Постанова
від 22.12.2008 по справі 2-а-4604/08
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

14037, м. Чернігів, вул. Гончаро ва, 4

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22.12.2008 року № 2-а-4604/08

Суддя Чернігівського окру жного адміністративного суд у Скалозуб Ю.О., розглянувши в порядку письмового провадже ння в приміщенні суду справу

за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фо нду України в

Ріпкинському районі Черні гівської області про зобов 'язання нарахувати недоплаче ну допомогу як дитині війни

ВСТАНОВИВ:

До Чернігівського окружн ого адміністративного суду н адійшов адміністративний по зов ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Р іпкинському районі Чернігів ської області про відновленн я пропущеного строку звернен ня до суду, зобов'язання нара хувати недоплачену як дитині війни щомісячну державну со ціальну допомогу за 2006-2007 роки в сумі 2733, 33 грн.

Позивач в судове засідання не з'явився, на адресу суду на дав письмове клопотання в як ому просив розглядати справу без його участі.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився , про розгляд справи повідомл ений належним чином, відпові дач надіслав заяву про розгл яд справи за його відсутност і та письмові заперечення, в яких в задоволенні вимог поз ивача просив відмовити та по яснив, що Законом України «Пр о державний бюджет України н а 2007 рік» було припинено дію с т. 6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни», з урахуванням ст. 111 Закону Укр аїни «Про державний бюджет У країни на 2007 рік», яка передба чала, що в 2007 році підвищення п енсії або щомісячного грошов ого утримання, яке виплачуєт ься замість пенсії, згідно із Законом України «Про соціал ьний захист дітей війни» вип лачується особам, які є інвал ідами, окрім тих, на яких розп овсюджується дія Закону Укра їни «Про статус ветеранів ві йни, гарантії їх соціального захисту» в розмірі 50% від розм іру надбавки, встановленої д ля учасників війни. Після при йняття рішення Конституційн им Судом України від 09.07.2007 року змін до законодавства внесен о не було. Таким чином відпові дач вважає, що виплати позива чу здійснювались відповідно до чинного законодавства. Та кож відповідач в письмових з апереченнях зазначив, що поз ивач пропустив строк звернен ня до адміністративного суду та просить відмовити в задов оленні позову також на цих пі дставах.

Враховуючи, що сторони над іслали заяви про розгляд спр ави без їх участі, суд, відпов ідно до ч.3 ст. 122 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни, розглядає справу в пор ядку письмового провадження на основі наявних в справі ма теріалів.

Розглянувши подані сторон ами документи і матеріали, вс ебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких грунтується позов, об'єктивн о оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгля ду справи і вирішення спору п о суті, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволен ню частково з наступних підс тав.

ОСОБА_1 являється дитиною війни, що підтверджується по свідченням НОМЕР_1 від 03.10.200 6 року.

Відповідно до ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», редакція яког о діяла до 1 січня 2008 року, дітям війни пенсії або щомісячне д овічне грошове утримання чи державна соціальна допомога , що виплачуються замість пен сії підвищуються на 30 відсотк ів мінімальної пенсії за вік ом.

Відповідно до статті 46 Конс титуції України громадяни ма ють право на соціальний захи ст, що включає право на забез печення їх у разі повної, час ткової або тимчасової втрати працездатності, втрати году вальника, безробіття з незал ежних від них обставин, а так ож у старості та в інших випад ках, передбачених законом. Т аким чином, щомісячна доплат а до пенсії для дітей війни є ф ормою соціального забезпече ння громадян, які відповідно до спеціального закону, є ді тьми війни. Тобто, фактично ц я щомісячна надбавка є формо ю реалізації конституційног о права громадян, які є дітьм и війни, на соціальний захи с т.

Згідно п. 17 ст. 77 Закону Украї ни «Про Державний бюджет Укр аїни на 2006 рік» дію ст. 6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» зупинено на 2006 рік.

Дію ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» відновлено Законом Укра їни «Про внесення змін до Зак ону України "Про Державний бю джет України на 2006 рік" від 19 січ ня 2006 року, яким пункт 17 статті 77 Закону України «Про Державн ий бюджет України на 2006 рік» ви ключено та статтю 110 вказаного Закону викладено в такій ред акції: «Установити, що пільги дітям війни, передбачені ста ттею 6, - у 2006 році поетапно, за р езультатами виконання бюдже ту у першому півріччі, в поря дку, визначеному Кабінетом М іністрів України за погоджен ням з Комітетом Верховної Ра ди України з питань бюджету".

Реалізація особою права, що пов'язане з отриманням бюджетних коштів, яке базує ться на спеціальних та чинни х на час виникнення спірних п равовідносин нормативно-пра вових актів національного за конодавства, не може бути пос тавлена у залежність від бюд жетних асигнувань, тобто пос илання органами державної вл ади на відсутність коштів як на причину невиконання свої х зобов'язань судом не прийма ється до уваги.

Згідно з ч. 2 ст. 95 Конституц ії України, виключно законом про Державний бюджет Україн и визначаються будь-які вида тки держави на загальносуспі льні потреби, розмір і цільов е спрямування цих видатків.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 Бюдже тного кодексу України, при зд ійсненні бюджетного процесу в Україні положення нормати вно-правових актів застосову ються лише в частині, в якій в они не суперечать положенням Конституції України, цього К одексу та закону про Державн ий бюджет України.

Згідно п. 12 ст. 71 Закону Украї ни «Про Державний бюджет Укр аїни на 2007 рік» від 19 грудня 2006 ро ку з метою приведення окреми х норм законів у відповідніс ть із цим законом, зупинено н а 2007 рік дію ст. 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни» з урахуванням ст. 11 1 цього Закону, відповідно як ої у 2007 році підвищення до пенс ії або щомісячного довічного грошового утримання чи держ авної соціальної допомоги, я ка виплачується замість пенс ії, відповідно до статті 6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни" виплачуєт ься особам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюєтьс я дія Закону України "Про стат ус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"), у ро змірі 50 відсотків від розміру надбавки, встановленої для у часників війни.

Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2007 року , було визнано такими, що не в ідповідають Конституції Укр аїни (є неконституційними), т акі положення Закону України «Про Державний бюджет Украї ни на 2007 рік», як п. 12 ст. 71, яким з упинено на 2007 рік дію статті 6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни», з урах уванням статті 111 цього закону .

Згідно частини 2 статті 152 Кон ституції України Закони, інш і правові акти або їх окремі п оложення, що визнані неконст итуційними, втрачають чинні сть з дня ухвалення Конститу ційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Правовідносини, що виникаю ть в процесі реалізації прав а на отримання надбавки до пе нсії основані на принципі юр идичної визначеності. Зазнач ений принцип не дозволяє дер жаві посилатися на відсутніс ть певного нормативного акта , який визначає механізм реал ізації прав та свобод громад ян, закріплених у конституці йних та інших актах. Як свідчи ть позиція Суду ЄС у справі Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office) принцип юри дичної визначеності означає , що зацікавлені особи повинн і мати змогу покладатися на з обов'язання, взяті державою, навіть якщо такі зобов'язанн я містяться у законодавчому акті, який загалом не має авт оматичної прямої дії. Така ді я зазначеного принципу пов'я зана з іншим принципом - відпо відальності держави, який по лягає у тому, що держава не мо же посилатися на власне пору шення зобов'язань для запобі гання відповідальності. При цьому, якщо держава чи орган публічної влади схвалили пев ну концепцію, в даному випадк у це надання дітям війни надб авок до пенсії, така держава чи орган вважатимуться таким и, що діють протиправно, якщо вони відступлять від такої п олітики чи поведінки, зокрем а, щодо фізичних осіб без зав часного повідомлення про змі ни в такій політиці чи поведі нці, оскільки схвалення тако ї політики чи поведінки дало підстави для виникнення обґ рунтованих сподівань у фізич них осіб стосовно додержання державою чи органом публічн ої влади такої політики чи по ведінки.

Отже позивач мав право у 2007 р оці на підвищення своєї пенс ії на 30% мінімальної пенсії за віком з 09.07.2007 року.

Відповідно до ст. 99 Кодексу адміністративного судочинс тва України для звернення до адміністративного суду за з ахистом прав, свобод та інтер есів особи встановлюється рі чний строк, який, якщо не вста новлене інше, обчислюється з дня, коли особа дізналась аб о повинна була дізнатись про порушення свої прав, свобод чи інтересів. Позивач в 2006-2007 рок ах не отримував пенсію з її пі двищуванням на 30 відсотків ві дповідно до Закону України « Про соціальний захист дітей війни», а тому знав про поруш ення його прав з дати фактичн ого отримання щомісячно пенс ії без її підвищення на 30 відс отків, але звернувся до суду лише 28.10.2008 року.

З урахуванням того, що відп овідач наполягає на відмові в задоволенні позову в зв'язк у з пропуском позивачем стро ку звернення до суду, а причи ни пропущення строку звернен ня до адміністративного суду , в зв'язку з тим, що позивач ді знавсь про порушення його пр ав з Рішення Конституційного Суду України від 09.07.2007 року, суд не визнає поважними і на підс таві ч. 1 ст. 100 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни вважає за необхідне в час тині вимог позивача за 2006 рік т а з 09.07.2007 року по 28.10.2007 року відмови ти в зв'язку з пропущенням стр оку звернення до суду.

В частині позовних вимог пр о зобов'язання УПФУ в Ріпкинс ькому районі Чернігівської о бласті нарахування недоплач еної пенсії, як дитині війни в розмірі 2733, 33 грн. позивачу слі д відмовити, оскільки наведе на сума нічим не підтверджен а, а самостійні розрахунки по зивача не можуть бути прийня ті як докази.

За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ч. 1 с т. 28 Закону України «Про загал ьнообов'язкове державне пенс ійне страхування», іншого но рмативно-правового акта, яки й би визначав цей розмір або в становлював інший розмір, не має.

Суд не бере до уваги положен ня ч.3 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державн е пенсійне страхування», з як ої вбачається, що мінімальни й розмір пенсії за віком, вст ановлений абзацом 1 ч. 1 цієї ст атті, застосовується виключ но для визначення розмірів п енсії, призначених згідно з цим Законом, оскільки наявн ість такої норми та відсутн ість іншого мінімального ро зміру пенсії за віком не є під ставою для відмови в реаліза ції позивачем конституційно ї гарантії та права на отрима ння пенсії і щомісячного під вищення на 30% від мінімальної пенсії за віком, як це встано влено ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни».

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Ріпкинському райо ні Чернігівської області нео бхідно задовольнити частков о, зобов'язати управління Пен сійного фонду України в Ріпк инському районі Чернігівськ ої області провести перераху нок пенсії ОСОБА_1 з підви щенням її розміру, як дитині війни на 30 відсотків мінімаль ної пенсії за віком, встановл еної Законом України «Про со ціальний захист дітей війни» з 28.10.2007 р. по 31.12.2007 р. і здійснити від повідні виплати на користь п озивача за вказаний період. В задоволенні решти позовних вимог ОСОБА_1 необхідно ві дмовити за необґрунтованіст ю та пропуском строку зверне ння до адміністративного суд у.

На підставі викладеного, к еруючись ст. ст. 122, 158-163, 167 Кодек су адміністративного судочи нства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. 1. Позовні вимоги зад овольнити частково.

1. 2. Зобов'язати управлінн я Пенсійного фонду України в Ріпкинському районі Чернігі вської області провести ОС ОБА_1 перерахунок пенсії з п ідвищенням її розміру, як дит ині війни на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком, встан овленої Законом України «Про соціальний захист дітей вій ни» з 28.10.2007 року по 31.12.2007 рік і здій снити відповідні виплати на користь позивача за вказаний період.

2. 3. В задоволенні решти п озовних вимог - відмовити.

Постанова відповідно д о ч. 1 ст. 254 КАС України набирає законної сили після закінче ння строку подання заяви про апеляційне оскарження, вста новленого цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано.

Постанова може бути оскарж ена до суду апеляційної інст анції протягом десяти днів з дня її складення в повному об сязі за правилами, встановле ними ст. ст. 185-187 КАС України, ш ляхом подання через суд перш ої інстанції заяви про апеля ційне оскарження з наступним поданням протягом двадцяти днів апеляційної скарги. Апе ляційна скарга може бути под ана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарж ення, якщо скарга подається у строк, встановлений для пода ння заяви про апеляційне оск арження.

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.12.2008
Оприлюднено01.12.2010
Номер документу9061566
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-4604/08

Постанова від 22.12.2008

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Постанова від 07.12.2009

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Шешеня О.М.

Постанова від 17.11.2008

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Гундяк В.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні