ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
17 червня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/871/20
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
судді: Пляшкової К.О.,
за участю
секретаря судового засідання: Моспанюк Є.С.,
представників
позивача: не прибув,
відповідача: не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Київській області, Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
До Луганського окружного адміністративного суду 26 лютого 2020 року надійшов адміністративний позов (10 березня 2020 року уточнений адміністративний позов) ОСОБА_1 (далі - позивач) до Головного управління ДФС у Київській області (далі - ГУДФС у Київській області), Головного управління ДПС у Київській області (далі - ГУДПС у Київській області), в якому позивачем заявлено такі вимоги:
1) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУДФС у Київській області від 25 жовтня 2018 року № 124563-5606-1008, яким визначено ОСОБА_1 податкове зобов`язання з земельного податку з фізичних осіб за 2018 рік у розмірі 34033,47 грн;
2) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУДФС у Київській області від 23 травня 2019 року № 104751-5606-1031, яким визначено ОСОБА_1 податкове зобов`язання з земельного податку з фізичних осіб за 2019 рік у розмірі 34033,47 грн;
3) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУДПС у Київській області від 09 грудня 2019 року № 164166-5605-1031, яким визначено ОСОБА_1 податкове зобов`язання з земельного податку з фізичних осіб за 2016 рік у розмірі 192642,27 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач з 01 січня 2015 року є власником земельної ділянки з кадастровим номером 3210945300:01:128:0122, загальною площею 2,5699 га, що розташована у м. Буча, Київської області, цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, що підтверджується Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 03 лютого 2020 року № 198793958 та Інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку.
ГУ ДФС у Київській області згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України та відповідно до пункту 286.5 статті 286 розділу XII Податкового кодексу України прийнято податкові повідомлення-рішення: від 25 жовтня 2018 року № 124563-5606-1008, яким позивачу визначено податкове зобов`язання з земельного податку з фізичних осіб за 2018 рік у розмірі 34033,47 грн; від 23 травня 2019 року № 104751-5606-1031, яким позивачу визначено податкове зобов`язання з земельного податку з фізичних осіб за 2019 рік у розмірі 34033,47 грн.
ГУ ДПС у Київській області згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України та відповідно до пункту 286.5 статті 286 розділу XII Податкового кодексу України прийнято податкове повідомлення-рішення від 09 грудня 2019 року № 164166-5605-1031, яким позивачу визначено податкове зобов`язання з земельного податку з фізичних осіб за 2016 рік у розмірі 192642,27 грн.
Листами ГУ ДПС у Київській області від 10 грудня 2019 року № 11224/Адв/10-36-33-01 та від 17 січня 2020 року № 1436/1/10-36-33-01 у відповідь на запити повідомлено, що податкові зобов`язання по земельному податку на земельну ділянку з кадастровим номером 3210945300:01:128:0122 розраховані з урахуванням середньої нормативно грошової оцінки землі промисловості станом на 01 січня 2016 року - 249,87 грн/кв. м. та на підставі листа відділу Держгеокадастру у м. Буча Київської області від 23 травня 2016 року № 01- 5/47-16 щодо вартості 1 кв. м. земель у місті Буча на 01 січня 2016 року; рішення Бучанської міської ради щодо встановлення ставок земельного податку у відповідних роках; листа Держгеокадастру України від 11 січня 2018 року № 6-28-0.22-244/2-18 про коефіцієнти індексації.
Таким чином, розрахунок податкових зобов`язань з земельного податку з фізичних осіб ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 3210945300:01:128:0122 здійснений з урахуванням середньої нормативної грошової оцінки земель житлової забудови м. Буча, а не нормативної грошової оцінки земельної ділянки, здійсненої 02 липня 2015 року, що складає 4984173,02 грн.
За обрахунком позивача розмір податкових зобов`язань з земельного податку за 2016, 2018, 2019 року, здійснений з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, складає: за 2016 рік - 4984173,02 грн * 3 % = 149525,19 грн; за 2018 рік - 4984173,02 грн * 0,5% = 24920,86 грн; за 2019 рік - 4984173,02 грн * 0,5 % = 24920,86 грн.
Представник позивача зауважує, що належним джерелом даних про нормативну грошову оцінку окремої ділянки є витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, який виданий територіальним органом Держгеокадастру за місцем розташування земельної ділянки, або відомості з Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку станом на відповідну дату. При цьому, безпосередньо контролюючий орган не наділений повноваженнями на встановлення та заміну нормативної грошової оцінки земельних ділянок самостійно.
Оскільки відповідачем розрахунок суми податкового зобов`язання по земельному податку з фізичних осіб для позивача здійснений за відсутності відомостей, обов`язкова наявність яких обумовлена нормами Податкового кодексу України, відповідно, такий розрахунок є неправомірним та, як наслідок, податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню.
Також зазначено, що податкове повідомлення-рішення ГУДПС у Київській області від 09 грудня 2019 року № 164166-5605-1031, яким визначено ОСОБА_1 податкове зобов`язання з земельного податку з фізичних осіб за 2016 рік у розмірі 192642,27 грн, прийнято відповідачем з порушенням граничних строків, визначених статтею 102 Податкового кодексу України, тобто поза межами 1095 днів, що не відповідає вимогам пункту 287.10 статті 287 Податкового кодексу України та є підставою для скасування зазначеного податкового повідомлення-рішення.
Ухвалою від 02 березня 2020 року позовну заяву залишено без руху (арк. спр. 66-67).
Ухвалою від 16 березня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, визначено справу розглянути за правилами загального позовного провадження, запропоновано відповідачам подати відзив на позов, витребувано від відповідачів докази, яких на думку суду не вистачає для з`ясування всіх обставин у справі (арк. спр. 94-96).
Ухвалою від 07 квітня 2020 року повторно запропоновано відповідачам подати відзив на позов, витребувано від відповідачів докази, яких на думку суду не вистачає для з`ясування всіх обставин у справі (арк. спр. 108-109).
Від представника ГУДПС у Київській області 27 квітня 2020 року за вх. № 16741/2020 надійшов відзив на позовну заяву (арк. спр. 115-119), в якому представник заперечує проти задоволення вимог, оскільки вважає, що нарахування податкового зобов`язання по земельному податку здійснено контролюючим органом із дотриманням вимог Податкового кодексу України, виходячи із вартості 1 кв. м. земель промисловості у м. Буча, повідомленої листом відділу Держгеокадастру у м. Буча Київської області від 23 травня 2016 року № 01-5/47-16 на 2016 рік - 249,87 грн, коефіцієнтів індексації, оприлюднених на офіційному сайті Держгеокадастру, які становлять: на 2016 рік - 1,06, на 2017 рік - 1, на 2018 рік - 1, ставки податку на земельні ділянку з цільовим призначенням для будівництва багатоквартирного житлового будинку, яка становить: на 2016 рік - 3 %, на 2018 рік - 0,5 %, на 2019 рік - 0,5 %.
Позивач до контролюючого органу з метою проведення звірки не звертався та відомостей, які можуть слугувати підставою для перерахунку зобов`язань не надавав.
ГУДФС у Київській області правом подати відзив на позов не скористалося.
Ухвалою від 29 квітня 2020 року продовжено строк підготовчого провадження в адміністративній справі на тридцять календарних днів, зобов`язано ГУДПС у Київській області надати до суду докази направлення відзиву на позов та доданих до нього доказів позивачу (арк. спр. 142-143).
Від позивача 01 червня 2020 року за вх. № 21416/2020 надійшла відповідь на відзив (арк. спр. 162-165).
Відповідачі не скористалися правом подати заперечення.
Ухвалою від 03 червня 2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті (арк. спр. 173).
Від представника позивача 17 червня 2020 року за вх. № 23788/2020 надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності позивача та його представника (арк. спр. 177).
Відповідачі явку своїх повноважних представників у судове засідання не забезпечили, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином (арк. спр. 176а, 176б).
Керуючись положеннями статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд вважає за можливе розглянути та вирішити адміністративну справу за відсутності представників сторін.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, суд встановив таке.
Згідно з копіями паспорта громадянина України (арк. спр. 9-11), картки фізичної особи - платника податків (арк. спр. 12), Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (арк. спр. 17-18), витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (арк. спр. 19-23) ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) з 01 січня 2015 року є власником земельної ділянки кадастровий номер 3210945300:01:128:0122, площею 2,5699 га, цільове призначення: землі житлової забудови, під житлову забудову, адреса: Київська область, місто Буча.
Згідно з інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, виданою Держгеокадастром, земельна ділянка кадастровий номер 3210945300:01:128:0122, цільове призначення: 02.03 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, площею 2,5699 га, 02 липня 2015 року проведено нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка складає 4984173,02 грн (арк. спр. 24).
Позивачем від ГУ ДФС у Київській області отримано такі податкові повідомлення-рішення:
- 25 жовтня 2018 року № 124563-5606-1008, яким ОСОБА_1 визначена сума податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2018 рік у сумі 34033,47 грн (арк. спр. 57);
- від 23 травня 2019 року № 104751-5606-1031, яким ОСОБА_1 визначена сума податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2019 рік у сумі 34033,47 грн (арк. спр. 58).
Також позивачем від ГУ ДПС у Київській області отримано податкове повідомлення-рішення від 09 грудня 2019 року № 164166-5605-1031, яким ОСОБА_1 визначена сума податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2016 рік у сумі 192642,27 грн (арк. спр. 56).
З копії листів ГУ ДПС у Київській області від 10 грудня 2019 року № 11224/Адв/10-36-33-01 та від 17 січня 2020 року № 1436/І/10-36-33-01, направлених за результатами розгляду запитів адвоката, слідує, що податкові зобов`язання по земельному податку на земельну ділянку з кадастровим номером 3210945300:01:128:0122 розраховані контролюючим органом з урахуванням: вартості 1 кв. м. земель житлової забудови відповідно до листа Відділу Держгеокадастру у м. Буча Київської області від 23 травня 2016 року № 01-5/47-16, яка на 2016 рік складає 249,87 грн; відповідно до листа Держгеокадастру України від 11 січня 2018 року № 6-28-0.22-244/2-18, коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення складають 2016 рік - 1,06, 2017 рік - 1; відповідно до Додатку 2 до рішення сесії Бучанської міської ради від 25 травня 2015 року № 2271-72-VI зі змінами від 19 січня 2016 року № 108-05- VIІ, ставка податку для земельних ділянок, які мають цільове призначення для будівництва багатоквартирного житлового будинку , складає 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки; відповідно до рішення сесії Бучанської міської ради від 26 січня 2018 року № 1702-37- VIІ ставка податку на 2018 рік для відповідних земельних ділянок змінена на 0,5 % від нормативної грошової оцінки (арк. спр. 25-27, 28-29).
Також з листа ГУ ДПС у Київській області від 10 грудня 2019 року № 11224/Адв/10-36-33-01 судом з`ясовано, що податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Київській області від 09 грудня 2019 року № 164166-5605-1031, яким ОСОБА_1 визначена сума податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2016 рік у сумі 192642,27 грн, сформовано на заміну податкового повідомлення-рішення ГУ ДФС у Київській області від 25 жовтня 2018 року № 356.2016.1038-5606-1008, яким визначена сума податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2016 рік - 48160,56 грн.
Згідно з копією рішення Бучанської міської ради Київської області від 19 січня 2016 року № 108-5-VII Про внесення змін до рішення Бучанської міської ради за № 2271-72-VI від 25 червня 2015 року Про встановлення ставок плати за землю, за земельні ділянки на території міста Буча з 01 січня 2016 року застосовуються такі ставки земельного податку за земельні ділянки м. Буча, нормативно-грошову оцінку яких проведено, що перебувають у власності платників податку (Додаток 2), зокрема землі для будівництва багатоквартирного житлового будинку - 3 % (пункт 1.2.2 Додатку 2) (арк. спр. 30-32).
Дослідженням рішення Бучанської міської ради Київської області від 26 січня 2018 року № 1702-37-VIІ Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території міста Буча на 2018 рік з 01 січня 2018 року ставка земельного податку за земельні ділянки, що перебувають у власності платників податку на території міста Буча, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку складає 0,5 % (підпункт 02.03 Додатку 1) (арк. спр. 33-40).
Згідно з копією рішення Бучанської міської ради Київської області від 17 липня 2018 року № 2184-41-VIІ Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території міста Буча на 2019 рік з 01 січня 2019 року ставка земельного податку за земельні ділянки, що перебувають у власності платників податку на території міста Буча, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку складає 0,5 % (підпункт 02.03 Додатку 1) (арк. спр. 41-48).
З копії листів Держгеокадастру від 11 січня 2018 року № 6-28-0.22-244/2-18, від 04 січня 2019 № 22-28-0.22-125/2-19, від 03 січня 2020 року № 6-28-0.22-38/2-20 слідує, що коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення становлять, зокрема: 2015 рік - 1,433, 2016 рік - 1,06, 2017 рік - 1,0, 2018 рік - 1,0, 2019 рік - 1,0 (арк. спр. 49-50, 52-53, 179).
Дослідженням копії листа Відділу Держгеокадастру у м. Бучі Київської області від 23 травня 2016 року № 01-5/34-16 встановлено, що середня нормативна грошова оцінка земельних ділянок на території Бучанської міської ради становить, зокрема, для земель житлової забудови - 249,87 грн за кв. м. (арк. спр. 51).
Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених позовних вимог та оцінюючи обґрунтованість заперечень відповідача, суд виходить з такого.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.
Порядок справляння плати за землю регламентовано Земельним кодексом України та розділом Розділом ХІІ Податкового кодексу України.
Згідно з пунктом 10.1.1 пункту 10.1 статті 10 Податкового кодексу України податок на майно належить до місцевих податків.
Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно з підпунктами 14.1.72, 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу); землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Так, згідно з абзацом першим пункту 102.1 статті 102 Податкового кодексу України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня у разі проведення перевірки контрольованої операції відповідно до статті 39 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.
Згідно з підпунктом 269.1.1 пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України, платниками податку, зокрема, є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв).
Об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні (підпункт 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України).
Пунктом 271.1 статті 271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Згідно з пунктом 271.2 статті 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Положеннями пункту 274.1 статті 274 Податкового кодексу України визначено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Згідно з пунктом 284.1 статті 284 Податкового кодексу України Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
Органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг зі сплати земельного податку юридичним та/або фізичним особам за формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 286.1 статті 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 286. 5 статті 286 Податкового кодексу України визначено, що нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають (вручають) платникові за місцем його реєстрації до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.
У разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника - юридичної або фізичної особи до іншого протягом календарного року податок сплачується попереднім власником за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося право власності на зазначену земельну ділянку, а новим власником - починаючи з місяця, в якому він набув право власності.
[…]
Платники податку мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки для проведення звірки даних щодо:
розміру площі земельної ділянки, що перебуває у власності та/або користуванні платника податку;
права на користування пільгою із сплати податку;
розміру ставки податку;
нарахованої суми податку.
У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів, зокрема документів на право власності, користування пільгою, контролюючий орган за місцем знаходження земельної ділянки проводить протягом десяти робочих днів перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).
Податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення (пункт 287.5 статті 287 Податкового кодексу України).
Відповідно до пункту 287.10 статті 287 Податкового кодексу України податкове зобов`язання з цього податку може бути нараховано за податкові (звітні) періоди (роки) в межах строків, визначених пунктом 102.1 статті 102 цього Кодексу.
Згідно з пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року […].
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель (пункт 289.3 статті 289 Податкового кодексу України).
Стаття 5 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1378-IV Про оцінку земель (далі - Закон № 1378-IV) передбачає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку.
Відповідно до частини другої статті 18 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Згідно з частиною 1 статті 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Відповідно до частини третьої статті 201 Земельного кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.
З вищевикладеного слідує, що контролюючий орган зобов`язаний нараховувати фізичним особам суму земельного податку, виходячи з бази оподаткування - нормативної грошової оцінки земельної ділянки, проіндексованої на коефіцієнт індексації, який щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік, який застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, та ставки плати за землю, яка встановлюється органом місцевого самоврядування на відповідній території.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки завжди застосовується ретроспективно. Тобто, кожного року, після 01 січня, для розрахунку бази оподаткування земельним податком враховується чинна нормативна грошова оцінка з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначається щорічно). Визначальним є те, що саме закон встановлює, що кумулятивне застосування коефіцієнту індексації починається з дати проведення нормативної грошової оцінки. А враховуючи, що нормативна грошова оцінка проводиться раз на 5-7 років, то щорічно, після її проведення, при визначенні бази оподаткування, будуть враховуватись всі коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки.
Сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком.
Зазначену правову позицію висловлено Верховним Судом в постанові від 18 грудня 2019 року у справі № 804/937/16 та від 24 грудня 2019 року у справі № 804/1184/16.
Як вже вищевказано, згідно з інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, виданою Держгеокадастром, земельна ділянка кадастровий номер 3210945300:01:128:0122, цільове призначення: 02.03 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, площею 2,5699 га, 02 липня 2015 року проведено нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка складає 4984173,02 грн.
Таким чином, оскільки нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 3210945300:01:128:0122, площею 2,5699 га, проведена 02 липня 2015 року, становила 4984173,02 грн, коефіцієнт індексації 2015 рік - 1,433, а ставка податку для земель житлової забудови, зокрема для будівництва багатоквартирного житлового будинку відповідно до рішення Бучанської міської ради Київської області від 19 січня 2016 року № 108-5-VII становила 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, суд встановив, що за 2016 рік розмір податкового зобов`язання за земельним податком складає 214269,59 грн (4984173,02 грн (нормативна грошова оцінка) х 1,433 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2015 рік) х 3 % (ставка податку) = 214269,59 грн).
За 2018 рік розмір податкового зобов`язання за земельним податком складає 37854,29 грн (4984173,02 грн (нормативна грошова оцінка) х 1,433 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2015 рік) х 1,06 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2016 рік) х 1,0 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2017 рік) х 0,5 % (ставка податку за рішенням Бучанської міської ради Київської області від 26 січня 2018 року № 1702-37-VIІ Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території міста Буча на 2018 рік ) = 37854,29 грн).
За 2019 рік розмір податкового зобов`язання за земельним податком складає 37854,29 грн (4984173,02 грн (нормативна грошова оцінка) х 1,433 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2015 рік) х 1,06 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2016 рік) х 1,0 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2017 рік) х 1,0 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2018 рік) х 0,5 % (ставка податку за рішенням Бучанської міської ради Київської області від 17 липня 2018 року № 2184-41-VIІ Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території міста Буча на 2019 рік ) = 37854,29 грн).
Натомість, як слідує з відзиву на позов, листів ГУ ДПС у Київській області від 10 грудня 2019 року № 11224/Адв/10-36-33-01 та від 17 січня 2020 року № 1436/І/10-36-33-01, контролюючим органом внаслідок неправильного застосування коефіцієнтів нормативної грошової оцінки земельної ділянки (не застосований коефіцієнт індексації кумулятивно з дати проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки - з 2015 року) та застосування середньої нормативної грошової оцінки земельних ділянок, встановленої для земель житлової забудови на рівні 249,87 грн за кв. м., замість нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 3210945300:01:128:0122, здійснено нарахування податкових зобов`язань з порушенням положень Податкового кодексу України, що призвело до нарахування податкового зобов`язання по земельному податку у меншому розмірі, ніж належить до сплати.
Таким чином суд дійшов висновку, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню повністю.
Одночасно, суд вважає за необхідне зауважити, що розрахунок податкового зобов`язання, наведений позивачем у позовній заяві, також не відповідає положенням Податкового кодексу України, оскільки нормативна грошова оцінка земельної ділянки наведена без урахування коефіцієнту її індексації кумулятивно з 2015 року.
Суд також вважає за необхідне заначити, що дане рішення суду не позбавляє контролюючий орган права визначити позивачу податкове зобов`язання з земельного податку з фізичних осіб за 2018 та 2019 року із дотриманням строків давності, визначених статтею 102 Податкового кодексу України.
Що стосується податкового зобов`язання з земельного податку для фізичних осіб за 2016 рік, суд у повній мірі погоджується з твердженнями позивача, що внаслідок спливу строків давності, визначених статтею 102 Податкового кодексу України, у контролюючого органу вже відсутнє право визначати позивачу податкове зобов`язання за цей період.
Так, з огляду на строк давності, визначений пунктом 102.1 статті 102 Податкового кодексу України, строк нарахування фізичним особам сум податку, визначений пунктом 286.5 статті 286 Податкового кодексу України, строк сплати податкового зобов`язання, встановлений пунктом 287.5 статті 287 Податкового кодексу України, суд встановив, що податкове зобов`язання з земельного податку з фізичних осіб за 2016 року могло бути нараховане контролюючим органом у строк до 29 серпня 2019 року (включно). Тобто, на час винесення ГУ ДПС у Київській області податкового повідомлення-рішення від 09 грудня 2019 року № 164166-5605-1031, а також на час вирішення даної адміністративної справи, строк, протягом якого контролюючий орган міг визначити позивачу податкове зобов`язання з земельного податку за 2016 рік, вже сплив.
Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
За таких обставин позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки відповідачем за позовними вимогами щодо визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 25 жовтня 2018 року № 124563-5606-1008 та від 23 травня 2019 року № 104751-5606-1031 виступало ГУ ДФС у Київській області, суд вважає за необхідне стягнути судовий збір, сплачений позивачем за звернення до суду з цими вимогами в сумі 1681,60 грн, за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДФС у Київській області.
Відповідачем за позовною вимогою щодо визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 09 грудня 2019 року № 164166-5605-1031 виступало ГУ ДПС у Київській області, відповідно, судовий збір у сумі 1926,25 грн, сплачений позивачем за звернення до суду з цією вимогою, підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Київській області.
Керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДФС у Київській області (місцезнаходження: 03151, місто Київ, вулиця Народного ополчення, будинок 5А, код за ЄДРПОУ 39393260), Головного управління ДПС у Київській області (місцезнаходження: 03151, місто Київ, вулиця Народного ополчення, будинок 5А, код за ЄДРПОУ 43141377) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Київській області від 25 жовтня 2018 року № 124563-5606-1008, яким ОСОБА_1 визначена сума податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2018 рік у сумі 34033,47 грн.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Київській області від 23 травня 2019 року № 104751-5606-1031, яким ОСОБА_1 визначена сума податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2019 рік у сумі 34033,47 грн.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Київській області від 09 грудня 2019 року № 164166-5605-1031, яким ОСОБА_1 визначена сума податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за 2016 рік у сумі 192642,27 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Київській області на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 1681,60 грн (одна тисяча шістсот вісімдесят одна гривня 60 коп.).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Київській області на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 1926,25 грн (одна тисяча дев`ятсот двадцять шість гривень 25 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення суду складено 26 червня 2020 року.
Суддя К.О. Пляшкова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.06.2020 |
Оприлюднено | 28.06.2020 |
Номер документу | 90070440 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні