Господарський суд харківської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" червня 2020 р.м. ХарківСправа № 922/368/20
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Аріт К.В.
при секретарі судового засідання Горбачовій О.В.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Харківської міської ради, м.Харків до Публічного акціонерного товариства "Укртелеком", м.Київ про стягнення 253797,62 грн. за участю представників:
позивача - Судаков Д.О. (посвідчення №3726);
відповідача - не з`явився.
ВСТАНОВИВ:
Позивач - Харківська міська рада звернувся до господарського суду Харківської області з позовною заявою до Публічного акціонерного товариства "Укртелеком" про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати в сумі 253797,62 грн.
Позов обґрунтовано несплатою відповідачем плати за землю у період з 2017 року по 2019 рік за користування земельною ділянкою по вул.Старошишкінській, 5-А у м.Харкові, за кадастровим номером 6310136600:12:003:0503.
Позиції сторін викладені у наступних документах:
- У відзиві ( а.с.53-55) відповідач заперечував проти задоволення позову та у запереченнях на відповідь на відзив (а.с.85-87), посилаючись на несформованість спірної земельної ділянки.
- У відповіді на відзив (а.с.59-62) позивач спростовував доводи відповідача.
09.06.2020 року представник відповідача надав нарочно до суду клопотання про відкладення розгляду справи, у зв`язку з карантином (вх.№12916), в задоволенні якого ухвалою суду від 16.06.2020 року відмовлено.
Позивач у судовому засіданні 16.06.2020 року позов підтримував, просив його задовольнити, а відповідач у судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, що підтверджується матеріалами справи.
Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти них, заслухавши пояснення позивача, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив наступне.
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 30.10.2019 року №186831242 право власності на нежитлові будівлі: літ. В-1 площею 58,2 кв.м., літ. Г-1 площею 14,4кв.м. літ. А-4 площею 4561,2 кв.м. по вул.Старошишківській, 5-А у м.Харкові з 10.02.2016 року зареєстроване за ПАТ УКРТЕЛЕКОМ на підставі наказів Державного комітету зв`язку та інформатизації України від 27.12.1999 року №155, від 25.11.2003 року №227, акту приймання-передачі від 25.11.2003 року; рішення виконавчого комітету Київської районної ради м.Харкова від 21.09.2004 року №233.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 13.09.2019 року № НВ-0003732612019 року земельна ділянка площею 0,3999 га з кадастровим номером 6310136600:12:003:0503 по вул.Старошишківській, 5-А у м.Харкові має цільове призначення - для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд телекомунікацій; категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; вид використання - для експлуатації та обслуговування АТС 34 та допоміжних будівель і споруд. Датою державної реєстрації вказаної земельної ділянки є 24.02.2017 року.
Враховуючи відсутність зареєстрованих за будь-якими юридичними або фізичними особами прав на земельну ділянку по вул.Старошишківській, 5-А у м.Харкові з кадастровим номером 6310136600:12:003:0503, та з урахуванням ст.ст.12, 80, 83 Земельного кодексу України земельна ділянка площею 0,3999 га з кадастровим номером 6310136600:12:003:0503 по вул.Старошишківській, 5-А у м.Харкові перебуває у власності територіальної громади міста Харкова в особі Харківської міської ради.
Сам розрахунок розміру безпідставно збережених ПАТ УКРТЕЛЕКОМ коштів у розмірі орендної плати здійснювався Харківською міською радою на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул.Старошишківській, 5-А у м.Харкові (кадастровий номер 6310136600:12:003:0503) від 24.06.2019 року №1037/0/45-19, виданий Відділом у м.Харкові ТУ Держгеокадастру у Харківській області.
Відповідно до листа ГУ ДФС у Харківській області від 11.09.2018 року №22057/9/20-40-12-14-24 ПАТ УКРТЕЛЕКОМ за 2017 рік нараховано 49122,12 грн. боргу за користування земельною ділянкою.
Відповідно до листа Харківського управління Офісу великих платників податків Державної податкової служби від 12.12.2019 року №13477/10/28-10-54-18-53 ПАТ УКРТЕЛЕКОМ за використання земельної ділянки з кадастровим номером 6310136600:12:003:0503 нараховано за 2018 рік 49122,12 грн. та за 2019 рік 73683,18грн. боргу за користування земельною ділянкою. ПАТ УКРТЕЛЕКОМ не має заборгованості по земельному податку з юридичних осіб.
Враховуючи вищенаведене, ПАТ УКРТЕЛЕКОМ у період з 01.03.2017 року по 31.12.2019 року не сплачував за користування земельною ділянкою по вул.Старошишківській, 5-А у м.Харкові плату за землю у встановленому законодавчими актами розмірі, внаслідок чого зберіг за рахунок Харківської міської ради як власника земельної ділянки за вказаною адресою майно - грошові кошти у розмірі орендної плати.
Зазначені законодавчі приписи та встановлені міською радою фактичні обставини стали підставою для звернення до суду із цим позовом до ПАТ УКРТЕЛЕКОМ про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за використання земельної ділянки комунальної власності по вул.Старошишківській, 5-А у м.Харкові.
Департаментом територіального контролю Харківської міської ради 30.10.2019 року обстежено земельну ділянку та встановлено, що ПАТ УКРТЕЛЕКОМ використовує земельну ділянку з кадастровим номером 6310136600:12:003:0503 по вул.Старошишківській, 5-А у м.Харкові для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель літ. В-1 , літ. Г-1 , літ. А-4 , право власності на які зареєстровані за відповідачем.
Згідно з витягом з Державного земельного кадастру від 13.09.2019 року № НВ-0003732612019 про земельну ділянку по вул.Старошишківській, 5-А у м.Харкові (кадастровий номер 6310136600:12:003:0503) площа вказаної земельної ділянки складає 0,3999 га.
Згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул.Старошишківській, 5-А у м.Харкові (кадастровий номер 6310136600:12:003:0503) від 24.06.2019 року №1073/0/45-19, виданого Відділом у м.Харкові ГУ Держгеокадастру у Харківській області, площа вказаної земельної ділянки складає 0,3999 га.
За результатами обстеження складено акт обстеження земельної ділянки по вул.Старошишківській, 5-А у м.Харкові від 30.10.2019 року.
Відповідач - ПАТ "УКРТЕЛЕКОМ", набувши право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці комунальної форми власності, належним чином у встановленому законодавством порядку не оформив речового права на вказану земельну ділянку.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст.2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Згідно з ст.4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" одним з основних принципів місцевого самоврядування є судовий захист прав місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.4 ГПК України зокрема, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Статтею 45 ГПК України встановлено, що сторонами в судовому процесі - позивачами і відповідачами - можуть бути особи, зазначені у ст.4 цього Кодексу.
Позивачами є особи, які подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного, невизнаного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу.
Відповідачами є підприємства та організації, яким пред`явлено позовну вимогу.
Харківською міською радою відповідно до ст.189 Земельного кодексу України здійснено заходи самоврядного контролю з питань використання та охорони земель територіальної громади міста Харкова, додержання вимог земельного законодавства.
У постанові Великої Палати Верхового Суду від 20.11.2018 року у справі №922/3412/17, яка прийнята за результатами розгляду аналогічних правовідносин щодо врегулювання спору, що виник з приводу фактичного користування земельною ділянкою без укладення договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати. У пункті 65 вказаної постанови Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про те, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.
Свою правову позицію Харківська міська рада підтверджує також постановами Верхового Суду від 29.01.2019 року у справах № 922/3780/17 та № 922/536/18, від 11.02.2019 року у справі № 922/391/18, від 12.04.2019 року у справі № 922/981/18, від 12.06.2019 року у справі № 922/902/18, у яких Верховний Суд застосував положення ч.2 ст.20 і ч.3 ст.23 Закону України Про оцінку земель , відповідно до яких дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються ж витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Таким чином, Верховний Суд дійшов висновку, що для вирішення спору щодо фактичного користування земельною ділянкою без укладення правовстановлюючих документів та без державної реєстрації прав на неї встановленню підлягають обставини, зокрема, чи є спірна земельна ділянка сформованим об`єктом цивільних прав, за користування якою Харківська міська рада просить стягнути безпідставно збережені кошти.
Щодо застосування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за 2019 рік при розрахунку розміру безпідставно збережених ПАТ УКРТЕЛЕКОМ коштів у розмірі орендної плати.
Листом Відділу у м.Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 22.11.2019 року № 2999/116-19 повідомляється наступне.
Рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 року №1209/13 була затверджена Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року, яка застосовується з 01.01.2014 року і по теперішній час. Базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова становить 291,18 грн.
Згідно з листом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 04.01.2019 року №22-28-0.22-125/2-19 нормативну грошову оцінку земель міста Харкова станом на 01.01.2019 року необхідно індексувати на коефіцієнт 1.8920602, який визначається виходячи з добутку коефіцієнтів індексації за 2014 рік - 1,249, 2015 - 1,433, 2016 - 1,06, 2017 - 1,0 та 2018 рік - 1,0.
Наказом Держкомзему, Мінагрополітики, Мінбудархітектури та УААН від 27.01.2006 року №18/15/21/11 було затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 року за № 388/12262, згідно з яким коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) визначається відповідно до Додатку 1, Таблиці 1.1 цього Порядку. Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням проводилось згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, ба-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 №377, зареєстрованою в Мін`юсті України 14.12.98 за №788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 489 від 25.11.2016 року затверджено новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 року за № 1647/29777, який застосовується з 01 січня 2017 року.
Відповідно до цього Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306 (додаток 1 Порядку).
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №162 від 27.03.2018 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 року за №432/31884, що набрав чинності з 17.07.2018 року, було внесено зміни до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року №489, а саме: в примітках 1 додатку Порядку цифри 2,0 замінити цифрами 3,0 .
В примітках Додатку 1 цього Порядку визначено застосування коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) із значенням 3.0, у разі: якщо інформація про земельні ділянки не внесена до відомостей Державного земельного кадастру (земельні ділянки, на які обліковуються правовстановлюючі документи до 2004 року, але не пройшли державну реєстрацію в державному земельному кадастрі) та якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель (згідно наказу Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 року №548, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 листопаду 2010 р. за №1011/18306).
Відділ у м.Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремо земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством тільки на час звернення заявників.
Відповідач проти позову заперечує, посилаючись на несформованість спірної земельної ділянки.
Суд не погоджується з цим твердженням, оскільки спірна земельна ділянка по вул.Старошишкінській, 5-А у м.Харкові, є сформованою площею 0,3099 га, що підтверджується витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 24.06.2019 року № 1037/0/45-19. Також, вона має кадастровий номер 6310136600:12:003:0503, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 13.09.2019 року НВ-0003732612019.
Виходячи з того, що відомості про земельну ділянку площею 0,3999 га по вул.Старошишківській, 5-А у м.Харкові містяться в Державному земельному кадастрі та їй присвоєно кадастровий номер 6310136600:12:003:0503, ця земельна ділянка сформована. Отже, формування земельної ділянки неможливе без визначення її площі та меж.
Відповідач, заперечуючи проти позову, посилається на недоведеність того, що земельна ділянка є комунальною власністю та належить на праві власності Харківській міській раді.
З витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 13.09.2019 року №НВ-0003732612019 вбачається, що земельна ділянка по вул.Старошишківській, 5-А у м.Харкові не перебуває ані у державній, ані у приватній власності, як наслідок, в силу приписів п.б п.3 Перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності перебуває у комунальній власності.
Вказаному положенню кореспондує норма ст.83 Земельного кодексу України, яка зазначає, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селиш, міст, є комунальною власністю.
Відповідно до статті 83 Земельного кодексу землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селиш, міст, с комунальною власністю.
У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що вказана земельна ділянка є комунальною власністю та належить територіальній громаді м.Харкова, представницьким органам якої є Харківська міська рада, доказів протилежного до суду не надано
Відповідач заперечуючи проти позову посилається на відсутність витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки у період з 01.03.2017 року по 24.06.2019 року.
Позивач зазначав, що розрахунок розміру безпідставно збережених ПАТ УКРТЕЛЕКОМ коштів у розмірі орендної плати здійснювався Харківською міською радою на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул.Старошишківській, 5-А у м. Харкові (кадастровий номер 6310136600:12:003:0503) від 01.07.2019 року №1091/0/45-19, виданий Відділом у м.Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області.
Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого Наказом Мінагрополітики від 25.11.2016 року №489 "Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів , наказом Мінагрополітики від 27.01.2006 року №18/15/21/11 "Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", рішеннями Харківської міської ради від 27.02.2008 року №41/08 та від 03.07.2013 року №1209/13 встановлено порядок розрахунків.
Нормативна грошова оцінка тієї чи іншої земельної ділянки отримується шляхом застосування відповідної формули, яка затверджена Наказом Мінагрополітики №489 від 25.11.2016 року.
Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки відомості про які на момент видачі такого витягу внесені до Державного земельного кадастру, а формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично в режимі реального часу і програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на певну дату (яка вже минула).
Інформація про нормативну грошову оцінку земельної ділянки надається Держгеокадастром у Харківській області у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що підтверджується листом Відділу у м.Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 22.11.2019 року № 2999/116-19.
Отже, оскільки Позивач звернувся у 2019 році до Відділу у м.Харкові Держгеокадастру у Харківській області з метою отримання витягу на земельну ділянку і технічної документації про її нормативну грошову оцінку, то отримав її станом на 2019 рік.
Витяг є матеріальним носієм інформації та рішенням Харківської міської ради віл 03.07.2013 року №1209/13 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року встановлена базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у розмірі 291,18 грн., яка щорічно підлягає індексації в порядку, встановленому законодавством України.
З норм законодавства не вбачається можливості визначення даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки в інший спосіб, ніж шляхом оформлення витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, тому необґрунтованими є будь-які розрахунки, зроблені за відсутності такого витягу (зокрема на підставі базової вартості одного квадратного метра землі із застосуванням відповідних коефіцієнтів), а також доводи про необов`язковість витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель для розрахунку розміру орендної плати.
Вказаний висновок узгоджується з усталеною практикою Верховного Суду, яким неодноразово зазначалося, що при стягненні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, нарахування мають здійснюватися позивачем не самостійно (шляхом арифметичного розрахунку без проведення нормативної грошової оцінки землі), а виключно на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (постанови Верховного Суду від 29.05.2020 року по справі №922/2843/19, від 02.06.2020 року по справі №922/2845/19, від 12.06.2019 у справі №922/902/18, від 08.08.2019 року у справі № 922/1276/18, від 01.10.2019 року у справі №922/2082/18, від 06.11.2019 року у справі №922/3607/18). Виключенням є розрахунок по площі земельної ділянки та індексу за відповідною формулою, якщо відсутній кадастровий номер, тобто земельна ділянка не сформована.
Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до ч.ч.1,2 ст.120 ЗК України до особи, яка набула право власності на будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача. Аналогічним чином встановлено перехід права користування на земельну ділянку до особи, яка набула право власності на будівлі або споруди, унормовують положення статті 377 ЦК України.
Згідно зі ст.7 Закону України "Про оренду землі" до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку.
Аналіз наведених норм матеріального права дає підстави для висновку, що з моменту виникнення права користування на нерухоме майно у відповідача виник обов`язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, розташовану під нерухомим майном. Цього обов`язку відповідач не виконав, а отже, без законних підстав зберігає у себе майно - кошти за оренду землі. Вказані кошти підлягають стягненню з Відповідача на підставі статей 1212-1214 ЦК України.
Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок у себе за рахунок іншої особи (потерпілого власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.
Відповідно до частин першої та другої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
З огляду на викладене відповідач як фактичний користувач земельних ділянок, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберігав у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.
Відповідно до п.34 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад, належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно з приписами ч.5 ст.16 Закону України "Про місцеве самоврядування" в Україні від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Частиною 5 статті 60 цього Закону визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
При цьому, враховуючи вимоги ст.19 Конституції України, територіальна громада м.Харкова як власник спірної ділянки делегує ХМР повноваження щодо здійснення права власності від її (громади) імені, в її інтересах, виключно у спосіб та у межах повноважень, передбачених законом. Тобто воля територіальної громади як власника може виражатися лише в таких діях органу місцевого самоврядування, які відповідають вимогам законодавства та інтересам територіальної громади.
В пункті п.2.10 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" від 17.05.2011 року №6, зокрема зазначено, що правочин, за яким переходить право власності на житлові будинки, будівлі, споруди, тягне за собою перехід права на земельну ділянку, на якій знаходиться відповідне нерухоме майно. Новий власник будинку (будівлі, споруди) у зв`язку з цим не звільняється від необхідності оформлення права на земельну ділянку відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на майно та їх обтяжень".
Аналіз наведених норм матеріального права дає підстави для висновку, що з моменту виникнення права власності на нерухоме майно у власника виникає обов`язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, розташовану під цією будівлею.
Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Матеріали даної справи не містять доказів державної реєстрації права користування або оренди відповідачем спірної земельної ділянки, відповідач використовує її для розміщення власних об`єктів нерухомого майна без оформлених у встановленому порядку правовстановлюючих документів.
Відповідно до частини другої статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. При цьому згідно з пунктом "д" частини першої статті 156 Земельного кодексу України, власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Як зазначено вище, відповідач є власником нерухомого майна, розміщеного на відповідній земельній ділянці.
При цьому, матеріали справи не містять доказів належного оформлення права користування вказаною земельною.
З огляду на викладене, відповідач як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.
Приписами статті 236 ГПК України передбачено, що судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
При виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного суду.
Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23 травня 2018 року у справі 629/4628/16-ц (провадження № 14-77цс18) та від 20 листопада 2018 року у справі №922/3412/17-ц (провадження №12-182гс18), а також у постановах Верховного Суду України від 30 листопада 2016 року у справі № 922/1008/15 (провадження № 3-1271гс16), від 07 грудня 2016 року у справі № 922/1009/15 (провадження №3-1348гс16), від 12 квітня 2017 року у справах №922/207/15 (провадження №3-1345гс16), №922/5468/14 (провадження №3-1347гс16).
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що надані позивачем докази є більш вірогідними щодо кожної обставини, яка є предметом доказування у справі, ніж надані відповідачем на спростування позовних вимог.
Отже позовні вимоги є правомірними, обґрунтованими та такими, що підтверджуються матеріалами справи, і тому підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд виходить з положень ст.129 ГПК України, відповідно до яких, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача, з вини якого виник спір.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.1212 Цивільного кодексу України, статтями 13, 129, 73-79, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Публічного акціонерного товариство УКРТЕЛЕКОМ (місцезнаходження: 01601, м.Київ, бульвар Тараса Шевченка, 18; код ЄДРПОУ 21560766) на користь Харківської міської ради (місцезнаходження: 61003, м.Харків, м-н Конституції, 7; код ЄДРПОУ 04059243; за реквізитами: код класифікації доходів бюджету - 24062200, номер рахунку (ІВАН) - UА958999980314080611000020002, код отримувача (ЄДРПОУ) - 37999649, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), отримувач - УК м.Харкова) безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати у сумі 253797,62 грн.
Стягнути з публічного акціонерного товариства УКРТЕЛЕКОМ (місцезнаходження: 01601, м. Київ, бульвар Тараса Шевченка, 18; код ЄДРПОУ 21560766) на користь Харківської міської ради (місцезнаходження: 61003, м.Харків, м-н Конституції, 7; код ЄДРПОУ 04059243; р/р НОМЕР_1 , Банк: ДКСУ м.Київ, МФО 820172) 3806,96 грн. судового збору.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги в порядку, встановленому статтями 254, 256 - 259 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено "26" червня 2020 р.
Суддя К.В. Аріт
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 16.06.2020 |
Оприлюднено | 26.06.2020 |
Номер документу | 90057335 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Аріт К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні