Рішення
від 07.07.2020 по справі 440/2012/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 липня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/2012/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Бойка С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

16 квітня 2020 року ОСОБА_1 звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення від 19.03.2020, зобов`язання надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 5,8871 га, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 5324283100:00:006:0003 у власність у розмірі земельної частки (паю).

Позовні вимоги мотивовані тим, що Пащенківською сільською радою Решетилівського району Полтавської області за результатами повторного розгляду заяви ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності 5,8871 га у розмірі земельної частки (паю) було відмовлено у наданні вказаного дозволу. Позивач вважає, що вказане рішення порушує його право на отримання у власність земельної ділянки із земель державної власності сільськогосподарського призначених для ведення фермерського господарства.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 21.04.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/2012/20, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

08.05.2020 до суду надійшов відзив відповідача у якому останній посилається на те, що сільська рада немає намірів вилучати земельну ділянку із комунальної власності, зменшуючи таким чином надходження до бюджету від оренди.

Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

За відсутності клопотань сторін про розгляд справи у відкритому судовому засіданні чи за правилами загального позовного провадження, зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.

Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини.

ОСОБА_1 19.11.2019 звернулася до Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 5,8871 га, цільове призначення - для ведення товарного с/г виробництва кадастровий номер 5324283100:00:006:0003 у власність позивача у розмірі земельної частки (паю), до якого долучено погодження землекористувача фермерського господарства "Добра ферма".

20.11.2019 Пащенківська сільська рада Решетилівського району Полтавської області прийняла рішення "Про розгляд заяв голови фермерського господарства "Добра ферма" Гуржій М.Д.", відмовила в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення товарного господарства, у зв`язку із тим, що дана земельна ділянка надана в оренду і не являється землею для фермерського господарства.

Не погоджуючись з вказаним рішенням позивач оскаржив його до суду.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 19.02.2020 задоволено аміністративний позов ОСОБА_1 до Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії. Визнано протиправним та скасування рішення Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області від 20.11.2019 "Про розгляд заяви голови фермерського господарства "Добра ферма" гр. ОСОБА_1 ". Зобов`язано Пащенківську сільську раду Решетилівського району Полтавської області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 5,8871 га, цільове призначення - для ведення товарного с/г виробництва кадастровий номер 5324283100:00:006:0003 у власність у розмірі земельної частки (паю), з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Відповідач рішенням тридцять восьмої сесії сьомого скликання від 19.03.2020 "Про повторний розгляд заяви голови фермерського господарства "Добра ферма" гр. ОСОБА_1 щодо відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою на відведення у власність земельної ділянки комунальної власності" відмовив ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки комунальної власності площею 5.8871 га кадастровий номер 5324283100:00:006:0003. Земельна ділянка комунальної власності площею 5,8871 га кадастровий номер 5324283100:00:006:0003 передана ОСОБА_1 за результатами земельних торгів для платного її використання на умовах оренди, тобто для одержання орендодавцем прибутку від користування орендарем цією земельною ділянкою, а не для передачі її у власність орендарю.

Позивач не погодилася із таким рішенням та оскаржила його до суду.

Відповідно ст. 32 Земельного кодексу України громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.

Відповідно до статті 7 Закону України "Про фермерське господарство" надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

Відповідно ч.6 ст.118 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-III (далі - ЗК України) громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

У відповідності до ч.7 ст.118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Судом встановлено, що позивач звернувся до відповідача з клопотанням про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 5,8871 га, цільове призначення - для ведення товарного с/г виробництва кадастровий номер 5324283100:00:006:0003 у власність позивача у розмірі земельної частки (паю).

До клопотання було додано: копію договору оренди землі від 18.04.2017, копію витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №85829098; копію додаткової угоди від 09.09.2017; копію витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №80014353; копію витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-5305044412016; копію рішення Решетилівського районного суду Полтавської області від 03.03.2012 з ЄДРСР; копію трудової книжки; копію відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців; копію нотаріально посвідченого погодження землекористувача; графічні матеріали; копію паспорта ОСОБА_1 ; копію картки платника податків ОСОБА_1 .

Згідно ст. 12 Закону України "Про фермерське господарство" та ст. 31 Земельного кодексу України землі фермерського господарства можуть складатися із земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про фермерське господарство" члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

Членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Земельні ділянки, на яких розташовані житлові будинки, господарські будівлі та споруди фермерського господарства, передаються безоплатно у приватну власність у рахунок земельної частки (паю).

Дія частин першої та другої цієї статті не поширюється на громадян, які раніше набули права на земельну частку (пай).

Відповідно до ст. 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району.

Судом встановлено, що в користуванні фермерського господарства "Добра ферма" на умовах оренди згідно договору оренди землі від 18.04.2017 №3, перебуває земельна ділянка комунальної власності, власником якої є Пащенківська сільська рада Решетилівського району Полтавської області, площею 5,8871 га, а ОСОБА_1 є членом фермерського господарства "Добра ферма".

Заявою голови фермерського господарства "Добра ферма" Гуржій М.Д. від 06.11.2019 надано згоду на передачу у власність члена фермерського господарства "Добра ферма" ОСОБА_1 із земель комунальної власності у розмірі земельної частки (паю) земельної ділянки площею 5,8871 га кадастровий номер 5324283100:00:006:0003.

Таким чином, з огляду на вищевикладене та беручи до уваги, що ч.7 ст.118 ЗК України встановлений вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яких спірне рішення не містить, суд вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення від 19.03.2020 підлягають задоволенню.

З приводу позовних вимог про зобов`язання Пащенківську сільську раду надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 5,8871 га, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 5324283100:00:006:0003 у власність у розмірі земельної частки (паю), суд зазначає наступне.

Повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії, а якщо він їх не вчиняє то його можна зобов`язати до цього у судовому порядку. Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

У цій справі, повноваження щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою чи надання мотивовано відмови у його наданні, регламентовано частиною шостою статті 118 Земельного Кодексу України. Умови, за яких орган відмовляє у наданні дозволу, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, орган повинен надати дозвіл. Ці повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки відповідного органу - надати дозвіл або не надати (відмовити). За законом у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями. Тому зазначені повноваження не є дискреційними.

Аналогічний висновок сформульовано у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 23.10.2019 у справі №0840/3112/18.

Метою адміністративного судочинства є ефективний захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (ст. 2 КАС України).

Питання ефективності правового захисту аналізувалося у рішеннях національних судів. Зокрема, у рішенні від 16.09.2015 у справі №21-1465а15 Верховний Суд України дійшов висновку, що рішення суду, у випадку задоволення позову, має бути таким, яке б гарантувало дотримання і захист прав, свобод, інтересів позивача від порушень з боку відповідача, забезпечувало його виконання та унеможливлювало необхідність наступних звернень до суду. Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Верховний Суд у своїй практиці неодноразово посилався на те, що "ефективний засіб правового захисту" у розумінні ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату. Винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації - не відповідає зазначеній нормі Конвенції. (Постанова Великої палати Верховного Суду від 28.03.2018 у справі № 705/552/15-а, постанови Верховного Суду від 18.04.2018 у справі №826/14016/16 СМ, від 11.02.2019 у справі № 2а-204/12 ).

Враховуючи відсутність такої підстави для відмови у надані дозволу на розробку проекту землеустрою як неодноразові відмови відповідача у наданні позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою з підстав не передбачених ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України, суд вважає, що ефективним способом захисту порушених прав ОСОБА_1 буде зобов`язання Пащенківську сільську раду надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 5,8871 га, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 5324283100:00:006:0003 у власність у розмірі земельної частки (паю).

Відтак позов належить задовольнити у повному обсязі.

Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи, що при зверненні із даним позовом позивачем сплачено судовий збір в розмірі 840,80 грн., суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області витрати зі сплати судового збору у розмірі 840,80 грн.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області (с. Пащенки, Решетилівський район, Полтавська область, 38451, код ЄДРПОУ 21044177) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення тридцять восьмої сесії сьомого скликання Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області від 19.03.2020 "Про повторний розгляд заяви голови фермерського господарства "Добра ферма" гр. ОСОБА_1 щодо відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою на відведення у власність земельної ділянки комунальної власності".

Зобов`язати Пащенківську сільську раду Решетилівського району Полтавської області надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 5,8871 га, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 5324283100:00:006:0003 у власність у розмірі земельної частки (паю).

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 840,80 грн. грн (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з урахуванням положень пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя С.С. Бойко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.07.2020
Оприлюднено07.07.2020
Номер документу90233245
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/2012/20

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 29.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 29.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 10.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні