26.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 10.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 02.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Рішення від 02.03.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 05.02.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 02.01.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні