Справа № 420/4569/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 липня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі у складі головуючого судді ТанцюриК.О., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Тімдресс Дебетекс» до Головного управління ДПС в Одеській області, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Тімдресс Дебетекс» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 15.05.2020р. №0000700402, яким було відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю «Тімдресс Дебетекс» в отриманні бюджетного відшкодування заявленого на рахунок платника податку у банку (відображеного у рядку 20.2.1 декларації з ПДВ за лютий 2020 року) на суму 229 247,00 грн., зобов`язання Головного управління ДПС в Одеській області внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість інформації про узгодження за наслідками судового оскарження суми бюджетного відшкодування у розмірі 229 247,00грн. відображеного у рядку 20.2.1 деклації з ПДВ за лютий 2020 року.
Ухвалою суду від 02.06.2020р. відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача у позовній заяві зазначив, що не погоджується із оскарженим податковим повідомленням-рішенням від 15.05.2020р. №0000700402. Так, позивач вказав, що вказане податкове повідомлення - рішення прийнято на підставі акту перевірки №233/15-32-04-02/35597349 від 16.04.2020р. згідно якого позивач не має права на отримання бюджетного відшкодування ПДВ заявленого на рахунок платнику у банку (відображеного у рядку 20.2.1. декларації з ІІДВ за лютий 2020 року) у розмірі 229 247,00 грн. ( по періоду квітень 2010 року) з підстав порушення п. 102.5 ст. 102. п. 200.1, абзацу б) п. 200.4. ст. 200 Податкового кодексу України, оскільки позивач заявив до бюджетного відшкодування податок на додану вартість періоди виникнення від`ємного значення понад 1095 днів, а саме: по періоду квітень 2010 року та відповідно відповідач відмовив позивачу у бюджетному відшкодуванні з підстав спливу строку позовної давності (1095 днів), встановленого п.102.5 ст. 102 Податкового кодексу України. Товариство з обмеженою відповідальністю «Тімдресс Дебетекс» , посилаючись на те, що строк у 1095 днів, встановлений ст. 102.5 ст. 102 Податкового кодексу України стосується виключно повернення надміру сплачених грошових зобов`язань або про їх відшкодування та, що позивачем заявлено бюджетне відшкодування суму податку на додану вартість, а не повернення надміру сплачених грошових зобов 'язань, вважає, що позивач незалежно від спливу строку позовної давності має право на бюджетне відшкодування. Водночас, позивач вказав, що позиція про те, що платник податку має право на заявлену суму ПДВ до бюджетного відшкодування незалежно від спливу строку позовної давності встановленого п.102.5 ст.102 Податкового кодексу підтверджується відповіддю Інформаційно-довідкового Департаменту ДПС. У зв`язку з викладеним, Товариство з обмеженою відповідальністю «Тімдресс Дебетекс» просить суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
19.06.2020р. до суду від Головного управління ДПС в Одеській області надійшов відзив на позовну заяву у якому відповідач вказав, що не погоджується з вимогами позивача та просить суд відмовити у їх задоволенні у повному обсязі. Так, відповідач вказав, що відповідно до п. 102.5 ст. 102 Податкового кодексу України заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених цим Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем здійснення такої переплати або отримання права на таке відшкодування. Тобто, як зазначив відповідач, застосування цієї норми можливе у тому випадку, коли платник має намір відшкодування податку на додану вартість із бюджету, прийняв рішення про таке відшкодування та звернувся до податкового органу із заявою в установленому Кодексом порядку. Поряд з цим, посилаючись на практику Верховного Суду, норми ст.102 Податкового кодексу України, а також те, що відповіді Інформаційно - довідкого Департаменту ДПС не є обов`язковими до застосування, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог товариства у повному обсязі.
30.06.2020р. до суду від Товариства з обмеженою відповідальністю «Тімдресс Дебетекс» надійшла відповідь на відзив у якій товариство наголосило, що бюджетне відшкодування податку на додану вартість та повернення надміру сплачених грошових зобов`язань, є окремими процедурами, що також підтверджується різними визначеннями, встановленими п.14.1.18 п.14.1. ст.14 Податкового кодексу та п.14.1.115 п.14.1. ст.14 Податкового кодексу України, та відповідно регулюються різними нормами Податкового кодексу України. Також, позивач зазначив, що в акті відповідачем було підтверджено правильність та достовірність нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість в розмірі 229 247,00 грн., у тому числі сплата постачальникам товарів/послуг сум ПДВ у розмірі, що заявляється. Позивач вказав, що не погоджується з твердження відповідача, що відповіді Інформаційно-довідкового Департаменту ДПС не є обов`язковим для жодних з осіб стосується осіб -платників податку, вказавши, що це є позиція Державної податкової служби, до структури якої входить і відповідач, тобто по суті це є позицією відповідача. Також, у підтвердження своєї правової позиції позивач посилається на практику Верховного Суду та просить суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
У період з 23.03.2020р. по 16.04.2020р. Головним управлінням ДПС в Одеській області було проведено камеральну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Тімдресс Дебетекс» з питань достовірності нарахування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку за лютий 2020 року, за результатами якої складено акт №233/15-32-04-02/35597349 від 16.04.2020р. (а.с.93-100)
У ході перевірки було встановлено, що у порушення п.102.5 ст.102, п.200.1, абзацу б) п.200.4 ст.200 Податкового кодексу України та пп. 4 п.5 розділу V Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28 січня 2016 року №21 Товариство з обмеженою відповідальністю «Тімдресс Дебетекс» не має права на отримання бюджетного відшкодування ПДВ заявленого на рахунок платника у банку (відображеного у рядку 20.2.1 декларації з ПДВ за лютий 2020року) в розмірі 229 247грн. (по періоду квітень 2010 року).
Податковим повідомленням - рішенням Головного управління ДПС в Одеській області №0000700402 від15.05.2020р. відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю «Тімдресс Дебетекс» в отриманні бюджетного відшкодування заявленого на рахунок платника у банку (відображеного у рядку 20.2.1 декларації з ПДВ за лютий 2020 року) у розмірі 229 247,00 грн.(а.с.101).
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 102.5. ст.102 Податкового кодексу України встановлено, що заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених цим Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем здійснення такої переплати або отримання права на таке відшкодування.
В свою чергу пунктами 200.1-4 ст.200 Податкового кодексу України передбачено, що сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду. При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом. Для перерахування податку до бюджету центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, надсилає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника, звітний період та сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, не пізніше останнього дня строку, встановленого цим Кодексом для самостійної сплати податкових зобов`язань, перераховує суми податку до бюджету.
При від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;
Пунктом 200.7 ст.200 Податкового кодексу України встановлено, що платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
Аналізуючи положення п. 102.5. ст.102 та ст.200 Податкового кодексу України, суд приходить до висновку, що строком давності у 1095 днів обмежено право платника податку на отримання бюджетного відшкодування, тоді як у справі, що розглядається спірні правовідносини склались з приводу формування суми від`ємного значення з податку на додану вартість, а не бюджетного відшкодування на рахунок платника податку надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на додану вартість.
Положеннями Податкового кодексу України не встановлено строку, протягом якого сума від`ємного значення з податку на додану вартість може зараховуватись до податкового кредиту наступного податкового періоду, а також не передбачено можливості застосування аналогії закону у таких податкових правовідносинах.
Враховуючи вищевикладене та те, що контролюючим органом не заперечується правомірність формування позивачем податкового кредиту з ПДВ у досліджуваних періодах, суд приходить до висновку про безпідставність та необґрунтованість висновків контролюючого органу щодо недотримання позивачем вимог чинного податкового законодавства та встановленого у пункті 102.5 статті 102 Податкового кодексу України строку на отримання бюджетного відшкодування та наявності підстав для визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення від 15.05.2020р. №0000700402.
Що ж стосується позовних вимог щодо зобов`язання Головного управління ДПС в Одеській області внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість інформації про узгодження за наслідками судового оскарження суми бюджетного відшкодування у розмірі 229 247,00грн. відображеного у рядку 20.2.1 деклації з ПДВ за лютий 2020 року, суд зазначає наступне.
Відповідно до положень пп.200.7.1 п.200.7 ст.200 Податкового кодексу України, формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.
Згідно із пп.200.7.2 п.200.7 ст.200 200 Податкового кодексу України, заяви про повернення сум бюджетного відшкодування автоматично вносяться до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування протягом операційного дня їх отримання у хронологічному порядку їх надходження. Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюється у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Порядок узгодження зазначеної у заяві суми бюджетного відшкодування закріплений в пункті 200.12 ст.200 ПК України.
Так, відповідно до пп. а пункту 200.12 статті 200 Податкового кодексу України зазначена у заяві сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення перевірки, в разі, якщо контролюючим органом внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про відсутність порушень під час такої перевірки.
А у відповідності до пп. г п.200.12 ст.200 Податкового кодексу України, зазначена у заяві сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування з дня визнання протиправним та/або скасування податкового повідомлення-рішення.
Тобто, після закінчення процедури адміністративного оскарження або набрання законної сили рішенням суду орган ДФС на наступний робочий день після отримання відповідного рішення зобов`язаний внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника.
Узгоджена ж сума бюджетного відшкодування стає доступною органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання на наступний операційний день за днем її відображення в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та перераховується органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, у строки, передбачені пунктом 200.13 цієї статті, на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України.
В свою чергу, порядок та механізм внесення інформації до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ безпосередньо встановлений та затверджений Постановою КМУ №26 від 25.01.2017р.
Так, як вбачається зі змісту положень п.п.1,2,3 вказаного Порядку №26, саме Міністерство фінансів України адмініструє Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ, як окремий інформаційний ресурс та забезпечує захист інформації відповідно до законодавства у сфері захисту державних інформаційних ресурсів. Формування ж цього Реєстру здійснюється автоматично на підставі баз даних ДФС та Казначейства.
Таким чином, позовні вимоги про зобов`язання Головного управління ДПС в Одеській області внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість інформації про узгодження за наслідками судового оскарження суми бюджетного відшкодування у розмірі 229 247,00грн. відображеного у рядку 20.2.1 деклації з ПДВ за лютий 2020 року є передчасними та задоволенню не підлягають
Відповідно до ч.ч.1,2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Тімдресс Дебетекс» підлягає частковому задоволенню.
Частинами 1, 3 ст.139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Як вбачається з платіжнного доручення №11777 від 22.05.2020р. позивачем сплачено судовий збір у розмірі 5540,70 грн.
Враховуючи те, що суд прийшов до висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Тімдресс Дебетекс» , суд вважає за можливе стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача сплачений судовий збір пропорційно до розміру задоволених позовних вимог у сумі 3438,70 грн.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295,382 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариство з обмеженою відповідальністю «Тімдресс Дебетекс» - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області №0000700402 від 15.05.2020р.
У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Стянути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 43142370, м.Одеса, вул. Семінарська,5 ) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Тімдресс Дебетекс» (код ЄДРПОУ 35597349, Одеська обл., Окнянський район, смт. Окни, вул. Карла Маркса 4 ) сплачений судовий збір у розмірі 3438,70 грн. (три тисячі чотириста тридцять вісім гривень сімдесят копійок).
Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя К.О. Танцюра
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2020 |
Оприлюднено | 03.08.2020 |
Номер документу | 90705322 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Гончарова І.А.
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Танцюра К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні