ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 липня 2020 рокуЛьвівСправа № 140/3623/19 пров. № А/857/5850/20
Колегія суддів Восьмого апеляційного адміністративного суду в складі:
головуючого судді: Улицького В.З.
суддів: Глушка І.В., Запотічного І. І.,
при секретарі судового засідання: Волошин М.М.
представника відповідача Сахарчука А. А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 03 березня 2020 року (рішення ухвалене у м. Луцьку судом у складі головуючого судді Андрусенко О.О.) у справі за позовом Малого приватного підприємства "Профіт" до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, податкових вимог,-
ВСТАНОВИЛА:
У грудні 2019 року позивач Мале приватне підприємство "Профіт" (далі - МПП "Профіт") звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення від 03.05.2019 року № 0004731409 та податкових вимог від 22.05.2019 року № 90229-54 та від 28.10.2019 року № 267593-54.
В обгрунтування позовних вимог вказує на протиправність нарахування йому пені оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням за порушення термінів розрахунку у сфері зовнішньо-економічної діяльності та винесення податкових вимог, оскільки у зв`язку з невиконанням нерезидентом - фірмою Ost West Group Sp.z.o.o. умов договору купівлі-продажу автомобіля він своєчасно звернувся з відповідним позовом до Окружного суду Старого міста Познані, що є підставою для зупинення нарахування пені. Просив позов задоволити.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 03 березня 2020 року позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Волинській області від 03 травня 2019 року № 0004731409 та податкову вимогу від 22 травня 2019 року № 90229-54. Визнано протиправною та скасовано податкову вимогу Головного управління ДПС у Волинській області від 28 жовтня 2019 року № 267593-54.
Рішення суду першої інстанції оскаржив відповідач Головне управління ДПС у Волинській області. Вважає, що оскаржуване рішення прийняте з помилковим застосуванням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню з підстав викладених у апеляційній скарзі. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким в задоволенні позову відмовити.
Заслухавши доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу апелянта слід залишити без задоволення з наступних підстав.
Згідно ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Якщо одна із сторін визнала пред`явлену до неї позовну вимогу під час судового розгляду повністю або частково, рішення щодо цієї сторони ухвалюється судом згідно з таким визнанням, якщо це не суперечить вимогам статті 189 цього Кодексу.
Згідно ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Судом першої інстанції встановлено, що 02.05.2018 року між МПП Профіт та Ost West Group Sp.z.o.o. був укладений контракт № 02/05/2018 про купівлю автомобіля DAF XF 105.460, шасі НОМЕР_1 , 2008 року випуску за ціною 7125,39 євро.
Згідно з пунктом 6 даного контракту, оплата здійснюється покупцем шляхом перерахування грошових коштів на рахунок продавця в євро, відповідно до рахунку-фактури, до отримання товару 100% передоплата.
ГУ ДФC у Волинській області було проведено документальну позапланову виїзну перевірку МПП Профіт з питань дотримання вимог валютного законодавства по контракту від 02.05.2018 року № 02/05/2018 за період з 02.05.2018 року по 03.04.2019 року, за результатами якої складено акт від 10.04.2019 року №7911/14-09/30912142, який містить висновок про порушення позивачем статті 2 Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті , статті 13 Закону України Про валюту і валютні операції в частині несвоєчасного надходження ТМЦ по імпортній операції від 08.05.2018 року згідно контракту №02/05/2018 від 02.05.2018 року з фірмою-нерезидентом Ost West Group Sp.z.o.o. Польща.
Вказані висновки обґрунтовані посиланням на те, що на виконання вимог вищевказаного контракту МПП Профіт у період з 02.05.2018 року по 03.04.2019 року перераховано в адресу Ost West Group Sp.z.o.o. попередню оплату в сумі 7125,39 євро/222957,62 грн. Перевіркою своєчасності розрахунків при здійсненні імпортних операцій підприємства встановлено, що станом на 03.04.2019 року автомобіль DAF XF 105.460 з номером НОМЕР_1 , 2008 року випуску в адресу МПП Профіт не надійшов. При цьому, МПП Профіт за період, що підлягав перевірці, до судових органів з позовною заявою про стягнення простроченої дебіторської заборгованості в сумі 7125,39 євро з нерезидента Ost West Group Sp.z.o.o. Польща не зверталось.
03.05.2019 року ГУ ДФС у Волинській області було винесено податкове повідомлення-рішення № 0004731409, яким до МПП Профіт застосовано штрафні санкції у вигляді пені за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності у розмірі 102987,96 грн.
20.05.2019 року позивачем було подано скаргу на вказане податкове повідомлення рішення, яка рішенням ДФС України від 19.07.2019 року залишена без задоволення, а податкове повідомлення-рішення від 03.05.2019 року №0004731409 без змін.
22.05.2019 року ГУ ДФС у Волинській області було сформовано податкову вимогу №90229-54 у зв`язку з наявністю податкового боргу у сумі 102987,96 грн.
У свою чергу, 28.10.2019 року ГУ ДПС у Волинській області було сформовано нову податкову вимогу №267593-54.
Згідно ст.1 Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті від 23.09.1994 року № 185/94-ВР (далі - Закон № 185/94-ВР) виручка резидентів у іноземній валюті підлягає зарахуванню на їх валютні рахунки в уповноважених банках у строки виплати заборгованостей, зазначені в контрактах, але не пізніше 180 календарних днів з дати митного оформлення (виписки вивізної вантажної митної декларації) продукції, що експортується, а в разі експорту робіт (послуг), прав інтелектуальної власності - з моменту підписання акта або іншого документа, що засвідчує виконання робіт, надання послуг, експорт прав інтелектуальної власності. Перевищення зазначеного строку потребує висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку.
Національний банк України має право запроваджувати на строк до шести місяців інші строки розрахунків, ніж ті, що визначені частиною першою цієї статті.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону № 185/94-ВР імпортні операції резидентів, які здійснюються на умовах відстрочення поставки, в разі, коли таке відстрочення перевищує 180 календарних днів з моменту здійснення авансового платежу або виставлення векселя на користь постачальника продукції (робіт, послуг), що імпортується, потребують висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку.
Згідно з частиною першою статті 4 Закону № 185/94-ВР порушення резидентами, крім суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції на період її проведення, строків, передбачених статтями 1 і 2 цього Закону або встановлених Національним банком України відповідно до статей 1 і 2 цього Закону, тягне за собою стягнення пені за кожний день прострочення у розмірі 0,3 відсотка суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару) в іноземній валюті, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом Національного банку України на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару).
Частиною другою статті 4 Закону № 185/94-ВР визначено, що у разі якщо резидент звертається до Експортно-кредитного агентства із заявою про невиконання або неналежне виконання нерезидентом його грошових зобов`язань за експортним зовнішньоекономічним договором (контрактом), що стало причиною порушення резидентом строків, передбачених статтями 1 і 2 цього Закону, зазначені строки призупиняються та пеня в період такого призупинення не стягується. У разі якщо невиконання грошового зобов`язання нерезидентом не підлягає врегулюванню Експортно-кредитним агентством відповідно до законодавства, перебіг зазначених строків поновлюється і пеня нараховується на загальних підставах (у тому числі пеня за період призупинення).
У разі прийняття до розгляду судом, Міжнародним комерційним арбітражним судом чи Морською арбітражною комісією при Торгово-промисловій палаті України позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, яка виникла внаслідок недотримання нерезидентом строків, передбачених експортно-імпортними контрактами, строки, передбачені статтями 1 і 2 цього Закону або встановлені Національним банком України відповідно до статей 1 і 2 цього Закону, зупиняються і пеня за їх порушення в цей період не сплачується.
У разі прийняття судом рішення про відмову в позові повністю або частково або припинення (закриття) провадження у справі чи залишення позову без розгляду строки, передбачені статтями 1 і 2 цього Закону або встановлені Національним банком України відповідно до статей 1 і 2 цього Закону, поновлюються і пеня за їх порушення сплачується за кожний день прострочення, включаючи період, на який ці строки було зупинено.
У разі прийняття судом рішення про задоволення позову пеня за порушення строків, передбачених статтями 1 і 2 цього Закону або встановлених Національним банком України відповідно до статей 1 і 2 цього Закону, не сплачується з дати прийняття позову до розгляду судом (частини третя, четверта, п`ята статті 4 Закону № 185/94-ВР).
З урахуванням наведеного, дата звернення резидента з позовом до суду про стягнення з нерезидента заборгованості за експортно-імпортним контрактом або дата відправлення позову поштою є датою прийняття позовної заяви судом, внаслідок чого зупиняється нарахування пені за порушення строків здійснення розрахунків у іноземній валюті, встановлених статтями 1, 2 Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті , та пеня за їх порушення не сплачується.
Як слідує з матеріалів справи, на виконання вимог контракту № 02/05/2018 про купівлю автомобіля DAF XF 105.460, шасі НОМЕР_1 , 2008 року, укладеного між МПП Профіт та нерезидентом - фірмою Ost West Group Sp.z.o.o. , позивачем перераховано в адресу Ost West Group Sp.z.o.o. , Польща, попередню оплату в сумі 7125,39 євро/222957,62 грн, однак вказаний автомобіль на адресу позивача не надійшов.
У зв`язку з вищенаведеним, позивач звернувся в Окружний суд Старого міста Познані з позовом до Ost West Group Sp.z.o.o. про видачу наказу сплати у судовій наказовій процедурі від 02.08.2018 року (а.с.16), копія якого міститься в матеріалах справи.
При цьому, згідно з копією квитанції, наявної в матеріалах справи, дана позовна заява була здана у поштове відділення 02.08.2018 року (а.с.15).
Таким чином, як зазначив суд першої інстанції, дата звернення резидентом із позовом до Окружного суду Старого міста Познані про стягнення з нерезидента заборгованості за експортним контрактом або дата відправлення позову поштою є датою прийняття позовної заяви судом, внаслідок чого зупиняється нарахування пені за порушення строків здійснення розрахунків у іноземній валюті, встановлених статтями 1, 2 Закону № 185/94-ВР.
Вищенаведене свідчить про протиправність нарахування позивачу пені оскаржуваним податковим повідомленням-рішення та наявність підстав для його скасування.
Вищенаведене узгоджується з позицією Верховного Суду, висловленою, зокрема, в постановах від 28.01.2020 року в справі № 815/735/16, від 04.02.2020 року в справі № 815/3991/16.
Механізм формування, надсилання (вручення) та відкликання податкових вимог контролюючими органами визначає Порядок направлення контролюючими органами податкових вимог платникам податків, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 30.06.2017 № 610 (далі Порядок № 610).
Відповідно до пунктів 1-3 розділу ІІ Порядку№610, податкова вимога платнику податків, у якого виник податковий борг, формується контролюючим органом, на який згідно з Кодексом покладається виконання такої функції. Податкова вимога формується у разі, якщо платник податків не сплатив у встановлені Кодексом строки суму:
- узгодженого грошового зобов`язання;
- непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному Кодексом.
Протягом періоду оскарження суми грошових зобов`язань, визначених контролюючим органом відповідно до Кодексу, податкова вимога з податку, що оскаржується, не надсилається.
Підстави та порядок відкликання податкового повідомлення-рішення і податкової вимоги визначені Розділом VI Порядку №610 та статтею 60 ПК України.
Як слідує з матеріалів справи, оскаржувана податкова вимога №90229-54 винесена відповідачем 22.05.2019 року, тобто в період, коли податкове повідомлення-рішення від 03.05.2019 року № 0004731409 оскаржувалося в адміністративному порядку (скарга подана 20.05.2019 року).
У зв`язку з отриманням відомостей про подання платником до ДФС України скарги на податкове повідомлення-рішення від 03.05.2019 року № 0004731409 податкова вимога від 22.05.2019 року була відкликана.
Оскільки, за результатами перегляду в адміністративному порядку податкове повідомлення-рішення від 03.05.2019 року № 0004731409 було залишене без змін, 28.10.2019 року ГУ ДПС у Волинській області було сформовано нову податкову вимогу №267593-54.
Разом з тим, як зазначив суд першої інстанції, випадків відкликання контролюючим органом податкової вимоги з підстав подання платником податків скарги на податкове повідомлення-рішення в порядку адміністративного оскарження не містить ні стаття 60 ПК України, ні Порядок №610.
З огляду на викладене, враховуючи протиправність нарахування позивачу пені оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про протиправність також і винесених оскаржуваних податкових вимог, що свідчить про обгрунтованість позовних вимог та наявність підстав для їх задоволення.
Узагальнюючи наведене, суд апеляційної інстанції переконаний, що судом першої інстанції надано належну оцінку наявним у справі доказам, а їх достатня кількість та взаємний зв`язок у сукупності дали змогу суду першої інстанції зробити вірний висновок про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.
Враховуючи викладене, колегія суддів не вбачає підстав для скасування рішення суду першої інстанції.
З наведеного вбачається, що доводи апеляційної скарги являються безпідставними та необґрунтованими та не спростовують висновків суду першої інстанції, правова оцінка доказів дана вірно, а відтак у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити.
Керуючись ст. ст. 243 ч. 3, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 03 березня 2020 року у справі № 140/3623/19 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя В. З. Улицький судді І. В. Глушко І. І. Запотічний Повне судове рішення складено 22.07.2020р.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2020 |
Оприлюднено | 22.07.2020 |
Номер документу | 90519206 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні