Рішення
від 23.12.2009 по справі 50/538
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА

01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 50/538 23.12.09

За позовом заступника пр окурора м. Києва в інтересах д ержави в особі Державного ко мітету України із земельних ресурсів

до Київської міської ради

третя особа-1 О СОБА_1

третя особа-2 громад ська організація "Звіринецьк і пагорби"

про визнання недійсним р ішення Київської міської рад и від 28.08.2008 № 199/199

Суддя Головатюк Л.Д.

Представники:

Від прокуратури Дь огтяр О.А.(прок. відділу прок уратури м. Києва, посв. № 148)

Бондар єва А.М.( прок. відділу прокур атури м. Києва)

Від позивача Ла зарева А.О.(дов. від 09.04.2009)

Глущен ко З.В.(дов.від 09.04.2009)

Від відповідача Тхо рик С.М.(дов. від 20.07.2009)

Від третьої особи-1 О СОБА_2(дов. від 24.09.2008)

Від третьої особи-2 С рібницька В.А.(дов. від 18.11.2009)

Григоре нко О.С.(дов. від 06.03.2009)

Гранська Е.Й.(голова пр авління)

ОБСТАВИНИ СПРАВИ :

Заступник прокурора м. К иєва в інтересах держави в ос обі Державного комітету Укра їни із земельних ресурсів зв ернувся до господарського су ду м. Києва з позовною заявою п ро визнання недійсним рішенн я Київської міської ради від 28.08.2008 № 199/199.

Позовні вимоги мотивовані тим, що спірне рішення прийня то з порушенням вимог ст.ст. 12,13 Закону України “Про планува ння та забудову територій”, с т. 17 Закону України “Про основ и містобудування”, оскільки у висновках Головного управл іння містобудування, архітек тури та дизайну міського сер едовища Київської міської де ржавної адміністрації зазна чено про необхідність розроб ки детального плану територі ї, однак вказані вимоги залиш ились без виконання. Крім тог о, прокурор стверджує, що спір на земельна ділянка межує з т ериторією парку-пам' ятки са дово-паркового мистецтва нац іонального значення - Націон ального ботанічного саду ім. Гришка Національної академі ї наук України і знаходиться в зоні охорони пам' яток - з оні охоронюваного природног о ландшафту та центральному історичному ареалі, однак пр оект землеустрою щодо відвед ення земельної ділянки не мі стить встановлених обтяжен ь та обмежень щодо використа ння землі.

Ухвалою господарського су ду м. Києва від 10.07.2009 порушено пр овадження у справі №50/538, призна чено її до розгляду на 04.08.2009 та з алучено до участі у справі тр етьою особою без самостійних вимог на предмет спору на сто роні відповідача - ОСОБА_1 .

Представник позивача в суд ове засідання 04.08.2009 не з' явивс я, витребувані судом докази н е подав, але через канцелярію суду подав клопотання про ві дкладення розгляду справи. С уд задовольнив дане клопотан ня.

В судове засідання прибули представники прокуратури, в ідповідача та третьої особи, дали пояснення по справі і по дали спільне клопотання про продовження строку розгляду справи на строк більший, ніж ц е передбачено ч. 1 ст. 69 ГПК Укра їни. Суд задовольнив дане кло потання.

Представники відповідача та третьої особи подали відз иви на позовну заяву, в яких пр осили відмовити в задоволенн і позову.

Розгляд справи було відкла дено на 05.10.2009.

05.10.2009 в судове засідання приб ули представники прокуратур и, відповідача та третьої осо би, дали пояснення по справі т а подали докази.

05.10.2009 через канцелярію суду н адійшла заява громадської ор ганізації "Звіринецькі пагор би" про вступ у справу третьою особою без самостійних вимо г на стороні відповідача. Дан е клопотання обгрунтоване ти м, що передача громадянину ОСОБА_1 земельної ділянки д ля будівництва та обслуговув ання житлового будинку, госп одарських будівель і споруд по АДРЕСА_1, а в подальшому і будівництво житлового буд инку за зазначеною адресою, щ о розташована у зсувонебезпе чній зоні, де в наявності є еро зія і змиви грунтів, може приз вести до зсуву грунтів та руй нування будинків по пров. Бас тіонному та вул. Мічуріна, а та кож цілісності охоронюваног о природного ландшафту та по рушення режиму охорони пам'я ток історії та культури на те риторії м. Києва, до яких відно ситься район Видубецького мо настиря та Звіринецьких пече р.

Оскільки територія, яка вид ілена для будівництва та обс луговування житлового будин ку, господарських будівель і споруд у АДРЕСА_1 є археол огічною пам'яткою, забудова в ищезазначеної ділянки може п ризвести до втрати культурно ї спадщини не тільки жителів Печерського району та м. Києв а, а національного надбання в сього українського народу.

Тому громадська організац ія "Звіринецькі пагорби" вваж ає, що рішення з господарсько го спору у справі № 50/538 може впл инути на права або обов'язки ї ї членів, що проживають у буди нках, розташованих по пров. Ба стіонному та вул. Мічуріна, і т ому є всі належні правові під стави для залучення громадсь кої організації "Звіринецькі пагорби"(юридична адреса: 01014, м . Київ, провулок Бастіонний, 9 к од ЄДРПОУ 36303373) до участі у справ і № 50/538, як третьої особи без сам остійних вимог на стороні по зивача.

Суд, дослідивши матеріали с прави, вирішив, що дане клопот ання достатньо мотивоване, н алежно обгрунтоване, а тому й ого задовольнив, залучив гро мадську організацію "Звірине цькі пагорби" третьою особою без самостійних вимог на пре дмет спору на стороні позива ча.

Розгляд справи було відкла дено на 28.10.2009.

28.10.2009 в судове засідання приб ули представники прокуратур и, позивача, відповідача та тр етіх осіб, дали пояснення по с праві та подали докази.

Представник позивача пода в письмові пояснення до позо вної заяви, в яких зазначив, що позовні вимоги прокуратури підтримує та просить їх задо вольнити.

21.10.2009 через канцелярію суду в ід третьої особи-2 надійшли пи сьмові пояснення, в яких трет я особа-2 просила задовольнит и позов в повному обсязі.

Представник третьої особи -2 подав заяву до забезпечення позову.

Представники позивача та п рокуратури підтримали дану з аяву про забезпечення позову , представники відповідача т а третьої особи-1 проти задово лення даної заяви заперечува ли.

Розглянувши клопотання тр етьої особи-2 про забезпеченн я позову, суд відмовив у задов оленні даного клопотання про вжиття заходів до забезпече ння позову.

Окрім цього, клопотання зас тупника прокурора міста Києв а про забезпечення позову, ви кладене у позовній заяві, не п ідлягає задоволенню, оскільк и статтею 33 ГПК України передб ачено, що кожна сторона повин на довести ті обставини, на як і вона посилається, як на підс таву своїх вимог і заперечен ь. У даному випадку це стосува лося Заступника прокурора мі ста Києва, який мав би довести наявність обставин, визначе них статтями 66, 67 ГПК України. Т акі докази не доведені та гос подарському суду не надані, а тому у господарського суду в ідсутні правові підстави для задоволення зазначеного кло потання.

Через канцелярію суду пред ставник третьої особи-1 подав копію проекту землеустрою щ одо відведення земельної діл янки громадянину ОСОБА_1 п о АДРЕСА_1 та копії докуме нтів, що передували відведен ню даної земельної ділянки. В казані копії документів нале жним чином не завірені. Предс тавник третьої особи-1 поясни в, що оригінали даних докумен тів знаходяться в Головному управлінні земельних ресурс ів виконавчого органу Київсь кої міської ради і саме цей ор ган може надати завірені коп ії даних матеріалів.

Суд, дослідивши матеріали с прави прийшов до висновку пр о необхідність витребування додаткових доказів по справ і.

Розгляд справи було відкла дено на 18.11.2009.

18.11.2009 в судове засідання приб ули представники прокуратур и, позивача, відповідача та тр етьої особи-2, дали додаткові п ояснення по справі та подали докази.

Представник третьої особи -1 в судове засідання не з' яви вся, але через канцелярію суд у подав клоптання про розгля д справи без його участі.

Судом встановлено, що Голов не управління земельних ресу рсів виконавчого органу Київ ської міської ради не викона ло вимог ухвали суду від 28.10.2009 т а не подало суду належним чин ом завірену копію проекту зе млеустрою щодо відведення зе мельної ділянки громадянину ОСОБА_1 по АДРЕСА_1 та н алежним чином завірені копії всіх документів, що передува ли відведенню даної земельно ї ділянки.

Розгляд справи було відкла дено на 14.12.2009.

14.12.2009 в судове засідання приб ули представники прокуратур и, позивача, третьої особи-1 та третьої особи-2, дали поясненн я по справі та подали докази.

Представники прокуратури, позивача та третьої особи-2 по зовні вимоги підтримали в по вному обсязі та просили їх за довольнити.

Представник третьої особи -1 проти позову заперечував та просив відмовити в його задо воленні.

Представник відповідача в судове засідання не з' явив ся, витребувані судом докази не подав, причин неявки не пов ідомив.

Особи, які беруть участь у р озгляді справи, вважаються п овідомленими про час і місце її розгляду судом, якщо ухвал у про порушення провадження у справі надіслано за поштов ою адресою, зазначеною в позо вній заяві (див. Роз'яснення Пр езидії ВАСУ від 18.09.1997 № 02-5/289 "Про де які питання практики застосу вання Господарського процес уального кодексу України").

Відповідач клопотань про в ідкладення розгляду справи т а наявності у нього поважних причин щодо неявки у судове з асідання не повідомив, що дає підстави визначити причини його неявки до суду неповажн ими.

Керуючись ст. 75 ГПК України с уд вважає за можливе розглян ути справу без участі предст авника відповідача за наявни ми у справі доказами та матер іалами.

Суд оголосив перерву на 23.12.2009 для підготовки та оголошенн я повного тексту рішення.

Розглянувши подані докуме нти і матеріали, всебічно і по вно з' ясувавши фактичні обс тавини, на яких ґрунтується п озов та заперечення проти по зову, об' єктивно оцінивши д окази, які мають юридичне зна чення для розгляду справи і в ирішення спору по суті, заслу хавши пояснення представник ів прокуратури, позивача та т ретіх осіб, господарський су д міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

28.08.2008 Київською міською р адою було прийнято рішення № 199/199 "Про передачу громадянину ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,10 га для будівництва т а обслуговування житлового б удинку, господарських будіве ль і споруд у АДРЕСА_1".

Вказаним рішенням затверд жено містобудівне обґрунтув ання щодо внесення змін до мі стобудівної документації та визначення параметрів об'єк та містобудування "Розміщенн я житлових будинків, господа рських будівель і споруд у пр овулку Бастіонному Печерськ ого району м. Києва"; внесено з міни до Генерального плану м іста Києва та проекту планув ання його приміської зони на період до 2020 року, а саме: терит орію, яка передається відпов ідно до цього рішення, вилучи ти із категорії багатоповерх ової житлової забудови та пе ревести за функціональним пр изначенням до території сади бної забудови (п. 1, 2).

Згідно з п. 5 рішення № 199/199 затв ерджено проект землеустрою щ одо відведення земельної діл янки громадянину ОСОБА_1 д ля будівництва та обслуговув ання житлового будинку, госп одарських будівель і споруд у АДРЕСА_1.

Пунктом 6 рішення передано г ромадянину ОСОБА_1, за умо ви виконання пункту 7 цього рі шення, у приватну власність з емельну ділянку площею 0,10 га д ля будівництва та обслуговув ання житлового будинку, госп одарських будівель і споруд у АДРЕСА_1 за рахунок місь ких земель, не наданих у власн ість чи користування.

Статтею 13 Конституції Украї ни визначено, що земля є об' є ктом права власності Українс ького народу, від імені якого права власника здійснюють о ргани державної влади та орг ани місцевого самоврядуванн я в межах, визначених Констит уцією України.

Статтею 9 Земельного кодекс у України визначено коло пов новажень Київської міської р ади у галузі земельних відно син на її території.

Зокрема, Київська міська ра да має право розпорядження з емлями територіальної грома ди міста (п. "а"); передачі земель них ділянок комунальної влас ності у власність громадян т а юридичних осіб відповідно до цього Кодексу (п. "б"); надання земельних ділянок у користу вання із земель комунальної власності відповідно до цьог о Кодексу (п. "в"); організація зе млеустрою (п. "з") вирішення інш их питань у галузі земельних відносин відповідно до зако ну (п. "м").

Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону Укр аїни "Про місцеве самоврядув ання в Україні" вирішення від повідно до закону питань рег улювання земельних відносин є виключною компетенцією пл енарних засідань сільських, селищних, міських рад.

Пунктом 2 ст. 22 Закону України "Про столицю України - місто -герой Київ" Київська міська р ада має право визначати особ ливості землекористування.

Відповідно до положень ст. 5 9 Закону України "Про місцеве с амоврядування в Україні" Киї вська міська рада в межах сво їх повноважень приймає норма тивні та інші акти у формі ріш ень.

За основним цільовим призн аченням землі України поділя ються на землі сільськогоспо дарського призначення; землі житлової та громадської заб удови; землі природно-запові дного та іншого природоохоро нного призначення; землі озд оровчого призначення; землі рекреаційного призначення; з емлі історико-культурного пр изначення; землі лісогоспода рського призначення; землі в одного фонду; землі промисло вості, транспорту, зв'язку, ене ргетики, оборони та іншого пр изначення (стаття 19 Земельног о кодексу України).

Віднесення земель до тієї ч и іншої категорії здійснюєть ся на підставі рішень органі в державної влади та органів місцевого самоврядування ві дповідно до їх повноважень (ч астина 1 статті 20 Земельного к одексу України); надання земе льних ділянок державної або комунальної власності у кори стування - на підставі рішень органів виконавчої влади аб о органів місцевого самовряд ування (статті 116, 123 Земельного кодексу України).

Відповідно до ст.3 ЗУ «Про пл анування і забудову територі й», планування територій зді йснюється відповідними орга нами державної влади та орга нами місцевого самоврядуван ня.

Рішення органів виконавчо ї влади та органів місцевого самоврядування з питань заб удови та іншого використання територій, вибору, вилучення (викупу) і надання земельних д ілянок для містобудівних пот реб приймаються в межах, визн ачених законом відповідно до містобудівної документації за погодженням зі спеціальн о уповноваженими органами з питань містобудування та арх ітектури.

Рішення органів виконавчо ї влади та місцевого самовря дування з питань забудови та іншого використання територ ій, прийняті в межах повноваж ень, визначених законом, є обо в'язковими для суб'єктів міст обудування.

Беручи до уваги суть наведе ної норми обов'язку доказува ння в порядку ст. 32,33 ГПК Україн и підлягає в першу чергу пере вищення (недотримання) повно важень (порядку) відповідаче м при прийнятті спірного ріш ення та відповідне порушення наведеної норми зокрема.

Містобудівна документація це затверджені текстові і гр афічні матеріали, якими регу люється планування, забудова та інше використання терито рій.

Розробка містобудівної до кументації здійснюється про ектними організаціями, іншим и юридичними особами, які маю ть ліцензії на виконання від повідних робіт, що видаються в порядку, встановленому зак онодавством.

Види, склад, порядок розробк и та затвердження містобудів ної документації визначають ся законодавством.

Зміни до містобудівної док ументації вносяться рішення м органу, який затвердив міст обудівну документацію, за по данням відповідного спеціал ьно уповноваженого органу з питань містобудування та арх ітектури.

Слід звернути увагу, що для міст Києва та Севастополя ви моги для врахування державни х інтересів під час розробле ння генеральних планів та ін шої містобудівної документа ції визначаються спеціально уповноваженим центральним о рганом виконавчої влади з пи тань містобудування та архіт ектури за участю інших спеці ально уповноважених на це це нтральних органів виконавчо ї влади ( ст.17 ЗУ «Про плануванн я і забудову територій»).

Відповідно до ст. 22 ЗУ «Про пл анування і забудову територі й», місцеві правила забудови розробляються для міст Києв а та Севастополя, міст обласн ого значення, республіканськ ого значення Автономної Респ убліки Крим. Місцеві правила забудови затверджуються від повідними радами.

Рішенням Київської місько ї ради № 11/2587 від 27.01.2005 «Про правил а забудови м. Києва»затвердж ено правила забудови м. Києва .

Правила забудови м. Києва - ц е нормативно-правовий акт, як им встановлюється порядок пл анування і забудови та іншог о використання територій, ок ремих земельних ділянок, а та кож перелік усіх допустимих умов і обмежень забудови та і ншого використання територі й і окремих земельних діляно к у межах зон, визначених план ом зонування(п.п. 1.1.1. п. 1 Правил).

Правила розроблено згідно з Конституцією України, Циві льним кодексом України, Госп одарським кодексом України, Земельним кодексом України т а Водним кодексом України, За коном України "Про столицю Ук раїни - місто-герой Київ", Зако ном України "Про основи місто будування", Законом України "П ро архітектурну діяльність", Законом України "Про планува ння та забудову територій", За коном України "Про місцеве са моврядування в Україні", Зако ном України "Про охорону куль турної спадщини", Законом Укр аїни "Про інвестиційну діяль ність", Законом України "Про ві дповідальність підприємств , їх об'єднань, установ та орга нізацій за правопорушення у сфері містобудування", іншим и законами України, актами Пр езидента України, постановам и і розпорядженнями Кабінету Міністрів України, відповід ними нормативно-правовими ак тами Київської міської ради та виконавчого органу Київра ди (Київської міської держав ної адміністрації) (п.п. 1.1.3. п.1.1. п равил).

Правила забудови міста Ки єва прийняті Київською міськ ою радою в межах наданих їй по вноважень і є обов'язковими д ля виконання всіма розташова ними на території міста Києв а органами виконавчої вл ади, об'єднаннями громадян, пі дприємствами, установами та організаціями, посадовими ос обами, а також громадянами, як і постійно або тимчасово про живають на території міста К иєва при здійсненні ними міс тобудівної діяльності(п.п. 1.1.4. п. 1.1. Правил).

Слід звернути увагу, що рез ультатом прийняття рішення - відведення земельної ділянк и третій особі за результато м розгляду проекту землеустр ою щодо відведення земельної ділянки.

Механізм набуття права на з емлю громадянами та юридични ми особами закріплений в гла ві 19 Земельного кодексу Украї ни (в редакції, чинній на момен т прийняття оспорюваного ріш ення).

Порядок передачі громадян ам земельних ділянок в межах м. Києва для будівництва та об слуговування жилого будинку визначений в розділі 7 Додатк у до рішення Київської міськ ої ради від 14.03.2002 № 313/1747 "Про затвер дження Порядку набуття права на землю юридичними особами та громадянами в м. Києві" (в ре дакції, чинній на момент прий няття оскаржуваного рішення ).

Матеріали справи свідчать про те, що на виконання вимог статей 123, 124 Земельного кодексу України, ст.3 ЗУ «Про плануван ня і забудову територій» та р ішення Київської міської рад и від 14.03.2002 № 313/1747 "Про затвердженн я Порядку набуття права на зе млю юридичними особами та гр омадянами в м. Києві" було розр облено проект відведення зем ельної ділянки, отримано вис новки та погодження проекту землеустрою щодо її відведен ня:

- Головного управління міст обудування, архітектури та д изайну міського середовища № 19-11897 від 19.10.2007;

- Головного управління охор они культурної спадщини №6096 в ід 20.11.2006 та від 12.02.2008 № 995;

- дочірнього підприємства "І нститут генерального плану м іста Києва" № 273 від 28.01.2008;

- Київської міської санепід емстанції № 1166 від 12.02.2008;

- Київського комунального о б'єднання зеленого будівницт ва та експлуатації зелених н асаджень міста "Київзеленбуд " № 148-309 від 15.02.2008;

- Державного управління охо рони навколишнього природно го середовища в м. Києві № 05-08/10011 в ід 29.12.2007 та № 05-09/9785 від 29.12.2007;

- відкритого акціонерного т овариства "Спеціалізоване уп равління протизсувних підзе мних робіт" № 8/1-1983 від 19.12.2007;

- Державної служби з питань національної культурної спа дщини № 22-3034/35 від 21.11.2006;

- Печерської районної у міст і Києві державної адміністра ції № 090-5895/13 від 04.12.2006.

Також Національний ботані чний сад ім. М.М. Гришка НАН Укр аїни листом № 112-8/211-4 від 21.05.2008 не за перечує щодо відведення земе льної ділянки, що знаходитьс я у м. Києві по пров. Бастіонно му, 9-а, у приватну власність дл я будівництва, експлуатації та обслуговування житлового будинку, господарських буді вель та споруд у встановлено му порядку згідно з чинним за конодавством.

Зазначений проект та листи погодження (висновки) не міст ять вказівок на невідповідні сть наданої документації спе ціальним нормам.

За таких умов твердження о ргану прокуратури щодо поруш ення прав держави та позивач а не вважаються обґрунтовани ми, оскільки наявні у матеріа лах справи докази доводять в ідповідність розглянутого в ідповідачем пакету документ ів щодо відведення земельної ділянки встановленим вимога м.

Стосовно посилань органу прокуратури на ст.12,13 ЗУ «Про пл анування та забудову територ ій»суд звертає увагу, що суть публічних правовідносин від повідача із третьою особою н а стороні відповідача поляга ла у відведенні земельної ді лянки із відповідним цільови м призначенням (під будівниц тво та обслуговування жилого будинку, господарських буді вель і споруд у АДРЕСА_1.

Як наводилось вище, жодних д оказів невідповідності нада ної з метою реалізації прав (н амірів) документації органом прокуратури не надано, а твер дження щодо завдання можливо ї шкоди парку-пам'ятки та можл ивого завдання шкоди зоні ох оронюваного ландшафту тощо є безпідставними з огляду на в ищевказані висновки уповнов ажених органів.

У позовній заяві прокурор н аголошує, що межі охоронної з они парку-пам' ятки садово-п аркового мистецтва націонал ьного значення - Національно го ботанічного саду ім. М.Гриш ка Національної академії нау к не визначені, однак, незважа ючи це, третій особі спірним р ішенням передано земельну ді лянку, яка знаходиться впр итул з територією парку.

Відповідно до статті 112 Земе льного кодексу України навко ло особливо цінних природних об'єктів, об'єктів культурної спадщини, гідрометеорологіч них станцій тощо з метою охор они і захисту їх від несприят ливих антропогенних впливів створюються охоронні зони.

За приписами статті 43 Земел ьного кодексу України, землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного про стору з природними комплекса ми та об'єктами, що мають особл иву природоохоронну, екологі чну, наукову, естетичну, рекре аційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об'єктів природно-заповідного фонду.

Межі земельних ділянок об'є ктів природно-заповідного фо нду встановлюються у загальн ому порядку, встановленому ч инним законодавством.

Зокрема, відповідно до пунк ту 37 частини 1 статті 26 Закону У країни "Про місцеве самовряд ування в Україні" до виключно ї компетенції Київської місь кої ради належить прийняття рішень про організацію терит орій і об'єктів природно-запо відного фонду місцевого знач ення та інших територій, що пі длягають особливій охороні.

Відповідно до частини 3 стат ті 53 Закону України “Про приро дно-заповідний фонд України” рішення про організацію чи о голошення територій та об'єк тів природно-заповідного фон ду місцевого значення та вст ановлення охоронних зон тери торій та об'єктів природно-за повідного фонду приймається обласними, Київською та Сева стопольською міськими радам и.

Відповідно до статті 53 Земе льного кодексу України до зе мель історико-культурного пр изначення належать землі, на яких розташовані, у тому числ і, садово-паркові комплекси.

Частиною 2 статті 47 Закону Ук раїни "Про землеустрій" встан овлено, що проектами землеус трою щодо організації і вста новлення меж територій приро дно-заповідного фонду та інш ого природоохоронного призн ачення, оздоровчого, рекреац ійного та історико-культурно го призначення визначаються місце розташування і розмір и земельних ділянок, власник и земельних ділянок, землеко ристувачі, у тому числі оренд арі, а також встановлюється р ежим використання та охорони територій природно-заповідн ого фонду та іншого природоо хоронного призначення, оздор овчого (округи і зони санітар ної (гірничо-санітарної) охор они), рекреаційного та істори ко-культурного (охоронні зон и) призначення.

Порядок розробки проектів землеустрою щодо організаці ї і встановлення меж територ ій природно-заповідного фонд у та іншого природоохоронног о призначення, оздоровчого, р екреаційного та історико-кул ьтурного призначення встано влюється Кабінетом Міністрі в України.

Відповідно до положень пун кту 10 Порядку розроблення про ектів землеустрою з організа ції та встановлення меж тери торій природно-заповідного ф онду, іншого природоохоронно го, оздоровчого, рекреаційно го та історико-культурного п ризначення, затвердженого по становою Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 № 1094, проект зем леустрою з організації та вс тановлення меж територій при родно-заповідного фонду розг лядається та затверджується сільською, селищною, міською радою, обласною, районною, Киї вською або Севастопольською міською держадміністрацією чи в установленому порядку п одається іншим органам, до по вноважень яких належить нада ння у користування або перед ача у власність земельних ді лянок.

Частиною 3 статті 40 Закону Ук раїни "Про природно-заповідн ий фонд України" визначено, що рішення про встановлення ох оронних зон територій та об' єктів природно-заповідного ф онду приймається Київською м іською радою.

Таким чином, охоронні зони м ожна визначити як території із обмеженим режимом викорис тання, які встановлюються на вколо особливо цінних об'єкт ів з метою їх фізичної охорон и та зменшення негативного в пливу. На території міста Киє ва прийняття рішення про вст ановлення таких зон та визна чення їх меж є компетенцією К иївської міської ради.

На момент прийняття відпов ідачем спірного рішення межі охоронної зони парку-пам' я тки садово-паркового мистецт ва національного значення - Н аціонального ботанічного са ду ім. М.Гришка Національної а кадемії наук не були визначе ні. Територія, яка передава лася третій особі відповідно до спірного рішення, складає ться, як слідує з рішення, з зе мель багатоповерхової житло вої забудови та земель, не над аних у власність чи користув ання.

Відтак, відсутність меж охоронних зон, так само як і не включення земель істори ко-культурного призначення, національних природних парк ів до державних земельних ка дастрів, планів землекористу вання, проектів землеустрою, іншої проектно-планувальної документації, відповідно до статті 34 Закону України "Про о хорону культурної спадщини", статті 39 Закону України "Про п риродно-заповідний фонд Укра їни " не є підставою для виз нання оспорюваного рішення н едійсним, а є порушенням, щ о має усуватись у визначному законом порядку.

Судом також не приймаєтьс я посилання прокурора на ста тті 12, 13 Закону України "Про пла нування та забудову територі й", статтю 17 Закону України "Про основи містобудування", оскі льки зазначені Закони не рег улюють відносин у сфері набу ття права власності/користув ання земельними ділянками, а лише вказують на необхідніс ть взяття за основу містобуд івної документації при виріш енні питань вибору, вилученн я (викупу), надання у власність чи користування земель для м істобудівних потреб, якщо та ка документація розроблена.

Сам по собі факт не внесення земельної ділянки у відпові дні плани містобудування та забудову територій не означа є, що така земельна ділянка не може передаватись у власніс ть чи користування. Нормами з емельного законодавства Укр аїни не заборонено відведенн я земельної ділянки у разі ві дсутності розробленої та зат вердженої у встановленому по рядку містобудівної докумен тації.

До того ж, у п. 3 рішення № 199/199 за значено на необхідність Голо вному управлінню містобудув ання, архітектури та дизайну міського середовища привест и матеріали Генерального пла ну міста Києва та проекту пла нування його приміської зони на період до 2020 року у відповід ності з внесеними п. 2 змінами до Генерального плану міста Києва.

Відведена спірним рішення м земельна ділянка у провулк у Бастіонному, 9-а знаходиться в зоні охорони пам' яток - зон і охоронюваного ландшафту.

З посиланням на рішення вик онкому Київської міської рад и народних депутатів від 16.07.1979 № 920 та розпорядження Київської міської державної адміністр ації від 17.05.2002 №979, п.11.13 ДБН 360-92 “Міст обудування. Планування і заб удова міських і сільських по селень” прокурор вказує на н еможливість будівництва, про ектування нових житлових рай онів та промислових об' єкті в в таких зонах.

Зона охоронюваного ландша фту відповідно до статей 1 та 3 2 Закону України "Про охорону к ультурної спадщини" є зоною о хорони пам'ятки, що встановлю ється навколо пам'ятки з мето ю захисту традиційного харак теру середовища окремих пам' яток, комплексів (ансамблів) і в межах якої діє спеціальний режим.

Відповідно до частини 1 стат ті 39 Закону України "Про приро дно-заповідний фонд України " для забезпечення необхідно го режиму охорони природних комплексів та об'єктів приро дних заповідників, запобіган ня негативному впливу господ арської діяльності на прилег лих до них територіях устано влюються охоронні зони.

Частиною 2 статті 54 Земельно го кодексу України також пер едбачено, що навколо історик о-культурних заповідників вс тановлюються охоронні зони і з забороною діяльності, яка ш кідливо впливає або може впл инути на додержання режиму в икористання цих земель. Частина 1 ст. 54 Земельного код ексу України підкреслює можл ивість перебування земель іс торико-культурного призначе ння не тільки у державній, а й у комунальній та приватній в ласності. Відповідно до ч. 1 ст . 45 Земельного кодексу землі п риродно-заповідного фонду мо жуть перебувати у державній, комунальній та приватній вл асності.

У відповідності з ч. 2 ст. 40 Зак ону України "Про природно-зап овідний фонд України" в охоро нних зонах не допускається б удівництво промислових та ін ших об'єктів, розвиток господ арської діяльності, яка може призвести до негативного вп ливу на території та об'єкти п риродно-заповідного фонду.

Згідно з п. 13 Додатку 2 до розп орядження Київської міської державної адміністрації від 17.05.2002 № 979 "Про внесення змін та до повнень до рішення Виконкому Київської міської Ради наро дних депутатів від 16.07.1979 № 920 "Про уточнення меж історико-куль турних заповідників і зон ох орони пам'яток історії та кул ьтури в м. Києві" в зонах охоро нюваного природного ландшаф ту не дозволяється будь-яке б удівництво, що негативно вил иває на характер ландшафту. П ередбачається збереження, ре гулювання рослинності, заход и щодо зміцнення берегових т ериторій, схилів ярів, знесен ня дисгармонуючих будинків і споруд, що спотворюють істор ичний ландшафт. Проектування та будівництво нових житлов их районів, промислових та ін ших об'єктів обмежується.

Таким чином, названими нор мами законодавства встановл ена заборона лише на таке буд івництво в охоронних зонах, я ке матиме негативні наслідки для ландшафту, а не на будівни цтво взагалі.

Позитивні висновки Головн ого управління містобудуван ня, архітектури та дизайну мі ського середовища, Дочірньог о підприємства "Інститут ген ерального плану міста Києва" , Київської міської санепідс танції, Київського комунальн ого об'єднання зеленого буді вництва та експлуатації зеле них насаджень міста "Київзел енбуд", Державного управлінн я охорони навколишнього прир одного середовища в м. Києві, В ідкритого акціонерного това риства "Спеціалізоване управ ління протизсувних підземни х робіт", Головного управлінн я охорони культурної спадщин и, Державної служби з питань н аціональної культурної спад щини, Печерської районної у м істі Києві державної адмініс трації щодо відведення земел ьної ділянки гр. ОСОБА_1 дл я будівництва, експлуатації та обслуговування жилого буд инку, господарських будівель і споруд у АДРЕСА_1 свідча ть про відсутність можливост і негативного впливу на хара ктер ландшафту.

Судом не приймається посил ання прокуратури на те, що про ект землеустрою не містить о бтяження та обмеження щодо в икористання землі, оскільки у ст. 111 Земельного кодексу Укр аїни зазначено про можливіст ь обмеження прав на земельну ділянку в силу закону або дог овору, а не обов' язок встано влення таких обмежень.

Відповідно до статті 19 Конс титуції України органи держа вної влади та органи місцево го самоврядування, їх посадо ві особи зобов'язані діяти ли ше на підставі, в межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 2 Роз' ясне ння Президії Вищого арбітраж ного суду України "Про деякі п итання практики вирішення сп орів, пов'язаних з визнанням н едійсними актів державних чи інших органів" від 26.01.2000 № 02-5/35 під ставами для визнання акта не дійсним є невідповідність йо го вимогам чинного законодав ства та/або визначеній закон ом компетенції органу, який в идав цей акт. Обов'язковою умо вою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з п рийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законо м інтересів підприємства чи організації - позивача у спра ві. Якщо за результатами розг ляду справи факту такого пор ушення не встановлено, у госп одарського суду немає правов их підстав для задоволення п озову.

Недодержання вимог правов их норм, які регулюють порядо к прийняття акта, у тому числі стосовно його форми, строків прийняття тощо, може бути під ставою для визнання такого а кта недійсним лише у тому раз і, коли відповідне порушення спричинило прийняття неправ ильного акта. Якщо ж акт в ціло му узгоджується з вимогами ч инного законодавства і прийн ятий відповідно до обставин, що склалися, тобто є вірним по суті, то окремі порушення вст ановленої процедури прийнят тя акта не можуть бути підста вою для визнання його недійс ним, якщо інше не передбачено законодавством.

В даному випадку, Київська м іська рада, затвердивши прое кт відведення земельної діля нки у провулку Бастіонному, 9-а у Печерському районі міста К иєва та передавши її у власні сть гр. ОСОБА_1 для будівни цтва та обслуговування житло вого будинку і господарських будівель, не порушила вимог з аконодавства, чинного у пері од прийняття спірного рішенн я та діяла у спосіб та порядок , що передбачені законодавст вом.

Суд також відзначає, що прок урором не доведено факту пор ушення спірним рішенням відп овідача прав та охоронюваних законом інтересів позивача - Державного комітету Україн и із земельних ресурсів.

Прокурор не довів, яке суб'є ктивне право чи охоронювані інтереси Державного комітет у України із земельних ресур сів порушені рішенням Київсь кої міської ради, ураховуючи те, що відповідно до ст. 9 ЗК Укр аїни Київській міській раді належить право розпорядженн я землею, що є у власності тери торіальної громади, а Держав ний комітет України із земел ьних ресурсів є центральним органом виконавчої влади, до повноважень якого віднесено організаційні і контрольні функції при реалізації держа вної політики в галузі земел ьних ресурсів (ст. 15 ЗК України , постанова Кабінету Міністр ів України від 9 березня 2008 року № 224 "Про затвердження Положен ня про Державний комітет Укр аїни із земельних ресурсів ").

Виходячи з норм ч. 1 ст. 374 ЦК Ук раїни, ч. 1, 5 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 18 Закону України "Про столицю України - місто-г ерой Київ", власником землі в м . Києві є територіальна грома да, правомочності щодо волод іння, користування та розпор ядження якою від її імені та в її інтересах здійснює Київс ька міська рада як орган місц евого самоврядування.

З огляду на наведене при при йнятті рішення про передачу у власність земельної ділянк и Київська міська рада діяла як власник землі.

Жодних доказів на підтверд ження своєї позиції щодо поз бавлення позивача внаслідок прийняття спірного рішення можливості здійснювати держ авний контроль за використан ням та охороною земель проку рор не надав.

Суд звертає увагу, що правов ідносини щодо відведення зем ельної ділянки регулюються в першу чергу нормами ЗК Украї ни та інших спеціальних зако нодавчих актів.

Відповідно до ст. 118 ЗК Україн и, громадяни, зацікавлені в од ержанні безоплатно у власніс ть земельної ділянки із земе ль державної або комунальної власності для ведення ферме рського господарства, веденн я особистого селянського гос подарства, ведення садівницт ва, будівництва і обслуговув ання жилого будинку, господа рських будівель і споруд (при садибна ділянка), індивідуал ьного дачного будівництва, б удівництва індивідуальних г аражів у межах норм безоплат ної приватизації, подають за яву про вибір місця розташув ання земельної ділянки до ві дповідної районної, Київсько ї чи Севастопольської місько ї державної адміністрації аб о сільської, селищної, місько ї ради за місцезнаходженням земельної ділянки. До заяви д одаються матеріали, передбач ені частиною п'ятою статті 151 ц ього Кодексу, а також висновк и конкурсної комісії (у разі в ідведення земельної ділянки для ведення фермерського го сподарства).

Проект відведення земельн ої ділянки погоджується з ор ганом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарн о-епідеміологічним органами , органами архітектури і охор они культурної спадщини та п одається на розгляд відповід них місцевої державної адмін істрації або органу місцевог о самоврядування.

Так, дії третьої особи на ст ороні відповідача та подальш е рішення вчинені на виконан ня зокрема ст.ст. 118,151 ЗК України .

Згідно ст. 6 ЗУ «Про столицю У країни місто-герой Київ»місц еве самоврядування у м. Києві здійснюється територіально ю громадою міста, як безпосер едньо так і через Київську мі ську раду, районні в м. Києві р ади та їх виконавчі органи.

Вирішення питань земельни х відносин є виключною компе тенцією пленарних засідань с ільських, селищних, міських р ад (ст. 26 ЗУ «Про місцеве самовр ядування»).

Підприємства, установи, орг анізації, інші юридичні особ и (у тому числі іноземні), гром адяни, які здійснюють підпри ємницьку діяльність без ство рення юридичної особи і в уст ановленому порядку набули ст атусу суб'єкта підприємницьк ої діяльності (далі - підприєм ства та організації), мають пр аво звертатися до господарсь кого суду згідно з встановле ною підвідомчістю господарс ьких справ за захистом своїх порушених або оспорюваних п рав і охоронюваних законом і нтересів, а також для вжиття п ередбачених цим Кодексом зах одів, спрямованих на запобіг ання правопорушенням.

У випадках, передбачених за конодавчими актами України, до господарського суду мають право також звертатися держ авні та інші органи, фізичні о соби, що не є суб'єктами підпри ємницької діяльності, (ст. 1 ГП К України).

Зокрема у розумінні ст. 21 ГПК України, сторонами в судовом у процесі - позивачами і відпо відачами - можуть бути підпри ємства та організації, зазна чені у статті 1 цього Кодексу.

Позивачами є підприємства та організації, що подали поз ов або в інтересах яких подан о позов про захист порушеног о чи оспорюваного права або о хоронюваного законом інтере су.

За доводами органу прокура тури позивач здійснює контро ль за використанням та охоро ною земель. Водночас в обґрун тування правомірності визна чення органу в особі якого по рушено інтерес держави орган прокуратури стверджує, що по рушення полягає у неправомір ному набутті права на земель ну ділянку, що за зазначених п опередньо умов та наявних до казів не доведено в порядку с т.32, 33 ГПК України.

Відповідно до ст. ст. 43, 33, 34 ГПК України судочинство у господ арських судах здійснюється н а засадах змагальності, стор они та інші особи, які беруть у часть у справі, обґрунтовуют ь свої вимоги і заперечення п оданими суду доказами. Кожна сторона повинна довести ті о бставини, на які вона посилає ться як на підставу своїх вим ог і заперечень. Господарськ ий суд приймає тільки ті дока зи, які мають значення для спр ави. Обставини справи, які від повідно до законодавства пов инні бути підтверджені певни ми засобами доказування, не м ожуть підтверджуватись інши ми засобами доказування.

Оцінюючи подані докази за с воїм внутрішнім переконання м, що ґрунтується на всебічно му, повному і об'єктивному роз гляді в судовому засіданні в сіх обставин в їх сукупності , та враховуючи, що кожна сторо на повинна довести ті обстав ини, на які вона посилається, я к на підставу своїх вимог і за перечень, суд дійшов висновк у, що позовні вимоги заступни ка прокурора м. Києва в інтере сах держави в особі Державно го комітету України із земел ьних ресурсів до Київської міської ради про визнання не дійсним рішення Київської мі ської ради від 28.08.2008 № 199/199 задовол енню не підлягають.

Відповідно до ст. 49 Господа рського процесуального коде ксу України судові витрати с тягненню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 2, 12, 13, 16, 33, 34, 47, 49, 64, 75, 82, 83, 84, 85 ГПК України, суд-

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову в ідмовити.

2. Рішення може бути оскарже не у десятиденний термін в по рядку, визначеному законодав ством України.

3. Копію рішення розіслати с торонам.

Суддя Л.Д. Головатюк

Дата ухвалення рішення23.12.2009
Оприлюднено02.12.2010
Номер документу9020020
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —50/538

Рішення від 15.11.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Головатюк Л.Д.

Ухвала від 27.10.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Головатюк Л.Д.

Ухвала від 12.10.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Головатюк Л.Д.

Ухвала від 20.04.2010

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Рєпіна Л.О.

Рішення від 23.12.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Головатюк Л.Д.

Ухвала від 15.02.2010

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Рєпіна Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні