Рішення
від 30.06.2020 по справі 906/41/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,

E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"30" червня 2020 р. м. Житомир Справа № 906/41/20

Господарський суд Житомирської області у складі: судді Машевської О.П.

за участю секретаря судового засідання: Нероди І.В.

за участю представників сторін:

від позивача: адвокат Бойко Т.В., ордер АВ № 1005232 від 26.06.20р.,

від відповідача: адвокат Оніщук Є.О., ордер ХМ №024542 від 14.01.20р.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Поділляагрозахист" (м. Вінниця)

до Товариства з обмеженою відповідальністю"Аделаїда-Еко" (с. Яворівка, Новоград-Волинського району, Житомирської області)

про стягнення: 2 846 154, 47 грн),

Процесуальні дії по справі.

Відповідно до ухвали суду від 11.01.2020 року справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Поділляагрозахист" до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Аделаїда-Еко" про стягнення 2 846 154, 47 грн розглянуто за правилами загального позовного провадження.

В межах підготовчого провадження судом прийнято наступні ухвали: від 18.02.2020 року про відкладення підготовчого засідання на 16.03.2020 року; від 16.03.2020 року про відкладення підготовчого засідання на 14.04.2020 року, а також прийнято до розгляду заяву про збільшення розміру позовних вимог від 28.02.2020 року, нова ціна позову становить - 2 846 154, 47 грн.

Відповідно до ухвали суду від 14.04.2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 07.05.2020 року.

В межах розгляду справи по суті судом прийнято наступні ухвали: 07.05.2020 року відкладено на 26.05.2020; 26.05.2020 року відкладно на 30.06.2020 року.

В засіданні розгляду справи по суті 30.06.2020 року судом оголошено вступну та резолютивну частину рішення суду про часткове задоволення позову.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "Поділляагрозахист" звернувся з позовом до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Аделаїда-Еко" про стягнення, з урахуванням заяви про збільшення розміру позовних вимог від 02.03.2020 року, на суму 2846154,47грн, з яких: 2140497,76грн основного боргу, 298 947,53грн пені та 406 709,18грн річних.

В обґрунтування підстав поданого позову позивач посилається на неналежне виконання відповідачем свого грошового зобов`язання по сплаті коштів за відпущений товар, згідно умов, порядку та строків, визначених Договором купівлі-продажу №03-83-В-ЧП від 22.03.2019.

Відповідач у відзиві на позовну заяву проти позову заперечує в повному обсязі та доводить, що зі сторони відповідача договір підписано директором Путрею Віктором Миколайовичем , що діє на підставі Статуту, відповідно до підпункту "л" пункту 8.2 Статуту відповідача, до компетенції Загальних зборів учасників належить вирішення будь-яких питань з діяльності товариства, зокрема надання дозволу на попереднє укладення виконавчим органом господарських договорів (правочинів) на суму, що перевищує 100 000, 00 грн (сто тисяч) гривень для сукупності правочинів протягом одного календарного місяця. Відповідно до Специфікації №1 від 28.03.2019 року до даного договору, сума договору перевищує 100 000, 00 грн, однак жодних рішень учасниками відповідача про надання дозволу директору на укладення з позивачем договору купівлі-продажу №03-83-В-ЧП від 22.03.2019 року не приймалося, тому директор відповідача не мав необхідних повноважень укладати договір та підписувати будь-які інші документи з позивачем без рішення Загальних зборів учасників відповідача. Крім того, доводить, що у відповідності до п. 3.6 Договору, продавець (позивач) зобов`язаний надати покупцю наступні документи: рахунок-фактуру на оплату товару; видаткову накладну; товарно-транспортну накладну; надіслати (подати) на реєстрацію податкову накладну згідно норм ПК України, оскільки в матеріалах справи відсутні докази надання покупцю (відповідачу) вищевказаних документів, в тому числі рахунку-фактури на оплату товару, тому позивачем не доведено виконання своїх зобов`язань по Договору, а саме п. 3.5. та п. 3.6. Договору, тому не доведено настання обов`язку у відповідача щодо оплати товару. Додатково, відповідач доводить, що подана позивачем видаткова накладна, підписана директором відповідача, який не мав необхідного обсягу дієздатності як на підписання договору так і на вчинення дій, спрямованих на виконання договору.

Позивач у відповіді на відзив відхиляє в повному обсязі заперечення відповідача, викладені у відзиві та доводить, що господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачений законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов, однак відповідачем не надано жодного доказу факту недосягнення істотних умов укладеного між сторонами договору купівлі-продажу в момент його укладення, протокол розбіжностей по договору не укладався. До матеріалів справи додано платіжне доручення (меморіальний ордер) №116 від 23.04.20196 року відповідно до якого ТОВ "Аделаїда-Еко" було проведено часткову оплату за поставлений товар, долучено видаткову накладну №4-00092 від 05 квітня 2019 року, яка є належним доказом передачі і прийняття товару у власність та які свідчать про певні юридично-значущі дії підписанта (директора) та самої юридичної особи щодо наступного схвалення такого правочину самою юридичною особою та її вищим органом - зборами учасників товариства. Стосовно твердження відповідача щодо невиконання вимог п. 3.6. Договору доводить, що відповідач беззаперечно отримував рахунок-фактуру на оплату і був з ним ознайомлений, так як при огляді платіжного доручення (меморіальний ордер) №116 від 23.04.2019 року відповідно до якого ТОВ "Аделаїда-Еко" було проведено часткову оплату, можна прослідкувати напис: "призначення платежу - часткова оплата за насіння соняшника згідно рахунку №949 від 28.03.2019 року" (копія вказаного рахунку-фактури долучено до матеріалів позовної заяви). Заперечує твердження відповідача щодо неподання на реєстрацію /не реєстрацію податкової накладної позивачем, оскільки податкову накладну №108 подано на реєстрацію у визначений законодавством термін, а саме по першій події - відвантаженню товару 05.04.2019 року, вказану податкову накладну було зареєстровано в ЄРПН та отримано ТОВ "Аделаїда-Еко" , про що свідчать написи електронної системи "зареєстровано в ЄРПН", "документ доставлено контрагенту". Крім того, на виконання свого обов`язку щодо поставки (транспортування) товару покупцеві скористалися послугами по перевезенню, які були надані ФОП Плюхова С.М. з якою було укладено заявку на перевезення вантажу по території України, за результатами наданої послуги замовником та перевізником складено акт здачі-приймання робіт (надання послуг) за яку проведено оплату вказаних послуг.

Відповідач у запереченні у відповіді на відзив доводить, що усі дії по реєстрації податкової накладної вчинені позивачем, факт такої реєстрації не може свідчити про отримання товару відповідачем. Крім того, позивачем не надано товарно-транспортної накладної, а у поданій позивачем заявці №33 на організацію перевезення вантажу по території України та в акті від 05.04.2019, які підтверджують перевезення (поставку) товару за адресою відповідача, вказано "пункт призначення" - с. Броники, Житомирської області, але відповідач знаходиться за адресою: Житомирський район, Новоград-Волинський район, с. Яворівка, при цьому, ні в договорі, ні в специфікації сторонами не погоджувалося місце розвантаження товару, яке вказане у заявці та акті від 05.04.2019. Отже, позивачем не доведено виконання своїх зобов`язань по договору, а саме п. 3.5., п. 3.6. та п. 4.4. договору, а тому не доведено настання обов`язку у відповідача щодо оплати товару.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

22.03.2019 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Поділляагрозахист" (позивач, продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Аделаїда-Еко" (покупець, відповідач) був укладений Договір купівлі-продажу №03-83-В-ЧП, згідно якого продавець зобов`язався передати, а покупець зобов`язався прийняти та сплатити вартість агрохімічної продукції, продукції виробничого призначення (засобів захисту рослин, насіння), іменованих у подальшому товар, відповідно до умов даного Договору (Додатків та Специфікацій до нього) (надалі за текстом - Договір №03-83-В-ЧП).

За цим договором поставляється виключно товар, що дозволений до використання на території України. Конкретний асортимент товару, кількість, ціна, загальна вартість, строк поставки та умови оплати товару наведені в Специфікаціях до даного договору та/або видаткових накладних. У випадку розбіжності даних у Специфікації (ях) щодо найменування, кількості і ціни товару в порівнянні з даними у відповідній видатковій накладній, перевагу має видаткова накладна (п. 1.2. Договору №03-83-В-ЧП).

Ціна товару встановлена за домовленістю сторін, а сторони визначили грошовий еквівалент зобов`язання в іноземній валюті - долар США або Євро. Оплата товару (виконання зобов`язання) передбачено у гривні, згідно розділу 3 цього Договору (п. 1.3. Договору №03-83-В-ЧП).

Загальна сума Договору складається із суми вартості товару за всіма специфікаціями та/або видатковими накладними (якщо товар був відпущений без укладення Специфікації), підписаними в рамках цього договору, які є його невід`ємною частиною, з урахуванням зміни ціни у спосіб передбачений пунктом 3.3 (п. 1.4. Договору №03-83-В-ЧП).

Товар по даному договору продається на умовах здійснення часткової передоплати та/або товарного кредиту (відстрочення кінцевого розрахунку). Умови оплати відповідної партії товару, порядок та строки здійснення платежів зазначаються у специфікації (ях) до договору (п. 3.1. Договору №03-83-В-ЧП).

Оплата вартості товару проводиться покупцем у безготівковій формі в гривнях, шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок продавця (п. 3.2. Договору №03-83-В-ЧП).

У разі оплати товару покупцем без врахування його зміненої вартості згідно п. 3.3 цього Договору продавець має право самостійно змінити вартість товару та виставити відповідний рахунок по зміні вартості товару покупцю. Покупець зобов`язаний оплатити виставлений рахунок протягом 3 (трьох) банківських днів з моменту його отримання. Вартість товару вважається сплаченою повністю, коли остаточна оплата, розрахована в порядку, визначеному в пункті 3.3 цього договору, перерахована на розрахунковий рахунок продавця (п. 3.4. Договору №03-83-В-ЧП).

Продавець зобов`язаний надати покупцю наступні документи:

- рахунок-фактуру на оплату товару;

- видаткову накладну;

- товарно-транспортну накладну;

- надіслати (подати) на реєстрацію податкову накладну згідно норм ПК України.

На вимогу покупця:

- сертифікат якості товару (п. 3.6. Договору №03-83-В-ЧП).

Проставленням свого підпису на видатковій накладній покупець засвідчує факт отримання ним відповідної кількості товару (п. 3.8. Договору №03-83-В-ЧП).

Конкретний асортимент, кількість та строк поставки товару наведений в Специфікаціях до даного Договору (п. 4.1. Договору №03-83-В-ЧП).

Покупець одержує товар після надходження часткової передоплати (у випадку продажу товару на умовах часткової передоплати) на розрахунковий рахунок продавця (п. 4.2. Договору №03-83-В-ЧП).

Право власності на товар переходить до покупця в момент одержання ним товару, про що свідчить факт підписання накладної на передачу товару (видаткової накладної) (п. п. 4.3. Договору №03-83-В-ЧП).

Базис поставки товару - СРТ перевезення товару на місце призначення за рахунок продавця (згідно Інкотермс у редакції 2010 року), якщо інші умови поставки не передбачені у Специфікації (п. 4.4. Договору №03-83-В-ЧП).

За згодою сторін поставка товару може здійснюватися на умовах ЕХW - склад продавця (п. 4.5. Договору №03-83-В-ЧП).

Товар вважається переданим продавцем і прийнятим покупцем: за кількістю (одиниць виміру), вказаної у накладній (видатковій, товарно-транспортній); за якістю - на підставі сертифіката якості підприємства (фірми) виробника товару, що надається на вимогу покупця при поставці товару (п. 4.6. Договору №03-83-В-ЧП).

Прийом товару по кількості і якості та документів згідно п. 3.6. проводиться покупцем у момент одержання товару від продавця. Покупець зобов`язаний перевірити комплектацію, цілісність тари, пломб на ній(якщо вони присутні), а також відсутність ознак ушкодження і псування товару й у випадку їхнього виявлення негайно, до закінчення прийому, а документи, передбачені п. 3.6. - йому переданими (п. 4.7. Договору №03-83-В-ЧП).

За порушення строків оплати, встановлених договором та/або специфікаціями до нього, покупець у випадку прострочення виконання зобов`язання щодо своєчасної оплати товару сплачує пеню в розмірі подвійної облікової станвки НБУ від суми заборгованості за кожний день прострочення платежу (п. 5.4. Договору №03-83-В-ЧП).

У п. 5.5. Договору №03-83-В-ЧП сторони прийшли до згоди щодо зміни розміру процентної ставки, передбаченої частиною 2 ст. 625 Цивільного кодексу України і встановлюють її в 25% річних від несплаченої вартості товару протягом 60 календарних днів з дати, коли товар повинен бути сплачений покупцем (відповідно до специфікацій до Договору) та 48% річних від несплаченої ціни товару з дати закінчення 90 календарних днів до дня повної оплати.

Строк дії Договору №03-83-В-ЧП, згідно п. 8.1. якого, з моменту підписання його обома сторонами і діє до 31 грудня 2019 року, а в частині розрахунків - до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за цим договором (а.с. 6-8).

Згідно Специфікації №1 від 28.03.2019 року до Договору №03-83-В-ЧП сторони погодили товар:

1) насіння соняшника Тоскана КС, одиниця виміру мішок, ціна за одиницю товару з ПДВ 116,42 грн, ціна за одиницю товару з ПДВ (євро) 3 598, 55 грн, кількість товару 630, 000, вартість товару з ПДВ, грн 2 267 085, 24 грн, вартість товару з ПДВ, євро 73 344, 72 грн, узгоджений термін поставки товару: згідно видаткової накладної;

2) насіння соняшника Кларіса КЛ, одиниця виміру мішок, ціна за одиницю товару з ПДВ 111, 52 грн, ціна за одиницю товару з ПДВ, євро 3 447, 08 грн, кількість товару 30,000, вартість товару з ПДВ, грн 103 412, 52 грн, вартість товару з ПДВ, євро 3 345, 60 грн, узгоджений термін поставки товару: згідно видаткової накладної.

Загалом, всього з ПДВ 2 370, 497, 76 грн, курс 1 грн до 1 євро на момент підписання Специфікації - 30,910, вартість товару в євро (еквівалент) з ПДВ 76 690, 32.

У п. 1 Специфікації №1 від 28.03.2019 року до Договору №03-83-В-ЧП вказано що товар по даній Специфікації до Договору продається на умовах часткової попередньої оплати та надання продавцем відстрочення кінцевого розрахунку покупцю. Покупець зобов`язаний сплатити вартість товару, зазначену у даній Специфікації в наступні строки:

- 20% в сумі грн 474 099, 55 грн, еквівалент у валюті євро 15 338, 064, покупець має сплатити до 08 квітня 2019р;

- 80% в сумі грн 1 896 398, 21 грн, еквівалент у валюті євро 61 352, 255, покупець має сплатити до 01 жовтня 2019 року.

Покупець зобов`язаний сплатити вартість товару на умовах зазначених у даній Специфікації шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок продавця (п. 2 Специфікації №1 від 28.03.2019 року до Договору №03-83-В-ЧП).

Попередня оплата, яка передбачена даною Специфікацією, повинна бути здійснена протягом трьох банківських днів, від дати пред`явлення продавцем рахунку-фактури (п. 3 Специфікації №1 від 28.03.2019 року до Договору №03-83-В-ЧП).

Оплата (часткова передоплата або остаточна сплата) за товар вважається здійсненою з моменту надходження грошових коштів на розрахунковий рахунок продавця (п. 4 Специфікації №1 від 28.03.2019 року до Договору №03-83-В-ЧП).

За умовами п. 4 Специфікації №1 від 28.03.2019 року до Договору №03-83-В-ЧП сторони розуміють та погоджуються, що вартість товару, зазначена в даній Специфікації, не є остаточною та може бути змінена на умовах п. 3.3. Договору (а.с. 9).

Позивач на підтвердження виконання зобов`язання з поставки товару подав видаткову накладну №4-00092 від 05.04.2019 року на суму 2370497,76 грн (а. с. 10-11).

Відповідач за отриманий товар сплатив кошти в сумі 230000,00грн згідно платіжного доручення №116 від 23.04.2019 року (а.с. 12).

Позивач звернувся з позовом до суду про стягнення з відповідача в примусовому порядку заборгованості в сумі 2140497,76грн, а також 298 947,53грн пені та 406 709,18грн річних у погодженому сторонами розмірі.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Відповідно до статей 11, 509, 627 ЦК України та статті 179 ГК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, зокрема, з правочинів. Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Майново-господарські зобов`язання між суб`єктами господарювання виникають на підставі договорів. Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору.

За договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму (ст. 655 Цивільного кодексу України).

Частиною 1 ст. 692 цього ж кодексу передбачено, що покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.

Згідно ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до ч.ч. 3, 4 ст. 13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.

За таких обставин обов`язок доведення факту належної оплати за отриманий товар закон покладає на покупця.

Строк оплати, як зазначалося раніше, сторони погодили у п. 1 Специфікації №1 від 28.03.2019 року до Договору №03-83-В-ЧП, а саме: покупець зобов`язаний сплатити вартість товару, зазначену у даній Специфікації в наступні строки:

- 20% в сумі 474 099, 55грн, еквівалент у валюті євро 15 338, 064, - до 08 квітня 2019р;

- 80% в сумі 1 896 398,21грн, еквівалент у валюті євро 61 352, 255, - до 01 жовтня 2019 року.

Як встановлено судом за видатковою накладною №4-00092 від 05.04.2019 року відповідач отримав товар та сплатив за нього кошти лише в сумі 230000,00грн згідно платіжного доручення №116 від 23.04.2019р.

Згідно п. 8.2. Статуту ТОВ "Аделаїда-Еко" (код ЄДРПОУ 41402841) (нова редакція) загальні збори учасників надають дозвіл на (попереднє) укладення виконавчим органом господарських договорів (правочинів) на суму, що перевищує 100 000, 00 (сто тисяч) гривень для одного правочину протягом одного календарного місяця.

Виконавчим органом товариства є директор товариства, що призначається на посаду за рішенням загальних зборів учасників товариства (п. 8.12 Статуту).

До компетенції директора товариства відносяться наступні питання, зокрема: з урахуванням обмежень, що передбачені цим Статутом, укладати від імені товариства угоди та вчиняти будь-які дії що спрямовані на набуття, зміну чи припинення майнових чи особистих немайнових та інших прав та обов`язків товариства (підп. (4) п. 8.16 Статуту).

Згідно п.2 рішення №05/09-2018/АЕ учасника ТОВ "Аделаїда-Еко" (код ЄДРПОУ 41402841) від 04.09.2018 року на посаду директора товариства призначено Путрю М. В., а згідно п. 3 - уповноважено директора товариства Путрю М.В. затвердити Статут товариства у новій редакції на підписання його уповноважено.

Згідно Витягу з ЄДР за №1006352882 від 18.02.2020 року керівником ТОВ "Аделаїда-Еко" та одним із засновників (Кінцевий бенефіціарний власник (контролер) юридичної особи засновника ТОВ "Органік Сідс" (опосередковане володіння 70%) значиться Путря В . М. З врахуванням викладеного, як Договір №03-83-В-ЧП, так і видаткову накладну №4-00092 від 05.04.2019 року від імені відповідача підписано уповноваженою особою.

Доводи відповідача про невиконання позивачем вимог п. 3.6. Договору №03-83-В-ЧП щодо надання йому як покупцю товару рахунку-фактури на оплату спростовує насамперед зміст графи "призначення платежу" у платіжному дорученні №116 від 23.04.2019 року на суму 230 000, 00 грн : " часткова оплата за насіння соняшника згідно рах №949 від 28.03.19р в т.ч. ПДВ 20%"

Позивач додатково на спростування таких доводів подав до матеріалів справи рахунок на оплату №949 від 28.03.2019 року на суму 2 370 497,76грн (а. с. 10).

Видаткова накладна №4-00092 від 05.04.2019 року на суму 2370497,76грн оформлена з дотриманням вимог ст.ст. 1 та 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в України", зокрема містить відомості про господарську операцію з поставки товару.

Згідно з п.8.13 Статуту відповідача директор останнього здійснює оперативне керівництво поточною діяльністю товариства та діє від імені товариства без довіреності .

З врахуванням викладеного, доводи відповідача про відсутність в матеріалах справи довіреності №05/04-2 від 05.04.2019р. не заслуговують на увагу.

Доводи відповідача про те, що оскільки позивачем в порушення умови п. 3.6 Договору №03-83-В-ЧП не подано товарно-транспортну накладну, тому обов`язок оплати товару не настав, суд відхиляє як безпідставні.

Насамперед підписанням Договору№03-83-В-ЧП відповідач погодився зі змістом умови п. 3.8 та п.4.3 про те, що підписанням видаткової накладної №4-00092 від 05.04.2019 року засвідчує факт отримання відповідної кількості товару та набуває на нього право власності.

У п.4.4 Договору №03-83-В-ЧП сторони погодили, що базис поставки товару - СРТ перевезення товару на місце призначення за рахунок продавця (згідно Інкотермс у редакції 2010 року), якщо інші умови поставки не передбачені у Специфікації. Оскільки інші умови у Специфікації №1 не передбачені, до способу поставки товару застосовується умова п.4.4 договору.

CPT Carriage Paid To Фрахт/перевезення оплачено до (назва місця призначення). Поставка відбулася - у момент, коли продавець доправив товар названому ним перевізнику або іншій особі в узгодженому сторонами місці. Продавець оплачує перевезення товару до названого пункту призначення. Продавець зобов`язаний повідомити покупця про час доставки товару в узгоджене місце. Доказом виконання продавцем своїх обов`язків із поставки товару є відповідний транспортний документ. Перехід ризиків - із моменту передачі товару перевізнику. Розподіл затрат - у місці призначення. Вид транспорту - будь-який.

Згідно з ч. 2 ст. 664 ЦК України якщо з договору купівлі-продажу не випливає обов`язок продавця доставити товар або передати товар у його місцезнаходженні, обов`язок продавця передати товар покупцеві вважається виконаним у момент здачі товару перевізникові або організації зв`язку для доставки покупцеві.

Позивач на підставі умови п.4.4. Договору №03-83-В-ЧП подав заявку №33 від 05.04.2019р. на організацію перевезення вантажу по території України перевізнику ФОП Плюховій С.М. , вказавши "пункт призначення" - с. Броники Новоград-Волинського району Житомирської області та вже станом на 05.04.2019р. між позивачем та перевізником підписано акт № OY-0000049 про здавання-прийняття робіт з доставки товару відповідачу.

Доводи відповідача про те, що відповідач знаходиться у с. Яворівка Новоград-Волинського району Житомирської області, при цьому, ні в Договорі №03-83-В-ЧП, ні в Специфікації №1 до нього сторонами не погоджувалося місце розвантаження товару, яке вказане у заявці та акті від 05.04.2019, суд оцінює критично.

Насамперед суд в черговий раз оцінює видаткову накладну №4-00092 від 05.04.2019 року на суму 2370497,76грн та платіжне дорученні №116 від 23.04.2019 року на суму 230 000, 00 грн не тільки як належні докази поставки та отримання товару, але й достатні для підтвердження такого юридичного факту без оформлення додаткових документів, зокрема товарно-транспортної накладної.

Основним видом економічної діяльності відповідача за класом КВЕД 2010 01.11.є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Товар за Договором №03-83-В-ЧП є агрохімічною продукцією (засобами захисту рослин, насіння) та може бути отруйною хімічною речовиною , що може становити небезпеку для людей і тварин , тому саме покупець зобов`язується дотримуватись техніки безпеки при транспортуванні товару та застосуванні за призначенням . Покупець приймає, зберігає та застосовує товар відповідно до вимог та інструкцій виробника, методичних рекомендацій , інших нормативних документів, які регламентують ці дії .

Стаття 42 ГПК України зобов`язує сторін спору сприяти, зокрема, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи, подавати усі наявні у них докази та не приховувати останні.

Частина 4 цієї статті Кодексу передбачає, що за введення суду в оману щодо фактичних обставин справи винні особи несуть відповідальність, встановлену законом.

Враховуючи вищевикладене, суд відхиляє як безпідставні доводи відповідача про те, що товар фактично поставлено не у той "пункт призначення" , оскільки сторони спору у письмовій формі не погодили, що таким має бути саме с. Яворівка Новоград-Волинського району Житомирської області.

На підставі встановлених судом обставин заборгованість відповідача за Договором №03-83-В-ЧП в сумі 2140497,76грн підлягає стягненню на користь позивача за цим рішенням суду.

Позовна вимога про стягнення пені в сумі 298 947, 53 грн підлягає задоволенню в частині з наступних підстав.

У п. 5.4. Договору №03-83-В-ЧП сторони погодили, що за порушення строків оплати, встановлених договором та/або специфікаціями до нього, покупець у випадку прострочення виконання зобов`язання щодо своєчасної оплати товару сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від суми заборгованості за кожний день

Відповідно до ст. 253 Цивільного кодексу України перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок. Тому період обчислення пені починається з наступного дня після дати, в яку зобов`язання з оплати мало бути виконано.

Відповідно до ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України, нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язань припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано, якщо інше не встановлено законом або договором.

Розрахунок позивача судом перевірено та встановлено невідповідність , яку судом усунуто шляхом здійснення власного розрахунку пені, який є наступним:

- попередня оплата в розмірі 20% в сумі 474 099,55грн мала бути проведена до 08.04.2019 року, отже з 09.04.2019 року - прострочення:

- період прострочення з 09.04.2019 року по 22.04.2019 року включно; пеня, нарахована на суму боргу в розмірі 474 099, 55грн - складає 6546, 47 грн;

- оскільки 23.04.2019 року сплачено кошти у сумі 230 000, 00 грн, сума боргу становила - 244 099, 55 грн;

- період прострочення з 23.04.2019 року по 28.02.2020 року включно;пеня, нарахована на суму боргу 244 099, 55грн, складає - 65 586,16грн;

- остаточна оплата в розмірі 80% в сумі 1 896 398, 21грн мала бути проведена до 01.10.2019 року, отже з 02.10.2019року - прострочення;

- період прострочення з 02.10.2019 року по 28.02.2020 року включно; пеня, нарахована на суму боргу в розмірі 1 896 398, 21грн, складає - 220 036, 42 грн.

За підрахунками суду обґрунтованою до стягнення є пеня в розмірі 292169,05грн, у стягненні 6 778,42грн пені суд відмовляє.

Позовні вимоги в частині стягнення річних на суму 406 709, 18 грн підлягають задоволенню у відповідній частині з наступних підстав.

Керуючись правилом ч. 2 ст. 625 Цивільного кодексу України про право сторін договору встановити інших розмір процентів річних, сторони встановили останній у п. 5.5. Договору №03-853-В-ЧП , і зокрема, 25% річних відповідач зобов`язаний сплатити позивачу від несплаченої вартості товару протягом 60 календарних днів з дати, коли товар повинен бути сплачений покупцем (відповідно до специфікацій до Договору) та 48% річних від несплаченої ціни товару з дати закінчення 90 календарних днів до дня повної оплати.

Суд встановив, що у п. 5.5. Договору №03-853-В-ЧП сторони спору допустили описку, вказавши " 90 календарних днів" замість "60 календарних днів".

Судом встановлено, що позивачем враховано допущено описку та застосовано "60 календарних днів" , однак після перевірки розрахунку позивача судом встановлено невідповідність, яку судом усунуто шляхом здійснення власного розрахунку річних, який є наступним:

- попередня оплата в розмірі 20% в сумі 474 099,55грн мала бути проведена до 08.04.2019 року, отже з 09.04.2019 року - прострочення; з 09.04.2019 року 60 календарних днів збігає 08.06.2019 року;

- період прострочення з 09.04.2019 року по 22.04.2019 року, 25% річних, нарахованих на суму боргу 474 099, 55грн, складають - 4546, 16 грн;

- період прострочення з 23.04.2019 року по 08.06.2019 року включно, 25% річних, нарахованих на суму боргу 244 099, 55грн, складають - 7858, 00 грн;

- період прострочення з 09.06.2019 року по 28.02.2020 року включно, 48% річних, нарахованих на суму боргу 244 099, 55грн, складають - 85 015, 27 грн;

- остаточна оплата в розмірі 80% в сумі 1 896 398, 21грн мала бути проведена до 01.10.2019 року, отже з 02.10.2019року - прострочення;

- з 02.10.2019 року 60 календарних днів збігає 01.12.2019 року, 25% річних, нарахованих на суму боргу 1 896 398, 21грн, складають 77 934, 17 грн;

- період прострочення з 02.12.2019 року по 28.02.2020 року, 48% річних, нарахованих на суму боргу 1 896 398, 21грн, складають - 219 060, 61 грн.

За підрахунками суду обґрунтованою до стягнення є річні в розмірі 394 414, 21 грн, у стягненні 12 294, 97 грн річних суд відмовляє.

За правилом ст. 73 ГПК України позивач довів обґрунтованість доводів позову в частині, задоволеній судом та не спростованій відповідачем належними та допустимим засобами доказування.

Щодо розподілу судового збору

Відповідно до ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається на відповідача пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

При розрахуноки суми судового збору, судом враховано, що нова ціна позову становить 2 846 154, 47 грн з якої сплачено судовий збір на загальну суму - 42 692,32грн.

За наслідками розгляду справи судом визнано обґрунтованою загальну суму 2 827 081, 02 грн, тому обґрунтованою до стягнення є сума судового збору - 42 406, 22 грн (2 827 081,02 грн х 42 692,32 грн : 2 846 154, 47 грн= 42406,22грн).

Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Аделаїда-Еко" ( 11789, Житомирська область, Новоград-Волинський район, с.Яворівка, вул. Польова, буд. 2, код ЄДРПОУ 41402841) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Поділляагрозахист" (21029, м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, буд. 122, код ЄДРПОУ 37898486) : 2 140 497,76грн основного боргу, 292 169,05грн пені, 394 414,21 грн річних ,42 406,22грн судового збору. Видати наказ.

3. У стягненні 6 778,48грн пені та 12 294,97грн річних - відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено: 06.07.20

Суддя Машевська О.П.

Віддрукувати:

1- у справу

2- позивачу (рек. з повідомл)

3- відповідачу (рек. з повідомл)

Дата ухвалення рішення30.06.2020
Оприлюднено07.07.2020
Номер документу90229999
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/41/20

Ухвала від 12.10.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 13.08.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Рішення від 30.06.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 27.05.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 26.05.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 08.05.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 07.05.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 14.04.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 15.04.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 16.03.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні