ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа № 380/1363/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 серпня 2020 року
Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Костецького Н.В., розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові адміністративну справу за позовом приватного науково-виробничого підприємства "ЛВ Маркет" до Державної податкової служби України про визнання протиправними і скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-
в с т а н о в и в:
приватне науково-виробниче підприємство "ЛВ Маркет" (далі - позивач, ПНВП "ЛВ Маркет") звернулось до суду з позовом до Державної податкової служби України, в якому просить суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: № 563507/31896724 від 18.01.2018, № 563989/31896724 від 18.01.2018, № 563501/31896724 від 18.01.2018;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 58 від 28.11.2017, № 54 від 28.11.2017, № 63 від 28.11.2017, складені приватного науково-виробничого підприємства "ЛВ Маркет", датою їх подання платником податків на реєстрацію.
Ухвалою від 17.02.2020 суддя відкрив провадження у справі та призначив справу до розгляду в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою від 29.04.2020 суд відмовив у задоволенні клопотання про залишення позову без розгляду.
Ухвалою від 01.07.2020 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що ПНВП "ЛВ Маркет" має передбачений вид діяльності 43.21 електромонтажні роботи, 71.12 діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах. Позивач є безпосереднім виконавцем електромонтажних робіт по коду ДКПП 43.21 та проектних робіт по коду УКТ ЗЕД 71.12. При виписці податкових накладних покупцям, ПНВП "ЛВ Маркет" зазначає для електромонтажних послуг код ДКПП 43.21. Електромонтажних робіт по коду ДКПП 43.21 та проектних робіт по коду УКТ ЗЕД 71.12 ПНВП "ЛВ Маркет" не придбає. Для ведення господарської діяльності ПНВП "ЛВ Маркет" купує матеріали, роботи, послуги і, відповідно, отримує податкові накладні з вхідними кодами за УКТ ЗЕД, ДКПП відмінними від 43.21, 71.12. Використовуючи отримані матеріали, роботи, послуги тощо ПНВП "ЛВ Маркет" виконує електромонтажні роботи замовникам, тобто є самостійним виконавцем робіт за кодом ДКПП 43.21, 71.12. Звертає увагу, що оскільки ПНВП "ЛВ Маркет" вищевказаних робіт за кодами не придбає в контрагентів, а виконує їх самостійно, тому невідповідність обсягів постачання обсягам придбання за вказаними кодами УКТ ЗЕД є логічним наслідком кожної господарської операції, виконаної позивачем за даним кодом УКТ ЗЕД. Також вказує, що платником у поясненнях, у розрізі вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, надано детальну інформацію по кожному з можливих документів (про його наявність та/або відступіть з певних причин). Вважає, що оскаржені рішення про відмову в реєстрації податкових накладних є протиправними і підлягають скасуванню.
Представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву від 16.03.2020 (вх. № 14335), відповідно до якого вказує, що податкові накладні відповідають критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.6 Наказу Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567 "Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, які є достатніми для зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державного реєстрів податкових накладних". Зазначає, що підставою відмови у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є надання позивачем копій документів, які складені з порушенням законодавства, та/або є недостатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію спірної накладної. Просить відмовити в задоволенні позову.
Представник позивача в судовому засіданні 30.07.2020 позовні вимоги підтримала з підстав викладених у позовній заяві, просила позов задовольнити.
Представник відповідача в судовому засідання 30.07.2020 щодо задоволення позову заперечив, з підстав викладених у відзиві на позовну заяву, просив відмовити в задоволенні позову.
В судовому засіданні 30.07.2020 суд заслухав вступну промову представника позивача, вступну промову представника відповідача, дослідив письмові докази та перейшов до письмового провадження. Сторони щодо переходу до письмового провадження не заперечили.
Заслухавши вступну промову представника позивача, вступну промову представника відповідача, дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та пояснення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
ПНВП "ЛВ Маркет" є юридичною особою (ЄДРПОУ 31896724), передбачений вид діяльності 43.21 електромонтажні роботи; 71.12 діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах.
Між ПНВП "ЛВ Маркет" та ПрАТ "Львівобленерго" укладений договір від 22.02.2017 № 10/17-СП. Відповідно до п.п. 1.1. договору, замовник доручає, а підрядник забезпечує відповідно до проектної документації та умов цього договору виконання проектної та кошторисної документації та виконання робіт на їх підставі згідно технічних вимог по будівництву КЛ-10-0,4кВ з стандартного приєднання споживачів до електромереж Замовника, виданими Замовником.
На підставі вказаного договору ПНВП "ЛВ Маркет" виставило рахунок на оплату від 03.11.2017 № 621 на суму 4907,29 грн.
Згідно з банківською випискою ПрАТ "Львівобленерго" здійснило авансовий платіж 28.11.2017 на суму 4907,29 грн, в тому числі ПДВ 817,88 грн.
На виконання вимог п. п. 201.1, 201.7 ст. 201 ПК України, за фактом отримання вказаної оплати ПНВП "ЛВ Маркет" виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну від 28.11.2017 № 58.
Згідно з отриманою квитанцією податкову накладну від 28.11.2017 № 58 прийнято, реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. Податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним п. 6 Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМОК виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД:43.21. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, позивач направив до контролюючого органу повідомлення від 12.01.2018 № 11 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрацію якої зупинено та пакет документів в кількості 13 документів.
Відповідно до рішення від 18.01.2018 № 563507/31896724 в реєстрації податкової накладної від 28.11.2017 № 58 в Єдиному реєстрі податкових накладних відмовлено, з підстав надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Також на підставі вказаного договору ПНВП "ЛВ Маркет" виставило рахунок на оплату від 03.11.2017 № 622 на суму 2564,33 грн.
Згідно з банківською випискою ПрАТ "Львівобленерго" здійснило авансовий платіж 28.11.2017 на суму 2564,33 грн, в тому числі ПДВ 427,39 грн.
На виконання вимог п. п. 201.1, 201.7 ст. 201 ПК України, за фактом отримання вказаної оплати ПНВП "ЛВ Маркет" виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну від 28.11.2017 № 54.
Згідно з отриманою квитанцією податкову накладну від 28.11.2017 № 54 прийнято, реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. Податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним п. 6 Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМОК виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД:43.21. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, позивач направив до контролюючого органу повідомлення від 11.01.2018 № 4 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрацію якої зупинено та пакет документів в кількості 13 документів.
Відповідно до рішення від 18.01.2018 № 563989/31896724 в реєстрації податкової накладної від 28.11.2017 № 54 в Єдиному реєстрі податкових накладних відмовлено, з підстав надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Також на підставі вказаного договору ПНВП "ЛВ Маркет" виставило рахунок на оплату від 03.11.2017 № 619 на суму 115 803,73 грн.
Згідно з банківською випискою ПрАТ "Львівобленерго" здійснило авансовий платіж 28.11.2017 на суму 115 803,73 грн, в тому числі ПДВ 19 300,62 грн.
На виконання вимог п. п. 201.1, 201.7 ст. 201 ПК України, за фактом отримання вказаної оплати ПНВП "ЛВ Маркет" виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну від 28.11.2017 № 63.
Згідно з отриманою квитанцією податкову накладну від 28.11.2017 № 63 прийнято, реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. Податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним п. 6 Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМОК виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД:43.21. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, позивач направив до контролюючого органу повідомлення від 11.01.2018 № 8 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрацію якої зупинено та пакет документів в кількості 13 документів.
Відповідно до рішення від 18.01.2018 № 563501/31896724 в реєстрації податкової накладної від 28.11.2017 № 63 в Єдиному реєстрі податкових накладних відмовлено, з підстав надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
При вирішенні спору по суті суд керувався таким.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюється Податковим Кодексом України (далі - ПК України).
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п. 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1. статті 192 та пунктом 201.10. статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1. статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3. і 200-1.9. статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16. статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", ";Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п. 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Згідно з підпунктом 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Разом з тим, як зазначено в квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної, реєстрацію поданої позивачем податкової накладної зупинено через те, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним п. 6 Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 43.21, на підставі чого було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної.
Суд зазначає, що контролюючим органом порушено норми підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, оскільки ним не зазначено у Квитанції конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Такий висновок суду базується на тому, що фіскальним органом у Квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено лише загальне посилання на відповідність податкової накладної критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, затверджених Наказом № 567. Натомість, підпункт 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію.
Судом встановлено, що в період зупинення реєстрації податкових накладних та винесення оскаржених рішень про відмову в реєстрації податкової накладної були чинними Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567 (далі - Критерії, наказ МФУ від 13.06.2017 № 567).
Пунктом 6 Критеріїв передбачалося, що моніторинг податкової накладної коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку для платників, у яких значення показника D становить більше 0,03; більше 60% - від 0,02 до 0,03; більше 50% - від 0,015 до 0,02; більше 40% - від 0,01 до 0,015, більше 30% - від 0,005 до 0,01, більше 20% - до 0,005) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб`єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
Окрім того, наказом від 13.06.2017 № 567 затверджено вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), відповідно до пункту 1 якого він складається із таких документів:
1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;
2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Таким чином, фіскальний орган був зобов`язаний у квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної чітко вказати на конкретний вид критерію, який встановлений пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків Наказу № 567.
Суд зазначає, що визначення податковим органом у квитанціях конкретного критерію ризику прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків відповідних документів, перелік яких міститься у Наказі № 567 "Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".
Отже, вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна позиція висловлена в постанові Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17 (адміністративне провадження № К/9901/62719/18).
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки, викладені в постановах Верховного Суду.
Також, відповідно до змісту квитанцій, яким зупинено реєстрацію податкових накладних № 58 від 28.11.2017, № 54 від 28.11.2017, № 63 від 28.11.2017 платнику податків
запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту в пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено Наказом № 567, та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу.
Відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Згідно з підпунктом 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику
Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 ПК України.
Абзацом 1 Постанови Кабінету Міністрів України "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" від 29.03.2017 № 190 (далі - Постанова № 190) встановлено, що комісія Державної фіскальної служби (далі - комісія ДФС) приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Абзацом 2 Постанови № 190 визначено, що підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Суд встановив, що ПНВП "ЛВ Маркет" на підтвердження реальності вчинення господарських операцій з ПрАТ "Львівобленерго" надано відповідачу пояснення та копії документів, саме: витяг з ЄДРПОУ № 1003444181 станом на 04.01.2018; ліцензія Державної архітектурно-будівельної інспекції України № 2013020607 виданої 10.08.2015 строком з 10.08.2015 по 10.08.2020; дозвіл № 0213.17.46 виданий Головним управлінням Держпраці у Львівській області від 03.05.2017 строком з 03.05.2017 до 03.05.2022; свідоцтво про атестацію № РЛ 193/15 видане 30.12.2015 строком з 30.12.2015 по 30.12.2018; кваліфікаційний сертифікат серія АР № 009207 від 11.12.2013 інженера-проектувальника ОСОБА_1 ; наказ про затвердження штатного розпису з додатком; договір оренди № 2/17-Ор від 18.01.2017 із долученим актом прийняття-передачі майна; свідоцтво про реєстрацію машини № ЕЕ065223 від 24.04.2017; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_1 ; договір від 22.02.2017 № 10/17-СП із додатками. (Предметом договору (пункт 1.1 Договору) є "виконання проектної, кошторисної документації та виконання робіт на їх підставі згідно технічних умов...)"; додатки до договору: Договірна ціна, Охорона праці, Акт прийому - передачі робіт за формою КБ-3 від 30.11.2017, Довідка про вартість виконаних робіт за формою КБ-3 від 30.11.2017; рахунки на оплату; банківські виписки про сплату авансового платежу згідно виставленого рахунку.
Окрім того, позивачем подано пояснення від 11.01.2018 вих. № 288, від 12.01.2018 вих. № 280, 285, у змісті яких зазначив, що право на здійснення електромонтажних робіт ПНВП "ЛВ Маркет" передбачене наступними дозвільними документами: Ліцензією Державної архітектурно-будівельної інспекції України виданої 10.08.2015 строком з 10.08.2015 по 10.08.2020; Дозволом на здійснення електромонтажних робіт передбачений Дозволом № 0213.17.46 виданим Головним управлінням Держпраці у Львівській області від 03.05.2017 строком з 03.05.2017 до 03.05.2022; Право на проведення вимірювань під час виконання електромонтажних робіт у власній електротехнічній лабораторії, пристроїв, що використовуються при виконанні електромонтажних робіт передбачене Свідоцтвом про атестацію №РЛ 193/15 виданим 30.12.2015 строком з 30.12.2015 по 30.12.2018. Право на виконання проектних робіт підтверджується кваліфікаційним сертифікатом серія АР № 009207 від 11.12.2013 інженера-проектувальника ОСОБА_1 , котрий згідно штатного розпису є працівником ПНВП "ЛВ Маркет". Для своєї господарської діяльності ПНВП "ЛВ Маркет" використовує орендовані виробничо-складські приміщення за адресою: 79024, м. Львів, вул. Б. Хмельницького, 176, що підтверджується Договором № 2/17-ОР від 18.01.2017 та актом прийому-передачі майна від 01.02.2017 до даного договору оренди. Також вказано, що при виконанні електромонтажних робіт ПНВП "ЛВ Маркет" використовує власні транспортні засоби, проте не виключно, а саме: VOLKSWAGEN CRAFTER Загальний вантажний бортовий, ДНЗ НОМЕР_2 (Свідоцтво НОМЕР_1 про реєстрацію транспортного засобу), навантажувач телескопічний JCB5APTGC01520318 (Свідоцтво про реєстрацію машини Серія НОМЕР_3 ), котрі перебувають на балансі ПНВП "ЛВ Маркет" та використовуються в процесі здійснення електромонтажних робіт. Вказано, що ПрАТ "Львівобленерго" є замовником робіт у ПНВП "ЛВ Маркет", право на виконання яких ПНВП "ЛВ Маркет" отримало за результатами конкурсу у державній системі "ПРОЗОРО".
Судом досліджено первинні документи, що надавалися контролюючому органу та встановлено, що вони оформлені відповідно до вимог їх складення, не мають дефекту форми, змісту або походження, які в силу ст.ст. 198, 201 Податкового кодексу України, ч. 2 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність", п. 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку (затвердженого наказом Мінфіну України від 24.05.1995 № 88) спричиняють втрату первинними документами юридичної сили і доказовості.
Суд зазначає, що рішення відповідача про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної. Однак в оскаржених рішеннях не зазначено, якими мотивами керувався відповідач, вважаючи, що надані документи не є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних.
В судових засіданнях представник відповідача не надав підтвердження обґрунтованості відповідних рішень, не аргументував які з поданих документів складені з порушенням законодавства, які не дають можливості прийняти рішення про реєстрацію податкових накладних, які документи слід було надати та чому надані документи не є достатніми для реєстрації відповідних податкових накладних в ЄРПН.
Крім того, суд погоджується з твердженням позивача, що ПНВП "ЛВ Маркет" вищевказаних робіт за кодом УКТ ЗЕД 71.12. та кодом УКТ ЗЕД 43.21 не придбає у контрагентів, а виконує їх самостійно, отже, невідповідність обсягів постачання обсягам придбання за вказаними кодами УКТ ЗЕД є логічним наслідком кожної господарської операції, виконаної позивачем за даним кодом УКТ ЗЕД 71.12 та кодом УКТ ЗЕД 43.21.
Однак, всупереч цьому, контролюючий орган прийняв оскаржені рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. При чому, як встановлено зі змісту вказаних рішень, в них не вказано які саме документи складені з порушенням законодавства та/або яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
У зв`язку із вказаним, суд вважає, що оскаржені рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: № 563507/31896724 від 18.01.2018, № 563989/31896724 від 18.01.2018, № 563501/31896724 від 18.01.2018 прийняті не у спосіб, визначений законом, а тому, є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо вимоги позивача про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 58 від 28.11.2017, № 54 від 28.11.2017, № 63 від 28.11.2017, суд зазначає таке.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у разі задоволення позову суд може прийняти постанову про зобов`язання відповідача вчинити певні дії.
Аналізуючи положення КАС України, можна дійти висновку, що законодавством передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.
При цьому, згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
З огляду на висновок суду щодо протиправності та скасування рішень відповідача, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 58 від 28.11.2017, № 54 від 28.11.2017, № 63 від 28.11.2017, складені приватного науково-виробничого підприємства "ЛВ Маркет", датою їх подання платником податків на реєстрацію.
Суд також зауважує, що рішення суду має бути не тільки законним та обґрунтованим, а й повинно ефективно захищати порушені права позивача. Тому, суд вважає, що покладення на ДФС України обов`язку зареєструвати податкові накладні не вважатиметься втручанням у її дискреційні повноваження.
Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
У розумінні ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Матеріали справи свідчать, що відповідні положення відповідачем дотримані не були, що в свою чергу зумовило необхідність звернення позивача за захистом свого порушеного права до суду.
З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими, а тому позов підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 242-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в:
1. Позов приватного науково-виробничого підприємства "ЛВ Маркет" (вул. Б.Хмельницького, 176, оф. 107, м. Львів, 79024, код ЄДРПОУ 31896724) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними і скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: № 563507/31896724 від 18.01.2018, № 563989/31896724 від 18.01.2018, № 563501/31896724 від 18.01.2018.
3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 58 від 28.11.2017, № 54 від 28.11.2017, № 63 від 28.11.2017, датою їх подання платником податків на реєстрацію.
4. Стягнути з Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, код ЄДРПОУ 43005393) за рахунок бюджетних асигнувань в користь приватного науково-виробничого підприємства "ЛВ Маркет" (вул. Б.Хмельницького, 176, оф. 107, м. Львів, 79024, код ЄДРПОУ 31896724) по 12612,00 грн судових витрат.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст судового рішення виготовлено 04.08.2020.
Суддя Костецький Н.В.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.08.2020 |
Оприлюднено | 05.08.2020 |
Номер документу | 90776398 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні