Рішення
від 10.07.2020 по справі 480/342/20
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 липня 2020 р. Справа № 480/342/20

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Осіпової О.О.,

за участю секретаря судового засідання - Мікулінцевої А.П.,

представника позивача - Скубира О.М.,

представника відповідача - Мулик К.К.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Акціонерного товариства "Сумський завод насосного та енергетичного машинобудування "Насосенергомаш" до Офісу великих платників податків ДПС в особі Харківського управління Офісу великих платників податків ДПС про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

В С Т А Н О В И В:

Акціонерне товариство "Сумський завод насосного та енергетичного машинобудування "Насосенергомаш" звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Офісу великих платників податків ДПС в особі Харківського управління Офісу великих платників податків ДПС, в якій просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 02.10.2019р. № 0000105413.

Свої вимоги мотивує тим, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення є протиправним, оскільки висновок контролюючого органу про заниження земельного податку за січень-березень 2019 року не відповідає положенням чинного законодавства, адже на виконання ст.13,18,23 Закону України Про оцінку земель рішенням від 06.05.2015р. № 4307- МР Сумська міська рада затвердила технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Суми, розроблену ДП Український державний науково-дослідний інститут проектування міст ДІПРОМІСТО ім. Ю.М. Білоконя , та рекомендувала управлінню Держземагенства у Сумському районі Сумської області, ДПІ у м. Сумах, ГУ Міндоходів у Сумській області при передачі земельних ділянок у власність, оренду та за цивільно- правовими угодами для визначення ставок земельного податку і розміру орендної плати за землю прийняти до відома та використовувати у роботі до розрахунків зазначену нормативну грошову оцінку. Відповідно до п. 3 Рішення Сумської міської ради від 06.05.2015р. № 4307-МР вказана нормативна грошова оцінка набуває чинності з 01.01.2016 року, а з урахуванням положень ст. 18 Закону України Про оцінку землі є чинною до 01.01.2021 - 01.01.2023р., при умові відсутності рішення Сумської міської ради про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Суми. За період з 06.05.2015р. по 02.10.2019р. Сумська міська рада не затверджувала технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Суми. У зв`язку з вищевикладеним, позивач правомірно здійснив розрахунок земельного податку за 2019 рік з використання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.02.2016р. № 439-2/01-11, від 18.02.2016р. № 439-2/02-11, а висновок відповідача про заниження земельного податку у сумі 397 389,34грн., підставою для прийняття якого були дані щодо нормативно грошової оцінки земельних ділянок, вказані в листі Міжрайонного управління в м. Сумах та Сумському районі ГУ Держгеокадастру від 21.08.2019р. № 1239/115-19, є таким, що прийнятий з порушенням вимог законодавства України, оскільки: правоустановчий документ на вказані земельні ділянки, а саме державний акт на право постійного користування землею серія СМ 0017, не був змінений та/або замінений на інший; присвоєння земельним ділянкам кадастрових номерів не є елементом обчислення бази оподаткування або іншим елементом визначення податку; за період з 06.05.2015р. по 02.10.2019р. Сумська міська рада не затверджувала технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Суми.

Ухвалою від 20.01.2020р. провадження у справі відкрито, розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

10.02.2020р. від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву (т.1, а.с.127-134), в якому, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, зазначає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення є правомірним, оскільки у витягах з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 18.02.2016 року, якими користувався позивач, вказується лише нормативно грошова оцінка 1кв.м. земельної ділянки за відповідними адресами, але відсутня площа окремої земельної ділянки. Дані витяги не надають підстави щодо проведення нормативно грошової оцінки саме окремої земельної ділянки площею 0,9099 га за адресою: м. Суми, вул.2-га Залізнична, 2/1 та площею 15,4315 га за адресою: м. Суми, площа Привокзальна, 1. За результатами технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) встановлено зміну площі земельної ділянки по площі Привокзальній, 1 , а також наявність ще однієї земельної ділянки площею 0,0498 га по площі Привокзальній, 1, що не було враховано підприємством у податковій декларації земельного податку за 2019 рік №9012961371 від 06.02.2019. До Міськрайонного управління в м. Сумах та Сумському районі ГУ Держгеокадастру у Сумській області був наданий запит (№40166/10/28-10-50-16-14 від 19.08.2019) щодо даних державного земельного кадастру, а саме нормативно грошову оцінку (у т.ч. 1 кв.м.) земельних ділянок за вищевказаними кадастровими номерами, що діяла з 01.01.2019 року. Не відображення у податкової декларації земельного податку за 2019 рік нововиявленої земельної ділянки площею 498 м2 (державна реєстрація 24.01.2019) та неврахування нормативно грошової оцінки на 2019 рік, яка за даними Державного земельного кадастру є більшою, чим нормативно грошова оцінка, якою користувалося перевіряємо підприємство (витяги з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок (1м2) від 18.02.2016 року, із врахуванням коефіцієнтів індексації за попередні роки), спричинило заниження земельного податку за січень - березень 2019 року на суму 400 214,40 грн. З урахуванням наведеного перевіркою встановлено порушення п.п.269.1.2 п.269.1 ст.269, п.п. 270.1.1 п. 270.1 ст.270, п. 271.1 ст. 271, п.286.1 ст.286, п.287.1 ст.287, п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-УІ (із змінами та доповненнями), що призвело до заниження земельного податку на суму 400 214,40 грн., у т.ч. за січень 2019 року на суму 132 855,58 грн., за лютий 2019 року на суму 133 679,41 грн. та за березень 2019 року на суму 133 679,41 грн.

14.02.2020р. від представника позивача надійшла відповідь на відзив (т.1, а.с.143-148), відповідно до якої твердження відповідача, наведене у відзиві про те, що витяги від 18.02.2016 року не надають підстави щодо проведення нормативно-грошової оцінки саме окремої земельної ділянки площею 0,9099 га за адресою: м. Суми, вул. 2-га Залізнична, 2/1 та площею 15 4315 га за адресою: м. Суми, площа Привокзальна, 1, не відповідає чинному законодавству України, оскільки відповідно до п. 3 рішення Сумської міської ради від 06.05.2015р. № 4307-МР вказана нормативна грошова оцінка набуває чинності з 01.01.2016 року, а приймаючи до уваги положення ст. 18 Закону України Про оцінку землі , є чинною до 01.01.2021 - 01.01.2023 при умові відсутності рішення Сумської міської ради про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Суми. Станом на 14.02.2020р. Сумська міська рада не приймала рішення про затвердження нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Суми. На підставі вищевикладеного, позивач вважає, що витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки: від 18.02.2016р. № 439-2/01-11, відповідно до якого встановлена нормативна грошова оцінка земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Суми, площа Привокзальна, 1, Сумська область у розмірі 623,82 гривень за один м2; та від 18.02.2016р. № 439-2/02-11, відповідно до якого встановлена нормативна грошова за оцінка земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Суми, вул. 2-га Залізнична у розмірі 680,10 гривень за один м2 є законодавчо передбаченими підставами для обчислення та сплати земельного податку. В результаті розроблення технічної документації із землеустрою були присвоєні кадастрові номери земельним ділянкам, уточнено межі та площу земельних ділянок, а також виявлено нову земельну ділянку за адресою м. Суми, пл. Привокзальна, 1 , загальною площею 0,0498га. При цьому, самі по собі кадастрові номери не є елементом обчислення оподаткування або іншим елементом визначення земельного податку. Отже, позивач правомірно здійснив розрахунок земельне податку за 2019 рік з використання витягів з технічної документації про нормативну грошеву оцінку земельної ділянки від 18.02.2016р. № 439-2/01-11, від 18.02.2016р. № 439-2/02-11.

25.03.2020р. від представника відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив (т.2,а.с.5-6), відповідно до яких надані АТ Насосенергомаш витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не відповідають формам складання витягу. Зокрема, у витязі №439-2/02-11 від 18.02.2016 року зазначено місцезнаходження земельної ділянки - м. Суми, вул. 2а Залізнична, власник- ПАТ Насосенергомаш . Площа земельної ділянки- 1 кв.м. Проте, за вказаною адресою у позивача відсутня земельна ділянка такою площею. Крім того, у витязі не зазначено, а відповідно і не застосовано при обрахунку, локальний коефіцієнт на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони. Крім того, маються невідповідності площі земельної ділянки під забудовою, оскільки також зазначено площу в 1 м2, що не відповідає дійсності. У витязі №439/01-11 від 18.02.2016 року зазначено місцезнаходження земельної ділянки - м. Суми, площа Привокзальна, 1, власник- ПАТ Насосенергомаш . Площа земельної ділянки - 1 кв.м. Проте, за вказаною адресою у позивача відсутня земельна ділянка такою площею. Крім того, маються невідповідності площі земельної ділянки під забудовою, оскільки також зазначено площу в 1 м2, що не відповідає дійсності. Також, в реквізитах осіб, які підписали витяги зазначається, Довідку склав , Довідку перевірив , що суперечить затвердженій формі, оскільки зазначені документи не є довідками, а є витягами, про що і має бути вказано. Відповідач вважає неправомірне використання умовної середньої оцінки 1 м2 землі в місті суми АТ Насосенергомаш при розрахунку земельного податку в 2019 році після того, як інформацію про конкретно визначені земельні ділянки, які знаходяться у володінні позивача, внесено до Державного земельного кадастру. Остаточно окремі земельні ділянки були повністю сформовані після виготовлення технічної документації із землеустрою та державної реєстрації земельних ділянок 24.01.2019 року, що підтверджується витягами з Державного земельного кадастру. Зазначає, що внаслідок розроблення технічної документації відбулась зміна площі земельної ділянки, уточнено межі земельних ділянок та була виявлена нова земельна ділянка. Тобто такі події призвели до настання юридичного факту та відповідно породження юридичних наслідків у вигляді змін у елементах обчислення бази оподаткування (зокрема визначення меншої площі та оподаткування ново виявленої земельної ділянки) та визначення нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок у 2019 році. Проте, позивачем вказане не було взято до уваги, що призвело до порушень при обчисленні земельного податку в результаті не відображення у податковій декларації з земельного податку за 2019 рік нововиявленої земельної ділянки та неврахування нормативної грошової оцінки на 2019 рік.

Ухвалою від 17.06.2020р. підготовче провадження закрито та справу призначено до судового розгляду.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінівши наявні в ній докази в їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги є такими, що не підлягають задоволенню, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що Харківським управлінням Офісу великих платників податків ДПС проведено документальну планову виїзну перевірку АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "СУМСЬКИЙ ЗАВОД НАСОСНОГО ТА ЕНЕРГЕТИЧНОГО МАШИНОБУДУВАННЯ "НАСОСЕНЕРГОМАШ" (код 05785448) за результатами якої складено акт від 04.09.2019 № 65/28-10-50-16-07/05785448 з питання дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.04.2016 по 31.03.2019 та правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.04.2016 по 31.03.2019.

Перевіркою, зокрема, встановлені порушення:

1. пп.14.1.71, пп. 14.1.231 п. 14.1 ст. 14, п.44.1 ст. 44, п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 від 2 грудня 2010 року № 275 5-VI (із змінами та доповненнями), МСФЗ 15 Дохід за договорами з клієнтами , параграфів 4.33-4.35 Концептуальної основи МСФЗ перевіркою повноти визначення податку на прибуток за період з 01.04.2016 по 31.03.2019 встановлено заниження податку на прибуток в періоді, що перевірявся, на загальну 7 748 154 грн., в тому числі: за 1 півріччя 2016 рік на суму 3 842 728 грн., за 3 квартали 2016 року на суму 6 317 679 грн., за 2016 рік на суму 7 037 679 грн., за 1 квартал 2017 року на суму 540 000 грн., за 1 півріччя 2017 року на суму 540 000 грн., за 3 квартали 2017 року на суму 540 000 грн., за 2017 рік на суму 540 000 грн., за 1 півріччя 2018 року на суму 170 475 грн., за 3 квартали 2018 року на сум 170 475 грн., за 2018 рік на суму 170 475 грн.;

2. п.188.1 ст.188 з урахуванням пп.14.1.71, пп. 14.1.231, п.198.1, п.198.3, п.198.6 ст.198, п. 200.1, п.200.4 ст. 200 від 2 грудня 2010 року № 2755-УІ (із змінами та доповненнями) завищено суму ПДВ, що підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку на загальну суму 2 720 207 грн.: за вересень 2016 року на суму 200 000 грн., за жовтень 2016 року на суму 400 000 грн., за листопад 2016 року на суму 200 000 грн., за січень 2017 року на суму 400 000 грн., за лютий 2017 року на суму 600 000 грн., за жовтень 2017року на суму 40 125 грн., за березень 2017 року на суму 587 922 грн., за червень 2018 року на суму 130 470 грн., за вересень 2016 року на суму 26 379 грн., за березень 2019 року на суму 135 311 грн. та занижено суму податку на додану вартість, що підлягає сплаті до бюджету на загальну суму 15 557 грн. за грудень 2018 року;

3. п.201.1. ст.201, п. 201.10. ст.201 від 2 грудня 2010 року № 2755-УІ (із змінами та доповненнями) та Наказ Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307 в частині порушення порядку виписки та реєстрації податкових накладних;

4. п.п.269.1.2 п.269.1 ст.269, пп. 270.1.1 п. 270.1 ст.270, п. 271.1 ст. 271, п.286.1 ст.286, п.287.1 ст.287, п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-УІ (із змінами та доповненнями), перевіркою встановлено заниження земельного податку на суму 400 214,40 грн., у т.ч. за січень 2019 року на суму 132 855,58 грн., за лютий 2019 року на суму 133 679,41 грн. та за березень 2019 року на суму 133 679,41 грн.;

5. п.п.268.2.1 п.268.2., п.п.268.4.1 п.268.4, п.п.268.5.1 п.268.5, п.п.268.6.1 п.268.6, п.п.268.7.1 п.п.268.7.3 п.268.7 ст.268 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-УІ (із змінами та доповненнями), встановлено заниження туристичного збору у сумі 185,73 грн., у т.ч. за III квартал 2016 року у сумі 24,37 грн., за IV квартал 2016 року у сумі 28,75 грн., за І квартал 2017 року у сумі 36,51 грн., за II квартал 2017 року у сумі 25,17 грн., за III квартал 2017 року у сумі 32,08 грн., за IV квартал 2017 року у сумі 38,85 грн.;

6. п.п.49.18.2 п.49.18 ст.49, п.120.1 ст.120, п.п.268.2.1 п.268.2., п.п.268.4.1 п.268.4, п.п.268.5.1 п.268.5, п.п.268.6.1 п.268.6, п.п.268.7.1 п.п.268.7.3 п.268.7 ст.268 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-УІ (із змінами та доповненнями), встановлено ненадання податкових декларацій з туристичного збору за III квартал 2016 року (граничний термін 09.11.2016), за IV квартал 2016 року (граничний термін 09.02.2017), за І квартал 2017 року (граничний термін 10.05.2017), за II квартал 2017 року (граничний термін 09.08.2017), за III квартал 2017 року (граничний термін 09.11.2017) та за IV квартал 2017 року (граничний термін 09.02.2018);

7. ст.15 Закону України від 1912.1995 року №481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів (із змінами та доповненнями);

8. п.51.1 ст.51, пп. б п.176.2 ст.176 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755, зі змінами та доповненнями, а саме: неподання, несвоєчасне подання, подання з помилками та недостовірними відомостями податкової звітності за ф. 1-ДФ за 2 та 4 квартали 2016 та 2-й квартал 2018 р.р. про суми нарахованих (виплачених, наданих) доходів та утриманого (сплаченого) з них податку, а саме: подання відомостей у складі податкової звітності про нараховані доходи фізичним особам з помилками в індивідуальних податкових номерах окремих фізичних осіб;

9. п.1 ч.2 ст.6 Закону України від 08.07.2010 № 2464-УІ Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування із змінами та доповненнями, а саме: самостійне донарахування платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску за травень, червень 2018 року на загальну суму 4951,65 грн.;

10. п.63.3 ст.63 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755, зі змінами та доповненнями, а саме: неподання повідомлень про облік об`єктів оподаткування до контролюючих органів за формою № 20-ОПП з інформацією про 14 договорів оренди;

11. п. 103.9. ст.103., пп. 16.1.3 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України № 2755-УІ від 02.12.2010 із змінами та доповненнями, в результаті чого АТ "Сумський завод НАСОСЕНЕРГОМАШ" до декларації з податку на прибуток підприємства не подало до податкового органу розрахунки (звіти) податкових зобов`язань (додаток ПН) по нерезидентах: АО НПО ЦНИИТМАШ, РФ - за півріччя 2016 року, три квартали 2016 року, 2016 рік, 1 квартал 2017 року, півріччя 2017 року, три квартали 2017 року; ООО ПТФ ЦНИИТМАШ, РФ - за півріччя 2016 року, три квартали 2016 року, 2016 рік, півріччя 2017 року, три квартали 2017 року, 2017 рік; TECNOLOGIE INDUSTRIALI S.R.L, Італія - за три квартали 2016 року, 2016 рік, півріччя 2017 року, 2017 рік, якими отримано доходи із джерелом їх походження з України (т.1, а.с.9-74).

На підставі акту 02.10.2019р. Офісом великих платників податків ДПС прийняте податкове повідомлення - рішення від 02.10.2019р. N90000105413, відповідно до якого товариству збільшено суму грошового зобов`язання за платежем земельний податок з юридичних осіб на суму 400 214,40грн. та нараховані штрафні (фінансові) санкції (штрафи) на суму 100053,60грн. (т.1,а.с.75-76).

18.10.2019р. позивачем подано до Державної податкової служби України скаргу від 17.10.2019р. № 26-06/08342 на податкове повідомлення - рішення від 02.10.2019р. № 0000105413 (т.1,а.с.77-81).

Рішенням від 05.11.2019р. № 8241/6/99-00-08-05-05 строк розгляд скарги було продовжено до 16.12.2019р. (т.1,а.с.82).

17.12.2019р. АТ Насосенергомаш було отримано рішення про результати розгляду скарги від 11.12.2019р. № 12650/6/99-00-08-05-05, відповідно до якого Державна податкова служба України залишила без змін податкове повідомлення - рішення від 02.10.2019р. № 0000105413, а скаргу від 17.10.2019р. № 26-06/08342 - без задоволення (т .1,а.с.83-85).

Підставою для винесення спірного податкового повідомлення-рішення стали висновки контролюючого органу, зроблені за результатами документальної планової перевірки, про порушення товариством п.п.269.1.2 п.269.1 ст.269, п.п. 270.1.1 п. 270.1 ст.270, п. 271.1 ст. 271, п.286.1 ст.286, п.287.1 ст.287, п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-УІ (із змінами та доповненнями), внаслідок встановлення заниження земельного податку на суму 400 214,40 грн., у т.ч. за січень 2019 року на суму 132 855,58 грн., за лютий 2019 року на суму 133 679,41 грн. та за березень 2019 року на суму 133 679,41 грн., у зв`язку із не врахуванням у податковій декларації за 2019 рік результатів технічної документації із землеустрою за інвентаризацією земель АТ Сумський завод НАСОСЕНЕРГОМАШ , а саме, неврахування підприємством у податкової декларації нововиявленої земельної ділянки площею 0,0498 га (кадастровий номер: 5910136600:16:003:0004), змін площі земельної ділянки по площі Привокзальна, 1 (кадастровий номер: 5910136600:16:003:0005), а також застосування підприємством нормативно грошової оцінки землі (1 м2) по площі Привокзальної, 1 меншою чим за даними Державного земельного кадастру у м. Сумах (т.1,а.с.60-62).

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

За визначеннями підпунктів 14.1.72, 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 ПК земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу ХІІ цього Кодексу); землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Земельна ділянка - частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, цільовим (господарським) призначенням та з визначеними щодо неї правами (п.14.1.74 пункту 14.1 цієї ж статті).

Відповідно до підпунктів 269.1.1 та 269.1.2 пункту 269.1 статті 269 ПК платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 ПК об`єктом оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Пунктом 286.1 статті 286 ПК передбачено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі (п.286.2 ст.286 ПК України).

Правові засади оцінки земель в Україні, регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель визначає Закон України від 11 грудня 2003 року № 1378-ІУ Про оцінку земель зі змінами та доповненнями (далі - Закон № 1378).

За результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт (частина перша ст. 20 Закону № 1378).

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина друга ст. 20 Закону № 1378).

Згідно з пунктом 287.8 статті 287 ПК власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Відповідно до статей 125 та 126 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на дату прийняття податкового повідомлення-рішення) право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Аналіз зазначених норм права дає можливість визначити, хто саме є платником земельного податку, що є об`єктом оподаткування, з якого моменту виникає (набувається, переходить) обов`язок сплати цього податку, подію (явище), з якою припиняється його сплата, умови та підстави сплати цього платежу у разі вчинення правочинів із земельною ділянкою чи будівлею (її частиною), які на ній розташовані.

З акту перевірки вбачається, що з згідно з наданими до перевірки документами: державним актом серії СМ 0017 на право постійного користування землею, наданого відповідно до рішення Сумської міської Ради народних депутатів №262 від 19.05.1994 для розміщення виробничої бази, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею 17.06.1994 року за №17, витягами з Державного земельного кадастру про земельні ділянки, витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, встановлено, що підприємство нараховувало та сплачувало земельний податок, на підставі вищевказаного державного акту та витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок (км2) від 18.02.2016 року (т.1, а.с.91-92), за наступні земельні ділянки: площею 0,9099 га за адресою: м. Суми, вул.2-га Залізнична, 2/1, площею 15,4315 га за адресою: м. Суми, площа Привокзальна,1.

Згідно з ч.7 ст.21 Закон України Про Державний земельний кадастр від 07.07.2011 №3613-VІ (із змінами та доповненнями) (далі - Закон № 3613) відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.

Тобто, для отримання витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок необхідно мати затверджену документацію із землеустрою і технічну документацію з оцінки земель.

За наданими АТ Насосенергомаш витягами від 18.02.2016 року вказується лише нормативно грошова оцінка 1кв.м. земельної ділянки за відповідними адресами, проте відсутня площа окремої земельної ділянки.

Після проведення інвентаризації земель підприємства була зроблена технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) (07.11.2018), на підставі якої здійснена державна реєстрація земельних ділянок АТ Сумський завод НАСОСЕНЕРГОМАШ з кадастровими номерами:

- 5910136600:06:007:0012 площею 0,9099 газа адресою: м. Суми, вул.2-га Залізнична, 2/1;

- 5910136600:16:003:0005 площею 15,4259 газа адресою: м. Суми, площа Привокзальна, 1.

- 5910136600:16:003:0004 площею 0,0498 газа адресою: м. Суми, площа Привокзальна, 1.

Державна реєстрація за вищевказаними кадастровими номерами земельних ділянок проведена Міськрайонним управлінням у м. Сумах та Сумському районі ГУ Держгеокадастру у Сумській області 24 січня 2019 року.

За інформацією Державного земельного кадастру вищевказані земельні ділянки, вже з кадастровими номерами, надаються АТ Сумський завод НАСОСЕНЕРГОМАШ на правах постійного користування землею на підставі державного акту СМ 0017 від 17.06.1994.

За результатами технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) встановлено зміну площі земельної ділянки по площі Привокзальній, 1, а також наявність ще однієї земельної ділянки площею 0,0498 га по площі Привокзальній, 1, що не було враховано підприємством у податковій декларації земельного податку за 2019 рік №9012961371 від 06.02.2019р.

Відомості Державного земельного кадастру є офіційними (ч.1 ст.20 Закон України Про Державний земельний кадастр від 07.07.2011 №3613-VІ).

При цьому суд наголошує, що при вирішенні питання правомірності визначення позивачу грошового зобов`язання із земельного податку необхідним є встановлення факту використання контролюючим органом офіційних відомостей при здійсненні розрахунку такого зобов`язання.

Так, пунктом 271.1 статті 271 ПК встановлено, що базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Відповідно до пункту 271.2 вказаної статті ПК рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Згідно з пунктом 274.1 статті 274 ПК України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Отже, базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Одночасно, пунктом 286.1 статті 286 ПК установлено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру (зокрема, за приписами норм ст.ст.15, 20 Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07 липня 2011 №3613-VI) до Державного земельного кадастру включаються цілий ряд відомостей про земельні ділянки, зокрема: кадастровий номер; місце розташування; площа; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; нормативна грошова оцінка, а також інформацію про її власників (користувачів), зареєстровані речові права відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Такі відомості внесені до Державного земельного кадастру є офіційними).

З контексту наведених правових норм можна дійти висновку, що нарахування сум земельного податку проводиться контролюючим органом на підставі даних державного земельного кадастру та з використанням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, визначеної у встановленому порядку.

Статтями 1, 18 Закону України від 11.12.03р. №1378-IV "Про оцінку земель" (надалі Закон №1378-IV) установлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Відповідно до ст. 23 Закону №1378-IV витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр), відповідно до п.1 Положення про зазначений орган, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року №15.

Згідно з п.21 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.95р. №213, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

Таким чином, належним джерелом даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки є витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, який виданий територіальним органом Держгеокадастру за місцем розташування земельної ділянки, або в силу норми ст.15 Закону України "Про Державний земельний кадастр", - відомості з Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку станом на відповідну дату. При цьому, безпосередньо контролюючий орган не наділений повноваженнями на встановлення та зміну нормативної грошової оцінки земельних ділянок самостійно (в тому числі окремих її складових).

До Міськрайонного управління в м. Сумах та Сумському районі ГУ Держгеокадастру у Сумській області був наданий запит (№40166/10/28-10-50-16-14 від 19.08.2019) щодо даних державного земельного кадастру, а саме нормативно-грошову оцінку (у т.ч. 1 кв.м.) земельних ділянок за вищевказаними кадастровими номерами, що діяла з 01.01.2019 року.

Згідно з отриманою відповіддю (лист Міськрайонного управління в м. Сумах та Сумському районі ГУ Держгеокадастру від 21.08.2019 №1239/115-19) нормативно грошова оцінка вищевказаних земельних ділянок складає (т.1, а.с.136-137):

- кадастровий номер - 5910136600:06:007:0012, адреса земельної ділянки - м. Суми, вул. 2- га Залізнична, 2/1, площа земельної ділянки (м2) - 9099, нормативна грошова оцінка (грн.) за 1 м2 - 720,76, нормативна грошова оцінка (грн.) на всю площу земельної ділянки - 6558195,24;

- кадастровий номер - 5910136600:16:003:0005, адреса земельної ділянки - м . Суми, площа Привокзальна, 1, площа земельної ділянки (м2) - 154259, нормативна грошова оцінка (грн.) за 1 м2 - 1004,89, нормативна грошова оцінка (грн.) на всю площу земельної ділянки - 155013326,51;

- кадастровий номер - 5910136600:16:003:0004, адреса земельної ділянки - м. Суми, площа Привокзальна, 1, площа земельної ділянки (м2) - 498, нормативна грошова оцінка (грн.) за 1 м2 - 1004,89, нормативна грошова оцінка (грн.) на всю площу земельної ділянки - 500435,22.

З аналізу вищевикладених норм вбачається, що належною підставою для визначення грошового зобов`язання з земельного податку є Витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель.

Під час розгляду справи судом витребувано від Головного управління Держгеокадастру у Сумській області копії витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м. Суми, пл. Привокзальна,1, площею 15,431485га, кадастровий номер 5910136600:16:003:0005; за адресою: м. Суми, пл. Привокзальна,1, площею 0,0498га, кадастровий номер 5910136600:16:003:0004 та за адресою: м. Суми, вул.2-га Залізнична, 2/1, площею 0,909893га, кадастровий номер 5910136600:06:007:0012, в яких дані щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, площі земельних ділянок, адреси земельних ділянок(т.2,а.с.59-61) співпадають із даними, що використовувались контролюючим органом під час проведення перевірки.

На підставі викладеного можна зробити висновок, що відповідачем розрахунок суми земельного податку для позивача здійснено за наявності відомостей, обов`язковість яких обумовлена нормами Податкового кодексу України, що свідчить про правильний розрахунок контролюючим органом суми податкового зобов`язання.

Суд погоджується із твердженнями представника відповідача, що внаслідок розроблення технічної документації відбулась зміна площі земельної ділянки, уточнено межі земельних ділянок та була виявлена нова земельна ділянка, що призвело до настання юридичного факту та відповідно породження юридичних наслідків у вигляді змін у елементах обчислення бази оподаткування (зокрема визначення меншої площі та оподаткування нововиявленої земельної ділянки) та визначення нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок у 2019 році.

Проте, позивачем вказане не було взято до уваги, що призвело до порушень при обчисленні земельного податку в результаті не відображення у податковій декларації з земельного податку за 2019 рік нововиявленої земельної ділянки та неврахування нормативної грошової оцінки на 2019 рік.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Отже, враховуючи вищевикладене, а також зважаючи на доведеність та обґрунтованість застосування конкретних показників, розрахунків контролюючого органу щодо розмірів земельного податку, суд приходить до висновку про відсутність підстав для визнання протиправним та скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

Оскільки суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог, то підстави для стягнення на користь позивача понесених судових витрат відповідно до ст.139 КАС України відсутні.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Акціонерного товариства "Сумський завод насосного та енергетичного машинобудування "Насосенергомаш" до Офісу великих платників податків ДПС в особі Харківського управління Офісу великих платників податків ДПС про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 20 липня 2020 року

Суддя О.О. Осіпова

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.07.2020
Оприлюднено20.07.2020
Номер документу90467803
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/342/20

Постанова від 17.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 14.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 09.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 03.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 22.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 24.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Постанова від 24.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Рішення від 10.07.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні