Рішення
від 01.07.2020 по справі 686/11547/19
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 686/11547/19

Провадження № 2/686/2369/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 липня 2020 року Хмельницький міськрайонний суд

Хмельницької області

в складі: головуючої - судді Козак О.В.,

при секретарі - Слободянюк А.Ю.,

за участі: представника позивача - ОСОБА_1 ,

представника відповідача - ОСОБА_2 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Хмельницького цивільну справу за позовом Хмельницької міської ради до ОСОБА_3 про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати,

встановив:

В квітні 2019 року Хмельницька міська рада звернулась до суду з позовом до ОСОБА_3 про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати. В обґрунтування позову позивач вказав, що ОСОБА_3 є власником приміщення магазину загальною площею 117,8 кв.м. по АДРЕСА_1 на підставі договору купівлі-продажу від 02.10.2007 року, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №162068151 від 03.04.2019 року.

З моменту оформлення права власності на нерухоме майно ОСОБА_3 права на землю не оформив, користується земельною ділянкою по АДРЕСА_1 без правовстановлюючих документів для обслуговування приміщення магазину, плату за користування даною земельною ділянкою не вносив.

Згідно інформації Головного управління ДФС у Хмельницькій області ОСОБА_3 за земельну ділянку по АДРЕСА_1 за АДРЕСА_2 та 2018 роки коштів не сплачував.

На підставі вказаних даних, з метою з`ясування стану земельної ділянки по АДРЕСА_1 , встановлення наявності будівель чи іншого майна на ній та підстав користування земельною ділянкою представниками управління земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради, було здійснено обстеження земельної ділянки по АДРЕСА_1 , про що був складений акт обстеження земельної ділянки. За результатами обстеження вказаної земельної ділянки комісією встановлено, що земельна ділянки по периметру огороджена бетонним парканом, на ділянці розташоване двоповерхове нежитлове приміщення, ведеться господарська діяльність.

На підставі вищевказаних відомостей управлінням земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради було нараховано розмір орендної плати в період з 01.06.2017 р. до 01.12.2018 р., яку мав би сплатити ОСОБА_3 у випадку виконання чинного законодавства України - укладення договору оренди землі.

ОСОБА_3 правомірно володіє лише приміщенням магазину загальною площею 117,8 кв.м. по АДРЕСА_1 . З моменту оформлення права власності на нерухоме майно ОСОБА_3 права на землю не оформив, користується земельною ділянкою без правовстановлюючих документів до теперішнього часу для обслуговування приміщення магазину, плату за користування даною земельною ділянкою в повному обсязі не вносить. Внаслідок цього територіальна громада міста Хмельницького в особі Хмельницької міської ради була позбавлена можливості отримати дохід у розмірі 60760,01грн. від здачі земельної ділянки в оренду в період з 01.06.2017р. до 01.12.2018р. Він не є власником та постійним землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата (14.1.72 ПК України).

Податковим кодексом України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (14.1.125, 14.1,136, 288,5 ПК України). Згідно рішення дев`ятнадцятої сесії міської ради №64 від 29.08.2012 року "Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради" затверджено орендні ставки, а саме відсотки від нормативної грошової оцінки, що враховується для розрахунку річної плати за землю. Даним рішенням затверджено 3% - найменшу орендну ставку, яка відповідає ПК України, та яка і використовувалась при обрахуванні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по АДРЕСА_1 .

Враховуючи розроблений ліцензійною організацією план землекористування земельної ділянки по АДРЕСА_1 , яка перебуває в користуванні ОСОБА_3 , розмір безпідставно збережених коштів, який відповідає орендній платі за користування земельною ділянкою, було вирішено нарахувати саме на земельну ділянку площею 762 кв.м..

ОСОБА_3 у період з 01.06.2017 року по 01.12.2018 року не сплачував за користування земельною ділянкою плату за землю у встановленому законодавчими актами розмірі. Таким чином, фактично збільшив свої доходи, а Хмельницька міська рада втратила належне їй майно (кошти від орендної плати) у розмірі 60760,01 грн.. Розмір доходу відповідача у період з 01.06.2017 до 01.12.2018 року було розраховано Хмельницькою міською радою, як розмір плати за земельну ділянку комунальної власності у формі орендної плати, яка нараховується та сплачується за регульованою ціною, встановленою уповноваженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування. Враховуючи вищевикладене, позивач просить суд стягнути з ОСОБА_3 на користь Хмельницької міської ради 60760,01 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по АДРЕСА_1 та судовий збір.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала з підстав викладених у позовній заяві та просила їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечив проти задоволення позову, суду пояснив, що земельна ділянка, як об`єкт цивільних прав не була сформована, нормативна грошова оцінка вказаної ділянки не проводилась. Також невірно визначена площа земельної ділянки.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_3 є власником приміщення магазину загальною площею 117,8 кв.м. по АДРЕСА_1 на підставі договору купівлі-продажу від 02.10.2007 р.

Згідно акту обстеження земельної ділянки від 10.09.2018 року, складеного головними спеціалістами відділу оренди та продажу землі управління земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів ОСОБА_4 та ОСОБА_5 встановлено, що земельна ділянка огороджена по периметру бетонним парканом, на ділянці розташоване двоповерхове нежитлове приміщення, ведеться господарська діяльність, земельна ділянка не сформована, відомості в Державному земельному кадастрі відсутні. Згідно Реєстру прав власності на нерухоме майно ОСОБА_3 є власником приміщення магазину по АДРЕСА_1 . Підставою виникнення права власності є договір купівлі-продажу від 02.10.2007 року. Рішенням виконавчого комітету міської ради від 14.06.2001 року №435 ТзОВ агрокомбінату Перлина Поділля було надано в оренду земельну ділянку по АДРЕСА_1 площею 695 кв.м. під міні-пекарню. На даний час право користування даною земельною ділянкою належним чином не оформлено.

Відповідно до листа Головного управління ДФС у Хмельницькій області №24874/10/22-01-58-06 від 02.10.2018 року ОСОБА_3 у 2017-2018 роках плати за користування земельною ділянкою по АДРЕСА_1 , площею 0,0695, не вносив.

Згідно "Розрахунку розміру орендної плати " ОСОБА_3 за користування земельною ділянкою по АДРЕСА_1 площею 762 кв.м. за період з 01.06.2017 року по 31.12.2017 року розмір орендної плати становить 18095,63грн., з 01.01.2018 року по 01.12.2018 року становить 42664,38грн., а загальна сума неодержаного доходу від орендної плати за землю за вказаний період становить 60760,01грн.

З листа Управління архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів від 22.03.2019 року № 456/0314 вбачається, що наказом по управлінню архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів від 22.03.2019 року №171 приміщенню магазину загальною площею 117,8 кв.м. по АДРЕСА_1 , на який надавався дозвіл на реконструкцію приміщення магазину з надбудовою мансардного поверху під друкарню, змінено адресу на АДРЕСА_3 .

24.04.2019 року ОСОБА_3 звернувся до Хмельницької міської ради з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0762 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_3 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) з метою передачі її в оренду, долучивши серед інших документів кадастровий план земельної ділянки.

Згідно рішення тридцять другої сесії Хмельницької міської ради від 26.06.2019 року №75, ОСОБА_3 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою передачі в оренду за адресою: АДРЕСА_3 , для обслуговування приміщення магазину (договір купівлі-продажу від 02.10.2007 року р/н 6112, наказ управління архітектури та містобудування від 22.03.2019 року №171), категорія земель - землі житлової та громадської забудови, площею 762 кв.м..

01.02.2020 року між Хмельницькою міською радою та ОСОБА_3 було укладено договір оренди землі №39/01, згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове користування земельну ділянку (земельні ділянки) на підставі рішення тридцять п`ятої сесії міської ради від 11.12.2019 року №73 із земель житлової та громадської забудови, для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) з кадастровим номером 6810100000:05:002:0041, яка розташована в АДРЕСА_3 .

Згідно п.2,9 вказаного договору, в оренду передається (передаються) земельна ділянка (земельні ділянки) площею 762 кв.м.. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст.22 Закону України Про оренду землі та розмірі 54 212,64 грн. в рік, що становить 8 відсотків під магазин, 6 відсотків під металеву споруду та 3 відсотки під проїзди, проходи та площадки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Вказані обставини підтверджуються: Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №162068151 від 03.04.2019 року; актом обстеження земельної ділянки від 10.09.2018 року; листом Головного управління ДФС у Хмельницькій області №24874/10/22-01-58-06 від 02.10.2018 року; витягом із технічної документації про грошову оцінку земельної ділянки №18-22-3058/116-18 від 18.09.2018 року; розрахунком розміру орендної плати; клопотанням ОСОБА_3 від 24.04.2019 року; витягом з рішення тридцять другої сесії Хмельницької міської ради від 26.06.2019 року №75; наказом Управління архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів №456/0314 від 22.03.2019 року; договором оренди землі №39/01 від 01.02.2020 року.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Статтею 80 ЗК України визначено, що суб`єктами права власності на землі комунальної власності, є - територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Згідно ч.2 ст.152 ЗК України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків .

За змістом глави 15 ЗК України, право користування земельною ділянкою комунальної власності реалізується через право постійного користування або право оренди.

Частина перша статті 93 ЗК України встановлює, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт в частини першої статті 96 ЗК України).

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (стаття 125 ЗК України).

За змістом вказаних приписів виникнення права власності на жилий будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені і яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте, відповідно до приписів частини другої статті 120 ЗК України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.

До моменту оформлення власником об`єктів нерухомості права оренди земельних ділянок, на яких ці об`єкти розташовані, відносини з фактичного користування земельними ділянками без укладених договорів їх оренди та недоотримання їхнім власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

Відповідно до ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Відповідно до ст. 1214 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна.

Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Отже, фактичний користувач земельних ділянок, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цих ділянок зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування ділянками, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельних ділянок на підставі частини першої статті 1212 ЦК України (аналогічні висновки сформульовані у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23 травня 2018 року у справі № 629/4628/16-ц та від 20 листопада 2018 року у справі № 922/3412/17).

Згідно ч.ч.1,6 ст.81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

З акту обстеження земельної ділянки від 10.09.2018 року, вбачається, що земельна ділянка огороджена по периметру бетонним парканом, на ділянці розташоване двоповерхове нежитлове приміщення, ведеться господарська діяльність, земельна ділянка не сформована, відомості в Державному земельному кадастрі відсутні. Згідно Реєстру прав власності на нерухоме майно ОСОБА_3 є власником приміщення магазину по АДРЕСА_1 . Підставою виникнення права власності є договір купівлі-продажу від 02.10.2007 року. Рішенням виконавчого комітету міської ради від 14.06.2001 року №435 ТзОВ агрокомбінату Перлина Поділля було надано в оренду земельну ділянку по АДРЕСА_1 площею 695 кв.м. під міні-пекарню. На даний час право користування даною земельною ділянкою належним чином не оформлено.

Будь-яких інших належних та допустимих доказів на підтвердження того, що в 2017-2018 роках в користуванні відповідача перебувала земельна ділянка площею більшою ніж 695 кв.м. суду надано не було.

Наданій позивачем кадастровий план земельної ділянки АДРЕСА_1 , згідно якого площа земельної ділянки становить 762 кв.м. вказаних обставин достовірно не підтверджує, оскільки він подавався відповідачем до Хмельницької міської ради 24.04.2019 року з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, тобто після періоду за який позивачем проведено розрахунок недоотриманого доходу.

Відповідачем не надано суду належних та допустимих доказів на спростування нормативної грошової оцінки наданої позивачем.

У зв`язку з наведеним, розрахунок недоотриманих Хмельницькою міською радою доходів у вигляді орендної плати за земельну ділянку по АДРЕСА_1 слід проводи з площі земельної ділянки 695 кв.м. Згідно розрахунку проведеного судом сума безпідставно збережених ОСОБА_3 коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по АДРЕСА_1 за період з 01.06.2017 року по 31.12.2017 року та з 01.01.2018 року по 01.12.2018 року становить - 55428,91 грн. (2017р.: 1357 х 695 = 943115/100х3 = 28293,45/12 = 2357,79 х7 місяців = 16504,53грн.; 2018р.: 2036х695 = 1415432/100х3 = 42462,96/12 = 3538,58 х 11 місяців = 38924,38).

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позов підлягає частковому задоволенню та слід стягнути з ОСОБА_3 на користь Хмельницької міської ради 55428,91 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по АДРЕСА_1 . В задоволенні решти позовних вимог, слід відмовити.

Відповідно до ст.141 ЦПК України, з ОСОБА_3 на користь Хмельницької міської ради слід стягнути судовий збір пропорційно до задоволених вимог в сумі 1752,34 грн. (60760,01/100=607,60; 55428,91/607,60=91,22; 1921/100х91,22=1752,34).

Керуючись ст.ст. 2, 12, 13, 76, 81, 141, 258, 259, 263-265 ЦПК України, ст.ст.15, 80, 93, 96, 120, 125, 152 ЗК України, ст.ст.1212, 1214 ЦК України, ст.13 Конституції України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з ОСОБА_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІПН: НОМЕР_1 , жителя: АДРЕСА_4 ) на користь Хмельницької міської ради (код ЄДРПОУ: 33332218, пошт.індекс: 29000, м.Хмельницький, вул.Гагаріна, 3; р/р 31417611022002, МФО: 899998, ЄДРПОУ 38045529, одержувач коштів: УК у м.Хмельницькому/м.Хмельницький/24062200, банк одержувача: Казначейство України (ЕАП), призначення платежу - Кошти за шкоду (відшкодування збитків) 55428,91 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по АДРЕСА_1 .

В задоволенні решти позовних вимог, відмовити.

Стягнути з ОСОБА_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІПН: НОМЕР_1 , жителя: АДРЕСА_4 ) на користь Хмельницької міської ради (р/р 31418535022002, банк одержувача: Казначейство України (ЕАП), МФО: 899998, код за ЄДРПОУ 38045529, одержувач коштів: УК у м.Хмельницькому/м.Хмельницький/21080500, призначення платежу - інші надходження) 1752,34грн. судового збору.

На рішення суду може бути подана апеляційна скарга протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Хмельницького апеляційного суду через Хмельницький міськрайонний суд.

В разі проголошення вступної та резолютивної частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Дата складання повного тексту рішення суду - 13.07.2020 року.

Суддя:

СудХмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення01.07.2020
Оприлюднено15.07.2020
Номер документу90374256
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —686/11547/19

Ухвала від 20.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 29.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Постанова від 15.06.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 14.06.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 07.06.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 19.05.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 27.04.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 19.04.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Рішення від 17.03.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 23.12.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні