ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
13 липня 2020 року Справа № 808/1990/16 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі судді Лазаренка М.С., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16) до Приватного акціонерного товариства "Волинська гірнічно - хімічна компанія" (71214, Запорізька обл., Чернігівський район, село Новополтавка, вул. Центральна, буд. 195) про припинення спеціального дозволу на користування надрами,
ВСТАНОВИВ:
29.06.2016 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної служби геології та надра України до товариства з обмеженою відповідальністю Волинська гірнічно - хімічна компанія про анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Ухвалою суду від 01.07.2016 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено попереднє судове засідання на 12 липня 2016 року.
Ухвалою суду від 25 січня 2017 року (суддя ОСОБА_1) провадження по справі №808/1990/16 зупинено до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі №826/19006/16.
Розпорядженням керівника апарату Запорізького окружного адміністративного суду №260 від 12.10.2017 року призначено повторний автоматичний розподіл справи №808/1990/16 у зв`язку з припиненням здійснення повноважень судді Запорізького окружного адміністративного суду ОСОБА_1 відповідно до рішення Вищої ради правосуддя від 12.09.2017 №2764/0/15-17 Про звільнення ОСОБА_1 з посади судді Запорізького окружного адміністративного суду у відставку .
Ухвалою суду від 17.10.2017 прийнято до провадження адміністративну справу №808/1990/16 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Волинська гірничо - хімічна компанія про анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Ухвалою суду від 13.11.2017 поновлено провадження у справі.
Ухвалою суду від 13.11.2017 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усуненні недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 05.12.2017 призначено судове засідання на 19 грудня 2017 року.
Ухвалою суду від 19.12.2017 замінено відповідача по даній справі на належного Приватне акціонерне товариство Волинська гірнічно - хімічна компанія , відкладено розгляд адміністративної справи №808/1990/16 на 16 січня 2018 року.
Ухвалою суду від 16.01.2018 зупинено провадження у справі №808/1990/16 до розгляду Окружним адміністративним судом м. Києва пов`язаної справи №826/15785/17 за позовом Приватного акціонерного товариства "Волинська гірнічно - хімічна компанія" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправними та скасування наказу і припису та набрання законної сили рішенням у цій справі.
Ухвалою суду від 22.02.2020 поновлено провадження у справі №808/1990/16 за позовом Державної служби геології та надр України до Приватного акціонерного товариства "Волинська гірнічно - хімічна компанія" про припинення спеціального дозволу на користування надрами, призначено судове засідання на 02 липня 2020 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив про встановлення ним під час проведення планової перевірки порушень відповідачем законодавства у сфері надрокористування. Оскільки припис про усунення порушень у сфері надрокористування не виконаний, позивач, на підставі статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, просить суд анулювати спеціальний дозвіл на користування надрами № 5075 від 22.12.2009, наданий відповідачеві.
Представник позивача просив справу розглянути в порядку письмового провадження.
Відповідач позов не визнав, просив відмовити у задоволенні позовних вимог, а справу розглянути в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Відповідно до ч.4 ст.229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність підстав для розгляду справи в порядку письмового провадження, фіксація судового засідання за допомогою технічного пристрою, відповідно до ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснювалась.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Наказом № 288 від 18 вересня 2015 року Державною службою геології та надр України призначено планову перевірку Приватного акціонерного товариства Волинська гірничо-хімічна компанія .
На виконання наказу №288 від 18.09.2015 головним спеціалістом Південного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України Стрілець О.І. та провідному геологу ДО Підена ТІДГК Басанському Г.Г . було здійснено виїзд за вказаною адресою надрокористувача.
За результатами перевірки відповідачем 2 складено Акт № 107/5075-З обстеження ділянки надр від 04 грудня 2015 року, відповідно до якого встановлено, що:
1. Суб`єкт господарювання ЗАТ Волинська гірничо-хімічна компанія в порушення пункту 6 статті 26 Кодексу України про надра без поважних причин протягом двох років з моменту надання спеціального дозволу на користування надрами № 5075 від 22 грудня 2009 року не приступив до користування надрами з метою розробки Новополтавського родовища апатитових руд.
2. В зв`язку з реорганізацією підприємства не переоформлений спеціальний дозвіл на користування надрами № 5075 від 22 грудня 2009 року з ЗАТ Волинська гірничо-хімічна компанія на ПрАТ Волинська гірничо-хімічна компанія , що є порушенням ПКМУ № 615.
У подальшому, на підставі Акту від 04 грудня 2015 року відповідачем 2 видано припис № 107 від 04 грудня 2015 року про надання у строк до 25 грудня 2015 року до Південного міжрегіонального відділу матеріалів, які свідчать про стан усунення порушень, який за твердженнями відповідача 1 разом з копією Акту направлено позивачу 17 грудня 2015 року. Суд, разом з тим, зазначає, що до матеріалів справи відповідачами не надано підтверджень направлення позивачу копій зазначених документів.
Наказом Держгеонадр України від 02 лютого 2016 року № 27 серед іншого зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 5075 від 22 грудня 2009 року, виданого позивачу, та надано строк 30 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для надання пояснень щодо причин припинення робіт, передбачених спецдозволом, більш як на два роки.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд виходить з наступного.
Згідно з ч. 2 статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення; з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року за № 1174.
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Згідно зі ст. 14 Кодексу України про надра, надра надаються у користування для:
- геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення;
- видобування корисних копалин;
- будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод;
- створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.);
- виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції;
- задоволення інших потреб.
Відповідно до статті 16 Кодексу України про надра, у редакції на час надання спеціального дозволу (2009 рік), спеціальні дозволи на користування надрами у межах конкретних ділянок надаються спеціалізованим підприємствам, установам і організаціям, а також громадянам, які мають відповідну кваліфікацію, матеріально-технічні та економічні можливості для користування надрами. Надання спеціальних дозволів на користування надрами здійснюється після попереднього погодження з відповідною Радою народних депутатів питання про надання земельної ділянки для зазначених потреб, крім випадків, коли у наданні земельної ділянки немає потреби. У разі виконання окремих видів робіт, пов`язаних з користуванням надрами, особами, не зазначеними у спеціальному дозволі, відповідальність за виконання умов, передбачених спеціальними дозволами, несе суб`єкт, що отримав спеціальний дозвіл. Щодо окремих видів користування надрами чи окремих користувачів надр можуть встановлюватись певні обмеження, передбачені законодавством України. Спеціальні дозволи на користування надрами надаються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з геологічного вивчення та забезпечення раціонального використання надр за погодженням з Міністерством охорони навколишнього природного середовища України, як правило, на конкурсних засадах в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку надання у 2009 році спеціальних дозволів на користування надрами №608 від 17.06.2009, дозволи надаються Мінприроди переможцям аукціонів з їх продажу, а також у випадках, передбачених у пункті 8 цього Порядку.
Частиною другою статті 24 Кодексу України про надра визначено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами: 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами і застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами (стаття 26 Кодексу України про надра).
Відповідно до пункту 22 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами №615 від 30.05.2011, дія дозволу зупиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди, центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі:
1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;
2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення;
4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища;
5) наявності підстав, передбачених Законом України Про санкції ;
6) невиконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля та/або висновків державної екологічної експертизи;
7) відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин, геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ).
Дія дозволу також зупиняється органом з питань надання дозволу за поданням Мінприроди за зверненням до Мінприроди Держекоінспекції та/або її територіальних органів щодо невиконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля та/або висновків державної екологічної експертизи, відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин, геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ).
Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.
Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків.
Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії.
Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.
У разі визнання за рішенням суду, що набрало законної сили, незаконним (безпідставним) зупинення та/або анулювання дозволу строк дії дозволу та відповідно строк користування надрами продовжується органом з питань надання дозволу на строк такого зупинення та/або анулювання.
Згідно пункту 23 Порядку №615, право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності .
Відповідно до статті 57 Кодексу України про надра, у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.
При користуванні надрами відповідно до умов угоди про розподіл продукції право користування надрами може бути припинено, обмежено чи тимчасово заборонено (зупинено) на умовах та в порядку, передбачених Законом України Про угоди про розподіл продукції і такою угодою, і лише у випадках, зазначених у частині четвертій статті 26 цього Кодексу.
Частиною сьомою статті 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності №2806-1У від 06.09.2005, визначено, що дозвільний орган анулює документ дозвільного характеру з таких підстав:
- звернення суб`єкта господарювання із заявою про анулювання документа дозвільного характеру:
- наявність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу, перетворення та ліквідації, якщо інше не встановлено законом;
- наявність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця.
Дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;
2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку про те, що анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для зупинення дії дозволу.
Така правова позиція щодо застосування норм законодавства викладена у постанові Верховного Суду від 06 листопада 2018 року (справа №812/828/15, провадження №К/9901/32454/18).
Судом встановлено, що дію спеціального дозволу на користування надрами № 5075 від 22 грудня 2009 року, власником якого є ПрАТ Волинська гірничо- хімічна компанія зупинено відповідно до Наказу Держгеонадра України № 27 від 02 лютого 2016 року.
Разом з тим, підставою для винесення Наказу № 27 від 02 лютого 2016 року про зупинення дії спеціального дозволу № 5075 від 22 грудня 2009 року слугував Припис №107 від 04 грудня 2015 року.
Відповідно до ч.4 ст.78 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києві від 27 березня 2018 року у справі № 826/15785/17, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2018 року вищевказані Припис № 107 від 04 грудня 2015 року і Наказ № 27 від 02 лютого 2016 року в частині, що стосується ПрАТ Волинська ГХК визнано протиправними та скасовані.
Постановою Касаційного адміністративного суду Верховного Суду від 23 червня 2020 року у справі № 826/15785/17 касаційну скаргу Державної служби геології та надр України України залишено без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду м. Києві від 27 березня 2018 року та постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2018 року - без змін.
Таким чином, скасування у судовому порядку Припису № 107 від 04 грудня 2015 року свідчить про відсутність допущення з боку надрокористувача порушень, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу, у зв`язку з чим у суду відсутні підстави для припинення спеціального дозволу відповідача на користування надрами.
Крім того Окремою ухвалою від 23 червня 2020 року у справі № 826/15785/17 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду зазначив, що протиправні дії Держгеонадра України призвели до суттєвих і грубих порушень порядку проведення перевірки, що, як наслідок, позбавило ПрАТ Волинська ГХК закріплених законодавством процедурних гарантій при здійсненні стосовно нього державного геологічного контролю, а також зумовило настання негативних для нього наслідків у вигляді незаконного зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами N5075 від 22.12.2009 року, тобто спричинило порушення прав ПрАТ Волинська гірничо-хімічна компанія як надрокористувача. Вищенаведене також свідчить про порушення Держгеонадра України одного з загальних принципів господарювання в Україні, закріплених у статті 6 Господарського кодексу України, щодо заборони незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Державної служби геології та надр України до Приватного акціонерного товариства "Волинська гірнічно - хімічна компанія", є необґрунтованими, а тому не підлягають задоволенню.
Згідно з ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Згідно з ч. 1 ст. 143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
У зв`язку із відмовою у задоволенні адміністративного позову, розподіл судових витрат згідно ст. 139 КАС України судом не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 6, 72-73, 132, 139, 143, 241-246, 250-251 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16) до Приватного акціонерного товариства "Волинська гірнічно - хімічна компанія" (71214, Запорізька обл., Чернігівський район, село Новополтавка, вул. Центральна, буд. 195) про припинення спеціального дозволу на користування надрами - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до п. 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки апеляційного оскарження продовжуються на строк дії такого карантину.
Рішення складено у повному обсязі та підписано 13.07.2020.
Суддя М.С. Лазаренко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.07.2020 |
Оприлюднено | 15.07.2020 |
Номер документу | 90363451 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні