Рішення
від 14.07.2020 по справі 910/4395/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

14.07.2020Справа № 910/4395/20

За позовом Заступника керівника Золотоніської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Чорнобаївської районної ради

до відповідачів:

1. Відділу освіти Чорнобаївської районної державної адміністрації

2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Укргаздобич"

про визнання недійсним договору

Суддя: Шкурдова Л.М.

секретар с/з Масна А.А.

Представники сторін:

від прокуратури - Синюк І.А. (посвідчення №050950)

від позивача - не з`явився

від відповідача 1 - не з`явився

від відповідача 2 - не з`явився

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Господарським судом міста Києва розглядається справа №910/4395/20 за позовом Заступника керівника Золотоніської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Чорнобаївської районної ради до Відділу освіти Чорнобаївської районної державної адміністрації, Товариства з обмеженою відповідальністю "Укргаздобич" про визнання недійсним договору №1703/1Б поставки природного газу від 17.03.2020, який укладено між Відділом освіти Чорнобаївської районної державної адміністрації та Товариством з обмеженою відповідальністю "Укргаздобич".

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 24.04.2020 відкрито провадження у справі №910/4395/20 за правилами загального позовного провадження.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за твердженням Заступника керівника Золотоніської місцевої прокуратури Договір поставки природного газу №1703/1Б від 17.03.2020 було укладено за результатами проведення закупівлі природного газу із застосуванням переговорної процедури закупівлі з порушенням вимог норм чинного законодавства України, а відтак такий Договір має бути визнано недійсним.

Відповідач-2 щодо задоволення позовних вимог заперечував, вказуючи, що переговорна процедура закупівлі проведена із дотриманням вимог Закону України Про публічні закупівлі , за даною процедурою відбулась закупівля природного газу за ціною меншою, ніж здійснена закупівля природного газу у інших постачальників.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 16.06.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.

У судовому засіданні 14.07.2020 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд м. Києва, -

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з інформації, опублікованій в електронній системі публічних закупівель "Prozzoro" відділом освіти Чорнобаївської РДА у 2020 році в рамках Закону України "Про публічні закупівлі" проведено переговорну процедуру закупівлі природного газу.

За результатами проведення закупівлі природного газу за № UA-2020-03-11-003037-b між відділом освіти Чорнобаївської РДА та ТОВ "УКРГАЗЗДОБИЧ" укладено Договір поставки природного газу №1703/1Б від 17.03.2020 (далі - Договір).

Відповідно до п.1.1 Договору постачальник зобов`язався поставити споживачу у 2020 році товар: природний газ (код за ДК 021:2015: 09120000-6 - газове паливо (природний газ) в обсягах і в порядку, передбачених даним Договором, а споживач зобов`язався прийняти газ та оплатити постачальнику його вартість у розмірах, строках, порядку та на умовах, передбаченим даним Договором.

Згідно з п.1.2. Договору постачальник передає споживачу газ в обсягах 70 000 куб.м.

Ціна Договору згідно п. 2.1. становить 378 000 грн. з ПДВ.

У відповідності до п.10.1. Договору він набуває чинності з дати його підписання та, відповідно до ч.3 ст. 631 ЦК України поширює свою дію на відносини, що склалися між сторонами в частині постачання природного газу з 01.03.2020 до 31.03.2020 (включно).

Обґрунтуванням проведення переговорної процедури є потреба здійснити додаткову закупівлю в того самого постачальника з метою уніфікації, стандартизації або забезпечення сумісності з наявними товарами, технологіями, роботами чи послугами, якщо заміна попереднього постачальника (виконавця робіт, надавача послуг) може призвести до несумісності або виникнення проблем технічного характеру, пов`язаних з експлуатацією та обслуговуванням. Відповідно до вимог Законів України Про публічні закупівлі , Про ринок природного газу , Кодексу газотранспортної системи, а також Постанови НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496 Про затвердження Правил постачання природного газу (з урахуванням глави 21 розділу II Правил постачання природного газу та п.1 глави 8 розділу XI Кодексу ГТС). На даний момент в замовника відсутні укладені договори із наявними обсягами постачання на період до 31 березня 2020 року за результатом здійснення конкурсної закупівлі, що може спричинити відключення (обмеження) від постачання природного газу об`єктів замовника торгів, можливим постачальником для потреб Відділу освіти Чорнобаївської районної державної адміністрації до 31 березня 2020 року за результатом проведення переговорної процедури закупівлі є постачальник який має право здійснювати відповідну діяльність згідно ліцензії; таким постачальником зокрема є діючий на даний момент для замовника постачальник, а саме Товариство з обмеженою відповідальністю Укргаздобич . Не укладання з ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРГАЗДОБИЧ" договору на закупівлю природного газу може привести до не ефективного виконання замовником обов`язків передбачених законом, та повноцінного функціонування підпорядкованих закладів Відділу освіти Чорнобаївської районної державної адміністрацій зокрема відключення від постачання природного газу.

Звертаючись з позовом до суду Заступник керівника Золотоніської місцевої прокуратури зазначає, що переговорна процедура закупівлі природного газу відділом освіти Чорнобаївської РДА проведено з порушенням вимог чинного законодавства, оскільки правові засади функціонування ринку природного газу України засновано на принципі вільної конкуренції, ТОВ УКРГАЗДОБИЧ не є суб`єктом природних монополій. Отже ТОВ УКРГАЗДОБИЧ , укладаючи спірний договір, діяв не як єдиний постачальник природного газу на території смт. Чорнобай Черкаської області, оскільки постачальниками газу можуть бути і інші ліцензіати, які створюють конкуренцію ТОВ "УКРГАЗДОБИЧ". Заступник керівника Золотоніської місцевої прокуратури вказує, що рішенням Чорнобаївської районної ради для придбання природного газу передбачено кошти більше 4 млн. грн, а відтак було достатньо виділено грошових коштів для проведення відкритих торгів. Заступник керівника Золотоніської місцевої прокуратури зазначає, що укладення спірного Договору протирічить принципу максимальної ефективності витрачання коштів місцевого бюджету, що становить суспільний інтерес, а відтак, враховуючи вищенаведене, просить суд визнати недійсним Договір поставки природного газу №1703/1Б від 17.03.2020.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлено Законом України Про публічні закупівлі .

Статтею 1 Закону України Про публічні закупівлі передбачено, що публічна закупівля - це придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом; товари - це продукція, об`єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов`язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.

Статтею 3 Закону України Про публічні закупівлі визначено принципи здійснення закупівель. Закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об`єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням.

При цьому, виходячи зі змісту абзацу четвертого частини першої статті 2 Закону, замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених Законом, під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому частини першої статті 1 Закону.

Частиною 1 ст.12 Закону України Про публічні закупівлі визначено, що закупівля може здійснюватися шляхом застосування однієї з таких процедур: відкриті торги; конкурентний діалог; переговорна процедура закупівлі.

За приписами ч.1 ст.35 Закону України Про публічні закупівлі переговорна процедура закупівлі - це процедура, що використовується замовником як виняток і відповідно до якої замовник укладає договір про закупівлю з учасником після проведення переговорів з одним або кількома учасниками.

Частинами 2, 3 ст.35 Закону України Про публічні закупівлі унормовано, що переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі: 1) закупівлі творів мистецтва або закупівлі, пов`язаної із захистом прав інтелектуальної власності, або укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного чи мистецького конкурсу; 2) відсутності конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи; 3) нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, що унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення тендеру, а саме пов`язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, а також наданням у встановленому порядку Україною гуманітарної допомоги іншим державам.

Застосування переговорної процедури закупівлі в таких випадках здійснюється за рішенням замовника щодо кожної процедури; 4) якщо замовником було двічі відмінено тендер через відсутність достатньої кількості учасників, при цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації; 5) потреби здійснити додаткову закупівлю в того самого постачальника з метою уніфікації, стандартизації або забезпечення сумісності з наявними товарами, технологіями, роботами чи послугами, якщо заміна попереднього постачальника (виконавця робіт, надавача послуг) може призвести до несумісності або виникнення проблем технічного характеру, пов`язаних з експлуатацією та обслуговуванням; 6) необхідності проведення додаткових будівельних робіт, не зазначених у початковому проекті, але які стали через непередбачувані обставини необхідними для виконання проекту за сукупності таких умов: договір буде укладено з попереднім виконавцем цих робіт, такі роботи технічно чи економічно пов`язані з головним (первинним) договором; загальна вартість додаткових робіт не перевищує 50 відсотків вартості головного (первинного) договору; 7) закупівлі юридичних послуг, пов`язаних із захистом прав та інтересів України, у тому числі з метою захисту національної безпеки і оборони, під час врегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб`єкта та України, на підставі рішення Кабінету Міністрів України або введених в дію відповідно до закону рішень Ради національної безпеки і оборони України. За результатами проведених переговорів з учасником (учасниками) замовник приймає рішення про намір укласти договір. Повідомлення про намір укласти договір обов`язково безоплатно оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу протягом одного дня після прийняття рішення та повинно містити: найменування та місцезнаходження замовника; найменування, кількість товару та місце його поставки, вид робіт і місце їх виконання або вид послуг та місце їх надання; строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; найменування, місцезнаходження та контактні телефони учасника (учасників), з яким проведено переговори; ціну пропозиції; обґрунтування застосування переговорної процедури.

Замовник має право укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі у строк не раніше ніж через 10 днів (п`ять днів - у разі застосування переговорної процедури закупівлі з підстав, визначених пунктом 3 частини другої цієї статті, а також у разі закупівлі нафти, нафтопродуктів сирих, електричної енергії, послуг з її передання та розподілу, централізованого постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, послуг з централізованого опалення, послуг поштового зв`язку, поштових марок та маркованих конвертів, телекомунікаційних послуг, у тому числі з трансляції радіо- та телесигналів, послуг з централізованого водопостачання та/або водовідведення та послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування) з дня оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір за результатами застосування переговорної процедури закупівлі.

Як вбачається з інформації з електронної системи публічних закупівель "Prozzoro" обґрунтування проведення переговорної процедури закупівлі спричинено нагальною потребою у здійсненні закупівлі природного газу. Строк на проведення процедури закупівлі "Відкриті торги" займає не менше 30 календарних днів, та на даний момент в замовника відсутні укладені договори за результатом здійснення конкурсної закупівлі в зв`язку оскарженням рішення до АМКУ тим самим затягненням публічної процедури відкритих торгів природного газу згідно оголошення UA-2019-11-25-003711-b, що спричинить відключення (обмеження) від газопостачання будівель замовника торгів, можливим постачальником для потреб Відділу освіти Чорнобаївської районної державної адміністрації до 31 березня 2020 року за результатом проведення переговорної процедури закупівлі є постачальник який має право здійснювати відповідну діяльність згідно ліцензії; таким постачальником зокрема є ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРГАЗДОБИЧ". Не укладання з ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРГАЗДОБИЧ" договору на закупівлю природного газу може привести до не ефективного виконання замовником обов`язків передбачених законом, та повноцінного функціонування підпорядкованих закладів Відділу освіти Чорнобаївської районної державної адміністрації зокрема зриву опалювального сезону 2020 року, а також Відповідно до Наказу Міністерства внутрішніх справ України Про затвердження Класифікаційних ознак надзвичайних ситуацій № 658 від 06.08.2018 року (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28 серпня 2018 р. за № 969/32421), припинення теплопостачання, як наслідок призведе до надзвичайної ситуації місцевого рівня. Отже, з метою недопущення виникнення негативних наслідків, спричинених відключенням об`єктів замовника від газорозподільчої мережі, прийнято рішення застосувати переговорну процедуру закупівлі, за нагальною потребою в порядку п. 3 ч. 2 ст. 35 Закону.

Як встановлено судом, за результатом проведення переговорної процедури закупівлі відповідачем-1 та відповідачем-2 укладено спірний Договір строком на один місяць.

Нормами чинного законодавства України передбачено право замовника здійснити закупівлю шляхом застосування переговорної процедури закупівлі, зокрема, з одним учасником. Проведення переговорної процедури було зумовлено необхідністю термінового забезпечення газопостачанням безпосередніх споживачів, застосування переговорної процедури закупівлі є правом замовника, а відтак суд приходить до висновку, що укладення спірного Договору відбулось у передбаченому Законом України Про публічні закупівлі порядку.

Згідно з ч.1 ст.215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5 та 6 ст.203 цього кодексу.

Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.

Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Частинами 1-3, 5 та 6 ст.203 Цивільного кодексу України встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Відповідно до ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Заступником керівника Золотоніської місцевої прокуратури не доведено підстав для визнання спірного Договору недійсним, не доведено, що його укладено з порушенням вимог Закону України Про публічні закупівлі , а відтак суд не вбачає підстав для визнання Договору поставки природного газу №1703/1Б від 17.03.2020 недійсним.

Згідно ч.1 ст.2 Господарського процесуального кодексу України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням (ч.2 ст.4 Господарського процесуального кодексу України).

Статтею 20 Господарського кодексу України передбачено, що кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів.

Згідно з ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, про захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу у захисті, встановивши безпідставність та необґрунтованість заявлених вимог.

Однак, наявність права на пред`явлення позову не є безумовною підставою для здійснення судового захисту, а є лише однією з необхідних умов реалізації встановленого права.

Виходячи із змісту ст.ст.15, 16 Цивільного кодексу України, ст.20 Господарського кодексу України, застосування певного способу судового захисту вимагає доведеності належними доказами сукупності таких умов: наявності у позивача певного суб`єктивного права (інтересу); порушення (невизнання або оспорювання) такого права (інтересу) з боку відповідача; належності обраного способу судового захисту (адекватність наявному порушенню та придатність до застосування як передбаченого законодавством), і відсутність (недоведеність) будь-якої з означених умов унеможливлює задоволення позову.

Статтею 129 Конституції України встановлено, що основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.ч.1-3 ст.13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Аналогічна норма міститься у ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України.

Як встановлено судом, спірний Договір укладено на 1 місяць з метою забезпечення термінового газопостачання безпосереднім споживачам задля уникнення негативних наслідків, одночасно з цим, закупівля природного газу здійснена за меншою ціною, ніж у інших постачальників газу, а відтак суд приходить до висновку, що Заступником керівника Золотоніської місцевої прокуратури не доведено наявність порушеного суспільного інтересу, інтересів держави.

Відповідно до ч.1 ст.129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. ст.74, 76-80, 129, 236 - 240 ГПК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. В позові - відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили через 20 днів з моменту виготовлення повного тексту рішення в разі не оскарження його в установленому порядку. Рішення може бути оскаржене в 20-денний строк до Північного апеляційного господарського суду.

Суддя Л.М. Шкурдова

Дата складення повного рішення: 03.08.2020р.

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення14.07.2020
Оприлюднено05.08.2020
Номер документу90742454
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/4395/20

Постанова від 05.11.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 28.09.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 14.09.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Рішення від 14.07.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

Ухвала від 16.06.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

Ухвала від 02.06.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

Ухвала від 24.04.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

Ухвала від 10.04.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

Ухвала від 30.03.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні