Рішення
від 20.07.2020 по справі 923/1120/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 липня 2020 року м. Херсон Справа № 923/1120/19

Господарський суд Херсонської області у складі судді Немченко Л.М. , за участю секретаря судового засідання Степанової Н.Д., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Таврида" (75832, Херсонська область, Каланчацький район, с. Гаврилівка Друга, вул. Миру, 22А, ідентифікаційний код 31294485)

до: Каланчацької селищної ради Херсонської області (75800, Херсонська область, Каланчацький район, смт. Каланчак, вул. Херсонська, 1, код ЄДРПОУ 04401003)

за участю 3-х осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача:

1) ОСОБА_1 , поштова адреса: АДРЕСА_1 ;

2) ОСОБА_2 , поштова адреса: АДРЕСА_2 ;

3) ОСОБА_3 , поштова адреса: АДРЕСА_3 ;

4) ОСОБА_4 , поштова адреса: АДРЕСА_4 ;

5) ОСОБА_5 , поштова адреса: АДРЕСА_5 ;

6) ОСОБА_6 , поштова адреса: АДРЕСА_6 ;

7) ОСОБА_7 , поштова адреса: АДРЕСА_7 ;

8) ОСОБА_8 , поштова адреса: АДРЕСА_8 ;

9) ОСОБА_9 , поштова адреса: АДРЕСА_9 ;

10) ОСОБА_10 , поштова адреса: АДРЕСА_10 ;

11) ОСОБА_11 поштова адреса: АДРЕСА_11 ;

12) ОСОБА_12 , поштова адреса: АДРЕСА_11 ;

13) ОСОБА_13 , поштова адреса: АДРЕСА_11 ;

14) ОСОБА_14 , поштова адреса: АДРЕСА_12 ;

15) ОСОБА_15 , поштова адреса: АДРЕСА_13 ;

16) ОСОБА_16 , поштова адреса: АДРЕСА_14 ;

17) ОСОБА_17 , поштова адреса: АДРЕСА_15 ;

18) ОСОБА_18 , поштова адреса: АДРЕСА_16 ;

19) Товариство з обмеженою відповідальністю "Рис України" (75800, Херсонська обл., Каланчацький р-н, смт. Каланчак, вул. І.Кудрі, 3, кв. 12, код ЄДРПОУ 331224250)

про визнання недійсним рішення ради

за участю представників сторін:

від позивача: Хом`ячук Ю.П., адвокат, ордер № 162971 від 15.07.2020;

від відповідача: не прибув;

від 3-х осіб: не прибув;

3-я особа ОСОБА_19: не прибула.

Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Таврида" (позивач) звернулось до Господарського суду Херсонської області з позовом до Каланчацької селищної ради (відповідач), яким просить визнати недійсним та скасувати рішення сорок дев`ятої сесії восьмого скликання Каланчацької селищної ради Херсонської області № 1225 від 26.09.2019 "Про припинення права користування частиною земельних ділянок в договорі оренди землі".

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 10.01.2020 постановлено відкрити провадження у справі, розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, призначити підготовче засідання по справі на 28.01.2020.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 28.01.2020 суд залучив до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , Товариство з обмеженою відповідальністю "Рис України".

Ухвалою від 20.02.2020 продовжено строк підготовчого провадження до 10.04.2020 та відкладено розгляд справи на 16.03.2020.

Ухвалами Господарського суду Херсонської області від 16.03.2020 та 25.03.2020 розгляд справи відкладався.

Ухвалою від 12.05.2020 призначено підготовче засідання на 09.06.2020.

Ухвалою від 09.06.2020 суд закрив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті на 16.07.2020.

В судовому засіданні 16.07.2020 оголошувалась перерва до 12 год. 00 хв. 20.07.2020.

В судовому засіданні 20.07.2020 оголошено вступну та резолютивну частину рішення у справі.

Позиція позивача

21 квітня 2008 року між Каланчацькою районною державною адміністрацією (Орендодавець) та СТОВ ТАВРИДА (Орендар) було укладено договір оренди землі , який було зареєстровано у Каланчацькому районному відділі Херсонської регіональної філії центру державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 21 квітня 2008 року за № 040873300120.

У відповідності до договору оренди землі Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться у адміністративних межах Каланчацької селищної ради (землі тимчасового запасу) Каланчацького району Херсонської області. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 254,45 га, у тому числі рілля (зрошення) - 227,00 га під сільськогосподарськими шляхами - 4,42 га, під гідротехнічними спорудами (під валиками) - 4,00 га під штучними водостоками - 19,03 га.

20 квітня 2018 року було укладено Додаткову угоду про поновлення терміну дії договору оренди землі від 21 квітня 2008 року №0400873300120 з додатковими угодами від 26 серпня 2008 року № 000873300054, від 03 листопада 2010 року № 001073300062 від 10 вересня 2012 року № 652320004001162 та внесення змін до нього.

У відповідності до п.1 Додаткової угоди сторони дійшли до взаємної згоди про поновлення договору оренди землі від 21 квітня 2008 року №00400873300120 з вищезазначеними додатковими угодами до нього (далі-Договір оренди землі) строком на 10 років, тобто до 21 квітня 2028 року).

У відповідності до п.2 Додаткової угоди в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 203,2883 га, в тому числі спірні земельні ділянки з кадастровими номерами 6523255100:19:014:0082 площею 1,8337 га та 6523255100:19:014:0072 площею 1,3993 га.

27 вересня 2019 року між Каланчацькою районною державною адміністрацією, Каланчацькою селищною радою Херсонської області, Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Таврида укладено трьохсторонню угоду, відповідно до якої сторони домовились замінити в договорі оренди земельної ділянки від 21 квітня 2008 року, який зареєстрований за номером 040873300120 сторону орендодавця Каланчацьку району держадміністрацію на Каланчацьку селищну раду Херсонської області.

26 вересня 2019 року Каланчацькою селищною радою Херсонської області прийняте рішення № 1225 сорок дев`ятої сесії восьмого скликання Про припинення права користування частиною земельних ділянок в договорі оренди землі .

Відповідно до вказаного рішення Каланчацька селищна рала Херсонської області вирішила внести зміни до договору оренди земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення від 21 квітня 2008 року, який зареєстрований за номером 040873300120 шляхом зменшення площі після державної реєстрації додаткової моди про укладання тристоронньої угоди щодо заміни сторони орендодавця до даного договору:

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0740

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0739

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0731

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0730

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0679

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0684

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0675

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0674

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0669

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0668

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0661

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0747

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0082

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0072

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0067

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0066

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0614

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0686

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0726

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0725

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0724

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0713

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0712

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0711

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0708

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0709

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0710

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0707

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0706

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0618

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0618

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0616

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0740

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0615

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0629

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0633

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0634

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0628

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0766

ділянка з кадастровим номером 652355100:02:001:0768

Також Каланчацька селищна рада Херсонської області вирішила припинити право оренди зазначених вище земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення в договорі оренди від 21 квітня 2008 року, який зареєстрований за номером 040873300120, що перебуває в оренді СТОВ Таврида .

Позивач вважає, що вказане рішення Відповідачем незаконно та з порушенням права СТОВ Таврида на підставі наступного.

1.Позивач стверджує, що він добросовісно та в повному обсязі виконував зобов`язання за означеним договором оренди землі, будь-яких пропозицій від відповідача про дострокове розірвання договору не отримував.

Згідно з п.37 Договору про оренду землі дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

Пунктом 39 Договору передбачається розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку в разу невиплати орендної плати орендарем в строки передбачені ним договором оренди землі; у разі неспроможності орендаря обробити землю протягом 2 років підряд; в разі пред`явлення своїх прав третіми особами на отримання земельної ділянки в натурі (на земельну ділянку, на яку пред`явлено права третіми особами).

Відповідно до пункту 26 Договору оренди від 21.04.2008 року № 040873300120 в разі пред`явлення своїх прав третіми особами (власників сертифікатів на право на земельну частку (пай) орендодавець та орендар зобов`язані внести зміни в даний договір, після збору урожаю орендарем.

На день звернення до суду на зазначених земельних ділянках є та були наявні посіви ріпаку та ячменю. Збір врожаю на вказаної озимої пшениці планується на червень - липень 2020 року, що підтверджується Актом обстеження земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які знаходяться в оренді СТОВ Таврида на підставі договору оренди від 21 квітня 2008 року.

За таких обставин, на думку позивача, Каланчацька селищна рада не вправі була приймати рішення про припинення оренди та вправі його прийняти лише після збору врожаю.

2. Крім того, з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.

Відповідно до статті 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Відповідно до частини 2 статті З Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

За таких обставин, укладення додаткової угоди до договору оренди землі від 21 квітня 2008 року № 0400873300120 можливе лише після реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права власності на земельні ділянки, які є предметом зазначеного договору.

3. Крім того відповідно до статті 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю).

Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчено право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).

Нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначався у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з листом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження.

У п.п.3 п. 39 договору оренди землі від 21.04.2008, укладеного між сторонами. вказано, що розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку допускається: в разі пред`явлення своїх прав третіми особами на отримання земельної ділянки в натурі (на земельну ділянку, на яку пред`явлено права третіми особами).

Крім того, в п. 26 зазначеного договору вказано, що на орендовану земельну ділянку встановлено обмеження (обтяження) та інші права третіх осіб:

обмежена правами третіх осіб, власників сертифікатів на право на земельну частку (пай). В разі пред`явлення своїх прав третіми особами (власників) сертифікатів на право на земельну частку (пай) орендодавець та орендар зобов`язані внести зміни в даний договір, після збору урожаю орендарем.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянкивиникають з моменту державної реєстрації них прав.

Правом власності визнається право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно дозакону, незалежно від волі третіх осіб. Це право передбачає для власника можливість на свій розсуд володіти, користуватися та розпоряджатися належним йому майном.

Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або прининення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (п. І частини першої ст. 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ).

Відповідно до частини другої статті Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації, виникають з моменту такої реєстрації.

Тобто, вищезазначене свідчить лише про право на право , та те, що особа набуває права власності на земельну ділянку лише після державної реєстрації такого права.

Отже, за таких обставин припинення договору можливе лише в разі державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку.

Виклад позиції відповідача

Каланчацька селищна рада Херсонської області вважає, що відсутні підстави для визнання недійсним рішення сорок дев`ятої сесії Каланчацької селищної ради восьмого скликання № 1225 від 26.09.2019 Про припинення права користування частиною земельних ділянок в договорі оренди землі , із огляду на наступне.

В зв`язку з набранням чинності Закону України від 10.07.2018 №2498-VІІІ, яким внесено зміни до Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних часток (паїв) , яким визначено що з 01.01.2019 повноваження районних державних адміністрацій щодо розпорядження землями для ведення товарного сільськогосподарського виробництва виключено, та наділено такими повноваженнями сільськими, селищними та міськими радами було укладено тристоронню додаткову угоду про заміну сторони б/н від 25.11.2019, про що внесено відповідний запис до Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права.

У відповідності до договору оренди землі Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться у адміністративних межах Каланчацької селищної ради (землі тимчасового запасу) Каланчацького району Херсонської області. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 254,45 га, у тому числі рілля (зрошення) - 227,00 га під сільськогосподарськими шляхами - 4,42 га, під гідротехнічними спорудами (під валиками) - 4, 00 га, під штучними водостоками - 19,03 га.

Рішенням сорок дев`ятої сесії Каланчацької селищної ради восьмого скликання № 1225 від 26.09.2019 Про припинення права користування частиною земельних ділянок в договорі оренди землі за заявою громадян ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_14 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_17 , ОСОБА_16 , ОСОБА_15 , ОСОБА_7 , ОСОБА_18 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 було внесено зміни до договору оренди від 21 квітня 2008 року № 040873300120, а саме: зменшено площі і припинено право оренди на відповідну площу на які заявлено права третіми особами.

Відповідач зазначає, що позивач неодноразово був попереджений про необхідність внесення змін до договору оренди. Ще Каланчацькою районною державною адміністрацією неодноразово були видані розпорядження про припинення договору оренди в частині. Однак, позивач щоразу ігнорував та не виконував відповідні розпорядження посилаючись на те, що дані земельні ділянки засіяні і угода про розірвання договору оренди в частині земельних ділянок на які заявлено права третіми особами буде підписано після збору врожаю.

На запит Каланчацької селищної ради Херсонської області № 07-22-1325/0/19/700-06.03 від 06.12.2019 до Каланчацької районної державної адміністрації (попереднім Орендодавцем), останньою надано копії розпоряджень та листів адміністрації, що стосуються даного договору оренди.

Також, стало відомо про те, що щодо деяких осіб, головою Каланчацької районної державної адміністрації видавалися розпорядження ще 09 грудня 2016 року. Зокрема, розпорядження від 09.12.2016 № 382 Про припинення права користування частиною земельної ділянки наданої в оренду було припинено право оренди на окремі земельні ділянки та зобов`язано керівника СТОВ Таврида укласти відповідну додаткову угоду про зменшення орендованої площі та повернути земельні ділянки актом приймання-передачі. Однак станом на цей час дане розпорядження не виконано позивачем.

Так, 26 листопада 2018 року були видані розпорядження голови районної державної реєстрації за № 404, 405,406,407,410 Про припинення права користування земельною ділянкою відносно земельних ділянок, на які заявили права ОСОБА_14 , ОСОБА_2 , ОСОБА_9 ОСОБА_5 , ОСОБА_20 . Відповідно до цих розпоряджень припинено право оренди земельних ділянок в зв`язку з заявленням прав власників, а керівника СТОВ Таврида зобов`язано укласти відповідну додаткову угоду про зменшення орендованої площі у місячний термін, здійснити державну реєстрацію припинення права оренди та повернути земельні ділянки актом приймання-передачі. Однак станом на цей час дане розпорядження не виконано позивачем.

Відповідач пояснив, що аналогічне розпорядження № 253 від 09.08.2018 було видано відносно заяв ОСОБА_11 , ОСОБА_21 1.0., ОСОБА_13 А розпорядження №464,465 відносно заяв ОСОБА_3 і ОСОБА_2 .

Відповідач зазначає, що йому достеменно відомо, що тоді СТОВ Таврида відмовилася від підписання угоди зіславшись на те, що земельна ділянка використовується і засіяна озимими зерновими культурами, а збір врожаю планується на серпень 2019 року. А у вересні 2019 року знову ж таки відмовляється від підписання додаткової угоди і виконання рішення сесії в зв`язку з тим, що земельна ділянка вже засіяна озимими культурами ріпаку та ячменю. Це замкнене коло.

Така поведінка позивача перешкоджає реалізації прав власниками землі.

Каланчацька селищна рада стверджує, що станом на день прийняття рішення сесії, що оскаржується, були чинні розпорядження голови Каланчацької районної адміністрації, що, в свою чергу, мали такий самий зміст, як і рішення сесії.

Позивач скористався своїм правом на оскарження розпорядження голови РДА до Господарського суду Херсонської області. Рішенням Господарського суду Херсонської області від 04 листопада 2019 року (справа № 923/494/19) в задоволені позовних вимог відмовлено в повному обсязі. Рішення суду не набуло законної сили в зв`язку з подачею апеляційної скарги позивачем.

Більш того, громадяни намагалися застосовувати будь-які способи захисту свої цивільних прав.

Зокрема, згідно приписів Указу Президента України від 08.08.1995 р. № 720/95 Про порядок паювання земель переданих у колективну власність сільгосппідприємств і організацій , від 15.12.1999 року № 1529 Про гарантування захисту економічних інтересів та поліпшення соціального забезпечення селян-пенсіонерів, які мають право на земельну частку (пай), від 02.02.2002 Про додаткові заходи щодо соціального захисту селян-власників земельних ділянок та земельних часток (паїв) , від 19.08.2008 № 725 Про невідкладні заходи щодо захисту власників земельних ділянок та земельних часток (паїв) за власниками земельних часток (паїв) закріплено право володіти, користуватися і розпоряджатися належними їм земельними частками (паями), зокрема передавати їх в оренду наступникам КСП і іншим суб`єктам і отримувати дохід в грошовій або натуральній формі.

З метою реалізації прав власників земельних часток (паїв) були укладені договори оренди земельної частки (паю) для сільськогосподарських потреб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Як визначено змістом Постанови КМУ від 24.01.2000 року № 119 Про затвердження порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю) , реєстрація договорів оренди проводиться виконавчим комітетом сільської селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).

Право укладати відповідні договори передбачено і Перехідними положеннями Закону України Про оренду землі - громадяни - власники сертифікатів на право на земельну частку (пай) до виділення їм у натурі (на місцевості) земельних ділянок мають право укладати договори оренди земель сільськогосподарського призначення, місце розташування яких визначається з урахуванням вимог раціональної організації території і компактності землекористування, відповідно до цих сертифікатів з дотриманням вимог цього Закону.

Отже, у відповідності до чинного законодавства за заявами громадян -власників сертифікатів на право на земельну частку (пай) чи їх уповноважених представників, Каланчацька селищна рада Херсонської області здійснила реєстрацію договорів оренди земельної частки (паю) у Книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв). Так у 2017 році зареєстровано дванадцять договорів, у 2018 році - 9. Громадяни уклали договір оренди з ТОВ Рис України .

Відповідач наголосив, що не дивлячись на вищезазначені обставини, СТОВ "Таврида" не припинило користуватись земельними ділянками. Не виконує розпорядження Каланчацької РДА, не виконувала рішення Каланчацької селищної ради, не вносить відповідних змін до договору оренди від 21 квітня 2008 року №040873300120. Постійно засіває земельні ділянки, тим самим блокуючи право громадян на реалізацію свого права, гарантованого державою, постійно наносячи незворотної шкоди у вигляді не отриманих громадянами доходів від належної кожному з них орендної плати за користування їхньою власністю.

З огляду на викладене, на думку відповідача, посилання позивача, що спірним рішенням відповідач незаконно розірвав договір оренди в односторонньому порядку року не може бути прийнято судом, оскільки таке право передбачено договором оренди від 21.04.2008.

Відповідач звернув увагу суду на п. 26 договору від 21.04.2008 щодо становлення обмеження та права третіх осіб на орендовану земельну ділянку:

обмежена правами третіх осіб, власників сертифікатів на право на земельну частку (пай). В разі пред`явлення своїх прав третіми особами орендодавець та орендар зобов`язані внести зміни в даний договір, після збору врожаю.

За п.п. 31.11 п. 31 обов`язком орендаря є внести зміни до договору оренди землі в разі пред`явлення своїх прав третіми особами - власниками сертифікатів на право на земельну частку (пай).

Тобто, відповідач доводить, що у даному пункті чітко зазначено, що внесення змін до договору є обов`язком саме орендаря, а момент коли потрібно внести зміни - це пред`явлення своїх прав третіми особами - власниками сертифікатів на право на земельну частку (пай), а не власниками земельних ділянок.

3) п.п 3 п. 39 визначено право розірвати договір в односторонньому порядку у випадку пред`явлення своїх прав третіми особами на отримання земельної ділянки в натурі.

На думку відповідача, цей пункт договору, що підписаний позивачем чітко регламентує момент розірвання - пред`явлення своїх прав третіми особами на отримання земельної ділянки в натурі. Оскільки, на момент звернення власника сертифікату на земельну частку (пай) про виділення йому в натурі на місцевості земельної ділянки, права на які посвідчуються наявним у нього сертифікатом - право власності в нього відсутнє.

Відповідач доводить, що інформації про визнання недійсним договору оренди від 21.04.2008 не має. Отже, договір оренди від 21.04.2008 є обов`язковим до виконання сторонами.

До ст. 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) 05 грудня 2019 року внесені зміни Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству , що набули чинності 16 січня 2020 року. Відповідно до цих змін з моменту державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності. У разі якщо договір оренди невитребуваної (нерозподіленої) земельної ділянки, переданої в оренду в порядку, визначеному цією статтею, закінчився у зв`язку з набуттям права власності на неї до збирання врожаю, посіяного орендарем на земельній ділянці, орендар має право на збирання такого врожаю. Власник земельної ділянки має право на відшкодування збитків, пов`язаних із тимчасовим зайняттям земельної ділянки колишнім орендарем, у розмірі пропорційно до орендної плати з дня припинення договору до дня збирання врожаю.

Відповідач доводить, що законодавець нарешті усунув прогалину, якою довгий час користувалися несумлінні орендарі. І тепер при реєстрації власності на земельні ділянки, договір в цій частині буде припинено автоматично. Незалежно від того, зібрано врожай чи ні. А отже, станом на сьогодні недійсним рішення сорок дев`ятої сесії Каланчацької селишної ради восьмого скликання № 1225 від 26.09.2019 Про припинення права користування частиною земельних ділянок в договорі оренди землі права позивача ніяким чином не порушує.

Щодо посилань позивача, що припинити договір в частині можливо лише після реєстрації права комунальної власності на це нерухоме майно хочемо зазначити наступне. Відповідно до ст. 30 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень право оренди на нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки, земельні ділянки, що залишилися у колективній власності, надані в оренду в порядку, визначеному статтями 13 та 14 "Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", здійснюється без державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки в Державному реєстрі прав.

Залучені до розгляду справи треті особи підтримали позицію відповідача.

Мотивувальна частина рішення та висновки суду

Відповідно до рішення № 1225, прийнятого сорок дев`ятою сесією восьмого скликання Каланчакською селищною радою 26.09.2019 "Про припинення права користування частиною земельних ділянок в договорі оренди землі" вирішено за п.1 внести зміни до договору оренди земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення від 21.04.2008 № 040873300120, що перебуває в оренді у сільськогосподарського товариства "Таврида", загальною площею 203,2883 га шляхом зменшення площі після державної реєстрації додаткової угоди про укладання тристоронньої угоди щодо зміни сторони орендодавця даного договору. Далі в згаданому пункті рішення зазначено дані з кадастровими номерами земельних ділянок в контурі , їх розміри та прізвища їх власників.

За п.2 рішення припинено право оренди земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення в договорі оренди від 21.04.2008 № 040873300120, що перебуває у СТОВ "Таврида". Далі зазначено дані з кадастровими номерами земельних ділянок в контурі , їх розміри та прізвища їх власників.

За п.3 рішення зазначено, що керівнику СТОВ "Таврида" у місячний термін укласти додаткову угоду щодо припинення договорів оренди земельних ділянок, зазначених у пунктах 1,2 даного рішення та забезпечити реєстрацію при припинення прав оренди в Державному реєстрі речових прав.

Спірне рішення приймалось радою за результатом розгляду заяв громадян про припинення права користування частиною земельної ділянки в договорі оренди землі, яка знаходиться в оренді СТОВ "Таврида".

Відповідно до ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Частиною 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в України" передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Згідно п. 2 роз`яснення президії Вищого арбітражного суду України від 26.01.2000 р. № 02-5/35 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов`язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов`язковий характер для суб`єктів цих відносин. Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.

Обов`язковою умовою визнання акту недійсним є також порушення, в зв`язку з прийняттям відповідного акту прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту порушення такого права не встановлено, у суду немає правових підстав задовольняти позовні вимоги.

При розгляді зазначеної справи суд досліджував вище перераховані підстави при наявності яких може бути визнано недійсним акт ненормативного характеру.

Відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України та ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її позовні вимоги.

Система, засади організації та діяльність органів місцевого самоврядування в Україні визначені законом України "Про місцеве самоврядування в Україні". За змістом статті 2 вказаного Закону місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Відповідно до ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу Ради.

Відповідно до ст. 19 Конституції України п. 3 ст.24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Із огляду на встановлені факти та проаналізувавши норми чинного законодавства суд дійшов висновку, що Рада, прийнявши спірне рішення № 1225 від 26.09.2019 перевищила свої повноваження, тому, як витікає із ст. 59 ЗУ "Про самоврядування в Україні", прийняте рішення Радою може бути скасоване в судовому порядку.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ч. 4 ст. 31 Закону України "Про оренду землі" розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Згідно із ст. 3 Закону України "Про оренду землі" об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

За приписами частини 1 статті 93 Земельного Кодексу України та статті 1 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Як зазначалось вище, у зв`язку з набранням чинності Закону України від 10.07.2018 року №2498-VІІІ, яким внесено зміни до Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних часток (паїв) , яким визначено що з 01.01.2019 повноваження районних державних адміністрацій щодо розпорядження землями для ведення товарного сільськогосподарського виробництва виключено, та наділено такими повноваженнями сільськими, селищними та міськими радами було укладено тристоронню додаткову угоду про заміну сторони б/н від 25.11.2019 у договорі від 28.04.2008, про що внесено відповідний запис до Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права. Згідно додаткової угоди Каланчацька селищна рада набула з 25.11.2019 права Орендодавця, передбачених ст.24 ЗУ "Про оренду землі". Відповідно, тільки після укладення додаткової угоди до договору від 28.04.2008 та її реєстрації, Каланчацька селищна рада набула прав сторони за договором - Орендодавця та, зокрема вносити зміни у чинний договір на умовах договору та відповідності до ст.ст. 651, 652 ЦК України шляхом надання пропозиції Орендарю щодо укладення додаткової угод про зміну розміру орендної ділянки.

Крім того, за п. 26 умов договору від 24.04.2008 орендодавець та орендар зобов`язані внести зміни в данний договір після збору урожаю, тобто червні-серпні 2020.

Таким чином, не будучи стороною за договором, Каланчацька селищна рада 26.09.2019 передчасно прийняла оскаржуване рішення, яке суперечить умовам чинного договору оренди.

Питання припинення права користування земельною ділянкою урегульовані ст.141 ГПК України. Повноваження селищних рад у сфері регулювання земельних відносин закріпленні у ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"

У згаданих нормах не надано право селищним радам припиняти право оренди земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення.

При таких обставинах п.2 оскаржуваного рішення прийнятий Каланчацькою селищною радою з перевищенням свої повноважень та в порушення чинного законодавства.

Також, відповідач вийшов за межі своїх повноважень, визначених чинним законодавством при прийнятті п.3 оскаржуваного рішення, зобов`язавши керівника СТОВ "Таврида" у місячний строк укласти додаткову угоду про припинення договорів оренди земельних ділянок, визначених у п. 1, 2 рішення, оскільки правовідносини між Каланчацькою селищною радою та СТОВ "Таврида", які витікають із договору оренди земельної ділянки від 21.04.2008 мають цивільну природу та урегульовані Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" та не витікають із владно-адміністративних функції селищної ради, а тому Каланчацька селищна рада не може зобов`язувати сторону за договором вчиняти певні дії.

При таких обставинах, суд прийшов до висновку, що рішення Каланчацької селищної влади № 1225 від 26.09.2019 прийнято з порушенням чинного законодавства, а тому позовні вимоги про визнання його недійсним підлягають задоволенню.

Відповідно до ст.129 ГПК України суд покладає судові витрати на відповідача.

Керуючись статтями 123, 129, 232, 233, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

у х в а л и в :

1.Позовні вимоги задовольнити.

2.Визнати недійсним та скасувати рішення сорок дев`ятої сесії восьмого скликання Каланчацької селищної ради Херсонської області № 1225 від 26.09.2019 "Про припинення права користування частиною земельних ділянок в договорі оренди землі".

3.Стягнути з Каланчацької селищної ради Херсонської області (75800, Херсонська область, Каланчацький район, смт. Каланчак, вул. Херсонська, 1, код ЄДРПОУ 04401003) на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Таврида" (75832, Херсонська область, Каланчацький район, с. Гаврилівка Друга, вул. Миру, 22А, ідентифікаційний код 31294485) 1921 грн. в рахунок відшкодування судових витрат.

4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення, з урахуванням приписів ч.4 розділу Х Прикінцевих положень Господарського процесуального кодексу.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (підпункт 17.5 пункту 1 Розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України).

Повний текст рішення оформлено і підписано 29.07.2020

Суддя Л.М. Немченко

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення20.07.2020
Оприлюднено30.07.2020
Номер документу90670145
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1120/19

Ухвала від 01.04.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 04.03.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Постанова від 25.01.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 14.01.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 17.12.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 12.10.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 16.09.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 28.08.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Рішення від 20.07.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 09.06.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні