ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10
E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
08 липня 2020 року Справа № 903/227/20
до відповідача: Володимир-Волинської міської ради Волинської області, м.Володимир-Волинський, Волинська обл.
про визнання договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення укладеним.
Суддя Кравчук А.М.
Секретар судового засідання Торчинюк І.В.
за участю представників сторін:
від позивача: Савчук В.О.
від відповідача: Павленко Л.М.
встановив: 02.04.2020 на адресу Господарського суду Волинської області надійшла позовна заява від 20.03.2020 Приватного акціонерного товариства Володимир-Волинське підприємство "Родючість" до Володимир-Волинської міської ради Волинської області про визнання договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення укладеним.
Позовна заява обґрунтована неправомірним ігноруванням відповідачем пропозиції позивача щодо укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки за ціною, визначеною висновком про експертну грошову оцінку земельної ділянки, пропонуючи інші неправомірні ціни.
Ухвалою суду від 06.04.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. Запропоновано відповідачу подати суду в порядку статей 165, 178 Господарського процесуального кодексу України не пізніше п`ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали відзив на позов і всі документи, що підтверджують заперечення проти позову при їх наявності, одночасно копію відзиву надіслати позивачу, докази чого подати суду; належно засвідчені копії Статуту, свідоцтва про державну реєстрацію, довідки органу статистики про включення до Єдиного державного реєстру підприємств і організацій. У разі наявності заперечень щодо розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження запропоновано відповідачу подати суду заяву із обґрунтуванням заперечень протягом 15 днів з дня вручення даної ухвали. Попереджено сторін, що у разі не подання у встановлений строк обґрунтованих заперечень щодо розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження, вони мають право ініціювати перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження лише у випадку, якщо доведуть, що пропустили строк з поважних причин. Запропоновано позивачу подати суду відповідь на відзив не пізніше 3-х днів з дня отримання відзиву з доказами надіслання відповідачу; відповідачу - заперечення на відповідь позивача, протягом 3-х днів з дня отримання відповіді з доказами надіслання позивачу.
Ухвалу суду від 06.04.2020 позивач отримав 08.04.2020, відповідач - 09.04.2020.
Строк для подання відзиву - по 24.04.2020.
27.04.2020 (надіслано об`єктом поштового зв`язку 22.04.2020) на адресу суду від Володимир-Волинської міської ради надійшли відзив від 17.04.2020 на позовну заяву, клопотання від 17.04.2020 про розгляд справи в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 04.05.2020 клопотання Володимир-Волинської міської ради Волинської області №862/1.21/2-20 від 17.04.2020 про розгляд справи за правилами загального позовного провадження задоволено. Визначено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 03.06.2020 о 10:30 год. Запропоновано відповідачу подати суду в порядку статей 165, 178 Господарського процесуального кодексу України не пізніше п`ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали відзив на позов і всі документи, що підтверджують заперечення проти позову при їх наявності, копію відзиву надіслати позивачу, докази чого подати суду, позивачу - подати суду відповідь на відзив не пізніше 3-х днів з дня отримання відзиву з доказами надіслання відповідачу; відповідачу - заперечення на відповідь позивача протягом 3-х днів з дня отримання відповіді з доказами надіслання позивачу.
Ухвалу суду від 04.05.2020 позивач та відповідач отримали 07.05.2020.
Строк для подання відзиву - по 22.05.2020.
Відповідач у відзиві від 20.05.2020 №1054/1-21/2-20 позовні вимоги заперечує. Зазначає, що за результатом звернення позивача про придбання орендованої ним земельної ділянки міська рада у межах своїх повноважень вчинила дії, затвердила вартість земельної ділянки в сумі 604 281 грн. 84 коп. без врахування ПДВ, по ціні 184 грн. 12 коп. за 1 кв.м., умови продажу та прийняла необхідні рішення у сфері відносин продажу позивачеві спірної земельної ділянки. Крім того, позивачем невірно вибрано спосіб захисту свого права. Зобов`язання суб`єкта владних повноважень затвердити ціну продажу земельної ділянки до компетенції суду не входить.
Позивач у відповіді від 22.05.2020 на відзив позовні вимоги просить задовольнити у зв`язку з тим, що відповідачем чиняться протиправні дії та перешкоди при укладенні договору, чим наносяться підприємству фінансові збитки.
Суд протокольною ухвалою від 03.06.2020 закрив підготовче провадження, розгляд справи по суті призначив на 17.06.2020 о 10 год. 30 хв.
У зв`язку з виявленням короновірусу у працівника на сайті суду розміщені оголошення про особливий режим роботи суду.
Представники сторін у судове засідання не з`явилися.
Враховуючи вищевикладене, встановлення на всій території України карантину, рівність всіх учасників судового процесу, з метою повного та всебічного розгляду справи, господарський суд протокольною ухвалою від 17.06.2020 розгляд справи по суті відклав на 08.07.2020 об 11 год. 30 хв.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві, відповіді на відзив. Зазначив, що зволікання відповідача в укладенні договору купівлі-продажу призводить до додаткових його витрат, які полягають у сплаті орендних платежів.
Представник відповідача позовні вимоги заперечила з підстав, викладених у відзиві.
Згідно ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
В силу вимог ч.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, 1950 року, учасником якої є Україна, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.
Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (§ 66-69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 року у справі "Смірнова проти України").
Враховуючи, що норми ст. 74 ГПК України щодо обов`язку суду витребувати у сторін документи і матеріали, необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, п. 4 ст. 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що ним, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та вважає за можливе розгляд справи проводити за наявними в ній матеріалами.
Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -
в с т а н о в и в:
ПрАТ "Володимир-Волинське підприємство "Родючість" користується земельною ділянкою площею 3282 кв.м., кадастровий номер 0710200000:01:002:4992 по вулиці Н.Ужвій, 3 на підставі договору оренди №б/н від 09.11.2018 та на підставі рішення Володимир-Волинської міської ради Волинської області №29/21 від 09.11.2018 (а.с. 19, 50-51). Згідно п.п. 3, 23 договору на земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна - будівля, яка належить орендарю на праві власності. На орендовану земельну ділянку не встановлено обмеження (обтяження) та інші права третіх осіб, договір сервітуту - відсутній.
Рішенням Володимир-Волинської міської ради Волинської області від 09.11.2018 №29/15 "Про дозвіл на продаж земельних ділянок несільськогосподарського призначення" надано дозвіл на продаж орендованих земельних ділянок несільськогосподарського призначення, зокрема площею 3282 кв.м., кадастровий номер 0710200000:01:002:4992 по вулиці Н.Ужвій, 3, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості ПрАТ "Володимир-Волинське підприємство "Родючість". Надано дозвіл на складання звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки. Встановлено сплату авансового внеску в розмірі 20% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Зобов`язано ПрАТ "Володимир-Волинське підприємство "Родючість" в десятиденний термін з моменту укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки сплатити авансовий внесок для проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (а.с. 10).
03.12.2018 між виконавчим комітетом Володимир-Волинської міської ради та ПрАТ "Володимир-Волинське підприємство "Родючість" укладено договір про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки. Згідно п.п. 1.1, 2.1-2.4 договору розрахунок авансового внеску здійснюється одержувачем на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 26.11.2018 №18-3-0.172-371/111-18, який надається платником, яка становить 604 281 грн. 84 коп. Сума авансового внеску становить 120 856 грн. 37 коп., що складає 20% від нормативної грошової оцінки, та сплачується протягом десяти днів з дня підписання даного договору (а.с. 15, 20-21).
Оплата авансового внеску ПрАТ "Володимир-Волинське підприємство "Родючість" підтверджується платіжними дорученнями №473 від 10.12.2018, №474 від 19.12.2018, №477 від 28.12.2018 (а.с. 16-18).
На підставі рішення Володимир-Волинської міської ради №29/15 від 19.11.2018 та її замовлення оцінювачем ОСОБА_1 проведено експертну грошову оцінку земельної ділянки, що намічена для продажу у власність ПрАТ "Родючість", площею 3282 кв.м., та встановлено, що станом на 06.12.2018 ринкова вартість земельної ділянки площею 3282 кв.м., що розташована по вул. Наталії Ужвій, м. Володимир-Волинський, Волинська обл., визначена при застосуванні методичного підходу, що базується на капіталізації чистого операційного (рентного) доходу у поєднанні з методичним підходом, що враховує витрати на земельні поліпшення становить 263 962 грн. 00 коп. (без врахування ПДВ) (а.с. 12-14).
Рішенням Володимир-Волинської міської ради Волинської області від 21.12.2018 №30/16 "Про погодження звітів про експертну грошову оцінку, затвердження вартості, стартової ціни та продаж у власність земельних ділянок несільськогосподарського призначення" погоджено звіт про експертну грошову оцінку, зокрема земельної ділянки площею 3282 кв.м., кадастровий номер 0710200000:01:002:4992 по вулиці Н.Ужвій, 3, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Проте п. 2 рішення затверджено її вартість у сумі 459 480 грн. 00 коп. без врахування ПДВ, по ціні 140,0 грн. за 1 кв.м., вирішено продати її у власність за визначеною ціною ПрАТ "Володимир-Волинське підприємство "Родючість". Вирішено договір купівлі-продажу земельної ділянки укласти у 15-денний термін від дня прийняття рішення. Витрати, пов`язані з укладення договору купівлі-продажу, нотаріальним посвідченням тощо, покласти на покупця земельної ділянки. Обов`язку щодо ініціювання на укладення договору не встановлено, проте контроль за виконанням цього рішення покладено на постійну комісію міської ради з питань містобудування ЖКГ, інфраструктури, комунальної власності, енергозбереження та земельних відносин (а.с. 11).
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду №140/1893/19 від 20.08.2019, яке є чинним на день розгляду справи, позов Приватного акціонерного товариства Володимир-Волинське підприємство Родючість до Володимир-Волинської міської ради Волинської області про визнання пункту рішення протиправним та його скасування, зобов`язання вчинити дії задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано пункт 2.2 рішення Володимир-Волинської міської ради Волинської області № 30/16 від 21.12.2018 Про погодження звітів про експертну грошову оцінку, затвердження вартості, стартової ціни та продаж у власність земельних ділянок несільськогосподарського призначення щодо затвердження вартості земельної ділянки площею 3282 кв.м., кадастровий номер 0710200000:01:002:4992 по вулиці Н.Ужвій, 3, в сумі 459 480 грн. без врахування ПДВ, по ціні 140 грн. за 1 кв.м. (а.с. 22-25).
Рішення мотивоване тим, що міська рада не наділена повноваженнями щодо експертної грошової оцінки земельних ділянок і не може визначити вартість земельної ділянки, проте у спірному рішенні самостійно визначила власну вартість земельної ділянки, що є вищою за експертну. Ч. 8 ст. 128 ЗК України законодавчо закріплено правило щодо визначення ціни земельної ділянки за експертною грошовою оцінкою, що проведена суб`єктом оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до закону.
27.09.2019, 24.12.2019 позивачем на адресу відповідача направлені листи №94, №49 з клопотанням про укладення договору купівлі-продажу спірної земельної ділянки, проведення його реєстрації, виходячи із ціни, вказаної у затвердженому звіті про експертну грошову оцінку, затвердженому рішенням міської ради №30/16 від 21.12.2018 (а.с. 26-27), які залишені міською радою без відповіді та задоволення.
19.02.2020 позивачем на адресу відповідача направлено проект договору купівлі-продажу земельної ділянки для його подальшого підписання та реєстрації у відповідності до чинного законодавства (28-29).
Володимир-Волинська міська рада листом від 02.03.2020 №511/1.27/2-20 повідомила позивача, що 12.12.2019 рішенням міської ради №35/17 (а.с. 46) затверджено вартість земельної ділянки площею 3282 кв.м. по вул. Наталії Ужвій, 3 в сумі 604 281 грн. 84 коп. без врахування ПДВ, по ціні 184,12 грн. за 1 кв.м. зазначає про неможливість укладення договору купівлі-продажу у зв`язку з недосягненням між сторонами істотної умови договору, зокрема ціни продажу (а.с. 30).
Відповідно до положень статті 78 ЗК України (у редакції, чинній на час прийняття Володимир-Волинською міською радою рішення від 09.11.2018 № 29/15 про продаж земельної ділянки) право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати у власність земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності у разі їх придбання за договором купівлі-продажу (пункт 1 частина 1 статті 82 ЗК України).
Статтею 116 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.
Статтею 122 ЗК України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
У пункті 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що виключно на пленарних засіданнях міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Відповідно до положень статті 128 ЗК України продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Підставою для відмови в продажу земельної ділянки є: а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки; б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах; в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності; г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність; ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
Рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації, сільської, селищної, міської ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки. Договір купівлі-продажу земельної ділянки підлягає нотаріальному посвідченню. Документ про оплату або про сплату першого платежу (у разі продажу земельної ділянки з розстроченням платежу) є підставою для видачі державного акта на право власності на земельну ділянку та її державної реєстрації.
Ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться організаціями, які мають відповідну ліцензію на виконання цього виду робіт, на замовлення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Сума авансового внеску зараховується до ціни продажу земельної ділянки. У разі відмови покупця від укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки сума авансового внеску не повертається.
Ч 6 ст. 5, абз. 2 ч. 2 ст. 13 ЗУ "Про оцінку земель" встановлено, що експертна грошова оцінка земельної ділянки та прав на них проводиться з метою визначення вартості об`єкта оцінки. Експертна грошова оцінка земельної ділянки проводиться у разі відчуження земельних ділянок, що належать до державної або комунальної власності.
Враховуючи вищевикладене, судом встановлено наявність всіх обов`язкових умов для укладення договору купівлі-продажу спірної земельної ділянки, зокрема прийняття відповідачем рішення про продаж земельної ділянки; сплата позивачем авансового внеску у встановленому розмірі; проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки суб`єктом оціночної діяльності; погодження звіту про експертну грошову оцінку п. 1.2 рішення міської ради №30/16 від 21.12.2018, що є легітимною підставою позивачу сподіватись на укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки.
Судом встановлено, що позивачем підписано примірники проекту договору купівлі-продажу земельної ділянки, які надіслано відповідачу для підписання. Водночас, міською радою після отримання примірників договору купівлі-продажу земельної ділянки, позивачу не було направлено ні протоколу розбіжностей, ні оформленого примірника договору купівлі-продажу.
Бездіяльність та зволікання відповідача щодо укладення з позивачем договору купівлі-продажу є порушенням "правомірних очікувань" позивача на отримання у власність земельної ділянки в порядку, встановленому чинним законодавством України.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду №910/14555/18 від 11.09.2019.
Згідно з усталеною прецедентною практикою Європейського Суду з прав людини основу принципу правової визначеності утворює ідея передбачуваності (очікуваності) суб`єктом відносин визначених правових наслідків (правового результату) своєї поведінки, яка відповідає існуючим в суспільстві нормативним приписам.
На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії", від 20.05.2010 і "Тошкуце та інші проти Румунії", від 25.11.2008) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах ("Онер`їлдіз проти Туреччини", та "Беєлер проти Італії").
Разом з цим, Європейській суд з прав людини вказував, що поняття "майно" в розумінні статті 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод охоплює поняття "правомірні очікування", тобто, законні сподівання вчиняти певні дії відповідно до виданого державними органами дозволу ("Пайн Велі Девелопмент Лтд. та інші проти Ірландії").
Відповідно до статті 13 ЦК України при здійсненні своїх прав особа зобов`язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб, завдати шкоди довкіллю або культурній спадщині. Не допускаються дії особи, що вчиняються з наміром завдати шкоди іншій особі, а також зловживання правом в інших формах. У разі недодержання особою при здійсненні своїх прав вимог, які встановлені частинами 2 - 5 цієї статті, суд може зобов`язати її припинити зловживання своїми правами, а також застосувати інші наслідки, встановлені законом.
Рішення Володимир-Волинської міської ради Волинської області №29/15 від 09.11.2018, №30/16 від 21.12.2018 в частині погодження звіту про експертну грошову оцінку спірної земельної ділянки є чинними, договір про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки від 03.12.2018 сторони не припинили (не розірвали), кошти у сумі 120 856 грн. 37 коп. сплачені та позивачеві не поверталися, тому легітимні сподівання позивача на реалізацію свого права (отримання майна у власність) підлягають захисту з урахуванням гарантій, передбачених у статті 1 Протоколу № 1 до Конвенції, у зв`язку з чим суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог та визнання укладеним договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення у редакції, запропонованій позивачем.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду №922/4192/16 від 24.10.2019.
Заперечення відповідача щодо недосягнення істотних умов договору купівлі-продажу в частині вартості земельної ділянки, зокрема вартість встановлена міською радою в сумі 604 281 грн. 84 коп. без врахування ПДВ, по ціні 184,12 грн. за 1 кв.м., запропонована позивачем - 263 962 грн. 00 коп. без врахування ПДВ, по ціні 80,43 грн. за 1 кв.м. не приймаються судом, оскільки дане питання було предметом розгляду Волинським окружним адміністративним судом в межах справи №140/1893/19, спростовуються матеріалами справи, суперечать ст. 128 ЗК України щодо визначення ціни за експертною грошовою оцінкою. Земельна ділянка відчужувалась власнику розміщеного на ній нерухомого майна, не на аукціоні, тому експертна оцінка не може бути стартовою ціною.
Затвердження ціни продажу не є предметом спору, що спростовує заперечення відповідача щодо обрання позивачем неправильного способу захисту. Ціна продажу встановлена експертним висновком.
Рішенням від 20.08.2019 встановлено неправомірність самостійного встановлення міською радою вартості земельної ділянки, що є вищою за експертну.
Згідно ст. 326 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами.
Вартість земельної ділянки в сумі 263 962 грн. 00 коп. визначена експертом у встановленому законом порядку, затверджена Володимир-Волинською міською радою Волинської області, зокрема п. 1.2 рішення №30/16 від 21.12.2018.
Докази оскарження висновку експерта в матеріалах справи відсутні.
Твердження відповідача про втрату чинності експертної оцінки станом на дату розгляду справи не береться судом до уваги, оскільки вона була чинна станом на дату прийняття рішення Володимир-Волинською міською радою Волинської області №30/16 від 21.12.2018 "Про погодження звітів про експортну грошову оцінку, затвердження вартості, стартової ціни та продаж у власність земельних ділянок несільськогосподарського призначення", тобто на дату продажу спірної земельної ділянки.
Зволікання в укладенні договору відбулися не з вини позивача.
Посилання відповідача на ст. 632 ЦК України, зокрема що ціна продажу визначається за домовленістю сторін договору, й відповідно, може суттєво відрізнятись від експертної грошової оцінки, яка враховується як стартова під час встановлення ціни продажу, не береться судом до уваги, оскільки продаж земельної ділянки державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам регулюється Земельним кодексом України, який носить імперативний характер, зокрема ст. 128, якою визначено, що ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться суб`єктами господарювання, які є суб`єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до закону, на замовлення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Продаж земельної ділянки власнику нерухомого майна за ціною, вищою за експертну, суперечить вимогам чинного законодавства.
Щодо необхідності викладення тексту договору на спеціальному бланку нотаріальних документів, що узгоджується з Порядком вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 22.02.2012 №296/5, суд зазначає, що оскільки відповідно до п.п. 1, 7 Порядку витрачання, зберігання, обліку спеціальних бланків нотаріальних документів і звітності про їх використання, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2009 №812, спеціальні бланки нотаріальних документів є невід`ємною складовою нотаріального діловодства та документарного забезпечення нотаріального процесу і використовуються нотаріусами виключно під час вчинення нотаріальних дій, видача таких бланків особам не передбачена чинним законодавством. Посвідчувати договір нотаріально не можливо без згоди обох сторін.
Відповідно до положень статті 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами, про що також наголошено в рішенні Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009.
Першою і найважливішою вимогою статті 1 Протоколу № 1 до Європейської конвенції з прав людини та основоположних свобод (далі - Конвенція) є те, що будь-яке втручання з боку органів державної влади в мирне володіння майном має бути законним (див."Іатрідіс проти Греції", § 58, ЄСПЛ 1999-II). Вимога законності, за змістом Конвенції, вимагає дотримання відповідних положень внутрішнього законодавства і відповідності верховенству права, яке включає в себе свободу від свавілля (див."Хентріх проти Франції", 22.09.1994 § 42 та "Кушоглу проти Болгарії", §§ 49-62, 10.05.2007).
Конвенція в статті 1 Протоколу 1 до Конвенції, практично в єдиному приписі, що стосується майна, об`єднує всі права фізичної або юридичної особи, які містять у собі майнову цінність. На відміну від традиційного розуміння інституту права власності, характерного для України, як і в цілому для держав континентальної системи права, ЄСПЛ тлумачить поняття "майно" (possessions) набагато ширше й у контексті статті 1 Першого протоколу під "майном" розуміє не тільки "наявне майно" (existing possessions), але й цілу низку інтересів економічного характеру (активи (assets)).
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
У відповідності до ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Частинами 1, 2, 3 ст. 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005р.).
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
Відповідно до частини 1 статті 14 ГПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги ПАТ "Володимир-Волинське підприємство "Родючість" про визнання договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення укладеним підтверджуються матеріалами справи, підставні та підлягають задоволенню, за виключенням у п. 2.2 слів "на рахунок ПРОДАВЦЯ"
Оскільки спір до розгляду суду доведено з вини відповідача, то витрати по сплаті судового збору в сумі 2 102 грн. 00 коп. відповідно до ст. 130 ГПК України слід віднести на нього.
Зайво сплачений позивачем судовий збір підлягає поверненню за його клопотанням на підставі ч. 1 ст. 7 ЗУ "Про судовий збір".
Керуючись ст.ст. 130, 234-235 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
в и р і ш и в:
1.Позов задовольнити.
2. Визнати договір купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення, для обслуговування виробничих приміщень, шляхом придбання її у власність, площею 3282 кв.м., кадастровий номер 0710200000:01:002:4992 по вулиці Наталії Ужвій, 3, в місті Вололодимир-Волинський Волинської області, укладеним між Володимир-Волинською міською радою Волинської області та Приватним акціонерним товариством "Володимир-Волинське підприємство "Родючість" в такій редакції:
ДОГОВІР
купівлі продажу земельної ділянки
Ми нижче підписані: з однієї сторони Володимир-Волинська міська рада, Волинської області, в особі міського голови САГАНЮКА ПЕТРА ДАНИЛОВИЧА, який діє на підставі Конституції України, та Закону України Про місцеве самоврядування в Україні - надалі ПРОДАВЕЦЬ , та з другої сторони: Приватне акціонерне товариство Володимир- Волинське підприємство Родючість , ідентифікаційний код ЄДРПОУ 05487685, юридична адреса : вулиця Наталії Ужвій, 3, місто Володимир-Волинський, Волинської області, 44702, в особі голови правління МАЛЮГИ СЕРГІЯ ВАЛЕНТИНОВИЧА, далі ПОКУПЕЦЬ , уклали даний договір про таке:
1. ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ:
1.1. ПРОДАВЕЦЬ продав, а ПОКУПЕЦЬ, купив земельну ділянку несільськогосподарського призначення площею 3282 кв.м, кадастровий номер 0710200000:01:002:4992. Земельна ділянка знаходиться в користуванні ПОКУПЦЯ згідно договору оренди землі від 09 листопада 2018 року і дана земельна ділянка зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10 грудня 2018 року, за реєстраційним номером 148807353 .
1.2. Місце розташування земельної ділянки: вулиця Наталії Ужвій, 3, місто Володимир- Волинський, Волинської області, 44702.
1.3. Цільове призначення земельної ділянки - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд .
2. ЦІНА ДОГОВОРУ І УМОВИ ОПЛАТИ
2.1. Продаж земельної ділянки проводиться за 263 962,00 гривень, без врахування ПДВ, по ціні - 80,43 грн за 1 кв.м. При цьому до укладення та підписання даного договору вже внесений та сплачений ПОКУПЦЕМ авансовий внесок у розмірі - 120 856,37 грн (сто двадцять тисяч вісімсот п`ятдесят шість грн. 37 коп.), що складає 20% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
2.2. Оплата здійснюється в 30-ти денний термін після укладення та посвідчення договору купівлі-продажу. Грошові кошти, без врахування вже сплаченого авансового внеску, у розмірі -143 105,63 грн (сто сорок три тисячі сто п`ять грн. 63 коп.), за продану земельну ділянку перераховуються ПОКУПЦЕМ, безготівковим шляхом, у місцевий бюджет міста Володимир-Волинський.
2.3. Договір вступає в силу з моменту повного розрахунку між сторонами за цим договором та державної реєстрації.
2.4. Експертно грошова оцінка земельної ділянки, що продається, видана оцінювачем і становить 263 962,00 грн. (двісті шістдесят три тисячі дев`ятсот шістдесят дві грн. 00 коп.), що становить 80,43 грн. за 1 кв.м. (без врахування ПДВ).
3. ОБОВЯЗКИ СТОРІН
3.1. ПОКУПЕЦЬ зобов`язаний сплатити вартість земельної ділянки в строки та в розмірах, що передбачені цим договором.
3.2. ПОКУПЕЦЬ зобов`язаний з моменту виникнення права власності на придбану земельну ділянку сплачувати земельний податок в розмірах і порядку передбачених чинним законодавством.
3.3. ПОКУПЕЦЬ зобов`язаний використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням у встановлених межах.
3.4. ПРОДАВЕЦЬ продав, а ПОКУПЕЦЬ купив за даним договором земельну ділянку, вільну від будь-яких майнових прав і претензій третіх осіб, про яких в момент складання ПРОДАВЕЦЬ чи ПОКУПЕЦЬ не міг знати.
3.5. У разі порушення термінів оплати за земельну ділянку, передбачену р. 2.2 даного договору, ПОКУПЕЦЬ сплачує ПРОДАВЦЮ пеню в розмірі 0,5 відсотка від несплаченої суми за кожен день прострочки.
3.6. Розірвання договору не звільняє ПОКУПЦЯ від сплати пені, передбаченої цим договором.
4. РОЗГЛЯД СПОРІВ
4.1. Всі спори, що виникають при виконанні умов цього Договору або у зв`язку з тлумаченням його положень, вирішуються шляхом переговорів. Якщо сторони протягом 20 днів не досягли домовленості, то спір передається на розгляд суду у порядку, встановленому чинним законодавством.
5. ЗМІНИ УМОВ ДОГОВОРУ ТА ЙОГО РОЗІРВАННЯ
5.1 Зміни умов договору або внесення доповнень до нього можливі тільки за згодою сторін.
5.2 Всі зміни та доповнення до Договору здійснюються тільки в письмовій формі з наступним засвідченням таких змін та доповнень в органах нотаріату.
5.3 У разі невиконання однією із сторін цього Договору він може бути змінений або розірваний на вимогу іншої сторони за рішенням суду або господарського суду.
6. ІНШІ УМОВИ.
6.1. Невід`ємною частиною договору є :
рішення Володимир-Волинської міської ради №29/15 від 09.11.2018 Про дозвіл на продаж земельних ділянок ;
експертно грошова оцінка даної земельної ділянки, затверджена рішенням Володимир-Волинської міської ради № 30/16 від 21.12.2018.
6.2. Згідно ст.120, 125 Земельного кодексу України цей договір і документ про сплату вартості землі є підставою для відведення земельної ділянки в натурі та виготовлення технічної документації щодо даної земельної ділянки. Право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цих прав
6.3. Зміст ст.ст. 81, 83, 120, 125, 126, 127, 128 Земельного кодексу України, та положення Податкового кодексу України сторонам роз`яснено.
Повні юридичні адреси сторін
Продавець Покупець
Володимир-Волинська міська рада Приватне акціонерне товариство
Волинської області "Володимир-Волинське підприємство "Родючість"
вул. Данила Галицького, 5 вул. Наталії Ужвій, 3
код ЄДРПОУ 35387610 код ЄДРПОУ 05487685
міський голова голова правління
3. Стягнути з Володимир-Волинської міської ради (вул. Данила Галицького, 5, м. Володимир-Волинський, Волинська обл., код ЄДРПОУ 04051282) на користь Приватного акціонерного товариства "Володимир-Волинське підприємство "Родючість" (вул. Наталії Ужвій, 3, м. Володимир-Волинськ, Волинська обл., код ЄДРПОУ 05487685) 2 102 грн. 00 коп. (дві тисячі сто дві грн. 00 коп. ) витрат по сплаті судового збору.
4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду відповідно до ст. 255-256, п. 17.5 Перехідних положень ГПК України.
Повний текст рішення
складений 10.07.2020
Суддя А. М. Кравчук
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2020 |
Оприлюднено | 10.07.2020 |
Номер документу | 90307967 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Кравчук Антоніна Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні